Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 759
Acord de modificació de l’Acord de revocació parcial de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’inici de procediment de reintegrament de l’expedient MEA 326/2011, en relació a la línia d’ajudes per a la modernització de les explotacions agràries
Versió PDF
Publicació de l’Acord de modificació de l’Acord de revocació parcial de la Resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’inici de procediment de reintegrament de l’expedient MEA 326/2011, el titular del qual és RAFAEL GÓMEZ ALOMAR, en relació a la línia d’ajudes per a la modernització de les explotacions agràries.
D’acord amb l’establert a l’article 59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener, ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat , mitjançant aquest anunci es notifica a RAFAEL GÓMEZ ALOMAR, amb DNI 18224353G, en relació a l’expedient MEA 326/2011 de la línia d’ajudes per a la modernització de les explotacions agrícoles, el següent Acord signat amb data 27 de novembre de 2014 pel vicepresident del FOGAIBA,
“EXPEDIENT NÚMERO: MEA 326/2011
LÍNIA D’AJUDES: Modernització de les explotacions agràries.
BENEFICIARI: RAFAEL GÓMEZ ALOMAR
NIF: 18224353G
ACORD DE MODIFICACIÓ DE L’ACORD DEL VICEPRESIDENT DEL FOGAIBA DE DIA 11 DE JULIOL DE 2014 MITJANÇANT EL QUAL ES REVOCA PARCIALMENT LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ DE L’AJUDA I ES DECLARA L’INICI DE PROCEDIMENT DE REINTEGRAMENT.
ANTECEDENTS
1. En data d11 de març de 2011, amb núm. de registre d’entrada 1010, RAFAEL GOMEZ ALOMAR, amb NIF 18224353G, va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per a la modernització de les explotacions agràries, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 4 de febrer de 2011, per la qual es convoquen, per a l’exercici 2011, subvencions destinades a la modernització de les explotacions agrícoles.
2. L’esmentada ajuda es va concedir mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 4 de desembre de 2012, per un import de 14.275,32 euros, un 50% sobre una inversió elegible de 28.550,64 euros, cofinançat pel FEADER en un 35%, pel MAGRAMA en un 40% i per la CAIB en un 25%, d’acord amb la següent distribució:
· 4.996,36 euros amb càrrec a la línia FEADER.
· 9.278,96 euros amb càrrec al pressupost del FOGAIBA (dels quals corresponen 5.710,13 euros al MAGRAMA i 3.568,83 euros a la CAIB)
Tal i com disposa la Resolució de concessió l’ajuda que es concedeix és per a les següents inversions:
|
INVERSIÓ MOBLE |
INVERSIÓ IMMOBLE |
IMPORT (euros) |
ELEGIBLE (euros) |
|---|---|---|---|
|
|
Varis sobre construccions diverses |
3.280,00 |
3.280,00 |
|
|
Varis sobre construccions diverses |
8.300,00 |
8.300,00 |
|
Varis sobre construccions diverses |
8.410,00 |
8.410,00 |
|
|
|
Varis sobre construccions diverses |
8.560,64 |
8.560,64 |
|
|
TOTAL INVERSIÓ ELEGIBLE |
|
28.550,64 |
3. En data de 10 de desembre de 2012, amb número de registre d’entrada 2815, l’ interessat va presentar la sol·licitud de pagament final de l’ajuda, d’acord amb les condicions establertes per la Resolució la convocatòria. Va presentar un compte justificatiu per un import de 28.550,64 euros.
4. Per la qual cosa, en data de 28 de desembre de 2012 es fa efectiu el pagament de l’ajuda a favor de l’ interessat, per un import de 14.275,32 euros. Aquest import correspon al finançament pel FEADER en un 35%, pel MARM en un 40% i per la CAIB en un 25%, d’acord amb la següent distribució:
5. Aquest expedient fou objecte de control a posteriori per part de la Secció de Controls sobre el terreny del PDR, la qual va emetre un informe, de data de 12 de juny de 2014, en el qual es manifesta el següent:
Tot això es dedueix de l’Acta de control in situ, la qual manifesta per una part que es va adquirir tot el material facturat, però a dia d’avui no s’han utilitzat les platines negres, que es troben ubicades en una nau fora de l’explotació.
Per altra part, s’observen dos envasos fitosanitaris sobre una paret i també un parell de sacs de fertilitzant al costat d’aquesta i exposats a les inclemències meteorològiques. El titular remarca que havia acabat de realitzar un tractament fitosanitari, feia poc temps.
6. En conseqüència, en data de 27 de juny de 2014, es va realitzar una altra visita in situ, per part d’un altre tècnic, el resultat de la qual és correcte; de l’Acta d’aquest control es desprèn que l’interessat sí compleix amb la normativa medi ambiental i que no es veuen restes de poda, plàstics o altres materials residuals.
