Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 10817
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança municipal reguladora de la prestació dels serveis funeraris en el municipi de Ciutadella de Menorca (exp. 2014/001517)
Versió PDF
El dia 8 de maig de 2014, al punt 5, el Ple de l'Ajuntament va aprovar de forma definitiva la modificació de l’Ordenança municipal reguladora de la prestació dels serveis funeraris en el municipi de Ciutadella de Menorca (després de resoldre les al·legacions presentades), aprovada inicialment pel Ple de l'Ajuntament en sessió extraordinària que va tenir lloc el dia 27 febrer de 2014 i publicada en el BOIB núm. 32 de 6 de març de 2014.
HISTÒRIC DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS FUNERARIS EN EL MUNICIPI DE CIUTADELLA DE MENORCA
|
|
APROVACIÓ INICIAL |
APROVACIÓ DEFINITIVA |
APROVACIÓ INICIAL MODIFICACIÓ |
APROVACIÓ DEFINITIVA MODIFICACIÓ |
|||||
|
PLE |
14/10/2004 |
AUTOMÀTICA |
27/02/2014 EXT |
08/05/2014 |
|||||
|
BOIB núm. |
Data |
160 |
13/11/2004 |
186 |
30/12/2004 |
32 |
06/03/2014 |
|
|
A continuació, es transcriu íntegrament el contingut de l'Ordenança tal com ha quedat, i un cop introduïdes les recomanacions de l'Institut Balear de la Dona del Govern de les Illes Balears pel que fa al llenguatge emprat, segons l'informe d'impacte de gènere:
TEXT REFÓS DE L’ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS FUNERARIS EN EL MUNICIPI DE CIUTADELLA DE MENORCA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Els serveis funeraris estan liberalitzats des de l’entrada en vigor del Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures urgents de caràcter fiscal i de foment i liberalització de l’activitat econòmica. La seva entrada en vigor va comportar, teòricament, l’obertura del mercat dels serveis funeraris a les empreses privades, sens perjudici que els municipis poguessin sotmetre a autorització la prestació d’aquests serveis.
Per altra banda, l’entrada d’operadors privats no va impedir que els municipis poguessin continuar prestant, com un operador més, els serveis funeraris que fins en aquell moment tenien assumits, ja fos mitjançant una gestió directa o bé indirecta.
La realitat, però, és que amb el pas dels anys s’ha comprovat que l’obertura al sector privat del mercat funerari ha estat més teòrica que pràctica. En aquest sentit, basta veure l’anàlisi i les recomanacions de l’”Estudio sobre los servicios funerarios en España”, elaborat conjuntament pel Ministeri d’Economia i Hisenda i pel Ministeri de Sanitat i Política Social el 28 de juny de 2010, així com també les d’un estudi similar elaborat el mes de maig de 2011 per la Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern de les Illes Balears.
L’ordenança que regula la prestació d’aquests serveis en l’àmbit territorial del nostre municipi data del mes de gener de 2005. Tot i la data, s’hi observen moltes de les traves i restriccions descrites en els referits estudis, entre les quals, i com a exemple, són de destacar les següents:
L’exigència d’un nombre mínim de mitjans (vehicles, fèretres, personal), que exigeixen desemborsaments inicials importants i impedeixen iniciar l’activitat amb pocs mitjans, incrementant-los quan es vagi consolidant el negoci.
L’exigència d’acreditació de solvència financera i econòmica, inclosos requisits mínims de capital o l’obligació de constituir fiances o avals, que introdueix de forma arbitrària una dimensió mínima del negoci de l’operador entrant que no és necessària per exercir l’activitat.
L’exigència de local per a atenció al públic i oficines, que afegeix nous costos d’inversió, tampoc justificats en un sector en què sol ser habitual que la relació entre l’empresa funerària i la persona que rep el servei es realitzi en el domicili o hospital.
L’exigència d’experiència prèvia, que tampoc sembla necessària i impedeix que operadors sense experiència prèvia puguin accedir al mercat.
L’exigència de sales de vetlla o tanatoris a les empreses funeràries, que és un requisit desproporcionat, en tant que no és necessària per prestar el servei funerari.
A l’efecte d’harmonitzar l’actual ordenança amb les recomanacions dels estudis a què hem fet referència, es proposa la modificació dels articles 5, 6, 7, 8, 15, 16, 18, 22, 23, 26, 27, 31 i 34. Bàsicament, s’han eliminat requisits com l’experiència mínima de cinc anys en municipis de més de 20.000 habitants, l’obligatorietat d’ingressar a l’Ajuntament una fiança de 60.000 euros, s’ha disminuït a nivells proporcionals a la població el nombre de fèretres i vehicles exigits, etc. Així mateix, es configura l’activitat de tanatori com a no-obligatòria, s’elimina l’exigència de disposar de locals d’oficines i atenció al públic al terme municipal mateix, i es recorda que, legalment, qualsevol operador funerari autoritzat per qualsevol municipi espanyol pot efectuar al municipi de Ciutadella les tasques de recollida, conducció i transport de cadàvers, sense més requisits.
En un altre ordre de coses, es proposa la modificació dels articles 2, 16, 29 i 33 per tal d’adequar el redactat a l’aparició sobrevinguda de nova normativa en matèria d’activitats classificades.
Finalment, també s’ha tingut en compte l’establert per la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de servei i el seu exercici. Aquesta llei, que transposa al dret intern la directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, inclou en el seu àmbit d’aplicació els serveis funeraris, assenyala que la normativa reguladora de l’accés a una activitat de serveis o al seu exercici no podrà imposar als prestadors un règim d’autorització, sinó de forma excepcional, i sempre que no sigui discriminatori, sigui proporcional i la seva necessitat estigui fonamentada per raons d’ordre públic, seguretat pública, salut pública, protecció del medi ambient, escassetat de recursos naturals o l’existència d’inequívocs impediments tècnics que limitin el nombre d’operadors màxims del mercat. L’esmentada llei generalitza la substitució del règim d’autorització pel de comunicació prèvia o pel de declaració responsable del prestador.
Tal com expressament s’assenyala en l’”Estudio sobre los servicios funerarios en España”, tenint en compte les funcions per a l’activitat principal per a la prestació de serveis funeraris, no s’aprecien raons que justifiquin l’establiment d’una autorització prèvia; no podent-se invocar les raons de salut pública per a l’obertura d’una empresa funerària.
Així les coses, es proposa instaurar el següent règim d’accés, inici i exercici de la prestació de serveis funeraris:
1.- Règim d’accés, inici i exercici de l’activitat funerària que inclou l’obertura d’un establiment físic al municipi. El procediment queda incardinat en la tramitació prevista en la normativa sectorial d’activitats classificades, podent-se exigir, depenent del cas, el permís previ d’instal·lació i/o obres i la posterior declaració responsable per a l’inici i l’exercici de l’activitat.
