Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 9914
Aprovació definitiva del reglament Municipal per la prestació d'ajudes econòmiques d'urgència social de l'ajuntament d'Alcúdia.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent estat exposat al públic l’acord adoptat per el Plenari de la Corporació, en sessió de data 20 de febrer de 2014, d’aprovació inicial del reglament municipal per a la prestació d’ajudes econòmiques d’urgència social de l’ajuntament d’Alcúdia, per un termini de trenta dies a comptar des del dia següent a la publicació de l’anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 35, de 13 de març de 2014, transcorregut des del 14 de març fins el 19 d’abril de 2014 i, concedit tràmit d’audiència per igual termini a les associacions municipals interessades

I resultant que, finalitzat l’esmentat termini d’exposició al públic i audiència prèvia, no s’han presentat al·legacions, segons consta en el certificat emès per la Secretaria municipal, es considera definitivament aprovat l’esmentat acord de conformitat amb allò establert en l’article 102.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, motiu pel qual es procedeix a la seva publicació i que és del següent tenor literal:

“REGLAMENT MUNICIPAL PER A LA PRESTACIÓ D’AJUDES ECONÒMIQUES D’URGÈNCIA SOCIAL

DE L’AJUNTAMENT D’ALCÚDIA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, a l’article 25.2.e) atribueix al municipi competències en matèria d’avaluació i informació de situacions de necessitat social i l’atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social. Al seu torn, l’article 26.1, lletra c), del mateix text, determina l’obligatorietat d’aquest servei públic per als municipis amb població superior a 20.000 habitants.

La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, a l’article 38.1.b), estableix que correspon als municipis estudiar i detectar les necessitats dins el seu àmbit territorial.

Les ajudes econòmiques municipals de caràcter excepcional per a situacions d’especial necessitat i/o emergència social són un instrument dins la intervenció social, que tenen com a finalitat prevenir, evitar o pal·liar situacions de marginació social i d’exclusió social, i afavorir la integració de les persones. Estan dirigides a persones individuals o unitats familiars que no tenguin mitjans i en les quals  concorrin factors de risc, seran sempre un suport a la intervenció social prèvia.

Totes les ajudes econòmiques incloses en aquest reglament, han d’estar necessàriament incardinades en un procés d’intervenció social que inclogui una anàlisi completa de la situació individual i familiar, un diagnòstic previ i un pla d’intervenció específic en què s’emmarqui, amb caràcter complementari, les ajudes econòmiques municipals de caràcter excepcional.

En general i com a metodologia de treball, els Serveis Socials Municipals presten una atenció integral a la persona basada en el reforç de la seva autodeterminació i la potenciació dels seus propis recursos i els del seu entorn familiar i comunitari, comptant amb el conjunt de prestacions, entre aquestes les recollides en aquest reglament, com a suport a la tasca dels professionals d’aquests serveis en l’avançament de la intervenció social i com a resposta a les mancances en la cobertura de les necessitats socials detectades.

Aquest reglament pretén incrementar l’eficàcia de les prestacions econòmiques de caràcter social, garantir l’equitat i establir la necessitat, per al seu atorgament, d’un informe tècnic previ, basat en un barem d’accés de caràcter socioeconòmic que prevegi les diferents realitats personals i/o familiars, com correspon a un sistema de serveis socials universal i de dret subjectiu. Així mateix, pretén fer visibles i normalitzar els serveis socials en el si de les polítiques municipals i, al mateix temps, ser una eina útil per als professionals dels serveis socials i facilitar la seva tasca professional.

 

CAPÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- Objecte.

L’objecte del present reglament és la regulació de les ajudes municipals destinades a l’atenció de necessitats socials, entenent per tals el conjunt d’ajudes i prestacions econòmiques de caràcter no periòdic destinades a pal·liar o resoldre, per si mateixes o complementàriament amb altres recursos, situacions d’emergència social, a prevenir situacions d’exclusió social i a afavorir la plena integració social de sectors de població que no tenguin recursos econòmics propis per a l’atenció de les seves necessitats. Aquestes situacions podran estar motivades per la falta de recursos propis (ingressos inexistents o insuficients amb relació a les necessitats bàsiques) o bé ser producte de circumstàncies excepcionals provocades per situacions que requereixin una ràpida resposta davant una situació greu de precarietat social, en la qual la persona no és la responsable directa.

