Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 12343
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança municipal de publicitat dinàmica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el passat 30 d’abril de 2014, va acordar aprovar inicialment, i en el supòsit que no es produïssin al·legacions en el període d’informació pública, també definitivament, la modificació de l’Ordenança municipal de publicitat dinàmica. Un cop publicat l’anunci en el BOIB número 72, de 27 de maig de 2014, no s’ha formulat cap reclamació contra l’acord esmentat durant el període d’exposició per espai de 30 dies, per la qual cosa l’acord d’aprovació és definitiu, de manera que el text íntegre de l’Ordenança queda redactat de la manera següent: 

 

ORDENANÇA MUNICIPAL DE PUBLICITAT DINÀMICA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La problemàtica inherent de les activitats en vies i espais lliures públics fa necessària l’aprovació d’una ordenança que reguli aquest àmbit de competència municipal. 

Aquestes normes pretenen omplir el buit de l’actual normativa municipal, regulant l’exercici d’aquest tipus d’activitat de promoció i publicitat, subjecte a llicència administrativa municipal, des d’una doble òptica:

1. Consideració dels efectes negatius que puguin concórrer en l’exercici de l’activitat dinàmica: impacte ambiental (de les zones de domini públic o privades de concurrència pública); molèsties als ciutadans i al públic en general, tant en el seu legítim dret a la lliure circulació de vianants, com al descans i a l’oci, especialment en zones turístiques, i defensa dels interessos econòmics i socials de consumidors i usuaris potencials dels productes o serveis sobre els quals gravita l’activitat objecte d’aquesta ordenació.

2. Aquest mitjà de promoció és una via no fonamental per fer arribar als usuaris o consumidors potencials l’oferta dels seus serveis o la difusió dels seus objectius. 

Aquests aspectes condueixen inevitablement a l’adopció de criteris restrictius, a l’enfortiment de les mesures de control i a l’adopció de mesures correctores, sancionadores i complementàries davant les infraccions comeses, atès que es considera que preval l’interès general sobre els interessos particulars.

 

TÍTOL I

GENERALITATS

Article 1

Es considera publicitat, a l’efecte d’aquesta ordenança, qualsevol forma de comunicació realitzada per una persona física o jurídica, pública o privada, en l’exercici d’una activitat industrial, comercial, artesanal, professional, de serveis o no lucrativa, amb la finalitat de promoure de forma directa o indirecta la contractació de béns mobles o immobles, serveis, drets i obligacions o difondre missatges de naturalesa sociocultural, etc.

La publicitat dinàmica duita a terme pels partits polítics quedarà subjecta al que estableix la legislació electoral i la resta de la normativa aplicable.

Constitueixen mitjans de publicitat dinàmica, a l’efecte d’aquesta ordenança:

  1. La propaganda manual
  2. El repartiment domiciliari de propaganda
  3. La publicitat mitjançant l’ús de vehicles.
 

Article 2

No es pot utilitzar material destinat a propaganda o promoció publicitària que atempti contra la dignitat de la persona o vulneri els valors i els drets reconeguts en la Constitució, ni la publicitat que resulti enganyosa, deslleial o subliminar o que infringeixi la normativa específica reguladora de la publicitat de determinats productes, béns i serveis.

Tot el material imprès utilitzat en la publicitat dinàmica serà preferentment reciclat.

Els suports publicitaris en paper han de dur obligatòriament una llegenda que aconselli dipositar el paper en contenidors de recollida selectiva.

 

TÍTOL II

DE LA PROPAGANDA MANUAL

Article 3

Es denomina propaganda manual, a l’efecte d’aquesta ordenança, la difusió de missatges publicitaris mitjançant la distribució o el repartiment de material imprès a mà, exclusivament a través de contacte directe amb els possibles usuaris, amb caràcter gratuït, utilitzant les vies i els espais lliures públics. 

Es prohibeix l’exercici d’activitats de propaganda manual en platges i en altres béns de domini públic marítim terrestre, d’acord amb el que estableix l’article 14 de la Llei 5/1997, de 8 de juliol per la qual es regula la publicitat dinàmica a les Illes Balears. 

Aquesta activitat, pel que fa al que no estigui expressament prohibit per llei o per aquesta ordenança, requereix llicència administrativa prèvia. Correspon a la Batlia l’atorgament de l’autorització administrativa per a l’exercici d’aquest tipus de publicitat dinàmica, i els seus titulars han d’adoptar totes les cauteles necessàries per mantenir els béns i els espais públics en òptimes condicions de neteja que puguin ser conseqüència directa de la publicitat que entreguin, així com les prohibicions establertes en l’article 19 de la present ordenança. 

L’exercici de l’activitat i les condicions de la llicència seran les establertes amb caràcter general en el títol V.

TÍTOL III

DEL REPARTIMENT DOMICILIARI DE PROPAGANDA

Article 4

A l’efecte d’aquesta ordenança, es considera repartiment domiciliari de propaganda la distribució de suports de promoció i publicitat, exclusivament mitjançant el seu lliurament directe als propietaris/usuaris d’habitatges i despatxos o el dipòsit en bústies individuals o porteries d’immobles. 

Article 5

Aquesta activitat requereix llicència administrativa municipal prèvia, i s’ha de subjectar a les normes següents:

  1. Es prohibeix dipositar els suports de promoció o publicitat de forma indiscriminada a vestíbuls o accessos d’immobles. 
  2. L’exercici de l’activitat queda subjecte a les condicions establertes en els articles 19, apartats b) i c), 20 i 21 d’aquesta ordenança.
  3. No es podrà utilitzar el carnet d’agent de propaganda domiciliària quan estigui caducat, no legalitzat o per una persona diferent del seu titular.
  4. Atès que la bústia és un bé privat, les empreses distribuïdores de material publicitari s’han d’abstenir de dipositar publicitat en aquelles bústies els propietaris de les quals indiquin expressament la voluntat de no rebre’n.

Correspon a la Batlia atorgar l’autorització administrativa per a l’exercici d’aquest tipus de publicitat dinàmica.

Secció 1a. DELS AGENTS DE PROPAGANDA DOMICILIÀRIA

Article 6

A l’efecte d’aquesta ordenança, es denominen agents de propaganda domiciliària les persones que, vinculades laboralment a cada empresa titular d’una llicència de propaganda domiciliària, realitzen per compte d’aquesta, exclusivament, l’activitat a què es refereix l’article 4 de la present ordenança.

Article 7

L’Ajuntament fixarà lliurement, amb caràcter general, el nombre d’agents permesos.

Article 8

Quan el sol·licitant de la llicència sigui una empresa, l’Ajuntament limitarà el nombre màxim d’agents en funció del nombre de treballadors al seu servei. En cap cas s’autoritzarà més d’un agent per cada set treballadors.

Els agents han de dur aquesta acreditació en un lloc visible de la vestimenta durant l’exercici de la seva activitat de publicitat dinàmica. 

TÍTOL IV

DE LA PUBLICITAT MITJANÇANT L’ÚS DE VEHICLES

Article 9

Aquesta activitat comprèn la realització de missatges publicitaris situant elements de promoció i propaganda en vehicles, tant estacionats com en marxa, i la seva difusió a través de mitjans audiovisuals instal·lats en aquests.

Queden integrades en aquest títol les denominades caravanes publicitàries, tant si són activitats principals com si són complementàries d’altres. 

No es consideraran publicitat, a l’efecte d’aquesta ordenança, els rètols, els emblemes, les grafies o qualsevol altre element similar que faci referència al nom i llinatges de la persona o a la raó social de l’empresa i/o activitat que aquesta exerceixi, i que estiguin situats en vehicles de qualsevol classe dels quals sigui titular, per qualsevol concepte, la persona física o jurídica de què es tracti. 

Article 10

Només s’autoritzarà aquest tipus d’activitat en els casos següents:

  1. Quan tingui per objecte la promoció o la propaganda d’activitats d’espectacles, esportives o recreatives de naturalesa temporal o circumstancial. 
  2. Les realitzades per grups polítics o forces socials, igualment de forma circumstancial, amb subjecció en tot cas al que estableix la legislació electoral i la resta de normativa aplicable.
  3. Quan així ho determinin reglamentacions específiques (taxis, etc.) i en la forma que s’estableixi.

Article 11

Correspon a la Batlia atorgar l’autorització administrativa per a l’exercici d’aquest tipus de publicitat dinàmica. Aquesta facultat tindrà el caràcter de discrecional, atès l’impacte ambiental i la repercussió sobre el trànsit i la seguretat viària. 

La sol·licitud d’autorització i, subsegüentment, l’autorització administrativa, si escau, han de concretar: l’activitat a la qual s’aplica aquesta modalitat de publicitat, el període i l’horari de l’exercici, la zona d’actuació, els vehicles que s’han d’utilitzar i els elements de suport publicitari que s’incorporin a aquests efectes i nivells d’ús.

 

TÍTOL V

EXERCICI DE L’ACTIVITAT

Secció 1a.
DE LES LLICÈNCIES

Article 12

Les activitats de publicitat dinàmica estan subjectes a llicència municipal prèvia, d’acord amb les prescripcions de la present ordenança.

Correspon a la Batlia atorgar les llicències.

El procediment per a l’atorgament s’ha d’ajustar al que estableix la normativa de règim local (article 8 i següents del Reglament de serveis de les corporacions locals) i les disposicions de la present ordenança. La falta de resolució expressa produirà efectes desestimatoris.

Article 13

Les llicències tindran un termini màxim de validesa d’un any, finalitzaran en tot cas el dia 31 de desembre i es podran renovar.

Les renovacions s’han d’instar abans del 31 d’octubre de cada exercici. Si la Batlia no resol sobre aquestes sol·licituds abans del dia 31 de desembre següent, les renovacions es consideraran denegades.

Article 14

Les llicències poden tenir les modalitats següents:

  1. Individualitzades: a favor d’una persona o empresa determinada.
  2. Sectorials: A favor d’agrupacions o altres formes associatives amb personalitat jurídica pròpia, que agrupin i representin legalment professionals o empresaris d’un sector d’activitat econòmica o representin una zona, districte o barri del terme municipal. 

Article 15

1. L’òrgan municipal a què correspongui atorgar la llicència delimitarà la zona o les zones en què es podrà dur a terme l’activitat publicitària, com també el nombre màxim d’agents per cada zona.

2. Quan una mateixa zona constitueixi l’àmbit d’actuació determinat en més d’una llicència, l’òrgan competent, d’acord amb la naturalesa de l’activitat i, si escau, amb la ubicació dels establiments afectats, podrà modificar les llicències atorgades per fixar els espais en què els subjectes autoritzats podran dur a terme, amb caràcter exclusiu, l’activitat publicitària. 

Article 16

La Batlia, per raons d’interès públic municipal, pot: alterar les zones d’actuació autoritzades; suspendre temporalment l’exercici de l’activitat de publicitat dinàmica emparada per llicència, en general o respecte d’alguns professionals o empresaris integrants en les sectorials, i retirar definitivament les llicències o algunes d’elles per imperatius legals. En qualsevol d’aquests casos, no escaurà reclamació, rescabalament o compensació de cap tipus.

Article 17

Les sol·licituds de llicències i de renovacions, si escau, s’han d’instar amb la utilització d’impresos normalitzats per l’Ajuntament, i s’hi ha d’adjuntar:

1. NIF del sol·licitant, si és exigible.

2. Alta de l’Impost d’activitats econòmiques amb àmbit d’actuació al terme municipal de Llucmajor, si escau.

3. Autorització municipal de funcionament de l’activitat.

4. Relació de persones que proposen com a agents de propaganda, amb especificació del seu DNI o del document que el substitueixi i el domicili.

5. Còpia de l’imprès TC-2 de la Seguretat Social, actualitzat, si escau, mitjançant l’A 2.2. o els A 2.2 corresponents a la darrera mensualitat liquidada o, si escau, declaració substitutòria respecte del règim autònom de la Seguretat Social.

6. Document acreditatiu de la liquidació dels drets que per llicència corresponguin.

En els casos de renovació serà suficient l’acreditació de la documentació a què es refereixen els apartats 5 i 6, llevat que s’hagin produït alteracions pel que fa a la resta. 

Article 18

Els sol·licitants de llicències sectorials, a més d’acreditar cada un dels seus agrupats, associats o representants tot el que requereix l’article anterior, han de justificar la representació que tenen. 

 

Secció 2a

PROHIBICIONS

Article 19

Es prohibeix:

  1. Practicar activitats de propaganda manual en platges, vies, espais lliures públics i en altres béns de domini públic marítim terrestre.
  2. Usar animals com a mitjà de reclam o complementari de l’activitat, llevat dels cas de cans guia de deficients visuals reglamentàriament acreditats.
  3. Usar mitjans audiovisuals o vehicles dotats d’elements publicitaris, ja que es requereix llicència específica.   
  4. Quan el seu exercici suposi la col·locació d’elements materials de qualsevol tipus, configuració o estructura a les vies i espais públics, que siguin complementaris de l’activitat publicitària, siguin o no desmuntables. 
  5. Provocar la formació de rotlos o grups de persones que obstaculitzin la circulació de vianants.
  6. Obstaculitzar la circulació de vianants o escometre’ls.
  7. Venda i revenda de tiquets, entrades i similars.
  8. Vociferar l’activitat que es promociona.
  9. Envair la calçada de circulació de vehicles per distribuir propaganda entre conductors i viatgers.
  10. Situar el material de propaganda als parabrises o en altres elements de vehicles.
  11. Llançar material publicitari en platges, vies i espais lliures públics, zones de servitud pública i béns de domini públic marítim terrestre.

 

Secció 3a.
CONDICIONS

Article 20

L’empresa titular d’una llicència de publicitat dinàmica i els seus agents han d’adoptar les mesures correctores que tingui a l’abast encaminades a evitar embrutar les vies i els espais lliures públics i els solars de la seva zona o radi d’actuació.

Article 21

No es pot fer publicitat dinàmica en terrasses, zones de retrocés o altres dependències o espais privats d’establiments públics de propietat privada i zones de domini públic subjectes a règim de concessió sense l’autorització expressa dels propietaris o titulars de la seva explotació o concessionaris.

TÍTOL VI

DE LES INFRACCIONS I LES SEVES SANCIONS

Article 22

Correspon a la Batlia la correcció de les infraccions de la present ordenança i la incoació i la resolució dels expedients sancionadors que corresponguin.

Article 23

Els expedients sancionadors es tramitaran d’acord amb el Reial decret 1398/93, de 3 d’agost (BOE núm. 189, de 9 d’agost de 1993), de procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora.

Article 24

Les infraccions es classifiquen segons la seva entitat en lleus, greus i molt greus.

Article 25

Constitueix una infracció llei la vulneració de l’article 5.a., i es computarà una falta per a cada vestíbul o accés d’immoble on es dipositi indiscriminadament la publicitat. Constitueixen, així mateix, infraccions lleus les infraccions que no figurin expressament tipificades com a greus o molt greus.

Article 26

Són infraccions greus:

a) Vulnerar el que disposen les normes següents:

  • L’article 20.
  • L’exercici sense llicència de les activitats regulades en aquesta ordenança.

b) Les infraccions lleus quan hi concorri l’agreujament de reincidència per haver comès en el termini de tres mesos més d’una infracció lleu, quan així s’hagi declarat per resolució ferma. 

Article 27

Són infraccions molt greus:

a) Vulnerar el que disposen les normes següents:

-Els articles 19 i 21.

En el cas de l’article 19.a), es computarà una falta greu per cada platja, via i espai lliure públic, zona de servitud pública i bé de domini públic marítim terrestre on es llanci indiscriminadament el material publicitari. 

b) Qualsevol tipus d’infracció que tingui com a base la falsificació, la falsedat o l’ocultació en la presentació de la documentació a què es refereix l’article 16 de la present ordenança.

c) Les infraccions greus en què concorri l’agreujament de reincidència per haver comès en el termini de tres mesos més d’una infracció greu, quan així s’hagi declarat per resolució ferma. 

d) Les infraccions lleus, quan impliquin alteració de l’ordre públic, danys a tercers, a l’equipament i al mobiliari urbà, o un notori embrutiment de les vies i/o espais públics o privats de concurrència pública.

Article 28

Constitueixen sancions aplicables:

  1. Infraccions lleus: multes fins a 601.01 €
  2. Infraccions greus : multes fins a 6.010.12 €
  3. Infraccions molt greus : multes fins a 30.050,61 €
  4. Retirada del carnet d’agent de propaganda per un període no superior a un any.
  5. Suspensió de la llicència individualitzada o, en el cas de llicència sectorial, dels drets de l’empresa associada per un període no superior a un any. 
  6. Revocació definitiva de la llicència. Aquesta sanció comportarà la inhabilitació durant el període màxim de 3 anys per sol·licitar-ne una altra de similar naturalesa. 

Les sancions anteriors s’imposaran amb independència de les mesures complementàries que escaiguin, d’acord amb el que estableix l’article 31 de la present ordenança. Els dos tipus d’actuacions són compatibles.

Article 29

A l’efecte de la graduació de les sancions, es tindrà en compte:

  • La incomoditat, els perjudicis o danys causats a tercers, a la conservació, la neteja o l’ornament de les zones de domini públic o privat de concurrència pública, l’equipament i el mobiliari urbà.
  • La importància o categoria de l’activitat promocionada.
  • La incidència pel que fa als drets dels consumidors i usuaris. 
  • La reincidència o reiteració.

Article 30

Seran responsables de les infraccions els que per acció o omissió hi hagin participat.

Seran responsables solidaris de les infraccions que es cometin els agents de propaganda domiciliària, les empreses amb les quals aquests mantinguin relacions laborals o que es beneficiïn directament de la seva actuació. 

Article 31

Quan les infraccions, per la seva naturalesa, repercussió o els seus efectes puguin catalogar-se com una vulneració de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, de l’ordenament urbanístic, penal, laboral, fiscal, la normativa d’estrangeria i altres de similar naturalesa, els expedients sancionadors s’han de tramitar pel procediment, la jurisdicció i l’òrgan o autoritat administrativa que escaigui. 

Article 32

Constitueixen mesures cautelars que, si escau, podrà adoptar el batle:

  1. El decomís del material de promoció i propaganda, quan es tracti d’una activitat no emparada per llicència o es consideri que aquesta mesura resulta necessària per impedir la continuació de la infracció detectada i, en concret, en els casos d’infracció per llançament de material publicitari.
  2. La immobilització i/o retirada dels vehicles o elements que serveixin de suport a l’activitat de promoció o publicitat, contravenint el que disposa aquesta ordenança, en el cas d’absència o resistència del titular o usuari a cessar la seva actuació il·lícita. 
  3. Reclamar a l’infractor l’import de les despeses que es dedueixen de la correcció de les anomalies o danys causats, conseqüència d’una actuació contrària a les prescripcions d’aquesta ordenança, després de la valoració justificada.
  4. Retirada del carnet d’agent de propaganda manual, quan estigui caducat, no s’hagi legalitzat o l’utilitzi una persona que no en sigui el titular.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

En tot el que no preveu aquesta ordenança, s’aplicarà el que estableix la Llei de bases de règim local i la seva normativa complementària; la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; la Llei 34/88, general de publicitat; el Decret 971/67, sobre publicitat exterior; el Decret 3449/77, sobre publicitat exterior d’espectacles; la Llei 26/84, general per a la defensa de consumidors i usuaris; el Reial decret 2816/82, de policia d’espectacles i activitats recreatives; la Llei 5/1997, de 8 de juliol, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de la publicitat dinàmica, i la resta de preceptes concordants d’aplicació.

Segona

Es deroga l’Ordenança reguladora de publicitat dinàmica abans aprovada i totes les normes municipals de rang igual o inferior que s’oposin a la present ordenança o que continguin disposicions regulades en aquesta. 

Tercera

D’acord amb el que estableix l’article 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, aquesta ordenança entrarà en vigor, un cop aprovada definitivament per la Corporació, a partir de la data que es publiqui el text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB) i sempre que hagi transcorregut el termini previst en l’article 65.2 de la llei esmentada.”

 

Llucmajor, 3 de juliol de 2014

 

El batle

Joan C. Jaume Mulet