Secció V. Anuncis
Subsecció primera. Contractació Pública
AJUNTAMENT DE LLUBÍ
Núm. 13828
Aprovació Plecs Clàusules obra Dr. Fleming
Versió PDF
La Junta de Govern Local en sessió ordinària celebrada en data 28 de juliol 2014, va aprovar el següent
“PLEC DE CLÀUSULES ADMINISTRATIVES PARTICULARS QUE REGIRÀ LA CONTRACTACIÓ, PER PROCEDIMIENT NEGOCIAT SENSE PUBLICITAT, TRAMITACIÓ ORDINÀRIA, PER A L’EXECUCIÓ DE L’OBRA “PAVIMENTACIÓ C/ DOCTOR FLEMING” DEL TERME MUNICIPAL DE LLUBÍ.
1. OBJECTE DEL CONTRACTE.
A l’efecte previst a l’article 22 del Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic –TRLCSP-, l’objecte del present contracte és l’execució de l’obra “ “Pavimentació carrer Doctor Fleming” d’aquest terme municipal.
El contracte definit té la qualificació de contracte administratiu d’obres tal i com estableix l’article 6 TRLCSP.
2. NECESSITATS ADMINISTRATIVES A SATISFER MITJANÇANT EL CONTRACTE.
La naturalesa i extensió de les necessitats que pretenen cobrir-se amb el contracte venen determinades als Plecs de Prescripcions Tècniques obrants al Projecte d’obres elaborat per l’oficina d’arquitectes mediterrània i associats S.L.P
La seva execució es considera adequada pels següents motius: les obres que ens ocupen es troben dins del marc de les competències municipals, de conformitat amb l’article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.
3. PRESSUPOST BASE DE LICITACIÓ._
El pressupost base de licitació té un import total de 75.527,14 euros, corresponents al valor d’execució del contracte i 15.860,70 euros en concepte d’Impost sobre el Valor Afegit, desestimant-se les ofertes que excedeixin el mateix. Per tant, un total de 91.387,84 euros.
4. ÒRGAN DE CONTRACTACIÓ
Considerant l’estructura pressupostària d’aquest Ajuntament, i en funció d’allò previst a l’apartat primer de la Disposició Addicional 2ª TRLCSP , correspon a la Batlia d’aquest Ajuntament l’atribució per contractar, que va delegar a favor de la Junta de Govern Local ( acord plenari de 21/06/2011).
L’esmentat òrgan té facultat per adjudicar el corresponent contracte i, en conseqüència, ostenta les prerrogatives d’interpretar-lo, resoldre els dubtes que ofereixi el seu compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar la seva resolució i determinar-ne els efectes, amb subjecció a la normativa aplicable. Els acords que a aquest respecte dicti seran executius, sense perjudici del dret del contractista a la seva impugnació davant la Jurisdicció competent.
5. PERFIL DE CONTRACTANT.
Amb la finalitat d’assegurar la transparència i l’accés públic a la informació relativa a la seva activitat contractual, i sense perjudici de la utilització d’altres mitjans de publicitat, aquest Ajuntament compta amb el Perfil de Contractant al qual es tindrà accés segons les especificacions que es regulen a la pàgina web següent: www.ajllubi.net .
6. APLICACIÓ PRESSUPOSTÀRIA.
Existeix consignació pressupostària i suficient per fer front al present contracte, amb càrrec a la següent aplicació pressupostària: 454/61003.
7. TERMINI D’EXECUCIÓ.
El termini d’execució del contracte serà de 1 mes , a comptar des del dia següent al de la signatura de la corresponent acta de comprovació del replanteig.
El termini esmentat només podrà ser ampliat per acord de l’òrgan competent, quan hi hagués causa justa que, a judici del Tècnic Director, impedís l’acabament de l’obra en el termini esmentat, i de conformitat amb allò disposat al TRLCSP.
8. PROCEDIMENT D’ADJUDICACIÓ.
El contracte s’adjudicarà pel procediment negociat sense publicitat atès que el contracte es troba inclòs al supòsit previst als articles 171 i 177 TRLCSP, atès que el seu valor, IVA exclòs, no arriba al milió d’euros, ni els 200.000,00 euros, regint-se, així mateix, per les regles aplicables a la tramitació ordinària.
9. CLASSIFICACIÓ EXIGIBLE.
No s’exigeix classificació per a les obres d’import inferior a menys de 500.000 euros. Per tant, NO s’exigeix classificació.
10. GARANTIES EXIGIBLES.
- No s’exigeix garantia provisional.
- Definitiva: El licitador que resulti com el que ha presentat l’oferta més avantatjosa per a aquest Ajuntament del contracte haurà de prestar una garantia del 5% de l’import de l’adjudicació del contracte, IVA exclòs.
11. ACREDITACIÓ DE L’APTITUD PER CONTRATAR.
Podran presentar ofertes les persones naturals o jurídiques, espanyoles o estrangeres, que tinguin plena capacitat d’obrar, no estiguin incurses en prohibicions per contractar, i acreditin la seva solvència econòmica, financera i tècnica.
1r.- Documents acreditatius de la capacitat d’obrar:
a) La capacitat d’obrar s’acreditarà mitjançant Document Nacional d’Identitat, quan es tracti d’empresaris individuals. Els empresaris que fossin persones jurídiques acreditaran la seva capacitat d’obrar mitjançant l’escriptura o document de constitució, els estatuts o l’acte fundacional, en els quals constin les normes per les quals es regula la seva activitat, degudament inscrits, si escau, al Registre públic que correspongui, segons el tipus de persona jurídica de què es tracti. A més, juntament amb l’escriptura o document de constitució, i de modificació si escau, haurà d’aportar-se còpia simple dels fulls de l’escriptura on consti l’objecte i denominació de l’entitat.
b) Els empresaris no espanyols que siguin nacionals d’Estats membres de la Unió Europea acreditaran la seva capacitat per la seva inscripció al registre procedent d’acord amb la legislació de l’Estat on estan establerts, o mitjançant la presentació d’una declaració jurada o un certificat, en els termes que s’estableixin reglamentàriament, d’acord amb les disposicions comunitàries d’aplicació.
c) La resta d’empresaris estrangers ho acreditaran amb informe de la Missió Diplomàtica Permanent d’Espanya a l’Estat corresponent o de l’Oficina Consular a l’àmbit territorial de la qual radiqui el domicili de l’empresa.
d) Si diversos empresaris acudeixen a la licitació constituent una unió temporal, cadascun d’ells haurà d’acreditar la seva personalitat i capacitat, indicant els noms i circumstàncies dels empresaris que la subscriguin, la participació de cadascun d’ells, així com el compromís de constituir-se formalment en unió temporal d’empreses en cas de resultar adjudicataris del contracte, i la designació d’un representant o apoderat únic de la unió amb poders bastants per exercitar els drets i complir les obligacions que del contracte es derivin fins l’extinció del mateix, sense perjudici de l’existència de poders mancomunats que puguin atorgar les empreses per a cobraments i pagaments de quantia significativa.
2n.- Documents acreditatius de la representació: Quan la sol·licitud i, si escau, la proposició no aparegui signada pels licitadors haurà d’incloure’s el poder atorgat a favor d’aquell o aquells que subscrigui o subscriguin la proposició juntament amb una còpia autèntica del Document Nacional d’Identitat del o dels apoderats.
L’aportació de la mera diligència de bastanteig del document d’apoderament podrà suplir l’aportació d’aquest, així com la de l’escriptura de constitució, i de modificació si escau, de l’entitat licitadora (article 35.f) LRJPAC). En cas contrari haurà d’aportar-se, juntament amb el document d’apoderament, còpia simple dels fulls del mateix on consti la denominació del representant i l’àmbit de les seves facultats.
3.- La prova, per part dels empresaris, de la no concurrència d’alguna de les prohibicions per contractar regulades a l’article 60 TRLCSP així com la manifestació expressa de trobar-se al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, podrà realitzar-se:
a) Mitjançant testimoni judicial o certificació administrativa, segons els casos, i quan el document esmentat no pugui ser expedit per l’autoritat competent, podrà ser substituït per una declaració responsable atorgada davant una autoritat administrativa, notari públic o organisme professional qualificat.
b) Quan es tracti d’empreses d’Estat membres de la Unió Europea i aquesta possibilitat estigui prevista a la legislació de l’Estat respectiu, podrà també substituir-se per una declaració responsable, atorgada davant una autoritat judicial.
c) Les empreses comunitàries, no espanyoles, podran acreditar que no estan incurses en prohibició de contractar mitjançant els certificats de classificació o documents similars que acreditin la seva inscripció en llistes oficials d’empresaris autoritzats per contractar establertes pels Estats membres de la Unió Europea o mitjançant certificació emesa per organismes que responguin a les normes europees de certificació expedides de conformitat amb la legislació de l’Estat membre en què estigui establert l’empresari. Els documents esmentats hauran d’indicar les referències que hagin permès la inscripció de l’empresari a la llista o l’expedició de la certificació, així com la classificació obtinguda.
4.- Documents que acreditin la solvència de l’empresari:
4.1 La solvència econòmica i financera de l’empresari podrà acreditar-se per un o diversos dels mitjans següents:
Declaracions apropiades d’entitats financeres o, si escau, justificant de l’existència d’una assegurança d’indemnització per riscos professionals.
Els comptes anuals presentats al Registre Mercantil o al Registre oficial que correspongui. Els empresaris no obligats a presentar els comptes a Registres oficials podran aportar, com a mitjà alternatiu d’acreditació, els llibres de comptabilitat degudament legalitzats.
Declaració sobre el volum global de negocis i, si escau, sobre el volum de negocis a l’àmbit d’activitats corresponent a l’objecte del contracte, referit com a màxim als tres últims exercicis disponibles en funció de la data de creació o d’inici de les activitats de l’empresari, en la mesura en què es disposi de les referències del volum de negocis esmentat.
Si, per una raó justificada, l’empresari no està en condicions de presentar les referències sol·licitades, se li autoritzarà a acreditar la seva solvència econòmica i financera per mitjà de qualsevol altre document que es consideri apropiat per l’òrgan de contractació.
_4.2. En el present contracte, la solvència tècnica de l’empresari podrà ser acreditada per un o diversos dels mitjans següents:
a) Relació de les obres executades en el curs dels cinc últims anys, avalada per certificats de bona execució per a les obres més importants; aquests certificats indicaran l’import, les dates i el lloc d’execució de les obres i es precisarà si es van realitzar segons les regles per les quals es regeix la professió i es van dur normalment a bon terme; en el seu cas, els certificats dits seran comunicats directament a l’òrgan de contractació per l’autoritat competent.
b) Declaració indicant els tècnics o les unitats tècniques, estiguin o no integrades en l’empresa, de les quals aquesta disposi per a l’execució de les obres, especialment els responsables del control de qualitat, acompanyada dels documents acreditatius corresponents.
c) Títols acadèmics i professionals de l’empresari i dels directius de l’empresa i, en particular, del responsable o responsable de les obres.
d) En els casos adequats, indicació de les mesures de gestió mediambiental que l’empresari podrà aplicar a l’executar el contracte.
e) Declaració sobre la plantilla mitjana anual de l’empresa i la importància del seu personal directiu durant els tres últims anys, acompanyada de la documentació justificativa corresponent.
f) Declaració indicant la maquinària, material i equip tècnic del qual es disposarà per a l’execució de les obres, a la qual s’ajuntarà la documentació acreditativa pertinent.
12. INVITACIÓ PER PRESENTAR OFERTES
Les proposicions, introduïdes als sobres a què es refereix aquesta clàusula, es lliuraran en el termini de 15 dies naturals, a comptar des del dia següent a la recepció de la invitació per presentar-se a aquesta licitació ( és a dir, fins dia 13 d’agost de 2014 a les 13 hores).
Les proposicions esmentades es presentaran al Registre General d’aquest Ajuntament, en hores d’oficina, fins les 14 hores o a les oficines de correus en els termes de l’article 80.4 RGLCAP.
Les ofertes es presentaran únicament al lloc indicat, sense que sigui vàlida la presentació en altres registres o dependències d’aquest Ajuntament, o d’altres Administracions Públiques.
Quan la documentació s’enviï per correu, l’empresari haurà de justificar la data i hora d’imposició de l’enviament a l’oficina de Correus que no podrà ser posterior a l’últim dia assenyalat a aquest plec per presentar les proposicions i anunciar a l’òrgan de contractació la remissió de l’oferta mitjançant tèlex, fax o telegrama en el mateix dia. Sense la concurrència d’ambdós requisits no serà admesa la documentació. Transcorreguts, no obstant això, deu dies següents a la indicada data sense haver-se rebut la documentació, aquesta no serà admesa en cap cas.
