Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN

Núm. 12015
Aprovació de les bases i convocatória per la concessió d'ajuts económics individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament des Migjorn Gran per a l'any 2014

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local, en sessió extraordinària tinguda el dia 1 de juliol de 2014 va acordar:

PRIMER.- Aprovar les bases que regeixen la concessió d’ajuts econòmics individuals, temporals, i d’emergència social de l’Ajuntament des Migjorn Gran per a l’any 2014.

SEGON.- Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l’any 2014, que es regirà per les bases a que s’ha fet referència en el punt anterior.

TERCER.- Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: Els ajuts concedits seran atesos amb càrrec a la partida pressupostària 230.4800 i amb l’import màxim de 2,891,95 €, sense perjudici que l’import es pugui ampliar d’acord amb les disponibilitats pressupostàries.

QUART. – El termini de presentació de sol·licituds, degut a la naturalesa dels ajuts, no està sotmès a un termini concret; per tan es poden presentar sol·licituds a partir del dia següent al de la data de publicació d’aquesta convocatòria en el BOIB i fins a 31 de desembre de 2014.

Es Migjorn Gran, 2 de juliol de 2014

 

EL BATLE

Pedro G. Moll Triay

BASES QUE HAN DE REGIR LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS, TEMPORALS I D’EMERGÈNCIA SOCIAL PER A L’ANY 2014 EMMARCADES EN EL CONVENI ENTRE EL CONSELL INSULAR I ELS MUNICIPIS DE MENORCA

1.  OBJECTE DE LA CONVOCATÒRIA

1. 1.  L’objecte d’aquests ajuts és donar suport i resposta de manera puntual a una situació de necessitat de un ciutadà/ana o de una família. La sol·licitud ha de formar part d’un pla d’intervenció mitjançant el qual l’ajut pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.

1. 2.  Tenen la consideració d’ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social els emmarcats dins els conceptes següents:

-  Situacions en què una ajuda econòmica puntual forma part d'un pla d'intervenció, en què no només es pretén resoldre el problema per al qual se sol·licita l'ajuda, sinó que també es pretén actuar d'una manera més integral amb aquella persona/família segons uns objectius pactats prèviament.

-  Situacions en què una ajuda econòmica puntual pot resoldre el problema per al qual se sol·licita l'esmentada ajuda.

-  Situacions produïdes per emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.

2.  ACTUACIONS I NECESSITATS SUBVENCIONADES

Es poden acollir a aquesta convocatòria les actuacions i necessitats següents, les quals es classifiquen de la manera següent en funció de la necessitat a atendre:

2.1 Ajuts per a habitatge

Pagament de lloguers i quotes puntuals d’hipoteca

Equipament de la llar

Manteniment de la llar i suministres (llum, aigua…)

Inspeccions d’habitatge obligatòries

Pagament de pensions, hostals...

2.2 Ajuts per a manutenció

Pagament de bolquers i llet per a nadons

Pagament de menús

Manutenció en general

2.3 Ajuts per a activitats educatives

Pagament de l’escola infantil

Pagament de material escolar

Pagament del menjador escolar

Pagament d’activitats extraescolars i de lleure

Pagament del transport escolar

2.4 Ajuts per a inserció social i laboral

Pagament d’ajudes per a assistència a accions formatives

Transport per a accions formatives

Desplaçaments per a inserció social

Ajuts puntuals per a la guarda de fills

2.5 Ajuts per motius sociosanitaris

Ajudes tècniques

Reparació/adaptació de la llar

Tractaments professionals

 2.6 Ajuts d’emergència social

Resten totalment exclosos d’aquesta classificació i, per tant, d’aquestes bases i d’aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades a centres terapèutics i/o residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, així com els ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars.

3.  REQUISITS DELS BENEFICIARIS

3. 1.  Per poder optar a aquests ajuts s’ha complir els següents requisits:

- Estar empadronat/ada as Migjorn Gran.

