Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 1967
Projecte de llei del mecenatge esportiu i els seus incentius fiscals a les Illes Balears (RGE núm. 682/15)
Versió PDF
Informació sobre la tramitació al Parlament de les Illes Balears (participaciociutadana@parlamentib.es) del Projecte de llei del mecenatge esportiu i els seus incentius fiscals a les Illes Balears (RGE núm. 682/15).
Atès que la Mesa del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 4 de febrer d’enguany, ha acordat d’admetre a tràmit el Projecte de llei de mecenatge esportiu i els seus incentius fiscals a les Illes Balears (RGE núm. 682/15, complementat amb els escrits RGE núm. 759/15, 843/15 i 856/15), pel procediment d’urgència, per tal de fer efectiu l’article 117.2 del Reglament del Parlament es publica el projecte de llei esmentat, el text del qual es transcriu a continuació.
A la seu del Parlament, 4 de febrer de 2015
La presidenta del Parlament de les Illes Balears
Margalida Durán i Cladera
PROJECTE DE LLEI DEL MECENATGE ESPORTIU I ELS SEUS INCENTIUS FISCALS A LES ILLES BALEARS
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
Article 2. Conceptes de mecenatge esportiu i empresa esportiva
Article 3. Modalitats de mecenatge esportiu
Article 4. Persones i entitats beneficiàries del mecenatge esportiu
Article 5. Consum esportiu
Capítol II. Declaració d’interès social
Article 6. Declaració d’interès social a instància dels beneficiaris
Capítol III. Incentius fiscals
Secció 1a. Donacions incentivades fiscalment
Article 7. Requisits de les donacions
Article 8. Base de les deduccions i de les reduccions per donacions
Article 9. Justificació de les donacions
Secció 2a. Préstecs d’ús o comodats incentivats fiscalment
Article 10. Préstecs d’ús o comodats deduïbles
Article 11. Base de les deduccions i de les reduccions per préstecs d’ús o comodats
Article 12. Justificació dels préstecs d’ús o comodats
Secció 3a. Convenis de col·laboració incentivats fiscalment
Article 13. Requisits dels convenis de col·laboració
Article 14. Justificació dels ajuts rebuts en virtut dels convenis de col·laboració
Disposició final primera. Modificacions del Text refós de les disposicions legals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny
Disposició final segona. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
Disposició final tercera. Entrada en vigor
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
La finalitat d’aquesta Llei és la de contribuir al foment i al desenvolupament de l’esport i de les entitats esportives de les Illes Balears. Amb l’objectiu de reforçar un puntal fonamental de la nostra identitat i factor clau per al desenvolupament econòmic, la Llei posa en marxa un conjunt integrat de mesures d’estímul ideades per superar el model que fa dependre el finançament de l’esport exclusivament dels ajuts públics i instaurar, així, un nou marc que afavoreixi una acció conjunta publicoprivada.
La normativa vigent sobre incentius a la participació privada en activitats d’interès general continguda en la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, adreçada a estimular la participació del sector privat en les activitats d’interès general, necessita ser complementada per una normativa especifica a les Illes Balears en matèria d’incentius fiscals en l’àmbit de l’esport; per això, s’ha considerat necessari posar les bases d’un nou model per al finançament de l’esport que consisteixi a utilitzar de manera més eficient els escassos mitjans públics disponibles i a cercar altres vies de finançament.
II
La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix en els articles 128 i 129 que els recursos de la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears són constituïts pels rendiment dels tributs cedits totalment o parcialment per l’Estat i que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears participa en el rendiment dels tributs estatals cedits en els termes establerts per la Llei orgànica prevista en l’article 157.3 de la Constitució. Aquesta cessió es refereix als rendiments obtinguts i pot anar acompanyada de cessió de capacitat normativa. Addicionalment, la cessió, tant dels rendiments com de la capacitat normativa, pot ser parcial o total en cada cas. L’exercici de la capacitat normativa inclou, si escau, la fixació del tipus impositiu, les exempcions, les reduccions i les bonificacions sobre la base imposable i les deduccions sobre la quota.
El marc constitucional regulador del sistema de finançament de les comunitats autònomes està contingut en els articles 156 i 157 de la Constitució. El primer d’aquests articles institueix el principi d’autonomia financera de les comunitats autònomes per al desenvolupament i l’execució de les seves competències d’acord amb els principis de coordinació amb la Hisenda estatal i de solidaritat entre tots els espanyols. Per la seva banda, l’article 157 esmenta els recursos de les comunitats autònomes, i remet a una Llei orgànica la regulació de l’exercici d’aquestes competències financeres.
A l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, l’article 30.12 atorga la competència exclusiva d’esports a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; l’article 30.28, atorga la competència exclusiva en matèria d’ordenació de la Hisenda de la Comunitat Autònoma; i els articles 128 i 129 regulen els recursos i les competències en matèria tributària.
En aplicació del que disposa l’article 157 de la Constitució, aquest marc constitucional es va completar amb l’aprovació de la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes i amb els estatuts d’autonomia.
La Llei orgànica 3/1996 va modificar parcialment la Llei orgànica 8/1980 de finançament de les comunitats autònomes i va suposar l’adopció per part de les comunitats autònomes d’un important grau de coresponsabilitat fiscal, ampliant les possibilitats de cessió de tributs a una part de l’impost sobre la renda de les persones físiques i atribuint a les comunitats autònomes algunes competències normatives sobre els tributs cedits.
La Llei orgànica 7/2001, de 27 de desembre, de modificació de la Llei orgànica 8/1980, de finançament de les comunitats autònomes, abunda en la coresponsabilitat fiscal i l’autonomia de les comunitats autònomes principalment per dues vies. D’una banda, s’obre la possibilitat de cessió a noves figures impositives, com ara l’impost sobre el valor afegit, els imposts especials sobre la fabricació i l’impost sobre determinats mitjans de transport. D’altra banda, s’atribueixen noves competències normatives sobre els tributs la cessió dels quals a les comunitats autònomes ja era efectiva i sobre els tributs la cessió dels quals s’efectuava amb aquesta Llei orgànica.
Posteriorment, la Llei orgànica 3/2009 de modificació de la Llei orgànica 8/1980 de finançament de les comunitats autònomes, recull importants avenços en la línia de seguir potenciant la coresponsabilitat i l’autonomia de les comunitats autònomes, d’augmentar el pes dels recursos tributaris sobre el total del seu finançament, d’ampliar les competències normatives, la capacitat legal per modificar el nivell o la distribució dels recursos tributaris, i la participació i la col·laboració en les tasques de gestió tributària.
D’acord amb l’article 19 de la Llei orgànica 8/1980 de finançament de les comunitats autònomes, les competències normatives relacionades amb els tributs cedits per l’Estat són, entre d’altres, les següents:
a) En l’impost sobre la renda de les persones físiques, la fixació de la quantia del mínim personal i familiar i la regulació de la tarifa i deduccions de la quota.
b) En l’impost sobre successions i donacions, reduccions de la base imposable, tarifa, la fixació de la quantia i coeficients del patrimoni preexistent, deduccions, bonificacions, així com la regulació de la gestió.
c) En l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, en la modalitat «Transmissions patrimonials oneroses», la regulació del tipus de gravamen en arrendaments, en les concessions administratives, en la transmissió de béns mobles i immobles i en la constitució i cessió de drets reals que hi recaiguin, excepte els drets reals de garantia; i en la modalitat «Actes jurídics documentats», el tipus de gravamen dels documents notarials. Així mateix, poden regular deduccions de la quota, bonificacions, així com la regulació de la gestió del tribut.
III
El text de la Llei s’estructura en tres capítols i consta de catorze articles i tres disposicions finals.
En el capítol I es defineixen els conceptes de mecenatge en l’àmbit de l’esport a les Illes Balears i empresa esportiva. També es delimiten els projectes i les activitats esportives –entesos com a sinònims a efectes de l’aplicació d’aquesta Llei- que poden ser objecte de mecenatge esportiu: els projectes o activitats esportives incloses dins l’àmbit federatiu i les que són declarades d’interès social per la conselleria competent en matèria d’esports, així com les activitats de investigació, documentació, conservació, restauració, recuperació, difusió i promoció del patrimoni esportiu de les Illes Balears.
Així mateix, es concreten les persones i entitats que poden ser beneficiàries del mecenatge esportiu.
En el capítol II es preveu la declaració d’interès social i s’estableixen els criteris que han de tenir-se en compte per efectuar aquesta declaració, la qual és necessària perquè els projectes i activitats esportives distints dels anteriors puguin ser objecte de mecenatge esportiu.
El capítol III recull els incentius fiscals a les persones físiques i jurídiques. S’estableixen els requisits perquè les donacions, els préstecs d’ús o comodats, i els convenis de col·laboració empresarial en activitats d’interès esportiu puguin ser incentivats fiscalment.
No obstant l’anterior, s’ha estimat oportú que determinades mesures de caràcter purament fiscal (deducció de la quota íntegra de l’impost sobre la renda de les persones físiques, reducció en les donacions dineràries de pares a fills o altres descendents entre col·laterals fins al tercer grau per a la creació d’empreses esportives, reduccions per adquisició de béns i drets afectes a determinades activitats econòmiques i per adquisició de participacions socials, reduccions en les adquisicions de béns per a la creació d’empreses esportives, i mesures relatives a l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats) s’integrin en l’articulat del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s’aprova el Text refós de les disposicions legals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat, per raons de coherència i seguretat jurídica, atès que es tracta d’un seguit de mesures tributàries que és convenient que s’incloguin en un mateix text legal.
La Llei, per tant, es completa amb tres disposicions finals per les quals s’autoritza el Consell de Govern per desplegar-la reglamentàriament; es modifica el Text refós de les disposicions legals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat a fi d’incloure les mesures directament relacionades amb els incentius fiscals al mecenatge esportiu que constitueixen l’objecte essencial de la Llei, i s’estableixen les normes relatives a l’entrada en vigor de la Llei.
En aquest darrer sentit s’ha de tenir en compte que, d’acord amb el primer paràgraf de l’article 10.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, les normes tributàries, llevat que estableixin expressament un altre règim, no tenen efectes retroactius i despleguen efectes, pel que fa als tributs sense període impositiu, des de l’entrada en vigor de la norma, de manera que són aplicables als tributs d’aquesta naturalesa que es meritin a partir de la seva vigència. Aquest és el cas dels imposts sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, i sobre successions i donacions. En canvi, i d’acord amb el mateix precepte legal, per als tributs amb període impositiu, com és el cas de l’impost sobre la renda de les persones físiques, la norma tributària només és aplicable a l’impost que es meriti a partir del període impositiu que s’iniciï després de l’entrada en vigor de la norma. Per això, s’estableix expressament un règim específic respecte de les mesures que conté la Llei en relació amb l’impost sobre la renda de les persones físiques a fi que aquests beneficis fiscals siguin aplicables a l’impost corresponent a l’exercici de 2015, i no ja únicament a partir del període impositiu de l’any 2016.
Capítol I
Disposicions generals
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquesta Llei té per objecte regular el mecenatge esportiu, així com establir les mesures fiscals aplicables al mecenatge esportiu, a la creació d’empreses esportives i a l’adquisició d’empreses o béns mobles d’àmbit esportiu, que es duguin a terme per persones físiques o jurídiques subjectes a la normativa tributària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 2
Conceptes de mecenatge esportiu i empresa esportiva
1. Als efectes d’aquesta Llei s’entén per mecenatge esportiu la participació privada en la realització de:
- Els projectes o activitats esportives incloses dins l’àmbit federatiu.
- Els projectes o activitats esportives que són declarades d’interès social per la conselleria competent en matèria d’esports.
- La investigació, documentació, conservació, restauració, recuperació, difusió i promoció del patrimoni esportiu de les Illes Balears.
2. Als efectes d’aquesta Llei s’entén per empresa esportiva la persona física o jurídica que, amb domicili fiscal en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en nom propi, de manera habitual i amb ànim de lucre es dedica a promocionar, difondre, comercialitzar i/o conservar, serveis o productes de contingut esportiu.
Article 3
Modalitats de mecenatge esportiu
El mecenatge esportiu es pot dur a terme, d’acord amb el que disposa aquesta Llei, a través de les modalitats següents:
1. Donacions.
2. Préstecs d’ús o comodats.
3. Convenis de col·laboració.
Article 4
Persones i entitats beneficiàries del mecenatge esportiu
Als efectes d’aquesta Llei es consideren persones i entitats beneficiàries les següents:
a) Les entitats sense ànim de lucre domiciliades fiscalment a les Illes Balears.
b) L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els organismes autònoms i fundacions i consorcis públics que en depenen. Així mateix, els consells insulars i les entitats locals de les Illes Balears, així com els organismes autònoms i fundacions i consorcis públics que en depenen.
c) La Universitat de les Illes Balears.
d) Les persones físiques amb domicili fiscal a les Illes Balears que de manera habitual duen a terme activitats esportives.
Article 5
Activitat esportiva
Als efectes d’aquesta Llei, s’entén per activitat esportiva l’organització, gestió i realització de les activitats, en la majoria dels casos de caràcter físic, lliure i voluntari, practicada de manera individual o col·lectiva, habitualment en forma de competició i sota una normativa reglamentària assumida pels òrgans federatius autonòmics, estatals o internacionals.
Capítol II
Declaració d’interès social esportiu
Article 6
Declaració d’interès social esportiu a instància dels beneficiaris
1. Les persones i entitats beneficiàries poden sol·licitar la declaració d’interès social esportiu dels seus projectes o activitats esportives, d’acord amb el procediment que s’estableixi.
2. La Conselleria de Turisme i Esports és l’encarregada d’avaluar i resoldre les sol·licituds d’interès social esportiu d’acord amb els criteris següents:
a) Rellevància i repercussió social de les activitats esportives.
b) Incidència de les activitats en la investigació, conservació i difusió del patrimoni esportiu.
c) Incidència en el foment de l’esport i en el suport a les persones esportistes.
d) Valor i interès en relació amb la formació esportiva.
e) Valor i interès en el foment de la participació de la ciutadania i creació de públic.
f) Valor i interès en relació amb la promoció exterior dels valors esportius de les Illes Balears.
g) Valor i interès en relació amb la realització d’inversions esportives que contribueixin a la difusió de l’esport.
h) Actitud investigadora i de caràcter innovador en l’àmbit esportiu.
i) Valor i interès en el foment i promoció de l’esport femení i la igualtat entre homes i dones entre els objectius en els programes i activitats.
j) Altres criteris que estiguin relacionats amb la conservació, promoció i desenvolupament esportiu de les Illes Balears.
Capítol III
Incentius fiscals
Secció 1a
Donacions incentivades fiscalment
Article 7
Requisits de les donacions
1. Donen dret a practicar les deduccions i reduccions previstes en aquesta Llei les donacions entre vius, irrevocables, pures i simples, fetes a favor de les persones i entitats a què es refereix l’article 4 per a la realització de projectes o activitats esportives estipulats en l’article 2 d’aquesta Llei.
2. En el cas de revocació de la donació per algun dels supòsits prevists en el Codi civil, la part donant ha d’afegir a la quota del període impositiu en què es produeixi la revocació les quantitats deixades d’ingressar, amb inclusió dels interessos de demora que siguin procedents.
3. Les donacions efectuades a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, als organismes autònoms i als consorcis que en depenen han d’estar subjectes, en tot cas, al que preveu la normativa reguladora del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 8
Base de les deduccions i de les reduccions per donacions
La base de les deduccions i de les reduccions per les donacions que s’hagin fet és la que correspongui segons la legislació fiscal del tribut que estigui afectat per la donació.
Article 9
Justificació de les donacions
1. La pràctica de les deduccions i reduccions exigeix l’acreditació de l’efectivitat de la donació, mitjançant un certificat expedit per la persona o entitat donatària.
2. El certificat a què fa referència l’apartat anterior ha de contenir, almenys, els aspectes següents:
a) Nom i llinatges o denominació social i número d’identificació fiscal, tant del donant com de la persona o entitat donatària.
b) Menció expressa que la persona o entitat donatària es troba inclosa en alguns dels casos que preveu l’article 4.
c) Data i import de la donació quan aquesta sigui dinerària.
Import de la valoració de la donació en el supòsit de donacions no dineràries o de prestació de serveis a títol gratuït.
d) Document públic o un altre document autèntic que acrediti el lliurament del bé donat, o la constitució del dret d’usdefruit, quan no es tracti de donacions dineràries.
e) Finalitat a la qual s’ha d’aplicar la donació.
f) Menció expressa del caràcter irrevocable de la donació.
Secció 2a
Préstecs d’ús o comodats incentivats fiscalment
Article 10
Préstecs d’ús o comodats deduïbles
Donen dret a practicar les deduccions i reduccions previstes en aquesta Llei el préstec d’ús o comodat de béns d’interès esportiu, de béns inventariats, així com de locals, terrenys o immobles per a la realització de projectes o activitats esportives que compleixen les condicions establertes en l’article 2 d’aquesta Llei.
Article 11
Base de les deduccions i de les reduccions per préstecs d’ús o comodats
La base serà l’import anual que resulti d’aplicar, en cada un dels períodes impositius de durada del préstec, el 4 % a la valoració del bé, i es determinarà proporcionalment al nombre de dies que correspongui en cada període impositiu.
En el cas que es tracti de locals, terrenys o immobles per a la realització de projectes o activitats, s’aplicarà el 4 % al valor cadastral, proporcionalment al nombre de dies que correspongui de cada període impositiu.
Article 12
Justificació dels préstecs d’ús o comodats
1. La pràctica de les deduccions i reduccions exigeix l’acreditació de l’efectivitat del préstec d’ús o comodat, mitjançant un certificat expedit per la persona o entitat comodatària.
2. El certificat a què fa referència l’apartat anterior ha de contenir, almenys, els aspectes següents:
a) Nom i llinatges o denominació social i número d’identificació fiscal, tant de la part comodant com de la part comodàtaria.
b) Menció expressa que la persona o entitat comodatària es troba inclosa en alguns dels casos que preveu l’article 4.
c) Data en què es va lliurar el bé i termini de durada del préstec d’ús o comodat.
d) Import de la valoració del préstec d’ús o comodat d’acord amb la valoració efectuada.
e) Document públic o un altre document autèntic que acrediti la constitució del préstec d’ús o comodat.
f) Finalitat a la qual s’ha d’aplicar els préstecs d’ús o comodats.
Secció 3a
Convenis de col·laboració empresarial en activitats d’interès esportiu incentivats fiscalment
Article 13
Requisits dels convenis de col·laboració
1. El conveni de col·laboració empresarial en activitats d’interès esportiu incentivat fiscalment, als efectes prevists en aquesta Llei, és aquell pel qual les persones o entitats a què es refereix l’article 4, a canvi d’un ajut econòmic o susceptible de valoració econòmica per a la realització d’un projecte o activitat estipulats en l’article 2 d’aquesta Llei, i que s’efectuï en compliment de l’objecte o la finalitat específica de l’entitat, es comprometen per escrit a difondre, per qualsevol mitjà, la participació de la persona o entitat col·laboradora en els projectes o activitats esmentats.
2. La base de les deduccions i reduccions per convenis de col·laboració es calcularà d’acord amb el que disposa l’article 8.
3. La difusió de la participació de la persona o entitat col·laboradora en el marc dels convenis de col·laboració definits en aquest article no constitueix una prestació de serveis.
Article 14
Justificació dels ajuts rebuts en virtut dels convenis de col·laboració
1. La pràctica de les deduccions i reduccions exigeix l’acreditació de l’efectivitat del conveni de col·laboració, mitjançant un certificat expedit per la persona o entitat beneficiària.
2. El certificat a què fa referència l’apartat anterior ha de contenir, almenys, els aspectes següents:
a) Nom i llinatges o denominació social i número d’identificació fiscal, tant de la persona o entitat beneficiària com del col·laborador.
b) Menció expressa que la persona o entitat beneficiària es troba inclosa en alguns dels casos que preveu l’article 4.
c) Data en què es va lliurar el bé i termini de durada del préstec d’ús o comodat.
d) Document públic o un altre document fefaent que acrediti la subscripció del conveni de col·laboració.
e) Import de l’ajut rebut en virtut del conveni de col·laboració.
f) Finalitat a la qual s’han d’aplicar els ajuts.
Disposició final primera
Modificacions del Text refós de les disposicions legals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny
1. S’afegeix un nou article, l’article 5 bis, al Text refós de les disposicions legals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de tributs cedits per l’Estat, aprovat pel Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, amb la redacció següent:
“Article 5 bis
Deducció autonòmica per donacions, cessions d’ús o contractes de comodat i convenis de col·laboració, relatius al mecenatge esportiu
1. S’estableix una deducció del 15 % de les quanties en què es valorin les donacions, les cessions d’ús o els contractes de comodat, i de les quanties satisfetes en virtut de convenis de col·laboració efectuats d’acord amb el que disposa la Llei XX/201_, de XX de ______, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries.
2. El límit de la deducció aplicable és de 600 euros per exercici. En cas que la cessió d’ús o contracte de comodat tengui una durada inferior a un any, aquesta deducció s’ha de prorratejar en funció del nombre de dies del període anual. Si la durada és superior a un any, la deducció no es pot aplicar a més de tres exercicis.
3. L’aplicació d’aquesta deducció està condicionada al fet que la base imposable total del contribuent no superi la quantia de 12.500 euros en el cas de tributació individual i de 25.000 euros en el cas de tributació conjunta.”
2. S’afegeix un nou article, l’article 14 bis, al Text refós esmentat, amb la redacció següent:
“Article 14 bis
Tipus de gravamen reduït aplicable en cas de transmissions de determinats béns de caràcter esportiu
El tipus aplicable a les transmissions oneroses de béns mobles imprescindibles per a la pràctica de l’esport és de l’1 % quan els béns esmentats siguin incorporats per la part adquiridora a una empresa, activitat o projecte de caràcter esportiu, sempre que la persona que adquireix el bé el mantengui en el seu patrimoni, afecte a l’empresa, l’activitat o el projecte esportiu, durant almenys cinc anys des de la seva adquisició.”
3. L’apartat 2 de l’article 20 del Text refós esmentat queda modificat de la manera següent:
“2. Les reduccions que regula aquesta subsecció constitueixen millores de les reduccions que estableix l’Estat en la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l’impost sobre successions i donacions, tret de les que preveuen els articles 28, 28 bis i 32, que constitueixen reduccions pròpies de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.”
4. S’afegeix un nou apartat, l’apartat 3, a l’article 25 del Text refós esmentat, amb la redacció següent:
“3. D’acord amb la Llei XX/201_, de XX de __________, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries, quan es tracti de béns i drets afectes a una empresa esportiva la reducció és del 99 %.”
5. S’afegeix un nou apartat, l’apartat 3, a l’article 26 del Text refós esmentat, amb la redacció següent:
“3. D’acord amb la Llei XX/201_, de XX de __________, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries, quan es tracti de participacions socials en entitats esportives la reducció és del 99 %.”
6. S’afegeix un nou article, l’article 28 bis, al Text refós esmentat, amb la redacció següent:
“Article 28 bis
Reduccions en les adquisicions de béns per a la creació d’empreses esportives
1. En les adquisicions de béns per causa de mort que es destinin a la creació d’una empresa, sigui individual o entitat societària, mitjançant l’adquisició originària d’accions o participacions, s’ha d’aplicar una reducció del 70 % del valor dels béns, sempre que es tracti d’una empresa esportiva, d’acord amb l’article 2 de la Llei XX/201_, de XX de __________, per la qual es regula el mecenatge esportiu i s’estableixen mesures tributàries d’aquesta Llei, i sempre que es compleixin els requisits següents:
a) L’empresa creada ha de desenvolupar una activitat econòmica, sense que pugui tenir com a activitat principal la gestió d’un patrimoni mobiliari o immobiliari, d’acord amb el que preveu l’article 4, apartat 8, número 2 a), de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l’impost sobre el patrimoni, ni dedicar-se a l’activitat d’arrendament d’immobles.
b) Com a mínim, l’empresa creada ha d’ocupar una persona domiciliada fiscalment a les Illes Balears amb un contracte laboral a jornada completa i donada d’alta en el règim general de la Seguretat Social, distinta del contribuent que apliqui la reducció i dels socis o partícips de l’empresa.
c) En el termini màxim de devuit mesos des de la meritació de l’impost, els béns adquirits s’han de destinar a la creació de l’empresa i s’ha de complir el requisit de creació d’ocupació.
d) Durant quatre anys des de la creació de l’empresa s’han de mantenir l’activitat econòmica, els llocs de treball i el nivell d’inversió que es prengui com a base de la reducció.
e) La base de la reducció és el valor dels béns que, adquirits per causa de mort, siguin efectivament invertits en la creació de l’empresa, amb un màxim de 400.000 euros.
f) Només pot aplicar la reducció el drethavent que destini els béns adquirits a les finalitats que preveu aquest article.
g) La xifra anual de negocis de l’empresa no pot superar el límit de 2.000.000 d’euros durant els quatre anys a què es refereix la lletra d) anterior, calculada així com preveu l’article 108 del Text refós de la Llei de l’impost sobre societats.
h) El drethavent ha de tenir un patrimoni preexistent inferior a 400.000 euros.
i) En el cas d’adquisició originària de participacions d’una entitat societària, les participacions que adquireixi la persona o entitat donatària han de representar més del 50 % del capital social de l’entitat i s’han de mantenir en el patrimoni del drethavent durant un període mínim de quatre anys.
j) En el cas d’adquisició originària de participacions d’una entitat societària, el drethavent no ha de tenir cap vinculació amb la resta de socis, en els termes que preveu l’article 16 del Text refós de la Llei de l’impost sobre societats.
2. En cas d’incompliment del requisit que estableix la lletra c) de l’apartat anterior, o dels terminis a què es refereixen les lletres d), g) i i), s’ha de presentar una declaració complementària per l’import de les quanties que s’han deixat d’ingressar juntament amb l’import dels interessos de demora, en el termini d’un mes des del dia en què es produeixi l’incompliment.”
7. L’apartat 2 de l’article 40 del Text refós esmentat queda modificat de la manera següent:
“2. Les reduccions que regula aquesta subsecció constitueixen millores de les reduccions que estableix l’Estat en la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l’impost sobre successions i donacions, tret de les que preveuen els articles 43, 45, 45 bis, 48, 49 i 50, que constitueixen reduccions pròpies de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.”
8. S’afegeix un nou article, l’article 45 bis, al Text refós esmentat, amb la redacció següent:
“Article 45 bis
Reducció en les donacions dineràries de pares a fills o a altres descendents o entre col·laterals fins al tercer grau per a la creació d’empreses esportives
1. En les donacions dineràries de pares a fills o a altres descendents o entre col·laterals fins al tercer grau que es destinin a la creació d’una empresa esportiva, sigui individual, negoci professional o entitat societària, mitjançant l’adquisició originària d’accions o participacions, s’ha d’aplicar una reducció del 70%, sempre que es compleixin els requisits següents:
a) La donació s’ha de formalitzar en una escriptura pública i s’ha de fer constar de manera expressa que la persona o entitat donatària ha de destinar els doblers a la creació d’una nova empresa esportiva en els termes que estableix aquest article.
b) L’empresa creada ha de desenvolupar una activitat econòmica, sense que pugui tenir com a activitat principal la gestió d’un patrimoni mobiliari o immobiliari, d’acord amb el que preveu l’article 4, apartat 8, número 2 a), de la Llei 19/1991, ni dedicar-se a l’activitat d’arrendament d’immobles.
c) Com a mínim, l’empresa creada ha d’ocupar una persona domiciliada fiscalment a les Illes Balears amb un contracte laboral a jornada completa i donada d’alta en el règim general de la Seguretat Social, distinta del contribuent que apliqui la reducció i dels socis o partícips de l’empresa.
d) En el termini màxim de devuit mesos des de la meritació de l’impost, els doblers adquirits s’han de destinar a la creació de l’empresa i s’ha de complir el requisit de creació d’ocupació.
e) Durant quatre anys des de la creació de l’empresa s’han de mantenir l’activitat econòmica, els llocs de treball i el nivell d’inversió que es prengui com a base de la reducció.
f) La base de la reducció és l’import dels doblers que, adquirits gratuïtament entre vius, siguin efectivament invertits en la creació de l’empresa, amb un màxim de 300.000 euros.
g) Només pot aplicar la reducció la persona o entitat donatària que destini els diners donats a les finalitats que preveu aquest article.
h) La xifra anual de negocis de l’empresa no pot superar el límit de 2.000.000 d’euros durant els quatre anys a què es refereix la lletra e) anterior, calculada així com preveu l’article 108 del Text refós de la Llei de l’impost sobre societats.
i) El donatari ha de tenir un patrimoni preexistent inferior a 400.000 euros en el moment de la data de formalització de la donació.
j) En el cas d’adquisició originària de participacions d’una entitat societària, les participacions que adquireixi la persona o entitat donatària han de representar més del 50 % del capital social de l’entitat i s’han de mantenir en el patrimoni del donatari durant un període mínim de quatre anys.
k) En el cas d’adquisició originària de participacions d’una entitat societària, el donatari no ha de tenir cap vinculació amb la resta de socis, en els termes que preveu l’article 16 del Text refós de la Llei de l’impost sobre societats.
2. En cas d’incompliment del requisit que estableix la lletra d de l’apartat anterior, o dels terminis a què es refereixen les lletres e), h) i j), s’ha de presentar una declaració complementària per l’import de les quanties que s’han deixat d’ingressar juntament amb l’import dels interessos de demora, en el termini d’un mes des del dia en què es produeixi l’incompliment.”
Disposició final segona
Habilitació per al desenvolupament reglamentari
Es faculta el Consell de Govern per dictar les normes reglamentàries necessàries per desplegar aquesta Llei.
Disposició final tercera
Entrada en vigor
1. Aquesta Llei comença a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. En tot cas, les normes relatives a l’impost sobre la renda de les persones físiques són aplicables a tot el període impositiu de l’exercici de 2015; així mateix, la modificació de la Llei 9/1991, de 27 de novembre, reguladora del cànon de sanejament d’aigües, que conté la disposició final tercera de la present Llei és aplicable a tot el tribut que es meriti al llarg de l’any 2015.
Palma, 16 de gener de 2015.
| El president | |
| El conseller de Turisme i Esports | José Ramón Bauzá Díaz |
| Jaime Martínez Llabrés |