Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ GENERAL DE L'ESTAT
AUTORITAT PORTUÀRIA DE BALEARS
Núm. 10615
Normes per l'adjudicació i l'ús d'amarradors de base per a embarcacions d'esbarjo no professionals en instal·lacions gestionades directament per l'Autoritat Portuària De Balears
Versió PDF
El consell d’Administració de l’Autoridad Portuària de Balears, en la sessió que va tenir lloc el día 29 de mayo de 2014, va adoptar, entre altres, l’acord d’aprobar les Normes per a l’adjudicació i ús d’amarratges de base per a embarcacions d’esbarjo no professionals en instal·lacions gestionades directament per l’Autoritat Portuària de Balears.
NORMES PER A L’ADJUDICACIÓ I L'ÚS D’AMARRADORS DE BASE PER A EMBARCACIONS D’ESBARJO NO PROFESSIONALS EN INSTAL·LACIONS GESTIONADES DIRECTAMENT PER L’AUTORITAT PORTUÀRIA DE BALEARS
OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ
Regulació del procediment d’adjudicació de l’ús d’amarrador de base, d’eslora màxima de 8 m (*), als titulars d’embarcacions d’esbarjo no professionals, en instal·lacions portuàries en règim de gestió directa.
DEFINICIONS DELS CONCEPTES QUE S’UTILITZEN EN LES PRESENTS NORMES
Autorització ús amarrador: L’autorització d’ús d’un amarrador a les instal·lacions gestionades per l’Autoritat Portuària de Balears (APB), destinades a embarcacions d’esbarjo de base, sense que suposi cessió de domini públic.
Llocs d’amarradors disponibles de base: Són els amarradors que poden ser ocupats per embarcacions d’esbarjo susceptibles d’autorització.
Embarcacions d’esbarjo: Són aquelles de construcció nacional o degudament importades, de qualsevol tipus, l’ús exclusiu de les quals sigui la pràctica de la nàutica recreativa o la pesca no professional sense propòsit lucratiu, i que es trobin degudament registrades en la llista setena d’acord amb l’establert en el Reial decret 1435/2010, de 5 de novembre, pel qual es regula l’abanderament i la matriculació de les embarcacions en les llistes sisena i setena del registre de matrícula de vaixells, i actualitzacions posteriors.
Embarcacions de bandera estrangera, l’ús exclusiu de les quals és la practica de la nàutica recreativa o la pesca no professional sense propòsit lucratiu, que aportin document acreditatiu de la propietat, expedit per l’autoritat marítima del país de bandera.
(*) Aquestes normes seran també d’aplicació en instal·lacions en les quals en funció de les seves característiques, l’esmentada eslora màxima pugui ser modificada a criteri de l’Autoritat Portuària de les Balears.
CAPÍTOL I: SOL·LICITUDS
Sol·licituds de nova adjudicació:
1. Aquells usuaris interessats a disposar d’un amarrador hauran de formalitzar una sol·licitud, degudament emplenada d’acord amb el model normalitzat. El sol·licitant haurà de ser l’armador de l’embarcació.
Si existissin diversos cotitulars, la sol·licitud s'haurà de subscriure per tots i cada un d’ells.
Si el peticionari resideix a l’estranger durant més de sis mesos de cada any natural, es designarà un representant amb domicili en territori espanyol.
2. Les sol·licituds podran formular-se per a una embarcació de característiques i dimensions determinades (sol·licitud concreta), o bé, indicant un rang de tipus estàndard, eslores mínima i màxima i mànega mínima i màxima (sol·licitud genèrica).
3. Les dimensions manifestades a les sol·licituds s’entendran com a dimensions màximes.
4. Emplenada la sol·licitud, es presentarà a les dependències de l’APB, on, una vegada registrada i segellat el duplicat, aquest quedarà en poder del peticionari.
5. Les sol·licituds hauran de ser renovades durant les primeres quinzenes de juliol i de gener de cada any, personant-se a les dependències de l’APB, o per correu certificat, fax, web o correu electrònic. En cas de no renovació, la sol·licitud causarà baixa automàtica.
