Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS

Núm. 13364
Resolució del director general de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans de 18 de juliol de 2014 per la qual es regula i organitza l’oferta en règim semi presencial i el procediment de sol·licitud i autorització d’aquest tipus d’oferta, dels mòduls del bloc comú, bloc complementari i bloc específic dels ensenyaments esportius de règim especial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig d’Educació (LOE) estableix en diferents apartats la necessitat d’adequar i flexibilitzar l’oferta educativa per tal d’atendre les persones adultes i les persones sense titulació. En aquesta línia es planteja la possibilitat de fer ofertes de formació a distància i oferir una formació permanent, entre altres.

El Reial decret 1363/2007, de 24 d’octubre, estableix l’ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial. A l’article 24 regula els “Tipus d’oferta” i estableix que l’oferta a distància permet una formació dels ensenyaments esportius més flexible i que resulta més compatible amb l’activitat esportiva dels esportistes d’alt rendiment i les activitats laborals dels adults. Al punt 24.2 s’especifica que “l’Administració educativa, a l’àmbit de les seves competències, establirà les mesures necessàries per l’organització de l’oferta”.

El mateix Reial decret estableix a l’article 27 que l’avaluació final de cada un dels mòduls de la formació a distància exigirà la superació de proves presencials. A l’article 28.2 assenyala que l’Administració Educativa pot dictar les instruccions de l’oferta a distància als centres del seu àmbit territorial, que els centres han de tenir els materials curriculars adequats, i que han de comptar amb autorització prèvia per impartir els ensenyaments esportius en règim presencial.

L’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 28 de juliol de 2008 (BOIB núm. 113 de 14 d’agost) de regulació dels ensenyaments esportius de règim especial a les Illes Balears, estableix a l’article 8 els tipus d’oferta. El punt 8.2 especifica que l’oferta es pot autoritzar en la modalitat d’ensenyament presencial, semi presencial o d’educació a distància, d’acord amb la normativa reguladora de l’esport corresponent. L’article 11 de l’Ordre parla de la “Formació en la modalitat d’educació a distància”.

La disposició final primera de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de 28 de juliol de 2008, autoritza al director general de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives (actualment Direcció General de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans) per disposar la realització de les actuacions administratives necessàries per a l’execució, per al desplegament i per a la concreció d’aquesta Ordre, pel que fa als ensenyaments esportius de règim especial que s’hagin de desenvolupar a les Illes Balears.

El Decret 23/2011, de 5 d’agost, del president de les Illes Balears, pel qual es rectifiquen els errors materials i es modifica el Decret 12/2011, de 18 de juny, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, va establir que la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives, actualment Direcció General de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans, és l’òrgan que exerceix les competències en matèria d’ensenyaments de règim especial.

L’experiència dels cursos d’ensenyaments esportius que hem desenvolupat en el darrers anys corroboren l’oportunitat d’establir un sistema que reguli l’autorització de formació semi presencial de forma que, mantenint la qualitat de la formació, la reducció de les sessions presencials suposi una flexibilització que doni resposta a les necessitats d’una part dels alumnes interessats en cursar aquests ensenyaments i es pugui donar un impuls a les formacions dins el sector esportiu.

Els models de l’oferta dels ensenyaments esportius a les Illes Balears contemplarà la possibilitat d’autoritzar formació presencial i formació semi presencial.

De conformitat amb la normativa indicada,

RESOLC

Primer

Regular i organitzar el model d’oferta en règim semi presencial dels diferents mòduls del bloc comú, bloc complementari i bloc específic dels ensenyaments esportius de règim especial a les Illes Balears que figuren a les instruccions (annex1).

Segon

Aprovar el procediment de sol·licitud i autorització als centres que ja tenen autorització per desenvolupar aquestes formacions en règim presencial i que vulguin impartir els ensenyaments establerts a l’apartat anterior, en la modalitat d’oferta en règim semi presencial.

Tercer

Ordenar que aquesta resolució es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Quart

Establir que aquesta Resolució entri en vigor al dia següent de la seva publicació al BOIB.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d’alçada davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva publicació, d’acord amb l’article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Palma de Mallorca, a 18 de juliol de 2014.

El director general de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans

Bartolomé Isern Lladó

 

ANNEX 1 
Instruccions

Article 1

Objecte i àmbit d’aplicació

1.Aquestes instruccions concreten els diferents aspectes que regulen i organitzen el model d’oferta en règim semi presencial dels mòduls del bloc comú, bloc complementari i bloc específic dels ensenyaments esportius de règim especial que s’hagin de desenvolupar a les Illes Balears.

2. Regular el procediment de sol·licitud i autorització dels centres que vulguin impartir aquest tipus d’oferta de formació semi presencial.

3. Podran demanar l’autorització aquells centres docents públics i privats de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb autorització prèvia de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, per impartir els ensenyaments esportius en la modalitat presencial.

4. Els centres que vulguin impartir formació semi presencial, hauran de presentar un projecte que contempli tots els apartats establerts a l’article 4.2 d’aquest Annex.

5. Per poder impartir els mòduls en el model d’oferta semi presencial, els centres han de ser expressament autoritzats per desenvolupar aquest tipus d’oferta i respectar tots els aspectes regulats en aquesta norma i en la resta de normatives que regulen aquests ensenyaments.

6. Les formacions s’han de desenvolupar dins l’àmbit territorial de les Illes Balears. En cas que qualque part de la formació autoritzada s’hagués de desenvolupar a una altra comunitat, seria necessari establir un acord previ entre les conselleries educatives competents en la matèria.

Article 2

Característiques generals del model d’oferta de formació  semi presencial.

1. L’estructura de la formació, els requisits d’accés, els aspectes d’admissió matrícula, els criteris d’avaluació, els requisits del professorat, les ràtios... han de respectar el RD 1363/2007, de 24 d’agost i d’altres normatives vigents que siguin d’aplicació.

2. Els alumnes matriculats en aquest model de formació en els ensenyaments de règim especial, tendran a tots els efectes la consideració d’alumnes oficials en el centre on estiguin matriculats.

3. Els efectes acadèmics de les formacions amb autorització per poder oferir-se en el model d’oferta semi presencial tendran els mateixos efectes que els de la formació presencial.

4. El calendari de la formació ha de respectar les normatives i instruccions d’aquests ensenyaments. L’alumnat ha de conèixer les característiques d’aquest tipus d’oferta i el calendari (dies i horaris) en què es desenvoluparà la formació presencial, les tutories i les dades de convocatòries d’avaluació presencials.

Article 3

Mòduls de l’oferta de formació semi presencial.

1. Amb caràcter general, els projectes de formació semi presencial contemplaran també sessions presencials. El projecte a presentar determinarà el nombre d’hores de cada mòdul que s’han d’impartir en sessions presencials, amb una justificació en funció del caràcter més teòric o pràctic dels seus continguts.

També s’han de contemplar tutories (presencials o online) tant individuals com de grup, per donar suport a l’alumnat en el seguiment de la formació i del desenvolupament de les activitats no presencials.

2. En els projectes de sol·licitud d’autorització de formació semi presencial es podran incloure:

2.1 Els mòduls del bloc comú.

2.2. Els mòduls que al Reial Decret que estableix el títol de cada modalitat/especialitat esportiva estableix que es poden desenvolupar a distància.

2.3 Part de les hores que tenen la consideració d’hores teòriques en els diferents mòduls del currículum (Ordre o Decret) que s’hagi de desenvolupar a les Illes Balears.

3. En els projectes de sol·licitud d’autorització de formació semi presencial s’hauran de desenvolupar de forma presencial, com a mínim:

3.1. A les modalitats LOGSE els continguts del diferents blocs que tenen la consideració d’hores pràctiques en el currículum que s’hagi de desenvolupar a les Illes Balears.

3.2 A les modalitats LOE i a les formacions de període transitori s’han de contemplar sessions presencials per als continguts de caràcter pràctic i d’altres amb continguts i objectius procedimentals.

Article 4

Característiques dels projectes a adjuntar amb la sol·licitud d’autorització.

1. Els centres han de presentar escrit de sol·licitud d’autorització amb un projecte de formació semi presencial i han de disposar dels medis didàctics i materials per al desenvolupament d’aquests ensenyaments.

2. El projecte ha d’especificar l’establert a l’article 3 i ha d’incloure com a mínim:

2.1 Plataforma virtual a utilitzar pels professors especificant la forma d’accés dels alumnes amb una guia d’ús de la plataforma per l’alumnat o el procediment perquè l’alumnat conegui les eines bàsiques de la plataforma i els procediments de comunicació amb el professor del mòdul.

2.2 Materials didàctics per desenvolupar els continguts dels diferents mòduls. S’ha d’oferir material online, webs o altres recursos de la xarxa i/o material imprès (llibres de text; apunts...).

2.3 Activitats a desenvolupar pels alumnes, especialment els materials que desenvolupen i poden servir per avaluar els continguts no presencials, de forma que es cobreixen tots els objectius establerts al currículum; treballs, tasques obertes, activitats de recerca, activitats de cooperació...

2.4 Metodologia.

2.5 Procediment i criteris d’avaluació, especificant l’obligatorietat d’assistència al 80% de les sessions i tutories presencials i el lliurament de les activitats i tasques proposades.

2.6 Proposta de temporalització dels diferents mòduls en coordinació amb els mòduls del bloc específic i/o complementari i especialment de la temporalització de les sessions de formació presencial.

2.7 Es valorarà la coherència del projecte: la proposta d’hores presencials i no presencials dels diferents mòduls; la plataforma; els materials; les activitats; la metodologia; l’avaluació i la temporalització, amb els continguts, objectius, criteris d’avaluació i d’altres aspectes establerts al currículum de la modalitat.

3. Per tal que es pugui fer el seguiment de l’activitat, els centres que siguin autoritzats per desenvolupar aquesta modalitat de formació, han d’enviar a aquesta direcció general, abans de començar la formació d’un curs d’un determinat nivell/especialitat, la següent informació:

3.1 La temporalització dels diferents mòduls en coordinació amb els mòduls del bloc específic i/o complementari.

3.2 El calendari i lloc de desenvolupament de les sessions i tutories (individuals o de grup) presencials.

3.3 Els professors que desenvoluparan i avaluaran cada mòdul.

3.4 El calendari i lloc de desenvolupament de les convocatòries ordinàries i extraordinàries de cada mòdul.

Article 5

Avaluació de la formació

1. El procés d’avaluació tindrà un caràcter d’avaluació continuada.

2. L’article 27 del RD 1383/2007 de 24 d’octubre, regula l’avaluació de la formació a distància i estableix que l’avaluació final per a cada mòdul exigirà la superació de proves presencials que es desenvoluparan dins el procés d’avaluació continuada.

3. L’avaluació ha de contemplar l’obligatorietat d’assistència al 80% de les sessions i tutories presencials.

4. L’avaluació ha de contemplar l’obligatorietat del lliurament de les activitats i tasques vinculades a la formació no presencial.

5. Per a cada mòdul, l’alumnat ha de tenir informació dels criteris d’avaluació i qualificació, del calendari de la convocatòria ordinària i extraordinària, i del procediment i calendari de reclamacions.

6. El nombre de convocatòries ordinàries i extraordinàries i el procediment i terminis per demanar l’anulació o la pròrroga d’aquestes convocatòries, són les mateixes que en la formació presencial.

Article 6

Presentació de les sol·licituds d’autorització de formació semi presencial i resolució i vigència de les autoritzacions.

1. La sol·licitud signada pel director del centre o persona responsable, juntament amb el projecte i d’altres documents necessaris, s’han d’adreçar a la Direcció General de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans de la Conselleria competent en matèria educativa del Govern de les Illes Balears.

2. El Servei d’Ensenyaments de Règim Especial emetrà informe, no vinculant, al respecte i remetrà tot l’expedient al Departament d’Inspecció Educativa per què n’emeti informe.

3. El director general de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans farà, si escau, la resolució d’autorització pertinent, indicant la seva vigència.

4. Qualsevol modificació de la formació autoritzada i/o la seva pròrroga requerirà d’una nova sol·licitud per part del centre.