Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 9168
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de l’Adaptació a la Directiva 2010/75/CE sobre emissions industrials de l’autorització ambiental integrada de l’abocador de Corral d’en Serra (DRZ2)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2013,
ATÈS
1.Que d’acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny, l’òrgan competent per a l’atorgament de les autoritzacions ambientals integrades durà a terme les actuacions necessàries per a l’actualització de les autoritzacions per a la seva adequació a la Directiva 2010/75/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials, amb anterioritat al 7 de gener de 2014.
2.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables i proposen una sèrie de condicionants.
3.Que es tracta d’una instal·lació amb una AAI en vigor.
4.Que la modificació de l’autorització dóna compliment punt per punt a l’establert a l’apartat 2 de la disposició transitòria primera de la de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny.
ACORDA
Atorgar l’Autorització Ambiental Integrada (en endavant AAI) a TIRME SA per dur a terme l’activitat d’un dipòsit de rebutjos de plantes de tractament de residus de la construcció-demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús (en endavant dipòsit de rebutjos) amb les condicions d’explotació i seguiment, capacitat i processos productius indicats en el projecte bàsic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:
1.Objecte
Aquesta AAI es concedeix a TIRME SA, única i exclusivament per a l’activitat de dipòsit de rebutjos de plantes de tractament de residus de la construcció –demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús, de conformitat amb l’establert a la documentació aportada en la sol·licitud d’AAI de data 24 de maig de 2006.
L’activitat es compon del següent conjunt d’instal·lacions:
-Quatre vasos correlatius d’abocament.
-Xarxa de drenatge, dipòsit i bassa de lixiviats.
-Xarxa de drenatges, bassa d’aigües pluvials i bassa d’infiltració.
-Vials i aparcaments
-Caseta de control (zona de bàscules)
-Nau taller
-Espai reservat per una futura estació depuradora de lixiviats, si cal.
La instal·lació es categoritza dins l’epígraf 5.5 de l’annex 1 de la Llei 16/2002.
2.Declaració d’impacte ambiental
En data 13 d’agost de 2007 la Comissió Permanent de la Comissió Balear de Medi Ambient acordà informar favorablement el dipòsit de rebutjos de plantes de tractament de residus de la construcció-demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús condicionat al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.
3.Desenvolupament de les activitats
L’activitat es desenvoluparà d’acord amb els documents que obren l’expedient, amb l’establert en aquesta Resolució i a la legislació vigent.
4.Modificacions de l’activitat
S’haurà de comunicar qualsevol modificació que es produeixi durant el desenvolupament de l’activitat a l’òrgan ambiental competent, el qual valorarà el caràcter de la modificació i, si cal, modificarà l’AAI per tal que s’hi inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI, es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.
5.Consums
S’estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i combustibles prevists en el projecte seran els següents:
|
Matèria primera |
Consum anual estimat |
|---|---|
|
Aigua (de captació) |
85,48 m3 |
|
Gasoil |
100 m3 |
|
Energia elèctrica consumida |
|
6.Condicionants de residus
6.1Jerarquia de residus
El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l’ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l’article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:
-Prevenció
-Preparació per a la reutilització
-Reciclat
-Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)
-En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l’aplicació d’aquests procediments, els residus s’eliminaran de forma que s’eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.
En cas de no compliment d’aquesta jerarquia, s’haurà de sol·licitar una modificació de l’autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d’un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d’aquests residus que haurà d’esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l’àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d’impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.
6.2 Informe base del sòl
En el termini màxim d’un mes, el servei competent en matèria de sòls contaminats, remetrà al titular de la instal·lació els continguts mínims que haurà de tenir l’informe base que estableix l’article 12.1.f) de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.
En el termini màxim de sis mesos des de la comunicació del contingut mínim de l’informe base, el titular haurà de presentar davant l’òrgan ambiental, aquest informe base realitzat per empresa acreditada per ENAC per activitats d’inspecció de sòls contaminats.
En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l’informe base del sòl, es podran establir a l’autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.
