Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 9167
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de l’Adaptació a la Directiva 2010/75/CE sobre emissions industrials de l’autorització ambiental integrada de la CT d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2013

ATÈS

1.Que d’acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002 d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny, l’òrgan competent per a l’atorgament de les autoritzacions ambientals integrades durà a terme les actuacions necessàries per a l’actualització de les autoritzacions per a la seva adequació a la Directiva 2010/75/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials, amb anterioritat al 7 de gener de 2014.

2.Que es tracta d’una instal·lació amb una AAI en vigor.

3.Que la modificació de l’autorització dóna compliment punt per punt a l’establert a l’apartat 2 de la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny.

4.Que GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU ha sol·licitat una modificació de l’AAI consistent en la refrigeració dels grups MAN3 i  MAN4 amb aigua de mar.

5.Que ambdós procediments guarden íntima connexió i, per tant, s’ha procedit a l’acumulació dels dos tràmits tal com estableix l’article 73 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

6.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables i proposen una sèrie de condicionants.

 ACORDA

Atorgar l’Autorització Ambiental Integrada (en endavant AAI) a Gas y Electricidad Generación SAU per dur a terme l’activitat de producció d’energia elèctrica amb les condicions d’explotació i seguiment, capacitat i processos productius indicats a la documentació que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1.Objecte

La present AAI se concedeix a Gas y Electricidad Generación SAU, única i exclusivament per a la activitat de generació d’energia, tot conforme a l que s’estableix a la documentació de la instal·lació d’una central elèctrica a Eivissa amb número d’identificació mediambiental (NIMA) 07 00006401.

Els principals focus emissors de què consta la CT d’Eivissa i les seves característiques són els següents:

Grup /Tipus

P nominal (MWe)

P tèrmica nominal (MWt)

combustible

alta

Any baixa prevista

FC-BW5

15,5

37

Fueloil/gasoil

1982

FC-BW6

15,5

37

Fueloil/gasoil

1982

FC-BW7

15,5

37

Fueloil/gasoil

1986

FC-BW8

16,0

37

Fueloil/gasoil

1993

FC-BW9

16,0

37

Fueloil/gasoil

1993

FC-MAN1

18,4

43

Fueloil/gasoil

2001

Pas a gas natural 1r trimestre 2014

FC-MAN2

18,4

43

Fueloil/gasoil

2001

Pas a gas natural 1r trimestre 2014

FC-MAN3

18,4

43

Gas natural/gasoil

2008

FC-MAN4

18,4

43

Gas natural/gasoil

2008

FC-TG1

25,0

87

Gasoil

1998

FC-TG2

14,0

49

Gasoil

1968

FC-TG3

25,0

87

Gasoil

2004

FC-TG4

25,0

87

Gasoil

2005

FC-TG5

25,0

75

Gas natural/gasoil

2008

FC-TG6

A i B

25,0

25,0

145

Gas natural/gasoil

2009

FC-TG7

A i B

25,0

25,0

145

Gas natural/gasoil

2013

FC-TG8

A i B

25,0

25,0

150

Gas natural/gasoil

Sense data

FC-TG9

A i B

25,0

25,0

150

Gas natural/gasoil

Sense data

FC-CA1

 

2

Gas natural

2011

 

FC-CA2

 

2

Gas natural

2011

 

 

Instal·lacions annexes: tallers (mecànic i elèctric); zona d’emmagatzematge de residus, olis i productes químics,; parc de combustible; laboratori, porteria, depuradores d’oli i fuel oil; aparcaments, estació  de captació d’aigua de mar.

La instal·lació es categoritza dins l’epígraf 1.1.a de l’annex 1 de la Llei 16/2002.

2.Declaració d’impacte ambiental

En data 22 de febrer de 2008 la Comissió Permanent de la Comissió Balear de Medi Ambient acordà informar favorablement la Central de generació d’energia elèctrica de Ca’s Tresorer condicionat al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental  i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.

En data 22 de desembre de 2010 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears acordà informar favorablement el projecte “Ampliació de la Central Diesel Eléctrica ‘Ibiza’ - TGS 6B,7 8, 9 Planta desmineralitzadora i ERM” condicionat al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental  i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.

3.Desenvolupament de les activitats

L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient i a l’establert a la present Resolució, i a la legislació vigent.

4.Modificacions de l’activitat

Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics dels funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat son nominals.

5.Consums

S’adjunta la taula de consum anual estimat des de l’any 2010 fins a l’any 2013, d’acord amb les hipòtesis de previsions d’operació dels grups del sistema Eivissa-Formentera segons la planificació.

Combustible

Consum anual

Oli lubricant

238.000 Kg

Fueloil

136.242 Tm

Gasoil

26.313 m3

Gas natural

41.341.155 Nm3

 

Producció màxima anual estimada:

Productes Finals

Potència anual estimada

Potencia elèctrica nominal total

338,2 MW

Temps de funcionament

8760. es/any

6.Condicionants de Gestió de Residus

6.1Jerarquia de residus

El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l’ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l’article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:

-Prevenció

-Preparació per a la reutilització

-Reciclat

-Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)

-En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l’aplicació d’aquests procediments, els residus s’eliminaran de forma que s’eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.

