Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 11512
Acord de la Comissió Insular d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Historicoartístic del Consell Insular d’Eivissa (CIOTUPHA), de dia 6 de juny de 2014, en relació a la modificació puntual del PGOU de Sant Antoni de Portmany “relativa a determinades normes urbanístiques” (Exp. PL 01/2014)
Versió PDF
En compliment de l’apartat Sisè de l’acord de la Comissió Insular d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Historicoartístic del Consell Insular d’Eivissa (CIOTUPHA), de dia 6 de juny de 2014, seguidament es fa públic què de conformitat amb l’article 132.3 del Reial Decret 2159/1978, de 23 de juny, mitjançant el qual s’aprova el Reglament de Planejament per al desenvolupament i aplicació de la Llei sobre Règim del Sòl i Ordenació Urbana, la CIOTUPHA aprovà la següent proposta d’acord:
«(.../...)
ACORD
PRIMER. APROVAR DEFINITIVAMENT, excepte els àmbits i determinacions que consten en els apartats segon i tercer del present acord, la modificació puntual del PGOU de Sant Antoni de Portmany “relativa a determinades normes urbanístiques” (Exp. PL 01/2014), amb les següents prescripcions i el contingut que consta a continuació:
1. La nova redacció del nou paràgraf que s’afegeix a l’article 84.4 PGOU haurà de fer referència només als sòls urbans i urbanitzables i exigir el compliment dels paràmetres urbanístics que siguin d’aplicació.
2. La nova redacció de l’article 97.1.d del PGOU, pel que fa als usos permesos, haurà de fer referència únicament al sòl urbà i urbanitzable. A més, haurà de preveure que en els conjunts històrics declarats BIC no regulats per un pla especial s’ha de requerir l’informe de la CIOTUPHA abans de l’atorgament de llicència.
3. La innovació de l’article 231 haurà de complir els següents aspectes:
S’inclourà la prescripció del Departament de Patrimoni consistent en condicionar la possibilitat d’incrementar el paràmetre d’ocupació a la no existència de restes arqueològiques valuoses.
Per tal d’evitar dubtes d’interpretació, cal millorar la redacció del supòsit en què es permeten ocupacions i volum majors en soterrani i plantes en els edificis que es dediquin exclusivament a usos comercial i/o d’establiments públics dins determinades zones extensives.
Atesa la denegació de l’aprovació de la modificació puntual respecte de les zones Extensives A i la suspensió de l’aprovació pel que fa a les zones Extensives C i F, s’exclouen aquestes zones de la redacció de la modificació de l’article. Atesa la denegació de l’ampliació del volum màxim per edifici dels establiments públics fins a 25.000 m3, s’inclou un paràgraf per deixar clar que la superfície màxima en aquests casos es mantindrà en l’actualment admissible.
El nou apartat 7è de l’article contendrà una referència a les normes sobre enjardinament mínim que hi ha al quadre resum de normes.
S’haurà de canviar la referència a “plànol adjunt” per una més adequada ja que formarà part de la normativa del PGOU.
A més, la modificació d’aquest article 231, afecta el contingut de l’article 285.5 del PGOU per la qual cosa s’ha d’entendre que la referència a soterranis i semisoterranis que fa l’article 285.5 s’haurà d’interpretar a la llum de la nova redacció de l’article 231.
4. La nova redacció de l’article 232 del PGOU, per tal que sigui coherent amb la modificació introduïda a l’article 231, ha d’incloure les condicions de què la mida 5 només està admesa en edificis exclusivament comercials i/o establiments públics.
5. La nova redacció de l’article 235 del PGOU ha d’incloure la prescripció efectuada pel Departament de Turisme del Consell Insular d’Eivissa i ha d’incloure la condició que figura a la memòria de què les mides 3 a 5 només es permeten en edificis exclusivament comercials.
6. Pel que fa a l’article 250, la seua redacció ha d’incloure que l’únic àmbit al que afecta la modificació és el sector 32 (sector industrial del Cor de Jesús).
7. En relació al quadre resum de normes, s’hi ha d’incloure que els paràmetres de Loma Pinar – Can Germà seran els de la Modificació puntual publicada al BOCAIB núm. 66, de 19/05/1998; s’ha de concretar a quina planimetria es refereix quan hi fa referència; a la zona “serveis”, s’ha de corregir l’error de transcripció que apareix al quadre resum de normes aprovat provisionalment per incloure-hi les dades correctes per a les reculades a laterals i fons: 3 m; i s’han d’incloure la resta de prescripcions ja descrites.
8. En relació a les determinacions derivades dels informes de la Direcció General d’Aviació Civil, s’hauran d’incloure els dos plànols de les servituds aeronàutiques de l’aeroport d’Eivissa que conformen l’annex I de l’informe de la Direcció General d’Aviació Civil de 9/01/2013.
9. Finalment, a la memòria de la Modificació puntual s’ha de corregir la transcripció incorrecta dels usos d’establiments públics admissibles segons el vigent PGOU. En concret, a la pàgina 6 de la Modificació Puntual (primer paràgraf de l’apartat c), on entre parèntesi diu: “restaurants, cafès, cafeteries, bars, cafès cantants, cafès teatre, tablados flamencs i semblants”, ha de dir: “restaurants, cafès, cafeteries i bars”.
L’anterior deriva de l’article 95.5 del PGOU en la redacció donada per la Modificació puntal del PGOU de Sant Antoni de Portmany amb l’objecte de modificar els usos a les zones de sòl urbà i urbanitzable en què es permeten els usos que comporten activitat musical (BOIB núm. 59, de 19/04/2005).
SEGON. SUSPENDRE L’APROVACIÓ DEFINITIVA de les zones Extensives C i F pel que fa a la Modificació puntual de l’article 231 del PGOU, atesa la manca de motivació de les determinacions que a continuació s’assenyalen, per tal que l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany esmeni les deficiències següents: 1) En primer lloc, aporti justificació detallada de la coherència d’aquests àmbits amb els criteris de la memòria en el sentit de mantenir el model de petit comerç a l’interior i a la zona més propera a la mar del nucli urbà; 2) En segon lloc, justifiqui adequadament la no vulneració de l’article 10.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la llei del sòl (TRLS2008), en relació als volums de 25.000 m3 que la modificació permetria en primera línia de mar d’aquestes zones extensives C i F.
TERCER. DENEGAR L’APROVACIÓ de la modificació puntual respecte dels següents aspectes de l’article 231 del PGOU de Sant Antoni de Portmany:
1. Pel que fa a la zona Extensiva A, a causa de l’incompliment dels criteris que imposa la mateixa memòria de la Modificació puntual.
Efectivament, la zona qualificada com a Extensiva A dins el nucli urbà de Sant Antoni, situada entre ses Variades i el port, no compleix els criteris que la memòria de la Modificació especifica que són necessaris per evitar afeccions importants sobre la mobilitat. A més, no compleix amb l’objectiu expressat, quan fa referència a l’article 235, de mantenir el model de petit comerç a l’interior i a la zona més propera a la mar del nucli urbà.
2. Pel que fa a la possibilitat d’incrementar el volum dels establiments públics a 25.000 m3, ja que aquesta determinació no està motivada de conformitat amb el que exigeix la Modificació puntual del PGOU aprovada definitivament amb prescripcions el 16 de març de 2005 (publicada al BOIB núm. 59, de 19/04/2005), que tenia per objecte modificar la regulació a les zones de sòl urbà i urbanitzable en què es permeten els usos que comporten activitat musical.
L’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany va justificar les limitacions que s’imposaven a les activitats a través d’aquella modificació puntual en base a la “necessitat d’evitar la implantació de noves zones de bars i discoteques que poguessin derivar en focus de remors, conflictes i molèsties per als vesins”; aquest règim d’usos estava previst mantenir-lo fins que la revisió del PGOU o la seua adaptació al PTEF establís a quines zones del municipi poden implantar-se aquest tipus d’establiments, mitjançant un anàlisi que determini a quines zones del municipi no es produirien incompatibilitats d’aquests usos amb el teixit residencial.
La present Modificació (PL 1/2014) permetria que els usos d’establiments públics passin de poder ocupar volums màxims per edifici d’entre 2.000 m3 i 5.000 m3 segons les zones, a poder-ne ocupar 25.000 m3 a totes les zones extensives A, B (llevat de l’assenyalada en el plànol que consta a la documentació de la modificació puntual), C, F, i K. Però, la documentació presentada no incorpora cap anàlisi que permeti establir a quines zones del municipi no es produirien incompatibilitats amb el teixit residencial si s’hi implantassin aquest volums que arriben a multiplicar per 12,5 els vigents actualment. Per aquesta causa, la modificació prevista a aquest article respecte de la materialització de tota l’edificabilitat dels establiments públics a través d’incrementar el volum màxim per edifici no està motivada i, en conseqüència, no es pot aprovar (s’ha de mantenir, doncs, respecte dels establiments públics, el mateix volum per edifici que actualment està vigent al PGOU).
QUART.- ADVERTIR que algunes de les previsions que conté la Modificació puntual aprovada definitivament no són compatibles amb les determinacions de la Revisió del PGOU que va ser aprovada inicialment per l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany mitjançant Normes subsidiàries el 27 de juny de 2013 (BOIB núm. 99, de 16/07/2013) i que, varen suposar la suspensió automàtica de les sol·licituds de llicències que les contradiguin.
CINQUÈ.- NOTIFICAR el present acord a l’Ajuntament de la Sant Antoni de Portmany.
SISÈ.- ORDENAR que es publiquin íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) aquest acord, les normes urbanístiques i la cartografia normativa de la present Modificació puntual, de conformitat amb allò establert a l’article 11.2 del TRLS2008, en relació amb l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, a l’article 134 del Reglament de planejament urbanístic, l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i amb l’article 64.1 de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl, una vegada introduïdes pels serveis del Departament de Territori del Consell Insular les esmenes i prescripcions que es deriven d’aquest acord.»
La transcripció d’aquest acord es fa a reserva d’allò establert a l’article 27.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Contra l’esmentat acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma (Mallorca), en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la publicació d’aquest acord al BOIB. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l’anterior, es pot exercitar, si és el cas, qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.
Eivissa, 24 de juny de 2014
La secretària tècnica de l’Àrea de Presidència
Rebeca Miguel Climent