6.3Residus admissibles a l’abocador
Aquest abocador té la consideració d’abocador de residus no perillosos als efectes del Reial decret 1481/2001, de 27 de setembre, en el qual es regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador. Els residus admissibles a l’abocador seran els següents:
|
Residu |
Codificació Llei 22/2011 Annex I i II |
Codi LER (O. MAM/304/2002) |
Quantitat anual (tones) |
|---|---|---|---|
|
Fusta |
D5 |
17 02 01 |
70.000 |
|
Vidre |
D5 |
17 02 02 |
3.000 |
|
Plàstic |
D5 |
17 02 03 |
53.000 |
|
Terra i pedres distintes de les especificades al codi 17 05 03 |
D5 |
17 05 04 |
44.000 |
|
Residus mesclats de construcció i demolició distints dels especificats en els codis 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 |
D5 |
17 09 04 |
45.000 |
|
Residus voluminosos |
D5 |
20 03 07 |
* |
|
Total |
|
|
215.000 |
* Com que els residus voluminosos, tal com els defineix el PDSGRCDPFU, vénen esmicolats s’inclouen en les quantitats corresponents als altres residus.
A causa de la naturalesa de l’abocador, les quantitats de residus indicats en la taula anterior poden variar depenent de la producció de residus que n’és aliena. En qualsevol cas, s’hauran de comunicar a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient els canvis en les quantitats anuals abocades.
L’admissió dels residus es durà a terme tal com estableix l’article 12 i l’annex II del Reial decret 1481/2001, de 27 de desembre, que regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador i l’annex de la Decisió del Consell de la Unió Europea (2003/33/CE), de 19 de desembre de 2002, que s’estableixen els criteris i procediments d’admissió de residus als abocadors d’acord amb l’article 16 i l’annex II de la Directiva 1999/31/CEE, en tot allò que li sigui d’aplicació. S’haurà de dur el control, previ a l’abocament, sobre la possible contaminació per substàncies perilloses dels residus admissibles. En cas que accidentalment aquests residus es considerin residus perillosos s’hauran de lliurar a un gestor de residus perillosos autoritzat.
6.4Control topogràfic de l’abocador
6.4.1Aixecament topogràfic
Durant la fase d’explotació s’ha d’efectuar un aixecament topogràfic anual.
La freqüència del controls és la següent:
|
Controls |
Fase d’explotació |
Fase de manteniment |
|---|---|---|
|
Control dels assentaments |
Trimestral |
Semestral |
|
Moviments horitzontals |
Semestral |
Semestral |
|
Reconeixement i inspeccions de esquerdes, enfonsaments i erosions |
Quinzenal |
Trimestral |
|
Control i manteniment de la vegetació |
- |
Trimestral |
6.4.2Vas 4 clausurat
1.S’instal·laran 10 fites de control per al control dels possibles moviments que pateixi durant el període post clausura.
2.S’instal·larà un cartell informatiu en el lateral del vas en el qual quedarà recollit la data d’aprovació del la clausura i el tipus de residus dipositats al vas.
3.Abans de l’època de sequera es realitzarà un desbrossament de la superfície del vas per tal d’evitar la generació de focs durant l’època de major risc. S’eliminaran totes els individus que apareguin sobre la superfície del vas segellat i que suposin un risc pels nivells de segellat. Es tindrà especial esment en eliminar les especies arbòries i arbustives que apareguin sobre la superfície del vas segellat.
4.En el supòsit de detectar moviment que suposin un risc pel paquet de segellat s’instal·laran clinòmetres i es notificarà a l’òrgan competent en matèria d’abocadors.
5.La realització d’activitats a la zona de l’abocador o part durant el període post-clausura haurà d’estar en possessió d’una autorització prèvia de l’òrgan competent en matèria de residus. Aquestes activitats no podran suposar un risc pel segellat de l’abocador ni a cap de les instal·lacions associades a ell.
6.5Condicions sobre la clausura de l’abocador
6.5.1Vas 4
L’encarregat de l’abocador tindrà un llibre en el qual quedarà recollit tota la informació referent a les anàlisi i mesures realitzades a l’abocador durant l’etapa post-clausura.
6.5.2Vasos 1, 2 i 3
1.La vida útil s’acabarà quan el volum de residus arribin a omplir 1.606.678 m3 (els 2.036.301 m3 inicials menys els 427.623 m3 que representa la clausura del vas 4), que representen 803.339 tones abocades (sempre que la compactació sigui de 0.5 tones/m3). Quan s’arribi a aquest punt, s’haurà de presentar un projecte de clausura a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient i l’abocador s’haurà de clausurar.
2.La clausura es podrà iniciar amb autorització de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient a petició de l'entitat explotadora o per decisió motivada de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient.
3.Després de la clausura definitiva de l'abocador i de conformitat amb aquesta autorització, l'entitat explotadora serà responsable de mantenir, vigilar, analitzar i controlar els lixiviats de l'abocador i, si escau, dels gasos generats, així com del règim d'aigües subterrànies dels voltants, tot això segons el que disposa l'annex III, del Reial decret 1481/2001, de 27 de desembre, pel qual es regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador.
4.Les espècies vegetals que s’utilitzaran per a restaurar el dipòsit de rebutjos seran de baix requeriment hídric.
6.6Fiança de l’abocador
En compliment del Reial decret de 1481/2001, de 27 de desembre, que regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador, en el termini de sis mesos a partir de l’entrada en vigor de l’AAI, s’haurà de constituir una fiança per respondre del compliment de totes les obligacions enfront de l’Administració que es derivin de la seva activitat, d’una part el segellament de l’abocador i de l’altra pel manteniment postclausura. Se’n podrà alliberar una part quan es clausuri i se’n faci la restauració ambiental, mentre que la de manteniment postclausura serà alliberada quan hagin transcorregut 30 anys des de la clausura.
|
Fiança de l’abocador del Corral Serra |
|
|---|---|
|
Segellament - clausura |
6.826.424,85 € |
|
Manteniment postclausura |
3.309.176,55 € |
|
Total |
10.135.601,40 € |
6.7Residus perillosos autoritzats a produir
1.Els residus perillosos autoritzats a produir per al manteniment de les instal·lacions són els següents:
|
Residus |
Codi LER |
|---|---|
|
Tòner |
08 03 17 – 08 03 12 |
|
Oli usat |
13 02 05 |
|
Fluorescents |
20 01 21 |
|
Bateries de plom |
16 06 01 |
|
Filtres d’oli |
16 01 07 |
|
Absorbents |
15 02 02 |
|
Envasos buits contaminats |
15 01 10 |
|
Piles |
16 06 03 |
|
Equips elèctrics i electrònics rebutjats que contenen components perillosos |
|
2.Per tenir la condició de petit productor per a aquesta AAI, TIRME SA no podrà produir més de 10 tones de residus perillosos totals a l’any.
3.En tot cas, TIRME SA haurà de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que s’incloguin en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, en decret 833/1988, bàsica de residus tòxics i perillosos, i en el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica el Reglament per a l’execució de l’esmentada Llei 20/1986, aprovat mitjançant el Reial Decret 833/1988.
4.TIRME SA haurà de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus tòxics i perillosos en què intervingui i en què figuraran, almenys, les dades que apareixen en l’article 16 del Reial decret 833/1988: quantitat, tipus, dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’han de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus. Aquest registre s’haurà de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.
5.Aquest document de control i seguiment haurà de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requerirà la formalització de tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un codi d'identificació distint).
6.S'hauran d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 del vigent Reial decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i l’emmagatzematge hauran de seguir les normes de seguretat indicades en el Reial decret esmentat.
7.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial decret 833/1988, es podrà efectuar un emmagatzematge temporal del residus indicats a les instal·lacions, durant un període màxim de sis mesos.
8.Els diferents tipus residus hauran d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns dels altres i les distintes zones d’emmagatzematge també hauran d’estar diferenciades.
9.TIRME SA haurà de lliurar els residus generats a un gestor o transportista autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial decret 833/1988.
6.8Gestió dels llots de la bassa de lixiviats
Una vegada conclosa l’activitat de l’abocador, els llots de la bassa de lixiviats hauran de gestionar-se adequadament depenent del tipus de compostos que hi hagi.
7.Condicionants hídrics
7.1Consum
El consum anual estimat d’aigua és de 85,48 m3 procedents del pou AAS-12.504. L’aigua es destina als usos propis dels sanitaris i vestuaris existents a la zona de control.
7.2Gestió dels lixiviats
7.2.1Control meteorològic
Per a avaluar si s'acumula lixiviat en el vas d'abocament o si l’emplaçament presenta filtracions, es recolliran les següents dades des de l'estació meteorològica instal·lada a l’abocador:
|
Controls |
Fase d’explotació |
Fase de manteniment |
|---|---|---|
|
Volum de precipitació |
Diàriament |
A diari més els valors mensuals |
|
Temperatura ambient (mín., màx., 14.00 h) |
Diàriament |
Mitjana mensual |
|
Direcció i velocitat del vent dominant |
Diàriament |
- |
|
Evaporació |
Diàriament |
Diàriament i mitjana mensual |
|
Humitat atmosfèrica (14.00 h) |
Diàriament |
Mitjana mensual |
7.2.2Lixiviats procedents de les noves instal·lacions
Tots els lixiviats de les noves instal·lacions (vasos 1, 2 i 3) es condueixen al primer compartiment del dipòsit de lixiviats, on es gestionen per evaporació. Els lixiviats dels vasos 1 i 2 es recullen a la cota més baixa del vas 1, els del vas 3 a la cota més baixa del vas 3.
En cas de que hi hagi una producció de lixiviats de les noves instal·lacions i la evaporació no sigui suficient, es poden dur a EDAR. En cap cas es poden vessar al medi sense tractament previ ni es poden recircular a la massa de residus.
7.2.3Lixiviats procedents de les antigues masses de residus sòlids urbans
Els lixiviats de la massa antiga de residus del vas 2 es recullen a la cota més alta del vas 1, mitjançant una arqueta situada sota el sistema d’impermeabilització. Es condueixen al segon compartiment del dipòsit de lixiviats des d’on es duen a EDAR.
Els lixiviats dels pous del vas 4 es recolliran periòdicament mitjançant pous i s’emmagatzemaran juntament amb els del segon compartiment del dipòsit de lixiviats a un tonell mòbil (10.000 l) que els traslladarà a una EDAR.
Es guardarà constància documental dels lliuraments de lixiviats al gestor de l’EDAR.
En cap cas, els lixiviats de les antigues masses de residus entraran en contacte amb els lixiviats de les noves instal·lacions.
7.3Gestió de les aigües pluvials
7.3.1Pluvials internes de l’abocador
Un canal perimetral recollirà les aigües de la pista i dels vasos clausurats. Aquestes aigües es condueixen a les grades dels dissipadors d’energia del fons del vas 1 i es retornen al torrent.
Part de les aigües d’escorrentia superficial del vas 4 clausurat es gestionen per evaporació a una bassa situada al peu del talús SO. Aquesta bassa té una capacitat aproximada de 2.767 m3.
7.3.2Pluvials netes
Les pluvials de les teulades s’emmagatzemen a una bassa de pluvials i es reutilitzen per a reg, aigualeig, etc. En cas de vessaments es condueixen al torrent previ pas pel dissipador d’energia situat al fons del vas 1.
7.3.3Pluvials externes
Les aigües d’escorrentia de la vessant nord-est, que anirien a través del vas 4, s’han canalitzat en paral·lel al marge est del vas, fins al dissipador d’energia del fons del vas 1. Aquesta canalització és oberta, pe tal de facilitar el seu manteniment.
A la conca de la vessant oest s’afavoreix la infiltració de l’aigua mitjançant la construcció d’una bassa d’infiltració situada a les coordenades UTM aproximades X 512261 Y 4397514. Aquesta bassa ha de tenir, a la cota 50,5 una superfície aproximada de 4.707 m2 i un perímetre de 247 m. es preveu una profunditat màxima de 3,5 m i el seu rebliment amb mig metre de graves, per a afavorir la infiltració.
Encara així, part de les aigües de l’escorrentia externa del marge oest poden arribar a la bassa de pluvials externes situada al peu del talús SO del vas 4 on es gestionen per evaporació.
7.4Gestió de les aigües residuals
Les aigües residuals produïdes a la cuina, als serveis i al taller es conduiran a una fossa sèptica i a un filtre situats a la part posterior de la caseta de control. Els efluents de la fossa es dirigiran a la bassa de lixiviats. Es preveu una eficiència del 90 % per sòlids en suspensió i del 75 % per a DBO5.
7.5Sistema de control de les aigües
1.La periodicitat amb què s’efectuarà el control de les aigües s’estableix en la taula següent:
|
|
Explotació |
Post clausura |
|
|---|---|---|---|
|
Aigües subterrànies |
Zona saturada (pous N12;N10,N3 i N1)* |
Trimestral |
Semestral |
|
Zona no saturada (sondeigs S1 i S2) |
Cada 5 anys |
||
|
Aigües pluvials |
Volum i composició |
Trimestral |
Semestral |
|
Lixiviats |
Volum |
Mensual |
Semestral |
|
Composició |
Trimestral |
Semestral |
|
* S’ampliarà la xarxa de control a la zona saturada amb uns pou addicional aigües avall entre l’abocador i els pous de proveïment de Santa Margalida. En un termini màxim de sis mesos es presentarà una proposta d’ubicació, tècnicament viable, del pou addicional la qual haurà de ser aprovada per la Direcció General competent en matèria d’Estudis i Planificació (Recursos Hídrics).