En cas de no compliment d’aquesta jerarquia, s’haurà de sol·licitar una modificació de l’autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d’un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d’aquests residus que haurà d’esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l’àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d’impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.

6.2Informe base del sòl

En el termini màxim d’un mes, el servei competent en matèria de sòls contaminats, remetrà al titular de la instal·lació els continguts mínims que haurà de tenir l’informe base que estableix l’article 12.1.f) de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.

En el termini màxim de sis mesos des de la comunicació del contingut mínim de l’informe base, el titular haurà de presentar davant l’òrgan ambiental, aquest informe base realitzat per empresa acreditada per ENAC per activitats d’inspecció de sòls contaminats.

En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l’informe base del sòl, es podran establir a l’autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.

6.3.Residus perillosos

1.Els residus generats en el procés i quantitats màximes que se’n autoritza la seva producció:

 

Residu

Codi  LER  (O. MAM /304/2002)

Quantitat (tones/any)

Residus que en la seva recollida i eliminació és objecte de requisits especials per a prevenir infeccions

18 01 03*

1

Sals sòlides i solucions que contenen metalls pesants

060313*

0.5

Envasos amb restes de pintura

080111*

0.4

Residus de tòner per impressió que contenen substàncies perilloses

080317*

1

Cendra volant i pols de caldera d'hidrocarburs

100104*

2

Llots aquosos que contenen substàncies perilloses procedents de la neteja de calderes

100122*

7

Olis minerals no clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

130205*

400

Olis d'aïllament i transmissió de calor que contenen PCB

130301*

-

Olis d'aïllament i transmissió de calor que no contenen PCB

130306*

-

Llots de separadors d’aigua/substàncies olioses

130502*

300

Aigua oliosa procedent de separadors d’aigua/substàncies olioses

130507*

200

Altres dissolvents i mescles de dissolvents halogenats

140602*

0,1

Altres dissolvents i mescles de dissolvents

140603*

0,2

Envasos que contenen restes de substàncies perilloses

150110*

1

Absorbents contaminats per substàncies perilloses i terres contaminades

150202*

20

Filtres d'oli

160107*

2

Equips elèctrics i electrònics rebutjats que contenen substàncies perilloses

160213*

0.4

Gasos en recipients a pressió (inclosos els halons) que contenen substàncies perilloses

160504*

0.4

Productes químics de laboratori que contenen substàncies perilloses

160506*

6

Bateries de plom

160601*

2

Acumuladors de Ni-Cd i bateries de telèfons mòbils

160602*

3

Piles que contenen mercuri

160603*

0.1

Residus que contenen hidrocarburs

160708*

900

Materials de construcció que contenen amiant

170605*

-

Tubs fluorescents i altres residus que contenen mercuri

200121*

0.2

Olis i greixos diferents dels especificats en el codi 200125

200126*

0.2

 

* Residu perillós

Els residus sense quantitat no es produeixen encara que conten amb documents d’acceptació pel cas en que accidentalment es puguin produir.

2.La  quantitat total de residus perillosos autoritzada per aquesta instal·lació es de 1400 tones/any.

3.En cas de que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s’haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.

4.Tots els residus perillosos que apareixen a la taula anterior han d’ésser lliurats a gestor o transportista degudament autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988.

5.En cap cas aquesta AAI no podrà invocar-se per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat.

6.En tot cas, Gas y Electricidad Generación SAU haurà de complir totes les obligacions que li siguin aplicables per a donar compliment a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, de residus tòxics i perillosos (BOE núm. 182, de 20 de juliol), el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica el reglament anterior (BOE núm. 160, de 5 de juliol de 1997), l'Ordre del Ministeri de Medi Ambient MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus (BOE núm. 43, de 19 de febrer de 2002).

7.D'acord amb allò que estableix l'article 27.9 de la Llei 22/2011 i l’article 27.2 del Reial decret 833/1988 no s'autoritzarà la transferència de titularitat per a l'activitat concreta de gestió mentre no es comprovi per l’autoritat competent que les activitats i instal·lacions compleixen la normativa vigent i, a més, l'adquirent es faci càrrec de la fiança, moment en el qual es podrà fer efectiva la devolució del seu import al transmetent.

8.Gas y Electricidad Generación SAU haurà de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual figuraran, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’ha de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s’haurà de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

9.En relació als residus produïts Gas y Electricidad Generación SAU complimentarà els documents de control i seguiment de residus perillosos pertinents en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d'acord amb allò que disposa l'article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei 22/2011 de Residus i sòls contaminats. Igualment s’haurà de realitzar la notificació prèvia de trasllat prevista a l’article 25.2 de la esmentada Llei en el cas d’enviament directe de residus a una altra Comunitat Autònoma.  Gas y Electricidad Generación SAU haurà de conservar, al lloc on realitza l’activitat, els esmentats documents durant cinc anys. Aquest document de control i seguiment haurà de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requerirà la formalització de tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d'identificació).

10.S'hauran d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 del vigent Reial Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge hauran de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.

