Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 10797
Acord del Consell de Govern de 13 de juny de 2014 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-FASE 2-, al terme municipal d’Alaior”

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El 30 d’abril de 2014 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’ofici del Consell Insular de Menorca amb el qual es remetien els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-FASE 2-, al terme municipal d’Alaior”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent d’aquests terrenys. Aquest projecte completa el projecte “Millora del camí de Torralba d’Alaior a l’encreuament amb la carretera Me-12, al terme municipal d’Alaior”, el qual fou aprovat definitivament per la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca en la sessió de dia 18 d’octubre de 2010 i declarada l’ocupació urgent dels béns i drets afectats per aquest projecte pel Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió de dia 23 de desembre de 2010.

2. Els documents que ha aportat el Consell Insular de Menorca són els següents:

a) La còpia compulsada de la certificació de l’Acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca de data 16 de setembre de 2013 mitjançant el qual s’aprova inicialment el projecte constructiu “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-FASE 2-, al terme municipal d’Alaior”, se’n declara expressament la utilitat pública, s’aprova inicialment la relació de béns i de drets afectats per l’expropiació necessària per dur a terme l’obra projectada, s’acorda sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d’urgència de l’ocupació dels terrenys, se sotmet a informació pública el projecte i la relació de béns, se’n notifica l’acord a tots els propietaris afectats i es fa la publicitat i l’audiència preceptiva als afectats per la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent.

b) La certificació de l’Acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca de data 17 de febrer de 2014, mitjançant el qual s’aprova definitivament el projecte constructiu denominat “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-FASE 2-, al terme municipal d’Alaior” i la relació definitiva dels béns i els drets afectats per l’expropiació. Així mateix, s’acorda remetre al Govern de les Illes Balears la sol·licitud d’ampliació de la declaració d’urgència de l’ocupació del projecte “Millora del camí de Torralba d’Alaior a l’encreuament amb la carretera Me-12, al terme municipal d’Alaior”, per tal que hi inclogui, a més dels béns inclosos en aquest projecte, els inclosos en el projecte constructiu que desplega l’anterior i que s’anomena “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-FASE 2-, al terme municipal d’Alaior”. En aquest Acord, hi figura com a annex la relació de béns i de drets afectats.

c) La còpia compulsada del certificat de la secretària interina del Consell Insular de Menorca, de data 3 de febrer de 2014, referit al resultat del tràmit d’audiència.

d) Les còpies compulsades de les al·legacions presentades i dels informes tècnics sobre aquestes al·legacions.

e) La còpia compulsada de l’informe de data 13 de març de 2014 de l’ETOP del Consell Insular de Menorca relatiu a la declaració d’ocupació urgent.

f) El certificat de l’interventor del Consell Insular de Menorca de data 1 d’abril de 2014 d’expedició del document de retenció de crèdit per pagar els dipòsits previs al preu just.

g) El plànol dels béns afectats.

h) La relació d’afectats per l’expropiació.

3. Cal referir-se a l’informe tècnic de l’enginyera tècnica d’obres públiques del Consell Insular de Menorca de 13 de març de 2014 relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-FASE 2-, al terme municipal d’Alaior”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient expropiatori en els termes següents:

Aquest informe complementa a l’emès pel director insular de Mobilitat de data 20 d’agost de 2012, donat que aquest constructiu desenvolupa el projecte de traçat MILLORA DEL CAMÍ DE TORRALBA D’ALAIOR A LA CRUÏLLA AMB LA CARRETERA ME-12 AL TERME MUNICIPAL D’ALAIOR, aprovat definitivament per la Comissió de Govern d’aquest Consell Insular en data 18 d’octubre de 2010, així com la relació de béns i drets afectats per l’execució de l’esmentat projecte, i del qual es va sol·licitar la declaració d’urgència de l’ocupació que va ser acordada pel Consell de Govern de la CAIB en data 23 de desembre de 2010.

Atès que aquest projecte constructiu, inclou nous béns afectats per l’expropiació, i béns que han vist ampliada la superfície en relació al projecte de traçat. Tot això, determina que respecte als béns inclosos al projecte constructiu VIAL DE BICICLETES I CONDICIONAMENT DEL CAMÍ DE TORRALBA, D’ALAIOR A LA CRUÏLLA AMB LA CARRETERA ME-12-FASE 2- TERME MUNICIPAL D’ALAIOR, s’ha de dur a terme la corresponent tramitació per poder expropiar els mateixos, i en aquest sentit es tractaria d’ampliar la urgència ja donada al projecte de traçat, és a dir, ampliar la declaració d’urgència dels terrenys afectats pel projecte constructiu abans esmentat.

La carretera de Torralba de connexió entre els municipis d’Alaior i la urbanització de Cala en Porter, forma part de la xarxa secundària de carreteres de l’illa de Menorca, canalitzant les relacions entre aquests dos nuclis urbans.

Actualment, al tram de projecte de la carretera de Torralba, entre els PK 3+530 i 6+023, la secció de camí existent presenta dos carrils de 2,50 metres d’amplada mitjana, sense vorals, amb bermes d’amplada variable, entre 0 i 0,50 metres, amb les característiques següents:

  • Paviment molt deteriorat en bona part del tram considerat, amb escassa adherència superficial de la capa de trànsit de mescles bituminoses.
  • Traçat en planta i alçat millorable, presentant diverses corbes perilloses de radis petits i canvis de rasant amb acords mínims.
  • La secció transversal no permet el pas de vehicles no motoritzats en condicions de seguretat.

Per tal de millorar la seguretat i la mobilitat al camí de Torralba, donant solució a les deficiències actuals, el projecte contempla les següents actuacions: El condicionament del camí en tot el tram (entre els PK 3+530 i 6+023), millorant la secció existent amb la supressió d’algunes corbes o l’ampliació de la plataforma i el radi d’altres, i millorant l’estructura del ferm existent, amb l’estesa d’una nova capa de base granular i mescles bituminoses.

Igualment, cal esmentar que aquest tram de carretera objecte de la millora forma part de la ruta cicloturística, concretament, del tram 4 de la mateixa que va des d’Alaior fins Maó. Això ha fet que s’hagi incrementat el nivell de trànsit de vehicles no motoritzats que circulen en el mateix carril que els vehicles motoritzats, fent que aquesta combinació sigui perillosa per a la seguretat vial. És per això, que el projecte també contempla la incorporació d’un vial per trànsit no motoritzat entre el nucli urbà d’Alaior i el camí d’Alcaidú, donant continuïtat els itineraris de rutes cicloturístiques.

Segons les dades de l’estació d’aforament de la carretera Me-12 del camí de Torralba, i considerant la mitjana del període 2006-2011, del camí de Torralba tindrà una IMD mitjana de 896 vehicles/dia, amb un percentatge de pesants desconegut. Tanmateix extrapolem les dades considerades a la carretera Me-12, que al mateix període presenta un percentatge mig de pesants del 3,60% resultant un trànsit de pesants estimat de 32 vehicles/dia.

Dels resultats obtinguts s’observa que en el tram d’estudi la categoria de trànsit pesant en l’any de disseny i en el tram de projecte (IMDp = 32) correspon, segons les instruccions 6.1 i 6.3 IC, a la categoria de trànsit T42 (IMDp = 16 vehicles per carril).

Per altra banda és necessari realitzar un anàlisi de l’accidentalitat a la carretera de Torralba, especialment a l’àmbit d’actuació del projecte relacionat a l’encapçalament, així a continuació es desenvolupen les dades anuals d’accidentalitat de les que es disposa en aquest departament, extretes de la base de dades “arena” de la Direcció General de Trànsit, tenint en compte que són dades d’accidentalitat registrades, és a dir, mínim dels accidents que hagin pogut ocórrer en el tram esmentat:

  • 2007: 33% dels accidents totals a la carretera de Torralba van tenir lloc en el tram del projecte.
  • 2008: 33% dels accidents totals a la carretera de Torralba van tenir lloc en el tram del projecte.
  • 2009: 33% dels accidents totals a la carretera de Torralba van tenir lloc en el tram del projecte.

Si la responsabilitat de les Administracions ha d’ésser vetllar per la seguretat de les carreteres i camins que configuren la xarxa viària de Menorca, aquesta responsabilitat s’accentua més quan es detecta que hi ha un increment del nivell de trànsit, tant motoritzats com no motoritzats, que circulen pel mateix carril, i amb incorporacions no solucionades adequadament i per tant potencialment perilloses que es pot i s’han de corregir. Això és el factor determinant d’aquesta urgència, és a dir, millorar la seguretat vial l’abans possible a fi d’evitar accidents.

El Consell Insular ha donat prioritat al fet de dur a terme aquestes obres, volent agilitzar quan sigui possible els tràmits per donar inici a les esmentades obres, per a la qual cosa s’ha de comptar amb la disponibilitat dels terrenys afectats.

L’article 9 de la Llei de 16 de desembre de 1954, d’Expropiació forçosa, estableix que per poder accedir a l’expropiació és indispensable la prèvia declaració d’utilitat pública o interès social del fi a què ha d’afectar l’objecte expropiat. En compliment d’aquest article, i tenint en compte que aquest és una carretera de la xarxa secundària d’acord amb el PTI, i que aquest projecte suposa en realitat una modificació de la carretera existent, i atenent per tant a l’establert a l’article 18 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca haurà de declarar la utilitat pública d’aquesta actuació com a reafirmació en la declaració d’utilitat pública de la carretera que ara es millora i declarar la necessitat d’ocupació dels béns afectats per aquesta millora.

L’Administració expropiant haurà de fer pública la relació de béns afectats i drets perquè en el termini de quinze dies els interessats puguin formular al·legacions sobre la procedència de l’ocupació o disposició de béns i el seu estat material o legal. Aquesta relació de béns serà elaborada segons les dades facilitades per l’enginyer redactor de l’esmentat projecte i contrastades per l’Àrea de carreteres amb l’informació del Cadastre i del Registre. En compliment de l’article 17 del Reglament d’expropiació forçosa s’haurà de publicar al BOIB i dur a terme la notificació personal de béns i drets afectats per aquest procés d’expropiació.

Per totes les raons exposades en aquest informe, sembla convenient acudir a la via que ofereix l’art. 52 de la Llei d’Expropiació Forçosa, on s’estableix que, excepcionalment, podrà declarar-se l’urgent ocupació dels béns afectats per l’expropiació. Els béns on es concreta la declaració d’urgent ocupació estan relacionats a l’expedient que s’ha de sotmetre a informació pública. Aquest requisit d’informació pública és indispensable per a la declaració d’urgència, segons estableix l’art. 56.1 del Reglament d’Expropiació Forçosa.

Aquesta via d’expropiació té un caràcter excepcional, que segons l’establert a l’art. 56.1 del Reglament d’expropiació disposa que l’acord d’urgent ocupació ha d’estar degudament motivat i han de concórrer circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellin acudir a aquest procediment.

La causa principal per acudir a aquest procediment excepcional és la seguretat vial com abans s’ha assenyalat, la garantia de la qual és competència de l’administració titular d’aquesta carretera. Es tracta amb aquesta millora de la carretera, de dotar en aquesta les mesures i condicions adequades de seguretat tant per vehicles motoritzats, com no motoritzats. La correcció prevista en aquest projecte tindrà per conseqüència, sense cap mena de dubte, la regulació més ordenada del trànsit i la millora de la seguretat viària.

Per tal de dotar a la carretera d’una major seguretat vial i evitar en aquest tram, en la mesura del possible, accidents de trànsit, es veu justificat acudir a aquest procediment de declaració urgent d’ocupació.

Una vegada examinat l’expedient del Consell de Menorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 20 de maig de 2014, va emetre’n un informe jurídic.

L’informe jurídic de 20 de maig de 2014 del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).

L’informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell Insular de Menorca, atès que, respecte de la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellin acudir al procediment d’urgència, es fonamenten en la seguretat viària a fi d’evitar accidents, atès que s’ha detectat que en aquest tram de la carretera Me-12 hi ha un increment del nivell de trànsit, tant de vehicles motoritzats com no motoritzats, que circulen pel mateix carril, i amb incorporacions que no estan solucionades adequadament i, per tant, potencialment perilloses que poden i s’han de corregir.

Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen l’estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (recurs 6002/1992), que en el fonament de dret tercer diu que:

El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.

Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-FASE 2-, al terme municipal d’Alaior”, són dotar aquesta carretera de les mesures i les condicions adequades de seguretat, tant per a vehicles motoritzats com no motoritzats. La correcció que preveu aquest projecte comportarà, sense cap mena de dubte, una regulació més ordenada del trànsit i una millora de la seguretat viària. Per això, es veu justificat acudir a aquest procediment de declaració d’ocupació urgent.

S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.

Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga al Consell de Ministres l’article 52 es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig), modificat pel Decret 1/2014, de 31 de gener, estableix dins l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les seves competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.

En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Administracions Públiques, en la sessió de 13 de juny de 2014, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell Insular de Menorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Vial de bicicletes i condicionament del camí de Torralba, d’Alaior a la cruïlla amb la carretera Me-12-FASE 2-, al terme municipal d’Alaior”. Els béns i els drets afectats per la declaració d’ocupació urgent s’enumeren, de forma individualitzada i amb indicació dels titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular de Menorca i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern de les Illes Balears, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i els drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa, basades en la seguretat viària. Es tracta de dotar aquesta carretera de les mesures i les condicions adequades de seguretat, tant per a vehicles motoritzats com no motoritzats. La correcció que preveu aquest projecte comportarà, sense cap mena de dubte, una regulació més ordenada del trànsit i una millora de la seguretat viària. Per tant, es considera justificat acudir a aquest procediment de declaració d’ocupació urgent.

Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud d’ocupació urgent no es va presentar cap al·legació relativa a la necessitat d’ocupació urgent.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”

Palma, 13 de juny de 2014

El secretari del Consell de Govern

Antonio Gómez Pérez

Documents adjunts