S’entén per aquestes ajudes el conjunt de prestacions econòmiques de caràcter puntual destinades a:

1) Donar suport a actuacions concretes d’integració i incorporació social de persones i/o famílies en moments de dificultat sociofamiliar i/o econòmica.

2) Millorar les condicions de vida de persones o famílies en risc d’exclusió o en exclusió social, fomentant actuacions educatives, socialitzadores i rehabilitadores.

Article 2.- Característiques.

1. Aquestes ajudes tenen caràcter finalista, és a dir, s’han d’aplicar a la finalitat per a les quals han estat concedides.

2. Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, depenent en cada exercici de les previsions que es puguin establir.

3. Són ajudes amb un caràcter extraordinari, que tendeixen a evitar que la situació-problema es faci crònica i, en tot cas, que desemboquin en una situació d’exclusió social.

4. Són ajudes puntuals.

5. Són complementàries del treball social, és a dir, d’un treball més ampli a desenvolupar amb els perceptors, dirigit a aconseguir un major nivell d’autonomia personal i social.

6. Seran incompatibles amb altres ajudes de les administracions públiques, pel mateix concepte, i s’han d’acompanyar a més amb altres actuacions per evitar la repetició de la situació. En cap cas estaran destinades a abonar deutes que els usuaris hagin contret amb l’Administració. En casos excepcionals, i en virtut de la gravetat de la situació socioeconòmica justificada en els informes pertinents, podrien ser complementàries, i en aquest cas la part que serà coberta per l’Ajuntament serà aquella que no hi estigui per una altra institució i/o entitat.

7. Es procurarà evitar, en tot cas, que les situacions de dependència de certs col·lectius respecte d’aquest tipus d’ajudes es converteixin en cròniques.

Article 3.- Modalitats de les prestacions.

1. L’Ajuntament d’Alcúdia concedirà, a les persones que compleixin els requisits establerts a l’article 6.2 d’aquest Reglament, ajudes econòmiques pels següents apartats i conceptes:

a) Mancança o insuficiència acreditada de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses derivades d'aquest:

-Ajudes per garantir els subministraments bàsics.

-Ajudes per a lloguer d'habitatge habitual.

-Ajudes a les despeses per fer front a la pèrdua temporal o permanent d'habitatge per desnonament.

-Ajudes a allotjaments temporals.

-Bestretes de fiances, avals, pagaments puntuals de quotes d’hipoteques.

-Ajudes per a l’adquisició d’equipament bàsic.

-Ajudes per a mantenir les condicions mínimes d’higiene de l'habitatge.

b) Necessitats bàsiques primàries:

-Ajudes per a alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.

-Ajudes per a dietes especials per prescripció mèdica.

-Ajudes per a alimentació infantil i higiene/lactància.

-Ajudes per a roba i calçat.

c) Atenció a la infància, amb caràcter excepcional, sempre que les següents ajudes no estiguin cobertes per les subvencions concedides per altres departaments municipals o administracions públiques.

-Ajudes individualitzats a l’escolarització en l’educació infantil 0-3 anys.

-Ajudes per a material escolar.

-Ajudes individuals al transport escolar.

-Ajudes per a menjador escolar complementàries.

-Ajudes per a activitats extraescolars i d’oci.

d) Suport a la integració sociolaboral:

-Ajudes individuals per promoure la integració sociolaboral.

-Ajudes al transport.

e) Altres:

-Ajudes per a l’atenció de situacions d’urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes prevists en els epígrafs anteriors.

2. En cap cas es consideraran susceptibles d’ajuda:

a) Obligacions tributàries, deutes amb la Hisenda local i deutes amb la Seguretat Social.

b) Deutes procedents de l’adquisició de mobiliari no bàsic i/o obres de condicionament no bàsiques.

c) Crèdits, excepte els hipotecaris destinats a l’adquisició d'habitatge habitual.

d) Despeses de subministraments no bàsics (telèfon, internet, etc.)      

e) Qualsevol altra despesa excepcional no previst en l’apartat anterior que sigui considerat no bàsic pels serveis socials de l’Ajuntament.

Article 4.- Naturalesa jurídica de les ajudes.

1. Les ajudes previstes en el present reglament tenen, a tots els efectes, la naturalesa jurídica de subvenció, i la seva concessió és directa a l’empara del que disposa l’article 22.2.c) de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions.

2. Les ajudes tenen un caràcter eventual i voluntari, i no és de contingut jurídic impossible ni contradictori amb l’anterior prescripció el fet que el personal tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics pugui limitar les ajudes a persones físiques que reuneixin els requisits objectius prevists a l’article 6.2 d’aquest Reglament, i en cas necessari, cal prioritzar els casos de major puntuació segons el barem establert.

3. La persona beneficiària de l’ajuda no podrà exigir l’augment o revisió de l’ajuda. No obstant això, les persones interessades sol·licitants de l’ajuda, podran, en qualsevol moment, demanar la vista de l’expedient que ha estat instruït per a la concessió de l’ajuda.

Per a qualsevol incidència que es pugui presentar s’acordarà el que es consideri més ajustat al present reglament i amb audiència prèvia de la persona interessada per un termini no inferior a 10 dies.

La batlessa, o òrgan municipal en qui delegui, és el competent per a la interpretació de les qüestions que pugui suscitar l’aplicació d’aquest reglament.

Article 5.- Dotació pressupostària.

1. L’Ajuntament d’Alcúdia consignarà en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.

2. L'esmentada partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant la circumstància d’un esgotament de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’entitat.

3. Les prestacions econòmiques vinculades, en la seva font de finançament, a l’activitat de foment o subvencions, no gaudiran de l’efecte de la consolidació d'aquestes en el pressupost municipal del següent exercici, i quedaran a compte, en conseqüència, de la disponibilitat efectiva de liquiditat condicionada per l’aprovació del programa o subvenció.

4. En l’execució de la despesa serà aplicable el que disposa el present reglament, independentment de la font de finançament, ja sigui una dotació específica de l’Ajuntament, ja la que subscrigui amb l’Ajuntament un altre ens.

 

CAPÍTOL II.- PERSONES BENEFICIÀRIES I REQUISITS

Article 6.- Persones beneficiàries, requisits i obligacions.

1. Podrà ser beneficiari de les ajudes qualsevol persona o unitat familiar que es trobi en situació de dificultat socioeconòmica, no tengui cobertura d’altres sistemes de protecció social i compleixi els requisits establerts a l’apartat segon d’aquest article.

Tendran un accés prioritari aquelles persones o unitats familiars que es trobin en les situacions de necessitat descrites a l’article 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

A l’efecte d’aquest Reglament s’entendrà per unitat familiar la que constitueix un nucli de convivència, compost per dues o més persones vinculades per matrimoni o una altra forma de relació estable anàloga a la conjugal, per parentiu per consanguinitat fins al segon grau o per afinitat fins al primer.

En una unitat familiar només un dels seus membres podrà tenir la condició de beneficiari d’aquesta ajuda, encara que s’atorguin en benefici de la unitat familiar.

2. Requisits.

Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els requisits següents:

a) Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment o, si no n’hi ha, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.

b) Residir i estar empadronades en el terme municipal d’Alcúdia amb una antelació mínima de 3 mesos a la data de la sol·licitud, excepte transeünts en situació de pobresa extrema.

c) Trobar-se inserit en un pla de treball consensuat amb el professional en treball social d’aquest Ajuntament.

d) Podran accedir a les prestacions les persones i unitats familiars que no disposin d’una renda per capita superior als següents percentatges de l’indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) de forma mensual:

Nombre de membres de la unitat familiar

Percentatge de l'IPREM

1

50%

2

75%

3

100%

4

125%

5

150%

6

175%

S'entén per renda per capita els ingressos de la unitat familiar menys l’import del rebut de lloguer o hipoteca.

S'entén per ingressos de la unitat familiar la suma de tots els ingressos nets de tots els membres familiars que conviuen en el domicili al llarg de l’any.

Es computaran com a ingressos tots aquells que siguin percebuts pels conceptes següents:

-Nòmines, pensions i altres prestacions econòmiques.

-Beneficis i pèrdues del treball per compte propi.

-Interessos bancaris.

-Col·laboracions familiars i pensions alimentàries.

-Prestacions socials.

-Transferències rebudes d’altres llars.

-Ingressos percebuts per fills per naturalesa, adopció o acollits a càrrec.

-Resultats de declaracions d’imposts.

Excepcionalment, amb un informe previ tècnic que ho justifiqui, hi podran accedir les persones o unitats familiars que, fins i tot superant el màxim establert en la taula anterior, presentin altres circumstàncies sociofamiliars i/o econòmiques sobrevingudes que justifiquin la necessitat d’aquesta ajuda.

e) No disposar de béns immobles diferents de l'habitatge habitual sobre els quals es tengui dret de propietat, possessió o usdefruit; i no disposar de rendes de capital. Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l’ajuda.

f) No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la necessitat sorgida.

g) No haver sol·licitat ajuda econòmica a aquesta corporació en els darrers 6 mesos, amb l'excepció d'aquells casos que requereixin renovar l’atenció urgent i immediata i amb un informe previ tècnic que justifiqui la dita excepcionalitat.

h) Haver justificat dins el termini i la forma escaient ajudes sol·licitades anteriorment.

No obstant el que disposa aquest apartat, les ajudes es concediran en funció de la consignació i disponibilitat pressupostària, per la qual cosa no serà suficient que en el sol·licitant concorrin tots els requisits i condicions establertes.

3. Obligacions dels beneficiaris

a) Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.

b) Acceptar ofertes de treball tutelat i/o protegit formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, sempre que no s’acrediti impediment, i a discreció de l’informe tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics.

c) Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o unitat familiar que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.

d) Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.

e) En els casos que així es proposi a l’informe tècnic, el destinatari haurà de consentir la cessió del crèdit a favor de la persona que realitzi la prestació que hagi de ser retribuïda amb l’ajuda, i l’Ajuntament quedarà facultat per fer el pagament directe a aquesta darrera.

f) Amb caràcter general, la concessió de l’ajuda queda condicionada a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de treball individual i/o familiar per part de la persona usuària.

g) Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.

h) Comunicar als serveis socials de l’Ajuntament l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat.

i) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l’Ajuntament d’Alcúdia i facilitar tota quanta informació i documentació li sigui requerida.

j) Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin a les finalitats per a les quals es van concedir.

k) Mantenir l’empadronament i la residència efectiva en el municipi d’Alcúdia durant el temps de percepció de l’ajuda.

l) Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi a l’acord de concessió d'aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.

4. Drets dels beneficiaris.

a) Dret a ser informats de les possibles modificacions que es puguin produir en el règim de prestació.

b) Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa en l’expedient. Tant el regidor o regidora competent, com els empleats públics que tramitin les ajudes, estan obligats a mantenir secret respecte de la informació continguda en els expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada, i quedarà subjecta a reserva i tractament confidencial, d’acord amb l’article 18 de la Constitució espanyola i el que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal .

c) Dret d'exercir el seu dret a queixa d’acord amb les disposicions vigents.

d) Dret a l’abonament efectiu de l’ajuda o prestació, una vegada que aquesta s’hagi resolt.

e) Qualssevol altres reconeguts per la Llei 4/2009 d’11 de juny de serveis socials de les Illes Balears i puguin ser exercits davant aquesta Administració en virtut de les competències que tengui atribuïdes.

5. Obligacions específiques segons tipologies d’ajuda.

Cada tipologia d’ajuda tendrà unes obligacions concretes i específiques que, en cas necessari, es detallaran en la resolució que concedeixi l’ajuda o, si escau, en la convocatòria ad hoc que publiqui l’Ajuntament per a la seva concessió.

Article 7.- Criteris d’atorgament.

1. D’acord amb l’article 5 del present Reglament, l’atorgament de les prestacions estarà subjecte, en general, a la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament.

2. L’informe tècnic (annex 4) es fonamentarà en els requisits prevists a l’apartat segon de l’article 6, sense perjudici que el mateix professional que l'emeti pugui exceptuar-los, motivadament, quan la situació així ho requereixi i ultrapassar la casuística concreta que així ho demandi.

En tot cas l’informe que de forma originària genera la prestació anirà acompanyat d’un model formalitzat de valoració socioeconòmica (annex 3).

3. Les prestacions concedides no podran ser invocades com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.

4. És un criteri rellevant per a l’atorgament que la prestació econòmica atorgada contribueixi a la resolució de la situació de mancança.

5. Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte.

6. En cas que concorrin diverses persones sol·licitants d’una mateixa unitat familiar per fer front a la mateixa despesa, només podrà ser concedida a una d’aquestes, i es promourà l’acord entre les parts interessades.

CAPÍTOL III.- QUANTIA DE LES PRESTACIONS

Article 8.-  Quantia de les prestacions.

1. Les prestacions econòmiques d’urgència social seran de quantia variable, determinada pel resultat de la suma de les puntuacions obtingudes en el barem socioeconòmic.

En cas de necessitat extrema i severa, apreciada motivadament a l’informe tècnic, l’import serà íntegrament finançat per part de la corporació.

2. L’import màxim anual de l’ajuda per família no excedirà el doble de l’IPREM vigent. No obstant això, en casos excepcionals en què les necessitats socials així ho justifiquin, es podrà superar el dit límit, sempre que aquestes circumstàncies quedin acreditades degudament a l’expedient.

L’import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes, superi el cost de l’activitat subvencionada.

 

CAPÍTOL IV.- EL PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ

Article 9. - Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor.

1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la batlessa, sense perjudici de les delegacions que pugui fer en altres òrgans municipals.

2. L’òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions sol·licitades és el Departament de Benestar Social.

Article 10. - Procediment.

El procediment s’iniciarà a sol·licitud de persona interessada o a proposta de la o del professional de referència del Departament de Benestar Social quan es tracti de persones amb qui ja s’està efectuant una intervenció social o professional.

La sol·licitud, dirigida a la batlessa de l’Ajuntament d’Alcúdia, es formularà amb model normalitzat (annex II) i es presentarà en el Registre General d’aquesta Administració o per qualsevol dels mitjans prevists a l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Com a conseqüència de la naturalesa d’aquestes ajudes, les sol·licituds es podran realitzar al llarg de l’exercici econòmic, en funció del moment en què sorgeix la situació d’urgència.

Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s’hagi aportat tota la documentació necessària, es requerirà al sol·licitant que l'aporti en un termini de 10 dies hàbils, i se l'informarà que l’incompliment del requeriment suposarà l’arxiu de l’expedient sense més tràmits.

La instrucció de l’expedient correspondrà al Departament de Benestar Social.

En el termini de quinze dies hàbils des de la recepció completa de la documentació necessària s’emetrà un informe per part del treballador/a social o, en cas d’excedir l’import de l’ajuda de 300 €, de la Comissió d’Ajudes Econòmiques, en el qual es proposarà la concessió o no de l’ajuda sol·licitada i, si escau, de la quantia de l’ajuda. La proposta haurà de contenir:

  • Perceptor/s de l’ajuda.
  • Si és procedent o no la seva concessió.
  • Quantia d'aquesta.
  • Compromisos del beneficiari d’acord amb el que estableix el pla d’intervenció o de cas.
  • Termini de justificació.
  • Recursos que siguin procedents contra la resolució.

La Comissió d’Ajudes Econòmiques estarà integrada per un mínim de dos treballadors/es socials i un/a educador/a social, nomenats per la Batlia, i seran prou per a la seva vàlida constitució que hi concorrin la meitat més un dels seus membres.