11.Emmagatzematge dels residus:

a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial decret 833/1988 (en quant als productors i gestors respectivament), es podrà efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal·lacions referides, durant un període màxim de sis mesos en les condicions i amb els mitjans prevists a la memòria presentada per Gas y Electricidad Generación SAU.

b.Els residus hauran d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns dels altres i diferenciats en les distintes zones d’emmagatzematge.

12.Gas y Electricidad Generación SAU comunicarà el cessament de les activitats generadores de residus perillosos a aquesta conselleria amb una antelació suficient. A l’esmentada comunicació adjuntarà el projecte complet d’operacions de clausura de la instal·lació.

13.Tal com s’assenyala a la disposició addicional segona del Reial Decret 952/1997, en el termini de quatre anys o bé en el termini que pertoqui a partir del darrer estudi presentat , Gas y Electricidad Generación SAU haurà de presentar davant la Comunitat Autònoma un estudi de minimització dels residus generats.

14.Gas y Electricidad Generación SAU vendrà obligada, si escau, al previst pel RD 1378/1999 en la seva redacció donada per RD 228/2006 (BOE de 26.2.2006) en tot allò que es refereix a mesures per a l’eliminació i gestió de PCBs, PCTs i aparells que els continguin. Especialment en la retirada de funcionament de transformadors elèctrics i a la comprovació de la presència de PCBs prevista al punt dos  (art. 3 i 3ter) de l’anterior norma.

15.Igualment, d’acord amb el punt tres del RD 228/2006, que modifica la redacció de l’article 5, si escau, Gas y Electricidad Generación SAU haurà de presentar la declaració d’aparells sotmesos a inventari i comunicar les previsions per a la seva descontaminació i eliminació.

6.4Residus no perillosos

1.Gas y Electricidad Generación SAU estarà obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar-los a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans seran lliurats  a la entitat local corresponent.

2.En tot cas, el posseïdor dels residus estarà obligat, mentre es trobin en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat. Tot residu potencialment reciclable o valoritzable haurà de ser destinat a aquestes fins, evitant la seva eliminació en tots els casos possibles.

3.Es farà una separació dels residus en origen.

6.5Assegurança

D'acord amb els articles  20.4.c i 32.5.d de la Llei 22/2011 (en quant a la producció i gestió respectivament de residus perillosos) i l’article 6 del Reial Decret 833/1988, el titular haurà de mantenir en tot moment en vigor l'assegurança de responsabilitat civil subscrita, la qual cobrirà els possibles danys derivats de l’exercici de la seva activitat per un import mínim de 150.000 € i en els termes expressats a l'esmentat Reglament. Segons el mateix article, la pòlissa d’assegurança s’haurà d’actualitzar anualment en el percentatge de variació que ofereixi l’índex general de preus oficialment publicat per l’Institut Nacional d’Estadística.

En qualsevol cas, aquesta garantia financera s’adaptarà al que preveu la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental i la seva normativa de desenvolupament.

7.Condicionants Hídrics

7.1Consum

1.A la taula següent s’indiquen els usos i l’origen de l’aigua de consum de la central.

Origen

Ús

Consum màxim (m3/any)

a) Aigua de la xarxa municipal

Serveis (dutxes, oficines, lavabos…)

5.000

b) Aigua de la xarxa municipal

Injecció a les TG 5 a 9 prèvia desmineralització

350.400

Total

 

355.400

 

2.A la taula següent s’indiquen usos i origen de l’aigua de refrigeració de la central

Origen

Ús

Volum abocat/utilitzat (m3/any)

a) Aigua de mar directa

Refrigeració en circuit obert BW 5 a 9 i MAN 3 i MAN 4

25.000.000

b) Aigua evaporada de la mar

Refrigeració en circuit tancat de MAN 1 i 2 i TG 1 a 6

Aigua de caldera

Refrigeració de cilindres

Depuradores d’oli

Sistema de reposició i buidat de circuits

Altres serveis

18.250

Total

 

25.018.250

 

7.2Gestió de les emissions

1.Aigües hidrocarburades

Els efluents que podran estar contaminats per hidrocarburs són els procedents:

-Del pou de la xemeneia que és un decantador tabicat de 80 m3 on arriben els drenatges i pluvials dels tancs d’oli i gasoil, els possibles vessaments dels canals perimetrals dels tancs diaris de fueloil, la xarxa de drenatge de l’interior de la nau Eivissa IV, i les pluvials de la terrassa de la xemeneia.

-Dels dipòsits col·lectors de les diferents instal·lacions on arriben: les xarxes de  drenatge intern de les instal·lacions annexes i de l’ interior de les naus d’Eivissa II i III; les pluvials i drenatge del parc de combustible; les galeries de cables; les subestacions; de la cubeta del parc de combustible.

-Aquests efluents es tractaran a sistema de tractament d’aigües hidrocarburades que constarà com a mínim de:

-Separador estàtic de vàries etapes

-Separador de sentines, que assegurarà una concentració màxima d’hidrocarburs de 15 ppm.

Una vegada tractat, l’efluent final s’abocarà a la xarxa de clavegueram municipal.

2.Aigües pluvials

Es disposarà de:

-Una xarxa de recollida de pluvials pels edificis Eivissa II i III, la qual recollirà les aigües  de la coberta de l’edifici i dels vials exteriors i les conduirà a un dipòsit decantador del qual anirà a un punt d’abocament al torrent  de Cas Capità.