6. A efectes d’una adequada tramitació de les sol·licituds, s’haurà de comunicar a l’APB qualsevol canvi de domicili, telèfon, etc., així com les característiques de l’embarcació, indicats a la sol·licitud d’amarrador.
Sol·licituds de canvi d’amarrador:
1. Aquells usuaris interessats a disposar d’un amarrador diferent a l’autoritzat, hauran de formalitzar una sol·licitud, degudament emplenada d’acord amb el model normalitzat, i assenyalar el motiu de l’esmentat canvi. El sol·licitant haurà de ser l’armador de l’embarcació.
2. Emplenada la sol·licitud de canvi, es presentarà a les dependències de l’APB, on una vegada registrada, es segellarà el duplicat, que quedarà en poder del peticionari.
CAPÍTOL II: AUTORITZACIONS
Procediment d’adjudicació
1. Valoració. Criteris de valoració de les sol·licituds.
En produir-se l’existència d’una vacant d’amarrador, s’aplicaran els següents criteris de valoració, a efectes que es pugui assignar la vacant.
a) Que el titular no disposi d’altres amarradors vigents a les instal·lacions gestionades directament per l’APB.
b) Característiques concretes de l’embarcació, relatives a eslora, mànega, calat i tipus d’embarcació.
b.1) Les dimensions màximes de les embarcacions seran:
b.2) Les dimensions mínimes de les embarcacions seran tals que no permetin la seva ubicació en un lloc lliure de menor mida dels existents a la instal·lació portuària en qüestió.
c) Ordre cronològic de data de presentació de la sol·licitud, degudament emplenada i amb la documentació exigida completa.
En cas d’empat dels criteris entre sol·licituds, si s'han presentat el mateix dia, es tindrà en compte l’hora de presentació en el registre de l’APB.
No seran objecte de valoració aquelles sol·licituds els titulars de les quals mantinguin quantitats pendents de pagament amb l’APB.
2. Emissió d’informes tècnics per part de l’APB que es considerin necessaris o oportuns per a la valoració de la sol·licitud.
3. Avís al peticionari: l’avís es realitzarà telefònicament al peticionari seleccionat per diligenciar l’assignació de l’amarrador. Si no s’obtingués resposta per telèfon es cursarà l'avís pertinent per correu certificat.
4. Transcorreguts quinze dies (15) des de la data de l’avís telefònic o de la data de recepció de l’avís per correu, si el peticionari no ha comparegut a les dependències de l’APB, es procedirà a donar de baixa la sol·licitud amb la corresponent diligència, que es notificarà a l’usuari.
5. La baixa de la sol·licitud suposa la pèrdua de torn de manera que l’interessat haurà de formular una nova sol·licitud.
6. En cas que el peticionari no estigui d’acord amb l’amarrador que li designi l’Autoritat Portuària perdrà el seu torn i haurà de formular una nova sol·licitud.
Documentació i requisits
Documentació i requisits necessaris que el peticionari ha de presentar per a l’adjudicació d’un amarrador. (*)
Una vegada s’hagi assignat l'amarrador al peticionari se li requerirà que presenti la documentació següent i empleni els requisits següents:
1. Si es tracta de persones físiques, DNI o passaport i número d’identificació fiscal o número d’identificació d’estrangers, segons els casos del sol·licitant.
2. Si el titular resideix a l’estranger durant més de sis mesos de cada any natural, haurà de designar un representant amb domicili en territori espanyol, als efectes de les seves relacions de naturalesa tributària amb la hisenda pública, i les obligacions que provinguin de l’autorització.
3. Si es tracta de persones jurídiques, es requerirà el document de constitució de la persona jurídica, degudament inscrit en el registre pertinent, i certificació en la qual s’acrediti els socis que la componen i la seva participació social, així com un poder atorgat a favor del representant degudament inscrit en el registre pertinent.
4. Declaració jurada o promesa relativa a si el sol·licitant (o els socis en el cas d’una persona jurídica) no disposa de drets d’ús preferent d’amarrador a qualsevol de les instal·lacions portuàries de les Illes Balears, tant de l’Estat com de la Comunitat Autònoma, per a l’embarcació autoritzada.
5. Full d’assentament i Certificat de Registre espanyol -permís de navegació vigent-. En tot cas, les característiques tècniques de l’embarcació hauran de coincidir amb les dimensions i les característiques manifestades a la sol·licitud. Per a embarcacions de bandera estrangera, s’aportarà document acreditatiu de la propietat, expedit per l’autoritat marítima del país de bandera.
6. Contracte de l’assegurança obligatòria per a embarcacions d’esbarjo o esportives (Reial decret 607/1999 o aquell que el substitueixi en el temps). Aquesta documentació haurà d’anar acompanyada per l’últim rebut de la pòlissa assegurada.
7. Certificat de navegabilitat o certificat d’inscripció amb inspecció de reconeixement vigent. Per a embarcacions iguals o majors de 6 metres haurà d’estar actualitzat (Reial decret 1434/1999 o aquell que el substitueixi en el temps).
Per a embarcacions de bandera estrangera s’aportarà certificat de reconeixement i inspecció, equivalent al certificat de navegabilitat, realitzat per entitats col·laboradores d’inspecció reconegudes per la Secretaria d’Estat d’Infraestructures i Transports del Ministeri de Foment (inspecció en sec del casc i de l’equip, maquinària principal i auxiliar, pals i eixàrcia, instal·lació elèctrica, equip de radiocomunicacions, equip de salvament, equip contra incendis, material nàutic, llums de navegació, equip d’ancoratge), i caldrà actualitzar-lo cada cinc anys com a màxim per a embarcacions iguals o majors de 6 metres.
8. Ordre de domiciliació d’abonament directe en zona de pagaments unificada en euros (SEPA), en què caldrà adjuntar document bancari validat per l’entitat.
9. Constitució de dipòsit previ o constitució d’aval.
10. Fotografia en la qual s’observin pintats en ambdues amures de l’embarcació l’indicatiu de matrícula formada per ordre correlatiu per la llista, la província marítima, el districte marítim i el foli/any; o l’indicatiu d’inscripció.
Examinada la sol·licitud, així com la documentació i els requisits sol·licitats, en cas que no siguin conformes, es requerirà l’interessat perquè en un termini de deu (10) dies esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa, se li tindrà per desistit de la seva petició. L’esmentat termini podria ser ampliat a petició de l’interessat o a iniciativa de l’APB, quan l’aportació dels documents requerits presenti dificultats especials.
En el cas que el titular resideixi a l’estranger durant més de sis (6) mesos cada any natural, designarà un representant amb domicili en territori espanyol als efectes de les obligacions que provinguin de l’autorització de l’amarrador (poder notarial).
(*)La documentació i els requisits amb data de caducitat s’hauran d’actualitzar per part del titular de l’autorització durant el període de vigència de l’esmentada autorització.
CAPÍTOL III: RÈGIM D’AUTORITZACIONS
Caràcter de l’autorització
1. Les autoritzacions d’ús d’amarrador s’atorgaran a precari, amb caràcter personal i intransferible entre vius, per a un titular i per a una embarcació determinada. Serà motiu de baixa l’assignació davant de qualsevol canvi de titular o d’embarcació sense la requerida autorització de l’APB, per la qual cosa l’autorització quedarà sense efecte i s'haurà d’abandonar l’amarrador.
2. El titular de l’autorització d’ús d’amarrador no podrà ostentar simultàniament més d’una autorització d’ús d’amarradors a les instal·lacions de l’APB al port autoritzat o a un altre port gestionat per l’APB.
3. Excepcionalment podrà admetre’s la transmissió a causa de mort del titular de l’autorització, a favor del drethavent, en el termini d’un any, prèvia acreditació de l’esmentat dret mitjançant l’aportació del testament o últimes voluntats.
4. En qualsevol cas, i atenent les possibles justificacions contingudes en la demanda escrita a l’efecte, a criteri de la Direcció de l’Autoritat Portuària, i amb caràcter puntual i excepcional, podran analitzar-se les sol·licituds que no s’ajustin al que es recull anteriorment en aquest apartat, atenent sempre la correcta utilització del domini públic portuari, en funció del que s'indica en la normativa vigent:
4.1. Sol·licituds de canvi d’embarcació
Aquells usuaris interessats a sol·licitar un canvi d’embarcació, i que tenen autoritzat l’ús d’amarrador, hauran de formalitzar una sol·licitud degudament emplenada de canvi d’embarcació, d’acord amb el model normalitzat, i assenyalar les característiques de la nova embarcació. El sol·licitant haurà de ser l’armador de l’embarcació.
Un cop emplenada la sol·licitud de canvi d’embarcació, es presentarà a les oficines de l’APB, on una vegada registrada se'n segellarà el duplicat, que quedarà en poder del peticionari.
S’iniciarà l’expedient oportú de canvi d’embarcació, i es sol·licitarà que s'emetin els informes tècnics per part de l’APB que es considerin necessaris o oportuns, així com la disponibilitat d’amarradors adequats a les característiques de la nova embarcació.
El fet de sol·licitar canvi d’embarcació per a l’autorització d’un amarrador no implica necessàriament la seva autorització.
Una vegada resolt l’expedient de sol·licitud de canvi d’embarcació serà d’aplicació l’assenyalat al capítol II d’aquest document.
4.2. Sol·licituds de canvi de titular
Aquells usuaris interessats a sol·licitar un canvi de titularitat d’embarcació, i que tenen autoritzat l’ús d’amarrador, hauran de realitzar una sol·licitud de canvi de titular, venedor i possible comprador, degudament emplenada d’acord amb el model normalitzat. El venedor haurà de ser l’armador de l’embarcació.
Un cop emplenada la sol·licitud de canvi de titular, es presentarà a les oficines de l’APB, on una vegada registrada se'n segellarà el duplicat, que quedarà en poder del venedor i possible comprador.
S’iniciarà l’expedient oportú de canvi de titular, i es sol·licitarà que s'emetin els informes tècnics per part de l’APB que es considerin necessaris o oportuns, així com la disponibilitat d’amarradors adequats a les característiques de la nova embarcació.
El fet de sol·licitar un canvi de titularitat d’autorització d’un amarrador no implica necessàriament la seva autorització.
Són condicions específiques per a l’autorització d’un canvi de titular:
5. La tramitació de les autoritzacions esmentades es realitzaran de conformitat amb la Llei 30/1992, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999 (BOE de 27 de desembre de 1992).
Extinció
L’autorització podrà ser revocada unilateralment per la Direcció de l’Autoritat Portuària, sense dret a indemnització, quan resultin incompatibles amb obres o plans aprovats posteriorment, entorpeixin l’explotació portuària o impedeixin la utilització de l’espai portuari per a activitats de millor interès. Podrà ser motiu d’extinció el no ús de l’amarratge per un període de temps determinat.
L’autorització es rescindirà per incompliment de qualsevol de les clàusules o condicions incloses en la present norma, així com en els casos previstos en la legislació vigent que hi siguin d’aplicació.
Un cop extingida l’autorització, el titular haurà de retirar l'embarcació fora de l’espai portuari. L’Autoritat Portuària podrà efectuar la retirada de l’embarcació amb càrrec al titular de l’autorització revocada, caducada o extingida, quan ell mateix no l’efectuï en el termini que se li indiqui, tot això sense perjudici de la meritació de les tarifes/taxes, despeses i sancions que puguin procedir per infracció al Text refós de la Llei de ports de l’Estat i de la Marina Mercant, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2011, de 5 de setembre.
CAPÍTOL IV: CONDICIONS ESPECIALS D’ADJUDICACIÓ I ÚS DE L’AMARRADOR
1. L’autorització d’ús de l’amarrador en instal·lacions gestionades directament per l’APB, destinades a embarcacions d’esbarjo de base, serà pel termini d’un any des de la data d’autorització, prorrogable tàcitament per anys successius, tot això segons l’assenyalat a l’art. 74 del Text refós de la Llei de ports de l’Estat i de la Marina Mercant, Reial decret legislatiu 2/2011, de 5 de setembre.