- Ser major de 18 anys, o bé menor amb càrregues familiars.

- No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat o d'emergència.

3.2. Condicions per a la concessió dels ajuts

La concessió dels ajuts està subjecta, d’una banda, a l’escassetat d’ingressos econòmics del possible beneficiari i, d’altra banda, a unes condicions específiques segons la tipologia d’ajut que se sol·liciti.

3.2.1 Escassetat d’ingressos

Per calcular l’escassetat d’ingressos econòmics s’aplicaran les condicions següents:

a.  Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar el 125% de l’IPREM. Per a l'any 2014, aquesta quantitat queda fixada en 776,57 euros mensuals.

b.  Per unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30% pel segon membre, en un 20% pel tercer i en un 10% a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la següent taula

 

1 membre

776,57 €

125% iprem 2014

2 MUF

1.009,54 €

232,97 €

30%

increment per segon membre

3 MUF

1.164,86 €

155,31 €

20%

increment per tercer membre

4 MUF

1.242,51 €

77,66 €

10%

increment a partir del quart membre

5 MUF

1.320,17 €

77,66 €

6 MUF

1.397,83 €

77,66 €

7 MUF

1.475,48 €

77,66 €

 

c.  Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud.

Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits regulats a les bases tercera i quarta, però des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat, podrà concedir-se un ajut. Hi haurà especial consideració en els casos de sol·licituds per emergència social o per motius sociosanitaris en què la necessitat de dur a terme una inversió important i imprescindible superi la capacitat econòmica del sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics o mèdics que corresponguin en cada cas.

3.2.2 Condicions específiques segons la tipologia d’ajut

3.2.2.1 Ajuts per a habitatge:

a) Pagament de lloguers i quotes puntuals d'hipoteca: es podrà concedir un ajut amb un import màxim equivalent a 3 mensualitats, ja sigui en concepte de lloguer o com a dipòsit, fiança o mensualitat d'hipoteca.

b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l'habitatge. Fins a un màxim de 500 euros.

c) Manteniment de la llar i subministraments: petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l’habitatge i pagament de subministraments. Fins a un màxim de 600 euros.

d) Inspeccions tècniques obligatòries d'immobles: fins un màxim d'un 75% de l'import de la inspecció per antiguitat d'edificis.

e) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l’import de dos mesos d’estada, sempre que s’hagin esgotat altres vies com cases d’acollida o altres recursos disponibles.

En tots els casos de ajuts per habitatge ha de quedar acreditat que no s’han pogut acollir a les ajudes per arrendament, ni a les de renda bàsica d’emancipació per a joves ni a les de rehabilitació del Govern de les Illes Balears o altres ajuts que es convoqui l'Administració local o autonòmica durant el període de sol·licitud de les ajudes regulades en aquestes bases.

3.2.2.2 Ajuts per a manutenció:

a) Pagament de bolquers i llet per a nadons: per a un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i fillet/a.

b) Pagament de menús: per un període màxim d’un mes i per una quantia màxima de 180 euros per persona, sempre que no sigui possible o s’hagin esgotat altres vies, com menjadors socials, cases d’acollida, etc.

c) Manutenció en general: per a aquelles unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació de tots els seus membres. Per un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 120 euros per mes i persona.

3.2.2.3 Ajuts per activitats educatives

a) Pagament de l’escola infantil: es pagarà fins a un màxim del 75% del total del cost anual.

b) Pagament de material escolar:

Educació infantil: fins a 150 euros any per fillet/a

Primària: fins a 210 euros any per fillet/a

Secundària: fins a 240 euros any per fillet/a

c) Pagament del menjador escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar.

d) Pagament d’activitats extraescolars i de lleure: fins a un màxim del 75% del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d’aquestes activitats.

e) Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, Així mateix en aquells casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat es podrà subvencionar el cost de la targeta de transport del Consell Insular

En tots els casos d'ajuts classificats en la categoria d'activitats educatives ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes que convoqui la Conselleria competent en educació pel mateix concepte. Quan es rebi ajut de la Conselleria d’Educació, aquest es podrà complementar en casos d'elevada necessitat fins a arribar al 75% del cost total.

Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l’atenció del menor, es podran superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.

3.2.2.4 Ajuts per a inserció social i laboral:

a) Pagament puntual d’ajuts per a l’assistència a accions formatives per a aquelles persones amb especials dificultats d’inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l’ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).

b) Ajudes per a transport per afavorir la inserció social i laboral per a aquelles persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s’imparteix. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0,21 €/km.

c) Ajuts puntuals per desplaçaments per inserció social per a aquelles persones que no compten amb recursos econòmics suficients per poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciaries, etc.)

d.  Ajuts puntuals per a la guarda del fills, per a aquelles situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no existeixin altres alternatives, recursos o ajuts.

3.2.2.5 Ajuts per motius sociosanitaris:

a) Ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent a finançar es valorarà, a més de la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s’adeqüi a la prescripció feta per l’especialista, si està o no finançat per l’IBSALUT o una altra entitat, i el grau de necessitat.

b) Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes les obres que es duen a terme en un domicili amb l’objectiu de facilitar l’estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S’atorgarà només en els casos en què el sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge regulats per la conselleria competent del Govern de les Illes Balears.

Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà, es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l’obra efectuada.

c)Tractaments professionals: es tracta dels tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d’autonomia i d’atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d’estimulació precoç, de logopèdia, etc. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total.

3.2.2.6 Ajuts per emergència social

Es tracta d’emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, a causa d’incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.

4.  SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ

Les sol·licituds s'han d'adreçar a l’òrgan administratiu competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió dels ajuts econòmics, individuals, temporals i d’emergència social, i s'han de presentar a l’ajuntament on resideixi el sol·licitant.

Els expedients hauran d’incloure la documentació següent:

a.  DNI del sol·licitant o del seu representant.

b.  Certificat d'empadronament.

c.  Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.

d.  Fotocòpia del llibre de família.

e.  Declaració jurada del sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d’haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda.

f.  Informe social.

g.  Certificat de la condició de discapacitat, si pertoca, expedida per l’Administració autonòmica competent.

h.  En els casos en què correspongui, declaració jurada d'estar al corrent del pagament de les obligacions amb la hisenda de l'Estat i amb la de la CAIB i, si escau, també amb la Seguretat Social.

i.  Full de dades bancàries

j.  Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003.

k.  Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l’ajuda.

5.  INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ

Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent per part de l’òrgan competent de l’entitat que tingui atribuïda la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.

6.  OBLIGACIONS QUE ES CONTREUEN PER PART DELS BENEFICIARIS

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes:

a.  Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquesta.

b.  Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.

c.  Comunicar a l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social l'obtenció de subvencions o ajudes per a idèntica finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.

d.  Justificar l'ajuda concedida d'acord amb allò que es disposa en aquestes bases.

7.  MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

8.  REVOCACIÓ DE LES AJUDES CONCEDIDES

D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, el beneficiari d’aquesta incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció.

Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

9.  REINTEGRAMENT DE LES AJUDES CONCEDIDES

D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n’és el cas, l’interès de demora, en els casos següents:

L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.

L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a l’entitat beneficiària.

L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.

La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.

Altres supòsits establerts en les bases reguladores.

Per reintegrar les ajudes s’han d’aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’han de garantir l’audiència a les persones interessades.

Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

10.  RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS

El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en el seu cas, a la normativa de desenvolupament en matèria de subvencions que hagi aprovat l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.

L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions és el president/a de l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts de conformitat amb l’establert en els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.

11.  INSPECCIÓ

D’acord amb el que disposen aquestes bases les subvencions que es concedeixin s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti d’aplicació.

12.  NORMATIVA APLICABLE

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes a les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 276 de 18/11/2003).

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 196 de 31/12/05).