-Una xarxa de recollida de pluvials per l’edifici Eivissa IV, la qual recollirà les aigües de la coberta de l’edifici i dels vials exteriors i les conduirà a un dipòsit decantador i a un únic punt d’abocament del torrent de Cas Capità.

Les aigües d’escorrentia de les zones enjardinades i subestacions (excepte les dels dipòsits de contenció de fuites d’oli), s’absorbiran directament pel terreny.

Les aigües pluvials netes dels edificis s’han de tractar i reutilitzar pels usos pels quals siguin adients com ara al sistema contra incendis, reg i neteja

3.Aigües de refrigeració

Les turbines de gas actuals i les de les noves instal·lacions es realitzen per circuit tancat d’aigua refredada per aire i només es preveuen abocaments en operacions de manteniment. Pels grups diesel el circuit de refrigeració és d’aigua de mar i obert.

4.Aigües fecals

Tots els banys i vestuaris de totes les instal·lacions abocaran les seves aigües fecals a la xarxa de clavegueram.

7.3Abocament de pluvials al torrent:

1.El darrer pou de registre previ a l’abocament a torrent haurà de ser substituït per una arqueta decantadora de dimensions 1,5 x 1,5 m i una profunditat útil d’1,50 m. Aquesta s’haurà de situar a fora de la zona de servitud de llit.

2.La connexió de les pluvials al llit del torrent es farà en forma d’espina de peix i en sentit favorable al flux d’aigües.

3.Els tubs quedaran perfectament enrassats amb el marge del llit del torrent sense oferir cap obstacle per al pas lliure de les aigües.

4.Es presentaran plànols en detall dels punts d’abocament (en planta i la secció transversal),  coordenades UTM dels punts i fotografies de l’estat del llit.

5.En qualsevol cas les aigües pluvials abocades compliran amb els paràmetres de qualitat  per a reutilització d’aigües residuals establerts a la següent taula:

Paràmetre

Unitat

Valor màxim

Ph

 

6-9

Sòlids en suspensió

mg/l

10

Nitrogen total

mg/l

10

Fòsfor total

mg/l

1

Clorurs

mg/l

350

Bor

mg/l

1.0

Carboni orgànic total

mg/l

1

HPA

mg/l

1

6.Els controls de qualitat de les pluvials abocades es duran a terme cada vegada que hi hagi grans pluges i en tot cas al punt d’abocament.

7.El manteniment periòdic del llit del torrent, als marges del torrent que travessin els terrenys que siguin de la central i de titularitat Gas y Electricidad Generación SAU, quedaran a càrrec d’aquesta, de forma es retirin els sediments procedents de la mateixa que puguin dificultar el transcurs del torrent.

8.En cas que com a conseqüència de les operacions de manteniment s’hagin de retirar els sediments del torrent, s’hauran de caracteritzar cada vegada, per tal de gestionar-los d’acord amb la seva perillositat.

9.Aquesta caracterització inclourà com a mínim anàlisi d’ hidrocarburs i metalls pesats, i en concret: Cd, Cu. Cr, Hg, Ni, Pb, Benzens,Benzo(a)pirè, HPA (Benzo(b)fluorantè, Bezo (ghi)perilè, Benzo (K)fluorantè)¡, Indeno(1,2,3-(cd)pirè).

7.4Abocament d’aigües de la terra a la mar

1.El volum d'abocament de la Central tèrmica no superarà els 25.000.000 m3/any.

2.No es podran superar increments de temperatura, de les aigües receptores de 3ºC, a 100 m del punt d’abocament i 1 m de profunditat.

3.Els objectius de qualitat per a les aigües receptores, no són els d’una zona d'aigua de bany, per tant els objectius de qualitat del medi receptor, seran els que s'especifiquen en l'annex I de la disposició final quinta de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i la Biodiversitat, en la que es modifica la Llei 22/1988, de 28 de juliol de Costes, afegint la Disposició addicional novena, de Reducció de la contaminació per abocaments de substàncies perilloses al medi marí, amb els annexos I,II i III.

4.Les instal·lacions hauran de comptar amb els dispositius necessaris per a la presa de mostres per a l’abocament de la terra al mar i també disposarà d’un sistema de mesura de cabal.

5.El punt d’abocament a la mar està situat a les coordenades: 38º54'56,83"N - 1º26'18,77"E.

6.Gas y Electricidad Generación SAU haurà de lliurar anualment un Pla de vigilància i control, en el que es farà:

-La vigilància ambiental es farà amb controls de l'efluent, de les aigües receptores i dels sediments i organismes. Totes les anàlisi es faran amb els mètodes establerts a la Legislació i d’acord amb les normes UNE, ISO vigents, tant pel que fa a la recollida de mostres, transport i determinacions analítiques.

-Els paràmetres  i les freqüències, així com els punts de recollida de les mostres seran:

+Vigilància ambiental, les freqüències seran:

*Efluent, mensual i es controlaran: Cabal, Temperatura, pH, Salinitat, SS, DBO, TOC, N total, P total, Clor residual lliure, Olis i Greixos, E. Coli, Enterococs.

*Aigües receptores, recollida de mostres quadrimestral (una de les preses de mostres ha de ser a l’estiu). Una vegada a l’any es farà un anàlisi detallat de Metalls pesats, Biocides, VOCs i HPA. En el cas que en els resultats d’anàlisi detallat de les aigües receptores, així ho confirmin, per als paràmetres absents la freqüència serà de cada  3 anys.

-Es determinaran 4 punts mostreig, un en el punt d’abocament,  dos a 100m i 300m d’aquest punt en direcció a la costa i un punt de control aigües endins que servirà de blanc.

-Temperatura, pH, Salinitat, SS, TOC, N total, P total, Clor residual lliure, Clorofil·la a, oxigen dissolt,Olis i greixos, E. Coli, Enterococs.

-Una vegada a l’any, es farà un anàlisi detallat, a més a més dels paràmetres anteriors:

+Metalls i Metal·loides: Mercuri, Cadmi, Arsènic, Coure, Níquel, Plom, Seleni, Crom VI, Zinc.

+Biocides: Antracina, Simazina, Terbutilazina, Trifluralina, Endosulfan.

+VOCs: Benzè, Toluè, Xilè, Etilibenzè, 1,1,1 Tricloroetà, Tributilestany (TBT)

+Hidrocarburs aromàtics policíclics (HPA): Naftalè, Antracè, Fluorantè, Benzo(a)pirè, Benzo(b)fluorantè

*Sediments i organismes la freqüència serà anual, en el cas que els resultats de l’anàlisi de metalls i Metal·loides, així ho confirmin, per als paràmetres absents la freqüència serà de cada  3 anys.

-Es determinaran 3 punts mostreig, 1 en el punt d’abocament, i els altres a 100m a cada costat del punt d’abocament.

-Metalls i Metal·loides, Mercuri, Cadmi, Arsènic, Coure, Níquel, Plom, Seleni, Crom VI, Zinc.

-Llistat de presència dels macroinvertebrats bentònics.

7.5Abocament a la xarxa de clavegueram

S’ha de dur a terme el següent control de qualitat de l’efluent del separador d’hidrocarburs de la bassa, de forma que permeti detectar superacions dels valors límit d’emissió indicats a la mateixa taula.

 

Punts

Periodicitat

Paràmetres

VLE

Efluent del separador de sentines

Trimestral

- pH

- Conductivitat

- HPAs (benzo(a)pirè, benzo(b)fluorantè, Benzo(k)fluorantè, Benzo(g,h,i) perilè)

HPAs        1 ppm

La periodicitat en aquests controls és orientativa. En qualsevol cas la presa de mostres s’ha de fer durant episodis de pluja.

Totes les anàlisi es faran d’acord amb els mètodes establerts a la legislació vigent i/o d’acord amb les normes UNE-ISO o UNE vigents.

7.6Control efectiu de volum i qualitat de les emissions:

1.S’ha de dur a terme un control efectiu del volum de les emissions al medi i al clavegueram, de manera que es disposi de dades reals per a les notificacions d’emissions als inventaris nacionals i internacionals.

2.S’ha de tur a terme un registre de manteniment que ha d’incloure la revisió periòdica i el manteniment del paviment de les cubetes de retenció dels dipòsits de combustible i dels separadors d’hidrocarburs.

3.La instal·lació de dispositius comptadors o mesuradors de cabal pot ser gradual i en tot cas es s’ha de fer en el termini de dos anys.

4.Les dades s’han de llegir amb una periodicitat mensual i es notificaran anualment.

5.En cas de detectar un valor inusual d’algun dels paràmetres de control es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24 h, exceptuant deguda justificació però mai superant les 72 hores.

La mostra s’analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d’altre.

La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.

Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal·lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d’establir la causa del valor i les possibles actuacions dur a terme.

Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%.

7.7En caràcter general pels abocaments al medi hídric i marí

En els casos de modificació substancial del projecte, modificacions en la normativa o ampliació d’informació respecte a l’estat ecològic de les masses d’aigua receptores es podran revisar dels valors límit d’emissió.

7.8Cànon d’abocament a la mar

D’acord amb l’art. 85 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de Costes, el titular de l’AAI ha d’abonar el cànon anual d’abocament al mar.

El mètode de càlcul del cànon esmentat està regulat a l’art. 24 de la Llei 20/2001, de 21 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública, de la CAIB i serà el producte de multiplicar el volum anual d’abocament autoritzat pel preu bàsic per metre cúbic i per un coeficient K, de majorització o minorització.

El coeficient K, està fixats al RD 606/2003, de 23 de maig, pel que es modifica el Reglament de la Llei d’Aigües aprovat pel RD 849/1986 , d’11 d’abril i per aigua de refrigeració i un volum de 25 Hm3, és 0’02. Per tant:

CÀNON (€/any) = 25.000.000 x 0’02 x preu bàsic

El titular queda obligat a presentar els corresponents justificants de pagament anual a la Direcció General competent en matèria de Litoral. Aquest cànon s’haurà d’actualitzar cada any segons l’actualització del preu bàsic que es publiqui al BOIB o bé quan canviïn alguna de las condicions de l’autorització d’abocament.

