Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 9334
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança municipal reguladora de les festes de Sant Joan de Ciutadella de Menorca (exp. 2012/001979 i exp. 2014/001870)
Versió PDF
El dia 6-05-2014 ha quedat definitivament aprovada, i de forma automàtica, la primera modificació de l’Ordenança municipal reguladora de les festes de Sant Joan de Ciutadella de Menorca, aprovada inicialment pel Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària celebrada el dia 13-03-2014; i publicada, aquesta aprovació inicial, en el BOIB núm. 42 de 27-03-2014.
HISTÒRIC DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LES FESTES DE SANT JOAN DE CIUTADELLA DE MENORCA
|
|
APROVACIÓ INICIAL |
APROVACIÓ DEFINITIVA |
APROVACIÓ INICIAL 1a MODIFICACIÓ |
APROVACIÓ DEFINITIVA 1a MODIFICACIÓ |
|||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
PLE |
08/03/2012 |
10/05/2012 |
13/03/2014 |
APROVACIÓ AUTOMÀTICA DIA 6/05/2014 |
|||||
|
BOIB núm. |
Data |
43 |
24/03/2012 |
71 |
19/05/2012 |
42 |
27/03/2014 |
|
|
A continuació es transcriu íntegrament el contingut de l'Ordenança tal com ha quedat; i, un cop introduïdes les recomanacions de l'Institut Balear de la Dona del Govern de les Illes Balears pel que fa al llenguatge emprat, segons l'informe d'impacte de gènere:
ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LES FESTES DE SANT JOAN DE CIUTADELLA DE MENORCA
CAPÍTOL I
PREÀMBUL
Les festes de Sant Joan amb el pas del temps s'han transformat en un esdeveniment que atreu milers de visitants a la ciutat, fet que comporta l'aparició de noves oportunitats i formes de negoci, l'increment dels riscos i perills, i la necessitat d'actuacions addicionals que no disposen d'una reglamentació i d’una normativa concretes.
En matèria de seguretat resulta molt important establir els límits entre la responsabilitat que assumeixen els participants en la festa i la responsabilitat de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca com a organitzador. Per això, cal tenir en compte que els cavallers, amb els seus cavalls, creen un perill d'accident quan realitzen els bots i les corregudes. El risc es produeix per l’excessiva proximitat de les persones que formen part del públic amb els cavallers i els seus cavalls en les vies o places, en les quals es disposa d'un espai reduït per les seves característiques i per la massificació de gent existent. La pressió de la gent és la que provoca que els animals es vegin desbocats, desviats del seu recorregut, s’arronsin o, simplement, perdin l’equilibri i caiguin, amb el perill de poder ferir les persones. L’elecció de la zona on una persona desitja veure el desenvolupament dels actes de la festa i participar-hi fa referència, de forma clara, a l'assumpció o no d’un risc, que es pot assumir de manera voluntària si es vol veure i/o participar-hi des de primera fila; o es pot rebutjar, no participant en els actes celebrats en cada zona i moment, en existir l'opció de veure’ls en llocs més segurs o de canviar el lloc, fins i tot a zones on existeixi més calma o nul·la activitat dels cavalls i del públic. El sentit comú, en observar els actes propis de les festes, fa obvi i objectiu el fet de l’existència de risc en les accions dels cavallers i cavalls quan interactuen amb la gran quantitat de participants. Tradicionalment, els ciutadellencs assumeixen, voluntàriament i conscientment, el perill que suposa mantenir-se en les proximitats dels cavalls quan aquests fan els bots. Aquestes accions no poden limitar-se o prohibir-se als ciutadellencs ni als visitants perquè són una tradició arrelada. Per tot això, qualsevol persona ha de ser conscient dels riscos que comporta gaudir i participar en les festes en les zones amb un alt risc o en les que, per la proximitat amb els cavalls, es creen moments de perill, i assumir que són els únics responsables de les possibles lesions que puguin patir.
CAPÍTOL II
OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ
Article 1.
Objecte
La present ordenança regula, en el marc de les competències municipals, el procediment d'intervenció administrativa de les activitats, dels actes i d'altres aspectes relacionats amb les festes de Sant Joan, així com les condicions que han de complir aquests, per tal d'intentar garantir el bon desenvolupament dels actes festius.
CAPÍTOL III
FESTERS, REPLECS I FESTES DE CARRER
Article 2.
Sol·licitud dels festers
1. La persona física o jurídica que vulgui realitzar un fester el dia 22 de juny haurà de sol·licitar a l'Ajuntament l'autorització corresponent mitjançant un escrit en el qual haurà d'indicar el número de telèfon, de fax i, si pertoca, l'adreça de correu electrònic, i adjuntar-hi la documentació que es detalla a continuació.
2. Cal adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
3. El termini per presentar les sol·licituds serà del dia 15 d'abril al 15 de maig, en el registre d'entrada de l'Ajuntament o en qualsevol altre registre segons el disposat en l'art. 38.4 de la Llei 30/1992 de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
4. Les sol·licituds es resoldran amb l’informe previ de la Policia Local, en el qual s'avaluaran els riscs, i les alteracions de circulació i de seguretat que pot provocar el fester.
Article 3.
Condicions dels festers
Els festers només es podran celebrar dins el nucli urbà de Ciutadella de Menorca; no es podran autoritzar en urbanitzacions ni en zones rurals.
Els festers es podran començar a partir de les 21 hores del dia 22 de juny i hauran de finalitzar com a màxim a les 2 hores del dia 23 de juny.
El peticionari del fester haurà de dipositar una fiança de 300 € a la Tresoreria de l'Ajuntament, la qual serà retornada després de la prèvia comprovació per part de l'Ajuntament que no s'han produït danys en el paviment, i que s'han complert les condicions imposades en l'autorització. En el cas de no haver existit incidències i haver-se complit les condicions imposades, el retorn de la fiança es realitzarà dins la primera quinzena del mes de juliol.
La revisió de com ha quedat la zona on s'ha celebrat el fester serà realitzada pels agents de la Policia Local la mateixa nit de la festa.
El peticionari del fester haurà de proveir-se de la fusta necessària per a l'execució del fester, així com de l'arena o de qualsevol altre mitjà per prevenir mals en el paviment, havent de disposar, com a mínim, de quatre sacs d'arena per a cada mig palet de fusta utilitzat, per garantir un gruix mínim de 10 cm.
El fester s'haurà de fer únicament emprant fusta natural, sense cap tipus de pintura, vernís o esmalt; i no s’hi podrà utilitzar cap altre tipus de material combustible ni inflamable.
El peticionari haurà de disposar, com a mínim, d'un extintor en la zona dels festers d'eficàcia mínima 21-ABC.
Article 4.
Replecs
S'entén per replec aquella trobada popular de cavalls i genets que, a semblança dels replecs propis del ritual de Sant Joan, convoquen una trobada festiva amb muntures i gent a peu per tal d'oferir un espectacle lúdic, en els dies previs que preludien les celebracions de la festa de Sant Joan.
En vies i espais públics, queda prohibida la celebració de replecs de cavalls i/o ases, la celebració dels quals queda restringida a espais i finques de titularitat privada. Queden exclosos d'aquesta prohibició les reunions de cavalls que se celebren per a les escoles, per als geriàtrics i aquells replecs organitzats per associacions veïnals o entitats sense ànim de lucre ni finalitat comercial que constin inscrites en el registre municipal d'entitats.
Les associacions veïnals i les entitats sense ànim de lucre que vulguin organitzar un replec hauran de presentar, juntament amb la sol·licitud, una còpia de la pòlissa de responsabilitat civil amb un capital mínim de 150.000 euros per víctima, així com el document acreditatiu de la seva vigència en el moment de la celebració de l'activitat.
L'entitat organitzadora del replec haurà de garantir la neteja de l'espai ocupat en la via pública; i s’haurà de deixar en les mateixes condicions de netedat d'abans de l'acte.
