Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 162
Acord del Consell de Govern de 9 de gener de 2015 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte “Condicionament de la travessera PMV-810.1 del nucli urbà de Jesús”
Versió PDF
1. El 22 de desembre de 2014 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’escrit del Consell d’Eivissa amb el qual es trametien els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte “Condicionament de la travessera PMV-810.1 del nucli urbà de Jesús”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent d’aquests terrenys.
2. El Consell d’Eivissa hi va aportar els documents següents:
a) El certificat de l’acord del Consell Executiu del Consell d’Eivissa de 15 de setembre de 2014, mitjançant el qual s’aprova definitivament el projecte constructiu “Condicionament de la travessera PMV-810.1 del nucli urbà de Jesús”, s’acorda publicar l’edicte sobre l’aprovació definitiva, se’n declara la utilitat pública i s’acorda sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’urgència de l’ocupació dels terrenys.
b) L’acta de replanteig del projecte de data 23 de setembre de 2014.
c) L’informe tècnic de la Secció d’Obres i Infraestructures Viàries del Consell d’Eivissa de data 23 de setembre de 2014 relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació forçosa del projecte.
d) La resolució de la consellera executiva del Departament de Mobilitat, Interior i Medi Ambient de 29 d’octubre de 2014 per la qual s’aprova inicialment la relació de béns i drets afectats per l’expropiació, se sotmet a informació pública i s’inicien els tràmits adients per sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’ocupació urgent.
e) Els documents que acrediten el tràmit d’informació pública.
f) L’informe tècnic de l’enginyer agrònom del Consell d’Eivissa, de 3 de desembre de 2014, que valora els preus reals i justificats dels arbres i determina els usos del sòl de les finques afectades per les expropiacions.
g) L’informe del tècnic d’Ordenació del Territori de 28 de novembre de 2014 de valoració dels terrenys de les finques afectades per les expropiacions.
h) L’informe tècnic de l’enginyera tècnica d’obres públiques de la Secció d’Expropiacions del Consell d’Eivissa de 4 de desembre de 2014 sobre la relació definitiva de béns i drets afectats pel projecte i sobre el crèdit necessari per al dipòsit previ, indemnització per prompta ocupació, ocupació temporal i servitud de pas subterrani.
i) La proposta de la consellera executiva del Departament de Mobilitat, Interior i Medi Ambient, de 4 de desembre de 2014, per a l’aprovació definitiva de béns i drets afectats per l’expropiació en relació amb el projecte, així com la sol·licitud al Govern de les Illes Balears de la declaració d’urgència de l’ocupació.
j) El certificat comptable del Consell d’Eivissa de 9 de desembre de 2014 d’existència de crèdit per atendre les despeses derivades de l’expropiació.
k) Plànols parcel·laris dels béns afectats.
l) La certificació de l’acord del Ple del Consell d’Eivissa de data 19 de desembre de 2014 d’aprovació de la relació definitiva de béns i drets afectats per l’expropiació i de sol·licitud al Govern de les Illes Balears de la declaració d’urgència de l’ocupació.
m) El disquet amb la relació de béns i propietaris afectats.
3. Cal referir-se a l’informe tècnic del cap de la Secció d’Infraestructures Viàries del Consell d’Eivissa de 23 de setembre de 2014 relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Condicionament de la travessera PMV-810.1 del nucli urbà de Jesús”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d’expropiació en els termes següents:
El proyecto de referencia desarrolla, a nivel constructivo, una parte del anteproyecto de “mejora de la fluidez y seguridad de la carretera C-733, variante al núcleo urbano de Jesús y acondicionamiento de su travesía en la PMV-810.1”, el cual se aprobó definitivamente en pleno ordinario del Consell Insular d’Eivissa, en sesión de día 28 de noviembre de 2013.
Ese anteproyecto fue declarado por el Consell Executiu de esta Corporación, en fecha 19 de marzo de 2012, de interés insular al amparo de lo previsto en la disposición adicional cuarta de la Ley 4/2010, de 16 de junio, de medidas urgentes para el impulso de la inversión en las Illes Balears (BOIB nº 94 de 22/06/2010), que dice literalmente:
“Disposició addicional quarta. Inversions d’interès insular.