2.Les preses de mostres i mesurament (volum i composició) del lixiviat haurien de fer-se per separat en cada punt que es descarregui el lixiviat de la instal·lació, segons Norma UNE-EN 25667:1995, sobre “Qualitat de l’aigua. Mostreig. Part 2: guia per a les tècniques de mostreig (ISO 5667-2:1991)”.
3.Els paràmetres de qualitat que es mesuraran són:
-Aigües subterrànies:
+zona saturada: pH, conductivitat, , sodi, potassi, magnesi, calci, metalls pesants (As, Ba, Cd, Co, Cr, Cr VI, Cu, Hg, Mo, Ni, Pb, i Zn), sulfats, carbonats/bicarbonats, clorurs, nitrits, nitrats COT, índex de fenols, DQO, DBO5, AOX, Ftalats i anàlisi microbiològica.
+zona no saturada: pH, contingut en argila, matèria orgànica (MO), capacitat d’intercanvi catiònic (CIC), metalls pesants i PCBs.
-Aigües pluvials i lixiviats de les antigues i noves instal·lacions: conductivitat, pH, DBO5, DQO, sòlids en suspensió, metalls pesants (As, Cd, Cr, Ni, Hg ,Pb, Cu, Zn).
4.El control de lixiviats, pluvials i d’aigües subterrànies es mantindrà durant els 30 anys posteriors a la clausura de l’abocador.
5.S’ha de dur a terme un control de la qualitat de les aigües pluvials infiltrades a la bassa d’infiltració amb una periodicitat mínima trimestral. Aquesta periodicitat és orientativa i, en tot cas, s’han de prendre mostres en el cas de grans pluges. Es mesuraran els següents paràmetres:
|
Qualitat de l’aigua |
|---|
|
PH: igual que 6-9 |
|
DBO5: igual o menor que 40 mg/l |
|
DQO: igual o menor que 120 mg/l |
|
SS: igual o menor que 60 mg/l |
|
E. coli: igual o menor que 1000/100 ml |
6.Anualment s’ha de comprovar l’estat de colmatació de les graves del fons de la bassa d’infiltració d’aigües superficials de la conca externa est, per a valorar la necessitat de canviar-les.
També es durà a terme una inspecció visual de la vegetació que s’hi hagi pogut desenvolupar per a valorar la necessitat d’eliminar-la.
Es durà un registre d’aquestes activitats, que formarà part del control documental previst al punt 10.3 d’aquesta autorització.
7.A més, cada tres anys s’hauran d’analitzar les aigües subterrànies de les substàncies prioritàries definides en la Directiva marc de l’aigua i normes relacionades i, com a mínim, se n’analitzaran les següents: hidrocarburs policíclics, aromàtics i alifàtics, fenols, PCB, COV i BTEX. El primer control de substàncies prioritàries es farà abans de gener de 2009.
8.En tot cas les periodicitats i els paràmetres que s’hauran de controlar es podran variar o revisar, sempre que estigui justificat i a petició de TIRME SA i que la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient modifiqui prèviament aquesta AAI.
9.En cas de detectar un valor inusual d’algun dels paràmetres de control es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24 hores, exceptuant deguda justificació però mai superant les 72 hores.
La mostra s’analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d’altre, exceptuant deguda justificació però mai superant les 72 hores.
La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.
Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal·lacions, dissenyaran un pla temporal de control per tal d’establir la causa del valor i les possibles actuacions a dura a terme.
Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%.
8.Condicionants d’atmosfera
8.1Prescripcions de caràcter general.
La instal·lació haurà de complir amb el que estableix la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera; el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera (APCA) i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; i el Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.
8.2Identificació d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera
1.Segons l’annex del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, l’activitat està classificada com a Activitat Potencialment Contaminadora de l’Atmosfera del grup B, codi 09 04 01 02 “Vertederos de residuos industriales o no peligrosos, de residuos biodegradables así como vertederos no incluidos en el epígrafe anterior”.
2.Les emissions a l’atmosfera que es generen a la instal·lació són:
-Emissions difuses de gasos i d’olors procedents de l’abocador.
