Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Núm. 908
Acord aplicable el personal funcionari
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament de Son Servera, reunit en sessió ordinària de data de 15 de gener de 2015, ha aprovat l’Acord aplicable al personal funcionari de l’Ajuntament de Son Servera, que diu el següent:
ACORD APLICABLE AL PERSONAL FUNCIONARI DE L’AJUNTAMENT DE SON SERVERA.
CAPÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS
ARTICLE 1.- OBJECTE DEL PACTE
ARTICLE 2.- PARTS CONCERTANTS
ARTICLE 3.- ÀMBIT D’APLICACIÓ PERSONAL
ARTICLE 4.- ÀMBIT TEMPORAL I VIGÈNCIA
ARTICLE 5.- VINCULACIÓ A LA TOTALITAT
ARTICLE 6.- COMISSIÓ PARITÀRIA DE SEGUIMENT, INTERPRETACIÓ I VIGILÀNCIA
CAPÍTOL II.- ORGANITZACIÓ
ARTICLE 7.- ORGANITZACIÓ DEL TREBALL
ARTICLE 8.- PLANTILLES
ARTICLE 9.- DRETS DE LES TREBALLADORES I DELS TREBALLADORS
ARTICLE 10.- OBLIGACIONS GENERALS DEL PERSONAL FUNCIONARI. DEURES I INCOMPATIBILITATS
CAPÍTOL III: JORNADA LABORAL, CALENDARI, HORARIS I DESCANSOS
ARTICLE 11.- JORNADA LABORAL
ARTICLE 12.- ESTABLIMENT DEL DESCANS SETMANAL DE DOS DIES CONSECUTIUS PER LES TREBALLADORES I TREBALLADORS PÚBLICS.
ARTICLE 13.- DIES FESTIUS
ARTICLE 14.- PROLONGACIÓ JORNADA POLICIA LOCAL
ARTICLE 15.- SERVEIS EXTRAORDINARIS
CAPÍTOL IV: PERMISOS, LLICÈNCIA I VACANCES
ARTICLE 16.-VACANCES
ARTICLE 17.- LLICÈNCIES RETRIBUÏDES
ARTICLE 18.- PERMISOS ESPECIALS
ARTICLE 19.- PERMISOS PER ASSUMPTES PROPIS
CAPÍTOL V- SEGURETAT I HIGIENE EN EL TREBALL. SITUACIONS D’INCAPACITAT TEMPORAL
ARTICLE 20.- RISCOS LABORALS
ARTICLE 21.- SITUACIÓ D’INCAPACITAT TEMPORAL
ARTICLE 22.- INCAPACITAT SOBREVINGUDA
ARTICLE 23.- ASSEGURANÇA DE VIDA, ACCIDENT O INVALIDESA
ARTICLE 24.- COBERTURA DE RESPONSABILITAT CIVIL
ARTICLE 25.- ASSISTÈNCIA JURÍDICA
ARTICLE 26.- ACCIDENTS DE CIRCULACIÓ
CAPÍTOL VI.- CONDICIONS SOCIALS I AJUDES ASSISTENCIALS
ARTICLE 27.- BEQUES PER ESTUDI
ARTICLE 28.- FORMACIÓ
ARTICLE 29.- CONCESSIÓ DE BESTRETES I PRÉSTECS
ARTICLE 30.- AJUDES MEDICOASSISTENCIALS
ARTICLE 31.- AJUDES PER MINUSVALIDESA
ARTICLE 32.- REDUCCIÓ HORÀRIA PER TREBALLADORES I TREBALLADORS DE MÉS DE 60 ANYS
CAPÍTOL VII.- RÈGIM ECONÒMIC
ARTICLE 33.- CONCEPTES RETRIBUTIUS
ARTICLE 34.- PAGUES EXTRAORDINÀRIES
ARTICLE 35.- ANTIGUITAT
ARTICLE 36.- RETRIBUCIONS COMPLEMENTÀRIES
ARTICLE 37.- SERVEIS EXTRAORDINARIS
ARTICLE 38.- QUILOMETRATGE
ARTICLE 39.- DIETES
ARTICLE 40.- ASSISTÈNCIA A JUTJATS
ARTICLE 41.- DRETS SINDICALS
ANNEX I
UNIFORMITAT I EQUIPAMENT
CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
ARTICLE 1.- OBJECTE DEL PACTE
El present pacte té per objecte regular els drets i deures que es deriven de les relacions laborals pròpies entre l’Ajuntament de Son Servera i el personal funcionari al seu servei.
ARTICLE 2.- PARTS CONCERTANTS
Són parts concertants del pacte, per part de la Corporació, els representants designats per l’Ajuntament, i per la part Social, els representantsde les centrals sindicals amb representació a l’Ajuntament: UGT i CCOO.
Queden exclosos del present conveni el següent personal:
ARTICLE 3.- ÀMBIT D’APLICACIÓ PERSONAL
El present pacte és d’aplicació a tots els treballadors i treballadores públics funcionaris adscrits al servei de l’Ajuntament de Son Servera.
ARTICLE 4.- ÀMBIT TEMPORAL I VIGÈNCIA
Una vegada signat el present acord per cadascuna de les parts serà elevat al ple municipal, i en cas d’aprovar-se, després de ser homologat reglamentàriament, entrarà en vigor una vegada publicat al BOIB.
El present Conveni, a excepció feta de l’aspecte econòmic o retributiu, que s’anirà modificant tal com s’assenyalarà més endavant, tindrà una vigència de dos anys, amb efectes comptadors des de la seva publicació al BOIB.
El present Conveni podrà ser denunciat per qualsevol de les parts concertants sis mesos abans de finalitzar, a fi de poder negociar un nou Conveni, i que l’Ajuntament disposi de l’antelació suficient per introduir-hi les possibles modificacions, en els supòsits que correspongui.
Una vegada finalitzat el període de vigència general, el pacte s’entendrà prorrogat d’any en any, tret que s’aprovi un conveni posterior prèvia denúncia de qualsevol de les parts concertants. En cas de pròrroga automàtica, únicament en seran objecte de variació els aspectes econòmics que es determinin.
La Comissió Paritària podrà negociar aquells aspectes econòmics d’índole no retributiva, amb caràcter anual (cal entendre per tals conceptes les ajudes assistencials i altres conceptes).
ARTICLE 5.- VINCULACIÓ A LA TOTALITAT
Les condicions establertes en el present pacte formen un tot orgànic i indivisible quant a la seva aplicació.
El present acord negociat és vinculant i d’obligat compliment, tant per part de l’Ajuntament com per a la totalitat de treballadores i treballadors públics al servei de l’Ajuntament de Son Servera.
ARTICLE 6.- COMISSIÓ PARITÀRIA DE SEGUIMENT, INTERPRETACIÓ I VIGILÀNCIA
Amb la finalitat d’interpretar, vigilar, estudiar i adoptar solucions per a qualsevol de les qüestions de caràcter problemàtic que es derivin de l’aplicació del present acord, i per a totes les funcions complementàries que aquest li atorgui, es crea la denominada “Comissió paritària de seguiment, interpretació i vigilància”.
Qualsevol discrepància de les parts sobre la interpretació de l’articulat del present acord s’haurà de sotmetre amb caràcter previ a la Comissió Paritària, i les resolucions seran vinculants per a ambdues parts, sense perjudici del dret posterior d’acudir a les pertinents instàncies judicials o administratives competents.
Aquesta Comissió quedarà constituïda dins el mes següent d’haver-se aprovat definitivament el present acord.
Estarà composta per:
- Tres membres designats pel ple de l’Ajuntament i els seus assessors.
- Tres membres designats per la representació legal dels treballadors públics, i els seus assessors.
Els assessors hi tindran veu però no tindran vot.
La comissió paritària es reunirà amb caràcter ordinari almenys una vegada cada mes i amb caràcter extraordinari sempre que ho consideri necessari qualsevol de les parts, amb un preavís de 5 dies.
CAPÍTOL II
ORGANITZACIÓ
ARTICLE 7.- ORGANITZACIÓ DEL TREBALL
L’organització del treball, d’acord amb la legislació vigent, és competència exclusiva de l’Ajuntament de Son Servera, mitjançant els seus òrgans de govern i administració, sense perjudici dels drets i facultats d’audiència i informació reconegudes al personal públic per la legislació vigent, amb l’objectiu d’aconseguir més col·laboració entre les parts.
ARTICLE 8.- PLANTILLES
La plantilla teòrica de l’Ajuntament serà la relació qualitativa i quantitativa de llocs de treball necessaris per a cada dependència, per cobrir satisfactòriament les necessitats o prestacions assistencials, i és competència exclusiva de l’Ajuntament determinar-les, respectant els drets reconeguts al personal representant dels treballadors a la legislació vigent.
ARTICLE 9.- DRETS DE LES TREBALLADORES I DELS TREBALLADORS
Els empleats públics afectats pel present acord, i en tot que no hi estigui regulat, tindran els drets establerts per la legislació vigent.
En cas d’exercir, amb caràcter excepcional, tasques de categoria superior, el treballadors públics tindran dret a la diferència de retribució que hi hagi entre la categoria assignada i la funció que realment realitzi, des del primer dia que passi a ocupar-la i per l’espai de temps que la realitzi.
Aquest import podrà ser satisfet com a productivitat. (Per la seva especial dedicació o interès, i sempre respectant els límits establerts a l’art. 23 de la Llei 30/84 i al RD 861/86, de 25 d’abril).
En cas que per necessitats peremptòries o imprevisibles, el personal hagi de realitzar tasques corresponents a categories inferiors, aquestes s’efectuaran pel temps imprescindible, i es mantindran la retribució i altres drets derivats de la seva categoria professional.
Aquesta decisió en tot cas s’haurà de comunicar als delegats del personal.
ARTICLE 10.- OBLIGACIONS GENERALS DEL PERSONAL FUNCIONARI. DEURES I INCOMPATIBILITATS
Les obligacions de les treballadores i dels treballadors públics seran les següents, de conformitat amb l’art. 88 de la Llei 2/89, de 22 de febrer, de la funció pública de la comunitat autònoma dels Illes Balears:
a) Acatar i complir la Constitució, l’Estatut d’Autonomia i totes les disposicions que afectin l’exercici de les funcions que tenen encomanades.
b) Servir amb objectivitat i imparcialitat als interessos generals, complint amb fidelitat les obligacions del càrrec.
c) Complir amb eficàcia les funcions que tinguin assignades, i cooperar en la millora dels serveis i la consecució dels fins de la unitat administrativa a la qual estiguin destinats.
d) Al respecte i obediència jeràrquics, sense perjudici que puguin formular els suggeriments que considerin oportuns per a una millor atenció de les tasques encomanades.
Si en opinió del personal, una ordre fos contrària a la regularitat, la podrà sol·licitar a través d’un escrit i podrà comunicar immediatament la seva discrepància al cap superior, qui la decidirà o resoldrà motivadament. En cap cas complirà cap ordre que impliqui la comissió d’un delicte.
e) Tractar amb correcció els companys, subordinats i administrats, facilitant-los a tots poder exercir els seus drets i complir les seves obligacions.
f) Tractar amb cura el material que han de fer servir per exercir la seva feina i procurar la major economia en el funcionament del servei.
g) Guardar sigil professional respecte dels assumptes que coneguin a causa del compliment de la seva feina i no donar publicitat, difondre ni utilitzar indegudament els assumptes declarats per Llei o classificats reglamentàriament com a secrets reservats.
h) Participar en els cursos de perfeccionament professional que l’Ajuntament organitzi, quan s’estableixi el seu caràcter obligatori.
i) Complir amb exactitud la jornada i l’horari de treball, mitjançant l’ús dels mecanismes de control informatitzat dels quals en compte l’Ajuntament de Son Servera, corresponent al lloc que s’ocupa, per a la funció d’atendre millor els administrats, els objectius assenyalats en els serveis i el seu bon funcionament
j) Atendre els serveis mínims en cas de vaga, de conformitat amb el que acordi la Comissió de Govern.
Els treballadors públics són responsables de la bona gestió dels serveis que tenen al seu càrrec.
La seva responsabilitat civil i penal es farà efectiva en la forma que les lleis determinin.
Sense perjudici de la responsabilitat que l’Ajuntament local té del funcionament dels serveis públics, previst a la Constitució Espanyola, pot exigir del personal al seu servei la responsabilitat que hagi incorregut en els termes previstos a la Llei.
L’acompliment de la funció pública serà incompatible amb l’exercici de qualsevol càrrec, professió o activitat, públics o privats, per compte propi o aliè, retribuïts o merament honorífics si això impedeix o menyscaba el compliment exacte dels deures del funcionament, compromet la seva imparcialitat o independència, o perjudica els interessos generals.
L’aplicació del règim d’incompatibilitats s’acomodarà als preceptes o principis de la legislació estatal que sigui base del règim estatutari dels treballadors públics.
Quant als drets dels treballadors, hom s’haurà d’ajustar al que disposen els articles 81 i 82 de la Llei 2/89, que bàsicament estableixen que dispensarà als seus treballadors la protecció que requereixi l’exercici dels seus càrrecs i els atorgarà els tractaments i les consideracions socials, a causa de la jerarquia que s’ocupàs, i a la dignitat de la funció pública.
Els treballadors en situació de servei actiu tindran els següents drets:
a) Romandre al lloc de treball, si aquest no és de lliure designació, sempre que les necessitats del servei ho permetin i, en tots els casos, ocupar llocs de treball que corresponen al cos o escala al qual pertanyin i al seu grau personal.
b) A la inamobilitat de residència, exceptuant el que disposa l’article 69.3 de dit text legal.
c) A les retribucions corresponents, al cos, l’escala, el grup, l’antiguitat i el lloc de treball que tinguin.
d) A la promoció interna i a la carrera administrativa en els termes establerts en la Llei.
e) A exercir els drets sindicals i de vaga, de conformitat amb el que disposa la legislació en aquesta matèria.
f) A les prestacions sanitàries i assistencials que per a ells i els seus familiars i beneficiaris s’estableix a la normativa de Seguretat Social i als
drets passius, d’acord amb el règim que els correspongui.
g) A participar en l’organització i funcionament del servei a través dels representants del personal, en la forma que s’estableixi.
h) A la millora de les condicions de treball i a la formació i perfeccionament de les seves actituds professionals.
i) Als premis i recompenses que reglamentàriament s’estableixin.
j) A gaudir de les activitats socials i recreatives que, en la mesura que les responsabilitats pressupostàries ho permetin, siguin organitzades o fomentades per l’Ajuntament.
k) A la seguretat o higiene en el treball. Per a això l’Ajuntament haurà d’adoptar les mesures adequades en matèria d’edificis locals de treball, condicions ambientals, seguretat i totes les que contribueixin a aquests fins.
l) A conèixer el seu expedient individual i a tenir-hi accés lliurement.