La resolució de la concessió d’ajuda serà acordada per la batlessa de l’Ajuntament d’Alcúdia o per l'òrgan en qui hagués delegat, i quedarà subjecta al mateix deure de secret professional a què està obligat/da per ètica professional el treballador/a social. No es farà publicitat de les ajudes concedides, vist el que disposa l’article 18.3 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions.

La resolució de l’ajuda s'haurà de produir en un termini màxim de tres mesos des de la data en què s'hagués registrada la sol·licitud.

La resolució adoptada serà notificada als interessats en el domicili que figuri en la sol·licitud de l’ajuda.

Posteriorment es presentarà al Departament d’Intervenció la resolució per la qual, si s'escau, es concedeixi l’ajuda, perquè es pugui fer efectiu el pagament de la quantia concedida d’acord amb les condicions que s’estableixin.

L’abonament de l’ajuda es pot realitzar directament al destinatari o a l’entitat prestadora del servei.

Article 11. - Documentació que ha d’acompanyar la sol·licitud.

1. La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, al sol·licitant la necessària per realitzar la valoració econòmica i social d’una forma fidedigna.

a) Documentació general per a qualsevol tipus d’ajuda:

-Sol·licitud d’ajuda, segons model normalitzat, degudament emplenada (annex II).

-Original i fotocòpia del DNI de la persona sol·licitant i dels majors de 16 anys de la unitat familiar, o qualsevol altre document acreditatiu de la identitat. En el supòsit de persones que no tenguin la nacionalitat espanyola, original i fotocòpia del NIE, passaport o document que legalment els substitueixi.

-Certificat d’empadronament i de convivència on consti l’antiguitat.

-Justificació d’ingressos del beneficiari i de la unitat familiar.

-Declaració de responsabilitat, inclosa en la sol·licitud.

-Declaració jurada d’ingressos de la unitat familiar.

b) Documentació específica: altres documents específics, segons les circumstàncies o necessitat, i a requeriment del Departament de Benestar Social.

-Acreditació de la composició de la unitat familiar i, si s'escau, certificat de discapacitat d’alguns dels seus membres.

-Original i fotocòpia del llibre de família complet i, si s'escau, sentència de separació o divorci, o conveni regulador on consti la pensió alimentària i la custòdia de fills.

-Fotocòpia del títol de família nombrosa, en cas que correspongui.

-En cas que el sol·licitant o algun altre membre de la unitat familiar estigui afectat per qualque tipus de discapacitat o discapacitat física, psíquica o sensorial, dictamen de valoració del grau de discapacitat certificada per l’òrgan o entitat que correspongui.

-En cas de malaltia greu de qualque membre de la unitat familiar, informes mèdics o altres documents que ho acreditin.

-Si a la unitat familiar hi ha qualque cas d’acollida el corresponent document acreditatiu d’aquesta situació.

-Certificat i fotocòpia de la targeta de desocupació o millora de l’ocupació dels majors de 16 anys que es trobin en situació de desocupació laboral.

-Certificat del Server d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB) que acrediti si perceben prestació per desocupació de tots els membres adults de la unitat familiar i de l’import de la prestació o, si s'escau, certificat negatiu.

-Certificat d’altes i baixes de la Seguretat Social dels membres de la unitat familiar (certificat de vida laboral).

-Original i fotocòpia de la declaració de la renda o certificat negatiu d’Hisenda del darrer any.

-En el cas de treballadors per compte d’altri: original i fotocòpia del contracte de treball i de les sis darreres nòmines dels majors de 16 anys que realitzin activitat laboral.

-Certificat de percebre o no pensions de l’Administració pública i, en cas afirmatiu, de la seva quantia.

-Justificant del capital mobiliari en què constin els rendiments i els saldos de tots els comptes oberts a nom del sol·licitant i de la resta de membres de la unitat familiar.

-Justificació de despeses mensuals: contracte de lloguer de l'habitatge, darrers rebuts de préstecs hipotecaris destinats a l’adquisició de l'habitatge habitual, despeses d’aigua, llum i gas.

-En cas de separació o divorci, document notarial, els justificants d’interposició de la demanda, la sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.

-Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d’aliments (en cas de separació i quan no es compleix aquesta mesura).

-Qualsevol altra documentació que per a la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la seva tramitació, que podrà ser requerida pel personal tècnic de referència dels serveis socials o aportada per la persona interessada si ho considera convenient.

2. Protecció de dades.

Es garantirà la confidencialitat de les dades i el seu processament adequat, respectant en tot cas el que estableix la Llei orgànica de protecció de dades. El sol·licitant ha de firmar l’autorització expressa de tractament de dades de caràcter personal (inclòs a l’annex II).

Article 12.- Justificació

En la resolució de concessió s’expressarà l’obligació del/de la beneficiari/beneficiària de justificar l’aplicació de l’ajuda a la situació de necessitat a què va orientada.

La justificació de l’ajuda es realitzarà davant els professionals del Departament de Benestar Social, en el termini màxim d’un mes des de la seva concessió, mitjançant la presentació de factures, rebuts o justificants que acreditin les despeses realitzades. El dit Departament haurà de trametre a la Intervenció Municipal un informe relatiu a la dita justificació en el termini de dos mesos des de la concessió.

Les factures i justificants presentats han de ser originals i contenir, com a mínim, les dades de l’emissor i el destinatari, on haurà de constar el seu número d’identificació fiscal, el bé o servei objecte de la contraprestació i l’import d’aquest, amb indicació de la part corresponent a l’IVA, i la data d’expedició d'aquesta.

Article 13. - Denegació de la prestació

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en què, a pesar de complir amb els requisits establerts a l’article 6.2, hi pugui concórrer alguna de les circumstàncies següents:

-La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.

-Que la persona sol·licitant no resideixi efectivament en el municipi.

-Dificultar la tasca tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.

-Que existeixi una persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.

-Que l’ajuda sol·licitada no sigui adequada o suficient per a la resolució de la problemàtica plantejada.

-Que no existeixi crèdit suficient per a l’atenció de la sol·licitud.

-Que en el termini dels 12 mesos anteriors a la sol·licitud li hagi estat extingida o revocada qualsevol altra ajuda o prestació social per incompliment de les condicions establertes en la seva concessió.

-El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants podrà donar lloc a la denegació de l’ajuda sol·licitada, fins i tot quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per a la concessió.

-Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats  ella mateixa i/o amb el suport dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.

-Que l’atenció de la persona sol·licitant quant a la naturalesa de la prestació o per raó de residència correspongui a una altra Administració pública.

-Qualsevol altre motiu que, atenent a les circumstàncies i prèvia valoració dels serveis bàsics d’atenció social, aconselli la seva denegació de forma motivada.

Transcorregut el termini màxim de tres mesos per dictar una resolució sobre la concessió de l’ajuda sense que hagi recaigut una resolució expressa i notificada a la persona interessada, aquesta podrà entendre desestimada la seva sol·licitud per silenci administratiu, d’acord amb allò que disposa l’article 43 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 14. - Revocació de la prestació.

Serà procedent la revocació de les prestacions, mitjançant una resolució de Batlia o òrgan delegat, i amb audiència prèvia a la persona interessada, per alguna de les causes següents:

-En cas d’incompliment dels requisits per part de la persona de signe subjectiu (compliment del pla de treball individualitzat, acceptació d’ofertes de treball i escolarització dels nins). Seran els serveis bàsics d’atenció social que determinaran en una proposta de resolució la valoració sobre el compliment o eventual incompliment d’aquestes circumstàncies.

-Quan la persona beneficiària incompleixi totes o algunes de les obligacions adquirides amb l’acceptació de l’ajuda.

-Falsejar, ocultar o mostrar obstrucció a les actuacions de comprovació empreses per part del personal municipal de serveis socials i serveis econòmics, malgrat reunir la persona sol·licitant els requisits per a la concessió.

-Que hagi transcorregut el termini de tres mesos des de l’atorgament de l’ajuda, sense que l’ingrés s'hagi pogut fer efectiu per causes imputables a la part interessada.