-Emissions difuses discontinues de gasos i partícules procedents del moviment de vehicles de transport de residus i de la maquinària mòbil d’operació de la instal·lació.
3.Les activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera identificades són:
|
Descripció activitat |
Codi APCA |
Grup APCA |
|---|---|---|
|
Abocador antic (vasos 2 i 4) Vertederos de residuos industriales o no peligrosos, de residuos biodegradables así como vertederos no incluidos en el epígrafe anterior |
09 04 01 02 |
B |
|
Abocador nou, DR2 (vasos 1,2 i 3) Vertederos de residuos industriales o no peligrosos, de residuos biodegradables así como vertederos no incluidos en el epígrafe anterior |
09 04 01 02 |
B |
|
Gestió de lixiviats Otros. Emisiones de tratamiento de lixiviados en vertederos |
|
C |
4.D’acord amb el Reial decret 1481/2001, de 27 de desembre, per el qual es regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador, al vas 4 de l’abocador s’ha de disposar d’un sistema de recollida i tractament de gasos mitjançant pous de captació.
8.3Controls i valors límit: Emissions difuses (no canalitzades)
1.Respecte a l’emissió difusa s’aplicaran les millors tècniques disponibles possibles enfocades a reduir les emissions de partícules, gasos i olors.
2.A continuació es detallen les mesures correctores per reduir les emissions difuses que almenys han d’estar implantades.
8.3.1Emissions de partícules (pols)
1.A fi d’evitar l’emissió difusa de pols, es duran a terme les mesures preventives següents:
-Es pavimentarà la superfície dels vials de l’abocador i es revisarà periòdicament.
-Es regarà amb aigua amb la periodicitat necessària per minimitzar els possibles núvols de pols, sobretot durant el període comprès entre els mesos de maig i setembre en les zones no pavimentades.
-Es netejarà amb la periodicitat necessària els accessos, explanades, apilaments temporals, vials i llindars tant de material pulverulent com de materials lleugers susceptibles de ser transportats pel vent i es durà un registre.
-Es cobriran completament amb lones, o bé es ruixaran amb aigua, de manera que no s’escampin materials pulverulents pels vials de l’entorn, els materials d’entrada transportats per vehicles i camions.
-Es limita la velocitat dels vehicles i maquinària per l’interior del recinte de l’explotació a 20 km/h i a 30 km/h en els vials d’accés.
-Es mantindrà en perfecte estat els motors de combustió i els tubs d’escapament de la maquinària i vehicles de transport.
-Es controlarà que el tub d’escapament dels camions estigui dirigit cap amunt a l’entrada de l’abocador.
-Es minimitzarà l’alçada de caiguda del dipòsit de materials.
-S’instal·laran pantalles paravents en el llindar de la parcel·la o pantalles vegetals.
-Se realitzarà una compactació de l’abocament immediatament després del seu dipòsit.
-En cas de vents forts (> 7 m/s) no es realitzaran abocaments si no es premsen els residus en bales de densitat major a 610 kg/m3 abans de ser abocats.
2.Cada tres anys s’ha de realitzar una comprovació, per part d’un Organisme de Control Autoritzat, de les mesures correctores instal·lades, de la seva eficàcia i del seu bon estat de funcionament.
8.3.2Emissions de biogàs
1.S’han de realitzar els controls periòdics de gasos de l’abocador antic (vasos 2 i 4) durant la fase de manteniment posterior a la clausura segons la taula següent:
|
Paràmetre* |
Fase de manteniment |
|---|---|
|
CH4, CO2, O2 |
Semestral |
|
H2S, CO, H2, cabal, pressió atmosfèrica, humitat, temperatura |
Anual |
|
Comprovació eficàcia sistema d’extracció de gasos |
Semestral |
*Segons els resultats es podrà modificar la freqüència de la mesura per períodes majors.
2.Abans del primer control periòdic, el titular presentarà la descripció actualitzada del sistema de desgasificació del vas 2. En el vas 4 es mesurarà a la xemeneia de desgasificació i en el sondeig de ventilació.
8.3.3Immissions o qualitat de l’aire
1.S’han de complir els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d’avaluació de la qualitat de l’aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S’aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l’aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire.
