Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10552
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Projecte de traçat de millora de la carretera Me-1 entre Ferreries i Ciutadella. (40913/12 i XN-310/12)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears i l’article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 08 d’abril de 2014,

ATÈS

1. Que l'objecte del projecte de traçat de millora de la carretera ME-1 entre Ferreries-Ciutadella del pk 30+400 al pk 42+800, és la millora de la seguretat i la mobilitat, prohibint els girs a l'esquerra i realitzant actuacions sobre girs i accessos.

2. Que les principals actuacions previstes susceptibles de produir impactes són:

a. Ampliació de la plataforma de la carretera un mínim de 12 metres (2,5m de vorals, 3,5m de carrils i 1,5m de berma).

b. Construcció de vuit enllaços/interseccions amb nous carrils d'incorporació i passos inferiors.

c. Construcció de carrils addicionals per a vehicles lents i girs a la dreta.

d. Millores de les rasant i dels drenatges.

3.  Que el projecte de traçat preveu la construcció de 8 enllaços/interseccions en 12,4km.

4. Que el projecte transcorre per sòl classificat amb diferents categories, d'acord amb el PTI de Menorca: Sòl rústic General, Àrea d'interès Agrari, Àrea Natural d'Interès Territorial, Àrea Natural d'Especial Interès, Àrea d'Alt Nivell de Protecció-Alzinars.

A APR d'inundació entre els pk 31+300 i el 33+300 (l'Argentina) i l'entorn del pk 40+200 (Naveta des Tudons).

A APR d'incendis entre Pk 34+350 al 35+100.

A APR d'Erosió a gran part del traçat.

A APR Risc de contaminació d'aqüífers pk 34+600-35+200 i 35+800-37+800, 40+000-40+140.

A Xarxa Natura:

LIC/ZEPA ES0000230 La Vall pk 34+350 al 34+800

ZEPA La Vall pk 37+050 al 40+500

5. Que una part del traçat que es veurà afectat per les obres està inclòs en la Xarxa Natura 2000, en concret, 2,96 km que afecten a la ZEPA ES0000230 ampliació de la Vall i 423 m al LIC ES5310113 La Vall. Que s’ha presentat un estudi d’avaluació de les repercussions ambientals.

6. Que segons la capa de l’IDEIB de l’Atlas dels Hàbitats d’Espanya de 2005 no hi ha cap hàbitat d’interès comunitari que es pugui veure afectat per les obres. I que segons el Bioatles, es constata la presència d’un niu de milana (Milvus milvus), en la quadrícula 5 x 5: 672, 4428 que acostuma a estar ocupat, a menys de 500 m de la carretera.

7. Que l'Estudi d'impacte ambiental (setembre 2013) i l'addenda (març 2014) a la justificació de la solució presentada estableix com a criteris de valoració, de les alternatives als enllaços/interseccions i resta d'actuacions, la seguretat, funcionalitat, capacitat, economia, ocupació i impacte.

8 Que l'estudi d'alternatives per el nombre i ubicació d'enllaços/interseccions no es troba suficientment justificat ambientalment.

9. Que degut a la poca distància existent entre alguns dels enllaços/interseccions, i els seus impactes ambientals associats, alguna de les actuacions podrien modificar-se o bé suprimir-se.

10. Que es projecten tres enllaços/interseccions en tan sols 2,5 km (entre el pk 34+320 i el pk 36+950), i no es justifica la necessitat de l'execució de l'enllaç del camí de l'Almudaina pk 35+540, amb vial de servei per donar accés al centre d'oci (tipus peces amb pas inferior), existint un pas inferior a 1,1km que permet realitzar el canvi de sentit.

11. Que l'enllaç amb rotonda inferior ovalada(pk 36+950) genera una lleu afecció sobre l'alzinar AANP.

12. Que l'enllaç amb rotonda inferior ovalada (pk 40+220) ubicat a APR d'inundació, genera impacte paisatgístic, ocupació del territori, impacte visual i distorsionament del paisatge i es planteja per a realitzar el canvi de sentit per accedir a la Naveta des Tudons en sentit Ciutadella.

13. Que per donar accés al Camí des Caragolí, a una indústria (pk 41+190) i a una finca privada (pk 38+510) es planteja com a mesura correctora el canvi de la rotonda a nivell per una intersecció tipus ametlla amb carril central de gir a l'esquerra.

14. Que es presenten mesures correctores per els passos de fauna (mamífers i rèptils en l’àmbit de les obres), els drenatges, els pendents, la flora, patrimoni arqueològic i etnològic, protecció dels sòl, qualitat de l'aire i del dimensionat dels enllaços/interseccions.

15. Que no s'ha definit la zona d'aplec de maquinària ni de residus.

16. Es presenta un pla de vigilància ambiental sense indicadors ni temporalització dels controls.

17. Que consta a l'expedient els informes favorables alguns amb consideracions i/o observacions de l'Ajuntament de Ferreries, l'Ajuntament de Ciutadella,del Departament de Cultura, Patrimoni i Educació del Consell Insular de Menorca, del Departament d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Menorca, del Servei de Planificació (pendents acord del Subcomitè), dels Servei d'Estudis i Planificació i del Servei d'Aigües Superficial de la Direcció General de Recursos Hídrics.

18. Que no s'han rebut els informes del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, ni de l'Agència Reserva de la Biosfera, ni de la Direcció Insular d'Economia, Medi Ambient i Caça del Consell Insular de Menorca.

19. Que durant la fase d'exposició pública, tant la de 10 de gener de 2013 i la de 31 d’octubre de 2013, s'han rebut un total de 23 al·legacions, de particulars, dels partits polítics (PSOE Menorca i PSM Menorca), dues del GOB i del Col·legi d'arquitectes.

20. Que el tram de la carretera ME-1 Ferreries-Ciutadella té un trànsit de més 3 milions de vehicles/any, per la qual cosa s'ha de considerar com a gran eix viari.

21. Que respecte al règim regulador dels enllumenats existeixen zones classificades com a E1. I que l’EARA presentat  no valora la possible afecció a les aus per renous durant les obres o per contaminació lumínica, en el cas de que s’instal·li il·luminació en la rotonda que es crearà dins la ZEPA.

22. Que el projecte supera el milió d'euros.

ACORDA

A. Pel que fa a l’Avaluació d’Impacte Ambiental:

Informar favorablement el “Projecte de traçat de millora carretera Me-1 entre Ferreries i Ciutadella entre el pk 30+400 i el pk 42+800”, sempre que es compleixin les mesures correctores proposades (excepte les de la proposta tècnica), el Pla de Vigilància Ambiental, així com els condicionants següents:

1. S'ha d'eliminar l'enllaç tipus peces amb vial de servei (pk 35+540).

2. S’ha de redimensionar l’enllaç amb pas inferior existent (pk 34+320) per tal de donar accés als vehicles pesats minimitzant l’afecció a Xarxa Natura 2000 i a l’Alzinar, sempre garantint les mesures de seguretat de la via.

3. S’ha de reduir el dimensionat de l’enllaç del pk 36+950 (rotonda ovalada inferior) per minimitzar l’ocupació i executar el vial de servei al més a prop possible de la carretera per a minimitzar l’impacte sobre l’alzinar.

4. No s'actuarà damunt la mitja lluna existent al pk 38+150.

5. S'haurà de reubicar l'enllaç del pk 40+220 fora d'APR d'inundació i s'haurà d'escollir el disseny de l'enllaç/intersecció més adient per a la nova ubicació, sense menyspreu de la seguretat de la via.

6. l pk 41+190 s’haurà d’executar l’enllaç tipus ametlla que es proposa com a mesura correctora, si es donen les condicions de visibilitat suficients per garantir la seguretat viària

7. S’haurà de minimitzar el vial de servei entre els pk 32+200 i el pk 32+500.

8. S’intentarà minimitzar l’enllumenat per a evitar al màxim la contaminació lumínica sempre garantint la seguretat viària.

-S’haurà de reduir, per disminució del flux emès per les fonts de llum, a determinades hores de la nit en les que l’activitat ciutadana i la intensitat del trànsit disminueixen sensiblement.

-S’hauran d’instal·lar reductors de tensió de l’enllumenat durant les hores nocturnes a les interseccions/enllaços.

-A les zones classificades con a E1 la brillantor haurà de ser mínima.

9. S’hauran de soterrar les esteses de servei aèries de telecomunicacions que actualment transcorren a la vora de la carretera, sempre i quan les infraestructures ho permetin.

10. S'haurà de resembrar els exemplars d'alzines que hagi estat impossible no afectar.

11. El projecte constructiu haurà de definir els llocs d'aplec de maquinària i residus, els quals s'ubicaran fora d'APR inundació i vulnerabilitat d'aqüífers, a llocs sense vegetació rellevant, si és possible a llocs antropitzats i sempre amb les mesures de seguretat necessàries per evitar la contaminació del sòl i/o dels aqüífers.

12. El pla de vigilància ambiental haurà de recollir totes les mesures correctores, els indicadors, la temporització i els responsable/s del control.

13. S'haurà de contractar un auditor ambiental.

14. D'acord amb l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics:

1.Pel que fa als talussos existents, es considera adient la solució proposada d'atalussar a 1H/1V o 3H/2V, excepte en el talús lateral esquerra existent entre el pk 33+760 i el pk 33+900 on (al tractar-se d'un talús vertical excavant en un vessant natural de pendent superior a 20º i alçada superior a 50m) no es considera adient la solució d'atalussar el vessant natural, pel que s'hauran d'estudiar altres possibles solucions.

2.El projecte constructiu haurà de tenir els estudis d'estabilitat dels nous talussos d'excavació (passos inferiors) i els estudis geotècnics de les noves estructures.

15. D'acord amb l'informe del Servei d'Aigües superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics:

1. Es presentarà projecte que incorpori les modificacions prescrites a l'informe de fase prèvia. El projecte haurà de ser subscrit per tècnic competent.

2. Abans de l'inici de les obres i a la finalització s'haurà de notificar a la Direcció General de Recursos Hídrics, per tal de comprovar les condicions aquí imposades.

Es recorda:

1.Que d’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials el projecte constructiu haurà de ser autoritzat i haurà de contenir les indicacions/modificacions prescrites als informes de fase prèvia de dates 14 de febrer de 2013 i 22 d’abril de 2013 del Servei.

2. D'acord amb l'informe del Departament de Cultura, Patrimoni i Educació del Consell Insular de Menorca:

a. Un arqueòleg/a, a compte del promotor, farà el seguiment continu de les obres que afectin al subsòl amb especial esment a les zones arqueològiques esmentades en aquest informe, amb la preceptiva autorització d'acord amb l'establert al Decret 14/2001 de 25 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament d'intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears.

b. L'arqueòleg/a responsable haurà de delimitar els jaciments arqueològics i concretar-ne els seus límits als efectes d'informar en el moment de realitzar el balisament de protecció de l'entorn de les obres.

c. A l'acta de replanteig de les obres, s'assenyalaran els llocs en els que puguin resultar afectats els béns integrants del patrimoni històric, a l'efecte de que el promotor estableixi les mesures de protecció i control sobre les mateixes, amb l'objectiu de que no resultin afectats per les obres.

d. S'analitzarà la connexió amb el camí d'en Kane de manera que l'actuació en aquest punt, permeti a curt termini la seva rehabilitació.

e. S'avisarà al Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca del començament de les obres per poder fer les oportunes inspeccions. En tot cas, l'arqueòleg/a, responsable del seguiment avisarà al Servei de Patrimoni Històric de l'inici del seu treball.

f. En el cas que apareguessin restes arqueològiques in situ que recomanassin realitzar una excavació arqueològica, les obres es suspendran en el tram afectat per permetre desenvolupar els esmentats treballs, a compte del promotor, i amb l'autorització del Departament de Cultura del Consell Insular de Menorca.

g .Les restes mobles aparegudes s'hauran de dipositar segons la normativa.

h. Finalitzats els treballs i en un termini de tres mesos, el promotor lliurarà al Departament de Cultura del Consell Insular de Menorca l'informe preliminar elaborat i signat per l'arqueòleg/a responsable del seguiment.

3. D'acord amb el Departament d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Menorca:

a. En el projecte constructiu s'haurà de presentar un estudi de sinistralitat.

b. En el projecte constructiu caldria aprofundir en la permeabilitat transversal de la carretera.

c. El projecte constructiu haurà de definir de manera més específica el tractament i integració d'espais bombolla situats entre elements viaris.

d. En el projecte constructiu s'haurà de definir quin és el tancament perimetral de la carretera satisfent tant les prescripcions del Pla Territorial Insular com la necessitat de preservar la fauna afectada.

Es recomana utilitzar el “Manual para el desarrollo de los programas de vigilancia y seguimiento ambiental de carreteras” del Ministeri de Foment.

Aquest informe s'emet sense perjudici de les competències territorials i urbanístiques de les administracions competents.

B. Pel que fa a l’afecció a Xarxa Natura 2000:

Informar favorablement el projecte de traçat de millora de la carretera Me-1 entre Ferreries i Ciutadella, promogut pel Consell Insular de Menorca, amb les mesures correctores de l’estudi d’avaluació de les repercussions ambientals, sempre que es compleixin les següents condicions:

1. Del pk 38+820 al pk 38+100 els treballs es faran fora del període de nidificació de la milana, que va de l’1 de febrer al 30 de juny.

2. La nova il·luminació que s’instal·li en la rotonda que es crearà dins la zona ZEPA haurà de tenir en compte el que disposa la Llei 3/2005, de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears, ja que es pot considerar com a zona E1, en la qual només es pot admetre una brillantor mínima. Per aquest motiu, la nova il·luminació haurà de contenir les mesures necessàries per evitar la contaminació lumínica de l’entorn.

Es recorda que el projecte es situa a una zona de APR d’incendis, per la qual cosa el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl ha de emetre informe.

Aquest acord s'emet sense perjudici de les competències territorials i urbanístiques de les administracions competents.

   

Palma, 26 de maig de 2014

 El president de la CMAIB
 José Carlos Caballero Rubiato