-La utilització de l’ajuda per a finalitat diferent d’aquella per a la qual va ser concedida constituirà causa determinant de la revocació de l’ajuda i del seu reintegrament immediat, després de requeriment previ de l’òrgan competent que, en cas de no ser atès, promourà l’acció executiva que correspongui, sense perjudici de les actuacions civils, penals o d’un altre ordre que en cada cas sigui procedent.

-Desaparició de totes o algunes de les circumstàncies que van donar lloc a la seva concessió.

-Per l’aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l’ajuda.

-Per ser beneficiari simultàniament d’una altra prestació amb la mateixa finalitat, és a dir, que tengui la mateixa naturalesa i atengui les mateixes necessitats, sense que tal circumstància hagi estat comunicada al Departament de Benestar Social.

-La reiteració de les causes que van motivar la suspensió temporal de la prestació, de conformitat amb el que estableix l’apartat corresponent d’aquest reglament.

-Altres causes de naturalesa anàloga i caràcter greu imputables al beneficiari, no previstes en els apartats anteriors.

La revocació de l’ajuda donarà lloc a la tramitació, si s'escau, de l'expedient corresponent de reintegrament de les quantitats indegudament percebudes per part de la persona beneficiària i, en els supòsits prevists en què sigui pertinent, a la tramitació d’un expedient sancionador. En tot cas, i en funció de les circumstàncies econòmiques i personals concurrents, l’Ajuntament podrà establir formes de devolució fraccionada.

L’acte de revocació anirà precedit per un tràmit d’audiència, per un termini de 10 dies hàbils, durant el qual el beneficiari podrà al·legar i presentar els documents i justificacions que estimi pertinents.

Article 15. - Desistiment i renúncia

La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a la prestació reconeguda, per mitjà d’un escrit dirigit a l’Ajuntament. Aquest dictarà una resolució on s’expressi la circumstància en què concorre indicant els fets produïts i les normes aplicables.

Article 16.- Reintegrament.

1. Serà procedent el reintegrament de les quantitats percebudes i, si escau, l’exigència de l’interès de demora corresponent des de la data d’abonament de l’ajuda fins a la data en què s’acordi la procedència del reintegrament, quan es produeixi alguna de les causes que s’estableixen en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions.

L’obligació de reintegrament també serà aplicable en el cas que la persona beneficiària hagués percebut indegudament o en quantia indeguda l’Ajuda Econòmica Municipal.

2. El procediment de reintegrament s’iniciarà d’ofici, i es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el títol VI de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i s'aplicarà el que estableix l’article 42 de la Llei general de subvencions, i en aquest es donarà, en tot cas, tràmit d’audiència a la persona interessada per un termini de 10 dies hàbils.

3. L’òrgan competent per adoptar la resolució de reintegrament total o parcial dels imports percebuts serà l’òrgan que va concedir l’ajuda, o l'òrgan municipal en qui delegàs aquesta funció.

4. La resolució per la qual es determini l’obligació del reintegrament de la subvenció serà motivada, amb indicació expressa de la causa que origina el deure de reintegrament, indicarà la quantia que s'ha de reintegrar i el termini voluntari per al seu ingrés, amb l’advertència que si no s'efectua el reintegrament en el termini concedit, es procedirà a la seva execució forçosa.

5. L’obligació de reintegrament serà independent de les sancions que, si escau, resultin exigibles.

6. Les quanties que s’obtinguin, durant cada exercici pressupostari per la devolució de prestacions indegudes hauran de destinar-se a la cobertura de les prestacions de les Ajudes Econòmiques Municipals en el dit exercici.

Article 17.- Règim sancionador.

Tenint en compte la naturalesa jurídica de les ajudes objecte del present reglament, serà aplicable el que disposa el Títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions.

DISPOSICIÓ FINAL

La Batlia queda facultada per dictar les disposicions internes que siguin necessàries per al desenvolupament i aplicació d’aquesta norma.”

Contra el present Acord i Reglament, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu davant la Sala del Contentenciós- Administratiu del Tribunal Superior de Justícia corresponent en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la publicació del present anunci, de conformitat amb allò establert en l’article 46 de la Llei  29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

Alcúdia , 28 d’Abril de 2014

 

La Batllessa

Coloma Terrassa Ventayol