Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS
Núm. 11997
Resolució de la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional de 26 de juny de 2014 per la qual es convoca, amb caràcter extraordinari, la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional del sistema educatiu i se’n concreten aspectes sobre l’organització
Versió PDF
Atesa l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears (BOIB núm. 22, d’11 de febrer).
Atesa la disposició final primera de l’Ordre esmentada, que autoritza la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional perquè dicti les instruccions necessàries per a l’execució, el desplegament i la concreció d’aquesta Ordre.
Per tot això, de conformitat amb la normativa indicada,
RESOLC
Primer
1. Aprovar les instruccions per les quals es concreten aspectes sobre l’organització de la prova que dóna accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional del sistema educatiu, amb caràcter extraordinari, per a l’any 2014.
2. Incloure aquestes instruccions com a annex 1 d’aquesta Resolució. L’annex 2 especifica els continguts, l’estructura i la durada de la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà.
3. Detallar el calendari de les actuacions corresponents a la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà, en l’annex 3.
4. Especificar les especialitats docents dels professors que han d’actuar com a vocals de les comissions avaluadores, en l’annex 4.
Segon
Convocar la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional del sistema educatiu en els termes que figuren en les instruccions que s’inclouen com a annex 1 d’aquesta Resolució.
Tercer
Aquesta Resolució entrarà en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant la consellera d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de publicar-se, d’acord amb l’article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 26 de juny de 2014
La directora general
Isabel Cerdà Moragues
ANNEX 1
Instruccions
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per desenvolupar la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional que s’ha de fer en centres públics de les Illes Balears en aquesta convocatòria, de conformitat amb l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears.
Article 2
Requisits dels aspirants
1. S’hi poden inscriure les persones que no reuneixin cap altre requisit que permeti accedir directament als cicles formatius de grau mitjà de formació professional i que compleixin la condició de tenir desset anys o complir-los dins l’any natural 2014.
2. Les persones que hagin superat amb anterioritat la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà, tenguin o no qualificació numèrica, i les que tenguin l’exempció de fer totes les parts de la prova, es poden tornar a presentar amb la finalitat de millorar-ne la qualificació.
En el cas de voler millorar la qualificació, es pot repetir tota la prova o només alguna de les parts. En el cas que només es repeteixi alguna de les parts, la resta de les parts de les quals no s’examini han d’estar superades o tenir l’exempció de fer-les.
Article 3
Termini d’inscripció a la prova
El període d’inscripció a la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà és de l’11 al 17 de juliol de 2014, ambdós inclosos.
Article 4
Centres que han de fer la prova
1. La prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà s’ha de fer, únicament, als centres que s’indiquen a continuació, que són els únics que poden fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà en aquesta convocatòria:
· IES Emili Darder (Palma)
· IES Josep Sureda i Blanes (Palma)
· IES Bendinat (Calvià)
· IES Berenguer d’Anoia (Inca)
· IES Biel Martí (Ferreries)
· IES Santa Maria d’Eivissa (Eivissa)
2. La inscripció s’ha de fer al mateix centre on es fa la prova.
3. Quan una persona estigui interessada a presentar-se a una prova que es fa en un centre situat en una illa diferent d’aquella on viu, pot presentar la sol·licitud i la documentació que hagi d’adjuntar-hi a l’institut autoritzat a fer la prova d’accés que tengui més a prop. Aquest centre ha de compulsar les còpies dels documents que s’adjunten a la sol·licitud i ha d’enviar, per fax, al centre en què es demana fer la prova, una còpia de la sol·licitud i de la documentació que s’hi adjunta. Un cop acabat el termini d’admissió de sol·licituds per fer la prova, ha de trametre al centre esmentat els originals de les sol·licituds i la documentació que s’hi adjunta.
4. Excepcionalment, la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional pot autoritzar que una persona faci la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà en un centre públic diferent dels que estan establerts en aquest article.
5. La inscripció està subjecta al pagament de les taxes que s’estableixen a la disposició addicional tercera de la Llei 9/2008, de 19 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que modifica la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de les taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per la Resolució del vicepresident econòmic, de Promoció Empresarial i d’Ocupació de 18 de març de 2013 (BOIB núm. 43, de 30 de març) i per l’establert a la Llei 8/2013, de 23 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2014 (BOIB núm. 181, de 31 de desembre).
6. La taxa d’inscripció per fer les proves d’accés als cicles formatius de grau mitjà (inclosa l’expedició del certificat que acredita que s’ha superat la prova) és de 22,19 euros.
7. Estan exempts del pagament d’aquesta taxa les persones que es presentin a les proves que es trobin en una o algunes de les situacions següents: estar en situació d’atur, tenir una discapacitat igual o superior al 33 % o ser membres d’una família nombrosa; sempre que ho demanin al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció.
8. L’import de la taxa s’ha de retornar en el cas que la persona sol·licitant no sigui admesa a les proves convocades. La sol·licitud de devolució s’ha de presentar en el termini de vint dies naturals comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la relació definitiva de persones admeses i excloses.
Article 5
Formalització de la sol·licitud d’inscripció
1. La sol·licitud d’inscripció s’ha de formalitzar per duplicat en l’imprès oficial, que han de facilitar tots els centres educatius públics que fan proves d’accés a cicles formatius de grau mitjà en aquesta convocatòria. També es pot trobar el model a la pàgina web de Formació Professional (http://formacioprofessional.caib.es). En aquesta sol·licitud s’ha d’indicar en quin idioma es vol l’enunciat de la prova (català o castellà) i s’ha d’escollir la matèria optativa de què s’ha d’examinar en la part cientificotecnològica.
2. Les persones que tenen alguna part de la prova superada i volen que se’ls tengui en compte la qualificació d’aquesta part, ho han de fer constar en la sol·licitud.
3. Les persones que ja tenen la prova superada i es presenten per millorar-ne la qualificació, si volen que se’ls tengui en compte l’exempció d’alguna de les parts o la qualificació d’alguna de les parts ja superades, ho han de fer constar en la sol·licitud.
4. A la sol·licitud, s’hi ha d’adjuntar la documentació que pertoqui d’entre totes les que figuren en l’article 6 d’aquestes instruccions.
5. Les persones que per les seves condicions necessitin una adaptació de les condicions en què s’ha de fer la prova, ho han de fer constar en la seva sol·licitud.
Article 6
Documentació per acreditar els requisits d’inscripció per fer la prova
1. Per acreditar el pagament de la taxa corresponent s’ha d’aportar el model de document d’ingrés 046. El codi del concepte per aquesta taxa és el P40.
2. Per acreditar l’exempció del pagament d’aquesta taxa:
a. Les persones que estiguin en situació d’atur han d’aportar l’Informe de període ininterromput inscrit en situació de desocupació, emès pel Servei d’Ocupació (SOIB).
b. Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 % han d’aportar el certificat que acredita el tipus i el grau de discapacitat que tenguin, expedit per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.
c. Les persones que acreditin ser membres de famílies nombroses han d’aportar el títol o certificat expedit a l’efecte per l’òrgan competent de conformitat amb el que preveu la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.
3. Per acreditar el requisit d’edat s’ha d’aportar original i còpia del document oficial d’identificació (DNI, passaport, etc.).
4. Per acreditar que no es reuneix cap altre requisit per accedir directament al cicle s’ha d’aportar una declaració jurada que no es compleix cap altre requisit que permeti l’accés directe als cicles formatius de grau mitjà, de conformitat amb el model que la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats ha de lliurar a tots els centres que fan la prova i que també es troba a la pàgina web <http://formacioprofessional.caib.es>.
5. Documentació que han d’aportar, a més, les persones que tenguin determinats requisits que els permeten estar exempts d’alguna part de la prova. S’ha de presentar l’original i una còpia de cada document perquè el centre receptor la compulsi:
a. Si se sol·licita l’exempció de fer la part de comunicació de la prova per haver superat l’àmbit de comunicació del segon nivell de l’educació secundària per a persones adultes, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
b. Si se sol·licita l’exempció de fer la part de comunicació per haver superat l’àmbit de comunicació de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
c. Si se sol·licita l’exempció de fer la part de comunicació per haver superat les matèries de 4t d’ESO que eximeixen de fer la prova de l’àmbit de comunicació de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
d. Si se sol·licita l’exempció de fer la part de comunicació per haver superat una prova d’accés de caràcter general a cicles formatius de grau mitjà dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
e. Si se sol·licita l’exempció de fer la part social de la prova per haver superat l’àmbit social del segon nivell de l’educació secundària per a persones adultes, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
f. Si se sol·licita l’exempció de fer la part social per haver superat l’àmbit social de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
g. Si se sol·licita l’exempció de fer la part social per haver superat les matèries de 4t d’ESO que eximeixen de fer la prova de l’àmbit social de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
h. Si se sol·licita l’exempció de fer la part social per haver superat una prova d’accés de caràcter general a cicles formatius de grau mitjà dels ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
i. Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica de la prova per haver superat l’àmbit cientificotecnològic del segon nivell de l’educació secundària per a persones adultes, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
j. Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica per haver superat l’àmbit cientificotecnològic de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
k. Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica per haver superat les matèries de 4t d’ESO que eximeixen de fer la prova de l’àmbit cientificotecnològic de les proves lliures per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
l. Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica de la prova per tenir un certificat de professionalitat de nivell 1, o superior, s’ha de presentar el certificat.
m. Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica de la prova per haver superat un mòdul associat a una unitat de competència que forma part d’un cicle de grau mitjà de formació professional, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
n. Si se sol·licita l’exempció de fer la part cientificotecnològica de la prova per tenir acreditades una o més unitats de competència d’un títol de tècnic o d’una qualificació professional de nivell 2, s’ha de presentar el certificat que ho acrediti.
o. Les persones que tenguin l’exempció de l’avaluació de llengua catalana perquè tenen el certificat de nivell B1 de català, o equivalent, o un nivell superior de coneixements de llengua catalana, l’han d’aportar durant el període d’inscripció. Si l’han demanat i encara no el tenen, l’han de lliurar als membres de la Comissió Avaluadora el mateix dia de la prova. No es poden admetre els certificats que es presentin amb posterioritat al dia de la prova.
p. Les persones que tenguin l’exempció de l’avaluació de llengua catalana obtinguda de conformitat amb el que es determina en la normativa vigent, l’han d’aportar durant el període d’inscripció. Si no la tenen encara, l’han de lliurar als membres de la Comissió Avaluadora el mateix dia de la prova. No es poden admetre les resolucions que concedeixen aquesta exempció que es presentin amb posterioritat al dia de la prova.
6. Les persones que tenguin alguna part de la prova d’accés superada i sol·licitin que la qualificació d’aquesta part es tengui en compte per al càlcul de la qualificació final de la prova, han d’aportar el certificat que ho acrediti.
7. Les persones que sol·licitin l’adaptació de les condicions en què s’ha de desenvolupar la prova perquè poden acreditar que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge (dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc.), han d’aportar algun dels documents següents:
· Certificat oficial que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que es té, emès per un organisme oficial competent en matèria d’afers socials.
· Dictamen d’escolarització emès pel departament d’orientació o pels equips d’orientació educativa i psicopedagògica amb el vistiplau del Departament d’Inspecció Educativa.
· Informe emès pel departament d’orientació o pels equips d’orientació educativa i psicopedagògica, per a les dificultats específiques d’aprenentatge.
· Informe emès per associacions amb experiència reconeguda, per a les dificultats específiques d’aprenentatge.
· Informe emès per un professional col·legiat que estigui atenent les dificultats específiques d’aprenentatge de la persona interessada.
Els documents que acrediten les dificultats específiques d’aprenentatge han d’estar actualitzats, per la qual cosa la data d’expedició i signatura ha de ser posterior a l’1 de gener de 2012.
La Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional ha de comunicar a cada un dels centres que fan la prova les persones per a les quals s’accepta la petició d’adaptació.
Article 7
Actuació amb la documentació necessària per inscriure’s per fer la prova
La Secretaria del centre on es fan les inscripcions per fer la prova, un cop ha comprovat que la sol·licitud d’inscripció està emplenada degudament, n’ha de segellar un dels exemplars i l’ha de retornar a la persona interessada. La Secretaria del centre s’ha de quedar la fotocòpia del document oficial d’identificació (DNI, passaport, etc.) i de la resta de documentació que es presenta un cop acarada amb l’original i compulsada.
Article 8
Situacions que eximeixen de fer tota o alguna part de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà
Les situacions que eximeixen de fer tota o alguna part d’una prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà són les que s’estableixen en l’article 14 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d’accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears.
Article 9
Acumulació d’exempcions
Les persones que tenguin l’exempció total de fer la prova o les que acumulin l’exempció de fer totes les parts de la prova, segons l’article 15 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, no han de fer la prova ni s’han d’inscriure per fer-la. Per sol·licitar plaça s’ha d’aportar la documentació següent:
a. Si se sol·licita l’exempció total de la prova per haver superat una prova d’accés singular a un cicle formatiu de grau mitjà de formació professional, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
b. Si se sol·licita l’exempció total de la prova per haver superat una prova d’accés de caràcter general als ensenyaments esportius de règim especial de grau superior o a les formacions esportives de nivell III, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
c. Si se sol·licita l’exempció total de la prova per haver superat una prova d’accés de caràcter general a cicles formatius de grau superior d’ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
d. Si se sol·licita l’exempció total de la prova per haver superat una prova general d’accés als ensenyaments artístics superiors de grau de disseny, grau d’art dramàtic i grau de música, s’ha d’aportar el certificat que ho acrediti.
e. En cas d’acumular les exempcions de totes les parts, s’ha de presentar la documentació que sigui d’aplicació d’entre totes les que figuren en l’article 6 d’aquestes instruccions.
Article 10
Acumulació de parts superades i d’exempció de la resta de les parts
Les persones que tenguin alguna de les parts de la prova d’accés superada i tenguin l’exempció de fer la resta de les parts, segons l’article 16 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, no han de fer la prova ni s’han d’inscriure per fer-la. Per sol·licitar plaça s’ha d’aportar la documentació que acrediti la superació d’algunes de les parts i l’exempció de les altres.
Per a la qualificació a l’efecte de fer el barem de les sol·licituds s’ha d’aplicar el que es diu en l’apartat 16.2 de l’Ordre abans esmentada.
Article 11
Admissió per fer les proves
Cada centre educatiu ha de comprovar, amb la documentació rebuda, que les persones que sol·liciten fer la prova tenen l’edat requerida i compleixen la resta de condicions que permeten fer-la.
Article 12
Llista provisional de persones admeses i excloses per fer la prova
1. La llista provisional de persones admeses i de persones excloses per fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà s’ha de publicar el dia 18 de juliol de 2014 en el tauler d’anuncis del centre educatiu on s’ha presentat la sol·licitud.
2. A la llista provisional, s’hi han de fer constar:
a. Les persones que han presentat l’exempció de l’avaluació de la part de la prova relativa a la llengua catalana.
b. Les persones que estan exemptes de fer la part de la prova relativa a la llengua catalana per haver presentat el certificat de nivell B1 de català, o equivalent, o un nivell superior de coneixements de llengua catalana.
c. Les persones que tenen l’exempció de fer la part de comunicació.
d. Les persones que tenen l’exempció de fer la part social.
e. Les persones que tenen l’exempció de fer la part cientificotecnològica.
3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat una exempció i no puguin presentar el certificat corresponent abans de la publicació de la llista definitiva de persones admeses o, si s’escau, fins al dia de la prova, s’ha de fer constar “exempció condicionada” en la llista provisional.
Article 13
Reclamacions
1. Les reclamacions contra les llistes provisionals de persones admeses i de persones excloses per fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà es poden presentar els dies 21, 22 i 23 de juliol de 2014, davant el director o directora del centre educatiu on s’ha presentat la sol·licitud.
2. La persona interessada ha de comprovar que les dades del full d’inscripció es reflecteixen correctament en la llista provisional de persones admeses i, en el cas d’errades administratives o personals, fer-ne la reclamació corresponent dins el període establert.
Article 14
Llista definitiva de persones admeses per fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà
1. Al més tard, el dia 24 de juliol de 2014 cada centre educatiu que faci la prova ha de publicar la llista definitiva de persones admeses per fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà.
2. En aquesta llista definitiva s’ha de fer constar cadascuna de les exempcions de fer alguna de les parts de la prova que té cada aspirant.
3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l’exempció de fer la prova de llengua catalana i no puguin presentar el certificat corresponent fins al dia de la prova, s’ha de fer constar “exempció condicionada” en la llista definitiva.
4. Contra la llista definitiva es pot presentar recurs d’alçada davant la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà del dia de la publicació.
Article 15
Comunicació de dades d’inscripció per fer la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà
1. El dia 18 de juliol de 2014 els centres han de comunicar a la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, per fax o per correu electrònic, la llista de les persones que sol·liciten l’adaptació de les condicions de realització de la prova perquè poden acreditar tenir necessitats educatives especials o dificultats específiques d’aprenentatge.
2. Així mateix, el dia 18 de juliol de 2014 els centres educatius han de trametre a la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, per fax (971 17 75 34) o lliurant-la presencialment, la còpia de les sol·licituds i de la documentació que s’adjunta a la sol·licitud les persones que demanen l’adaptació de les condicions de realització de la prova.