CAPÍTOL III
JORNADA LABORAL, CALENDARI, HORARIS I DESCANSOS
ARTICLE 11.- JORNADA LABORAL
La jornada laboral de les empleades i dels empleats públics de l’Ajuntament de Son Servera es durà a terme durant la vigència del present conveni d’acord amb allò que estableix la Resolució de Batlia 50/2013, de dia 9 d’abril de 2013 i segons els acords adoptats a la Mesa General de Negociació Conjunta d’aquest Ajuntament dels dies 9 de novembre de 2012, 14 de febrer de 2013, 21 de febrer de 2013 i 15 de març de 2013 que foren adoptats d’acord amb els següents règims:
EMPLEATS PÚBLICS DE L’AJUNTAMENT DE SON SERVERA, NO POLICIES
Primer.- Distribució de la jornada general.
1. La jornada de treball anual es distribueix, a l’efecte de còmput, de forma mensual, i és de compliment obligat, en cadascun dels mesos de l’any, el nombre d’hores que resulta de multiplicar el nombre de dies laborables del mes per la jornada legalment establerta.
2. Els dies corresponents a vacances, permisos i dies d’absència del treball justificats es consideren, a l’efecte de còmput, de la jornada legalment establerta.
Segon.- Horari general.
1. La jornada setmanal s’ha de fer, amb caràcter general, de dilluns a divendres en règim d’horari flexible, amb una part fixa d’horari de concurrència obligada per a tot el personal inclòs en l’àmbit d’aplicació d’aquest Acord.
2. La part fixa de l’horari és la franja compresa entre les 9.00 h i les 14.00 h, que és l’horari d’atenció al públic.
3. La part flexible de l’horari, que amb caràcter general es distribueix a voluntat del personal funcionari, és la compresa entre els trams horaris següents:
4. Aquells treballadors/es amb fills amb edat escolar i com a mesura de conciliació, podran realitzar la seva jornada laboral de 9.00 h. a 16.30 h.
Tercer.- Pausa diària.
El personal disposa d’un descans diari de trenta minuts en què pot absentar-se del lloc de treball, que es computa com a treball efectiu.
Perquè no es vegi afectada la prestació dels serveis, cada unitat administrativa es posarà d’acord amb el seu o la seva cap sobre la manera de fer efectiu aquest descans, per no deixar desatès el departament.
Quart.- Guàrdies dels dissabtes.
Tenint en compte l’acompliment de l’horari legalment establert, de dilluns a divendres, les guàrdies dels dissabtes tindran la consideració d’hores extraordinàries, i es compensaran amb dos dies de lliure disposició.
Cinquè.- Control del compliment de la jornada i de l’horari de treball.
1. La regidoria de Recursos Humans vetllarà pel compliment de la jornada i de l’horari de treball del personal funcionari de l’escala administrativa i tècnica d’Administració General i Especial de l’Ajuntament de Son Servera, amb els mitjans telemàtics que actualment ja es posen en pràctica.
2. El sistema de control de la jornada i de l’horari de treball ha de ser una eina que permeti que la implantació de la jornada legalment establerta es dugui a terme de la manera més adaptada també a les necessitats de les treballadores i treballadors, a la vista dels sacrificis que se’ls imposen per l’actual situació econòmica, la qual no permet entre altres coses, la substitució d’efectius.
2 – POLICIA LOCAL
En el cas particular de la Policia local, a causa de les característiques inherents al servei durant les 24 hores del dia, com a regla general s’estableix un sistema de torns de treball cíclic, de format de 5 dies treballats seguits de 3 dies lliures (5T, 3L, 5M, 3L, 5N, 3L…), amb cobertura per a tota la franja horària i tots els dies de l'any. Els torns de vuit hores de durada contínua comencen a les 06.30, 14.30 i 22.30 hores de cada dia. L’horari nocturn s’entendrà, tot l’any, de les 22.30 hores a les 06.30 hores. En els supòsits de serveis o destinacions durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre, es farà el torn setmanal de les 18.00 a les 02.00 hores. Igualment s'estableixen els serveis mínims necessaris per garantir la correcta prestació del servei de Policia local i de la seguretat ciutadana. Tot això, sense perjudici de la competència del ple o del batle en matèria d’organització municipal d’acord amb l’EBEP.
Com a regla general, el servei mínim de la Policia local ha d'estar compost per un nombre de tres agents per servei i torn. Dins aquest nombre s’ha de tenir en compte tot el personal efectivament de servei en el torn, a excepció de la Prefectura, independentment de la unitat o lloc d'adscripció.
Treballs en servei nocturn
Per als funcionaris adscrits a la Policia local, se'ls reconeix el dret a renunciar a la prestació de servei nocturn un cop complerts els 45 anys d'edat, amb la consegüent disminució salarial proporcional a la valoració d'aquest aspecte particular del seu servei. No obstant això, i un cop complerts vint anys de servei complint els torns rotatius d'horari nocturn a l’Ajuntament de Son Servera, tindran preferència per elegir destinació dins la plantilla de la policia local.
ARTICLE 12.- ESTABLIMENT D’UN DESCANS SETMANAL DE DOS DIES CONSECUTIUS PER LES TREBALLADORES I TREBALLADORS PÚBLICS.
El descans setmanal coincidirà amb dissabte i diumenge, amb caràcter general, tret del personal que treballi a departaments específics, que requereixin que el servei s’hagi de prestar en aquests dies, en què hom s’ajustarà a un horari específic amb els dies de descans compensatoris.
La treballadora i el treballador públic té dret a un descans de 30 minuts diaris, que es computaran amb caràcter general com a temps de treball efectiu.
Pel que fa al descans dels que treballin en tasques informàtiques, i en compliment de la normativa sobre pantalles de visualització informàtiques, es reconeix el dret a un descans de 10 minuts per cada hora i mitja d’exposició a pantalles, el qual no s’acumularà al descans de 30 minuts indicat en el paràgraf anterior.
En qualsevol cas, el treballador haurà d’iniciar i acabar la seva jornada al lloc de treball, sense perjudici dels descansos establerts.
L’Ajuntament, si ho estima convenient, establirà els mecanismes de control d’entrada, sortida i permanència que siguin necessaris, tot això encaminat a oferir un millor servei i no perjudicar altres companys de feina.
Quant als incompliments injustificats de jornada, i amb independència de les actuacions disciplinàries que siguin pertinents, totes les treballadores i treballadors públics, amb caràcter general, s’hauran d’ajustar al que disposa l’art. 36 de la Llei 31/91, que modifica la Llei 30/84, de mesures de reforma de la funció pública. Així mateix seran d’aplicació l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic i les normes estatals de rang superior que es dictin en aquesta matèria.
ARTICLE 13.- DIES FESTIUS
El personal públic gaudirà dels dies festius que la normativa vigent estableixi, tant a nivell estatal com de la comunitat, així com dels festius d’àmbit local.
Si alguna treballadora o treballador de l’Ajuntament de Son Servera no pot gaudir dels dies festius amb caràcter excepcional en les dates assenyalades i ha d’acudir a prestar servei durant la jornada completa, se l’indemnitzarà amb un import de 95 euros per dia realment treballat, que corresponen al festiu de què no s’hagi pogut gaudir.
S’exceptua d’aquesta norma el personal l’horari del qual tingui caràcter habitual en festius, dissabtes, o diumenges.
En els supòsits de treballadors públics de l’Ajuntament de Son Servera que hagin de prestar serveis a la corporació els dies 24 i 31 de desembre, s’estableix el següent règim d’indemnitzacions:
En qualsevol cas, els calendari laboral de l’Ajuntament de Son Servera incorporarà dos dies de permís quan els dies 24 i 31 de desembre coincideixin amb dia festiu, dissabte o dia no laborable.
S’entendrà el mateix que l’indicat a l’apartat anterior quan qualsevol dels dies festius establerts als calendaris de l’Estat, Comunitat Autònoma i del municipi de Son Servera coincideixi amb dia festiu, dissabte o dia no laborable, atorgant un dia de permís per dia festiu que coincideixi en dia no laborable.
ARTICLE 14. - PROLONGACIÓ JORNADA POLICIA LOCAL
1. Si qualsevol treballadora o treballador públic, independentment de la secció a què pertanyi, ha de prestar per circumstàncies especials i extraordinàries servei durant un temps determinat en dia assenyalat com a festiu, percebrà una retribució salarial equivalent al preu marcat per a l'hora extraordinària treballada en dia festiu multiplicat pel nombre d'hores efectivament treballades.
2. La jornada laboral per al personal adscrit a la Policia local de l'Ajuntament de Son Servera és, en el còmput anual, la mateixa que per a la resta del personal funcionari. No obstant això, les característiques inherents al propi servei policial, en què s'ha de donar cobertura total al ciutadà durant els 365 dies de l'any, provoquen un excés de jornada laboral anual respecte de la resta de funcionariat, equivalent a les catorze festivitats oficials; per tant, s’ha de compensar aquesta circumstància:
ARTICLE 15.- SERVEIS EXTRAORDINARIS
Els serveis extraordinaris que s’hagin de realitzar amb caràcter excepcional i com a regla general seran compensats econòmicament, si bé es podran compensar en temps en altres dates, de mutu acord entre l’Ajuntament i el personal.
Es consideraran serveis extraordinaris aquells que per imperiosa necessitat s’hagin d’efectuar de forma imprevista i fora de la jornada laboral (que s’hauran de compensar amb els límits establerts a la normativa vigent).
CAPÍTOL IV
PERMISOS, LLICÈNCIA I VACANCES
ARTICLE 16.-VACANCES
Cada any natural les vacances retribuïdes tindran una duració de 22 dies hàbils anuals per any complert de serveis, o dels dies que corresponguin proporcionalment si el temps de servei durant d’any fos inferior. A aquests efectes els dissabtes es consideraran inhàbils, sense perjudici de les adaptacions que s’estableixin pels horaris especials.
ARTICLE 17.- LLICÈNCIES RETRIBUÏDES
Hom s’haurà d’ajustar a la legislació vigent en aquesta matèria.
ARTICLE 18.- PERMISOS ESPECIALS
a) Excedència voluntària especial:
1. Les treballadores i els treballadors públics de l’Ajuntament de Son Servera podran sol·licitar una excedència voluntària especial amb una durada mínima de 6 mesos i màxima de 3 anys, durant la qual tenen dret a la reserva del lloc de treball i al còmput del temps d’excedència a efectes de triennis i grau professional.
2. La concessió d’excedència estarà supeditada a les necessitats dels serveis i no pressuposa l’autorització per contractar o nomenar personal temporal substitut.
b) Llicència especial per assumptes propis:
Les treballadores i els treballadors públics de l’Ajuntament de Son Servera poden sol·licitar una llicència especial per a assumptes propis amb una durada màxima de 6 mesos anuals, sense dret a percebre retribucions, durant la qual tenen dret a la reserva de lloc de treball i al còmput de temps a efectes de triennis i grau personal, amb l’obligació de cotitzar que correspongui d’acord amb la normativa vigent. La concessió d’aquesta llicència, que és discrecional , està supeditada a les necessitats del servei i no pressuposa l’autorització per contractar o nomenar personal temporal substitut.
c) Mesures relatives a la jornada:
Reducció de jornada per a la cura d’infants menors de dotze anys, infants prematurs o persones amb discapacitats i per raó de violència de gènere
Es té dret a una reducció de la jornada, amb la reducció proporcional de les retribucions, en els supòsits següents:
Per raó de guarda legal d’un infant menor de dotze anys.
En aquest supòsit, si la reducció no és superior a una hora de la jornada, s’han de percebre les retribucions íntegres fins que el menor a càrrec compleixi un any, i, si és superior, la reducció proporcional que pertoqui, incrementades en 10 punts percentuals, fins que el menor compleixi tres anys.
En els supòsits d’adopció o acolliment permanent o preadoptiu d’infants menors de tres anys i majors d’un, o bé per la guarda legal d’una persona dependent, si la reducció no és superior a una hora de la jornada, s’han de percebre les retribucions íntegres fins que es compleixi el primer any posterior a la constitució de l’adopció o acolliment; i, si és superior, la reducció proporcional que pertoqui, incrementades en 10 punts percentuals, fins que el menor compleixi els tres anys.
En el cas que el pare i la mare treballin, únicament un dels dos té dret a la percepció de les retribucions íntegres o a la reducció de retribucions incrementades en 10 punts percentuals a què fan referència els paràgrafs anteriors.
b) Per naixement de fills prematurs o si, per qualsevol motiu, els fills recentment nats han de romandre hospitalitzats després del part, es té dret a una reducció de jornada fins a un màxim de dues hores.
c) Per raó de guarda legal d’una persona amb discapacitat psíquica, física o sensorial que no acompleixi cap activitat retribuïda.
En aquest supòsit, quan la discapacitat és superior al 65% i les percepcions econòmiques de la persona amb discapacitat són inferiors al salari mínim interprofessional, si la reducció no és superior a una hora de la jornada, s’han de percebre les retribucions íntegres durant el període d’un any; i, si la reducció és superior, s’han de percebre les retribucions amb la reducció proporcional que pertoqui, incrementades en 10 punts percentuals, durant un màxim de tres anys.
d) Per tenir cura del cònjuge o la parella de fet, el pare o la mare, físicament o psíquicament incapacitats.
e) En casos degudament justificats, per incapacitat física, psíquica o sensorial d’un familiar fins al tercer grau de consanguinitat o segon d’afinitat, o d’una persona a càrrec directe, una vegada valorades les circumstàncies concurrents en cada supòsit.
f) Les treballadores víctimes de violència de gènere, per fer efectiva la seva protecció i el dret a l’assistència social integral, tenen dret a la reducció de jornada amb una disminució proporcional de les retribucions.
La jornada reduïda s’ha de concretar per acord entre el personal que la sol·liciti i la secretaria general que correspongui en cada cas.
La jornada reduïda s’ha de computar com a jornada completa als efectes de reconeixement d’antiguitat i de cotitzacions en el règim de protecció social, en els mateixos supòsits en què es pot gaudir d’excedència amb dret a la reserva de lloc de treball que preveu l’article 71.1 de la Llei 2/1989, de 22 de febrer, i en el supòsit que estableix la lletra f) d’aquest punt.
La concessió de la reducció de jornada per les raons enumerades és incompatible amb la realització de qualsevol altra activitat, sigui o no remunerada, durant l’horari que ha estat objecte de reducció.
Flexibilitat horària.
Sempre que les necessitats del servei ho permetin, es pot concedir la flexibilització horària a les treballadores i als treballadors públics que es trobin en alguna de les situacions següents:
a) Cura de fills menors de dotze anys.
b) Cura de fills amb discapacitat física, psíquica o sensorial.
c) Cura del cònjuge, de la parella de fet o d’un familiar fins al tercer grau de consanguinitat o segon d’afinitat, o d’una persona a càrrec directe amb incapacitat física, psíquica o sensorial.
d) Incompatibilitat de les funcions amb les modalitats de prestació parcial de serveis.
Les treballadores víctimes de violència de gènere, per fer efectiva la seva protecció i el dret a l’assistència social integral, tenen dret a la reordenació del temps de treball mitjançant l’adaptació de l’horari, l’aplicació de l’horari flexible o altres formes d’ordenació.
La flexibilització horària s’ha de concretar per acord entre el personal que la sol·liciti i la secretaria general que correspongui en cada cas.
Hom haurà d’ajustar-se a la legislació vigent en aquesta matèria.
ARTICLE 19.- PERMISOS PER ASSUMPTES PROPIS
Hom s’haurà d’ajustar a la legislació vigent en aquesta matèria.
CAPÍTOL V
SEGURETAT I HIGIENE EN EL TREBALL. SITUACIONS D’INCAPACITAT TEMPORAL
ARTICLE 20.- RISCOS LABORALS
L’Ajuntament haurà de complir amb allò establert a la Llei de riscos laborals. Per a això està obligat a concertar els serveis de prevenció i assistència amb una Mútua o empresa autoritzada en legal forma per prestar aquest servei.
ARTICLE 21.- SITUACIÓ D’INCAPACITAT TEMPORAL
El règim de retribucions del personal al servei de l’Ajuntament de Son Servera i en relació a les situacions d’incapacitat temporal es subjectarà pel següent quadre:
|
1. Incapacitat temporal per malalties comuns |
|
|
1. Fins el tercer dia: |
El reconeixement d’un complement retributiu del 50% de les retribucions del mes anterior al de la incapacitat. |
|
2. Des del quart dia fins el vintè (ambdós inclosos): |
El reconeixement d’un complement retributiu que, sumat a la prestació econòmica de la Seguretat Social, sigui equivalent al 75% de les retribucions del mes anterior al de la incapacitat. |
|
3. A comptar del dia vintè primer, inclòs: |
Es reconeixerà una prestació equivalent al 100% de les retribucions del mes anterior al de la incapacitat. |
|
2. Incapacitat temporal per malalties professionals: |
|
La prestació de la Seguretat Social serà complementada durant tot el període de durada de la mateixa fins el 100% de les retribucions del mes anterior al de la incapacitat. |
|
3. Accidents de treball: |
|
La prestació de la Seguretat Social serà complementada durant tot el període de durada de la mateixa fins el 100% de les retribucions del mes anterior al de la incapacitat. |
|
4. Supòsits amb caràcter excepcional i amb justificació adient: |
|
|
La prestació de la Seguretat Social serà complementada durant tot el període de durada de la mateixa fins el 100% de les retribucions del mes anterior al de la incapacitat. |
|
|
Llista de supòsits excepcionals |
Hospitalització |
|
|
Intervenció quirúrgica |
|
|
Embaràs d’alt risc |
|
|
Càncer i el seu tractament |
|
|
Malalties greus amb informe mèdic que així ho determini. S’haurà de donar compte a la Mesa, sempre i quan no estigui constituïda la comissió paritària. |
En qualsevol dels casos, els descomptes en nòmina regulats a l’apartat anterior no serà d’aplicació a quatre dies d’absència al llarg de l’any natural, de les quals només tres podran tenir lloc en dies consecutius, sempre que estiguin motivades per malaltia o accident, i no donin lloc a incapacitat temporal. Això exigirà la justificació de l’absència en els termes establerts en les normes reguladores de la jornada i l’horari d’aplicació en cada àmbit.
ARTICLE 22.- INCAPACITAT SOBREVINGUDA
En cas que per resolució de l’Institut Nacional de la Seguretat Social el treballador fos declarat en situació d’Incapacitat Permanent Parcial, l’Ajuntament efectuarà les gestions necessàries per readaptar-lo a nou lloc de treball, que sigui factible amb la seva incapacitat.
ARTICLE 23.- ASSEGURANÇA DE VIDA, ACCIDENT O INVALIDESA
L’Ajuntament concertarà per a totes les treballadores i els treballadors al servei de la Corporació una pòlissa d’assegurances que garanteixi els capitals i conceptes que s’assenyalen a continuació:
a) 18.000 euros en cas de defunció derivada d’accident, que serà rebuda pels hereus del treballador d’una sola vegada.
b) 18.000 euros en cas d’Incapacitat Permanent Absoluta per a tot treball derivat d’accident.
c) 18.000 euros en cas d’Incapacitat Permanent Total per a la professió habitual derivada d’accident.
d) 18.000 euros en cas de mort o Invalidesa Permanent en el Grau d’Absoluta derivada de malaltia.
e) 18.000 euros en cas d’Incapacitat Permanent en el Grau de Total per a Professió habitual derivada de malaltia.
f) L’Ajuntament de Son Servera es compromet a bonificar les quantitats en concepte de danys per causa d’un tercer, el qual sigui declarat insolvent als efectes de fer front a la responsabilitat civil.
Així mateix, totes les treballadores i els treballadors tindran dret a un reconeixement mèdic anual, que efectuarà la Mútua o una entitat concertada per l’Ajuntament, i anirà a càrrec d’aquest últim.
ARTICLE 24.- COBERTURA DE RESPONSABILITAT CIVIL
Tret que es provi judicialment que hi ha delicte dolós en la conducta del personal, així com en els casos de prevaricació, maquinació per alterar el preu de les coses o altre delicte o falta imputable a la seva conducta, l’Ajuntament, en substitució de la responsabilitat de l a treballadora o treballador, es responsabilitzarà d’abonar les indemnitzacions que es poguessin derivar de la responsabilitat civil de les actuacions de les treballadores i dels treballadors municipals en l’exercici de les seves activitats professionals desenvolupades per a l’Ajuntament de Son Servera. A aquest efecte l’Ajuntament podrà concertar les pòlisses d’assegurança que estimi oportunes (en tot cas d’acord amb el que disposa el Títol X de la Llei 30/92, de règim jurídic que regula la responsabilitat patrimonial).
ARTICLE 25.- ASSISTÈNCIA JURÍDICA
Tot el personal que com a conseqüència de l’acompliment de la seva activitat professional siguin inculpats o processats judicialment, injuriats, vexats o maltractats per qualsevol persona física o jurídica, l’Ajuntament podrà designar un Advocat i Procurador dels que exerceixen a Balears, a fi de procurar la legítima defensa dels seus interessos i responsabilitats penals i civils.
Els honoraris de lletrat i procurador acordats, així com les despeses de fiança i costes judicials, seran abonats per l’Ajuntament, i si escau seran deduïdes les quantitats que siguin cobertes per qualsevol pòlissa d’assegurances que pogués ser d’utilitat al cas.
Si en la resolució judicial s’acredités que el treballador ha actuat de mala fe o resultés condemnat, les despeses assenyalades en el paràgraf anterior haurien de ser abonades per ell mateix, i en conseqüència es rellevarà l’Ajuntament d’aquestes despeses.
ARTICLE 26.- ACCIDENTS DE CIRCULACIÓ
En cas que alguna treballadores o treballador, conduint vehicles de propietat municipal o particular, en acte de servei per compte i ordre de l’Ajuntament, sofrís un accident de circulació durant la seva jornada laboral, tindrà dret que l’Ajuntament li aboni els honoraris de la seva defensa lletrada davant els Jutjats, Tribunals i organismes competents, sempre que aquests honoraris no estiguin inclosos per la companyia asseguradora del vehicle.
En cas que el vehicle sigui particular, per a que l’Ajuntament aboni els danys serà necessari presentar la factura o pressupost, i que aquesta sigui acceptada per un pèrit. En queden exclosos els itineraris d’anada i tornada habituals al centre de treball.
Així mateix, l’Ajuntament satisfarà les possibles fiances que els òrgans judicials dictaminin.
En queden exclosos els casos en els quals es declari responsable la treballadora o el treballador, per imprudència, negligència, embriaguesa o qualsevol
circumstància que impliqui la declaració de culpabilitat imputable a la treballadora o treballador.
CAPÍTOL VI
CONDICIONS SOCIALS I AJUDES ASSISTENCIALS
ARTICLE 27.- BEQUES PER ESTUDI
S’estableix una ajuda per escolaritat de 35 euros mensuals per fill, per a les treballadores o treballadors amb plaça pròpia o interins que tinguin al seu càrrec fills menors de 18 anys, i 100 euros d’ajuda anual per fill per a la compra de llibres de text, per la qual cosa s’hauran de justificar prèviament les despeses efectuades a través d’una factura. En el cas de concórrer dos treballadores o treballadors amb fills en comú únicament s’abonarà l’ajuda a un dels dos.
ARTICLE 28.- FORMACIÓ
Gestió de la formació
La formació del personal es defineix com un conjunt d'activitats adreçades a millorar la competència i la qualificació del personal treballadora o treballador públics, per fer compatibles la major eficàcia i la millora de la qualitat dels serveis amb la formació individual, la motivació i la promoció professional.
Anualment, l'Ajuntament de Son Servera, previ estudi de la Comissió Paritària, ha de confeccionar un programa de formació. Aquest programa ha de fomentar la formació contínua i permanent del personal funcionari en l'exercici dels treballs encomanats, superació de mètodes i sistemes. L'esforç formatiu del personal funcionari s’ha de tenir en compte en les distintes convocatòries que es realitzin als efectes d' ascens o promoció.
2. Principis generals
El personal té dret a la facilitat per tal de realitzar estudis per obtenir títols acadèmics o professionals reconeguts oficialment, així com cursos de perfeccionament professional i accés a cursos de capacitació o reconversió professional que tinguin una relació directa amb el lloc de feina.
A tots els efectes, l'Ajuntament s'adhereix a l'Acord de formació contínua de les administracions públiques.
3. Formació obligatòria
Quan l'Ajuntament, d'acord amb la normativa de funció pública d'aplicació a les corporacions locals i seguint-ne la planificació estratègica, programi accions formatives d'assistència obligatòria per a determinats col·lectius o en disposi la participació en accions formatives convocades per altres institucions de dins o fora de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la formació es realitzarà dins la jornada laboral dels participants i la no-assistència sense justificació tendrà la mateixa consideració que la falta d'assistència al treball. En els supòsits que l'assistència als citats cursos formatius d'assistència obligatòria sigui en horaris i dates compreses fora de la jornada laboral, les treballadores i els treballadors es veuran compensats amb el gaudi d'hores de lliure disposició en el mateix nombre del total d'hores formatives realitzades.
Així mateix, totes aquelles despeses que es generin per l'assistència a les accions formatives obligatòries seran a càrrec de la corporació.
4. Formació voluntària
La formació té, en general, caràcter voluntari, però se n’han d’establir les següents mesures de foment:
a) El personal de l’ajuntament han de disposar d'un crèdit anual de 60 hores no recuperables per assistir a accions formatives programades per altres institucions públiques o privades dins la seva jornada laboral, sempre que el calendari i horaris de les accions formatives esmentades coincideixin amb la jornada laboral dels interessats. Les treballadores i els treballadors públics estan obligats a presentar els justificants d’assistència a dites accions formatives. L'Ajuntament pot sol·licitar els justificants de l'assistència a les activitats. El personal funcionari de l'Ajuntament tenen dret a sol·licitar l'admissió a les accions formatives que es programin dins la jornada laboral, si bé la concreta assignació dels cursos s’ha de realitzar d'acord amb els principis d'igualtat, publicitat i idoneïtat.
b) L'Ajuntament ha de subvencionar, totalment o parcialment, els estudis o accions formatives realitzats fora de la jornada laboral que compleixin els mateixos objectius que els fixats per a la resta d'accions formatives incloses en el present capítol. S'estableixen els següents criteris per tal de subvencionar les activitats formatives anunciades, amb sol·licitud prèvia de l'interessat a la Comissió Paritària perquè l’estudiï i l’aprovi:
Els estudis o accions formatives s’han d’impartir en centres oficials o entitats promotores de formació contínua degudament acreditades.
El límit de cursos subvencionats per funcionari i any es fixa en 3.
El límit de l'import subvencionat per funcionari i any es fixa en 900 €.
El barem de subvenció dels cursos és el següent:
Cursos de 0 a 500 €; se’n subvencionarà el 100 %;
Cursos de més de 500 €, se’n subvencionarà el 100 % dels primers 500 € i el 50 % de la quantitat restant fins a al límit de 750 €.
L’Ajuntament ha de dotar anualment una partida de 30.000 € per subvencionar aquests conceptes, ampliable en funció de la demanda dels cursos i de la disponibilitat pressupostària. L’aplicació de dita despesa estarà sempre d’acord amb un principi de proporcionalitat i de ponderació entre les diferents àrees que formen l’Ajuntament de Son Servera.
c) La corporació facilitarà els mitjans i la realització de tota mena de formació on-line relacionada amb el lloc de feina, així mateix quan la realització de formació a distància es realitzi fora de la jornada de treball quedarà supeditada al punt 4.a) sempre i quan la treballadora o el treballador demostri la seva assistència mitjançant un certificat expedit per l’entitat promotora.
Per les característiques pròpies d’aquest tipus de formació, només es computaran les hores reals que esmenti al mateix certificat.
5. Temps per a la formació
1. El temps d'assistència als cursos de formació programats pels diferents òrgans de l'administració o organitzacions sindicals per a la capacitació professional o per a l'adaptació a un nou lloc de treball, inclosos els inscrits en els plans de formació contínua de les administracions públiques, s’ha de considerar temps de treball amb caràcter general quan els cursos es realitzin dins l'horari laboral de les treballadores i dels treballadors i així ho permetin les necessitats del servei.
2. L'Ajuntament ha de determinar l'assistència obligatòria a aquelles activitats formatives necessàries per al compliment de les feines pròpies del lloc de treball, particularment en els processos de reorganització; aquest temps s’haurà de compensar si s'ocupa fora de la jornada laboral, amb el mateix nombre d’hores dedicades.
3. Per a tot el personal municipal, i atès que existeixen institucions de formació, realitza els cursos de formació i perfeccionament en horaris diversos, principalment els capvespres, disposaran d'un crèdit anual de 60 hores recuperables, amb justificació prèvia d'assistència si es realitzen fora de la jornada laboral.
6. Permisos especials per a formació
A sol·licitud de l'interessat i previ estudi i aprovació de la Comissió Paritària, es poden concedir una sèrie de permisos especials derivats de l'assistència a accions formatives:
a) Permisos, percebent la totalitat de les retribucions, per a l'assistència a cursos de perfeccionament professional que es facin fora de l'àmbit de l'administració i quan el seu contingut estigui directament relacionat amb el lloc de treball o la carrera professional.
b) Permís, no retribuït, d'una durada màxima de tres mesos cada dos anys, per a l'assistència a cursos de perfeccionament professional no directament relacionats amb la funció pública, sempre que la gestió del servei i la gestió del treball així ho permetin. La denegació d'aquest permís ha de ser expressa i motivada.
ARTICLE 29.- CONCESSIÓ DE BESTRETES I PRÉSTECS
Bestretes de nòmina: Les empleades i empleats públics, funcionaris de carrera, de l’Ajuntament de Son Servera amb una antiguitat mínima d’un any tenen, dret, sempre que existeixi consignació pressupostària suficient, a gaudir de bestretes de nòmina d’acord a la regulació establerta al Reial Decret Llei de 16 de desembre de 1929.
Préstecs:
Les empleades i empleats públics amb una antiguitat mínima d’1 any tenen dret a gaudir, en una sola vegada, d’un préstec màxim de 3.000 €, sense cap tipus d’interès, a tornar en un termini màxim de 24 mesos.
Les empleades i empleats públics amb una antiguitat mínima d’1 any tenen dret a gaudir, en una sola vegada, d’un préstec màxim de 6.000 €, sense cap tipus d’interès a tornar en un termini màxim de 36 mesos, unicament en els següents casos justificats degudament:
S’estableixen els requisits següents per concedir les sol·licituds presentades per a bestretes de pagues de préstec:
ARTICLE 30.- AJUDES MEDICOASSISTENCIALS
L’Ajuntament facilitarà la prestació de les ajudes assistencials que s’estableixen pels conceptes, imports i condicions que es relacionen a continuació, sempre que no resultin cobertes per qualsevol pòlissa d’assegurances a aquest efecte, d’acord amb les clàusules següents:
a) Les ajudes assistencials es facilitaran sempre que les treballadores i treballadors ho sol·licitin només per a si mateixos.
b) Les ajudes no s’abonaran en el supòsit que siguin cobertes per qualsevol assegurança de caràcter públic o privat que, si fos el cas, tingui concertada l’Ajuntament.
c) La Comissió Paritària resoldrà aquelles sol·licituds que tinguin caràcter dubtós.
d) Els imports de les ajudes seran d’aplicació durant la vigència del present conveni, data en la qual es negociaran noves ajudes.
e) Les empleades i empleats públics disposaran d’un màxim anual d’ajuda de fins a 160 euros, sense caràcter retroactiu i a partir de quan s’aprovi el present conveni.
Relació d’ajudes
1. Dentals
1a Dentadura completa 140 euros
1b ½ dentadura 70 euros
1c Ortopèdia funcional 80 euros
1d Corones i fundes 25 euros
1e Empastament 160 euros
1f Profilaxis 80 euros
2. Auditiva
2a Audiòfons 120 euros
3- Oculars (Segons l’import de la factura o com a màxim):
3a- Vidres 100 euros
3b- Reposició de vidres 50 euros
3c- Muntures 50 euros
3d-Lentilles 100 euros
3. Altres (Segons l’import de la factura o com a màxim)
4a- Calçat ortopèdic 80 euros
4b- Plantilles ortopèdiques 80 euros
ARTICLE 31.- AJUDES PER MINUSVALIDESA
Les ajudes per situacions de minusvalidesa dels fills de l’empleada o empleat públic i en grau igual o superior al 33% seran les següents:
Fills amb minusvalidesa:
a) Ajuda anual. En el cas dels fills menors de 18anys, seran de 212 euros anuals si el grau de minusvalidesa està entre el 33% i el 65%.
b) De 387 euros anuals si el grau de minusvalidesa és el 65% al 100%, situació que s’haurà d’acreditar mitjançant certificació de l’“I.B.A.S.”
ARTICLE 32. AJUDES PER JUBILACIONS O SITUACIONS ASSIMILABLES A LA JUBILACIÓ DEL PERSONAL FUNCINARI I GRATIFICACIONS EXTRASALARIALS.
1. Ajudes per jubilacions o situacions assimilables a la jubilació del personal funcionari. L’Ajuntament, com a premi de fidelitat al personal que se jubili o passi a la situació assimilable a la jubilació, que tengui una antiguidad de 30 anys a la plantilla, concedirà una ajuda econòmica que s’abonarà d’una sola vegada, a fi de contribuir a pal·liar la pèrdua de poder adquisitiu que, normalment, suposa el pas a la mateixa situació, que tendrà la quantia següent:
a. Si la jubilació se produeix des del dia que es compleixin 60 anys fins el dia que es compleixin 61 anys, l’import de 6 mensualitats calculades a raó de l’últim sou íntegre.
b. Des del dia que es compleixin 61 anys fins que es compleixin 62 anys, l’import serà de cinc mensualitats calculades a raó de l’últim sou íntegre.
c. Des del dia que es compleixin 62 anys fins que es compleixin 63 anys, quatre mensualitats íntegres.
d. Des del dia que es compleixin 63 anys fins que es compleixin 64 anys, tres mensualitats íntegres.
e. Des del dia que es compleixin 64 anys fins el dia que es compleixin 65 anys, dues mensualitats íntegres.
f. Si es produeix la jubilació als 65 anys, una mensualitat equivalent a l’últim sou integre.
Per a tenir dret a gaudir d’aquestes ajudes serà necessari, a més dels 30 anys d’antiguitat a l’Ajuntament, que s’hagi produït un acord previ de jubilació amb l’Ajuntament, i el funcionari haurà d’informar de la seva decisió de jubilar-se almenys amb dos mesos d’antelació a la data en que s’hagi de produir.
Totes les quantitats indicades al capítol 6, excepció de les ressenyades a l’article 33, es revaloritzaran anualment conforme a l’ IPC.
2. Gratificacions extrasalarials. Es pacta que a partir de l’entrada en vigor del present conveni, els funcionaris que acreditin l’exercici de 33 anys ininterromputs de servei (11 triennis) per a la Corporació municipal, seran recompensats amb un premi en metàl·lic, que consistirà en l’import d’una mensualitat de la retribució íntegra.
Ditat quantitat s’abonarà en el mes següent d’haver complit 33 anys de servei (11 triennis) (amb càrrec a les despeses d’assistència social i sempre que hi hagi existència de crèdit).
CAPÍTOL VII
RÈGIM ECONÒMIC
ARTICLE 33.- CONCEPTES RETRIBUTIUS
Les retribucions del personal comprès en el present conveni estan formades pels conceptes retributius prevists a la legislació vigent: Llei 30/84, Reial decret 861/86 i en les disposicions que el modifiquin.
Les retribucions bàsiques estaran constituïdes per:
- Sou
- Triennis
- Pagues extraordinàries
Les retribucions complementàries seran:
- Complement de destinació.
- Complement específic.
- Indemnitzacions per residència.
- Complement de productivitat.
- Gratificacions per serveis extraordinaris.
Així mateix, donat que per la naturalesa de la diversitat de tasques que concorren a l’Ajuntament, és freqüent que les treballadores i els treballadors realitzin tasques diverses i entre diferents categories. Per això, tal com s’estableix en el conveni anterior, s’estableix un complement de productivitat.
En aquest cas es tindrà en compte sempre que sigui possible el grup de classificació i la legislació de referència (la Llei 30/84, el RD 861/86 i el criteri del Batle).
ARTICLE 34.- PAGUES EXTRAORDINÀRIES
Hom s’haurà d’ajustar al que disposa la legislació vigent en aquesta matèria.
ARTICLE 35.- ANTIGUITAT
El personal funcionari de carrera o interí tindrà dret a percebre una retribució per cada tres anys de servei a l’administració, i aquest import es calcularà conforme a allò establert a la legislació vigent de caràcter general per al personal funcionari d’Administració local. A aquest efecte es respectarà la quantitat assolida per tots els treballadors en entrar en vigor el present conveni, i l’import de cada trienni serà el que correspongui (a l’últim cos o escala, classe i categoria professional que el treballador ocupi).
ARTICLE 36.- RETRIBUCIONS COMPLEMENTÀRIES
A) Complement de destinació
Es reportarà la quantia fixada a la Llei de pressupostos de l’Estat per al respectiu nivell del lloc ocupat, que figurarà a la relació de llocs de treball.
B) Complement específic
Es reportarà per l’acompliment d’un lloc de treball que tingui assignat aquest complement en el catàleg de llocs de treball pactat pels treballadors i aprovat per la corporació municipal, ja que està destinat a retribuir les condicions particulars d’alguns llocs de treball en atenció a la seva especial dificultat tècnica, dedicació, incompatibilitat, responsabilitat, perillositat o penositat. En qualsevol s’haurà d’ajustar al que disposa l’article quart del RD 861/86.
ARTICLE 37.- SERVEIS EXTRAORDINARIS
Amb caràcter general no s’han de fer hores extraordinàries, això no obstant, si per necessitats imperioses s’han de fer feines imprevistes, urgents o per força major, i s’han de fer, per tant, hores extres que en cap cas poden superar les 80 hores anuals d’acord amb el que estableix l’Estatut dels treballadors, es pacta que aquestes puguin ser compensades, o bé en temps o bé compensables econòmicament. Així mateix es pacte un mínim de dues hores extraordinàries.
Com a norma general les hores extraordinàries seran retribuïdes a no ser que la treballadores o el treballador sol·liciti compensar-les en temps.
S’estableixen tres tipus d’hores extres:
A: Diürnes.
B: Festives no laborables o nocturnes en dia laborable.
C: Noctures i festives.
Es consideren hores festives les que comprenen entre les 00 hores i les 24 hores del dia assenyalat com a festiu.
Es consideren hores nocturnes les compreses entre les 22.30 hores i les 6.30 hores.
En conseqüència, si es compensen les hores extraordinàries amb temps s’ha de fer de la manera següent:
1 hora de la categoria A es compensa amb 2 hores.
1 hora de la categoria B es compensa amb 3 hores.
1 hora de la categoria C es compensa amb 4 hores.
|
Taula d’aclariment per a l’aplicació d’hores extraordinàries en el present article |
||||||||
|
|
Laborables |
No laborables |
||||||
|
HORARI |
Dilluns |
Dimarts |
Dimecres |
Dijous |
Divendres |
Dissabte |
Diumenge |
|
|
Diürn |
06.30 – 22.30 |
A |
B |
|||||
|
Nocturn |
22.30 – 06.30 |
B |
C |
|||||
En el cas que es compensin econòmicament l’import de les hores extres ha de resultar l’aplicació de la següent fórmula:
S’acorda que per fer el còmput anterior s’ha de considerar retribució anual el conjunt dels conceptes retributius llevat del complement de productivitat, la indemnització de residència, l’antiguitat i les ajudes socials.
Si es compensen, a criteri de l’Ajuntament de Son Servera, les hores extraordinàries de temps, cal aplicar els mateixos percentatges indicats al còmput temporal.
La comissió paritària de seguiment d’aquest pacte ha de resoldre les controvèrsies que puguin sorgir en relació amb el tema de les hores extres i la necessitat de fer-les.
Per efectuar les hores extraordinàries que s’hagin de realitzar degut a festes, competicions o altres causes, l’Ajuntament elaborarà una llista de personal que estigui disposat a dur-les a terme sense perjudici que l’Ajuntament pugui determinar utilitzar personal més qualificat per allò que es pretengui fer.
ARTICLE 38.- QUILOMETRATGE
En cas que per qüestions de treball la treballadora o el treballador, per ordre de l’Ajuntament o d’algun organisme, s’hagués de desplaçar a Jutjats o a altres organismes públics i hagués d’utilitzar el vehicle propi, fora de la jornada laboral, l’Ajuntament, en concepte de quilometratge realitzat (segons allò establert a l’article 18 del RD 462/02, de 24 de maig, i posteriors actualitzacions anuals), haurà d’abonar la quantitat de 0’19 Euros per quilòmetre, revisable amb l’ IPC anual.
ARTICLE 39.- DIETES
El personal que per qualsevol causa relacionada amb el seu lloc de feina es vegi amb la necessitat d’haver-se de desplaçar o fer viatges que comportin despeses de manutenció i allotjament, tendrà dret a la indemnització econòmica que la normativa vigent estableixi. En el cas que hagi de dinar o sopar el preu màxim serà de 12€.
ARTICLE 40.- ASSISTÈNCIA A JUTJATS
S’estableix la següent indemnització en supòsits d’assistència a judici en dia lliure o vacances: suposarà una devolució de torn amb un dia de compensació.
ARTICLE 41.- DRETS SINDICALS
Les treballadores i els treballadors afectats pel present conveni tendran els drets generals que legalment se’ls reconegui i en particular:
PRIMER.
- A la lliure sindicació i associació.
- A la negociació col·lectiva.
- Dret a reunir-se.
- A adoptar mesures de conflicte col·lectiu i fer vaga.
SEGON.- Així mateix, les treballadores i els treballadors tenen dret al respecte, a la intimitat i a la consideració a la seva dignitat.
TERCER.- En matèria sindical i de representació col·lectiva, les parts signants del present conveni se sotmeten al que disposa la legislació de caràcter general en la matèria.
ANNEX I. Uniformitat i equipament
L’Ajuntament garantirà per a tot el personal que ho requereixi, la uniformitat i equipament requerit i establert a la legalitat vigent. Així, el material ha de garantir l’àmbit de prevenció de riscs laborals i de la salut del personal afectat i, per això, haurà de ser de qualitat i homologat. Així mateix, el parc mòbil haurà de gaudir de l’equipament adient.”
Son Servera, 20 de gener de 2015
El batle president
Antoni Servera Servera