2.S’ha de realitzar una campanya anual de partícules PM10 a 3 punts del perímetre de l’abocador, amb un mínim de 5 mostres vàlides a cada punt. Les mesures es faran entre els mesos de maig i setembre i durant l’escenari més desfavorable d’operació de la instal·lació. El pla de campanya ha de disposar de l’aprovació del departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. El titulat podrà sol·licitar l’exempció d’aquesta campanya en cas que no hi hagi activitat a l’abocador.
8.4Registre
El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, inspeccions i qualsevol altres tipus d’operació diferent del funcionament normal, d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.
8.5Notificacions immediates.
Si hi ha qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l’atmosfera es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s’informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.
9.Requisits de seguretat i activitats
9.1Pla d’autoprotecció
El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004). A més del contingut que figura a l’annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, per qual s’aprova la Norma Bàsica d’Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d’emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents e incidents.
9.2Seguretat industrial
El titular de l’activitat ha de:
-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc. Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.
-Revisar la inscripció en el Registre Industrial.
-Donar compliment al Reglament per a la supressió de les barreres arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.
-Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i la seguretat dels treballadors, aquests tenen el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord amb l’establert en la Llei estatal 31/95, de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’hauran d’ajustar a l’establert en les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. S’ha de posar especial atenció en el compliment del Reial decret 374/2001, sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball i en el Reial decret 664/1997, de 12 de maig, sobre la protecció contra els riscos relacionats amb l’exposició a agents biològics durant el treball.
-Els edificis de caràcter industrial hauran de complir amb les prescripcions de protecció contra incendis indicades en el Reial decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de seguretat contra incendis en els establiments industrials
-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’hauran d’ajustar al disposat en el Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.
-El titular de l’activitat haurà de regularitzar la situació dels terrenys afectats per un vedat de caça menor (matrícules PM 10.296), segregant-los d’acord amb la Llei 6/2006, de 12 d’abril, balear de caça i pesca fluvial.
-El titular de l’activitat aplicarà les mesures adients del punt 13 del projecte presentat en el cas de situacions de funcionament no normal o d’emergència. En el cas que pugui haver vessaments a la bassa de lixiviats, es podran recircular.
-Per tal de minimitzar el risc d’incendi forestal s’hauran d’extremar les precaucions durant les obres d’excavació i resta d’actuacions, especialment pel que fa a l’ús de maquinària susceptible de generar espires (Directiva 98/37/CE del Parlament Europeu i del Consell relativa a l’aproximació de legislacions dels Estats membres sobre maquinària).
-S’haurà de procedir a la retirada de les restes vegetals generades per la tala d’arbrat (si escau) en un termini màxim de 10 dies. Totes les altres restes vegetals generades s’hauran de retirar en un termini màxim de 20 dies des de la seva generació (Decret 101/1993, de 2 de setembre).
-Les instal·lacions comptaran amb pannells que recordin als operaris de la planta el risc d’incendis forestals existent i les mesures de prevenció i actuacions en cas d’incendi.
-Per tal de minimitzar el risc d’incendi forestal, s’haurà de fer neta una faixa perimetral a la zona limítrof entre l’abocador i la forestal tal com preveu el Decret 101/1993, de 2 de setembre, amb les següents característiques:
+Amplada: 50 m.
+Fracció de cabuda coberta per a la vegetació arbòria: inferior al 75 %.
+La vegetació arbòria que quedi ha d’estar esporgada fins a una alçada de 2,5 m.
+Fracció de cabuda coberta per matolls i herbàcies: inferior al 20 %.
+Els matolls restants no tindran una alçada superior a 1 m.
+Es recomana que el vial d’accés al dipòsit compti amb una faixa de protecció d’amplària mínima 20 metres a banda i banda del vial amb les característiques abans exposades. A l’exterior de la casa és recomanable l’existència d’una pressa d’aigua
9.3Contaminació acústica
Es durà a terme una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques d’explotació, per comprovar el compliment dels límits establerts en la normativa vigent en aquesta matèria.
9.4Contaminació lumínica
Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.
10.Controls periòdics
10.1Controls periòdics de les instal·lacions.
En qualsevol moment, la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient podrà visitar les instal·lacions per comprovar i certificar que són idònies, que es mantenen les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI i que es compleixen les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.
Periòdicament, els tècnics de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient faran visites de comprovació a les instal·lacions de TIRME SA per comprovar que es compleixen els requisits de l’AAI.
Una vegada clausurat l’abocador, la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient l’inspeccionarà per aprovar-ne la clausura.
En el supòsit de detectar efectes negatius sobre el medi ambient l’empresa TIRME SA notificarà en el període màxim d’una setmana aquest fet a l’òrgan competent en matèria de residus i a l’Ajuntament de Santa Margalida
10.2Inventari d’emissions al Registre PRTR
El titular de la instal·lació haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.
Aquestes dades han de comprendre les emissions de l’abocador actual i la seva ampliació (al menys CH4 i CO2), així com les emissions produïdes pel trànsit de vehicles i abocament del material (gasos de combustió i partícules PM10).
10.3Control documental.
10.3.1Control documental periòdic
En relació als controls periòdics en matèria de contaminació atmosfèrica:
-Informes semestrals d’emissió de biogàs a l’atmosfera.
-Informe anual de la campanya de partícules PM10 en el qual s’ha d’incloure una descripció de la activitat realitzada els dies de la campanya.
-Informe cada tres anys sobre control de mesures correctores per minimitzar emissions difuses de partícules.
Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA), d’acord amb el disposat al Decret 104/2010, de 10 de setembre, i al Reial Decret 100/2011, de 29 de gener, seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
10.3.2Informe anual
El titular de l’activitat enviarà, abans de l’1 de març, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent en el que s’inclourà:
-Residus
+Informe anual sobre els residus perillosos generats, informe anual de les quantitats i característiques dels residus abocats.
+Informe anual sobre el control topogràfic, en què s’inclourà almenys:
*Superfície ocupada pels residus
*Volum dels residus dipositats
*Volum de les capes de material de préstec adient de cobertura intermèdia
*Mètodes de dipòsit, temps i durada del dipòsit
*Càlcul de la capacitat restant del dipòsit
-Emissions i immissions atmosfèriques:
+Un resum dels resultats de tots els controls interns o autocontrols realitzats durant l’any.
-Emissions i immissions al medi hídric:
+Informe anual dels controls de les aigües indicat en el punt ¡Error! No se encuentra el origen de la referencia. d’aquesta AAI que com a mínim contempli el següent:
+Estimació del volum de pluvials internes, externes i lixiviats generats, en base a les dades de control meteorològic. Incidències i possible afecció al volum i qualitat dels efluents generats a la activitat.
+Volum, composició i procedència de lixiviats generats als diferents vasos/sectors de l’abocador. Estimació de la quantitat anual generada de cadascuna de les substàncies controlades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències i possibles efectes sobre la qualitat dels lixiviats.
+Evolució del nivell freàtic i de la qualitat de les aigües subterrànies, amb les dades disponibles de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències i possibles efectes sobre la qualitat de les aigües subterrànies.
+Evolució del volum (estimat) i composició de les pluvials infiltrades, de com a mínim els darrers 5 anys.
+Registres de control de colmatació i vegetació a la bassa d’infiltració.
-Renous:
+Informe anual en què es remetran els controls d’emissions de renous.
-En caràcter general
+Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.
+Memòria anual sobre la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades al registre PRTR Espanya.
+Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual. En matèria de contaminació atmosfèrica s’haurà de notificar, a més del paràmetre PM10, els paràmetres corresponents als gasos emesos en els vasos 2 i 4, així com les emissions de la maquinària d’explotació i vehicles.
+L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.
+Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.
11.Obligacions del titular
El titular de l’activitat estarà obligat a:
-Assumir tots els condicionants recollits en aquesta resolució.
-Mantenir el correcte funcionament de l’activitat.
-Comunicar a l’òrgan ambiental competent qualsevol incidència que afecti l’activitat amb repercussió ambiental.
12.Funcionament diferent al normal
En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l’òrgan ambiental, un protocol d’actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.
Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l’autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l’òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.
13.Incompliment de les condicions de la present autorització
El incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l’article 30 de la Llei 16/2002 i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 31 a 35 de la Llei 16/2002 i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’execució de la potestat sancionadora.
14.Caràcter de l’autorització
Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de la resta d’autoritzacions i llicències exigibles per l’ordenament jurídic vigent.
15.Causes d’extinció.
Són causes d’extinció de l’AAI:
-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa TIRME SA.
-La declaració de fallida de l’empresa TIRME SA quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.
-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.
16.Modificació de les condicions.
L’òrgan ambiental competent, de conformitat amb l’article 25 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació assenyalades en aquesta resolució o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per adequar o millorar l’activitat.
Interposició de recursos
Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 3 de febrer de 2014
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato