Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 11377
Aprovació definitiva ordenança fiscal reguladora de la taxa per la llicència d'obertura d'establiments

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el dia 30 d’abril de 2014, adoptà entre altres, el següent acord:

  • Aprovar inicialment i en el supòsit de que no es produeixin al·legacions en el període d’informació pública, també definitivament, la imposició de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per llicència d’obertura d’establiments.

Publicat anunci en el BOIB número 67 de data 15/05/14, no s’ha formulat cap reclamació contra el mencionat acord durant el termini d’exposició pública de 30 dies, pel que l’acord d’aprovació és definitiu, de tal manera que el text íntegre quedarà redactat tal com segueix:

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA

PER LA LLICÈNCIA D’OBERTURA D’ESTABLIMENTS

Article 1. Fonament i naturalesa,

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i d’acord amb el que es disposa en els articles 15 a 20 del Reial decret legislatiu 2/2004, del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per la llicència d’obertura d’establiments, que s’ha de regir per aquesta Ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que es preveu en l’article 57 de l’esmentat Reial decret legislatiu 2/2004.

Article 2. Fet imposable,

1. Constitueix el fet imposable de la taxa l’activitat municipal, tant tècnica com administrativa, encaminada a verificar si els establiments industrials i mercantils compleixen les condicions de tranquil·litat, sanitat i salubritat i qualssevol altres que les ordenances i els reglaments municipals o generals corresponents exigeixin per al funcionament normal dels establiments esmentats, com a pressupòsit necessari i previ perquè aquest Ajuntament atorgui la llicència d’obertura a què fa referència l’article 22 del Reglament de serveis de les corporacions locals.

2. A aquest efecte, es considera com a obertura:

  1. La instal·lació de l’establiment per primera vegada per tal de començar les activitats.
  2. La variació o l’ampliació de l’activitat que es duu a terme en l’establiment, encara que hi continuï el mateix titular.
  3. L’ampliació de l’establiment i qualsevol alteració que s’hi faci i que n’afecti les condicions que s’assenyalen en el paràgraf primer d’aquest article, condicions que s’exigirà que es tornin a verificar.

3. S’entén com a establiment industrial o mercantil tota edificació habitable, oberta o no al públic, que no es destina exclusivament a habitatge i que:

  1. Es dedica a exercir alguna activitat empresarial fabril, artesana, de construcció, comercial o de serveis subjecta a l’impost sobre activitats econòmiques.
  2. Tot i no dur-s’hi a terme les activitats esmentades, serveix d’auxili o de complement per a aquestes activitats, o hi té relació de manera que li proporcionen beneficis o aprofitament; és el cas, per exemple, de seus socials, agències, delegacions o sucursals d’entitats jurídiques, escriptoris, oficines, despatxos o estudis.

Article 3. Subjecte passiu.

Són subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a què fa referència l’article 35.4 de la Llei 58/2003, general tributària, titulars de l’activitat que es projecta dur a terme o, si s'escau, que es duu a terme a qualsevol establiment industrial o mercantil.

Article 4. Responsables.

1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què fa referència l’article 42 de la Llei 58/2003, general tributària.

2. En són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, de concursos, de societats i d’entitats en general, en els casos i amb l’abast que assenyala l’article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.

Article 5. Base imposable.

Constitueix la base imposable de la taxa dels establiments per a l’obertura dels quals és necessari un projecte tècnic la valoració de les obres i les instal·lacions que figuren en el projecte mateix.

Article 6. Quota tributària.

La Quota tributaria es determinarà conforme a les següents tarifes:

1. Activitats permanents majors                                               521,00 € + 1 % del pressupost.

2. Actualització d’activitats permanents majors                         521,00 € + 1 % del pressupost.

3. Activitats permanents menors                                              521,00 €          

4. Actualització d’activitats permanents menors                        521,00 €          

5. Activitats permanents innòqües                                            417,00 €

6. Activitats secundaries, complementaries de la principal         417,00 €

7. Activitats itinerants majors                                                   115,00 €

8. Activitats itinerants menors                                                    90,00 €

9.Traspassos, transmissions d’activitats                                   104,00 €

Article 7. Exempcions i bonificacions.

S’estableix una bonificació del 100% de la quota en les activitats sense ànim de lucre que hagi declarat d’interès municipal el Ple de la Corporació amb majoria simple, i que exerceixin l’Estat, la comunitat autònoma de les Illes Balears o el Consell Insular de Mallorca, o altres entitats locals.

Article 8. Meritació.

1. Es merita la taxa i hi ha l’obligació de contribuir des del moment que comença l’activitat municipal que en constitueix el fet imposable. A aquest efecte, s’entén que l’activitat esmentada comença la data que es presenta l’oportuna sol·licitud de la llicència d’obertura, si el subjecte passiu la formula de manera expressa.

2. Quan l’obertura ha tingut lloc sense haver obtingut la llicència oportuna, la taxa s’ha de meritar quan comenci efectivament l’activitat municipal encaminada a determinar si l’establiment compleix o no les condicions exigibles, amb independència de la iniciació de l’expedient administratiu que es pugui instruir per autoritzar l’obertura de l’establiment o decretar-ne el tancament en cas de no ser autoritzable aquesta obertura.

3. L’obligació de contribuir, un vegada que ha començat, no queda afectada, de cap manera, pel fet que es denegui la llicència sol·licitada, o perquè es concedeixi de manera condicionada a la modificació de les condicions de l’establiment, ni tampoc per la renúncia o pel desistiment de la persona sol·licitant una vegada concedida la llicència.

Article 9. Declaració.

1. Les persones interessades a obtenir una llicència d’obertura d’establiment industrial o mercantil han de presentar prèviament al Registre General la sol·licitud oportuna, en què s’han d’especificar l’activitat o les activitats que es duran a terme al local.

2. Si després d’haver formulat la sol·licitud de llicència d’obertura es canvia o s’amplia l’activitat que s’ha de dur a terme a l’establiment, o bé s’amplia el local inicialment previst, aquestes modificacions s’han de comunicar a l’Administració municipal amb el mateix detall i el mateix abast que s’exigeix en la declaració que preveu el paràgraf anterior.

3. En cas que s’hagi començat l’activitat sense haver sol·licitat la llicència d’obertura preceptiva o que s’hagi fet un traspàs de llicència, i també si s’ha sol·licitat una variació o ampliació de l’activitat que es durà a terme, s’ha de presentar, si escau, el justificant d’haver fet l’ingrés dels quatre darrers exercicis en matèria de l’impost sobre activitats econòmiques, de l’impost sobre béns immobles, de la taxa per la recollida de residus sòlids urbans i de la taxa pel tractament de residus sòlids urbans (incineració).

Article 10.  Liquidació i ingrés.

1. En el cas de les llicències a què fa referència l’article 6.1:

a. El tribut es gestiona per autoliquidació. En el moment que es formula la sol·licitud, s’ha de fer una liquidació provisional sobre la base que figura en el projecte tècnic redactat per un tècnic competent.

El termini d’ingrés de la quantitat resultant de la liquidació provisional que s’ha fet d’acord amb les dades de l’autoliquidació és de deu dies naturals, comptadors des que es notifica la liquidació provisional.

En tot cas, per recollir la llicència d’obertura d’establiments corresponent, té caràcter obligatori acreditar el pagament de la taxa.

Transcorregut el període voluntari d’ingrés de la taxa, s’han de meritar els recàrrecs que s’assenyalen en l’article 27 de la Llei general tributària. (Si l’ingrés o la presentació de la declaració es fa dins els tres, sis o dotze mesos següents a l’acabament del termini voluntari de presentació i d’ingrés, s’ha d’aplicar un recàrrec únic del 5%, del 10% o del 15% respectivament, i se n'han d'excloure l’interès de demora i les sancions que, en un altre cas, s’haurien pogut exigir. En cas que transcorri un període superior a dotze mesos, el recàrrec aplicable és del 20%, i s’hi han d’incloure els interessos de demora. Aquests recàrrecs són compatibles amb el recàrrec de constrenyiment que es preveu en l’article 28 de la Llei general tributària.) Així mateix, es podran dur a terme les actuacions administratives en matèria d’inspecció tributària que corresponguin.

El lloc d’ingrés en el període voluntari és el compte corrent de l’entitat bancària que s’esmenta a continuació i que és obert a nom de l’Ajuntament de Llucmajor:

(Les entitats bancàries que subscriguin el conveni Quadern 60.)

En cas que hagi transcorregut el període voluntari, l’ingrés s’ha de fer a la Tresoreria de l’Ajuntament de Llucmajor, al carrer de la Constitució, número 6, del nucli urbà de Llucmajor.

b. L’Administració ha de fer la liquidació definitiva una vegada que s’ha dictat la resolució procedent sobre la llicència, amb la deducció d’allò que ja ha ingressat el subjecte passiu en concepte de liquidació provisional; la diferència s’ha d’ingressar en la hisenda municipal i, pel que fa al procediment, s'ha d'atenir als terminis indicats per a la liquidació provisional, o, si escau, l’excés ingressat a conseqüència de la liquidació provisional s’ha de tornar d’ofici a la persona interessada.

2. En el cas de les llicències de l’article 6.2, el subjecte passiu ha de liquidar la taxa en el mateix moment que sol·licita la llicència.

Article 11. Infraccions i sancions.

En tot el que fa referència a la qualificació de les infraccions tributàries, i també de les sancions que hi corresponen en cada cas, s’ha d’aplicar el que s’estableix en els articles 191 i següents de la Llei 58/2003, general tributària.

Disposició transitòria

Les referències a l’articulat d’aquesta Ordenança s’han d’entendre sense perjudici que hagin pogut ser modificades per normativa posterior al moment que s’ha aprovat.

Disposició final

Aquesta Ordenança fiscal entra en vigor el mateix dia que es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i continuarà vigent fins que es modifiqui o es derogui de manera expressa.

 

Llucmajor, 20 de Juny de 2014.

 

El Batle,

Joan C. Jaume Mulet