Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 9795
Acord del Consell de Govern de 30 de maig de 2014 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Carril bici a la carretera ME-2 (PK 0+820 al 2+200) entre els termes municipals de Maó i es Castell”
Versió PDF
1. El 30 d’abril de 2014 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears l’ofici del Consell Insular de Menorca amb el qual es remetien els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte “Carril bici a la carretera ME-2 (PK 0+820 al 2+200) entre els termes municipals de Maó i es Castell”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent d’aquests terrenys.
2. El Consell Insular de Menorca ha aportat els documents següents:
3. Cal referir-se a l’informe tècnic de l’enginyera tècnica d’obres públiques del Consell Insular de Menorca de 26 de març de 2014 relatiu a la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació forçosa del projecte “Carril bici a la carretera ME-2 (PK 0+820 al 2+200) entre els termes municipals de Maó i es Castell”. Aquest informe justifica la declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient expropiatori en els termes següents:
Atès que en exercici de les seves competències en matèria de carreteres i camins rebudes per la Llei 16/2001, de 14 de desembre, de la CAIB, el Consell Insular de Menorca té com a objectiu prioritari millorar en general la xarxa viària de Menorca.
Atès que la Me-2 és una via, que té als mesos d’estiu molt trànsit, i així ho indica la IMD (intensitat mitja diària) que a l’any 2012 va ésser de 15.400 vehicles de mitja anual, encara que els mesos d’estiu es pot passar de 16.700 vehicles de mitja, i un percentatge de trànsit de pesants del 4,45% i això unit a què la carretera Me-2 és un camí que comunica la població d’Es Castell amb Maó, amb volums de població respectivament de 29.000 habitants a Maó i 8.000 habitants a Es Castell, així com una activitat turística estival bastant considerable.
Atès que la distància entre ambdues poblacions és de 1.340 metres, qüestió que suposa un recorregut d’uns 15 minuts caminant i 5 minuts en bicicleta fent-lo fàcilment assumible per a residents que a dia d’avui intensifiquen la coexistència entre trànsits de diferent natura. Que inclús aquesta combinació de trànsit s’ha observat que es dóna tant a la vorera quan els ciclistes hi circulen per ella, com als carrils de la carretera amb un voral estret que fa perillar la circulació.
Atès que aquesta actuació millora la connectivitat en bicicleta dels dos nuclis urbans de Maó i Es Castell, dóna accés a la carretera Me-4, connectada amb la urbanització de Son Vilar, millora la connectivitat del Camí de Cavalls (ruta GR 223) i dóna continuïtat als itineraris de rutes cicloturístiques i camins rurals.
Atesa la necessitat d’executar la via projectada està justificada en base a la millora de la seguretat i de la mobilitat a la carretera Me-2 Maó-Es Castell, el qual actualment presenta dos carrils d’uns 3,5 metres d’amplada, amb vorals d’un metre, amb bermes i domini públic d’amplada variable. Cal esmentar que aquest vial de circulació motoritzada comparteix traçat amb el Camí de Cavalls que presenta una circulació rodada no motoritzada i eqüestre que en total no es veuen acollides amb una amplada suficient cosa que suposa una perillositat considerable.
Atès que les actuacions projectades del pk 0+820 fins al pk 2+200 volen condicionar la carretera Me-2 en aquest tram, ampliant la secció existent amb la incorporació d’un carril bici, i condicionant-la per a la correcta coexistència entre circulacions de diferent naturalesa i diferent fragilitat, per tal d’evitar distraccions i simplificar la conducció en el seu recorregut, qüestions que fan considerar necessària una actuació en aquesta carretera.
Atès que el projecte esmentat preveu, per l’execució de les obres dissenyades, una expropiació de 162,43 m2.
Atesa les dades d’accidentalitat recollides i amb lesivitat 2, de les que es disposa en el Departament de Mobilitat i Projectes, extretes de la base de dades “arena” de la Direcció General de Trànsit, tenint en compte que són dades d’accidentalitat registrades, és a dir, mínim dels accidents que hagin pogut ocórrer en el tram esmentat, són:
Atesos aquests antecedents,
Si la responsabilitat de l’Administració ha d’ésser vetllar per la seguretat de les carreteres de la seva titularitat, aquesta responsabilitat s’accentua més quan es detecta que hi ha un increment del nivell de trànsit, tant motoritzats com no motoritzats, sobretot a l’estiu, que circulen pel mateix carril, i amb incorporacions no solucionades adequadament i per tant potencialment perilloses que es poden i s’han de corregir. Això és el factor determinant d’aquesta urgència, és a dir, millorar la seguretat vial l’abans possible a fi d’evitar accidents.
El Consell Insular ha donat prioritat al fet de dur a terme aquestes obres, volent agilitzar quan sigui possible els tràmits per donar inici a les esmentades obres, per a la qual cosa s’ha de comptar amb la disponibilitat dels terrenys afectats.
L’article 9 de la Llei de 16 de desembre de 1954, d’expropiació forçosa, estableix que per poder accedir a l’expropiació és indispensable la prèvia declaració d’utilitat pública o interès social del fi a què ha d’afectar l’objecte expropiat. En compliment d’aquest article, i tenint en compte que aquest és un camí existent i per tant la utilitat pública deriva de la via existent, i atenent per tant a l’establert a l’article 18 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca haurà de declarar la utilitat pública d’aquesta actuació simplement com a reafirmació en la declaració d’utilitat pública del camí i creuament amb la carretera Me-12 que ara es millora i declarar la necessitat d’ocupació dels béns afectats per aquesta millora.
L’Administració expropiant haurà de fer pública la relació de béns afectats i drets perquè en el termini de quinze dies els interessats puguin formular al·legacions sobre la procedència de l’ocupació o disposició de béns i el seu estat material o legal. Aquesta relació de béns serà elaborada segons les dades facilitades per l’enginyer redactor de l’esmentat projecte i contrastades pel Servei de carreteres, amb l’informació del Cadastre i del Registre de la Propietat. En compliment d’aquest article 17 del Reglament d’expropiació forçosa s’haurà de publicar al BOIB i dur a terme la notificació personal de béns i drets afectats per aquest procés d’expropiació.
Per totes les raons exposades en aquest informe, sembla convenient acudir a la via que ofereix l’art. 52 de la Llei d’Expropiació Forçosa (LEF), on s’estableix que, excepcionalment, podrà declarar-se l’urgent ocupació dels béns afectats per l’expropiació. Els béns on es concreta la declaració d’urgent ocupació estan relacionats a l’expedient que s’ha de sotmetre a informació pública. Aquest requisit d’informació pública és indispensable per a la declaració d’urgència, segons estableix l’art. 56.1 del Reglament de LEF.
Aquesta via d’expropiació té un caràcter excepcional. L’article 56.1 del Reglament d’expropiació disposa que l’acord d’urgent ocupació ha d’estar degudament motivat i han de concórrer circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellin acudir a aquest procediment.
La causa principal per acudir a aquest procediment excepcional és la seguretat vial com abans s’ha assenyalat, la garantia de la qual és competència de l’administració titular d’aquesta via, que és competència i titularitat del Consell Insular. Es tracta amb aquesta millora a la carretera Me-2, de dotar-la de les mesures i condicions adequades de seguretat tant per vehicles motoritzats, com no motoritzats. La correcció prevista en aquest projecte tindrà per conseqüència, sense cap mena de dubte, la regulació més ordenada del trànsit i la millora de la seguretat viària.
Per tot l’exposat cal dotar a aquest tram de carretera d’una major seguretat vial i evitar en la mesura del possible, accidents de trànsit, per la qual cosa es veu justificat acudir a aquest procediment de declaració urgent d’ocupació.
Una vegada examinat l’expedient del Consell Insular de Menorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 15 de maig de 2014, va emetre’n un informe jurídic.
L’informe jurídic de 15 de maig de 2014 del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L’informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Menorca, atès que les circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen acudir al procediment d’urgència es fonamenten en la seguretat viària. Es tracta de dotar la carretera Me-2 de les mesures i les condicions adequades de seguretat, tant per a vehicles motoritzats com no motoritzats, atès que per l’activitat turística estival la Me-2 és una via que té molt de trànsit els mesos d’estiu.
Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen l’estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (recurs 6002/1992), que, en el fonament de dret tercer, diu que:
El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.
Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte “Carril bici a la carretera ME-2 (PK 0+820 al 2+200) entre els termes municipals de Maó i es Castell”, que són necessaris per dotar la carretera de les mesures i les condicions adequades de seguretat, són condicionament de la carretera Me-2 en aquest tram perquè hi hagi una coexistència correcta entre circulacions de naturalesa diferent i fragilitat diferent per evitar distraccions i simplificar la conducció en el recorregut, qüestions que fan considerar necessària una actuació en aquesta carretera, la qual cosa justifica la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell Insular de Menorca.
S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.
Així mateix, s’ha de considerar que la competència que atorga al Consell de Ministres l’article 52 es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig), estableix dins l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les seves competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Administracions Públiques, en la sessió del dia 30 de maig de 2014 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell Insular de Menorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat ‘Carril bici a la carretera ME-2 (PK 0+820 al 2+200) entre els termes municipals de Maó i es Castell’. Els béns i els drets afectats per la declaració d’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels seus titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular de Menorca i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i els drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa, basades en la seguretat viària. Es tracta de dotar la carretera Me-2 de les mesures i condicions adequades de seguretat tant per a vehicles motoritzats com no motoritzats, atès que per l’activitat turística estival la Me-2 és una via que té molt de trànsit als mesos d’estiu.
Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud d’ocupació urgent no es va presentar cap al·legació relativa a la necessitat d’ocupació urgent.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”
Palma, 30 de maig de 2014
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez
ANNEX
Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Carril bici a la carretera ME-2 (des del PK 0+820 al 2+200), entre els termes municipals de Maó i es Castell”
|
Finca núm. de la relació |
Finca núm. Dades cadast. |
Referència cadastral |
Titular/s |
Domicili |
Població |
m² superf. per expr. |
Caràc. exp. |
Dret afectat |
Altres drets |
Situació jurídica (serv. càrregues i gravàmens) |
|
1 |
Pol. 6 Parcel·la 123 |
07064A006001230000UJ |
Hereus de Sr. Ramón Clavell Borràs Representant ( Sr. Oriol Clavell) |
C/ Georgetown, 6 Urb. Son Vilar 07720 |
Es Castell Menorca |
162,43 m2 |
Parcial |
Propietat |
No ens consten |
No ens consten |
|
CRUZ ROJA ESPAÑOLA |
Av. Vives Llull, 154 07703 |
Maó Menorca |