Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 2686
Bases específiques del concurs oposició d'una plaça d'oficial de medi ambient, promoció interna
Versió PDF
BASES ESPECÍFIQUES DEL CONCURS-OPOSICIÓ D’UNA PLAÇA D’OFICIAL DE MEDI AMBIENT RESERVADA A PROMOCIÓ INTERNA
1. CARACTERÍSTIQUES DE LA PLAÇA
Funcionari de carrera.
Grup: C2
Classificació: escala d’administració especial, subescala serveis especials, personal d’oficis. Oficial
Denominació: oficial de medi ambient
Nombre de vacants: UNA (reservada a promoció interna)
2. TAXES PER OPTAR A PROVES DE SELECCIÓ: 12,00 €.
3. CATEGORIA DEL TRIBUNAL
Als efectes prevists en el RD 462/2002, de 24 de maig, sobre indemnitzacions per raó del servei, el tribunal es classifica en la categoria de tercera.
4. REQUISITS
A més dels prevists en les bases generals, els interessats han d’estar en possessió dels següents requisits:
A) Pertànyer a l’escala d’administració especial, subescala serveis especials, personal d’oficis, ajudant, al servei de l’Ajuntament i comptar amb dos anys de serveis en la subescala.
B) El títol de graduat en educació secundària o equivalent. Per acreditar aquest requisit l’aspirant ha de lliurar original o còpia acarada del títol.
El justificant de pagament dels drets d’expedició del títol només té validesa fins a l’expedició del títol. Es presumirà que el títol ha estat expedit quan hagin transcorregut més de dos anys des de l’emissió del justificant de pagament dels drets d’expedició del títol i, en aquest cas, els aspirants quedaran exclosos i hauran d’acreditar el títol en el termini d’esmena de les deficiències, o justificar, mitjançant un certificat del centre d’estudis oficials corresponent, que el títol encara no es troba en l’expedient acadèmic de l’aspirant.
C) Estar en possessió del permís de conduir B.
Juntament amb la instància de participació en la convocatòria s’ha d’aportar:
- Còpia compulsada dels requisits enumerats en el paràgraf anterior.
- Certificat de serveis prestats a aquesta corporació expedit per la Secretaria.
- Documents acreditatius dels mèrits a valorar, original o còpia compulsada.
Els serveis prestats a l’empara de la Llei 70/78, de 26 de desembre, de reconeixement de serveis previs en l’Administració pública, són computables a l’efecte de l’antiguitat reconeguda per al requisit de la titulació acadèmica.
5. PROTECCIÓ DE DADES PERSONALS
De conformitat al que disposa l’article 5 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades personals, s’informa als aspirants que les dades personals contingudes en la sol·licitud d’admissió, documentació que s’acompanyi a aquesta o que es generi a resultes d’aquesta convocatòria, s’incorporaran a un fitxer de dades de caràcter personal denominat “Personal municipal”, del qual és responsable l’Ajuntament de Calvià, i que té per finalitat, entre d’altres, la convocatòria, tramitació, qualificació i resolució d’aquesta convocatòria.
En cas que sigui necessari, algunes dades personals poden ser publicades en el BOIB, tauler d’edictes de l’Ajuntament i web d’aquesta institució (www.calvia.com), d’acord amb el que disposen les bases d’aquesta convocatòria i l’article 59.6.b de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Es fa constar que, en el cas que l’interessat hagi posat en coneixement de l’Ajuntament dades de salut, n’autoritza expressament el tractament per complir les finalitats anteriorment exposades.
L’òrgan administratiu davant el qual els interessats poden, si escau, exercitar els drets d’accés, rectificació, cancel·lació, oposició, i la resta de drets reconeguts en la Llei Orgànica 15/1999, és el Servei d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Calvià, situat en el C/ Julià Bujosa Sans, batle, 1 (Calvià).
6. PROCÉS DE SELECCIÓ
Consta d’una fase d’oposició lliure i una altra de concurs, en el qual només participaran els aspirants que hagin superat la fase d’oposició.
D’acord al que estableix la base tercera de les Bases Generals, els aspirants han d’adjuntar a la sol·licitud de participació els documents acreditatius dels mèrits a valorar. Els mèrits al·legats i no justificats pels aspirants en la forma indicada no seran valorats.
La data límit per al·legar els mèrits i la presentació dels documents relatius a aquests serà la de finalització del termini de presentació de sol·licituds per participar en la convocatòria.
6.1. FASE D’OPOSICIÓ
Consisteix en la realització de dos exercicis obligatoris i eliminatoris.
Els exercicis han de desenvolupar-se en qualsevol dels idiomes oficials d’aquesta Comunitat Autònoma, a elecció de cada aspirant.
PRIMER EXERCICI:
Consisteix a contestar un qüestionari de preguntes amb respostes alternatives de les quals només una és la correcta, referides al contingut del programa adjunt. Les respostes errònies descompten a raó d’1/3 part del valor d’una resposta correcta. Les preguntes no contestades no suposen cap descompte.
L’exercici consta d’un mínim de 42 preguntes amb quatre respostes alternatives. El temps màxim per fer aquest exercici és d’1 hora i 30 minuts.
La qualificació d’aquest exercici és de 0 a 10 punts, i queden eliminats els candidats que no obtenguin una puntuació mínima de 5 punts.
SEGON EXERCICI:
Consisteix en un exercici de caràcter pràctic a determinar pel tribunal, relacionat amb les funcions pròpies de la plaça a cobrir.
La durada màxima de l’exercici és de dues hores. La qualificació d’aquest exercici és de 0 a 10 punts, i queden eliminats els candidats que no obtinguin una puntuació mínima de 5 punts.
6.2. FASE DE CONCURS
Consisteix en la valoració dels mèrits degudament acreditats, mitjançant original o còpia compulsada, pels aspirants en el moment de presentació de la instància de participació i que hagin superat la fase d’oposició, d’acord amb el següent barem de mèrits:
A) VALORACIÓ DELS LLOCS OCUPATS (EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL): serveis prestats en aquest Ajuntament o en qualsevol altra Administració pública, ocupant places:
a) En la categoria inferior: es valora amb 0,50 punts per any, fins a un màxim de 7,50 punts.
b) En la categoria equivalent a la plaça que es convoca: es valora amb 0,75 punts per any fins a un màxim de 2,25 punts.
B) SERVEIS PRESTATS EN L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA: s’atorga una puntuació màxima de 2,25 punts, d’acord amb el següent barem:
- els primers 5 anys: 0,05 punts per any
- del 6è al 10è any: 0,10 punts per any
- de l’11è al 20è any: 0,15 punts per any
La forma d’acreditació dels serveis prestats en una Administració pública s’ha de fer mitjançant certificat expedit per l’Administració corresponent.
S’han de tenir en compte els serveis prestats a l’empara de la Llei 70/78, de 26 de desembre, de reconeixement de serveis previs en l’Administració pública.
D’acord amb el que preveu l’article 12.4 de l’EBEP i l’art. 20.4 de la Llei de funció pública de la CAIB, no constitueix mèrit per a l’accés a la funció pública exercir un lloc de treball reservat a funcionari eventual.
C) FORMACIÓ
C.1. Cursos de formació i perfeccionament, jornades o seminaris específics de la plaça que es convoca, impartits o reconeguts per l’Institut Nacional de l’Administració Pública (INAP), l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), i els impartits per la Universitat i per les escoles tècniques que estiguin relacionades amb el lloc de treball que s’ha de cobrir amb aquesta convocatòria, els impartits per col·legis o associacions professionals, per les administracions de l’Estat, autonòmica o local, i pels sindicats. Els crèdits d’aprofitament suposen els d’assistència, és a dir, que no és acumulativa l’assistència i l’aprofitament.
S’han de valorar a raó de 0,005 punts per hora. Als cursos que no acreditin el nombre d’hores se’ls ha d’assignar la puntuació corresponent a un curs de 5 hores, és a dir, 0,025 punts.
Les accions formatives de l’àrea juridicoadministrativa, les de l’àrea de qualitat, les d’igualtat de gènere, les d’aplicacions d’informàtica per a usuaris (Word, Excel, Access, correu electrònic i Internet) i el curs bàsic de prevenció de riscos laborals (30 h) s’han de valorar sempre.
Aquest mèrit s’ha d’acreditar documentalment mitjançant fotocòpia acarada amb el títol d’assistència o certificat expedit pel centre o institució que hagi organitzat el curs, amb indicació de la seva durada.
Els cursos que versin sobre les mateixes matèries només s’han de puntuar una vegada.
No s’han de valorar en aquest apartat els cursos relatius a idiomes estrangers.
No s’han de valorar les titulacions acadèmiques exigides per l’art. 76 de la llei 7/07, de 12 d’abril, de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic, per accedir als diferents grups de titulació, ni els cursos encaminats a obtenir-les.
Aquest mèrit s’ha d’acreditar documentalment mitjançant fotocòpia acarada amb el títol d’assistència o certificat expedit pel centre o institució que hagi organitzat el curs, amb indicació de la seva durada i de les matèries tractades. Només s’han de valorar els cursos que estiguin relacionats directament amb la plaça objecte de la convocatòria.
C.2. Cicle formatiu de formació professional, o equivalent, en qualsevol especialitat de les famílies professionals següents: agrària, edificació i obra civil, electricitat i electrònica, instal·lació i manteniment o seguretat i medi ambient: 1 punt per cadascuna que s’acrediti.
En cap cas la puntuació per formació pot excedir de 3 punts.
D) Coneixements orals i escrits de la llengua catalana. Es valoren les certificacions expedides pel Govern Balear o títol, diploma o certificat equivalent segons l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats, de 21 de febrer de 2013 (BOIB núm. 34, de 12 de març de 2013), fins a una puntuació màxima de 2 punts:
- Nivell bàsic (certificat A2): 1 punt
- Nivell avançat (certificat B2): 1,25 punts
- Nivell de domini funcional efectiu (certificat C1): 1,50 punts
- Nivell de domini (certificat C2): 1,75 punts
- Llenguatge administratiu (certificat LA): 0,25 punts
En el cas que l’aspirant acrediti la possessió de més d’un certificat, només s’atorgarà puntuació per al certificat que acrediti majors coneixements, excepció feta del Certificat LA de coneixements de llenguatge administratiu, pel qual s’han d’addicionar 0’25 punts.
Aquest mèrit s’ha d’acreditar formalment mitjançant original o fotocòpia acarada del corresponent certificat.
El Tribunal pot demanar als interessats els aclariments o, si escau, la documentació addicional que estimi oportuna, amb l’única finalitat de comprovar la veracitat dels mèrits aportats en la sol·licitud per participar en el procés de selecció.
PROGRAMA
El programa adjunt contempla l’exempció de matèries, d’acord amb el que estableix l’art. 77 del Reial Decret 364/95, de 10 de març, del Reglament general d’ingrés del personal al servei de l’Administració General de l’Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris civils de l’Administració General de l’Estat.
TEMA 1. El cicle de l’aigua a Mallorca i Calvià. Contaminació de les aigües terrestres: subterrànies i superficials. Control i vigilància de la seva qualitat. Causes potencials i orígens de la contaminació. Problemes que ocasiona i mesures correctores.
TEMA 2. Contaminació de les aigües marines, costaneres i de bany. Causes i orígens. Control i vigilància de la seva qualitat. Problemes que ocasiona i mesures correctores.
TEMA 3. Problemes ambientals globals: canvi climàtic, efecte hivernacle, afectació de la capa d’ozó, pluja àcida, contaminació del mar Mediterrani.
TEMA 4. Les fonts d’energia tradicionals i les alternatives. Avantatges i inconvenients.
TEMA 5. Xarxes de sanejament: separatives i unitàries. Aigües pluvials i residuals en zones urbanes. Problemàtica. Bombaments i transport d’aigües residuals.
TEMA 6. La depuració de les aigües residuals. Processos bàsics. Reutilització de les aigües depurades.
TEMA 7. Presa de mostres d’aigües. Esterilització. Conservació de mostres. Transport de les mostres. Representativitat del mostreig.
TEMA 8. Les plagues urbanes: principals espècies problemàtiques, tipus de tractament, tipus de biocides. El control integrat de plagues.
TEMA 9. Les plagues forestals: tipus, tractaments fitosanitaris, actuacions a realitzar.
TEMA 10. Els residus sòlids urbans. Tipus de residus. Transport, tractaments i eliminació. Problemàtica dels abocadors i abocaments il·legals.
TEMA 11. Reutilització, reciclatge, valorització i reducció en la producció dels residus. Estratègies i tipus d’actuacions. Problemàtica.
TEMA 12. Els residus potencialment tòxics, perillosos, inflamables, nocius, o molests. La seva problemàtica en l’entorn urbà i natural.
TEMA 13. Mesures de seguretat i higiene en els treballs amb el medi ambient. Mètodes de prevenció. Material bàsic de seguretat i higiene en el personal. Els EPI.
TEMA 14. Incendis en el medi natural. Prevenció i vigilància. Calendari de cremes i focs. Prohibicions i autoritzacions. Mesures bàsiques a prendre davant un incendi. Reforestació i recuperació de zones cremades.
TEMA 15. Flora i fauna silvestres de Balears i Calvià. Espècies protegides, endèmiques i en perill d’extinció. Espècies invasores.
TEMA 16. Espais naturals protegits a Balears i Calvià. Tipus de protecció.
TEMA 17. Ordenances i normatives municipals de Calvià de caràcter mediambiental.
TEMA 18. Problemàtica ambiental de la costa de Calvià. Costa rocosa i costa sorrenca. Litoral submergit. El paper i importància de les prades de posidònia.
TEMA 19. L’impacte ambiental del turisme a Balears i Calvià.
TEMA 20. Els éssers vius. Característiques generals. Classificació general dels éssers vius: animals, plantes i microorganismes.
TEMA 21. Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals. Capítol III: drets i obligacions. Articles 14, 17 i 29. Capítol V: consulta i participació dels treballadors. Articles 38 i 39.
TEMA 22. Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Objecte i àmbit d’aplicació. El principi d’igualtat i la tutela contra la discriminació.
Calvià, 6 de febrer de 2015
La tinent de batle delegada de Serveis Generals
Cristina Tugores Carbonell
(Resolució de Batlia de data 14/6/11)