2.- Règim d’accés, inici i exercici de l’activitat funerària que no inclou l’obertura d’un establiment físic al municipi. S’exclouen, per raons òbvies, l’activitat de tanatori i altres activitats complementàries que resulten incompatibles amb aquesta modalitat. S’instaura un règim de declaració responsable per a l’inici i l’exercici de l’activitat funerària.
3.- Per imperatiu legal, es permet exercir al terme municipal de Ciutadella l’activitat de recollida, conducció i transport de cadàvers a totes les empreses que comptin amb la corresponent autorització atorgada per qualsevol municipi del territori espanyol.
Cal assenyalar que s’ha revisat el règim d’infraccions i sancions, que no s’ajustava als límits quantitatius del títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
Finalment, cal dir que en aquest text definitiu s’han incorporat també alguns canvis com a resultat de les al·legacions presentades durant el tràmit d’exposició al públic i els informes sectorials emesos per les administracions consultades.
Tot seguit es transcriu, un cop modificada, el text sencer de la normativa, per a facilitar-ne la comprensió.
TÍTOL PRIMER. NORMES GENERALS
CAPÍTOL 1.- DIRECTRIUS GENERALS A LES QUALS RESTEN SOTMESOS ELS SERVEIS FUNERARIS
Article 1.- Resta sotmès a la present ordenança l’exercici de qualsevol activitat que tengui per finalitat prestar serveis funeraris en el municipi de Ciutadella (en endavant, “municipi”).
Article 2.- Aquesta ordenança estableix els oportuns requisits i les condicions, dins el marc competencial atribuït a aquest ajuntament, d’acord amb l’establert en l’article 25.2.k) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, en relació amb el que disposa l’article 22 del Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, i en el vigent Reglament de policia sanitària mortuòria, aprovat pel Decret 105/1997, de 24 de juliol, i la resta de disposicions complementàries i concordants amb les anteriors.
Article 3.- Els serveis funeraris podran ser prestats simultàniament, i en règim de lliure concurrència, per aquest ajuntament (en endavant “Ajuntament”), en qualsevol de les formes de gestió previstes per la normativa local vigent i per empreses privades degudament autoritzades per l’Ajuntament.
Article 4.- 1.- L’Ajuntament és l’administració competent en matèria de serveis funeraris i és el responsable de garantir-ne l’existència i la prestació a tota la col·lectivitat local. Fruit d’aquesta responsabilitat, la corporació municipal té les obligacions mínimes següents:
a) Vetllar perquè les empreses funeràries de titularitat privada prestin els seus serveis sota les condicions i amb l’abast que assenyalen el Reglament de policia sanitària mortuòria aprovat pel Decret 105/1997 i la present ordenança, adoptant, a aquests efectes, totes les mesures legals i reglamentàries que es considerin necessàries o adequades, especialment quan es tracti de preservar o restablir els drets dels les persones usuàries.
b) Suplir el sector privat en la prestació dels serveis funeraris si no existeixen empreses privades que prestin aquests serveis en el municipi.
c) Garantir el respecte integral envers els drets de les persones usuàries dels serveis funeraris.
2.- A més d’acomplir les seves obligacions mínimes en la matèria, l’Ajuntament podrà prestar tot tipus de serveis funeraris en règim de lliure concurrència amb el sector privat. Els serveis funeraris de titularitat municipal gaudiran de la condició de servei públic a tots els efectes, i les activitats derivades d’aquests es consideraran com a pròpies de l’Ajuntament.
3.- La gestió dels serveis funeraris pot ésser exercida per l’Ajuntament, a través de qualsevol dels mitjans i de les formes de gestió de serveis públics, tant directament com indirectament, que estableix la legislació de règim local i de serveis públics.
4.- Les empreses o entitats prestadores dels serveis funeraris podran condicionar la prestació efectiva dels serveis que els siguin requerits al compromís de pagament de les despeses corresponents, subscrit per algun familiar del finat. Malgrat això, les empreses o entitats prestadores dels serveis funeraris no podran fer ús d’aquesta facultat quan es tracti de prestar serveis funeraris en algun dels supòsits considerats en l’article 11.
Article 5.- Els particulars podran prestar els serveis funeraris en règim de lliure concurrència, amb la prèvia autorització de l’Ajuntament. L’Ajuntament concedirà les llicències o autoritzacions de referència a tots els sol·licitants que tenguin els requisits exigits per aquesta ordenança i disposin dels mitjans necessaris per prestar adequadament els serveis funeraris. Tot açò, sens perjudici del que assenyala l’article 23 d’aquesta ordenança en relació a l’activitat de recollida, conducció i transport de cadàvers.
CAPÍTOL 2.- DE L’ÀMBIT DELS SERVEIS FUNERARIS.
Article 6.- 1.- A l’efecte de la present ordenança tindran la consideració de serveis funeraris els següents, classificats en bàsics i complementaris:
Bàsics:
a) El condicionament higiènic i estètic dels cadàvers, de conformitat amb el que preveu la normativa vigent.
b) La realització dels tràmits i de les diligències necessaris per obtenir la confirmació mèdica de la mort o qualsevol altra verificació mèdica o sanitària del cadàver, el registre de la defunció i la gestió de l’autorització de sepultura, així com de qualsevol altra autorització que sigui necessària per al seu enterrament, incloent l’agenciat i el despatx d’aquests documents.
c) La disposició i el subministrament a la menuda de fèretres, taüts, arques, caixes, urnes, arques amb zinc i embalatges per al trasllat de cadàvers, restes cadavèriques i cendres, dins i fora del terme municipal de Ciutadella.
d) La recollida, la conducció i el trasllat de cadàvers mitjançant vehicles funeraris i la realització dels serveis, als locals habilitats amb aquesta finalitat, des de la mort fins al moment de la inhumació.
Complementaris:
e) L’amortallament o vestiment de cadàvers i el subministrament de mortalles amb la finalitat esmentada.
f) La disposició de locals o dependències, situats al terme municipal de Ciutadella, per realitzar qualssevol mètodes de tanatopràxia, relacionats en l’article 6 del Reglament de policia sanitària mortuòria.
g) La col·laboració en les pràctiques sanitàries dels cadàvers que sol·licitin les persones usuàries.
h) L’organització de l’acte social i/o religiós de l’enterrament.
i) El subministrament (si és sol·licitat a l’empresa funerària com un servei més) i el trasllat obligatori de tots els rams, les corones, les creus, etc. que es trobin en el domicili de la persona difunta i també hagin de ser portats al recinte funerari.
j) El subministrament de vehicles d’acompanyament.
k) El subministrament de recordatoris.
l) La publicació d’esqueles i notes funeràries a la premsa, la radiodifusió d’aquestes i, en general, la difusió de la mort a qualsevol mitjà de comunicació.
m) La realització de totes les gestions i diligències necessàries per poder incinerar els cadàvers de les persones que hagin mort al terme municipal de Ciutadella, a qualsevol cementeri de l’illa o fora d’aquesta que disposi d’aquest servei d’incineració per a restes humanes o que en puguin disposar en un futur, incloent el trasllat del cadàver i la realització de totes les fases fins al dipòsit final de les cendres on indiquin les persones sol·licitants del servei.
n) En general, la realització de totes aquelles activitats i dels serveis que es consideren propis de la tècnica i/o activitat funerària i dels hàbits socials en matèria de serveis funeraris, tots aquests previs i diferenciats dels serveis mortuoris de cementeri, tant actuals com futurs; el subministrament de béns accessoris i/o necessaris per procedir al sepeli o a l’enterrament del mort; així com tots aquells actes, diligències o operacions, de prestació directa o per agenciat, propis de l’activitat funerària o complementaris a aquesta i que es considerin en l’ordenança fiscal de referència.
2.- Queden exclosos de l’activitat de serveis funeraris el funcionament dels cementeris, que es regiran pel seu reglament municipal, l’ordenança fiscal de referència, el reglament de policia sanitària mortuòria vigent i la resta de normes d’aplicació dedicades a l’activitat citada.
Article 7.- L’activitat consistent en la prestació pel sector privat dels serveis funeraris esmentats en els anteriors preceptes s’ajustarà al previst en la present ordenança.
CAPÍTOL 3.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS DELS SERVEIS FUNERARIS
Article 8.- La prestació de serveis funeraris haurà de dur-se a terme amb plena observança de les directrius generals següents:
1.- Continuïtat dels serveis, que exigirà prestar-los amb caràcter permanent i ininterromput, tots els dies de l’any, sense perjudici de la determinació d’un horari d’atenció al públic.
2.- Regularitat dels serveis, que exigirà prestar-los de forma normal i puntual, i amb els mitjans personals i materials necessaris, exigits per aquesta ordenança.
3.- Universalitat i generalitat dels serveis, que exigirà prestar-los a tots els cadàvers i a les despulles. La prestació s’ajustarà a la pompa que la part interessada determini, llevat que es tracti de serveis gratuïts o bonificats.
4.- Equitat de les facturacions conformement a les tarifes establertes i segons la pompa dedicada pels interessats.
5.- Gratuïtat de tarifes del servei envers aquelles persones que determini prèviament l’Ajuntament, per manca o insuficiència de mitjans econòmics o quan així ho disposi l’autoritat judicial, d’acord amb les condicions i els requisits previstos a l’article 11 d’aquesta ordenança.
6.- Els serveis municipals, les empreses privades de serveis funeraris i el personal que en depèn han de relacionar-se amb les persones que sol·licitin les prestacions que considera aquesta ordenança amb l’atenció i el respecte que són propis.
7.- Els serveis mortuoris es contractaran i prestaran observant les prescripcions de la legislació sobre defensa de les persones consumidores i usuàries, i quedaran absolutament proscrites, entre d’altres, les pràctiques capcioses tendents a contractar prestacions no desitjades per la persona interessada, aprofitant la situació de dol.
8.- El subministrament de taüts i urnes cineràries s’efectuarà a la casa mortuòria, a les sales de vetlla o al dipòsit corresponent.
9. Els taüts i les urnes cineràries han de tenir les condicions que assenyalen les normes de policia sanitària mortuòria en vigor.
10. El material funerari utilitzat ha de ser adequadament desinfectat després de cada servei.
11.- Dins del terme municipal no s’efectuaran conduccions de cadàvers a mà o a pes de braços per la via pública, llevat de casos excepcionals, degudament justificats, que requeriran l’autorització prèvia de l’Ajuntament.
12.- La utilització de fèretres especials serà obligatòria per a la conducció de cadàvers en aquells supòsits en què així ho prevegi la legislació vigent.
Article 9.- Les empreses de serveis funeraris hauran de comptar, com a mínim, amb els mitjans personals i materials que preveu la legislació vigent i aquesta ordenança. El personal haurà de tenir la formació adequada.
CAPÍTOL 4.- RÈGIM TARIFARI DELS SERVEIS FUNERARIS I GARANTIES DEL PRINCIPI D’UNIVERSALITAT
Article 10.- 1.- Les tarifes dels serveis funeraris gestionats directament en règim de dret públic per l’Ajuntament seran aprovades per la corporació municipal de conformitat amb allò que preveu la legislació reguladora de les hisendes locals envers les prestacions patrimonials no voluntàries de caràcter públic.
2.- Les tarifes o els preus de la resta de serveis funeraris de titularitat municipal seran autoritzats per la corporació municipal, d’ofici o a proposta de l’ens o de l’empresa gestora.
3.- Les tarifes o preus de la resta de serveis funeraris de titularitat privada seran fixats lliurement per les empreses autoritzades. Aquestes empreses hauran de dipositar a l’Ajuntament, a efectes informatius, informació actualitzada sobre prestacions i preus a aplicar, un mes abans que aquests últims o llurs modificacions hagin d’entrar en vigor.
4.- En qualsevol cas, les empreses que gestionin serveis funeraris per qualsevol títol resten obligades a tenir, en un lloc visible i a disposició del públic, una relació detallada de tarifes o preus en vigor. Aquesta obligació abastarà també els serveis funeraris gestionats directament per l’Ajuntament mateix.
Article 11.- 1.- Amb la finalitat de garantir el principi d’universalitat i d’accés als serveis funeraris, les empreses funeràries autoritzades per l’Ajuntament tenen l’obligació, a instàncies de la corporació municipal, de prestar aquests serveis de forma gratuïta a les persones que ho requereixin per manca o insuficiència de mitjans econòmics. En cap cas es podrà denegar la prestació dels serveis funeraris.
2.- Les persones amb dret a rebre els serveis funeraris de forma gratuïta per manca o insuficiència de mitjans econòmics seran aquelles que determini l’Ajuntament, amb l’informe previ dels Serveis Socials Municipals.
3.- Per tal de ser persona beneficiària dels serveis gratuïts en els termes de l’apartat anterior, caldrà que les persones interessades acreditin que no es troben en disposició de procurar-se mitjans econòmics suficients i que el domicili mortuori de les persones difuntes radica en aquest municipi.
4.- Els serveis es prestaran a qualsevol persona quan així ho disposi l’autoritat judicial. L’Ajuntament determinarà en aquests casos si la prestació ha de ser gratuïta o bonificada.
Article 12.- 1.- Els serveis prestats per les empreses de serveis funeraris, de forma gratuïta, atès allò que disposa l’article anterior, gaudiran d’un nivell mínim de qualitat que garanteixi la dignitat del sepeli, d’acord amb els costums locals.
2.- L’execució material de les prestacions forçoses que considera l’article 11 es farà efectiva de la forma següent:
a) Quan els serveis funeraris siguin prestats per una única empresa, aquesta serà l’encarregada d’assumir les prestacions esmentades i el seu corresponent cost.
b) Quan siguin més d’una les empreses funeràries existents, totes aquestes assumiran les prestacions forçoses de referència, de forma successiva, per l’ordre d’antiguitat que determini la data d’establiment de cadascuna d’aquestes en el municipi. Tanmateix, les empreses funeràries podran establir, de comú acord, un règim diferent que haurà de ser autoritzat per l’Ajuntament.
3.- A l’efecte de l’apartat 2, els serveis funeraris de titularitat municipal, ja sigui directament o indirectament, tindran la condició d’empresa funerària.
4.- L’Ajuntament haurà de garantir i gestionar les prestacions mínimes quan el municipi no compti amb cap empresa de serveis funeraris.
5.- No obstant allò que preveuen els apartats anteriors, l’Ajuntament podrà contractar amb una empresa o grups d’empreses les prestacions gratuïtes que considera l’article 11.
Article 13.- 1.- El cost econòmic de les prestacions forçoses previstes a l’article 11 ha d’ésser distribuït per l’Ajuntament, a parts iguals, entre les empreses funeràries que hagin estat autoritzades per operar en el terme municipal, sigui quina sigui la forma en què es garanteixin o gestionin les prestacions esmentades.
2.- Als anteriors efectes, els serveis funeraris que estableixi l’Ajuntament tindran la condició d’empresa funerària, sigui quina sigui la seva forma de gestió.
3.- El cost econòmic de les prestacions forçoses que preveu l’article 11 serà distribuït a parts iguals per l’Ajuntament entre les empreses i entitats esmentades als apartats 1 i 2 anteriors.
4.- La negativa de les empreses funeràries a efectuar les prestacions forçoses considerades en el present article donarà lloc a les actuacions següents:
4.1. L’assumpció de la prestació per part de l’Ajuntament, directament o a través de tercers.
4.2. L’adopció de les mesures sancionadores que considera la present ordenança, així com la revocació de les llicències i autoritzacions municipals corresponents, si escau.
TÍTOL SEGON.- DE LES CONDICIONS I DELS REQUISITS D’EXERCICI DE LES ACTIVITATS DE SERVEIS FUNERARIS PER PART DEL SECTOR PRIVAT
CAPÍTOL 1.- REQUISITS I CARACTERÍSTIQUES DE LES EMPRESES PRESTADORES DELS SERVEIS FUNERARIS
Article 14.- Els empresaris o les empreses funeràries privades que, per compte propi, vulguin establir-se en el municipi estaran obligades a prestar, almenys de forma simultània, els serveis funeraris bàsics que descriu l’article 6 d’aquesta ordenança.
Article 15.- Els empresaris o les empreses funeràries privades que, per compte propi, vulguin prestar els seus serveis en el municipi, abans d’iniciar les seves activitats, hauran d’haver justificat l’acompliment dels requisits següents:
Si únicament volen prestar serveis bàsics o serveis bàsics i alguns de complementaris:
A) Vehicles
Les empreses disposaran de vehicles que tenguin autorització de transport funerari i compleixin les condicions del Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears per a la conducció i per al trasllat de cadàvers. En cas de disposar d’un vehicle, s’ha de garantir, en tot cas i mitjançant conveni o qualsevol altra forma admesa en dret, la capacitat per a la prestació del servei. Els esmentats vehicles hauran d’estar degudament carrossats i equipats reglamentàriament i en perfectes condicions de funcionament, estat i revisió. Pel que fa a la guarda dels vehicles, s’hauran de complir les condicions de l’article 15 E) e) d’aquesta Ordenança.
B) Fèretres
Els fèretres s’ajustaran amb les seves característiques al que estableix el Reglament de policia sanitària mortuòria, incloent fèretres comuns, fèretres per a trasllats, fèretres especials adaptats a la normativa vigent i fèretres infantils. Disposarà, alhora, de caixes de restes i urnes cineràries. S’haurà de disposar sempre d’un estoc mínim de 10 fèretres (destinats al municipi de Ciutadella) ubicats en un punt d’emmagatzematge a l’illa.
C) Mitjans personals
L’empresa haurà de disposar de personal suficient en quantitat proporcional als serveis que ofereixin. L’esmentat personal, degudament capacitat, anirà dotat de roba i d’instruments de fàcil neteja i desinfecció.
D) Mitjans materials
L’empresa haurà de disposar dels mitjans indispensables per a la desinfecció i neteja dels vehicles, dels estris, de la roba i de la resta del material emprat, amb una àrea diferenciada per a aquesta tasca.
Si, a més, es vol prestar el servei de tanatori:
E) Establiment o tanatori
Els locals hauran d’ajustar-se als requisits de l’article 38 del Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears i hauran de disposar de les següents instal·lacions fixes, ubicades en el municipi de Ciutadella:
a) Sales de vetlla o tanatoris
Es disposarà com a mínim d’una sala de vetlla.
Cada una de les sales de vetlla disposarà de dos espais diferents: un per a la família i els parents; i un altre per al túmul frigorífic on s’exposi el cadàver, que comptarà amb els dispositius necessaris perquè es mantengui a una temperatura màxima de 7º C.
Cada una de les sales de vetlla tindrà una superfície mínima de 20 metres quadrats.
Les sales de vetlla estaran subjectes a un règim d’horari de visites i presència de familiars, i podran estar tancades entre les 21 i les 9 hores.
b) Zona de treball
La zona de treball serà independent de la sala o les sales de vetlla. Estarà integrada per, almenys, tres sales: una per a la realització dels treballs de tanatopràxia, una altra com a dipòsit de cadàvers, i una tercera per a la manipulació de fèretres i d’altre material funerari.
Disposarà d’un dipòsit de cadàvers, on s’hi ubicaran els armaris frigorífics, amb capacitat mínima per a dos cossos.
c) Magatzem de fèretres
Es complirà l’assenyalat al punt B) d’aquest article.
d) Dependències d’atenció al públic i serveis comuns
L’establiment disposarà, almenys, de recepció, oficina administrativa, dependències de contractació de serveis, sala d’exposició de fèretres i urnes cineràries (sens perjudici que l’emmagatzematge es pugui efectuar en qualsevol punt de l’illa), i un nombre de lavabos suficient. També disposarà d’una sala d’espera d’ús comú propera a les sales de vetlla.
Les dependències d’atenció al públic estaran obertes durant un horari suficient amb un mínim de 12 hores repartides entre matí i capvespre, per tal d’atendre i contractar els serveis demanats per les persones usuàries. Aquestes dependències hauran d’estar degudament senyalitzades.
e) Local per a la guarda de vehicles
S’haurà de disposar d’un local d’espai suficient per allotjar-hi tots els vehicles afectes a la prestació dels serveis funeraris que posseeixi l’empresa.
S’haurà de disposar dels mitjans necessaris per al rentat i per a la desinfecció dels vehicles.
En cap cas podran allotjar-se en aquest local vehicles privats diferents als de serveis funeraris de l’empresa.
g) Altres característiques
L’entrada i la circulació de cadàvers serà independent de la reservada a l’accés per a vianants de familiars i visitants.
Article 16.- Tramitació per a l’inici, l’exercici i el cessament de l’activitat
1.- En el present article es regulen les diferents possibilitats de prestació de serveis funeraris en règim de lliure concurrència i per compte d’empreses privades al terme municipal de Ciutadella. Quan l’activitat implica l’obertura d’un establiment al municipi, la tramitació queda subsumida en el procediment legalment previst per a la instal·lació, l’inici i l’exercici d’activitat que deriva de la normativa vigent en matèria d’activitats classificades. Quan, per contra, les empreses que volen operar en el terme municipal tenen el seu establiment físic fora del municipi, s’ha d’estar al que disposa l’apartat 6 d’aquest article. En qualsevol cas, i si no s’especifica el contrari, quan en la present ordenança es fa referència al terme “autorització”, s’ha d’entendre feta la mateixa a qualssevol dels títols habilitants (permís d’instal·lació i obra quan es exigible, declaració responsable d’inici i exercici d’activitat amb establiment al terme municipal o declaració responsable d’inici i exercici d’activitat sense establiment al terme municipal). L’Ajuntament de Ciutadella podrà publicar un model de declaració responsable que podran utilitzar les persones interessades.
2.- Per a la realització de l’activitat de serveis funeraris amb un local adient ubicat a Ciutadella de Menorca, així com també per a la seva ampliació i reforma, serà necessari obtenir prèviament les corresponents autoritzacions d’instal·lació i/o obra que resultin exigibles, així com la presentació d’una declaració responsable d’inici i exercici d’activitat amb el contingut a què fa referència la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.
3.- En el tràmit d’autorització de l’activitat també s’haurà de justificar el compliment de la present ordenança, el PGOU de Ciutadella i els plans que el desenvolupin; el Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears; així com el que disposen els decrets 18/1996, de 8 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament d’activitats classificades i 19/1996, de 8 de febrer, pel qual s’aprova el Nomenclàtor d’activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses, subjectes a qualificació, la Llei i el Reglament d’ordenació dels transports terrestres i la resta de normes que puguin ser d’aplicació, d’àmbit local, autonòmic o estatal. S’estarà a l’assenyalat en les referides normes pel que fa al règim d’infraccions i sancions.
4.- La sol·licitud d’instal·lació i obres, quan aquesta és exigible conformement a la normativa sectorial en matèria d’activitats, s’acompanyarà de la documentació següent:
a) Descripció de l’activitat a desenvolupar, la seva incidència en la salubritat i en el medi ambient, i els riscos potencials per a les persones o béns, així com les mesures correctores proposades, i la justificació expressa del compliment de la normativa sectorial vigent i de tots i cadascun dels requisits exigits en l’article 15 d’aquesta Ordenança, en funció de si es prestaran únicament serveis bàsics o també de tanatori o complementaris.
b) Projecte subscrit per tècnic competent referit a totes i cadascuna de les instal·lacions de l’establiment.
5.- Concedit el permís d’instal·lació i obres, si és el cas, i un cop executades les instal·lacions i les obres, es procedirà a la presentació d’una declaració responsable d’inici i exercici d’activitat d’acord amb l’assenyalat en els capítols III i IV del títol IV de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, la qual s’acompanyarà, a part de la documentació assenyalada en l’esmentada llei, de la següent:
a) Inclusió en la declaració responsable signada per la persona que representi l’empresa d’una manifestació expressa que es disposa dels mitjans mínims assenyalats a l’article 57 del Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears i també dels assenyalats a l’article 15 d’aquesta ordenança, en funció dels serveis que es pretenen prestar a les persones usuàries.
b) Relació de les tarifes a percebre per tots i cada un dels serveis a prestar, amb memòria justificativa d’aquestes, sens perjudici d’haver de donar compliment també a l’assenyalat en el Decret 1/1998, de 2 de gener, pel qual es regula el dret a la informació sobre els serveis mortuoris i funeraris, i al ressenyat en l’article 58 del Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears, quant a la col·locació d’un cartell ubicat en un lloc destacat i perfectament visible, a disposició del públic, anunciant tots els serveis, els preus i les tarifes vigents.
En els casos en què no hagi estat preceptiva l’obtenció prèvia de permís d’instal·lació, amb la declaració responsable també s’adjuntarà la documentació ressenyada en les lletres a) i b) de l’apartat 4 d’aquest article.
En qualsevol moment, l’Ajuntament de Ciutadella podrà requerir la presentació de la documentació original a la qual facin referència les declaracions responsables.
6.- Atès que és usual que la relació entre l’empresa funerària i la persona que rep el servei es desenvolupi en el domicili de la persona difunta o a l’hospital i, atès també que en una situació de globalització i de lliure mercat és possible que empreses ubicades en diferents indrets de la geografia balear i espanyola puguin prestar aquests serveis de forma efectiva en el nostre terme municipal sense necessitat de disposar d’una oficina o d’un local d’atenció al públic en el municipi mateix, en la present ordenança no s’exigeix per a la prestació dels serveis funeraris bàsics, ni tampoc per als complementaris de les lletres e), h), i), j), k), l) i m) de l’article 6.1, la disposició d’un local per a atenció al públic i oficines a Ciutadella. En aquests supòsits, bastarà que les empreses funeràries interessades a prestar els seus serveis a Ciutadella presentin una declaració responsable d’inici i exercici de l’activitat, signada per la persona representant de l’empresa, on es comprometin al compliment de la present ordenança, del Reglament de policia sanitària mortuòria i de la resta de normativa que resulti d’aplicació. A l’esmentada declaració responsable s’inclourà:
a) La declaració responsable signada per la persona que representi l’empresa d’una manifestació expressa que es disposa dels mitjans mínims assenyalats a l’article 57 del Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears i també dels assenyalats a l’article 15 d’aquesta ordenança, en funció dels serveis que es pretenen prestar a les persones usuàries.
b) Relació de les tarifes a percebre per tots i cada un dels serveis a prestar, amb memòria justificativa d’aquestes, sens perjudici d’haver de donar compliment també a l’assenyalat en el Decret 1/1998, de 2 de gener, pel qual es regula el dret a la informació sobre els serveis mortuoris i funeraris, i al ressenyat en l’article 58 del Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears, quant a la col·locació d’un cartell ubicat en un lloc destacat i perfectament visible, a disposició del públic, anunciant tots els serveis, els preus i les tarifes vigents.
7.- Atès que els serveis funeraris constitueixen una activitat d’interès general de caràcter essencial, el seu cessament avançat a iniciativa de les empreses autoritzades mitjançant qualssevol de les modalitats previstes en aquest article, requerirà que sigui anunciat amb sis mesos d’anticipació en un diari de màxima difusió a la localitat, sense perjudici de la comunicació prèvia en el mateix termini a l’Ajuntament de Ciutadella.
A banda de la responsabilitat que pugui generar l’incompliment dels tràmits esmentats a l’article anterior, el cessament irregular de les activitats autoritzades podrà donar lloc a les mesures d’intervenció previstes a l’article 31 d’aquesta ordenança si d’aquesta situació se’n deriven les circumstàncies previstes en l’article 21.1.m) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
CAPÍTOL 2.- DRETS I DEURES DE LES EMPRESES DE SERVEIS FUNERARIS. RELACIONS AMB LES PERSONES USUÀRIES I DRETS D’AQUESTS.
Article 17.- Les empreses de serveis funeraris tenen els drets següents:
a) Exercir les seves activitats en els termes i les condicions que preveu aquesta ordenança.
b) Percebre els preus fixats com a contraprestació als seus serveis.
c) Utilitzar les vies públiques, i utilitzar les instal·lacions funeràries de titularitat municipal, i accedir-hi, en els termes i condicions que fixi la reglamentació del servei.
d) La resta de drets reconeguts per l’ordenament jurídic.
Article 18.- 1.- Les empreses que prestin els serveis funeraris que considera aquesta ordenança assumiran els deures i les obligacions següents:
a) Prestar els serveis amb la deguda diligència, rapidesa, continuïtat i qualitat, i garantir que els seus dependents i empleats guardin la màxima atenció, el respecte i les maneres en les relacions amb el públic i amb el servei.
b) Prestar els serveis a tota part interessada que ho requereixi, en les condicions reglamentàries i derivades d’aquesta ordenança.
c) Tramitar davant l’Administració municipal, en representació de les persones interessades, les sol·licituds de concessió de nínxols i sepultures, i les autoritzacions i els permisos necessaris a aquest efecte, l’obtenció de la llicència d’enterrament o cremació del cadàver i la inscripció de la defunció en el Registre Civil.
d) Facilitar, de forma no capciosa, als familiars de la persona finada, la informació que necessitin, i, si escau, l’adquisició o contractació de vehicles d’acompanyament, fèretres, corones, recordatoris, inserció d’esqueles i prestacions similars. En cap cas es podrà condicionar prestació dels serveis bàsics definits en l’article 6 a la contractació d’activitats complementàries.
e) Col·laborar amb l’Administració municipal per al millor compliment de les normes de policia sanitària mortuòria, especialment en situacions d’emergència o risc greu per a la salubritat pública.
f) Complir estrictament el Reglament de policia sanitària mortuòria, el Reglament municipal de cementeris i la resta de reglaments i ordenances municipals que siguin d’aplicació, fins i tot el del cementeri municipal, quan sigui el cas.
g) Mantenir en perfectes condicions tècniques de funcionament, de presentació i decòrum tots els vehicles que destini als serveis mortuoris.
h) Mantenir els locals i les instal·lacions afectes als serveis en condicions de presència, conservació, netedat i sanitat, amb la dotació del personal i del material requerits.
i) Transportar els fèretres per mitjà d’empleats de l’empresa fins al lloc on hi ha el cadàver i col·locar-lo, un cop condicionat, a l’interior del fèretre.
j) Respondre en tots els ordres dels danys causats a terceres persones amb motiu del funcionament dels serveis, tant si han estat directament produïts per l’empresa com pel personal que en depèn.
k) Exercir directament l’activitat i no cedir o traspassar a tercers la llicència municipal.
l) Complir estrictament les directrius i tota altra disposició del dret intern o comunitari dictada envers els serveis funeraris.
m) Observar, envers les persones usuàries, les obligacions derivades de la legislació sanitària i de protecció de persones consumidores i usuàries.
n) Informar i assessorar adequadament les persones usuàries i el públic en general.
o) Respondre del material que subministren i del correcte funcionament dels serveis i dels preus que apliquin.
2.- Les persones usuàries tenen, en relació amb els serveis funeraris, els drets següents:
a) Aquells que siguin correlatius o conseqüència necessària dels deures i de les obligacions legals o reglamentàries de les empreses funeràries.
b) Accedir als serveis considerats en la present ordenança quan la defunció afecti a: les persones el domicili mortuori de les quals sigui en el mateix terme municipal, o qualsevol altra quan així ho disposi l’autoritat judicial.
c) Rebre els serveis en condicions de respecte a la intimitat, a la dignitat, a les conviccions religioses, filosòfiques o culturals i al dolor de les persones afectades.
d) Tenir accés als serveis en condicions bàsiques d’igualtat, de manera que la manca o insuficiència de recursos econòmics no pugui constituir un impediment.
e) Rebre l’assessorament imprescindible per a garantir el procés correcte fins a la inhumació o incineració del cadàver. Aquest assessorament en tot cas també ha d’incloure la informació sobre els tràmits legals a seguir, i sobre els requisits i les pràctiques sanitàries exigibles segons la normativa de policia sanitària mortuòria.
f) Tenir accés al catàleg de prestacions que es poden contractar amb les entitats prestadores dels serveis funeraris, amb la indicació detallada de les característiques d’aquestes prestacions i dels preus aplicables.
g) Tenir accés als expedients d’elaboració de normes municipals d’ordenació de l’activitat funerària durant el tràmit d’informació pública i, si cal, presentar suggeriments o al·legacions.
h) Tenir la garantia que aquests serveis es mantenen en les condicions sanitàries que requereixen.
i) Tenir la garantia de la continuïtat i regularitat de les prestacions.
j) Poder elegir lliurement l’empresa funerària d’acord amb la present ordenança.
k) Els altres drets definits per la resta de normativa que sigui aplicable, i els reconeguts per la present ordenança.
3.- Les empreses funeràries han de disposar d’un catàleg que especifiqui el contingut de tots els serveis que presten, amb indicació detallada de les característiques de tots i cadascun dels serveis i de les prestacions, així com dels fèretres i altres elements, dels vehicles de conducció i/o trasllat i de les tarifes o preus vigents. Un exemplar d’aquest catàleg es posarà a disposició de l’Ajuntament.
Article 19.- 1.- D’acord amb l’article 59 del Reglament de policia sanitària mortuòria de les Illes Balears, les empreses funeràries han de portar un llibre registre dels serveis prestats, numerat en totes les pàgines i diligenciat per la Conselleria de Salut. En el llibre registre es faran les anotacions següents:
a) Nom i llinatges de la persona difunta.
b) Data i hora de la defunció.
c) Número d’ordre.
d) Data del servei.
e) Especificació de si es tracta d’una conducció o d’un trasllat, amb el lloc de procedència i destinació.
f) Qualsevol altra pràctica mortuòria que es realitzi al cadàver.
g) Import total del servei (IVA inclòs).
2.- Les empreses de serveis funeraris hauran de tenir l’esmentat registre a disposició de les autoritats i del personal funcionari de la corporació. Així mateix, durant els primers deu dies de cada trimestre natural, les empreses hauran de posar en coneixement de l’Ajuntament les reclamacions presentades durant el trimestre anterior.
CAPÍTOL 3.- DE LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS FUNERARIS
Article 20.- Tota empresa de serveis funeraris autoritzada, sigui pública o privada, està obligada a prestar els serveis propis de la seva activitat que li siguin requerits, i, a més, està obligada, en cas de cadàvers de beneficència, familiars desconeguts o judicials, a la prestació del servei bàsic de forma gratuïta, consistent en l’establert en aquesta ordenança.
No podrà imposar, en cap cas, prestacions diferents a les requerides, i, per tant, únicament i exclusivament podrà percebre les tarifes o els preus corresponents a les prestacions que li haguessin estat encomanades.
Article 21.- En cas de catàstrofes, les empreses de serveis funeraris estaran obligades a posar tots els mitjans materials i humans a disposició de les autoritats, que podran donar instruccions directament al personal d’aquelles.
Article 22.- Totes les empreses de serveis funeraris que vulguin prestar els seus serveis al municipi de Ciutadella hauran de prestar com a mínim i de forma obligatòria els serveis bàsics ressenyats en l’article 6 d’aquesta ordenança.
Article 23.- De conformitat amb l’article 22 del Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures urgents de caràcter fiscal i de foment i liberalització de l’activitat econòmica i, amb subjecció a les normes de policia sanitària mortuòria aplicables, qualsevol prestador de serveis funeraris que acrediti davant l’Ajuntament que ha obtingut la corresponent autorització per a l’efectiva prestació d’aquests atorgada per qualsevol ajuntament espanyol, podrà efectuar en el terme municipal de Ciutadella l’activitat de recollida, conducció i transport de cadàvers, que inclou el condicionament sanitari, enferetrament i altres activitats indispensables perquè la recollida s’efectuï en les condicions sanitàries legalment previstes.
Article 24.- De conformitat amb l’establert en l’apartat b) del punt 1 de l’article 5è de la vigent Llei d’ordenació i supervisió de l’assegurança privada, les entitats asseguradores no podran exercir l’activitat de prestació de serveis funeraris.
Article 25.- Les empreses de serveis funeraris únicament podran percebre per la prestació dels seus serveis els imports que resultin de l’aplicació de les seves tarifes vigents.
Article 26.- L’Ajuntament gaudirà, envers les empreses de serveis funeraris, de les facultats que li reconeix la legislació vigent, i molt especialment, de les següents:
a) Inspeccionar els vehicles destinats als serveis, els locals i el material corresponent.
b) Requerir les empreses perquè presentin la justificació del compliment de les seves obligacions com a empresa de serveis funeraris, les de treball i de caràcter social.
c) Imposar a les empreses el canvi de vehicles o de material quan s’hi apreciïn signes evidents de deteriorament o es desdigui de l’adequada prestació dels serveis.
d) Imposar a les empreses les sancions pertinents per raó de les infraccions que cometin i dictar-los les ordres oportunes per mantenir la prestació dels serveis al nivell adequat.
e) Intervenir les empreses en els supòsits de catàstrofe o infortunis públics o greu risc d’aquests, atès allò que disposa l’article 21.1.m) de la Llei estatal 7/1985, de 2 d’abril.
f) La resta de facultats i prerrogatives que considera aquesta ordenança i la normativa aplicable en seu local.
TÍTOL TERCER.- INTRANSMISSIBILITAT, CADUCITAT, RENOVACIÓ, SUSPENSIÓ, ANUL·LACIÓ I VIGÈNCIA DE LES LLICÈNCIES I AUTORITZACIONS PER A EMPRESES PRIVADES
CAPÍTOL 1.- INTRANSMISSIBILITAT DE LES AUTORITZACIONS
Article 27.- Les autoritzacions per a l’exercici d’activitats funeràries per part d’empreses privades per compte propi es concediran sempre prenent en consideració les característiques particulars de l’empresa o la persona autoritzada, amb la finalitat de garantir que aquesta disposi dels mitjans materials i personals necessaris per tal de prestar correctament els seus serveis, inclusivament el de transport funerari. Aquestes autoritzacions no seran transmissibles.
Les transmissions d’autoritzacions que es produeixin contravenint la prohibició anterior no gaudiran d’efectes, i els responsables d’aquesta infracció respondran solidàriament dels danys derivats de la seva actuació i de les sancions imposades per l’Ajuntament. La petició de nova autorització no extingirà ni reduirà la responsabilitat esmentada.
CAPÍTOL 2.- CADUCITAT DE LES LLICÈNCIES I AUTORITZACIONS
Article 28.- 1.- Les llicències per a l’exercici d’activitats funeràries caducaran per les causes previstes, amb caràcter particular o general, en la legislació sectorial i de règim local i en la present ordenança.
2.- L’acte d’atorgament de la llicència d’activitats fixarà els terminis d’iniciació, interrupció màxima i acabament de les obres i instal·lacions necessàries a fi d’aplicar i de fer efectives les mesures correctores i la resta de condicions imposades.
3.- Un cop concedida l’autorització municipal per prestar els serveis funeraris, el titular d’aquesta haurà de posar en marxa l’activitat en un termini màxim de trenta dies hàbils.
4.- L’incompliment de qualsevol de les condicions especificades donarà lloc a la caducitat de la llicència, amb la prèvia audiència del titular de l’autorització. Tanmateix, aquests terminis podran ser prorrogats per l’Ajuntament, amb la prèvia petició raonada.
CAPÍTOL 3.- REVOCACIÓ, SUSPENSIÓ I ANUL·LACIÓ D’AUTORITZACIONS
Article 29.- 1.- Les autoritzacions per a l’exercici d’activitats de serveis funeraris podran ser suspeses, revocades o anul·lades en els supòsits previstos per la normativa vigent, les ordenances d’aplicació i el reglament de policia sanitària mortuòria.
2.- La revocació, suspensió o anul·lació de l’autorització portarà aparellada la clausura de les instal·lacions, sense perjudici de les mesures d’intervenció que pugui adoptar l’Ajuntament a l’empara de l’article 21.1.m) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril; la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, i la present ordenança.
3.- Quan la suspensió, revocació o anul·lació de l’autorització vingui motivada per fets, la comissió dels quals porti aparellada, a més, la imposició d’una sanció, els responsables dels fets sancionats no podran obtenir una nova llicència durant un termini de cinc anys. Aquest darrer termini quedarà reduït al termini de suspensió de l’autorització si aquesta és la mesura adoptada per l’Ajuntament.
4.- En el supòsit d’inici i exercici de l’activitat funerària mitjançant la presentació de declaració responsable de conformitat amb el que disposa l’article 16 de la present ordenança, la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada, manifestació o document que acompanyi la declaració, o la no-presentació davant l’Ajuntament de la declaració mateixa, tindrà els efectes assenyalats en l’article 70.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
CAPÍTOL 4.- DE LA VIGÈNCIA DE LES AUTORITZACIONS
Article 30.- Les autoritzacions per a l’exercici d’activitats consistents en la prestació de serveis funeraris tindran una vigència de 15 anys.
Les autoritzacions concedides d’acord amb la normativa anterior a la present ordenança mantindran la seva vigència, sens perjudici que les empreses afectades hagin d’adaptar la seva activitat al contingut de l’Ordenança en el termini màxim d’un any des de l’entrada en vigor d’aquesta o d’alguna de les seves modificacions.
TÍTOL QUART.- DEL RÈGIM SANCIONADOR I DE LA INSPECCIÓ MUNICIPAL
CAPÍTOL 1.- INFRACCIONS I SANCIONS
Article 31.- 1.- Les entitats prestadores dels serveis funeraris poden ésser sancionades per la comissió de les infraccions tipificades en aquest article, sens perjudici de les sancions aplicables per la vulneració de la normativa en matèria de policia sanitària mortuòria i en matèria de defensa de les persones consumidores o usuàries.
2.- Són infraccions molt greus:
a) Gestionar serveis funeraris sense la preceptiva autorització municipal.
b) No prestar els serveis contractats amb les persones usuàries.
c) Falsejar dades relatives al servei funerari i donar informació falsa sobre les condicions de prestació dels serveis.
d) Facultar serveis no contractats ni sol·licitats.
e) Impedir o dificultar als inspectors o agents municipals la inspecció dels serveis funeraris.
f) Cometre qualsevol altra vulneració greu dels drets de les persones usuàries definits per aquesta ordenança.
g) Infringir greument el reglament de policia sanitària mortuòria de la CAIB.
h) Reincidir en la comissió de dues faltes greus o més de dues en el termini d’un any.
i) Fer transmissió de la corresponent autorització municipal de prestació de serveis funeraris.
3.- Són infraccions greus:
a) No disposar del tipus de materials i de serveis que tenen en els catàlegs i que han estat objecte de contractació.
b) Donar informació o assessorament erronis a les persones usuàries sobre els tràmits legals a seguir o els materials a utilitzar preceptivament i les pràctiques sanitàries a complir.
c) Prestar els serveis amb vehicles no autoritzats.
d) No tenir llibre de reclamacions o negar-se a facilitar-lo.
e) Obstruir l’activitat inspectora dels òrgans municipals competents.
f) Incomplir qualsevol altra de les condicions de les autoritzacions de prestació dels serveis funeraris.
4.- És una infracció lleu qualsevol altre incompliment de les ordenances o dels reglaments municipals reguladors dels serveis funeraris i qualsevol contravenció o vulneració de les seves prescripcions tipificada com a infracció administrativa en la matèria.
Article 32.- L’Ajuntament podrà sancionar, d’acord amb el procediment corresponent, les infraccions tipificades en aquesta ordenança. L’Alcaldia subjectarà la seva potestat sancionadora als criteris següents:
1.- Infraccions tipificades a l’Ordenança:
a) Infraccions lleus: amonestament o multa de fins a 750 euros.
b) Infraccions greus: multa de 751 euros fins a 1.500 euros i suspensió de l’activitat fins a 6 mesos.
c) Infraccions molt greus: multa de 1.501 euros fins a 3.000 euros i possibilitat de suspensió de l’autorització per a prestar serveis funeraris per un termini màxim de 3 anys.
A més, l’Ajuntament podrà revocar l’autorització de les empreses que hagin estat sancionades per tres faltes molt greus en el termini de devuit mesos. La revocació de l’autorització es resoldrà en el mateix expedient en què s’estableixi la tercera sanció.
Article 33.1.- 1.- Les sancions previstes, sigui quina sigui llur qualificació, es graduaran de conformitat amb els criteris següents:
a) L’existència d’intencionalitat o reiteració.
b) La naturalesa i entitat dels perjudicis causats.
c) La reincidència per comissió, en el termini d’un any, de més d’una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma.
d) La prohibició que la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.
e) Aquells altres criteris de gradació que consideri la legislació sectorial.
La resta de sancions previstes en el present capítol es graduaran d’acord amb la seva normativa específica, i supletòriament, d’acord amb els criteris anteriors i amb la Llei 7/2013, de 26 novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears.
2.- La imposició de sancions serà compatible amb l’adopció de les mesures previstes en aquesta ordenança. La imposició d’una sanció serà compatible amb la restitució del benefici il·lícitament obtingut.
Article 34.- Les empreses o entitats prestadores de serveis funeraris seran, en tot cas, responsables de les infraccions que hagin tingut el seu origen en accions o omissions imputables al seu personal.
CAPÍTOL 2.- RÈGIM JURÍDIC DEL PROCEDIMENT SANCIONADOR
Article 35.- El procediment sancionador aplicable serà l’establert per Decret 14/1994 de la CAIB regulador de l’exercici de la potestat sancionadora en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de Balears.
CAPÍTOL 3.- INSPECCIÓ MUNICIPAL
Article 36.- 1.- Els serveis municipals exerciran les funcions d’inspecció i de control de les activitats funeràries previstes en aquesta ordenança. En l’exercici de les seves funcions, els inspectors municipals tindran el caràcter d’agents de l’autoritat.
2.- Els inspectors municipals hauran d’acreditar la seva identitat i, en l’exercici de les seves funcions, podran:
a) Accedir a totes les instal·lacions de les empreses funeràries.
b) Demanar informació verbal i escrita en relació a l’activitat inspeccionada i, alhora, inspeccionar els llibres i registres a què fa referència l’article 26.
c) Aixecar actes quan apreciïn indicis d’infracció.
d) Proposar a l’Ajuntament, en situacions de risc gran per a la salut pública, l’adopció de mesures proporcionades, fins i tot d’ordre cautelar o provisional, així com l’aprovació d’instruccions.
La funció inspectora no quedarà circumscrita a l’àmbit sancionador, i tindrà també per objecte comprovar les condicions de les instal·lacions, del personal, dels vehicles i de la resta del material destinat als serveis funeraris i, en general, el compliment dels requisits i de les condicions a què són sotmeses les activitats funeràries.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.- El text refós resultat de la modificació de l’Ordenança entrarà en vigor un cop publicat en el BOIB i passat el termini assenyalat en l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Ciutadella de Menorca, 12 de juny de 2014
L'alcalde
José María de Sintas Zaforteza