NO s’admetrà la presentació d’ofertes por mitjà de correu electrònic.
Els licitadors tindran dret a què se’ls lliuri un rebut amb les dades que es facin constar als llibres de registre.
13. PRESENTACIÓ DE LES PROPOSICIONS.
Les proposicions constaran de dos sobres tancats, identificats en el seu exterior amb indicació de la licitació a la qual es concorri i el nom i llinatges o raó social de l’empresa licitadora, números de telèfon i de fax, i adreça de correu electrònic, així com amb la firma del licitador o persona que el representi.
Les ofertes dels interessats hauran d’ajustar-se a allò previst al plec de clàusules administratives particulars, i la seva presentació suposarà l’acceptació incondicionada per l’empresari del contingut de la totalitat de les clàusules esmentades o condicions, així com del projecte, sense cap excepció o reserva.
Les ofertes seran secretes i s’arbitraran els mitjans que garanteixin tal caràcter fins el moment en que hagi de procedir-se a l’obertura en públic de les mateixes.
Cada licitador no podrà presentar més d’una proposició, sense perjudici de l’admissibilitat de les variants o millores previstes al Plec de Clàusules Administratives Particulars.
Tampoc podrà subscriure cap proposta en unió temporal amb altres si ho ha fet individualment o figurar en més d’una unió temporal. La infracció d’aquestes normes donarà lloc a la no admissió de totes les propostes per ell subscrites.
El contractista haurà de respectar el caràcter confidencial d’aquella informació a la qual tingui accés amb ocasió de l’execució del contracte a la qual se li hagués donat l’esmentat caràcter als plecs o al contracte, o que per la seva pròpia naturalesa hagi de ser tractada com a tal. Aquest deure es mantindrà durant un termini de cinc anys des del coneixement d’aquesta informació, llevat que els plecs o el contracte estableixin un termini major.
El contingut de cada sobre, que haurà d’estar relacionat en fulla independent, haurà de tenir els requisits que s’assenyalen a continuació:
Sobre número 1: Haurà de tenir el següent títol: "SOBRE Nº 1: Documentació General per a la licitació, mitjançant procediment negociat sense publicitat, tramitació ordinària, per a la contractació de l’obra “Pavimentació carrer Doctor Fleming”.
El seu contingut serà el següent:
1.- El document o documents que acreditin la personalitat de l’empresari i la representació, si escau, del signant de la proposició, en la forma disposada al present Plec.
2.- Documents que justifiquin el compliment dels requisits de solvència econòmica, financera i tècnica o professional, de conformitat amb allò disposat al present Plec.
3.-Testimoni judicial, certificació administrativa o declaració responsable del licitador atorgada davant una autoritat administrativa o organisme professional qualificat, o mitjançant acta de manifestacions davant notari públic, de no estar incurs en les prohibicions per contractar amb l’Administració conforme a l’article 60 TRLCSP, manifestant expressament la circumstància de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents.
4.- Documentació addicional exigida a totes les empreses estrangeres. Les empreses estrangeres, en els casos en què el contracte vagi a executar-se a Espanya, hauran de presentar una declaració de sotmetre’s a la jurisdicció dels jutjats i tribunals espanyols de qualsevol ordre, per a totes les incidències que de forma directa o indirecta poguessin sorgir del contracte, amb renúncia, si escau, al fur jurisdiccional estranger que pogués correspondre al licitant.
5.-Domicili. Tots els licitadors hauran d’assenyalar un domicili per a la pràctica de notificacions. Aquesta circumstància serà complementada indicant una adreça de correu electrònic i un número de telèfon i fax.
_Les comunicacions i les notificacions es remetran preferentment per e-mail o fax, amb plena validesa jurídica. La participació al procediment implica l’acceptació de les notificacions per aquestes vies com a vàlides.
6.- A més dels documents que acreditin la solvència tècnica, els licitadors hauran d’aportar una relació dels mitjans personals i materials que es comprometin a adscriure a l’execució del contracte.
7.- La documentació administrativa indicada podrà ser retirada pel licitador transcorreguts tres mesos des de la notificació de l’adjudicació del contracte.
Tota la documentació a presentar pels licitadors haurà de ser documentació original o bé còpies que tinguin caràcter d’autèntiques o compulsades conforme a la legislació vigent en la matèria.
Sobre número 2: Haurà de tenir el següent títol: "SOBRE Nº 2: Proposició de millora econòmica per a la licitació, mitjançant procediment negociat sense publicitat, tramitació ordinària, per a la contractació de l’obra “Pavimentació carrer Doctor Fleming”
El seu contingut serà el següent:
1.- Oferta de millores econòmiques: 100 punts a valorar en funció de l’import de les millores ofertades pels licitadors i que seran valorats pels serveis tècnics municipals. El contingut de l’oferta de millores econòmiques a realitzar en l’objecte del contracte serà redactat segons el model recollit al present plec, sense errades o esmenes que dificultin conèixer clarament allò que l’òrgan de contractació estimi fonamental per considerar les ofertes i que, de produir-se, provocaran que la proposició sigui rebutjada.
El sobre dit inclourà la proposició econòmica, redactada conforma al model que s’insereix a continuació:
En el supòsit que en la proposició existeixi discordança entre les quantitats expressades en número i les expressades en lletres, prevaldran aquestes sobre aquelles, sense que sigui necessari cap aclariment per part del licitador proposant.
14. CRITERIS D’ADJUDICACIÓ.
La tramitació del present contracte es realitzarà per mitjà de procediment negociat sense publicitat i tramitació ordinària.
Els criteris d’adjudicació que han de servir de base per a la determinació de l’oferta més avantatjosa a nivell de millores econòmiques tenen una puntuació màxima de 100 punts en total.
En cas d’empat en la puntuació total entre dues o més empreses, s’efectuarà una nova oferta entre les empreses que hagin presentat les mateixes puntuacions.
15. REVISIÓ DE PREUS.
Per aplicació d’allò disposat a l’article 89 i següents TRLCSP, no procedirà la revisió de preus.
16. OBERTURA DE LA DOCUMENTACIÓ I CLASSIFICACIÓ DE LES PROPOSICIONS.
Es constituirà la Mesa de Contractació d’acord amb Decret de Batlia.
La Mesa, un cop finalitzat el termini de recepció d’ofertes i degudament examinada i qualificada la documentació administrativa, procedirà, en presència del Secretari de l’Ajuntament, a l’obertura de les proposicions econòmiques.