La revisió de com ha quedat la zona on s'ha celebrat el replec serà realitzada pels agents de la Policia Local la mateixa nit del replec.
Article 5.
Festes de carrer
Les festes de carrer només es podran celebrar dins el nucli urbà de Ciutadella de Menorca; no es podran autoritzar en urbanitzacions ni en zones rurals.
Les festes de carrer es podran començar a partir de les 18 hores del dia 22 de juny i hauran de finalitzar com a màxim a les 2 hores del dia 23 de juny.
La peticionària de la festa de carrer només podrà ser una entitat sense ànim de lucre o una persona particular en nom d’un grup de veïns.
Les persones o entitats organitzadores de la festa de carrer hauran de garantir la neteja de l'espai ocupat en la via pública; i s’haurà de deixar en les mateixes condicions de netedat d'abans de la celebració.
La revisió de com ha quedat la zona on s'ha celebrat la festa de carrer serà realitzada pels agents de la Policia Local la mateixa nit de la festa.
CAPÍTOL IV
TAULELLS A LA VIA PÚBLICA
Article 6.
Sol·licitud dels taulells
1. La persona física o jurídica que vulgui instal·lar un taulell que permeti servir directament a la via pública durant les festes de Sant Joan haurà de sol·licitar a l'Ajuntament l'autorització corresponent mitjançant un escrit en el qual haurà d'indicar el número de telèfon, de fax i, si pertoca, l'adreça de correu electrònic, i adjuntar-hi la documentació que es detalla a continuació.
2. Cal adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
3. El termini per presentar les sol·licituds serà del dia 15 d'abril al 15 de maig en el Registre d'Entrada de l'Ajuntament o en qualsevol altre registre segons el disposat en l'art. 38.4 de la Llei 30/1992 de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
4. Les sol·licituds es resoldran amb el previ informe tècnic de l'Àrea de Governació, i també s’hi hauran de fer constar les condicions que han de complir-se per a la instal·lació dels taulells.
5. En el cas de no presentar-se la documentació exigida, es donarà un termini de deu dies per presentar-la, entenent-se que es desisteix de la petició de conformitat amb l'art. 71 de la Llei 30/1992 en el cas de no aportar-la.
6. Per motius de seguretat, l'Ajuntament podrà denegar les sol·licituds formulades, amb el previ informe motivat.
7. L'Ajuntament podrà ordenar la retirada dels taulells instal·lats que, per les seves característiques, incompleixin les condicions de l'autorització atorgada o resultin perillosos per a la seguretat de les persones, sense que el peticionari disposi de cap dret d’indemnització.
Article 7.
Condicions dels taulells
Els taulells només podran ser instal·lats durant els dies 23, 24 i durant la matinada del 25 de juny per a les activitats de bar, cafeteria, restaurant o similar que permetin el despatx de begudes, així com les gelateries.
Els taulells s'instal·laran d'acord amb el plànol presentat i amb les condicions imposades per part de l'Ajuntament, podent instal·lar-se només un únic taulell per establiment ocupant la via pública. Excepcionalment i, amb el previ informe tècnic motivat, podrà autoritzar-se la instal·lació d'altres taulells dins les llindes de les obertures.
Les dimensions màximes dels taulells seran de 3 metres d'amplada per 1,50 metres de fons, excepte en les zones on, per les especials característiques de la via pública, s'haurà d'ubicar el taulell dins el buit dels forats de façana, com per exemple al carrer de ses Voltes. Els taulells s'hauran de separar com a mínim 1 metre de les mitgeres amb altres locals o habitatges, excepte en el cas que es disposi d'una autorització signada pel veí autoritzant l'ocupació.
El peticionari del taulell haurà de dipositar una fiança de 1.500 € a la Tresoreria de l'Ajuntament, la qual serà retornada després de la prèvia comprovació per part de l'Ajuntament que s'han complert les condicions imposades en l'autorització i no s'ha produït cap tipus d'incidència durant els dies d'instal·lació del taulell. En el cas de no haver existit incidències i d’haver-se complit les condicions imposades, el retorn de la fiança es realitzarà dins la primera quinzena del mes de juliol.
Els establiments que instal·lin taulell hauran de col·locar en un lloc visible i perfectament llegible la llista de preus, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm.
Els establiments que instal·lin un taulell hauran de penjar a la façana un cartell on s'indiqui que queda prohibida la venda d'alcohol als menors de 18 anys, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm, amb el format i la tipologia que es determini en l'autorització municipal.
Els establiments que instal·lin un taulell hauran de permetre el lliure accés de les persones als serveis higiènics del local, i per aquest motiu hauran de disposar d'un cartell visible des de l'exterior on s'indiqui la disponibilitat de les instal·lacions, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm, amb el format i la tipologia que es determini en l'autorització municipal.
En el taulell autoritzat només es podran despatxar begudes i menjars preparats en l'interior de l'establiment; queda prohibida l'elaboració i manipulació d'aliments en el taulell.
Els establiments que disposin de taulell no podran instal·lar cap tipus d'equip ni d’instal·lació de reproducció musical en la via pública o projectada cap a la via pública. Tampoc es podran obrir o modificar els elements de tancament de la façana (portes i finestres) en el cas que es disposi de música a l'interior del local.
Els titulars de l'establiment on s'instal·li el taulell hauran de garantir la neteja de l'espai ocupat en la via pública; i l’hauran de deixar en les mateixes condicions de netedat d'abans de l’ocupació.
Els establiments hauran de servir totes les begudes en gots de cartó; queda prohibida la dispensa de llaunes, gots i bòtils de vidre, i de bòtils de plàstic amb una cabuda superior a mig litre.
Els aparells de fred i les connexions de subministrament elèctric d’aquests hauran d’estar en perfectes condicions, per tal d'evitar possibles accidents.
CAPÍTOL V
FIRA DE SANT JOAN I VENDA AMBULANT
Article 8.
Sol·licitud de participació
1. La persona física o jurídica que estigui interessada a instal·lar una atracció, remolcs o una caseta de fira i venda en l'espai reservat per l'Ajuntament de Ciutadella per ubicar-hi la fira de Sant Joan, haurà de presentar la sol·licitud corresponent durant el període establert en la resolució de Governació per la qual anualment es convocaran públicament els interessats a participar-hi. En l'escrit s'haurà d'indicar el número de telèfon, fax i, si pertoca, l'adreça de correu electrònic, i adjuntar-hi la documentació que es detalla a continuació.
2. Cal adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
3. El termini per presentar les sol·licituds serà l'establert en la resolució de convocatòria dels participants.
4. Finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds de participació, amb el previ informe tècnic, l’Ajuntament de Ciutadella resoldrà les autoritzacions i atorgarà els espais en funció de l’adequació de les dimensions de les atraccions, de les casetes i dels remolcs als espais previstos en l'espai destinat a la fira.
5. En el cas que existeixin més sol·licituds que llocs ocupables, la preferència de l’autorització i l’assignació d’espais serà establerta d’acord amb l’ordre de registre d’entrada municipal de les sol·licituds formulades amb la documentació completa.
Article 9.
Condicions dels participants en la fira
1. Les activitats que podran ocupar un lloc a la fira seran les atraccions, els remolcs o les casetes de fira i venda, i una xurreria. No s'autoritzarà la instal·lació de bars, cafeteries, restaurants ni similars.
2. Abans del muntatge, els firaires que instal·lin una activitat temporal convalidable hauran de dipositar una fiança de 1.500 € a la Tresoreria de l'Ajuntament, mentre que els que instal·lin una activitat temporal no convalidable o de venda hauran de dipositar una fiança de 300 €, la qual serà retornada després de la prèvia comprovació per part de l'Ajuntament que s'han complert les condicions imposades en l'autorització i no s'ha produït cap tipus d'incidència durant els dies d'instal·lació de l'activitat. En el cas de no haver existit incidències i haver-se complit les condicions imposades, el retorn de la fiança es realitzarà dins la primera quinzena del mes de juliol.
3. Abans de posar en funcionament les activitats, els titulars d’aquestes, excepte en el cas de les casetes de venda i la xurreria, hauran de presentar el certificat final d'instal·lació i de muntatge de l'activitat, subscrit per un tècnic competent, d'acord amb l'establert en la Llei 16/2006, 17 d’octubre, de règim jurídic de les llicències integrades d’activitats de les Illes Balears.
4. Les activitats firals no podran tenir música a partir de les 23 hores els dies feiners, ni a partir de la 1 h els dies festius, sempre que la fira quedi instal·lada a la zona de la plaça des Pins; durant l'horari escolar i el 23 de juny, entre les 17 hores i les 19.30 hores; i el 24, entre les 19 hores i les 21 hores; i en pujar la Qualcada dels Jocs des Pla totes les instal·lacions de la fira hauran d'aturar l'ambientació musical.
Amb major motiu encara, durant el mateix horari i molt principalment el 23 de juny, entre les 17 hores i les 19.30 hores; i el 24, entre les 19 hores i les 21 hores; i en pujar la Qualcada dels Jocs des Pla, per evitar accidents, totes les atraccions mantindran els seus elements acústics en absolut silenci, i s’abstindran completament d'emetre, a través d’aquests, qualsevol classe de renou, so o reclam acústic per no espantar els cavalls.
5. Totes les autoritzacions tindran caràcter temporal amb una duració limitada durant els dies previstos per a la fira.
6. Queda totalment prohibit el traspàs, la cessió o el subarrendament, fins i tot gratuït, de les autoritzacions d'ocupació atorgades per l'Ajuntament.
7. El subministrament elèctric de cadascun dels llocs de la fira anirà a càrrec dels firaires, que hauran de posar en funcionament les instal·lacions en compliment de la normativa elèctrica en vigor. En el cas que el subministrament elèctric es realitzi mitjançant grups electrògens, aquests hauran d'estar convenientment tancats per tal d'evitar qualsevol risc per a les persones.
Article 10.
Venda ambulant
Fora dels espais autoritzats en la fira de Sant Joan, queda prohibida la venda ambulant, entenent com a venda ambulant o no sedentària la realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs autoritzats com cal, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, inclosos els camions-botiga.
Excepcionalment es podrà autoritzar la venda de globus i de joguines mitjançant carretons mòbils i les parades de venda de capells el dia 23 de juny a la plaça des Born.
Article 11.
Activitats pirotècniques
Únicament es podran celebrar els espectacles i les activitats pirotècniques promogudes per l'Ajuntament; queda prohibida la realització d'aquest tipus d'activitats promogudes per altres entitats, empreses o particulars.
TÍTOL II.
TRÀNSIT, SEGURETAT DEL DESENVOLUPAMENT DE LES FESTES I CONVIVÈNCIA CIUTADANA
CAPITOL VI
TRÀNSIT
Article 12.
Tancaments
Pel bon desenvolupament de les festes, i per garantir la seguretat dels participants i del públic en general, es prohibeix el trànsit de vehicles en determinades zones del municipi i en determinats períodes de temps. La regidoria responsable de mobilitat, mitjançant un decret, regularà les prohibicions, fent constar els carrers afectats i els períodes de temps en els quals tindran validesa aquestes prohibicions.
La Policia Local, per motius d'urgència, necessitat o prevenció de riscos, podrà, de manera cautelar, realitzar tancaments i prohibicions de zones no recollides en el decret. Posteriorment, haurà de realitzar un informe motivant les causes. Aquest informe serà lliurat a la Regidoria de Mobilitat el primer dia hàbil posterior a l'adopció de la mesura cautelar.
La prohibició regulada pel decret mencionat en els punts anteriors serà tant de circulació de qualsevol vehicle com d'estacionament en la via pública dins les zones i hores determinades.
Article 13.
Excepcions
S'exceptuen de la prohibició regulada pel decret mencionat en l'article anterior els vehicles de serveis públics implicats en la seguretat de les festes, com ara forces i cossos de seguretat, serveis d'assistència sanitària, Protecció Civil, emergències i serveis de bombers. També en queden exclosos els vehicles municipals dels serveis que estiguin treballant o d'empreses contractades per l'Ajuntament per prestar un servei durant les festes.
Article 14.
Autoritzacions
La Policia Local podrà donar entrada en els punts de control a aquells vehicles particulars o de servei públic que, pel seu recorregut, no creïn greus problemes de seguretat i que, de manera objectiva, considerin imprescindible donar-los-hi entrada. La responsabilitat del compliment de les directrius donades pels agents de la Policia Local i de no crear problemes de seguretat recaurà sempre en els conductors dels vehicles.
Article 15.
Modificacions de les normes generals de convivència
La major densitat de vianants i de públic en determinats actes fa que in situ s'hagin de modificar algunes normes generals de convivència. La Policia Local, amb la col·laboració dels voluntaris de Protecció Civil, podrà establir limitacions d'accés als vianants a determinades zones i/o establir recorreguts alternatius, a fi d'evitar allaus humanes o altres perills derivats de la massificació que podrien arribar a impossibilitar l'evacuació de determinades zones o de persones que han sofert algun accident.
Article 16.
Estacionaments
A fi de facilitar l'accés al nucli urbà de Ciutadella de Menorca, s'establiran estacionaments provisionals. La Regidoria de Mobilitat, mitjançant un decret, establirà les zones provisionals d'estacionaments, i podrà anul·lar carrils de circulació, aprofitar zones verdes i qualsevol espai públic apte per complir amb aquesta finalitat; així com també podrà habilitar espais privats per convertir-los en zones d'estacionament provisional per a les festes, amb la prèvia autorització dels seus titulars.
El servei de senyalització viària dirigit per la Policia Local habilitarà les zones designades en el decret del punt anterior com a estacionaments provisionals. La senyalització serà mòbil i temporal, i existiran cartells explicatius marcats amb el distintiu de la Policia Local per donar a conèixer la possibilitat temporal d'utilitzar la zona com a estacionament.
CAPÍTOL VII
SEGURETAT DEL DESENVOLUPAMENT DE LES FESTES DE SANT JOAN I CONVIVÈNCIA CIUTADANA
Article 17.
Condicions dels comerços
Els baixos, les entrades i els locals comercials situats en els carrers i a les places per on passin els cavalls, tant en els actes en comitiva com durant els replecs, hauran de comptar amb la deguda protecció; per això els propietaris i usuaris adoptaran les mesures de seguretat adequades durant el transcurs dels dies de les festes de Sant Joan.
Aquestes mesures, de forma específica, hauran de considerar l’eliminació o la protecció eficaç d'elements que sobresurtin i que puguin suposar un risc de caiguda o de topada, tant dels cavalls i dels seus genets com del públic en general.
Article 18.
Zones de risc i moments de perill alt
Les zones de risc i els moments de perill alt són aquells espais i actes en els quals hi ha una gran concentració de gent amb alta activitat festiva, ja sigui amb la presència o no de cavallers i cavalls. Els actes considerats serien els següents:
Primer toc de fabiol del Diumenge des Be.
Primer toc de fabiol del dia 23 de juny.
Caragol des Born.
Llançament d'avellanes del 23 de juny.
Corregudes de sa plaça dels dies 23 i 24 de juny.
Caragols de Sant Clara dels dies 23 i 24 de juny.
Jocs des Pla del matí de 24 de juny.
Convidada al consistori als Jocs des Pla.
Jocs des Pla del capvespre del 24 de juny.
Article 19.
Zones de risc i moments de perill moderat
Les zones de risc i els moments de perill moderat són els següents:
Els moments en els quals la Comitiva realitza el replec dels seus integrants per tots els carrers del poble.
Totes aquelles zones per on passa la Comitiva dins els actes exposats en l'article anterior, i que no han quedat directament marcades com a zones de màxim risc i, en canvi, sí que hi ha presència dels caixers i cavallers.
Article 20.
Zones segures
Les zones segures són aquells espais i actes en els quals no hi ha una gran concentració de gent amb alta activitat festiva, ja sigui amb la presència o no de cavallers i cavalls.
Article 21.
Normes generals de comportament del públic
Els actes on hi participen els caixers i cavallers amb els seus cavalls són uns moments perillosos, i per això les mesures de seguretat que els regulen han de ser complides amb la major voluntat i exigides amb el major rigor. S'ha d'interpretar que tots els participants coneixen i assumeixen personalment el risc.
Les zones definides com de risc alt i moderat en la present ordenança hauran d'estar totalment lliures d'obstacles i d’elements que puguin crear perill, amb la finalitat de garantir el bon desenvolupament dels actes. En qualsevol cas els membres del Cos de la Policia Local podran adoptar qualsevol mesura que, per raons de seguretat, estimin adient per evitar o prevenir perills.
Dins les zones de festa hi ha ubicacions que estan marcades amb cartells amb el distintiu SOS. Aquests espais estan reservats per a l'espera dels equips d'intervenció dels socorristes de Protecció Civil i Creu Roja, fins que hagin de ser activats per intervenir en l'assistència d'algun ferit o lesionat. En acabar cada servei actiu, aquests efectius tornaran al seu lloc d'espera, que haurà de romandre lliure de gent.
Article 22.
Prohibicions concretes
Les persones que realitzin alguna de les activitats prohibides enumerades en els punts següents seran desallotjades de la zona pels agents de l'autoritat i sancionades amb el màxim rigor.
Queda taxativament prohibit el següent:
Qualsevol conducta que pugui ser lesiva o molesta cap als caixers, cavallers i portadors, especialment cap als cavalls. No es poden agafar, estirar ni danyar els elements d'ornamentació i de guarniment dels cavalls, així com aquells elements que són necessaris i utilitzats per a la celebració dels Jocs des Pla, com astes, lladrioles i carotes portades pels caixers, cavallers o portadors, i l'ensortilla, fins que s'hagi produït el pas dels cavalls i hagin caigut a terra.
Pujar o escalar elements que no tenguin garantia de seguretat i que no estiguin dissenyats expressament per a això, o recolzar-s’hi damunt.
Situar-se en les zones i llocs on han de galopar els cavalls sense deixar passadís, impedir el pas o les tasques dels serveis de Protecció Civil, d’emergències o d’assistència sanitària, així com incomplir les ordres d'abandonar un lloc o itinerari fetes per agents de l'autoritat.
Desbordar les barreres o zones acotades pels agents d'autoritat que consideren convenients per garantir el normal desenvolupament de la festa.
Tirar objectes que puguin ser causa d'un risc per a la gent o per a la Comitiva.
Tenir objectes que puguin fer mal al genet o rompre’n l’ornamentació, destorbar, dificultar el pas de gent o de la Comitiva, o ser susceptibles de crear un risc.
Fer les necessitats fisiològiques en les vies públiques, els parcs, jardins o qualsevol espai públic o privat que no estigui especialment dedicat a això, i que afecti la salubritat i la neteja del municipi.
Qualsevol altra actuació que pugui dificultar el normal desenvolupament de les festes.
A part de les normatives de compliment general, des del primer dia de festa, el dia de la vetlla des be, i fins al dia 25 de juny, queda prohibit qualsevol tipus d'acampada no regulada, estacionament de vehicles caravana o pernoctar de qualsevol forma a les vies i zones públiques del municipi.
CAPÍTOL VIII
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 23.
Infraccions lleus
Es consideren infraccions lleus:
Qualsevol infracció de la present ordenança que no tengui la consideració d’infracció greu ni molt greu, sempre que suposi un incompliment d'alguna de les prescripcions establertes.
No col·locar en un lloc visible i perfectament llegible la llista de preus, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm.
No col·locar els cartells indicatius de serveis higiènics oberts al públic i/o de prohibida la venda d'alcohol a menors, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm, per part de les activitats amb taulell.
Dur els objectes recollits en l’article 22.6, en cas que el perill potencial cap a les persones i els cavalls sigui evidentment lleu.
Realitzar les activitats descrites en els articles 22.8, 22.9 o 22.10.
Article 24.
Infraccions greus
Es consideren infraccions greus:
Incomplir les prescripcions establertes en les autoritzacions administratives previstes en la present ordenança.
La venda ambulant de qualsevol tipus d'aliment, de beguda o d’article en la via pública sense la preceptiva llicència municipal.
Negar l'accés al públic als serveis higiènics de les activitats que disposin de taulell a la via pública.
Elaborar i manipular menjars en els taulells autoritzats en la via pública.
En les activitats de la fira de Sant Joan, fer funcionar l'atracció i/o tenir ambientació musical durant les hores i els períodes en els quals queda prohibida segons l'establert en l'article 9.4.
Ocupar un espai destinat a l’espera dels serveis d’intervenció sanitaris, de Protecció Civil o de Policia Local marcats amb el senyal SOS en el moment del transcurs de la festa en l’esmentada zona i negar-se a abandonar-lo en ser requerit pels membres de Protecció Civil o del servei sanitari assignat.
Realitzar l’activitat descrita en els articles 22.1, 22.2, 22.3, 22.4 i 22.5, creant un perill per als caixers, cavalls o el públic en general.
Dur els objectes recollits en l’article 22.6, en cas que el perill potencial cap a les persones i cap als cavalls sigui greu, i/o exhibint-los o fent-ne ostentació.
Article 25.
Infraccions molt greus
Es consideren infraccions molt greus:
Fer un fester en una via o un espai públic sense l'autorització administrativa corresponent.
Instal·lar un taulell en la via pública o a la llinda de la façana sense l'autorització administrativa corresponent.
Incrementar les dimensions dels taulells (recollides en les autoritzacions administratives corresponents) instal·lats en la via pública o a la llinda de la façana sense l’autorització administrativa corresponent.
Muntar equips i instal·lacions de reproducció musical en la via pública o projectada cap a la via pública.
Obrir o modificar els elements de tancament de la façana (portes i finestres) en el cas que es disposi de música en l'interior del local.
Traspassar, subarrendar o cedir, fins i tot gratuïtament, les autoritzacions administratives per ocupar llocs a la fira de Sant Joan.
Ocupar un espai destinat a l’espera dels serveis d’intervenció sanitaris, de Protecció Civil o de Policia Local marcats amb el senyal SOS en el moment del transcurs de la festa en l’esmentada zona i negar-se a abandonar-lo en ser requerit pels membres de la Policia Local, la Policia Nacional o altre agent de l’autoritat.
Realitzar l’activitat descrita en els articles 22.1, 22.2, 22.3, 22.4 i 22.5, i provocar un accident tant de caixers i cavallers com del públic en general.
Dur els objectes recollits en l’article 22.6, en cas que el perill potencial cap a les persones i els cavalls sigui greu, i utilitzar-los per amenaçar o intimidar els caixers, cavallers, cavalls o públic en general.
Article 26.
Sancions
Les infraccions podran ser sancionades per via administrativa d’acord amb les següents quanties:
Infraccions lleus, amb multa de 150,00 euros.
Infraccions greus, amb multa de 751,00 euros i, a més, es podrà imposar la sanció de suspensió de l’activitat per un període de fins a 3 mesos.
Infraccions molt greus, amb multa de 1.500,00 euros, i, a més, es podrà imposar la sanció de suspensió de l’activitat per un període de fins a sis mesos.
Ciutadella de Menorca, 22 de maig de 2014
L'alcalde
José María de Sintas Zaforteza