Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
Núm. 11830
Resolució del director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement de 25 de juny de 2014 per la qual es convoquen els centres educatius de les Illes Balears perquè acullin alumnes en pràctiques dels estudis de grau d’educació infantil i d’educació primària de la Universitat de les Illes Balears i dels centres que hi estan adscrits
Versió PDF
La formació permanent dels professors correspon a la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, mentre que la Universitat de les Illes Balears (UIB) i el Centre d’Ensenyament Superior Alberta Giménez (CESAG), que hi està adscrit, proporcionen formació acadèmica per obtenir les titulacions universitàries necessàries per desenvolupar la tasca docent. Ambdues institucions comparteixen l’objectiu de regular la col·laboració perquè els alumnes del grau d’educació infantil i del grau d’educació primària puguin dur a terme els pràcticums que figuren en els plans d’estudis d’aquests graus.
D’acord amb el Conveni específic de col·laboració entre la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i la Universitat de les Illes Balears signat l’11 de setembre de 2009, la Conselleria ha de facilitar a la UIB els centres educatius de la comunitat autònoma necessaris perquè els alumnes dels estudis de grau d’educació infantil i d’educació primària puguin dur-hi a terme les pràctiques. Segons el punt 2 del Conveni, la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement ha d’aprovar i publicar a la pàgina web de la Direcció General (<http://dguni.caib.es>) i al web educatiu de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats (<http://weib.caib.es>) les convocatòries de centres de formació en pràctiques que calgui per garantir que tots els alumnes que cursen aquests estudis puguin fer les pràctiques que els corresponen.
Tots els centres d’educació infantil, d’educació primària i d’educació especial, tant els sostinguts totalment o parcialment amb fons públics com els privats, que hagin estat reconeguts per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i segueixin el currículum oficial de les Illes Balears poden esdevenir centres de formació en pràctiques i poden acollir alumnes en pràctiques dels estudis de grau d’educació infantil i d’educació primària.
D’altra banda, el Conveni de desadscripció del CESAG de la Universitat de les Illes Balears, signat el dia 19 de març de 2014, preveu per al curs 2014-2015 la matrícula amb docència d’estudis adscrits a la Universitat de les Illes Balears per als cursos segon, tercer i quart. D’acord amb això, el contingut d’aquesta Resolució únicament s’aplica per a les pràctiques d’alumnes del CESAG dels cursos segon i posteriors que cursin els estudis d’acord amb els plans adscrits a la Universitat de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Convocar els centres d’educació infantil, d’educació primària i d’educació especial de les Illes Balears, sostinguts totalment o parcialment amb fons públics o privats, que hagin estat reconeguts oficialment i segueixin el currículum de les Illes Balears perquè acullin alumnes en pràctiques dels estudis de grau d’educació infantil i d’educació primària de la Universitat de les Illes Balears, així com alumnes en pràctiques del CESAG que cursin estudis adscrits a la Universitat de les Illes Balears.
Segon
Aprovar les bases de la convocatòria, que s’adjunten com a annex a aquesta Resolució.
Tercer
Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la pàgina web de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement (<http://dguni.caib.es>) i al web educatiu de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats (http://weib.caib.es).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 25 de juny de 2014
El director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement
Miguel José Deyá Bauzá
ANNEX
Bases de la convocatòria
1. Finalitat de la convocatòria
1.1. L’objectiu d’aquesta convocatòria és facilitar a la UIB i al CESAG, com a centre adscrit a la UIB, una relació dels centres d’educació infantil, d’educació primària i d’educació especial de les Illes Balears que compleixen els requisits especificats en el punt 1.3 i que disposen de professors per tutoritzar les pràctiques dels alumnes dels estudis de grau d’educació infantil i d’educació primària de la UIB i del CESAG.
1.2. Totes les disposicions d’aquesta convocatòria en què es faci referència al CESAG únicament són aplicables a les pràctiques dels alumnes dels cursos segon, tercer i quart, com a centre adscrit a la UIB.
En cap cas són aplicables a les pràctiques dels alumnes del primer curs, que el CESAG imparteix com a centre adscrit a la Universitat Pontifícia de Comillas. Aquestes pràctiques s’han de regir pel règim establert en la convocatòria per a universitats amb les quals no s’ha signat un conveni específic.