Article 16
Data i horari de realització de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà
1. La prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà s’ha de fer els dies 2 i 3 de setembre de 2014.
2. L’horari i l’ordre de desenvolupament de la prova s’han de publicar al tauler d’anuncis dels instituts d’educació secundària on s’ha de dur a terme i, si n’és el cas, a la seva pàgina web, amb una antelació mínima de 48 hores abans d’iniciar-se. Aquest horari i ordre són els següents:
a. Dia 2 de setembre de 2014:
· 15.00 hores: constitució de la Comissió Avaluadora.
· 16.00 hores: inici de la prova amb els exercicis de llengua castellana i de llengua catalana, corresponents a la part de comunicació (durada màxima de dues hores).
· 18.30 hores: exercici de la part social (durada màxima d’una hora).
b. Dia 3 de setembre de 2014:
· 16.00 hores: exercicis de matemàtiques i de ciències naturals o de tecnologia, corresponents a la part cientificotecnològica (durada màxima de dues hores).
3. La Comissió Avaluadora ha d’enviar una còpia compulsada de l’acta de constitució de la Comissió, juntament amb una còpia compulsada de l’acta d’avaluació definitiva, a la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional.
Article 17
Publicació de la relació d’estris per fer la prova
La relació d’estris, en el cas que siguin necessaris per al desenvolupament de la prova, s’ha de publicar en el tauler d’anuncis del centre on es faci la prova el mateix dia que es publica l’horari i l’ordre de desenvolupament de la prova.
Article 18
Verificació de la identitat dels aspirants
Els membres de la Comissió Avaluadora han de verificar la identitat dels aspirants en algun moment de la prova.
Article 19
Incidències
1. Quan hi hagi causes justificades que alterin o impedeixin a algun aspirant la realització de la prova, la Comissió Avaluadora ho ha de comunicar a la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, que les ha de resoldre d’acord amb el que consideri que és procedent.
2. Aquestes incidències s’han de fer constar a l’acta d’avaluació de la prova.
Article 20
Comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà
1. La Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional nomena els membres de les comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà, a proposta del director de cada centre que fa la prova. Aquesta proposta s’ha de trametre a la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional per fax (971 17 75 34), al més tard, el dia 18 de juliol de 2014.
2. Les funcions de les comissions avaluadores de les proves d’accés a cicles formatius de formació professional es regulen en l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, i són:
a. Comprovar la identitat dels aspirants.
b. Actuar en el lloc, la data, l’hora i en els termes prevists en les convocatòries.
c. Resoldre les reclamacions presentades pels aspirants en el procés, així com resoldre les incidències que es derivin de l’organització i la realització de la prova.
d. Corregir i qualificar les proves. Emetre i emplenar les actes d’avaluació.
e. Resoldre les reclamacions que s’hagin presentat sobre les qualificacions i l’avaluació.
f. Qualsevol altra funció que els pugui assignar la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.
3. La composició de les comissions avaluadores de les proves d’accés a cicles formatius de grau mitjà, regulada en l’article 17 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, és la següent:
a. Presidència: el director o directora del centre.
b. Vocalies:
· Un vocal de l’especialitat de llengua castellana i literatura.
· Un vocal de l’especialitat de llengua catalana i literatura.
· Un vocal de l’especialitat de geografia i història.
· Un vocal de l’especialitat de matemàtiques.
· Un vocal de l’especialitat de tecnologia.
· Un vocal de l’especialitat de biologia i geologia o de l’especialitat de física i química.
c. Secretaria: ha d’actuar com a secretari o secretària de la Comissió Avaluadora el vocal designat a aquest efecte en l’acta de constitució de la Comissió Avaluadora.
4. Segons l’article 17 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012, la direcció del centre, a petició de la Comissió Avaluadora, pot designar el professorat necessari perquè col·labori en la correcció de les proves. El document pel qual es designen aquests professors col·laboradors s’ha de trametre a la Direcció General.
5. Les persones nomenades com a vocals de les comissions han de tenir atribució docent en educació secundària en les especialitats indicades en l’annex 4 d’aquesta Resolució, tenint en compte que les persones que hagin participat en formacions de preparació de proves d’accés a grau mitjà d’aquesta convocatòria no poden formar part de cap comissió avaluadora de proves d’accés del mateix grau per al qual han preparat.
6. Els membres de les comissions avaluadores i els professors col·laboradors en l’elaboració i/o la correcció de les proves han de rebre la corresponent compensació econòmica, d’acord amb el que s’estableix en l’Ordre del conseller d’Educació i Cultura de 18 de maig de 2005 per la qual es regulen les condicions generals i els mòduls econòmics dels pagaments al personal que participa en les proves d’accés als cicles formatius de formació professional específica convocades per la Direcció General de Formació Professional (BOIB núm. 81, de 28 de maig).
Article 21
Expedients de les persones inscrites
Els centres educatius han de posar a disposició de les comissions avaluadores la documentació presentada per les persones inscrites a la realització de les proves d’accés a cicles formatius de grau mitjà.
Article 22
Correcció i qualificació de les proves
1. Un cop acabades les proves, cada comissió avaluadora ha de corregir cadascun dels exercicis que conformen la prova i calcular la nota mitjana de conformitat amb el que s’estableix en l’article 18 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 i en l’annex 2 d’aquesta Resolució i, segons el resultat obtingut, ha de qualificar cada aspirant en els termes d’apte o no apte. La nota final de la prova s’ha de calcular sempre que s’obtengui almenys una puntuació de quatre en cada una de les parts; el resultat és la mitjana aritmètica d’aquestes parts, expressada amb dos decimals. És positiva la qualificació de cinc punts o superior. Aquesta nota final, quan es pugui calcular, ha de quedar reflectida juntament amb la qualificació d’apte o no apte. Si no es pot calcular aquesta mitjana la qualificació de la prova ha de ser no apte.
2. El centre ha de custodiar els exàmens fets pels aspirants durant un període de quatre mesos comptadors des del dia en què es publica la llista definitiva de persones aptes i no aptes a la prova d’accés.
Article 23
Contingut de les actes d’avaluació
El contingut de l’acta d’avaluació ha de ser el següent:
a. Llinatges i nom dels aspirants.
b. Número del document oficial d’identificació dels aspirants.
c. Matèries de la part de comunicació i les seves qualificacions.
d. Qualificació de la part de comunicació.
e. Matèria de la part social i la seva qualificació.
f. Qualificació de la part social.
g. Matèries de la part cientificotecnològica i les seves qualificacions.
h. Qualificació de la part cientificotecnològica.
i. Qualificació final: apte o no apte.
j. Nota final (sempre que s’hagi pogut calcular).
Article 24
Actuació amb les actes d’avaluació
1. Cada comissió avaluadora ha d’estendre una acta d’avaluació dels resultats de les proves, i tots els membres de la comissió avaluadora l’han de signar.
2. Les actes originals s’han d’arxivar en el mateix centre on s’han fet les proves d’accés.
3. S’ha de trametre una còpia compulsada d’aquestes actes a la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, al més tard, el dia 15 de setembre de 2014.
4. També s’han de trametre a la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, juntament amb una còpia compulsada de l’acta d’avaluació definitiva, els fulls de qualificació originals en què els professors correctors de les proves han posat les qualificacions.
Article 25
Llista provisional de persones aptes i no aptes de la prova d’accés
El dia 8 de setembre de 2014, cada centre educatiu on s’ha fet la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà ha de publicar la llista provisional de persones que han resultat aptes i no aptes d’aquesta prova.
Article 26
Reclamacions contra la llista provisional de persones aptes i no aptes
1. Contra la llista provisional de persones aptes i no aptes de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà es pot presentar una reclamació davant la Comissió Avaluadora els dies 8, 9 i 10 de setembre de 2014.
2. Aquesta reclamació s’ha de presentar per escrit a la Secretaria del centre on s’ha fet la prova.
3. La Comissió Avaluadora ha d’estudiar el contingut de la reclamació i, si n’és el cas, ha d’indicar a la persona interessada que assisteixi a una sessió de revisió d’examen perquè la Comissió li exposi els criteris de correcció i de qualificació que s’han fet servir.
4. La revisió de les reclamacions s’ha de fer entre l’11 i el 12 de setembre de 2014, ambdós inclosos.
5. La Comissió Avaluadora ha d’estendre acta de la sessió de resolució de les reclamacions presentades i enviar-ne una còpia compulsada a la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, juntament amb una còpia compulsada de l’acta d’avaluació definitiva.
6. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió que resolgui la Comissió Avaluadora poden interposar un recurs d’alçada davant la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació de les llistes definitives.
Article 27
Llista definitiva de persones aptes
La llista definitiva de persones aptes de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà s’ha de publicar el 15 de setembre de 2014 en el tauler d’anuncis de cada centre que ha fet la prova.
Article 28
Contingut del certificat d’aptitud de la prova
1. En el certificat d’aptitud de la prova hi han de constar:
a. Llinatges i nom de l’aspirant.
b. Número del document oficial d’identificació de l’aspirant.
c. La qualificació d’«apte» o «no apte», juntament amb la qualificació numèrica final, si aquesta s’ha pogut calcular.
d. La qualificació de la part de comunicació.
e. La qualificació de la part social.
f. La qualificació de la part cientificotecnològica.
g. S’hi ha d’especificar que dóna accés a qualsevol cicle de grau mitjà de formació professional del sistema educatiu.
2. Aquest certificat també acredita la superació d’alguna de les parts de la prova.
Article 29
Lliurament dels certificats d’aptitud a la prova
Les persones que han superat la prova d’accés, o tenen superada alguna de les parts de la prova, poden recollir el certificat que ho acredita al mateix centre públic on s’ha fet la prova a partir del dia 15 de setembre de 2014.
ANNEX 2
Prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà de formació professional
1. Estructura
La prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà s’estructura en les tres parts següents:
· Part de comunicació. Valora la competència en comunicació lingüística. Les matèries de referència són:
o Llengua castellana
o Llengua catalana
· Part social. Valora la competència social i ciutadana. La matèria de referència és:
o Ciències socials, geografia i història
· Part cientificotecnològica. Valora la competència matemàtica i la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic. Les matèries de referència són:
o Matemàtiques
o Ciències de la naturalesa o tecnologia (l’aspirant n’ha de triar una de les dues).
2. Qualificació de cada part
a. Cada matèria que s’avaluï es qualifica de zero a deu punts.
b. La qualificació de cada part és la mitjana aritmètica de les qualificacions de les matèries que la conformen. Aquesta qualificació s’ha d’expressar de zero a deu punts, amb dos decimals.
c. Si l’aspirant està exempt d’examinar-se de la prova de llengua catalana, la qualificació de la part de comunicació és la qualificació de la matèria de llengua castellana.
d. Si l’aspirant no fa la prova corresponent a alguna de les matèries d’una part i no està exempt de fer-la, la qualificació d’aquesta part ha de ser no presentat.
3. Qualificació final
a. La qualificació de cada part de la prova ha de ser numèrica, entre zero i deu punts, amb dos decimals.
b. La qualificació final s’ha de calcular sempre que s’obtengui almenys una puntuació de quatre en cada una de les parts, i ha de ser la mitjana aritmètica d’aquestes, expressada amb dos decimals. És positiva la qualificació de cinc punts o superior. Aquesta nota final, quan es pugui calcular, ha de quedar reflectida juntament amb la qualificació d’apte o no apte. Si no es pot calcular aquesta mitjana, s’ha d’indicar no apte.
c. Si hi ha exempcions d’alguna de les parts de la prova, la nota mitjana s’ha de calcular sobre les parts avaluades.
d. Si la qualificació de totes les parts és no presentat, o bé alguna part està exempta i la qualificació de la resta de les parts és no presentat, la qualificació final ha de ser no apte (no presentat).
e. Quan no se superi la totalitat de la prova, la qualificació de la part o les parts superades pot mantenir-se en les convocatòries següents. El certificat d’aptitud ha de ser el certificat que acrediti la superació d’alguna de les parts.
4. Durada de la prova
· Dues hores per a la part de comunicació.
· Una hora per a la part social.
· Dues hores per a la part cientificotecnològica.
5. Part de comunicació
Contingut
Consta de dos texts, un en català i un en castellà. Sobre cada text es formulen les qüestions següents:
a. Resum del text (3 punts).
b. Explicació del significat de paraules, expressions i idees del text (4 punts).
c. Redacció, amb una extensió d’unes 125 paraules, sobre un tema escollit d’entre dos de proposats (3 punts).
Criteris d’avaluació
S’avaluen la comprensió del text proposat, l’adequació i la coherència de les respostes a les preguntes fetes i, en general, l’expressió i la correcció ortogràfica i gramatical.
6. Part social
Contingut
Consta d’un examen de ciències socials, geografia i història.
Aquest examen ha de tenir cinc exercicis amb dues qüestions cada un o bé deu qüestions, relatives als continguts que consten en el temari per a les proves d’accés establert per la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional. Cada una de les qüestions té una puntuació màxima d’un punt.
Criteris d’avaluació
S’han d’avaluar l’adequació i la coherència de les respostes a les preguntes fetes i, en general, l’expressió i la correcció ortogràfica i gramatical.
7. Part cientificotecnològica
Contingut
a. L’alumne o alumna ha de fer un examen de matemàtiques i un de ciències de la naturalesa o de tecnologia (segons la matèria que hagi escollit en fer la inscripció)
b. L’examen de cada matèria ha de constar de cinc exercicis amb dues qüestions cada un o bé de deu qüestions, relatives als continguts que consten al temari per a les proves establert per la Direcció General d’Ordenació, Innovació i Formació Professional.
c. Cada una de les qüestions de cada examen té la puntuació màxima d’un punt.
Criteris d’avaluació
a. Respecte de l’examen de matemàtiques, s’han d’avaluar la capacitat d’interpretació del que es demana i l’ús d’estratègies de lògica matemàtica per arribar al resultat final. Així, s’avaluen tant el plantejament de la solució com el resultat obtingut.
b. Respecte de l’altra matèria, s’han d’avaluar l’adequació i la coherència de les respostes a les preguntes realitzades.
Material que es pot utilitzar durant la prova
· Es permet l’ús de calculadora científica, però no de gràfics ni programable.
· No es poden usar telèfons mòbils ni aparells de telecomunicacions.
· Si l’aspirant vol, pot fer ús de regle, escaire, cartabó i compàs.
· L’examen s’ha de presentar escrit amb tinta, en cap cas es pot respondre a llapis.
· No es pot entrar a l’examen amb texts o documents escrits.
· En el cas de ser necessari haver d’usar taules per resoldre algun examen, les facilitaran els examinadors.
Nota: els únics criteris d’avaluació i de qualificació que es poden aplicar són els establerts en aquest annex.
ANNEX 3
Calendari de la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà.
Convocatòria extraordinària de setembre 2014
|
Dates |
Actuació |
Art. |
|---|---|---|
|
De l’11 al 17 de juliol |
Inscripció per fer la prova. |
3 |
|
18 de juliol |
Publicació de la llista provisional de persones admeses i de persones excloses. |
12 |
|
21, 22 i 23 de juliol |
Termini de reclamacions contra les llistes provisionals. |
13 |
|
18 de juliol |
Cada centre comunica a la DGOIFP, per fax, la llista de les persones que sol·liciten l’adaptació de les condicions de realització de la prova. |
15.1 |
|
18 de juliol |
Cada centre tramet a la DGOIFP, per fax, les còpies de les sol·licituds i de la documentació que adjunten les persones que sol·liciten l’adaptació de les condicions de realització de la prova. |
15.2 |
|
18 de juliol |
Cada centre comunica a la DGOIFP, per fax, la proposta de la Comissió Avaluadora. |
20 |
|
24 de juliol |
Publicació de la llista definitiva de persones admeses i de les exempcions que tenen reconegudes. |
14 |
|
El mateix dia que es publica l’horari |
Publicació de la relació d’estris necessaris per fer la prova (si s’escau). |
17 |
|
2 i 3 de setembre |
Prova. |
16 |
|
8 de setembre |
Publicació de la llista provisional de persones aptes i de persones no aptes. |
25 |
|
8, 9 i 10 de setembre |
Termini de reclamacions contra la llista provisional davant la Comissió Avaluadora. |
26.1 |
|
De l’11 al 12 de setembre |
Revisió de les reclamacions. |
26.4 |
|
15 de setembre |
Publicació de la llista definitiva de persones aptes i no aptes. |
27 |
|
15 de setembre |
Lliurament dels certificats d’aptitud. |
29 |
|
15 de setembre |
Tramesa de la còpia compulsada de les actes de les proves (constitució de la Comissió Avaluadora, avaluació definitiva, sessió de revisió), dels fulls de qualificació originals i designacions de professors col·laboradors, si s’escau, a la DGOIFP. |
16.3 20.4 i 24 |
|
Un mes des de l’endemà de la publicació de la llista definitiva |
Termini perquè les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió que resolgui la Comissió Avaluadora puguin presentar un recurs d’alçada. |
26.6 |
ANNEX 4
Especialitat docent dels vocals de les comissions avaluadores de la prova d’accés a cicles formatius de grau mitjà de formació
[Segons el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen […] i s’estableixen les especialitats dels cossos d’ensenyança secundària (BOE núm. 287, 28 de novembre) i el Reial decret 1146/2011, de 29 de juliol (BOE núm. 182, de 30 de juliol)]
|
Matèria de referència d’ESO |
Especialitat del professorat que actuï com a vocal |
|
Llengua castellana |
Llengua castellana i literatura |
|
Llengua catalana |
Llengua catalana i literatura |
|
Ciències socials, geografia i història |
Geografia i història |
|
Matemàtiques |
Matemàtiques |
|
Ciències de la naturalesa |
Biologia i geologia Física i química |
|
Tecnologia |
Tecnologia |