La Mesa classificarà, per ordre decreixent, les proposicions presentades conforme a allò assenyalat a l’article 150 TRLCSP i d’acord amb els aspectes tècnics i econòmics establerts a aquest Plec. A tal efecte, podran sol·licitar-se quants informes s’estimin necessaris per adoptar la resolució esmentada.
Si alguna proposició no guardés concordança amb la documentació examinada i admesa, excedís del pressupost base de licitació, variés substancialment el model establert, o comportés errada manifesta en l’import de la proposició, o existís reconeixement per part del licitador que pateix d’errada o inconsistència que la facin inviable, serà rebutjada en resolució motivada.
Les ofertes dels interessats hauran d’ajustar-se a allò previst al plec de clàusules administratives particulars, i la seva presentació suposarà l’acceptació incondicionada per l’empresari del contingut de la totalitat de les clàusules o condicions dites, així com del projecte i del plec de prescripcions tècniques, sense cap excepció ni reserva.
Les ofertes seran secretes i s’arbitraran els mitjans que garanteixin tal caràcter fins el moment en què hagi de procedir-se a la seva obertura.
Cada licitador no podrà presentar més d’una oferta.
Tampoc podrà subscriure cap proposta en unió temporal amb altres si ho ha fet individualment o figurar en més d’una unió temporal. La infracció d’aquestes normes donarà lloc a la no admissió de totes les propostes per ell subscrites.
En el cas que l’oferta econòmicament més avantatjosa, segons els termes de l’article 150 i següents TRLCSP, correspongui a una Agrupació d’Empreses i hagi de procedir-se a l’adjudicació del contracte a l’Agrupació d’Empreses dita, hauran aquestes d’acreditar la constitució de la mateixa, en escriptura pública, dins del termini atorgat per a la formalització del Contracte, i NIF assignat a l’Agrupació.
Les proposicions presentades, tant les declarades admeses com les rebutjades sense obrir o les desestimades un cop obertes, seran arxivades a l’expedient. Adjudicat el contracte i transcorreguts els terminis per a la interposició de recursos sense que s’hagin interposat, la documentació que acompanya a les proposicions quedarà a disposició dels interessats.
L’òrgan de contractació requerirà el licitador que hagi presentat l’oferta més avantatjosa en millores econòmiques per l’Ajuntament per tal que, dins del termini de set dies hàbils, a comptar des del dia següent a aquell en que rebi el requeriment per part de l’Ajuntament, presenti la documentació justificativa de trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social o autoritzi l’òrgan de contractació per obtenir-ne de forma directa l’acreditació, de disposar efectivament dels mitjans que s’hagués compromès a dedicar o adscriure a l’execució del contracte conforme a l’article 64.2 TRLCSP, i d’haver constituït la garantia definitiva.
De no complimentar-se adequadament el requeriment en el termini assenyalat, s’entendrà que el licitador ha retirat la seva oferta, procedint-se en aquest cas a recollir la mateixa documentació al licitador següent, per l’ordre en què hagin quedat classificades les ofertes.
En cap cas procedirà l’adjudicació del contracte per un import superior al pressupost màxim de la despesa assenyalada al present plec.
17. ADJUDICACIÓ DEL CONTRACTE.
L’òrgan de contractació adjudicarà el contracte dins dels cinc dies hàbils següents a la recepció de la documentaci, d’acord amb allò establert a l’article 151.3 TRLCSP, sempre que el licitador hagi presentat la documentació indicada i acreditat que reuneix les condicions exigides a l’efecte.
L’adjudicació del contracte haurà de concretar i fixar els termes definitius del contracte. Així mateix, no podrà declarar-se deserta la present licitació quan existeixi alguna oferta o proposició que sigui admissible d’acord amb els criteris que figuren al present Plec.
L’adjudicació serà motivada, notificant-se als candidats o licitadors i, simultàniament, es publicarà al perfil del contractant d’aquest Ajuntament.
El contracte es formalitzarà en document administratiu no més tard dels quinze dies hàbils següents a aquell en què es rebi la notificació de l’adjudicació als licitadors i candidats en la forma prevista a l’article151.4 TRLCSP.
A petició del contractista s’elevarà el contracte a escriptura pública, sent a la seva costa les despeses de l’atorgament. En aquest cas, el contractista ve obligat al lliurament d’una còpia autoritzada a l’administració contractant i en cap cas es podran incloure al document en què es formalitzi el contracte clàusules que impliquin l’alteració dels termes de l’adjudicació.
No podrà iniciar-se l’execució del contracte sense la seva prèvia formalització, excepte en els casos previstos legalment.
18. FORMALITZACIÓ.
A la resta d’efectes, la formalització dels contractes es regirà pel que disposa l’article 156 TRLCSP.
En cas que l’adjudicatari no procedeixi a la formalització del contracte administratiu en la forma i termini previstos a la normativa sobre contractació i en el present Plec, l’òrgan de contractació deixarà sense efecte l’adjudicació realitzada al seu favor, procedint-se a recollir la documentació a la qual fa referència l’article 151 TRLCSP, al següent licitador millor col·locat a la classificació d’ofertes.
19. RESPONSABLE DEL CONTRACTE, DIRECCIÓ DE L’OBRA, DELEGAT DE L’OBRA I TÈCNIC RESPONSABLE DEL CONTRACTE.
L’òrgan de contractació podrà designar una persona responsable del contracte conforme s’estableix a l’article 52 TRLCSP.
El Director d’obra que es designi per l’òrgan de contractació exercirà les funcions de direcció, inspecció, comprovació i vigilància necessàries per a la correcta execució de l’obra contractada. El Director de les obres podrà estar auxiliat pel personal que l’òrgan de contractació designi.
El Delegat d’obra del contractista haurà de ser un tècnic titulat, amb experiència acreditada en obres de similar naturalesa a aquelles que són objecte d’aquest contracte.
20. COMPROVACIÓ DEL REPLANTEIG.
En el termini de quinze dies naturals com a màxim, comptats a partir de la data de formalització del contracte, haurà de realitzar-se el replanteig i estendre’s l’acta relativa al mateix.
21. TERMINIS.
L’adjudicatari estarà obligat al compliment del termini total fixat per a la realització del contracte, així com dels terminis parcials que, si escau, s’haguessin establert, que començaran a comptar per a l’adjudicatari a partir del dia següent a la signatura de l’acta de comprovació del replanteig.