7. Per part de l’òrgan gestor, es fa una revisió de l’expedient així com també de la sol·licitud de pagament i de la documentació adjunta presentada per l’interessat per acreditar i justificar la correcta execució de les inversions, i arran de l’Informe de dia 12 de juny de 2014, de la Secció de Controls sobre el terreny del PDR, s’ha de fer la reducció de la factura corresponent a les platines negres, que segons el tècnic no s’han utilitzat, malgrat estiguin comprades i pagades.
8. En conseqüència, en data d’11 de juliol de 2014, el vicepresident del FOGAIBA va acordar l’inici del procediment de reintegrament per un import de 8.300,00 euros, import pagat indegudament a l’interessat, així com de la revocació parcial de la resolució de concessió de l’ajuda. Aquest Acord fou notificat a l’interessat el dia 21 de juliol de 2014, concedint-li un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà d’aquesta notificació per aportar quantes al·legacions, documents o informacions considerés adients per a la seva defensa.
9. En data d’1 d’agost de 2014, amb número de registre d’entrada 2002, l’interessat va presentar un escrit d’al·legacions, en el qual manifesta que a través d’una inspecció se li va comunicar que tota actuació ha de contenir una finalitat i no només la compra del material, la qual cosa ell desconeixia, ja que la subvenció concedida era només per a la compra de les platines i no per a la seva instal·lació, la qual l’havia de executar ell mateix amb els seus propis medis, que degut a diverses causes a dia d’avui encara no estan instal·lades.
10. Ateses les al·legacions i revisada la documentació que consta dins l’expedient correspon acceptar en part les al·legacions fetes per l’interessat, en el sentit de què la subvenció es va concedir per a l’adquisició de les platines, per tant el beneficiari podria pensar d’una manera raonable que amb el subministre, la factura i el seu pagament estava ben justificada la inversió, per tant d’acord amb el darrer paràgraf de l’apartat 1 de l’article 30 del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, no correspon l’aplicació de reducció alguna.
11. Però, de la revisió de la documentació que consta dins l’expedient, es comprova que de les quatre factures presentades per a la correcta execució i justificació de les inversions objecte d’aquesta ajuda, n’hi ha tres que fan referència a la compra de platines, per la qual cosa no tan sols s’ha de considerar com a no elegible la factura corresponent a MARGERS I MANOBRES, SL, núm. 1210023, de 31 d’octubre de 2012, per un import de 8.300,00 euros (sense IVA) que és la que es va descomptar i per la qual es va iniciar el procediment de reintegrament, sinó que a més, es comprova que a dues factures més apareix també el concepte de compra de platines.
Si miram la factura corresponent a MARGERS I MANOBRES, SL, núm. 1210022, de 31 d’octubre de 2012, per un import de 3.280,00 euros (sense IVA), trobam que hi ha un concepte de platines per import de 1.660,00 euros, import que també es considera no elegible.
Per altra banda, la factura corresponent a MARGERS I MANOBRES, SL, núm. 1211019, de 30 de novembre de 2012, per un import de 8.560,64 euros (sense IVA), també té un concepte de platines per import de 4.814,00 euros, import que també es considera no elegible.
Per tot això, l’import que finalment resulta elegible, segons la revisió de l’expedient, és de 13.776,64 euros, i no l’import sol·licitat en el compte justificatiu de 28.550,64 euros.
12. En conseqüència, hi ha hagut un error a l’hora de calcular l’import a retornar per part de l’interessat, per això és necessari modificar, conforme l’article 105 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu comú, l’Acord del vicepresident del FOGAIBA de dia 11 de juliol de 2014 en el sentit de tornar a calcular correctament l’import que ha de reintegrar l’interessat, notificar-li l’import correcte així com tornar-li concedir un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la notificació de l’acte modificat, perquè aporti quantes al·legacions, documents o informacions consideri adients per a la seva defensa.
FONAMENTS JURÍDICS
1. Resolució del president del FOGAIBA de 4 de febrer de 2011 per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, per a l’exercici 2011, subvencions destinades a la modernització de les explotacions agràries.
2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).
3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
5. Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
6. Reglament d’execució (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012 que modifica els Reglaments (CE) núm. 1122/2009 i (UE) 65/2011 pel que respecte al mètode per a la determinació de l’interès aplicable als pagaments indeguts que s’han de recuperar dels beneficiaris dels règims d’ajuda directa als agricultors en virtut del Reglament (CE) 73/2009 del Consell, de l’ajuda al desenvolupament rural en virtut del Reglament (CE) 1698/2005 del Consell i de l’ajuda al sector vitivinícola en virtut del Reglament (CE) 1234/2007 del Consell.
7. Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la CAIB.
8. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.
9. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.
10. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.
11. Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears (BOIB núm. 60EXT, de 2 de maig de 2013), modificat pel Decret 15/2013, de 7 de juny.
CONCLUSIONS
PRIMERA.- Atesa la sol·licitud d’ajuda presentada per l’ interessat, i segons els criteris d’elegibilitat, que figuren a l’informe tècnic de dia 26 de novembre de 2012, sobre el compliment dels requisits exigits a la Resolució de convocatòria i de la quantificació de la inversió subvencionable, a l’import declarat a la sol·licitud d’ajuda es fa una deducció de les inversions que no són elegibles per aquesta línia d’ajudes per un import de 0,00 euros, de manera que l’import màxim elegible de la inversió és de 28.550,64 euros, per les inversions que es detallen a la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 4 de desembre de 2012.
A la Resolució de concessió de l’ajuda, dalt esmentada, també s’especifica que atesa l’avaluació prèvia de la subvenció màxima possible, d’acord amb els criteris objectius d’avaluació que estableix l’apartat cinquè de la Resolució de convocatòria, realitzada per la Secció XVI d’Ajudes al Desenvolupament Rural, el percentatge de l’actuació que pertoca subvencionar serà del 50% per tractar-se d’una entitat jurídica prioritària i l’explotació estar en zona desfavorida, i per això l’ajuda màxima concedida serà de 14.275,32 euros.
SEGONA.- Atesa la sol·licitud de pagament presentada per l’ interessat el dia 10 de desembre de 2012 així com el compte justificatiu, es desprèn que es justifica unes inversions executades correctament per un import de 28.550,64 euros sense IVA.
En conseqüència, atesa la corresponent Resolució del director gerent del FOGAIBA es resol ordenar el pagament de l’ajuda a favor de l’ interessat, per un import de 14.275,32 euros.
TERCERA.- Arran de l’Informe de la Secció VII de Controls sobre el terreny del PDR de dia 12 de juny de 2014, relatiu al resultat de control a posteriori d’aquest expedient, es detecten una sèrie d’incidències:
Pel que fa al punt primer, cal destacar que l’òrgan gestor ha revisat la documentació que consta dins l’expedient i atès el resultat de l’informe de la Secció de Controls es considera necessari reduir a la quantitat pagada a l’interessat l’import de la factura relativa a la compra de les platines negres (per import de 8.300,00 euros d’inversió elegible), ja que malgrat l’interessat les hagi comprades, es troben ubicades en una nau fora de l’explotació, per la qual cosa se li ha de reclamar a l’interessat l’import d’aquesta factura.
De conformitat amb la Resolució de concessió de l’ajuda el percentatge de l’actuació que pertoca subvencionar en aquest cas és del 50% per tractar-se d’una entitat jurídica prioritària i l’explotació estar en zona desfavorida.
L’import que finalment se li va pagar a l’ interessat, conforme la inversió elegible d’aquesta factura 8.300,00 euros, és de 4.150,00 euros que correspon al 50% de l’import auxiliable; import que es considera pagat indegudament. Import pel qual es va iniciar el procediment de reintegrament de referència.
QUARTA.- Ateses les al·legacions presentades i revisada la documentació que consta dins l’expedient, així com les factures presentades per a la correcta execució i justificació de la subvenció objecte d’ajuda, cal destacar que se li ha de descomptar a l’interessat el següent:
1. Factura de MARGERS I MANOBRES, SL, núm. 1210022, de 31 d’octubre de 2012, per un import de 3.280,00 euros (sense IVA), hi ha un concepte a descomptar de platines per un import de 1.660,00 euros.
2. Factura de MARGERS I MANOBRES, SL, núm. 1210023, de 31 d’octubre de 2012, per un import de 8.300,00 euros (sense IVA), se li ha de descomptar l’import íntegre de 8.300,00 euros, ja que el concepte són les platines.
3. Factura de MARGERS I MANOBRES, SL, núm. 1211019, de 30 de novembre de 2012, per un import de 8.560,64 euros (sense IVA), se li ha de descomptar el concepte de platines per un import de 4.814,00 euros.
Per tant, a l’interessat li queda una inversió elegible correctament justificada per import de 13.776,64 euros, en lloc de la quantitat que apareix en el compte justificatiu de 28.550,64 euros, que fou l’import considerat elegible.
CINQUENA.- En aquest cas, hem de tenir en compte també el règim de reduccions i exclusions que estableix l’article 30 del Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, que disposa en el seu punt 1 que els pagaments es calcularan basant-se en allò que es consideri subvencionable durant els controls administratius.
Els estats membres examinaran la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinaran els imports subvencionables. Al respecte, establiran el següent:
a. L’import que se pot concedir al beneficiari en funció exclusivament de la sol·licitud de pagament.
b. L’import que se pot concedir al beneficiari desprès de l’estudi de l’admissibilitat de la sol·licitud de pagament.
Si l’import establert en virtut de la lletra a) supera l’import establert en virtut de la lletra b) en més d’un 3%, s’aplicarà una reducció a l’import establert en virtut de la lletra b). L’import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports citats.
No obstant, no s’aplicarà ninguna reducció si el beneficiari pot demostrar que no és responsable de la inclusió de l’import no subvencionable.
Atès aquest article, així com les al·legacions efectuades per l’interessat, es pot desprendre no aplicar la reducció a l’import resultant, ja que l’interessat havia sol·licitat la inversió d’adquisició de platines per a ell mateix, amb els seus propis medis, executar-la; és a dir, que l’interessat desconeixia que no només es podia subvencionar la compra del material, sinó que també era la seva realització.
SISENA.- Si tenim en compte l’establert a l’article 105.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, les Administracions públiques podran, així mateix, rectificar en qualsevol moment, d’ofici o a instància dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents en els seus actes.
Per això, es considera necessària la modificació de l’Acord del vicepresident del FOGAIBA dictat el dia 11 de juliol de 2014, en el sentit de què, arran de la revisió de la documentació que consta dins l’expedient de referència, tornar a recalcular l’import cobrat indegudament per part de l’interessat.
SETENA.- Revisat l’expedient, ateses les al·legacions efectuades per l’interessat, atesa l’Acta de control de dia 13 de desembre de 2013, i atès l’Informe del resultat de la Secció VII de Controls sobre el terreny del PDR de dia 12 de juny de 2014, es comprova que:
VUITENA.- L’article 5 del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, modificat pel Reglament (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012, disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat a l’ordre de recuperació i el reembors. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.
NOVENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera a RAFAEL GÓMEZ ALOMAR, amb NIF 18224353G, com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 7.387,00 euros, import cobrat indegudament, degut al resultat del control de camp efectuat a posteriori i una vegada revisada la sol·licitud de pagament així com també el compte justificatiu, més els interessos de demora corresponents.
Atesa la Proposta de modificació del cap del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural de dia 21 de novembre de 2014, en el qual es manifesta la necessitat de modificar l’Acord del vicepresident del FOGAIBA de dia 11 de juliol de 2014 pel qual s’inicia un procediment de reintegrament i la corresponent revocació parcial de l’ajuda concedida;
ACORD
PRIMER.- Modificar l’Acord del vicepresident del FOGAIBA de dia 11 de juliol de 2014 pel qual s’inicia la revocació parcial de l’ajuda concedida i el corresponent procediment de reintegrament de l’import cobrat indegudament per part de RAFAEL GÓMEZ ALOMAR, amb DNI 18224353G, en el sentit de què l’import que resulta finalment a reintegrar és de 7.387,00 euros.
SEGON.- Concedir a l’ interessat un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà de la notificació d’aquest acte per aportar quantes al·legacions, documents o informacions consideri convenients i, en tot cas, proposar proves a més de concretar els mitjans de què es pretén valer; tal com estableix l’article 84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. A la vegada informar a l’ interessat que l’expedient queda a la seva disposició en el Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA (carrer de Reina Constança, 4, de Palma).
TERCER.- Informar a l’ interessat que l’òrgan competent és el vicepresident del FOGAIBA segons l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA de 29 de gener de 2008 pel qual s’efectua un canvi en la delegació de la competència per a iniciar i resoldre els expedients de reintegrament, aprovada en la sessió de 19 de juny de 2006; i que, segons el que disposa l’article 44.5 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, el termini màxim per a resoldre i notificar la Resolució serà de dotze mesos, transcorregut el qual es produirà la caducitat en els termes prevists en l’article 44.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
QUART.- Informar a l’ interessat que la devolució de l’import a reintegrar efectuada durant la tramitació del present procediment de reintegrament produirà la resolució del mateix i l’arxiu de les actuacions, prèvia justificació documental de la devolució davant l’Òrgan Gestor (mitjançant la Carta de Pagament que s’adjunta i la documentació original) i prèvia revocació de l’ajuda concedida.
Segons el Reglament General de Recaptació (Reial decret 939/2005, de 29 de juliol), en relació amb l’article 62.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els terminis voluntaris per efectuar l’ingrés són:
A més, informar a la interessada que si efectua la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari, no se li reclamaran els corresponents interessos de demora.
CINQUÈ.- Notificar aquest Acord a l’interessat.
Palma, 12 de gener de 2015
El director gerent del FOGAIBA
Joan Simonet Pons