Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR
Núm. 12343
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança municipal de publicitat dinàmica
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el passat 30 d’abril de 2014, va acordar aprovar inicialment, i en el supòsit que no es produïssin al·legacions en el període d’informació pública, també definitivament, la modificació de l’Ordenança municipal de publicitat dinàmica. Un cop publicat l’anunci en el BOIB número 72, de 27 de maig de 2014, no s’ha formulat cap reclamació contra l’acord esmentat durant el període d’exposició per espai de 30 dies, per la qual cosa l’acord d’aprovació és definitiu, de manera que el text íntegre de l’Ordenança queda redactat de la manera següent:
ORDENANÇA MUNICIPAL DE PUBLICITAT DINÀMICA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La problemàtica inherent de les activitats en vies i espais lliures públics fa necessària l’aprovació d’una ordenança que reguli aquest àmbit de competència municipal.
Aquestes normes pretenen omplir el buit de l’actual normativa municipal, regulant l’exercici d’aquest tipus d’activitat de promoció i publicitat, subjecte a llicència administrativa municipal, des d’una doble òptica:
1. Consideració dels efectes negatius que puguin concórrer en l’exercici de l’activitat dinàmica: impacte ambiental (de les zones de domini públic o privades de concurrència pública); molèsties als ciutadans i al públic en general, tant en el seu legítim dret a la lliure circulació de vianants, com al descans i a l’oci, especialment en zones turístiques, i defensa dels interessos econòmics i socials de consumidors i usuaris potencials dels productes o serveis sobre els quals gravita l’activitat objecte d’aquesta ordenació.
2. Aquest mitjà de promoció és una via no fonamental per fer arribar als usuaris o consumidors potencials l’oferta dels seus serveis o la difusió dels seus objectius.
Aquests aspectes condueixen inevitablement a l’adopció de criteris restrictius, a l’enfortiment de les mesures de control i a l’adopció de mesures correctores, sancionadores i complementàries davant les infraccions comeses, atès que es considera que preval l’interès general sobre els interessos particulars.
TÍTOL I
GENERALITATS
Article 1
Es considera publicitat, a l’efecte d’aquesta ordenança, qualsevol forma de comunicació realitzada per una persona física o jurídica, pública o privada, en l’exercici d’una activitat industrial, comercial, artesanal, professional, de serveis o no lucrativa, amb la finalitat de promoure de forma directa o indirecta la contractació de béns mobles o immobles, serveis, drets i obligacions o difondre missatges de naturalesa sociocultural, etc.
La publicitat dinàmica duita a terme pels partits polítics quedarà subjecta al que estableix la legislació electoral i la resta de la normativa aplicable.
Constitueixen mitjans de publicitat dinàmica, a l’efecte d’aquesta ordenança:
Article 2
No es pot utilitzar material destinat a propaganda o promoció publicitària que atempti contra la dignitat de la persona o vulneri els valors i els drets reconeguts en la Constitució, ni la publicitat que resulti enganyosa, deslleial o subliminar o que infringeixi la normativa específica reguladora de la publicitat de determinats productes, béns i serveis.
Tot el material imprès utilitzat en la publicitat dinàmica serà preferentment reciclat.
Els suports publicitaris en paper han de dur obligatòriament una llegenda que aconselli dipositar el paper en contenidors de recollida selectiva.
TÍTOL II
DE LA PROPAGANDA MANUAL
Article 3
Es denomina propaganda manual, a l’efecte d’aquesta ordenança, la difusió de missatges publicitaris mitjançant la distribució o el repartiment de material imprès a mà, exclusivament a través de contacte directe amb els possibles usuaris, amb caràcter gratuït, utilitzant les vies i els espais lliures públics.
Es prohibeix l’exercici d’activitats de propaganda manual en platges i en altres béns de domini públic marítim terrestre, d’acord amb el que estableix l’article 14 de la Llei 5/1997, de 8 de juliol per la qual es regula la publicitat dinàmica a les Illes Balears.
Aquesta activitat, pel que fa al que no estigui expressament prohibit per llei o per aquesta ordenança, requereix llicència administrativa prèvia. Correspon a la Batlia l’atorgament de l’autorització administrativa per a l’exercici d’aquest tipus de publicitat dinàmica, i els seus titulars han d’adoptar totes les cauteles necessàries per mantenir els béns i els espais públics en òptimes condicions de neteja que puguin ser conseqüència directa de la publicitat que entreguin, així com les prohibicions establertes en l’article 19 de la present ordenança.
L’exercici de l’activitat i les condicions de la llicència seran les establertes amb caràcter general en el títol V.
TÍTOL III
DEL REPARTIMENT DOMICILIARI DE PROPAGANDA
Article 4
A l’efecte d’aquesta ordenança, es considera repartiment domiciliari de propaganda la distribució de suports de promoció i publicitat, exclusivament mitjançant el seu lliurament directe als propietaris/usuaris d’habitatges i despatxos o el dipòsit en bústies individuals o porteries d’immobles.
Article 5
Aquesta activitat requereix llicència administrativa municipal prèvia, i s’ha de subjectar a les normes següents:
Correspon a la Batlia atorgar l’autorització administrativa per a l’exercici d’aquest tipus de publicitat dinàmica.
Secció 1a. DELS AGENTS DE PROPAGANDA DOMICILIÀRIA
Article 6
A l’efecte d’aquesta ordenança, es denominen agents de propaganda domiciliària les persones que, vinculades laboralment a cada empresa titular d’una llicència de propaganda domiciliària, realitzen per compte d’aquesta, exclusivament, l’activitat a què es refereix l’article 4 de la present ordenança.
Article 7
L’Ajuntament fixarà lliurement, amb caràcter general, el nombre d’agents permesos.
Article 8
Quan el sol·licitant de la llicència sigui una empresa, l’Ajuntament limitarà el nombre màxim d’agents en funció del nombre de treballadors al seu servei. En cap cas s’autoritzarà més d’un agent per cada set treballadors.
Els agents han de dur aquesta acreditació en un lloc visible de la vestimenta durant l’exercici de la seva activitat de publicitat dinàmica.
TÍTOL IV
DE LA PUBLICITAT MITJANÇANT L’ÚS DE VEHICLES
Article 9
Aquesta activitat comprèn la realització de missatges publicitaris situant elements de promoció i propaganda en vehicles, tant estacionats com en marxa, i la seva difusió a través de mitjans audiovisuals instal·lats en aquests.
Queden integrades en aquest títol les denominades caravanes publicitàries, tant si són activitats principals com si són complementàries d’altres.
No es consideraran publicitat, a l’efecte d’aquesta ordenança, els rètols, els emblemes, les grafies o qualsevol altre element similar que faci referència al nom i llinatges de la persona o a la raó social de l’empresa i/o activitat que aquesta exerceixi, i que estiguin situats en vehicles de qualsevol classe dels quals sigui titular, per qualsevol concepte, la persona física o jurídica de què es tracti.
Article 10
Només s’autoritzarà aquest tipus d’activitat en els casos següents:
Article 11
Correspon a la Batlia atorgar l’autorització administrativa per a l’exercici d’aquest tipus de publicitat dinàmica. Aquesta facultat tindrà el caràcter de discrecional, atès l’impacte ambiental i la repercussió sobre el trànsit i la seguretat viària.
La sol·licitud d’autorització i, subsegüentment, l’autorització administrativa, si escau, han de concretar: l’activitat a la qual s’aplica aquesta modalitat de publicitat, el període i l’horari de l’exercici, la zona d’actuació, els vehicles que s’han d’utilitzar i els elements de suport publicitari que s’incorporin a aquests efectes i nivells d’ús.
TÍTOL V
EXERCICI DE L’ACTIVITAT
Secció 1a.
DE LES LLICÈNCIES
Article 12
Les activitats de publicitat dinàmica estan subjectes a llicència municipal prèvia, d’acord amb les prescripcions de la present ordenança.
Correspon a la Batlia atorgar les llicències.
El procediment per a l’atorgament s’ha d’ajustar al que estableix la normativa de règim local (article 8 i següents del Reglament de serveis de les corporacions locals) i les disposicions de la present ordenança. La falta de resolució expressa produirà efectes desestimatoris.
Article 13
Les llicències tindran un termini màxim de validesa d’un any, finalitzaran en tot cas el dia 31 de desembre i es podran renovar.
Les renovacions s’han d’instar abans del 31 d’octubre de cada exercici. Si la Batlia no resol sobre aquestes sol·licituds abans del dia 31 de desembre següent, les renovacions es consideraran denegades.
Article 14
Les llicències poden tenir les modalitats següents:
Article 15
1. L’òrgan municipal a què correspongui atorgar la llicència delimitarà la zona o les zones en què es podrà dur a terme l’activitat publicitària, com també el nombre màxim d’agents per cada zona.
2. Quan una mateixa zona constitueixi l’àmbit d’actuació determinat en més d’una llicència, l’òrgan competent, d’acord amb la naturalesa de l’activitat i, si escau, amb la ubicació dels establiments afectats, podrà modificar les llicències atorgades per fixar els espais en què els subjectes autoritzats podran dur a terme, amb caràcter exclusiu, l’activitat publicitària.
Article 16
La Batlia, per raons d’interès públic municipal, pot: alterar les zones d’actuació autoritzades; suspendre temporalment l’exercici de l’activitat de publicitat dinàmica emparada per llicència, en general o respecte d’alguns professionals o empresaris integrants en les sectorials, i retirar definitivament les llicències o algunes d’elles per imperatius legals. En qualsevol d’aquests casos, no escaurà reclamació, rescabalament o compensació de cap tipus.
Article 17
Les sol·licituds de llicències i de renovacions, si escau, s’han d’instar amb la utilització d’impresos normalitzats per l’Ajuntament, i s’hi ha d’adjuntar:
1. NIF del sol·licitant, si és exigible.
2. Alta de l’Impost d’activitats econòmiques amb àmbit d’actuació al terme municipal de Llucmajor, si escau.
3. Autorització municipal de funcionament de l’activitat.
4. Relació de persones que proposen com a agents de propaganda, amb especificació del seu DNI o del document que el substitueixi i el domicili.
5. Còpia de l’imprès TC-2 de la Seguretat Social, actualitzat, si escau, mitjançant l’A 2.2. o els A 2.2 corresponents a la darrera mensualitat liquidada o, si escau, declaració substitutòria respecte del règim autònom de la Seguretat Social.
6. Document acreditatiu de la liquidació dels drets que per llicència corresponguin.
En els casos de renovació serà suficient l’acreditació de la documentació a què es refereixen els apartats 5 i 6, llevat que s’hagin produït alteracions pel que fa a la resta.
Article 18
Els sol·licitants de llicències sectorials, a més d’acreditar cada un dels seus agrupats, associats o representants tot el que requereix l’article anterior, han de justificar la representació que tenen.
Secció 2a
PROHIBICIONS
Article 19
Es prohibeix:
Secció 3a.
CONDICIONS
Article 20
L’empresa titular d’una llicència de publicitat dinàmica i els seus agents han d’adoptar les mesures correctores que tingui a l’abast encaminades a evitar embrutar les vies i els espais lliures públics i els solars de la seva zona o radi d’actuació.
Article 21
No es pot fer publicitat dinàmica en terrasses, zones de retrocés o altres dependències o espais privats d’establiments públics de propietat privada i zones de domini públic subjectes a règim de concessió sense l’autorització expressa dels propietaris o titulars de la seva explotació o concessionaris.
TÍTOL VI
DE LES INFRACCIONS I LES SEVES SANCIONS
Article 22
Correspon a la Batlia la correcció de les infraccions de la present ordenança i la incoació i la resolució dels expedients sancionadors que corresponguin.
