Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 9526
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la Sol·licitud de tramitació d’urgència del procediment d’Avaluació Ambiental Estratègica del “Pla forestal de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears” (10E/14)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 6.bis de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 30 de gener de 2014,

ATÈS

1.Que l’article 6.bis de la Llei 11/2006 d'Avaluació d’Impacte Ambiental  i Avaluació Ambiental Estratègica, preveu, d'acord amb l'article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que quan raons d'interès públic ho aconsellin l'òrgan ambiental pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es reduiran a la meitat els terminis establerts per als procediments fixats a la Llei 11/2006 d'Avaluació d’Impacte Ambiental  i Avaluació Ambiental Estratègica, incloent el període d'informació pública.

2.Que la qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d’urgència a l’esmentada avaluació d'impacte ambiental.

El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d’urgència al procediment d’ Avaluació Ambiental Estratègica és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d’urgència.

La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d’urgència, i disposa que:

El que la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicament indeferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.

La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.

3.L'escrit de la directora general de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic de 21 de gener de 2014 indica que: “...arrel de la gran virulència de l'incendi sofert aquest estiu a la Serra de Tramuntana, es fa imprescindible disposar d'una eina com és el Pla Forestal, per poder gestionar millor la protecció dels boscos, sent necessari disposar del pla el més aviat possible. Per altra banda, resulta imprescindible tenir el pla aprovat de manera urgent, per tal d'incloure'l dintre del Pla de Finançament de Desenvolupament Rural 2014-2020...”

4.Que en conseqüència, per aplicar la tramitació d’urgència a l’AIA del projecte, ens hem de trobar davant d’un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s’adopti. S'observa que el temps és determinant per aprovar el Pla Forestal de manera urgent, el més aviat possible, per tal d'incloure'l dintre del Pla de Finançament de Desenvolupament Rural 2014-2020.

5.Que la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, com a òrgan ambiental, haurà de valorar si ens trobem davant de circumstàncies que responen a motius d’interès general, a la vista de les raons exposades a l'escrit de la directora general de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, si bé sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d’urgència.

6.Que d'acord amb l'apartat segon de l'article 6.bis de la Llei 11/2006 d'AIA i AAE, no es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.

ACORDA

Informar favorablement l’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment d'avaluació ambiental estratègica del “Pla Forestal de les Illes Balears”, reduint-se a la meitat els terminis establerts a la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, incloent el període d'informació pública, que passarà a ser de 23 dies.

 

Palma, 8 d’abril de 2014

El president de la CMAIB

José Carlos Caballero Rubiato