1.3. D’acord amb aquesta Resolució, tots els centres educatius de les Illes Balears poden ser centres formadors d’estudiants universitaris en pràctiques, tant si són centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics com si són centres privats, sempre que hagin estat reconeguts oficialment i segueixin el currículum de les Illes Balears.
1.4. La col·laboració entre els centres docents i la UIB i el CESAG, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s’ha d’organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament normal de les activitats docents dels centres educatius.
2. Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
3. Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d’aquesta convocatòria són els centres d’educació infantil, d’educació primària i d’educació especial de les Illes Balears, tant els sostinguts totalment o parcialment amb fons públics com els privats, que hagin estat reconeguts oficialment i segueixin el currículum de les Illes Balears.
4. Presentació de les sol·licituds per acollir alumnes en pràctiques de la UIB
Els centres docents interessats a participar en aquesta convocatòria han d’accedir al GestIB en el termini comprès entre el 2 de juliol i l’11 de setembre de 2014, han de fer clic damunt l’enllaç «UIB» i han d’emplenar la sol·licitud telemàtica que hi trobaran, en la qual han d’escollir entre els diferents pràcticums atenent les dates en què es faran.
5. Presentació de sol·licituds per acollir alumnes en pràctiques del CESAG (cursos segon, tercer i quart)
5.1. El CESAG és un centre adscrit a la UIB. La col·laboració amb els centres de formació en pràctiques de titularitat pública que participen en aquesta convocatòria s’ha de regular, en principi, de la mateixa manera que es fa amb la UIB, a fi que els alumnes que cursen els graus d’educació infantil i d’educació primària al CESAG hi puguin fer les pràctiques.
5.2. El CESAG pot establir convenis privats de pràctiques amb els centres concertats i privats que consideri oportuns.
5.3. Excepcionalment, el CESAG pot establir convenis privats de pràctiques amb escoles de titularitat pública, amb l’autorització prèvia de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement.
5.4. Els centres interessats a acollir alumnes en pràctiques del CESAG han de formular la sol·licitud, així com la petició d’acreditació dels tutors i del coordinador, des de l’enllaç «CESAG» que trobaran al GestIB.
6. Criteris d’admissió
Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir els requisits següents:
6.1 En relació als centres:
6.2 En relació als professors que han de fer de tutors:
1. En el cas dels centres públics han de ser funcionaris de carrera o bé funcionaris interins amb tres anys d’experiència docent.
Als centres privats concertats o privats han de ser professors amb una experiència mínima de tres cursos.
2. A més, en el cas de les pràctiques de menció, els tutors han de tenir una jornada mínima en l’especialitat de 12 hores setmanals en el centre, excepte en casos degudament justificats.
7. Calendari i durada de les pràctiques
7.1. Segons el que preveu la UIB, els pràcticums es duran a terme d’acord amb el calendari següent:
a. Grau d’educació infantil:
b. Grau d’educació primària:
7.2. Segons el que preveu el CESAG, els pràcticums es duran a terme d’acord amb el calendari següent:
a) Grau d’educació infantil:
b) Grau d’educació primària:
8. Compensació per la participació en les pràctiques
8.1. D’acord amb el Conveni específic de col·laboració subscrit l’11 de setembre de 2009, la Universitat de les Illes Balears ha d’aportar a cada centre una quantitat per cada estudiant i per cada crèdit de cada assignatura de pràctiques. Aquesta quantitat es fixa cada any acadèmic d’acord amb el decret relatiu a la prestació de serveis acadèmics universitaris per als estudis de grau d’infantil i de grau de primària. En tot cas, ha de ser equivalent al 60 % del preu de la primera matrícula de les pràctiques del grau. En haver finalitzat el període de pràctiques de l’any acadèmic, i una vegada que la direcció del centre educatiu hagi presentat un certificat en què s’acrediti que l’activitat s’ha duit a terme, la Universitat ha d’ingressar al compte corrent del centre la quantitat que correspongui. Els centres han de destinar aquesta quantitat prioritàriament als nivells, cicles o àrees dels mestres tutors dels estudiants en pràctiques.
8.2. Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació (3 crèdits) pel fet de participar en el programa. En el cas d’haver-hi més professors implicats en la tutorització de les pràctiques, el director ha de certificar les hores impartides per aquests professors, a fi que puguin obtenir un certificat de formació atenent les hores que hi han dedicat:
8.3. Els coordinadors dels centres de formació en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació (3 crèdits) pel fet de participar en el programa.
8.4. Els coordinadors i els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir, si el demanen a la UIB, el carnet de col·laborador de la Universitat per a l’any acadèmic posterior a l’any en què s’han duit a terme les pràctiques.
9. Seguiment de les pràctiques
9.1. El director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UIB i del Servei d’Universitat. Les modificacions que es puguin produir abans de l’inici del període de pràctiques, tant en relació amb la llista de centres com en relació amb el nombre de tutors, i les incidències que hi hagi durant el desenvolupament de les pràctiques s’han de comunicar a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement.
9.2. D’altra banda, el Servei d’Universitat té assignades les funcions següents:
10. Resolució de la convocatòria
10.1. El Servei d’Universitat ha d’elaborar la proposta de resolució provisional i l’ha d’elevar al director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement perquè l’aprovi. Una vegada aprovada, s’ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General (<http://dguni.caib.es>) i al web educatiu de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats (<http://weib.caib.es>), i s’ha d’obrir un termini de deu dies naturals perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
10.2. El Servei d’Universitat, després d’examinar les al·legacions presentades a la resolució provisional, ha de formular la proposta definitiva al director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, que ha de dictar la resolució definitiva de la convocatòria amb la relació dels centres de les Illes Balears que la Conselleria posa a disposició de la UIB perquè els alumnes dels estudis de grau d’educació infantil i d’educació primària hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s’ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement i al web educatiu de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
11. Assignació dels estudiants als centres
La Facultat d’Educació i el CESAG han d’assignar els estudiants als centres de formació en pràctiques d’acord amb l’especialitat dels alumnes, la ubicació del centre i altres criteris objectius establerts per la mateixa Facultat. D’altra banda, amb la finalitat de no alterar el funcionament habitual dels centres educatius, el nombre màxim d’estudiants en pràctiques assignats a un centre no pot superar la tercera part del nombre de professors. Cada professor pot ser tutor d’un màxim de dos alumnes simultàniament.
12. Comunicació de la relació de centres
12.1. Abans de l’inici dels diferents períodes de pràctiques, la Facultat d’Educació i el CESAG han de comunicar a la Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement la relació d’alumnes dels pràcticums dels graus d’educació infantil i d’educació primària, així com la relació de centres que tindran alumnes en pràctiques. En aquesta relació s’hi ha d’indicar el nom dels professors de la UIB que seran tutors dels estudiants en pràctiques, així com el nom i l’especialitat dels estudiants.
12.2. La Direcció General d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement ha d’informar la Direcció General de Planificació, Infraestructures Educatives i Recursos Humans de les pràctiques que es duen a terme als centres docents.
13. Funció dels centres
La funció principal dels centres és que els alumnes que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la Facultat d’Educació. Tant els coneixements teòrics com l’experiència pràctica són necessaris en la formació que han d’assolir els nous professionals de l’ensenyament. A aquest fi, els centres han de facilitar la participació dels alumnes en pràctiques en les activitats habituals del centre.
14. Funcions del coordinador de centre
El coordinador de Pràcticum del centre s'ha d’encarregar de rebre als estudiants en pràctiques, ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines i organització), explicar-los les actituds, compromisos i responsabilitats que s'esperen d'ells, i posar-los en contacte amb el seu tutor de centre.
15. Funcions dels tutors
15.1 Els tutors de centre han de familiaritzar als estudiants amb la dinàmica de l'aula, organitzant-los les tasques i la seva intervenció en la classe, supervisant el disseny i la planificació docent, orientant-los sobre la seva actuació, i revisant les seves notes d'observació i el seu dossier de pràctiques docents.
15.2 Fer un seguiment del treball dels estudiants en el centre, observar i supervisar la seva implicació i actuació a les diferents àrees de competència.
15.3 Emplenar l’informe d'avaluació, el qual ha d’ésser objectiu i basat en criteris d’assoliment de competències, i fer-ho arribar al professor tutor de la Facultat d’Educació.