Article 23
Els expedients sancionadors es tramitaran d’acord amb el Reial decret 1398/93, de 3 d’agost (BOE núm. 189, de 9 d’agost de 1993), de procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora.
Article 24
Les infraccions es classifiquen segons la seva entitat en lleus, greus i molt greus.
Article 25
Constitueix una infracció llei la vulneració de l’article 5.a., i es computarà una falta per a cada vestíbul o accés d’immoble on es dipositi indiscriminadament la publicitat. Constitueixen, així mateix, infraccions lleus les infraccions que no figurin expressament tipificades com a greus o molt greus.
Article 26
Són infraccions greus:
a) Vulnerar el que disposen les normes següents:
b) Les infraccions lleus quan hi concorri l’agreujament de reincidència per haver comès en el termini de tres mesos més d’una infracció lleu, quan així s’hagi declarat per resolució ferma.
Article 27
Són infraccions molt greus:
a) Vulnerar el que disposen les normes següents:
-Els articles 19 i 21.
En el cas de l’article 19.a), es computarà una falta greu per cada platja, via i espai lliure públic, zona de servitud pública i bé de domini públic marítim terrestre on es llanci indiscriminadament el material publicitari.
b) Qualsevol tipus d’infracció que tingui com a base la falsificació, la falsedat o l’ocultació en la presentació de la documentació a què es refereix l’article 16 de la present ordenança.
c) Les infraccions greus en què concorri l’agreujament de reincidència per haver comès en el termini de tres mesos més d’una infracció greu, quan així s’hagi declarat per resolució ferma.
d) Les infraccions lleus, quan impliquin alteració de l’ordre públic, danys a tercers, a l’equipament i al mobiliari urbà, o un notori embrutiment de les vies i/o espais públics o privats de concurrència pública.
Article 28
Constitueixen sancions aplicables:
Les sancions anteriors s’imposaran amb independència de les mesures complementàries que escaiguin, d’acord amb el que estableix l’article 31 de la present ordenança. Els dos tipus d’actuacions són compatibles.
Article 29
A l’efecte de la graduació de les sancions, es tindrà en compte:
Article 30
Seran responsables de les infraccions els que per acció o omissió hi hagin participat.
Seran responsables solidaris de les infraccions que es cometin els agents de propaganda domiciliària, les empreses amb les quals aquests mantinguin relacions laborals o que es beneficiïn directament de la seva actuació.
Article 31
Quan les infraccions, per la seva naturalesa, repercussió o els seus efectes puguin catalogar-se com una vulneració de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, de l’ordenament urbanístic, penal, laboral, fiscal, la normativa d’estrangeria i altres de similar naturalesa, els expedients sancionadors s’han de tramitar pel procediment, la jurisdicció i l’òrgan o autoritat administrativa que escaigui.
Article 32
Constitueixen mesures cautelars que, si escau, podrà adoptar el batle:
DISPOSICIONS FINALS
Primera
En tot el que no preveu aquesta ordenança, s’aplicarà el que estableix la Llei de bases de règim local i la seva normativa complementària; la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; la Llei 34/88, general de publicitat; el Decret 971/67, sobre publicitat exterior; el Decret 3449/77, sobre publicitat exterior d’espectacles; la Llei 26/84, general per a la defensa de consumidors i usuaris; el Reial decret 2816/82, de policia d’espectacles i activitats recreatives; la Llei 5/1997, de 8 de juliol, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de la publicitat dinàmica, i la resta de preceptes concordants d’aplicació.
Segona
Es deroga l’Ordenança reguladora de publicitat dinàmica abans aprovada i totes les normes municipals de rang igual o inferior que s’oposin a la present ordenança o que continguin disposicions regulades en aquesta.
Tercera
D’acord amb el que estableix l’article 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, aquesta ordenança entrarà en vigor, un cop aprovada definitivament per la Corporació, a partir de la data que es publiqui el text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB) i sempre que hagi transcorregut el termini previst en l’article 65.2 de la llei esmentada.”
Llucmajor, 3 de juliol de 2014
El batle
Joan C. Jaume Mulet