Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 13043
Conveni per a la realització de pràctiques acadèmiques externes curriculars dels estudiants de grau (llicenciatura i diplomatura)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent Conveni núm. 18/14:

Conveni per a la realització de pràctiques acadèmiques externes curriculars dels estudiants de grau (llicenciatura i diplomatura).

Palma, 4 d’abril de 2014

Reunits

D’una part, l’Hble. Sra. Mercedes Prats Serra, consellera executiva del Departament de Sanitat i Benestar Social del Consell Insular d’Eivissa, en nom i representació d’aquesta administració (d’ara endavant, també, l’entitat col·laboradora), amb domicili al carrer av. d’Espanya, 49, CP 07800, Eivissa, i amb CIF: S-0733001-B, en virtut del que disposen l’article 72 del Reglament Orgànic de la Corporació i l’apartat primer del Decret de Presidència de data 4 de juliol de 2011, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d’Eivissa (BOIB núm. 104, de 7-7-2011),

I de l'altra, el degà de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de les Illes Balears (UIB), senyor Joan Ernest de Pedro Gómez (Resolució 10167/2012, del dia 30 de gener de 2012—FOU núm. 360, de 17 de febrer de 2012), per delegació del Rector de la Universitat de les Illes Balears, en virtut de la Resolució 10148/2012, d’1 de febrer de 2012 (FOU núm. 360, de 17 de febrer).

Ambdues parts es reconeixen mútuament capacitat suficient per atorgar el present conveni, i per això

Exposen

I. Que l’Estatut de l’estudiant universitari, aprovat pel Reial decret 1791/2010, de 30 de desembre, reconeix, a l’article 8, el dret dels estudiants de grau a «disposar de la possibilitat de realització de pràctiques, curriculars o extracurriculars, que es poden fer en entitats externes i en els centres, estructures o serveis de la universitat, segons la modalitat prevista i garantint que serveixin a la finalitat formativa d’aquestes» (apartat f) i a «comptar amb tutela efectiva, acadèmica i professional [...] en les pràctiques externes que es prevegin en el pla d’estudis» (apartat g). Per altra banda, l’article 24 d’aquest Estatut regula les pràctiques acadèmiques externes, la tipologia i les característiques generals, així com l’extensió de la seva realització a tots els estudiants matriculats en qualsevol ensenyament impartit per les universitats o centres que hi estan adscrits.

II. Que l’Acord normatiu 10336/2012, de 8 de juny, pel qual s’aprova la normativa de gestió de pràctiques externes dels estudiants de la UIB en empreses, entitats o institucions, a l’article 1.1, estableix que les pràctiques externes són una activitat de naturalesa formativa realitzada pels estudiants de la Universitat i supervisada per la UIB. L'objectiu és permetre a l'alumnat aplicar i complementar els coneixements adquirits en la seva formació acadèmica i afavorir l'adquisició de competències que el preparin per a l'exercici d'activitats professionals i facilitin la seva ocupabilitat.

III. Que els Estatuts de la Universitat, a l’article 147.1, estableixen que la UIB fomentarà una adequada política de convenis amb institucions i empreses.

IV. El seu interès per desenvolupar aquest conveni de col·laboració entre ambdues parts en relació amb la realització de pràctiques acadèmiques externes curriculars dels estudis de grau per als estudiants.

Per tot el que s’ha exposat anteriorment, les parts

Acorden

Primer. Objecte del conveni

L’objecte d’aquest conveni és el desenvolupament de la regulació de les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes de la UIB.

Les pràctiques acadèmiques externes són curriculars: configurades com a activitats acadèmiques integrants del pla d’estudis.

Aquest conveni comporta l'acceptació d’un nombre d’estudiants en pràctiques dels estudis de grau de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia de la UIB, pactat anualment entre la Facultat mencionada i l’entitat col·laboradora que subscriu aquest conveni.

Segon. Finalitat de les pràctiques

La finalitat de les pràctiques, de conformitat amb les previsions de l’Acord normatiu 10336/2012, és:

a) Contribuir a la formació integral dels estudiants complementant el seu aprenentatge teòric i pràctic.

b) Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional en què els estudiants han d’operar, contrastant i aplicant els coneixements adquirits.

c) Afavorir el desenvolupament de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives.

d) Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció al mercat de treball i millori la seva ocupabilitat futura.

e) Afavorir els valors de la innovació, la creativitat i l’emprenedoria.

Tercer. Règim de les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes

1. Les característiques del Pràcticum del grau de Infermeria i del grau de Fisioteràpia són regulades per les Guies de cada uns dels  Pràcticums de cada un dels estudis de Grau , aprovada per la Junta de Centre.

2. Les pràctiques curriculars dels estudiants del grau d’Infermeria i del grau de Fisioteràpia  que reuneixin els requisits establerts a l’article 3 de l’Acord normatiu 10336/2012 es regiran pels criteris següents:

a) Poden fer aquestes pràctiques els estudiants que estiguin matriculats de les assignatures de Pràcticum  respectives de cada grau .

La dedicació de cada estudiant, per al grau d’Infermeria i per el grau de Fisioteràpia, estan recollides en les guies de cadascuna de les assignatures del pràcticum. Aquestes hores d’estada es poden fer, de forma ordinària, el primer i/o segon semestre de cada curs amb l'horari entre les 8 i les 22 hores, entre dilluns i divendres.

b) Els practicants faran funcions pròpies del perfil professional del grau corresponent, d’acord amb el pla de pràctiques que cada estudiant ha de fer, dins el context de l’organització general de la pràctica i amb les orientacions dels tutors de pràctiques de la UIB i dels supervisors dels centres de pràctiques.

Tot això, de conformitat amb les previsions del projecte formatiu .

3. Els estudiants tindran dos tutors: un tutor acadèmic de la UIB i un tutor de l’entitat col·laboradora.

a) El tutor acadèmic serà un professor de la UIB, que tindrà els drets i deures establerts als articles 15 i 13 de l’Acord normatiu 10336/2012.

b) El tutor de l’entitat col·laboradora ha de ser una persona que hi estigui vinculada, amb experiència professional i amb els coneixements necessaris per realitzar una tutela efectiva, que tindrà els drets i deures establerts als articles 16 i 9 de l’Acord normatiu 10336/2012. L’entitat col·laboradora comunicarà a l’Escola els noms dels tutors designats d’acord en lo previst en el punt de aquest apartat.

El tutor de l’entitat col·laboradora tindrà dret a l'obtenció d'un certificat acreditatiu de la labor realitzada.

4. L’avaluació de cada estudiant en pràctiques la realitzarà el tutor de la UIB, de conformitat amb els procediments establerts per la UIB.

La UIB, acabades les pràctiques externes, ha d’emetre un document que les acrediti que ha de contenir, almenys, els aspectes recollits a l’article 14.4 de l’Acord normatiu 10336/2012.

5. Els estudiants que facin les pràctiques acadèmiques externes estaran, si escau, sota la cobertura de l’assegurança escolar i de les pòlisses d'assegurança de responsabilitat civil i d’accidents que la UIB té concertades.

6. L’estudiant té dret a realitzar les proves corresponents a l’avaluació dels estudis en què es troba matriculat i l’entitat col·laboradora té l’obligació de concedir-li els permisos necessaris per realitzar les proves indicades.

7. La Direcció de la Facultat difondrà entre els estudiants dels estudis oficials dels Graus en Infermeria i Fisioteràpia la normativa de pràctiques clíniques i de laboratori que s’adjunta com a annex 1, on es recull informació bàsica per al bon desenvolupament i l’adquisició de competències clíniques.

8. L’entitat col·laboradora, en termes generals, haurà de garantir una ratio de professional/estudiant de 1/1. Les dues parts implicades podran, en casos particulars, considerar una ratio superior a la determinada, sempre que es pugui garantir la qualitat de la formació clínica dels estudiants.

Quart. Drets i deures dels estudiants en pràctiques

Els estudiants, durant la realització de les pràctiques acadèmiques externes, tindran els drets i deures establerts a establerts als articles 5, 6 i 14 de l’Acord normatiu 10336/2012.

Cinquè. Exclusió de relació laboral

1. La realització de les pràctiques acadèmiques externes, atès el seu caràcter formatiu, no donarà lloc, en cap cas, a obligacions pròpies d'una relació laboral. A més, la seva realització no podrà donar lloc a la substitució de la prestació laboral pròpia de llocs de treball.

2. En cas que al final dels estudis l’estudiant s’incorpori a la plantilla de l’entitat col·laboradora, el temps de les pràctiques no es computa als efectes d’antiguitat ni l’eximeix del període de prova, llevat que en l’oportú conveni col·lectiu aplicable estigui expressament estipulada alguna cosa diferent.

3. Els estudiants que facin pràctiques acadèmiques externes estan exclosos del règim general de la Seguretat Social, en els termes de les previsions del Reial decret 1493/2011, de 24 d’octubre, pel qual es regulen els termes i les condicions d’inclusió en el règim general de la Seguretat Social de les persones que participen en programes de formació, en desenvolupament del que preveu la disposició addicional tercera de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de la Seguretat Social.

Sisè. Comissió de seguiment

Es crea una comissió de seguiment que serà formada per dos representants de la UIB i dos representants de l’entitat col·laboradora. La comissió esmentada coordinarà les relacions entre la UIB i l’entitat col·laboradora indicades en l’execució d’aquest conveni.

A més, l’esmentada comissió resoldrà els problemes d’interpretació i compliment que es puguin plantejar respecte del present conveni. Abans de presentar, quan sigui pertinent fer-ho, els litigis produïts davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris, s’haurà d’intentar la conciliació en el si de la comissió esmentada.

Setè. Protecció de dades

La UIB té inscrit al Registre General de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, amb el codi 2102791435, el fitxer Estudiants de pregrau, la finalitat del qual és la gestió acadèmica i administrativa dels estudiants de pregrau de la Universitat de les Illes Balears.

L’estudiant d’estudis oficials de grau en pràctiques atorga el consentiment perquè la UIB cedeixi les seves dades a l’empresa o institució que l’acull per a la finalitat que preveu el conveni de pràctiques, consentiment que pot revocar en qualsevol moment (veure l’annex 2)

La Universitat de les Illes Balears garanteix els drets prevists a la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i aplica les mesures de seguretat de nivell mitjà corresponents a ambdós fitxers.       

Els estudiants poden exercir els drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició davant el Secretari General de la Universitat de les Illes Balears.

L’Escola Universitària d’Infermeria i Fisioteràpia es compromet a garantir que l’estudiant en pràctiques, hagi signat el document que s’adjunta com a annex 3. Amb aquest document, l’alumne es compromet guardar la confidencialitat i protecció de dades de caràcter personal a les quals tingui accés durant les pràctiques clíniques.

Vuitè. Vigència

El present conveni entrarà en vigor a partir de la data de la signatura i la vigència s’estendrà fins a la finalització de l'any acadèmic; serà renovable automàticament per anys acadèmics en cas que no es denunciï. La denúncia ha de fer-se amb una antelació de dos mesos.

En tot cas, qualsevol de les parts el pot resoldre sempre que hi hagi avís previ a l'altra part, fet amb una antelació mínima de sis mesos a la data prevista per fer-ho.

La resolució del present conveni no afectarà la realització de les pràctiques externes dels estudiants que estiguin en curs.

Novè. Normativa aplicable

En tot allò que no preveu aquest conveni, serà aplicable l’Acord normatiu 10336/2012, així com l’Acord normatiu 10715/2013, de 24 de juliol, pel qual s’aproven els criteris d'aplicació de l’Acord normatiu 10336/2012.

Desè. Resolució de conflictes i jurisdicció competent

Les qüestions litigioses sorgides de la interpretació, la modificació, el desenvolupament i els efectes que es puguin derivar de l’aplicació del present conveni, les resoldrà la comissió de seguiment prevista a l’acord sisè. Si les dues parts no arriben a un acord, sotmetran les qüestions litigioses als òrgans de la jurisdicció contenciosa administrativa amb seu a Palma, amb renúncia expressa a qualsevol jurisdicció que els pugui correspondre.

Onzè. Denominacions

Totes les denominacions d’òrgans de govern, representació, càrrecs, funcions i membres de la comunitat universitària, com qualssevol que en aquest conveni apareguin en gènere masculí, s'han d'entendre referides indistintament al gènere masculí o femení, segons el sexe del titular de qui es tracti.

Com a prova de conformitat amb tots i cada un dels acords detallats en aquest conveni, ambdues parts el signen en dos exemplars al lloc i en la data indicats a l’encapçalament.

Pel Consell Insular d’Eivissa, Mercedes Prats Serra

Per la Universitat de les Illes Balears, Joan Ernest de Pedro Gómez

Diligència

El present model de conveni (ref. 2474) el va aprovar el Consell de Direcció de data 1 de febrer de 2012 i el va ratificar el Consell de Govern en data 17 de febrer de 2012, de conformitat amb el que estableixen els articles 24.2.24 i 147.2 dels Estatuts de la Universitat de les Illes Balears, aprovats pel Decret 64/2010, de 14 de maig (BOIB núm. 76, de 22 de maig).

El text ha estat revisat per l’Assessoria Jurídica el 31 de juliol de 2013, en compliment de l’acord del Consell de Direcció del dia 30 de juliol de 2013.

Els annexos que s’esmenten en el present conveni es troben a l’expedient de Conveni núm. 18/2014, al Departament de Coordinación del Consell Insular d’Eivissa. (av. d’Espanya, 49, 1a planta, 07800 Eivissa).

Eivissa, 8 de juliol de 2014

La secretària tècnica de l’Àrea d’Economia, Benestar Social i Agricultura,

Gema Marí Planells