2. L’assignació i l'acceptació de determinat lloc no suposa cap limitació a les facultats de l’APB per retirar o moure l’embarcació, i fins i tot anul·lar l’autorització en el futur, tot això d'acord amb les disposicions reglamentàries.
3. L’assignació d'un determinat lloc suposa la plena acceptació de les condicions de les taxes i les tarifes d’aplicació, així com la domiciliació bancària de l’abonament de les liquidacions i les factures.
4. No s’abocaran restes ni escombraries al mar ni sobre el moll, per la qual cosa el particular haurà de procedir a eliminar-les i retirar-les.
5. La modalitat d’atracada que s’autoritza és la d’"atracada de punta".
6. Ha d’ocupar el lloc assignat amb l’embarcació autoritzada.
7. Haurà d’informar i justificar per escrit i amb la deguda antelació les absències de l’embarcació a l’amarrador quan el període sigui superior a un mes, i caldrà informar de la data màxima de tornada prevista, que no podrà excedir els sis mesos des de la data de sortida del port.
8. Arribats els dies 1 de gener o 1 de juliol, si l'embarcació es troba absent de l’amarrador i/o té pendent l’abonament de factures, sense que hagi justificat l’absència ni comunicat a l’Autoritat Portuària la seva voluntat de cessar en la prestació del servei, el titular perdrà el dret a l’amarrador, que quedarà a disposició de la Direcció de l’Autoritat Portuària.
9. El patró i el propietari de l’embarcació són els responsables directes de garantir-ne a tota hora la flotabilitat i l’adequat sistema d’amarratge amb tota seguretat per suportar qualsevol eventualitat. Per això procediran tot seguit a reflotar l’embarcació en el cas que sobrevingués l’enfonsament, i mantindran permanentment l’adequat sistema d’amarratge per a qualsevol condició meteorològica.
10. La distància de l’embarcació respecte a l’escaló del lloc d’atracada no serà superior a 60 cm.
11. L’embarcació ha d’estar perfectament amarrada amb les amarres prou tensades, i degudament centrada respecte a les anelles o bol·lards del lloc assignat, i és responsabilitat de l’autoritzat el manteniment del bon estat dels elements esmentats.
12. Mai no s’utilitzarà la guia del mort com a amarra de l’embarcació.
13. No es deixaran connectades a la xarxa elèctrica o a la xarxa de subministrament d’aigua aquelles embarcacions que no tinguin alguna persona a bord.
14. La Direcció de l’Autoritat Portuària podrà requerir l’adopció de les mesures corresponents als propietaris de les embarcacions que estiguin causant o bé dificultats de maniobres nàutiques a altres embarcacions o de navegació, o bé danys a les embarcacions veïnes o a les instal·lacions portuàries, perquè reparin la situació. En el cas que el requeriment no fos atès, la Direcció podrà traslladar l’embarcació a un altre amarrador i fins i tot retirar-la, en ambdós casos a compte i risc del titular.
15. Els danys que, com a conseqüència de l’incompliment de les normes, s’ocasionin a altres embarcacions o a les instal·lacions portuàries, hauran de ser assumits pel titular del dret d’ús d’amarrador.
16. En cap cas no podrà utilitzar-se l'embarcació com a habitatge.
CAPÍTOL V: RÈGIM SANCIONADOR
L’incompliment de qualsevol de les prescripcions indicades en aquestes normes, i en especial les especificades al Capítol IV, podrà donar lloc a la instrucció d’un expedient sancionador, d’acord amb el previst en el Text refós de la Llei de ports de l’Estat i de la Marina Mercant, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2011, sense perjudici de l’adopció d’altres mesures que s’estimin pertinents d'acord amb el text referit, i aquelles que les ampliïn, modifiquin o substitueixin.
Palma de Mallorca, 06 de juny de 2014
El Director,
Juan Carlos Plaza Plaza