Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA

Núm. 458
Aprovació inicial Ordenança Informe Avaluació Edificis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ajuntament Ple, en sessió ordinària de 18 de desembre de 2014, va aprovar inicialment l’ordenança municipal reguladora de l’informe d’avaluació dels edificis de Palma de Mallorca amb els seus annexes.

En conseqüència es publica el present anunci, als efectes que els interessats puguin presentar les reclamacions i suggeriments que estimin oportuns, durant el termini de 30 dies hàbils, a comptar des de l’endemà de la seva publicació en el BOIB, conformement a l’article 49 de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’INFORME D’AVALUACIÓ DELS EDIFICIS

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La inspecció tècnica es configura com un poderós instrument de foment de la conservació de les edificacions. És la millor forma d’assegurar el deure de conservació a què fa referència la Llei estatal del sòl, al seu art. 9.1 del Reial decret legislatiu 2/2008, de 20 de juny.

El 22 de desembre de 2008 el Ple de l’Ajuntament de Palma va aprovar amb caràcter definitiu la modificació de l’Ordenança municipal sobre la inspecció tècnica dels edificis (publicada al BOIB núm. 185 ext., de 31.12.08), l’objecte de la qual era la regulació de l’obligació formal dels propietaris dels edificis de realitzar un informe i constatar l’estat de conservació i seguretat de l’immoble.

Posteriorment, ha anat sorgint diferent normativa comunitària i estatal, com el Reial decret 233/2013, de 5 d’abril, pel qual es regula el Pla estatal de foment del lloguer d’habitatges, la rehabilitació edificatòria i la regeneració i la renovació urbanes, 2013-2016. Es tracta d’un programa de suport a la implantació de l’informe d’avaluació dels edificis, que té com a objecte impulsar la implantació i la generalització d’un informe d’avaluació dels edificis que inclogui l’anàlisi de les condicions d’accessibilitat, eficiència energètica i estat de conservació d’aquests

La Llei 8/2013, de 26 de juny, de rehabilitació, regeneració i renovació urbanes ha anat més enllà i estableix l’obligatorietat de realitzar un informe d’avaluació dels edificis en substitució de l’informe d’inspecció tècnica dels edificis. Es tracta d’un informe que no només ha de recollir l’estat de conservació de l’immoble, sinó que també n’ha d’avaluar les condicions funcionals respecte de l’exigència bàsica sobre accessibilitat del Codi tècnic de l’edificació, així com informar sobre el seu grau d’eficiència energètica.

El Consell Europeu de març de 2007 va posar en relleu la necessitat d’augmentar l’eficiència energètica a la Unió per a assolir l’objectiu de reduir el seu consum energètic en un 20% per a 2020, i va advocar per una aplicació ràpida i completa de les prioritats establertes per la Comissió Pla d’acció per a l’eficiència energètica, tenint en compte el considerable potencial d’estalvi energètic rendible que té el sector dels edificis. El 40% del consum total d’energia en la Unió correspon als edificis. Per això, la reducció del consum d’energia i l’ús d’energia procedent de fonts renovables al sector de l’edificació constitueixen una part important de les mesures necessàries per a reduir la dependència energètica de la Unió i les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Mitjançant el Reial decret 235/2013, de 5 d’abril, pel qual s’aprova el procediment bàsic per a la certificació de l’eficiència energètica dels edificis, es transposa parcialment la Directiva 2010/31/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de maig de 2010, pel que fa a la certificació d’eficiència energètica d’edificis, refonent el Reial decret 47/2007, de 19 de gener, amb la incorporació del Procediment bàsic per a la certificació d’eficiència energètica d’edificis existents.

L’aplicació d’un enfocament comú en la certificació d’eficiència energètica d’edificis i la inspecció de les instal·lacions de calefacció i aire condicionat, a través d’especialistes qualificats o acreditats, la independència dels quals s’ha de garantir basant-se en criteris objectius, permetrà harmonitzar els esforços realitzats pels estats membres en el terreny de l’estalvi energètic al sector de l’edificació i augmentarà la transparència respecte de l’eficiència energètica al mercat immobiliari de la Unió en benefici dels futurs propietaris i ocupants.