Els consells insulars podran acordar, mitjançant acord del Consell Executiu adoptat a proposta del titular del departament respectiu, la declaració d’inversió d’interès insular que comportarà, a cada àmbit territorial, els mateixos efectes prevists per a les inversions d’interès autonòmic en el capítol II del títol I d’aquesta llei.”
Asimismo, el artículo 6 de la mencionada Ley dice literalmente:
“Article 6. Principi general de reducció de terminis administratius.
Els terminis ordinaris de tràmit en els procediments administratius prevists en la normativa balear, quan es tracti d’inversions declarades d’interès autonòmic, s’han de reduir a la meitat, llevat dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.”
La actuación sobre estas vías se justifica tanto por la necesidad de adaptar sus características técnicas a las exigidas para las redes primaria y secundaria, como por la elevada intensidad de tráfico que da lugar a niveles de servicio reducidos; así como también por el alta accidentalidad existente y por la necesidad de suprimir las travesías urbanas situadas en la red primaria y en la secundaria con IMD superior a 2000, de acuerdo con el Plan Director Sectorial de carreteras. En particular, en lo que se refiere a la PMV-810.1, se pretende potenciar el carácter urbano de la vía, con objeto de mejorar las condiciones de seguridad y comodidad de los usuarios.
El artículo 18.1 de la Ley 5/90, de 24 de mayo, de carreteras de la CAIB, establece lo siguiente:
“La aprobación de proyectos de carreteras contenidas en el plan director sectorial implicará la necesidad de ocupación de los bienes y la adquisición de los derechos correspondientes a los fines de expropiación, de ocupación temporal o de imposición o modificación de servidumbres.”
Por otro lado, el artículo 16 de la Ley 14/2000, de 21 de diciembre, de ordenación territorial, establece que:
“La aprobación de cualquier instrumento de ordenación regulado en esta Ley lleva implícita la declaración de utilidad pública de las obras, de las instalaciones y de los servicios que se hayan previsto de manera concreta, a los efectos de aquello que prevé la legislación sobre expropiación forzosa”.
El Plan Director Sectorial de carreteras de la CAIB, aprobado definitivamente por el Consell de Govern, el 16 de octubre de 1998, plantea en el punto 8.5 de la memoria “Programa de actuación del Plan” cinco subprogramas, entre los que se encuentran el “Programa de construcción” y el “Programa de seguridad vial”. En lo que se refiere al programa de construcción, en él consta el acondicionamiento de la PMV-810.1 en la fase 1 (periodo 1998/2005); así mismo, el programa de seguridad vial, que está desarrollado en el anexo 6 de la memoria, plantea como una de las tipologías de actuaciones la siguiente: “Actuaciones en travesías urbanas y áreas pobladas”. Por tanto, se considera que el proyecto de referencia se adapta al programa de actuación del Plan Director Sectorial de Carreteras de la CAIB y, por ello, su aprobación implica la necesidad de ocupación y la utilidad pública de las obras.
Actualmente, el tramo de la carretera PMV-810.1 comprendido entre el PK 0+000 y el núcleo de Jesús, dispone de una plataforma de 6 a 7 metros de anchura, con un trazado sinuoso y curvas de radio reducido, sin arcenes y con presencia de obstáculos contiguos a la vía; presenta, asimismo, carencias en cuanto al funcionamiento del drenaje superficial y existen servicios antiguos bajo calzada que generan problemas en el firme y dan lugar a situaciones de riesgo. Dada la escasa sección transversal de la vía y la carencia de espacio para el tráfico peatonal se dan situaciones de peligro, tal y como se aprecia en la fotografía siguiente [...].
La vía presenta un índice de peligrosidad considerable, con un accidente con víctimas en el año 2011 (PK 0+500), tres en 2012 (PKs 0+300, 0+600 y PK 0+700) y 2 accidentes con víctimas en 2013 (PKs 0+600 y 0+800). En la tabla siguiente se representan los índices de peligrosidad del primer kilómetro de la vía para los años anteriores, así como el índice de peligrosidad medio de la red, de manera que se aprecia cómo los índices de peligrosidad de la vía en el ámbito de Jesús superan a los valores medios obtenidos para toda la red de carreteras.[...]
En lo que se refiere al tráfico, tal y como se puede apreciar en la tabla anterior, los valores de intensidad media diaria en los años 2011, 2012 y 2013 han sido de 11.855, 12.018 y 12.150 vehículos, con un incremento muy importante en los meses de verano, lo que ha generado frecuentes situaciones de congestión.
Con el proyecto de “acondicionamiento de la travesía de la PMV-810.1 del núcleo urbano de Jesús” se pretende rectificar al trazado en planta de la carretera, así como su sección transversal, adaptándola al ámbito urbano en el que se ubica, mediante la construcción de aceras y un vial para bicicletas; así mismo, se mejora el sistema de drenaje, iluminación y demás servicios existentes. En definitiva, en el proyecto de referencia se definen y valoran el conjunto de obras a ejecutar en la carretera PMV-810.1, en el tramo comprendido entre el PK 0+000 al 0+860, con objeto de mejorar la comodidad y seguridad de los usuarios de la vía, tanto en lo que se refiere al tráfico motorizado como al peatonal y ciclista.
Por todo lo anterior, con objeto de reducir el plazo para poder acometer las obras y disminuir así las posibles situaciones de riesgo, el técnico que suscribe considera necesaria la declaración de la necesidad de urgente ocupación de los terrenos afectados por el proyecto de referencia.
Una vegada examinat l’expedient del Consell d’Eivissa, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis va emetre’n un informe jurídic en data 23 de desembre de 2014. Aquest informe exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999), i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L’informe jurídic esmentat considera que és procedent la declaració d’ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell d’Eivissa, atès que la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen acudir al procediment d’urgència es fonamenten en el fet que la situació actual de l’estat de la carretera requereix una solució urgent per la necessitat d’adaptar-ne les característiques tècniques a les exigides per a les xarxes primària i secundària, per l’elevada intensitat de trànsit que dóna lloc a nivells de servei reduït i també per l’alta accidentalitat existent i per la necessitat de suprimir les travessies urbanes situades en la xarxa primària i en la secundària amb IMD superior a 2000, d’acord amb el Pla Director Sectorial de Carreteres.
Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen el seu estat o traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (recurs 6002/1992), que, en el fonament de dret tercer, diu:
El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.
Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte “Condicionament de la travessera PMV-810.1 del nucli urbà de Jesús”, els quals són necessaris per dotar la carretera de les mesures i les condicions adequades de seguretat, tindran com a conseqüència millorar les condicions de seguretat de la carretera. Els arguments que s’han exposat justifiquen la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell d’Eivissa.
S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.
Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga al Consell de Ministres l’article 52 es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982 i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 1/2014, estableix dins de l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d’Administracions Públiques, en la sessió de dia 9 de gener de 2015, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell d’Eivissa i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat ‘Condicionament de la travessera PMV-810.1 del nucli urbà de Jesús’. Els béns i els drets afectats per la declaració d’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell d’Eivissa i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i els drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa basades en el fet que la situació actual de l’estat de la carretera requereix una solució urgent per la necessitat d’adaptar les seves característiques tècniques a les exigides per a les xarxes primària i secundària, per l’elevada intensitat del trànsit que dóna lloc a nivells de servei reduït i també per l’alta accidentalitat existent i per la necessitat de suprimir les travessies urbanes situades en la xarxa primària i en la secundària amb IMD superior a 2000, d’acord amb el Pla Director Sectorial de Carreteres.
Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud d’ocupació urgent no es va presentar cap al·legació relativa a la necessitat d’ocupació immediata.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”
Palma, 9 de gener de 2015
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez