Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 11990
Consell Consultiu
Aprovació de les bases i la convocatòria dels ajuts del Consell Insular de Menorca a les organitzaciones professionals agràries de Menorca (OPA) 2014
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 9 de juny de 2014, adopta els acords següents:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts a les organitzacions professionals agràries de Menorca, que es transcriuen més avall.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2014, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a)Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:
|
Partida |
Quantia màxima |
|---|---|
|
6.4120.4890031 Ajuts associacions professionals d'agricultura |
20.000 € |
L’import màxim a què es destina la convocatòria únicament podrà ampliar-se, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria i que s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b)El termini de presentació de sol·licituds serà de 30 dies naturals comptats a partir del següent a la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c)L’instructor d’aquest expedient serà la cap de negociat de sa Roqueta.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LES ORGANITZACIONS PROFESSIONALS AGRÀRIES DE MENORCA PER A L’ANY 2014
1. OBJECTE
L’objecte d’aquests ajuts és participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les organitzacions professionals agràries de l’illa de Menorca (d’ara endavant OPA) des de dia 16/11/2013 fins a dia 15/11/2014.
2. FINALITAT
Aquests ajuts tenen per finalitat contribuir al desenvolupament i la millora del sector agrari a través dels serveis d'entitats de representació col·lectiva.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.
4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES: REQUISITS I CONDICIONS
1.Són objecte de subvenció les activitats següents:
Línia 1. Manteniment de la pròpia organització professional agrària
Línia 2. Representació, formació i publicacions:
a. El desenvolupament de la funció representativa dels interessos socioeconòmics dels seus associats.
b. La publicació del mitjà de comunicació de l’organització dirigit principalment als seus socis, tant si és imprès com si és digital.
c. La realització d’activitats de caràcter formatiu relacionades amb el sector i que estiguin encaminades a la capacitació dels seus associats i la formació dels seus treballadors, sempre que tenguin relació amb un millor servei als associats.
2. Les activitats abans relacionades s’han de portar a terme des de dia 16 de novembre de 2013 fins a dia 15 de novembre de 2014.
3. Seran despeses subvencionables:
-El salari i els costos de Seguretat Social i de gestoria del personal laboral contractat.
-Lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d'altres, l'electricitat, telèfon, neteja.
-Subscripció a publicacions relacionades amb l'activitat de l'organització.
-Material fungible d'oficina.
-Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d'àmbit superior.
-Manteniment i adquisició d'equips informàtics.
-Viatges per assistència a reunions fora de l'illa de Menorca.
-Despeses de formació per al personal propi de l'organització.
-Despeses de formació als afiliats: despeses de desplaçament i allotjament dels ponents quan són de fora de l'illa de Menorca.
-Despeses d'assessoria fiscal.
-Despeses per a informació i comunicació.
5. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
1. Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.
2. L’import de les subvencions o els ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.
6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
1. Poden sol·licitar la subvenció les organitzacions professionals agràries legalment constituïdes, que tenguin el seu domicili social i àmbit d’actuació dins del territori de Menorca i un funcionament intern real i democràtic.
2. En aquest sentit, quedaran excloses d'aquest procediment de concurrència competitiva les organitzacions que no realitzin els processos electorals prevists en els seus estatuts.
3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a Sa Granja (Maó) i a Sa Roqueta (Ciutadella).
2.A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a. Document original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent.
b. Certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda.
c. Document de designació d'un representant.
d. Còpia acarada de l’acta que reculli els resultats del darrer procés electoral en virtut dels quals foren nomenats els actuals membres que integren els òrgans de direcció i relació nominal dels membres que els integren.
e. Còpia acarada del document d’identificació fiscal del sol·licitant (NIF) i del seu representant.
f. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu legal representant de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 10.1 del Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31.12.2005) (annex II)
g. Certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social (es pot autoritzar al Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions –vegeu annex I-). El sol·licitant ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca - aquest aspecte es comprovarà d'ofici per el Consell Insular de Menorca -
h. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu legal representant relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades, per a realitzar la mateixa activitat. (annex III)
i. Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca
Documentació específica
j. Certificat emès pel secretari de l'organització en què constin:
-El nombre d'afiliats en actiu fins al 31 de desembre de l'any anterior, que estiguin al corrent del pagament de la quota a l’organització.
-L'aportació econòmica realitzada pels socis de l'organització durant l'exercici anterior.
k. Pressupost complet i desglossat de despeses i ingressos de l’any corrent, que no pot presentar un dèficit inicial, i liquidació del de l’any anterior, que, si s’hagués tancat amb dèficit, s’haurà d’indicar amb càrrec a quins recursos s’ha eixugat.
l. Memòria detallada i quantificada de les activitats enumerades en el punt 4 de les bases i que es pretenen realitzar amb la subvenció sol·licitada.
S’eximirà de la presentació de la documentació a què fan referència les lletres a), c), e) i i) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, la qual cosa s’haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita a l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i Sa Granja o en els ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
4. Si la sol·licitud i/o documentació presentada té cap defecte o hi manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, comptats des de l'endemà de la recepció del requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 Llei 30/92, de 26 de novembre.
8. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
1. Seran seleccionades totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d’aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud
la documentació adient.