I finalment, ja entrant en la legislació de la nostra comunitat autònoma, la Llei 2/2014, d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears – LOUS - (BOIB núm. 43, de 29 de març de 2014), estableix al seu art. 118 l’obligatorietat de presentar un informe d’avaluació de l’edifici en el qual s’acrediti la conservació de l’edifici, l’avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat universal i no-discriminació, així com la certificació de l’eficiència energètica de l’edifici.

Amb el pas del temps el concepte de deure de conservació ha anat evolucionat en la normativa i fins i tot el Tribunal Suprem s’ha pronunciat en el sentit de considerar el deure de conservació com un dels deures bàsics del propietari, primari i substancial, que inclou també el deure accessori de demostrar-ne el compliment, ja que es tracta d’un deure de "resultat", de manera que el deure accessori és inherent al de conservació.

Per tot això es fa necessari adaptar l’Ordenança al nou marc legislatiu i a l’experiència acumulada des de la posada en pràctica de la primera Ordenança.

Aquesta nova Ordenança pretén continuar involucrant el ciutadà en el deure legal de la conservació de l’edificació, facilitant-ne el compliment mitjançant la simplificació del tràmit administratiu. Per a això s’han creat uns models d’informe i uns compromisos d’execució aclaridors, per tal de conscienciar els propietaris del dit deure de conservació dels immobles.

A més, aquesta Ordenança aprofundeix en la definició dels conceptes bàsics d’aplicació i desglossa detalladament la documentació que s’ha de presentar per a contribuir, si és possible, en major mesura a proporcionar als propietaris i als tècnics redactors competents els instruments necessaris per a complir l’obligació de realitzar l’informe d’avaluació d’edificis en els termes establerts a la normativa existent.

Per això, una vegada que es presenti l’informe d’avaluació d’edificis aquest s’haurà d’acompanyar amb un compromís d’execució de les obres derivades de l’informe presentat, a fi de conscienciar els propietaris d’immobles que l’obligació de conservar no s’esgota amb la mera presentació de l’informe, sinó amb l’efectiva realització de les obres que se’n deriven, per a la qual cosa es concedirà un termini de compliment. Es tracta d’un termini ampli, per a així poder discernir les divergències que puguin sorgir a les comunitats de propietaris.

Si l’informe d’avaluació d’edificis és favorable, l’efectiu compliment del deure de conservació s’entendrà complert amb la presentació del dit informe.

Si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable, s’entendrà complert el deure de conservació presentant la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis favorable, una vegada que s’hagin realitzat les obres derivades de l’informe inicial.

El procediment sancionador també canvia substancialment. El fet de no presentar l’informe IAE implica l’obertura d’un expedient sancionador per la comissió d’una infracció urbanística.

Si no es duen a terme les obres derivades de l’informe, s’iniciarà un procediment d’execució forçosa mitjançant l’obertura d’un expedient de multa coercitiva.

Finalment, es pot destacar que la Llei d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears preveu la creació del Registre d’informes d’avaluació d’edificis, per la qual cosa es trametran els informes d’avaluació dels edificis a la conselleria competent en matèria d’habitatge quan aquests es vagin presentant.

En definitiva, amb l’experiència que ja tenim i la present Ordenança es pretén continuar augmentant el compliment del deure de conservar les edificacions i millorar d’aquesta forma la imatge i la seguretat dels edificis de Palma de Mallorca.

Per tot el que s’ha expressat, es proposa el següent text:

 

CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS

Art. 1. OBJECTE

L’objecte d’aquesta Ordenança és regular l’obligació formal dels propietaris de construccions i edificacions de presentar de forma periòdica un INFORME D’AVALUACIÓ DE L’EDIFICI, en el qual s’ha d’acreditar:

a. L’avaluació de l’estat de conservació de l’edifici.

b. L’avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat universal i no-discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés a l’edifici i la seva utilització.

c. La certificació de l’eficiència energètica de l’edifici.

 

Art. 2. IMMOBLES OBLIGATS I NO OBLIGATS A PRESENTAR L’INFORME

1. Estan subjectes a un primer informe d’avaluació tots els edificis amb una antiguitat superior a 50 anys, independentment del seu ús, amb les excepcions previstes en aquest mateix precepte.

2. A l’efecte de presentar el preceptiu informe d’avaluació, s’entén per “edifici” (vegeu “definicions” a l’annex 2) un cos constructiu únic, amb independència de la seva situació registral, cadastral o la seva adreça postal, incloent-hi les seves construccions auxiliars, i en tot cas:

  • les unitats constructives lligades per elements estructurals
  • les unitats constructives lligades per elements o espais funcionals indivisibles que condicionin el seu ús.
  • les unitats constructives lligades per xarxes d’instal·lacions.

3. En el cas d’un edifici amb diferents unitats constructives, que tinguin diferents anys de construcció, preval l’antiguitat de la construcció principal (vegeu “definicions” a l’annex 2).

4. Estan exempts de presentar l’informe:

  • estacions transformadores i altres edificis i instal·lacions sotmesos a normativa sectorial específica.
  • places d’aparcament individualment considerades (vegeu “definicions” a l’annex 2)
  • edificacions d’escassa entitat (vegeu “definicions” a l’annex 2)
  • edificis sencers de propietat municipal que no siguin residencials
  • edificacions unifamiliars aïllades sense façana a via pública o espai d’ús públic

5. Edificis amb règim diferenciat

Els immobles sense ús, perquè estan pendents de rehabilitació o demolició, han de ser inspeccionats i si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable no se’n considera obligatòria la reparació, però sí el compliment del deure general de conservació de l’immoble en condicions d’ornament i seguretat, i no és, per tant, exigible en aquests casos la presentació del compromís d’obres.

6. Edificis de tipologia diferent de la residencial

En aquests casos l’informe d’avaluació d’edificis només està obligat a recollir l’estat de conservació de l’immoble.

Quant a l’avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat universal i no-discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés a l’edifici i la seva utilització, així com a la certificació de l’eficiència energètica de l’immoble, hom s’ha d’ajustar al que disposi la normativa sectorial i/o la llicència d’activitat.

ART. 3. PERSONES OBLIGADES

1. L’obligació de sotmetre les construccions a inspecció i elaboració de l’informe d’avaluació d’edificis correspon als propietaris.

2. L’obligació de presentar aquest informe és de les persones físiques i/o jurídiques que detenen la propietat de l’immoble, o, si s’escau, de la comunitat de propietaris, i ho poden fer per si mateixes o a través del representant que designin. A aquest efecte i si el representant no està degudament acreditat s’entén per representant la persona que subscriu l’informe.

3. Si l’immoble està arrendat, l’inquilí, de forma subsidiària, pot presentar l’informe d’avaluació d’edificis si acredita que el propietari ha incomplert seu deure de presentació.

4. Els propietaris han de disposar d’una assegurança de l’edifici que cobreixi la responsabilitat civil, encara que no cal presentar-la davant l’Ajuntament, i és de la seva exclusiva responsabilitat no disposar-ne.

Art. 4. TERMINIS DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME

1. Estan subjectes a primer informe d’avaluació els immobles d’una antiguitat de 50 anys, amb l’excepció del règim previst a la disposició transitòria d’aquesta Ordenança.

2. Per a determinar l’edat de l’edificació es té en compte l’antiguitat segons la informació cadastral, si bé es pot acreditar documentalment que l’edat és una altra mitjançant els següents documents: llicència d’ocupació, certificat final d’obres i, si manquen els anteriors i qualsevol mitjà de prova admissible en dret, per estimació tècnica en funció de la seva tipologia i les seves característiques constructives, sense perjudici de l’obligació de la propietat de comunicar a la Gerència del Cadastre Regional l’existència d’errors esmenables.

3. Els successius informes d’avaluació s’han de presentar en l’any del compliment del període de deu anys fixat a aquest efecte, comptat des de la data del venciment de cada obligació, per a la qual es té en compte la data d’acabament de l’obra o en la qual l’immoble ha estat rehabilitat íntegrament.

Per tant, per a presentar els successius informes s’ha de tenir en compte únicament l’any de construcció de l’immoble.

4. Suspensió del termini per a presentar l’informe: en el cas de l’existència d’un immoble en obres o en previsió d’iniciar-les, la propietat pot sol·licitar la suspensió del termini de presentació de l’informe d’avaluació si s’aporta la llicència d’obres o qualsevol document acceptat en el dret vigent.

En qualsevol cas, la suspensió és per a un termini determinat en funció de l’establert a la llicència per a l’execució de les obres o, si s’escau, la demolició de l’immoble.

5. Els edificis que han estat objecte d’una REHABLITACIÓN INTEGRAL estan obligats a la realització d’inspecció i a la presentació d’un informe d’avaluació d’edificis als 50 anys des de l’acabament de les obres (vegeu “definicions” a l’annex 2).

6. Sense perjudici del disposat anteriorment, els propietaris dels edificis poden presentar, voluntàriament, l’informe d’avaluació dels edificis abans de la data en la qual estan obligats a presentar-lo d’acord amb aquesta Ordenança.

 

CAPÍTOL II
CONTINGUT I TRAMITACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

Art. 5. CONTINGUT DE L’INFORME D’AVALUACIÓ

1. Els informes d’avaluació que s’emeten de resultes de les inspeccions han de contenir tota la informació relativa a les condicions de l’edifici establertes a l’article 1 d’aquesta Ordenança, fent referència necessàriament als següents apartats:

a. Avaluació de l’estat de conservació de l’edifici: inspecció visual que inclogui estructura i fonamentació; façanes interiors, exteriors, parets mitgeres i altres elements, en especial els que puguin suposar un perill per a les persones, tals com cornises, sortints, vols o elements ornamentals, entre d’altres; cobertes i terrats; instal·lacions comunes de subministrament d’aigua, sanejament i electricitat de l’edifici.

b. Avaluació de les condicions bàsiques d’accessibilitat i no-discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés a les edificacions i la seva utilització, d’acord amb la normativa vigent, establint si l’edifici és susceptible o no de realitzar-hi ajusts raonables a per satisfer-les.

c. Certificat d’eficiència energètica, amb el contingut i mitjançant el procediment establert per a aquest per la normativa vigent i que serveix com a certificat d’eficiència energètica de cada un dels habitatges que integren l’edifici si es ven o lloga. A més, aquesta informació també pot servir per a establir mesures de millora de l’eficiència energètica de les edificacions, sense que en cap cas pugui tenir efectes per al resultat, favorable o desfavorable, de la inspecció.

d. Plànol de situació: plànol parcel·lari de l’emplaçament, a escala mínima 1:1000 i en format DIN-A4, on es defineixin gràficament tant els límits de la parcel·la com les edificacions i construccions inspeccionades.

e. En cas d’informe favorable, fotografies en color en les quals s’identifiqui l’edifici.

Si l’informe és desfavorable, a part de les fotografies en color a les quals s’identifiqui l’edifici, també fotografies de les lesions detallades a l’informe.

2. L’informe realitzat s’ha de referir a la totalitat de l’immoble, ha d’identificar el bé amb expressió de les referències cadastrals que l’integren i estendre la seva eficàcia a tots els locals i habitatges que el configuren.

3. En el cas d’informes presentats per comunitats de propietaris la sol·licitud de presentació de l’informe ha de detallar les referències cadastrals de totes les parts que comprèn l’immoble, indicant les que han estat inspeccionades i les que no.

En el cas que per causes excepcionals no s’hagi inspeccionat tot l’immoble, el tècnic que realitza l’informe ha d’indicar si amb la part de l’edifici inspeccionat es pot emetre un informe favorable o, al contrari, si resulta imprescindible inspeccionar les parts no inspeccionades per a entendre que l’immoble compleix el deure de conservació.

De tota manera, és imprescindible que la inspecció inclogui necessàriament la façana, plantes baixes, soterranis i les construccions sota coberta i cobertes, així com resta d’elements comuns.

4. Quan les dades obtingudes de la inspecció visual no siguin suficients per a qualificar les deficiències detectades, l’inspector ha de traslladar a la propietat de l’immoble la necessitat de realitzar l’obertura de sondatges per a verificar l’estat de l’element o elements constructius ocults, així com les proves que consideri necessàries, i no ha d’emetre l’informe fins que no s’hagin completat les comprovacions necessàries.

5. Queda exclosa d’aquesta norma la verificació de les instal·lacions o elements de l’edifici la revisió o inspecció tècnica dels quals està sotmesa a normativa sectorial específica, tals com ascensors, instal·lacions elèctriques, de telecomunicació, de calefacció o de producció d’aigua calenta sanitària. S’ha d’informar exclusivament sobre la seva existència i composició, així com sobre la possessió de documentació obligatòria tant administrativa com tècnica sobre aquests.

Art. 6. PARTS DE L’INFORME D’AVALUACIÓ DELS EDIFICIS

L’informe d’avaluació d’edificis consta de tres parts:

  • Primera part: avalua l’estat de conservació de l’edifici, el resultat del qual és favorable o desfavorable, amb l’obligació de la propietat de dur a terme les obres necessàries per a acreditar l’estat de conservació. Per a això s’han de presentar el compromís d’execució i la conclusió final favorable de l’informe. Si no es duen a terme les obres que se’n deriven es pot iniciar el procediment d’execució forçosa previst a l’art. 15 d’aquesta Ordenança.
  • Segona part: avalua les condicions bàsiques d’accessibilitat. A l’informe s’ha d’indicar si l’immoble és susceptible de realitzar-hi ajusts raonables en matèria d’accessibilitat.
  • Tercera part: certificat d’eficiència energètica de l’edifici, que s’ha d’aportar només en els casos d’informe d’edifici de tipologia residencial col·lectiva.

(Vegeu model del web habilitat pel Ministeri de Foment.)

 

CAPÍTOL III
EFICÀCIA DE L’INFORME

Art. 7. RESULTAT DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

1. El resultat de l’informe d’avaluació és el de la valoració final de l’estat de conservació de l’edifici (primera part de l’informe), que pot ser:

a. Favorable: si s’ha inspeccionat tot l’immoble o la part que el tècnic considera suficient per a determinar que l’immoble compleix amb el deure de conservació i, no és per tant necessari realitzar cap tipus d’intervenció.

b. Desfavorable: quan l’immoble no compleix les condicions de seguretat, salubritat i/o adorn públic definides a la normativa vigent.

2. Si és desfavorable s’ha d’especificar en quin supòsit dels següents s’emmarca:

2.1. Necessitat de dur a terme obres obligatòries

En aquest cas és imprescindible aportar (juntament amb l’informe IAE) el compromís d’execució exprés del propietari (annex 4) d’iniciar i executar els treballs, les mesures o les obres necessàries, segons l’informe presentat. Es tracta d’un compromís que en el termini de 6 mesos, com a màxim s’aportarà una sol·licitud de llicència o una comunicació prèvia per a dur a terme les obres/mesures derivades de l’informe d’avaluació.

Una vegada realitzades les obres assenyalades, i a l’efecte de finalitzar l’expedient i considerar complerta l’obligació de conservació recollida en aquesta Ordenança, s’ha de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (d’acord amb el model recollit a l’annex 6), a la qual el tècnic esmenti expressament que les obres ja han estat executades d’acord amb la llicència d’obres obtinguda o la comunicació prèvia presentada, segons el cas que correspongui.

Si l’informe presentat és desfavorable i el propietari ha presentat el compromís d’execució, l’Administració no el requereix que realitzi les obres que s’hi preveuen ja que el propietari ja s’ha compromès a realitzar-les, i és absoluta responsabilitat seva dur-les a terme i complir així el seu deure de conservació derivat de l’informe d’avaluació d’edificis (IAE), sense perjudici que s’iniciï un procediment d’execució forçosa si no acredita l’esmena de les deficiències observades al seu informe en el termini concedit, d’acord amb l’art. 15 d’aquesta Ordenança.

2.2. Existència de perill imminent perquè hi ha algun risc per a les persones i/o béns, i, en conseqüència, necessitat de dur a terme mesures cautelars i immediates de seguretat, imprescindibles i urgents, que eliminin el risc imminent fins que es dugui a terme la resta d’obres a realitzar, amb llicència o comunicació prèvies.

En aquest cas és imprescindible presentar el compromís d’execució (d’acord amb l’annex 4) juntament amb l’informe IAE i pot donar lloc a dues situacions:

a. La propietat presenta compromís d’execució amb full d’assumpció del tècnic director de l’obra, i nomenament d’empresa constructora (si s’escau)

S’assumeix dur a terme les mesures de seguretat necessàries de forma immediata. Una vegada realitzades, el tècnic ho ha de manifestar aportant l’annex 7, d’acabament de les mesures immediates de seguretat, sense perjudici de l’obligació que té el titular de realitzar la resta de les obres obligatòries derivades de l’informe, d’acord amb l’apartat 2.1 d’aquest article, així com de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis en el termini previst en aquesta Ordenança.

b. La propietat presenta compromís d’execució però sense full d’assumpció del tècnic director de l’obra

Dóna lloc a la tramitació d’una ordre d’execució d’acord amb la legislació vigent quant a les mesures immediates de seguretat per a evitar el perill, sense perjudici de l’obligació que té el titular de dur a terme la resta de les obres obligatòries derivades de l’informe, d’acord amb l’apartat 2.1 d’aquest article, així com de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis en el termini previst en aquesta Ordenança.

Art. 8. COMPLIMENT DE COMPROMISOS

1. Si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable és imprescindible presentar juntament amb l’informe IAE el compromís d’execució de les obres obligatòries o de les mesures immediates de seguretat que cal adoptar (annex 4).

En aquest document la propietat es compromet a dur a terme les obres derivades de l’informe elaborat pel tècnic que ha contractat.

2. Si l’informe d’avaluació d’edificis és desfavorable, una vegada realitzades les obres en el termini concedit s’ha de presentar la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (IAE), amb indicació de l’expedient de llicències amb què s’han fet les obres i obtingut el certificat final d’obra o la comunicació prèvia (segons el cas) (annex 6).

3. No presentar el compromís d’execució de les obres o la conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (IAE) en els terminis prevists suposa l’incompliment de l’obligació de conservar i pot donar lloc a l’execució forçosa d’acord amb el precepte 15 d’aquesta Ordenança.

Art. 9. DEURE GENERAL DE CONSERVACIÓ

La presentació de l’informe d’Avaluació d’Edificis va dirigida al compliment del deure de conservació, sense perjudici del règim jurídic d’altres sistemes prevists a la legislació urbanística vigent i de la facultat inspectora de l’Administració.

 

CAPÍTOL IV
CAPACITACIÓ I MODELS DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

Art. 10. CAPACITACIÓ PER A L’INFORME D’AVALUACIÓ DELS EDIFICIS

1. l’informe de l’avaluació dels edificis pot ser subscrit pels tècnics facultatius competents. A aquest efecte es considera tècnic facultatiu competent el qui posseeix qualsevol de les titulacions acadèmiques i professionals que habiliten per a la redacció de projectes o la direcció d’obres i la direcció de l’execució d’obres d’edificació, segons el que estableix la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació o normativa específica.

2. Quan es tracta d’edificis pertanyents a les administracions públiques enumerades a l’article 2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú poden subscriure els informes d’avaluació, si s’escau, els responsables dels corresponents serveis tècnics que per la seva capacitació professional puguin assumir les mateixes funcions a què es refereix l’apartat anterior.

Art. 11. MODELS DE PRESENTACIÓ DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

1. El model d’informe d’avaluació d’edificis és el facilitat pel Ministeri de Foment al seu web.

Per tal de complir aquesta Ordenança s’ha de presentar una còpia de l’informe d’avaluació d’edificis en paper i a més en arxiu XML i en format PDF, en suport magnètic (CD, DVD, memòria USB).

En els supòsits de disparitat de les dades aportades en els diversos formats prevalen les dades presentades en l’arxiu XML.

2. Altres models que són obligatoris, si s’escau:

  • Sol·licitud de presentació amb relació d’habitatges i locals (annex 3).
  • Compromís d’execució (annex 4). L’ha d’emplenar la propietat si s’ha presentat un informe desfavorable i cal dur a terme obres obligatòries o mesurades immediates de seguretat.
  • Model de capacitació tècnica (annex 5).
  • Conclusió final favorable de l’informe d’avaluació d’edificis (annex 6). S’ha de presentar quan l’informe inicial és desfavorable i imprescindible per a acreditar el compliment del deure de conservació previst en aquesta Ordenança. Ha d’indicar l’expedient de comunicació prèvia o llicències d’obres amb el qual s’han duit a terme les obres i obtingut el certificat final d’obra, d’acord amb l’informe d’avaluació d’edificis inicialment presentat.
  • Model de final de mesures immediates de seguretat, en cas de dur a terme mesures de seguretat de forma immediata. L’ha de presentar el tècnic director de l’obra una vegada finalitzades. (ANNEX 7).

 

CAPÍTOL V
REGISTRE D’INFORMES D’AVALUACIÓ

Art. 12. REGISTRE D’INFORMES D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS.

1. Una vegada que l’Ajuntament ha rebut els informes d’avaluació dels edificis aquests es trameten a la conselleria competent en matèria d’habitatge perquè la informació que contenen s’incorporin al Registre d’informes d’avaluació d’edificis.

2. El mateix és d’aplicació en relació amb l’informe que acredita la realització de les obres corresponents que hagin derivat de la necessitat de reparar les deficiències observades a l’immoble.

 

CAPÍTOL VI
RÈGIM SANCIONADOR I D’EXECUCIÓ FORÇOSA

Art. 13.RÈGIM SANCIONADOR

1. Una vegada finalitzat el termini establert per a presentar l’informe d’avaluació d’edificis, d’acord amb l’any de construcció de l’immoble, la falta de presentació del dit informe o de les successives inspeccions es considera incompliment del deure de conservació de l’immoble, tipificat com una infracció urbanística lleu segon l’art. 176 de la LOUS i dóna lloc a la incoació del corresponent expedient sancionador.

2. La sanció per l’incompliment de l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis referent a immobles no protegits, en la forma i el termini establert en aquesta Ordenança, és de 600 a 1.500 euros, llevat que l’incompliment s’esmeni voluntàriament presentant l’informe –després del requeriment i en el termini de tres mesos atorgat a aquest efecte– i en aquest cas la quantia de la sanció són 150 euros.

3. Als edificis protegits en qualsevol de les seves categories (BIC, R i r, catalogats....) dels quals no es presenti l’informe d’avaluació d’edificis la sanció és de fins a 2.999 euros, llevat que s’esmeni l’incompliment presentant l’informe –després del requeriment i en el termini de tres mesos atorgat a aquest efecte– i en aquest cas la quantia de la sanció són 150 euros.

4. A aquest efecte incomplir l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis es considera una infracció continuada mentre no es presenti el dit informe amb tota la documentació adjunta que aquesta Ordenança estableix.

5. La sanció s’imposa a cada càrrec d’una mateixa referència cadastral.

ART. 14. EXPEDIENT SANCIONADOR

El procediment sancionador per incompliment de la presentació de l’informe d’avaluació d’edificis s’ha de dur a terme amb subjecció a les normes contingudes a l’RD 1398/1993, de 4 d’agost, del Reglament del procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora i a la Llei 2/2014, d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears; així com a la resta de normativa vigent.

Art. 15. EFECTES DE L’INCOMPLIMENT DE REALITZACIÓ D’OBRES PREVIST A L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS I/O AL COMPROMÍS D’EXECUCIÓ

Si una vegada complerta l’obligació de presentar l’informe d’avaluació d’edificis aquest és desfavorable quant a la part de l’estat de conservació i no s’acredita amb l’informe de conclusió final favorable, que s’han dut a terme les obres necessàries previstes a l’informe i al compromís d’execució presentat en el termini atorgat, l’Ajuntament concedeix un darrer termini de tres mesos per a presentar-lo.

Si una vegada transcorregut el nou termini de tres mesos assenyalat l’incompliment persisteix, l’òrgan competent mitjançant resolució pot imposar, com a mitjà d’execució forçosa, fins a tres multes coercitives per un import de 1.000, 2.000 i 3.000 euros successivament, atorgant, en cada cas, un nou termini de tres mesos per a la realització de les obres previstes a l’informe d’avaluació d’edificis presentat per la propietat de l’immoble, tot això sense perjudici de la resta de mesures d’execució forçosa previstes a la Llei.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Els models d’informe i els annexos continguts a aquesta Ordenança es poden completar i adaptar a la nova normativa que pugui entrar en vigor després que s’aprovi aquesta Ordenança, així com en funció de les noves aplicacions telemàtiques, mitjançant el corresponent acord de l’òrgan competent per a això, sense necessitat de modificar aquesta Ordenança.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA

La data límit per a presentar l’informe d’avaluació d’edificis queda fixada de la manera següent:

a. Edificis construïts o rehabilitats íntegrament entre 1961-1962, ambdós inclosos, el 30 de desembre de 2015.

b. Edificis construïts o rehabilitats íntegrament entre 1963-1964, ambdós inclosos, el 30 de desembre de 2016.

c. Edificis construïts o rehabilitats íntegrament entre 1965-1966, ambdós inclosos, el 30 de desembre de 2017.

d. Edificis construïts o rehabilitats íntegrament entre 1967-1968, ambdós inclosos, el 30 de desembre de 2018.

A partir de l’any 2019 s’ha de presentar l’informe d’avaluació d’edificis l’any que l’immoble tingui 50 anys d’antiguitat.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA

Per als immobles construïts abans de l’any 1961, els informes d’inspecció tècnica d’edificis elaborats d’acord amb la normativa anterior que es presentin a l’Ajuntament en els tres primers mesos de vigència d’aquesta Ordenança seran admesos i es donarà per complerta l’obligació de presentar l’informe de conservació.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA TERCERA

No estan subjectes a la presentació de l’informe d’avaluació d’edificis als 50 anys els immobles que ja havien presentat amb l’anterior Ordenança l’informe d’inspecció tècnica d’edificis amb resultat favorable, ja sigui perquè fos favorable en la data de la seva presentació o per haver realitzat les obres a les quals estaven obligats. En aquest cas s’exigirà l’informe d’avaluació d’edificis quan correspongui la seva primera revisió d’acord amb aquesta Ordenança.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada l’Ordenança municipal sobre la inspecció tècnica d’edificis (BOIB núm. 185 ext., de 31 de desembre de 2008).

DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà que es publiqui al BOIB.

RELACIÓ D’ANNEXOS INCLOSOS EN AQUESTA ORDENANÇA

ANNEX 2. DEFINICIONS

ANNEX 3. SOL·LICITUD DE PRESENTACIÓ I RELACIÓ D’HABITATGES I LOCALS

ANNEX 4. COMPROMÍS D’EXECUCIÓ

ANNEX 5. MODEL DE CAPACITACIÓ TÈCNICA

ANNEX 6. CONCLUSIÓ FINAL FAVORABLE DE L’INFORME D’AVALUACIÓ D’EDIFICIS

ANNEX 7. MODEL DE FINAL DE MESURES IMMEDIATES DE SEGURETAT

 

Palma, 14 de gener de 2015

La cap del Departament de Disciplina i Seguretat dels Edificis, per delegació
(Decret de Batlia núm 10434 de 08/06/2012 publicat al BOIB 85 de 14/06/12)
Elvira Salvá Armengod

Documents adjunts