22. AVÍS PREVI AUTORITAT LABORAL.
En el termini de QUINZE DIES (15) a comptar des del començament de les obres, el contractista haurà de presentar davant l’autoritat laboral per al seu segellat, el document de comunicació de L’OBERTURA DEL CENTRE DE TREBALL que suposa la nova obra, juntament amb el Pla de Seguretat i Salut i l’acta de replanteig que indica la data de començament dels treballs. Una justificació del compliment d’aquests requisits haurà de presentar-se a l’Ajuntament juntament amb la primera certificació de l’obra, i es mantindrà pel contractista una còpia en l’obra.
23. ASSEGURANCES DE L’OBRA
Abans de la formalització del contracte l’adjudicatari haurà de subscriure per a l’obra que va a executar, les pòlisses d’assegurança següents:
A) ASSEGURANÇA DE RESPONSABILITAT CIVIL
El contractista està obligat a concertar una pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil, sent al seu càrrec fins a la recepció de les obres i amb les condicions mínimes d’assegurament següents:
- Límit mínim assegurat per la pòlissa serà almenys del preu d’adjudicació de cada contracte (IVA exclòs), amb un mínim de 150.000 euros i un màxim de 300.000 euros, sense perjudici de la responsabilitat legal que pot tenir el contractista, sent el mínim per víctima assegurat de 300.000 euros.
- Les cobertures, que han d’incloure tant al contractista principal com als diferents sotscontractistes, que intervinguin en les seves obres, han de ser:
- Responsabilitat Civil de l’Explotació.
- Responsabilitat Civil Creuada.
- Responsabilitat Civil Patronal.
- Responsabilitat Civil per danys a cables i canonades subterrànies.
- Fiances i defensa.
El contractista haurà de presentar abans de l’adjudicació definitiva còpia de la pòlissa d’assegurança conforme als requisits esmentats anteriorment i del document que acrediti que la mateixa es troba al corrent de pagament i per consegüent en vigor. S’entendrà que la presentació del rebut original de l’anualitat en curs pressuposa el pagament de la prima corresponent.
En la recepció de l’obra haurà d’acreditar que la pòlissa té vigència durant el termini de garantia de les obres i que la prima corresponent a la mateixa es troba totalment satisfeta.
En tot cas, la cobertura de la pòlissa dita no determina el límit de la responsabilitat que ha d’assumir el contractista, sinó que aquesta cobreix tots els danys i perjudicis en els quals es xifri la responsabilitat esmentada._
B) ASSEGURANÇA TOT RISC DE LA CONSTRUCCIÓ
El contractista concertarà, a la seva costa, una pòlissa de modalitat “assegurança de tot risc construcció”. La quantia mínima d’aquesta assegurança serà d’almenys un 100% del preu de licitació de cada contracte (IVA exclòs). La pòlissa es concertarà fins a la recepció de les obres més un període de manteniment i conservació que coincidirà amb el termini de garantia de les mateixes.
Les cobertures obligatòries, amb independència de la subscripció per part del contractista de les altres optatives que siguin del seu interès, seran:
- Assegurança de béns: incendi, explosió, robatori, espoliació, riscos de la naturalesa no previsibles, riscos inherents a l’execució de l’obra, etc. Quan el contracte consisteixi en la construcció d’immobles, l’assegurança d’incendi es concertarà fins que conclogui el termini de garantia d’un any des de la recepció de les obres.
- Desenrunament i/o demolició, amb capital assegurat d’almenys el 5% del Capital assegurat per a la cobertura de l’assegurança de béns.
- Despeses d’extinció d’incendis, amb capital assegurat d’almenys l’1% del Capital assegurat per a la cobertura d’assegurança de béns.
25.- EXECUCIÓ MATERIAL DE LES OBRES.
A. NORMES GENERALS.
L’execució material de les obres es realitzarà amb estricta subjecció a les clàusules estipulades al contracte i amb seguiment exacte del projecte tècnic que les defineix, aplicant sempre la diligència exigible a les bones pràctiques constructives, i conforme a les instruccions que en interpretació del projecte diguessin al contractista el Director de l’obra.
En aquesta execució haurà de respectar íntegrament quanta normativa tècnica sigui d’aplicació al moment de l’execució. El contractista està obligat al compliment de la normativa vigent en el moment d’execució de les obres en matèria laboral, de seguretat i salut, seguretat industrial, seguretat vial i protecció i gestió mediambiental. Les sancions que les autoritats competents puguin imposar per l’incompliment d’aquestes normes han de ser assumides pel contractista.
La contracta ha de mantenir l’obra neta i suficientment ordenada en tot moment, d’acord amb les directrius de la Direcció d’Obra. Retirarà tot el material inservible i col·locarà degudament el material d’obra.
B) LLIBRE D’ORDRES, INDICÈNCIES I COMUNICACIONS
Les instruccions que el Director d’obra doni al Cap d’obra o Delegat del contractista podran fer-se de forma verbal, però hauran de recollir-se per escrit quan es considerin rellevants o la contracta les incompleixi al primer requeriment verbal. El Cap d’obra signarà en tot cas cada instrucció o comunicació, si bé podrà reflectir al llibre la seva disconformitat amb la mateixa, tot i que aquesta manifestació no li eximeix de complir l’ordre de servei donada pel Director d’obra. La discrepància entre l’ordre cursada pel director d’obra i el delegat del contractista serà resolta pel responsable municipal del contracte o directament per l’òrgan de contractació si no existís aquell en el termini màxim de tres dies.
En tot cas, les ordres, instruccions i comunicacions que s’anotin al Llibre d’Ordres mancaran d’efectes modificatoris del contracte.
El Llibre d’Ordres s’obrirà en la data de comprovació del replanteig i es tancarà el de recepció de l’obra; durà totes les fulles numerades i segellades.
C) AFECTACIÓ A XARXES, SERVEIS I BÉNS PÚBLICS
Si les obres afectessin d’alguna forma a les xarxes de subministrament d’aigua potable, jardins, xarxa semafòrica, sistema viari o qualsevol altre servei o bé públic, amb independència de les mesures que es prevegin al projecte, es posarà per part del contractista en coneixement dels titulars responsables del servei afectat abans del seu inici, per tal de tenir en compte el seu criteri per precisar les mesures oportunes per tal que els serveis i béns, i els seus usuaris, es vegin afectats el menys possible.
Seran per compte del contractista la realització, conservació, reposició i reparació dels accessos necessaris per a l’execució de l’obra, tant referents a vies públiques i/o privades, així com la tramitació dels permisos que per a això hagués d’obtenir dels organismes competents per a la seva utilització, ja sigui per a maquinària de l’obra pròpia i/o contractada directa o indirectament a través de sotscontractació per a l’execució dels treballs propis del present contracte.
D) MESURES GENERALS D’ACTUACIÓ MEDIAMBIENTAL
Tots els treballs d’execució de les obres es realitzaran adoptant protocols de protecció i qualitat mediambiental exigibles d’acord amb la legislació vigent en cada moment. Especialment s’hauran de respectar els criteris següents:
- S’establiran mesures de minimització i reutilització del consum d’aigua necessària per a l’execució de l’obra.
- Es realitzarà la neteja de maquinària i equips amb productes no contaminants i a llocs adequats per a això.
- Els materials de construcció, terres i residus es dipositaran en un espai habilitat a l’efecte per a això, on es col·locarà una tanca de control de sediments.
- S’adoptaran les mesures precises per minimitzar els sorolls i vibracions que puguin ocasionar molèsties als veïns i treballadors, realitzant els treballs que impliquin aquests inconvenients en horaris compatibles amb els normals de descans dels ciutadans.
- Els residus que generi l’obra s’hauran de tractar d’acord amb el pla que ha de presentar-se i aprovar l’Ajuntament. Els materials susceptibles de reciclat es dipositaran en contenidors independents per facilitar el seu tractament.
26. RISC I VENTURA DEL CONTRACTISTA
El contracte que s’estableixi entre l’Ajuntament i l’adjudicatari es realitzarà a risc i ventura del contractista; aquest tindrà dret a indemnitzacions únicament en aquells casos de força major o quan se li produeixin danys i perjudicis derivats directament d’ordres o actuacions expresses de l’Ajuntament.
D’acord amb allò previst al TRLCSP, tindran la consideració de casos de força major, els següents:
a) Els incendis causats per l’electricitat atmosfèrica.
b) Els fenòmens naturals d’efectes catastròfics, com terratrèmols, erupcions volcàniques, moviments del terreny, temporals marítims, inundacions o altres semblants.
c) Les destrosses ocasionades violentament en temps de guerra, robatoris tumultuosos o alteracions greus de l’ordre públic.
27. COMPLIMENT DE LES OBLIGACIONS SOCIALS, LABORALS I FISCALS.
El contractista està obligat a complir les normes vigents en matèria fiscal, laboral, de seguretat social i de seguretat i salut al treball, quedant l’Ajuntament exonerat de qualsevol responsabilitat per aquest incompliment.
El personal que l’empresari destini a l’execució del contracte no tindrà vinculació laboral ni de cap altre tipus amb l’Ajuntament, havent de ser contractat en el règim o modalitat que legalment correspongui per l’adjudicatari, sense que pugui vincular de cap forma tal contractació a cap servei d’aquest Ajuntament. Per això en cap cas assistirà aquest personal el dret a què ni l’Ajuntament, ni altre empresari que es faci càrrec de l’obra si es resol el contracte d’obres inicial, se subrogui en el seu contracte de treball en no concórrer els supòsits que per a la successió d’empresa estableix l’article 44 de l’Estatut dels Treballadors.
28. DRETS I OBLIGACIONS.
D’acord amb la resolució del Consell de Mallorca , el contractista té l’obligació de fer-se càrrec del cost del cartell de patrocini i del de la seva col·locació durant tot el transcurs de l’obra. L’esmentat cartell tindrà les característiques que determini el Consell de Mallorca.
A més d’aquells altres que es puguin recollir, les parts tindran els drets i les obligacions naturalment derivats de l’objecte del contracte, segons el present Plec, al Plec de Prescripcions Tècniques, al TRLCSP i al RGLCAP, o normativa que els substitueixi.
En tot cas, serà d’exclusiva responsabilitat del contractista el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, així com la indemnització de tots els danys que es causin a tercers com a conseqüència de les operacions que requereixi l’execució de l’obra.
29. RÈGIM DE PAGAMENTS.
El contractista té dret a percebre l’import de les prestacions efectivament realitzades mitjançant presentació de la factura o factures corresponents fins l’import total del preu d’adjudicació. Aquestes factures, que hauran de complir amb la totalitat dels requisits exigibles d’acord amb la normativa vigent en cada moment, es presentaran al Registre de factures de l’Ajuntament, un cop s’hagi expedit la certificació o el document equivalent de recepció o conformitat i valoració dels treballs realitzats, o hagi transcorregut el termini màxim legalment establert per a la confecció del document esmentat.
L’Administració haurà d’abonar l’import de les factures dins del termini legalment establert per la normativa vigent. En cas de demora per l’Administració en el pagament del preu, aquesta haurà d’abonar al contractista, a partir del compliment del termini legalment previst, els interessos de demora i la indemnització pels costos de cobrament en els termes fixats per la normativa d’aplicació (art. 216.4 TRLCSP).
Si la demora en el pagament fos superior a quatre mesos, el contractista podrà procedir, si escau, a la suspensió del compliment del contracte, havent de comunicar a l’Administració amb un mes d’antelació, tal circumstància, a l’efecte del reconeixement dels drets que puguin derivar-se de la suspensió dita, en els termes establerts al TRLCSP. (art. 216.5 TRLCSP)
Si la demora de l’Administració fos superior a sis mesos, el contractista tindrà dret, així mateix, a resoldre el contracte i al rescabalament dels perjudicis que com a conseqüència d’això se li originin (art. 216.6 TRLCSP).
Els treballs realitzats sense la prèvia aprovació i formalització de la modificació corresponent, estaran condicionats a què s’informi pels tècnics municipals que aquests treballs suposen un benefici per a l’interès públic municipal. El pagament d’aquests subministraments i/o treballs addicionals es realitzarà per aplicació del principi que prohibeix l’enriquiment injust d’una de les parts. En tot cas, el pagament de les quantitats corresponents per aquest concepte queda condicionat a l’existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost vigent, a la tramitació de la corresponent modificació o crèdit en cas contrari si això és possible o a l’aprovació del pressupost per a l’exercici següent. Tot això sense perjudici de les possibles responsabilitats que pugui reclamar l’Ajuntament a l’empresa i al Director d’obra per l’execució d’aquestes modificacions sense autorització formal prèvia.
La supervisió i inspecció dels treballs objecte de la contracta correspondrà als Tècnics que l’Ajuntament designi, els quals dictaran al contractista les instruccions necessàries per a la normal i eficaç realització d’aquells.
El reconeixement de l’obligació es realitzarà, prèvia fiscalització del Secretari-Interventor, un cop presentada la factura. La factura haurà d’estar degudament conformada pel / per la Sr. / Sra. Batle / ssa, regidor / a delegat / a o funcionari / a dels Serveis Tècnics municipals i haurà de contenir les dades i requisits establerts al Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
En tot cas, la factura haurà de contenir les següents mencions:
- Número i, si escau, sèrie. La numeració de les factures serà correlativa.
- Nom i cognom o denominació social, número d’identificació fiscal i domicili de l’expedidor.
- Òrgan que celebra el contracte, amb identificació de la seva adreça i del número d’identificació fiscal.
- Descripció de l’objecte del contracte, amb expressió del servei a què vagi destinat.
- Preu del contracte.
- Lloc i data de la seva emissió.
- Signatura del funcionari / de la funcionària que acrediti la recepció.
L’adjudicatari podrà cedir, en els termes previstos al TRLCSP, els drets de cobrament que tinguin davant l’Ajuntament i que derivin de l’execució del contracte. Per tal que la cessió del dret de cobrament tingui plena efectivitat davant l’Ajuntament s’haurà de comunicar fefaentment a l’Ajuntament la cessió de crèdit efectuada i les dades que identifiquin al cedent i cessionari i els seus representants amb poder suficient per realitzar i acceptar la cessió. Tot això mitjançant escrit presentat al Registre de factures del mateix signat pel cedent i el cessionari.
Un cop l’Ajuntament prengui raó de la cessió, l’ordre de pagament s’expedirà a favor del cessionari. En tot cas, l’Ajuntament podrà oposar al cessionari les excepcions de pagament i els mitjans de defensa que tingués contra el cedent i especialment aquelles que procedeixin en el cas d’embargament dels drets del contractista meritats com a conseqüència de l’execució del contracte.
30. PENALITATS.
S’imposaran penalitats al contractista quan incorri en alguna de les causes previstes a continuació:
a) Per incompliment de les condiciones especials d’execució.
L’incompliment de qualsevol de les condicions d’execució establertes en aquest plec donarà lloc a la imposició al contractista de les següents penalitats:
- Com a regla general, la seva quantia serà un 1% de l’import d’adjudicació del contracte, llevat que, motivadament, l’òrgan de contractació estimi que l’incompliment és greu o molt greu, cas en el qual podran arribar fins a un 5% o fins el màxim legal del 10%, respectivament. La reiteració en l’incompliment podrà tenir-se en compte per valorar la gravetat.
- Es faran efectives mitjançant deducció de les quantitats que, en concepte de pagament total o parcial, hagin d’abonar-se al contractista, o sobre la garantia, conforme allò previst a la normativa sobre contractació administrativa.
El compliment per l’adjudicatari de les condicions especials d’execució podrà verificar-se per l’òrgan de contractació en qualsevol moment durant l’execució del contracte i, en tot cas, es comprovarà al temps de la recepció de les obres.
b) Per compliment defectuós. S’imposaran penalitats per compliment defectuós en els següents termes:
- Si, al temps de la recepció, les obres no es troben en estat de ser rebudes per causes imputables al contractista.
- Com a regla general, la seva quantia serà un 1% del pressupost del contracte, llevat que, motivadament, l’òrgan de contractació estimi que l’incompliment és greu o molt greu, cas en el qual podran arribar fins a un 5% o fins el màxim legal del 10% , respectivament. La reiteració en l’incompliment podrà tenir-se en compte per valorar la gravetat.
- En tot cas, la imposició de les penalitats no eximirà el contractista de l’obligació que legalment li pertoca quant a la reparació dels defectes.
c) Per incomplir els aspectes objecte de la negociació. S’imposaran al contractista penalitats per incomplir els aspectes objecte de negociació en els següents termes:
- Si, durant l’execució del contracte o al temps de la seva recepció, s’aprecia que, per causes imputables al contractista, s’ha incomplert algun o alguns dels compromisos assumits en la seva oferta.
- Com a regla general, la seva quantia serà un 1% del pressupost del contracte, llevat que, motivadament, l’òrgan de contractació estimi que l’incompliment és greu o molt greu, cas en el qual podran arribar fins a un 5% o fins el màxim legal del 10%, respectivament. La reiteració en l’incompliment podrà tenir-se en compte per valorar la gravetat.
d) Per demora. Quan el contractista, per causes que li fossin imputables, hagués incorregut en demora, tant en relació amb el termini total com amb els terminis parcials establerts, s’estarà a allò disposat al TRLCSP quant a la imposició d’aquestes penalitats.
31. SUBCONTRACTACIÓ.
El contractista podrà subcontractar parcialment l’execució de l’obra en els termes i condicions establertes pel TRLCSP i resta de normativa aplicable.
La subcontractació es regirà per allò disposat al TRLCSP i a la Llei 32/2006, de 18 d’octubre, reguladora de la subcontractació al Sector de la Construcció.
Quan el contractista incompleixi les condicions per a la subcontratació establertes al TRLCSP o el límit màxim especial establert per a la subcontractació s’imposarà la penalitat regulada al TRLCSP amb subjecció al següent:
- Es farà efectiva mitjançant deducció de les quantitats que, en concepte de pagament total o parcial, hagin d’abonar-se al contractista, o sobre la garantia, conforme a les previsions del TRLCSP.
- Com a regla general, la seva quantia serà un 5% de l’import del subcontracte, llevat que, motivadament, l’òrgan de contractació estimi que l’incompliment és greu o molt greu, cas en el qual podrà arribar fins a un 10% o fins el màxim legal del 50%, respectivament. La reiteració en l’incompliment podrà tenir-se en compte per valorar la gravetat.
32. MODIFICACIÓ DEL CONTRACTE
El contracte es podrà modificar per raons d’interès públic i per atendre a causes imprevistes degudament justificades, d’acord amb allò establert a l’article 105 i següents TRLCSP.
33. RENÚNCIA I DESISTIMENT DEL CONTRACTE.
L’òrgan de contractació podrà renunciar a la celebració del contracte i desistir del procediment d’adjudicació en els termes previstos a l’article 155 TRLCSP.
34. COMPLIMENT DEL CONTRACTE.
La recepció del contracte es regirà per allò establert a l’article 229 i següents TRLCSP i als articles 163 i següents RGLCAP.
Al temps de la recepció es comprovarà en particular el compliment pel contractista de les següents obligacions:
1ª.- L’aclarida final de les obres, havent el contractista d’haver restituït a la seva situació inicial les zones afectades per les obres i no ocupades per elles.
2ª.- El compliment no defectuós del contracte.
3ª.- El compliment dels aspectes objecte de negociació.
4ª.- El compliment de les condicions d’execució.
35. REQUISITS DE LES CERTIFICACIONS.
El director de les obres expedirà mensualment les certificacions de les executades en aquest període.
Juntament amb cadascuna de les certificacions haurà d’emetre un informe relatiu a l’execució de les obres i respecte a les possibles desviacions que es puguin anar plantejant per imprevistes modificacions, alteracions, mesuraments o qualsevol altra circumstància que pugui fer que el cost final de les obres s’incrementi. Si fos negatiu serà suficient que així es faci constar a aquest informe.
En el cas que durant l’execució de les obres apareguin o s’identifiqui la necessitat de realitzar obres complementàries, addicionals o modificacions respecte al projecte tècnic, o qualsevol altra circumstància que impliqui o pugui implicar increment del cost final de les obres es donarà compte immediatament a l’Ajuntament per tal que es tramiti el corresponent expedient. Igualment s’haurà de donar compte immediat quan en els mesuraments periòdics de l’obra executada i de la pendent es prevegi que la liquidació pugui donar saldo a favor del contractista.
En ambdós casos el Director de l’obra proposarà a l’Ajuntament la modificació de les obres a realitzar amb la consegüent modificació del projecte tècnic, en una magnitud tal que compensi el cost addicional previsible.
Aquest càlcul i comparació haurà de realitzar-se des de la primera certificació i en totes i cadascuna d’elles.
En tot cas, l’Ajuntament, prèvia audiència del contractista, imposarà, i aquest haurà d’acceptar, la compensació dels excessos actuals o raonablement previsibles mitjançant la disminució de l’obra a executar. La valoració de les modificacions s’efectuarà mitjançant preus contradictoris si no estiguessin previstos als plecs.
36. RESOLUCIÓ DEL CONTRACTE.
La resolució del contracte es regirà per allò establert amb caràcter general als articles 221 i següents TRLCSP així com als articles 109 a 113 i 172 RGLCAP.
En particular es considerarà causa de resolució del contracte el supòsit d’incompliment de les condicions d’execució establertes al present Plec.
37. TERMINI DE GARANTIA.
A la recepció de les obres al seu acabament concorrerà el responsable del contracte, si s’hagués nomenat, o un facultatiu designat per l’Administració representant d’aquesta, el facultatiu encarregat de la direcció de les obres i el contractista assistit, si ho estima oportú, del seu facultatiu, així com el Tècnic responsable del contracte designat, si escau.
Dins del termini de tres mesos comptats a partir de la recepció, l’òrgan de contractació haurà d’aprovar la certificació final de les obres executades, que serà abonada al contractista, per l’òrgan corresponent, a compte de la liquidació del contracte.
Si es troben les obres en bon estat i segons les prescripcions previstes, el funcionari tècnic designat per l’Administració contractant i representant d’aquesta, les donaran per rebudes, aixecant-se la corresponent acta i començant llavors el termini de garantia.
Quan les obres no es trobin en estat de ser rebudes es farà constar així a l’acta i el Director de les mateixes assenyalarà els defectes observats i detallarà les instruccions precises fixant un termini per esmenar aquells. Si transcorregut el termini dit el contractista no ho hagués efectuat, podrà concedir-se-li altre nou termini improrrogable o declarar resolt el contracte.
El termini de garantia serà d’1 any, llevat que el contractista hagués ofertat un termini superior per la qual cosa, en aquest cas, serà d’aplicació el mateix i començarà a comptar a partir de la data de la recepció de les obres.
Durant aquest termini s’aplicarà allò establert a l’article 167 RGLCAP quant a les obligacions del contractista, així com en allò relatiu a la facultat de l’Administració de, en cas d’incompliment, executar a costa d’aquell els treballs necessaris per a la conservació de l’obra.
Totes les despeses que s’ocasionin per la conservació de les obres durant el període de garantia seran de compte del contractista, no tenint dret a cap indemnització per aquest concepte. S’exceptuen els danys ocasionats a l’obra per força major, que seran suportats per la Corporació, si bé aquesta tindrà la facultat d’exigir al contractista que realitzi les obres de reparació.
Dins del termini de quinze dies anteriors al compliment del termini de garantia, el director facultatiu de l’obra, d’ofici o a instància del contractista, redactarà un informe sobre l’estat de les obres. Si aquest fos favorable, el contractista quedarà rellevat de tota responsabilitat, llevat de la responsabilitat per vicis ocults, procedint-se a la devolució o cancel·lació de la garantia, a la liquidació del contracte i, si escau, al pagament de les obligacions pendents, que haurà d’efectuar-se pels òrgans competents.
En el cas que l’informe no fos favorable i els defectes observats es deguessin a deficiències en l’execució de l’obra i no a l’ús d’allò construït, durant el termini de garantia, el director facultatiu procedirà a dictar les oportunes instruccions al contractista per a la deguda reparació d’allò construït, concedint-li un termini per a això durant el qual continuarà encarregat de la conservació de les obres, sense dret a percebre cap quantitat per ampliació del termini de garantia.
Si l’obra s’enderroca amb posterioritat a l’expiració del termini de garantia per vicis ocults de la construcció, degut a l’incompliment del contracte per part del contractista, respondrà aquest dels danys i perjudicis que es manifestin durant un termini de quinze anys a comptar des de la recepció.
38. LIQUIDACIÓ.
Transcorregut el termini de garantia a què es refereix la clàusula anterior es procedirà a la liquidació del contracte per l’òrgan responsable del pagament.
39. JURISDICCIÓ.
Les qüestions que puguin plantejar-se durant el desenvolupament del contracte seran resoltes per l’òrgan de contractació. Els acords adoptats per a la seva resolució posaran fi a la via administrativa, i podran ser impugnats davant la Jurisdicció contenciós administrativa.”
El que es va públic per a general coneixement i de conformitat amb allò previst a l’article 188 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Llubí, 31 de juliol de 2014.
El Batlle,
Joan Ramis Perelló