2. Per a la línia 1, de manteniment, es destinaran 30 € per afiliat que estigui al corrent del pagament de la quota de l’any 2013 a l’organització.
L’ajut màxim total per aquest concepte serà de 3.000 €.
Es destinarà un pressupost de 9.000 € a aquesta línia. Si no s'esgota aquest pressupost podrà revertir en la línia 2.
3. Per a la línia 2, de formació, representació i publicacions, es podrà subvencionar:
a. Per a les actuacions de representació de les OPA fora de Menorca es podran presentar les despeses següents: Trasllat, es destina fins a un màxim de 200 € per persona i viatge. Allotjament, es destina fins a un màxim de 150 € per persona i viatge. Dietes, es destinarà fins a un màxim de 64,40 € per persona i dia.
b. Assistència a fires: es destinarà un ajut màxim total de 500 € en concepte despeses de muntatge i/o lloguer de l'estand, material de l'estand, degustacions...; així com 0,25 €/km per transport dels animals que vagin a la fira.
c. Per a les actuacions de formació i publicacions, es destinarà un ajut màxim total de 4.000 €. En cas que l’actuació sigui inferior a aquest import no es pagarà més del cost de l’activitat, segons pressupost presentat.
L'ajut màxim individual per les despeses de la línia 2 serà de 3.700 €.
Es destinarà un pressupost d'11.000 € a aquesta línia. Si l'import total sol·licitat de la línia 2 supera el pressupost existent, es prorratejarà proporcionalment entre els sol·licitants, atenent el pressupost i els criteris establerts anteriorment.
La subvenció màxima total que podrà percebre cada OPA serà de 6.700 €.
9. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS
1. Es crea la Comissió Avaluadora dels ajuts regulats en aquestes bases.
2. L’objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d’ajuts, que hauran d’anar acompanyats d’informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d’acord.
3. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu d’Economia, Medi Ambient i Caça
- Secretari/ària: un/a funcionari/a del Departament
Vocals:
Titulars:
-el director insular d'Economia, Medi Ambient i Caça
-la tècnica agrícola cap de negociat de Sa Roqueta
-el tècnic agrícola de la seu del CIM
-la tècnica mitjana de gestió del Departament
4. Perquè la Comissió Avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.
10. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspondrà a un/una tècnic/a del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la comissió avaluadora.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del Departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Reformulació de sol·licituds. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari que reformuli la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si així s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
11. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció en tant que el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
3. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
4. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'estar a l'establert a la base 6. No obstant, l'entitat beneficiària pot substituir les certificacions que es senyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11.f) TRLGSIB)
12. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. El darrer dia per justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o l’ajut econòmic concedit serà dia 15 de novembre de 2014.
2. Per justificar s’ha de presentar la documentació següent:
a. Compte justificatiu:
-Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. S’ha de relacionar en la memòria els viatges de representació realitzats especificant lloc, data i finalitat de la reunió.
-Relació nominativa de les despeses realitzades (annex IV).
b. Originals i fotocòpies compulsades de les factures que avalin les despeses subvencionades per la línia 2.
c. Justificants de pagament de les despeses efectuades per a les despeses de la línia 2.
3. Les despeses de personal vinculades a les actuacions subvencionables no seran admissibles com a justificants d’aquesta convocatòria.
4. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s’haurà de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s’ha rebut.
5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.
6. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils (art. 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre).
7. Si la despesa justificada per cada una de les línies subvencionades és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat per línia, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
8. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
13. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Les OPA hauran de complir les obligacions següents:
a. Fer constar, de manera expressa, el suport del Departament d’Economia, Medi Ambient i Caça del Consell Insular Menorca, així com el web www.cime.es en la realització de les activitats subvencionades.
b. Fer constar el logotip de la candidatura de la Cultura Talaiòtica de Menorca per ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO en la realització de les activitats subvencionades.
c. Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
d. Realitzar l’activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.
e. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
f. Proporcionar la informació sobre l’activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
g. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
h. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.
i. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si poden afectar el cost total.
14. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENT
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides per l’establert a l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment; que haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest és a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha bona o mala fe en aquest.
La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe i, en canvi, s’anirà minorant en funció del grau de compliment del projecte subvencionat i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1% per cada dia de retràs.
Si el benefici no fa constar, de manera expressa, el import del CM, es minorarà en un 5% l'import de la subvenció correctament justificada.
En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.
15. INFRACCIONS I SANCIONS
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
16. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius:
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca
Normativa general aplicable:
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
-Reglament de la Llei General de Subvencions (Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol)
-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de es Illes Balears
ANNEX I: SOL·LICITUD DE PARTICIPACIÓ EN LA CONVOCATÒRIA D'AJUTS A LES OPAS (consta a l'expedient)
ANNEX II: MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE (consta a l'expedient)
ANNEX III: DECLARACIÓ RESPONSABLE ALTRES AJUTS REBUTS (consta a l'expedient)
ANNEX IV: RELACIÓ NOMINATIVA DE LES DESPESES DE LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CIM PER A LES ORGANITZACIONS PROFESSIONALS AGRÀRIES 2014 (consta a l'expedient)
Maó, 27 de juny de 2014
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón