Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 13503
Ple.
Aplicació de la Disposició Transitòria Desena de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl de les Illes Balears, a l'àmbit territorial de l'illa de Menorca, reguladora d'un procediment extraordinari d'incorporació a l'ordenació d'edificacions existent en sòl rústic (46 ORD 14103)
Versió PDF
Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 21 de juliol de 2014 adoptà, entre d'altres, l'acord següent:
“Atès el dictamen que ha emès la Comissió Informativa d'Economia, Territori i Serveis Generals, en sessió de caràcter ordinari de 14 de juliol de 2014, que diu:
Es dóna compte de la proposta de la consellera executiva del Departament d'Ordenació del Territori, que diu:
Atesa l’entrada en vigor el dia 29 de maig de 2014 de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears (BOIB núm. 43, de 29.03.2014), que té per objecte establir el règim jurídic urbanístic de la propietat del sòl d’acord amb la seva funció social;
Atès el que disposa la disposició transitòria desena d’aquesta llei, que diu així:
Disposició transitòria desena
Procediment extraordinari d’incorporació a l’ordenació d’edificacions existents en sòl rústic
1. Les edificacions existents en sòl rústic respecte de les quals a l’entrada en vigor d’aquesta llei ja no procedís adoptar les mesures de restabliment de la legalitat urbanística, per manifesta prescripció de la infracció segons la normativa d’aplicació, es podran incorporar a l’ordenació en el termini màxim de tres anys, amb tots els drets i deures inherents a les obres realitzades amb llicència.
Per a l’aplicació de l’anterior en sòls inclosos dins l’àmbit de la Llei 1/1991, de 30 de gener, d’espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears, s’entendrà que ha prescrit la infracció si s’acredita l’existència de l’edificació amb anterioritat a dia 10 de març de 1991, sempre que no s’hagi efectuat amb posterioritat un canvi d’ús.
A aquests efectes, el procediment se substanciarà per la persona interessada davant l’ajuntament corresponent, on se sol·licitarà la legalització juntament amb la documentació gràfica i escrita relativa a l’edificació en el seu estat real i projecte d’incorporació de mesures d’adequació a les condicions generals d’integració ambiental i paisatgística que l’ordenació, en el seu cas i als efectes d’aquesta incorporació, estableixi, sense que els siguin d’aplicació els paràmetres i les condicions urbanístiques aplicables amb caràcter general a les edificacions en sòl rústic.
Als únics efectes d’aplicar el procediment previst a aquesta disposició, quan l’edificació que es pretén legalitzar tingui un ús prohibit, l’inici del còmput del termini de prescripció pel que fa a la infracció per a aquest ús s’entendrà iniciat en el moment en què s’acrediti la seva implantació. Aquesta mateixa regla s’aplicarà als casos d’edificacions que hagin esta objecte de canvi d’ús amb posterioritat a la seva construcció.
2. L’anterior incorporació no resultarà d’aplicació a les edificacions que, d’acord amb el planejament vigent, quedin subjectes a expropiació, cessió obligatòria i gratuïta o enderrocament o quan en les edificacions es desenvolupin activitats subjectes a la prèvia declaració d’interès general.
Així mateix no resultarà d’aplicació a aquelles edificacions existents situades en domini públic i en les servituds derivades de la legislació de costes.
3. La legalització restarà subjecte al pagament de les mateixes taxes i dels mateixos imposts prevists a la normativa per a les noves edificacions. Així mateix, la persona interessada haurà d’abonar a l’ajuntament una prestació econòmica. Les quantitats ingressades per aquest concepte s’han de destinar a l’adquisició, la recuperació, la protecció i la gestió sostenible d’espais i recursos naturals o la seva incorporació al patrimoni municipal del sòl.
La prestació econòmica a què es refereix el paràgraf anterior es fixarà per aplicació dels següents percentatges al cost d’execució material de l’edificació legalitzada que es fixi a l’expedient de legalització:
El 15%, si la legalització es realitza en el primer any de la vigència d’aquest procediment.
El 20%, si es realitza en el segon any.
El 25%, si es realitza en el tercer any.
4. Aquesta disposició entrarà en vigor una vegada que, en l’àmbit insular respectiu, s’hagi adoptat acord plenari del consell insular per majoria absoluta. Aquest acord plenari es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i el termini de tres anys a què es refereix l’apartat 1 de la present disposició començarà a partir de la dita publicació.
Atès que aquesta norma regula, en la disposició transitòria desena, la possibilitat de la incorporació a l’ordenació d’edificacions existents en sòl rústic per manifesta prescripció de la infracció i que valoram com a positiu que la llei estableixi un procediment extraordinari que pugui donar sortida legal a nombroses edificacions que, per les causes que sigui, s’han anat assentant en el territori i respecte a les quals no escau, per prescripció de la infracció, adoptar mesures de restauració de la legalitat urbanística;
Atés així mateix que aquesta és una realitat existent respecte a la qual de res no serveix voler ignorar-la i que, per contra, si s’estableix aquest mecanisme d’incorporació a l’ordenació permetrà, d’una banda, la introducció de criteris d’integració ambiental i paisatgística (pal·liant, d’aquesta manera, la possible afectació negativa d’aquestes edificacions) i, d’altra banda, que els qui en el seu moment es van beneficiar d’unes edificacions sense les corresponents contraprestacions per a la societat compleixin ara aquest deure de contribució;
Atès que aquesta disposició transitòria desena regula un procediment extraordinari d’incorporació a l’ordenació d’edificacions existents en sòl rústic i en aquest sentit permet que les edificacions existents en sòl rústic respecte de les quals a l’entrada en vigor d’aquesta Llei 2/2014, de 25 de març, ja no procedís adoptar les mesures de restabliment de la legalitat urbanística per manifesta prescripció de la infracció segons la normativa d’aplicació, de manera que es podran incorporar a l’ordenació en el termini màxim de tres anys, amb tots els drets i els deures inherents a les obres realitzades amb llicència;
Atès que la llei regula un procediment que la persona interessada ha de substanciar davant l’ajuntament, competent per raó del territori;
Atès que, no obstant l’anterior, la mateixa Llei 2/2014 difereix l’entrada en vigor del previst en aquesta disposició transitòria desena, per a cadascuna de les illes o àmbits insulars, al fet que a aquests efectes el consell insular respectiu, institució de govern de cada una de les illes, adopti el corresponent acord plenari i en decideixi l'aplicació, amb el quòrum reforçat de majoria absoluta;
Atès que l’apartat quart de la disposició transitòria desena de la Llei 2/2014, de 25 de març, estableix: “4. Aquesta disposició entrarà en vigor una vegada que, en l’àmbit insular respectiu, s’hagi adoptat acord plenari del consell insular per majoria absoluta. Aquest acord plenari es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i el termini de tres anys a què es refereix l’apartat 1 de la present disposició començarà a comptar a partir de la dita publicació”;
Atès, per tant, que un cop ja és vigent la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl, i d’acord amb la voluntat ja manifestada per aquest consell insular, s’estima adient que el Ple del Consell Insular de Menorca decideixi l’aplicació, a l’àmbit territorial de Menorca, de la disposició transitòria desena de la Llei 2/2014, de 25 març, d’ordenació i ús del sòl, perquè resulti d’aplicació el procediment que s'hi preveu en aquest àmbit territorial concret, adoptant acord exprès al respecte, que ha de ser objecte de publicació en el BOIB, i que el termini extraordinari de tres anys que atorga la llei per a la incorporació a l’ordenació per aquesta via, en cada àmbit territorial, computa des de la publicació en el BOIB de l’acord plenari del respectiu consell insular;
Atès que amb els representants dels vuit ajuntaments de Menorca s’han consensuat uns criteris tècnics per al procediment d’incorporació a l’ordenació de les edificacions en rústic susteptibles d’acollir-s’hi, per tal de permetre una aplicació homogènia en tot l’àmbit insular del procediment, els quals criteris fan referència a conceptes com ara el de sòl rústic, concreció d’edificacions existents respecte de les quals no escau adoptar les mesures de restabliment de la legalitat urbanística, concepte de manifesta prescripció de la infracció, còmput de dies a quo pel que fa a la prescripció, la integració ambiental i paisatgística, l’adaptació a la normativa d’habitabilitat o el supòsit de l’existència de més d’un habitatge en una mateixa parcel·la;
Atès, no obstant l'anterior, que és intenció de l’equip de govern introduir una disposició en la Norma territorial transitòria, actualment en tramitació, que reguli en l'àmbit insular els condicionants d’integració ambiental i paisatgística que es requeriran en el procediment d’incorporació a l’ordenació;
Atès el que disposa l’apartat quart de la disposició transitòria desena de la Llei 2/2014, de 25 de març, en relació amb l’article 65.1 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears; article 8.1 u de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, i article 61 del Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca pel que fa a la competència del Ple del Consell per a l’adopció del present acord;
Atès el dictamen de la Comissió Tècnica Assessora en matèria d’Urbanisme i Ordenació del Territori, en sessió de 07.07.2014;
Per tot l’anterior, i en virtut de les atribucions que em venen conferides per l’article 75 del ROCIM, propòs al Ple del Consell Insular l’adopció del present
ACORD:
PRIMER. Disposar l’aplicació a l’àmbit territorial de l’illa de Menorca de la disposició transitòria desena de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl, que regula un procediment extraordinari d’incorporació a l’ordenació d’edificacions existents en sòl rústic.
SEGON. Publicar als efectes de coneixement general i públic i de conformitat amb allò establert en l’apartat quart de la disposició transitòria desena de la Llei 2/2014, de 25 de març, el present acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), de manera que el termini de tres anys a què es refereix l’apartat 1 de l'esmentada disposició transitòria desena de la Llei 2/2014 començarà a comptar a partir de la dita publicació.
La Comissió per majoria (4 vots a favor corresponents als consellers del Grup Popular, senyora Pons Faner, senyor Pons Anglada, senyora Cabrera Roselló i senyor Villalonga Bordes i 3 vots en contra corresponents als dos consellers del Grup Socialista, senyor Marquès Coll i senyora Caules Ameller i a la consellera del Grup PSM Més per Menorca, senyora Salord Ripoll), dictamina en el sentit de proposar al Ple que aprovi la proposta transcrita més amunt.
Sotmesa la proposta a votació, a la vista del seu resultat (8 vots a favor corresponents als consellers del Grup Popular, senyor Tadeo Florit, senyora Pons Faner, senyor Alejandre Sintes, senyora Cabrera Roselló, senyor Pons Anglada, senyora Herráiz Águila, senyor Villalonga Bordes i senyora Baíllo Vadell i 4 vots en contra corresponents als tres consellers presents del Grup Socialista, senyor Marquès Coll, senyora Caules Ameller i senyora Petrus Melià i a la consellera del Grup PSM Més per Menorca, senyora Salord Ripoll), el president declara aprovat per majoria l'acord següent:
PRIMER. Disposar l’aplicació a l’àmbit territorial de l’illa de Menorca de la disposició transitòria desena de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl, que regula un procediment extraordinari d’incorporació a l’ordenació d’edificacions existents en sòl rústic.
SEGON. Publicar als efectes de coneixement general i públic i de conformitat amb allò establert en l’apartat quart de la disposició transitòria desena de la Llei 2/2014, de 25 de març, el present acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), de manera que el termini de tres anys a què es refereix l’apartat 1 de l'esmentada disposició transitòria desena de la Llei 2/2014 començarà a comptar a partir de la dita publicació.”
La qual cosa es publica per a general coneixement i perquè tengui els efectes que corresponguin, al mateix temps que es fa saber que contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, podreu interposar els recursos següents:
- En el termini d'un mes a partir de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el BOIB, recurs potestatiu de reposició davant el Ple. Aquest recurs s'entendrà desestimat si no se us ha notificat la resolució quan hagi transcorregut un mes des que l'haguéssiu interposat. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de sis mesos comptats des del dia següent a aquell en què es produeix l'acte presumpte.
- En el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el BOIB, recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma sempre que no haguéssiu interposat recurs potestatiu de reposició, atès que en aquest cas haureu d'esperar que se’n dicti resolució.
Tot això sens perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.
Tot l'anterior s’ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.
Maó, 24 de juliol de 2014
El cap de secció d'urbanisme
Mateu Martínez Martínez