7.9Fiança per l’abocament a la mar

D’acord amb l’art. 25 de la Llei 20/2001, de 21 de desembre, de la CAIB, el titular ha de constituir una fiança a favor del Govern de les Illes Balears de 13.162 € , equivalent a un semestre del cànon d’abocament. Aquesta fiança respon durant tota la vigència de l’AAI i de les pròrrogues que es puguin atorgar, de les penalitats i responsabilitats en que la titular pugui incórrer. El titular  queda obligat a restituir i actualitzar les minoracions de la fiança que es puguin produir com a conseqüència de penalitats o responsabilitats imposades per resolucions  fermes i no ateses en els terminis concedits. La fiança serà retornada al titular al venciment de l’AAI, excepte en els casos de renúncia o caducitat, amb deducció de les quanties que, en el seu cas, s’hagin de fer.

7.10Accions sobre el medi

Queda prohibit efectuar accions sobre el medi físic o biològic que constitueixin o puguin constituir una degradació del mateix.

7.11Exercici de les activitat

Queda prohibit l’exercici d’activitats dintre dels perímetres de protecció quan poguessin constituir un perill de contaminació o degradació del domini públic hidràulic i/o marítim.

En cas d’abocament d’aigua amb alt contingut en matèries en suspensió i que produeixin sedimentacions en el llit de llera del torrent, es podrà incoar el corresponent expedient sancionador.

En cas de que es produeixi un abocament  accidental al mar que pugui suposar perill per les persones o pel medi natural, el titular de l’empresa està obligat a comunicar-ho immediatament a la Direcció General de Qualitat Ambiental i Litoral, per prendre les mesures corresponents. En el cas de que per força major, s’hagi de realitzar un abocament excepcional, s’haurà de comunicar a l’esmentada Direcció General perquè dicti les instruccions necessàries.

Es prohibeix la utilització, com a matèria primera, de substàncies prioritàries i altres contaminants i les substàncies preferents regulades al Real Decret 60/2011, de 21 de gener, sobre las normes de qualitat ambiental en l’àmbit de la política d’aigües.

En cas d’abocament d’alguna d’aquestes, s’hauran d’incorporar als controls periòdics i notificar als registres oficials.

8.Condicionants d’Atmosfera

8.1Prescripcions de caràcter general.

La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera; en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera (APCA) i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; en l’Instrument de Ratificació del Protocol de Gotemburgo (BOE núm. 87 de 12/abril/2005); en la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; en el Reial Decret 430/2004, de 12 de març, sobre limitació d’emissions a l’atmosfera procedents de grans instal·lacions de combustió, i en el Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.

8.2Identificació d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera.

La instal·lació en conjunt està classificada com Activitat potencialment contaminadora de l’atmosfera del grup A, codi 01 01 05 Generación de electricidad para su distribución por la red pública, motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt, segons l’annex del Reial decret 100/2011.

8.2.1Activitats amb focus canalitzats

A la taula següent s’indiquen les activitats existents i la seva classificació d’acord amb l’annex del Reial decret 100/2011.

 

Núm. focus

Descripció activitat

Codi APCA

Grup APCA

FC-BW5

Motor diesel BW5

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW6

Motor diesel BW6

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW7

Motor diesel BW7

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW8

Motor diesel BW8

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW9

Motor diesel BW9

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-MAN1

Motor diesel MAN1

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-MAN2

Motor diesel MAN2

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-MAN3

Motor diesel MAN3

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-MAN4

Motor diesel MAN4

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-TG1

Turbina de gas TG1

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG2

Turbina de gas TG2

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG3

Turbina de gas TG3

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG4

Turbina de gas TG4

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG5

Turbina de gas TG5

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG6

Turbina de gas TG6

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG7

Turbina de gas TG7

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG8

Turbina de gas TG8

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG9

Turbina de gas TG9

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-CA1

Caldera 1 d’escalfament gas natural: 2 MWt

Calderas de potencia térmica nominal <=2,3 MWt y >=70 kWt

01 01 03 03

C

FC-CA2

Caldera 2 d’escalfament gas natural: 2 MWt

Calderas de potencia térmica nominal <=2,3 MWt y >=70 kWt

01 01 03 03

C

8.2.2Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats:

Les activitats que poden produir emissions difuses de composts orgànics volàtils són la manipulació dels combustibles gasoil, fueloil i gas natural. La gestió dels dipòsits de combustibles i la seva manipulació minimitzaran les possibles emissions difuses i s’utilitzaran les millors tècniques disponibles (MTD) respecte a les emissions generades per l’emmagatzematge, transport i manipulació de combustibles.

8.3.Controls d’emissions canalitzades

8.3.1Mètodes de mesura

Tots els paràmetres de procés (contingut en oxigen, pressió, temperatura, …) així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran. El mètode de mesura per a cada contaminant serà l’establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d’aquestes, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.

8.3.2Mesures en continu

1.S’utilitzarà la norma UNE-EN 14181: 2005 (Emisiones de fuentes estacionarias. Garantía de calidad de los sistemas automáticos de medida) per garantir la qualitat dels sistemes automàtics de mesura en continu (SAM) dels contaminants i dels paràmetres de procés: concentració d’oxigen, pressió, temperatura i contingut de vapor d’aigua dels gasos residuals. 

2.Es realitzarà la calibració de cada SAM mitjançant el procediment del nivell de garantia de qualitat 2 (NGQ2) en el moment de la seva instal·lació, cada tres anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació.  Es realitzaran els assaigs anuals de seguiment (AAS) cada any. El titular de la instal·lació realitzarà el procediment corresponent a la garantia de qualitat en curs durant l’operació (NGQ3) d’acord amb la norma UNE-EN 14181.

8.3.3Punts de mostreig

1.Els punts de mostreig de les xemeneies compliran la normativa aplicable a cada cas, les xemeneies existents compliran l’Ordre Ministerial de 18 d’octubre de 1976, i les noves xemeneies compliran la norma UNE-EN 15259. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.

2.Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.

3.Els punts de mostreig han de ser accessible en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents, i s’ha de disposar de sistemes automàtics per a la pujada d’equips d’anàlisis i material auxiliar.

8.3.4Valors límit d’emissió per focus

1.El titular adoptarà totes les mesures adients perquè no se superin els valors límit indicats a les taules corresponents per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada.

2.Els controls i valors límit d’emissió indicats seran aplicables als focus amb emissions sistemàtiques, entesos com a focus que superin les 500 hores acumulades de funcionament dins un any natural.

3.Els valors límit d’emissió i les dates de compliment, per a cada grup i per a cada combustible, s’han establert d’acord amb la normativa aplicable a cada cas, la data d’alta del grup, els valors històrics dels autocontrols i mesures fetes per Organismes de control autoritzat (OCA) i els valors de referència indicats en els documents de les Millors Tècniques Disponibles (MTD i BREF) per aquests tipus d’instal·lacions.

8.3.5Notificacions immediates

Si hi ha qualque superació de valors límit d’emissió límits o qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l’atmosfera es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s’informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.

8.3.6Avaluació del compliment dels valors límit d’emissió.

1.Per a tots els contaminants, s’avaluarà el compliment dels valors límit d’emissió d’acord amb la normativa aplicable: Reial decret 430/2004, Directiva 2010/75/UE, Reial decret 815/2013, Ordre ITC/1389/2008 i normativa de desenvolupament:

En el cas que no hi hagi mesures en continu, es consideren respectats els valors límit d’emissió quan els resultats de cada una de les sèries de mesures no superen els valors límit indicats.

En el cas de mesures en continu, es consideren respectats els valors límit d’emissió si es compleixen les següents condicions en la seva totalitat, per a les hores de funcionament d’un any:

a.Cap valor mitjà diari validat supera el 110% dels valors límit indicats.

b.Cap valor mitjà mensual validat supera els valors límit indicats.

c.El 95% de tots els valors mitjans horaris validats de l’any no supera el 200% dels valors límit indicats.

2.Per a les mesures en continu, els valors mitjans validats horaris i diaris es determinaran a partir dels valors mitjans horaris vàlids mesurats, desprès de restar el valor del percentatge del interval de confiança indicat a la normativa específica d’aplicació. Tots els valors mitjans temporals es calcularan a partir de dades vàlides i valors en base seca i corregits al percentatge d’oxigen de referència. Per poder fer qualsevol promig temporal dins un període serà necessari disposar d’un mínim de 75% de dades vàlides dins aquest període.

3.S’invalidaran els dies en què més de tres valors mitjans horaris siguin invàlids degut al mal funcionament o manteniment del SAM. Si per aquests motius s’invaliden més de deu dies a l’any, el titular ho notificarà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica, indicant quines mesures adopta per millorar la fiabilitat del SAM.

4.El titular presentarà, cada any dins el primer trimestre de l’any següent, una declaració sobre el compliment o no dels valors límit d’emissió a partir de les dades registrades al llarg de l’any, pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe justificatiu.

8.3.7Taules de valors límit d’emissió

1.A les taules següents s’indiquen els valors límit d’emissió per a cada contaminant, per grup i combustible usat; tipus de control, autocontrols continus mitjançant sistema automàtic de mesura (SAM) o discontinus, mesures a realitzar per Organisme de control autoritzat (OCA); i periodicitat.

2.Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d’emissió, estaran referits a condicions de cabal real i concentracions referides a temperatura de 273 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec i s’ajustaran al percentatge d’oxigen de referència establert.

8.3.8Grups FC-BW5, FC-BW6 i FC-BW7:  

Aquests grups són motors diesel, que usen fueloil com a combustible i funcionen amb cicle Diesel. Els motors diesel estan exclosos de l’àmbit d’aplicació de la Directiva 2010/75/UE i del Reial decret 815/2013. Es revisaran els valors límit d’emissió d’acord amb la disposició de l’article 30, punt 9, de l’esmentada Directiva.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit d’emissió (15% O2 de referència per als gasos)

SO2

SAM

Continu

500 mg/Nm3

NOx

SAM

Continu

2.500 mg/Nm3

1.850 mg/Nm3 a partir d’1/01/2016

Partícules

SAM

Continu

50 mg/Nm3

CO

SAM

Continu

100 mg/Nm3

Metalls pesants:  As, Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, V

Autocontrol o OCA

Un cop cada dos anys: mesura sobre filtre de partícules més fase gasosa

-----

 

El període de mostreig per als metalls serà mínim de 2 hores i màxim de 8 hores.

8.3.9Grups FC-BW8, FC-BW9, FC-MAN1, FC-MAN2:  

Aquests grups són motors diesel, que usen fueloil com a combustible i funcionen amb cicle Diesel. Els motors diesel estan exclosos de l’àmbit d’aplicació de la Directiva 2010/75/UE i del Reial decret 815/2013. Es revisaran els valors límit d’emissió d’acord amb la disposició de l’article 30, punt 9, de l’esmentada Directiva.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit d’emissió (15% O2 de referència per als gasos)

SO2

SAM

Continu

500 mg/Nm3

NOx

SAM

Continu

2.500 mg/Nm3

1.850 mg/Nm3 a partir d’1/01/2016

Partícules

SAM

Continu

50 mg/Nm3

CO

SAM

Continu

100 mg/Nm3

Metalls pesants:  As, Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, V

Autocontrol o OCA

Un cop cada dos anys: mesura sobre filtre de partícules més fase gasosa

-----

 

El període de mostreig per als metalls serà mínim de 2 hores i màxim de 8 hores.

8.3.10Grups FC-MAN1, FC-MAN2, FC-MAN3 i FC-MAN4:  

Aquests grups són motors de gas, que usen gasoil com a combustible i funcionen amb cicle Otto.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit d’emissió (15% O2 de referència per als gasos)

SO2

SAM

Continu

40 mg/Nm3

NOx

SAM

Continu

2.000 mg/Nm3 

450 mg/Nm3 a partir d’1/01/2016

Partícules

SAM

Continu

30 mg/Nm3

CO

SAM

Continu

100/Nm3

 

8.3.11Grups FC-MAN1, FC-MAN2, FC-MAN3 i FC-MAN4:  

Aquests grups són motors de gas, que usen gas natural com a combustible i funcionen amb cicle Otto.

Quan s’utilitzi gas natural com a combustible i sempre que les hores de funcionament amb gas-oil siguin inferiors a les 500 anuals, no és necessari disposar d’un sistema automàtic de mesura en continu (SAM) per als contaminants SO2 i partícules.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit d’emissió (15% O2 de referència per als gasos)

SO2

Autocontrol

Semestral

15 mg/Nm3

OCA

Anual

NOx

SAM

Continu

200 mg/Nm3

100 mg/Nm3 a partir d’1/01/2016

Partícules

Autocontrol

Semestral

5 mg/Nm3

OCA

Anual

CO

SAM

Continu

600 mg/Nm3 (*)

100 mg/Nm3 a partir d’1/01/2016

 

(*)S’indica el valor límit de 600mg/Nm3 segons especificacions del tecnòleg MAN. El valor s’haurà de revisar segons els estudis i proves que es faran.

8.3.12Grups FC-TG1, FC-TG2, FC-TG3 i FC-TG4:  

1.Aquests grups són turbines de gas, que usen gasoil com a combustible.

2.La taula serà d’aplicació per a cada grup, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.

3.Per aquestes quatre turbines de gas, per ser grups inclosos dins l’àmbit d’aplicació del Reial decret 815/2013 i formar part d’una central tèrmica inclosa dins la petita xarxa aïllada de Eivissa-Formentera, es pot prorrogar fins a la data d’1 de gener de 2020 el compliment del valor límit d’emissió de NOx.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit d’emissió (15% O2 de referència per als gasos)

SO2

Autocontrol

Mensual

40 mg/Nm3

OCA

Anual

NOx

Autocontrol

Mensual

300 mg/Nm3

90 mg/Nm3 a partir d’1/01/2020

OCA

Anual

Partícules

Autocontrol

Mensual

Opacitat Bacharach 2

OCA

Anual

CO

Autocontrol

Mensual

100 mg/Nm3

OCA

Anual

 

8.3.13Grups FC-TG5, FC-TG6, FC-TG7, FC-TG8 i FC-TG9:  

1.Aquests grups són turbines de gas, que usen gasoil com a combustible.

2.La taula següent serà d’aplicació per a cada grup, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.

3.Per a les turbines de gas TG5 i TG6, per ser grups inclosos dins l’àmbit d’aplicació del Reial decret 815/2013 i formar part d’una central tèrmica inclosa dins la petita xarxa aïllada de Eivissa-Formentera, es pot prorrogar fins a la data d’1 de gener de 2020 el compliment del valor límit d’emissió de NOx.

4.A les TG5, TG6 i TG7 els són d’aplicació els valors límit d’emissió de la part 1 de l’annex 3 del Reial decret 815/2013. A les TG8 i TG9 els apliquen els valors límit d’emissió de la part 2 de l’annex 3.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit d’emissió (15% O2 de referència per als gasos)

SO2

SAM

Continu

40 mg/Nm3

NOx

SAM

Continu

120 mg/Nm3 per TG5, TG6 i TG7

90 mg/Nm3 a partir d’1/01/2020 per TG5 i TG6

90 mg/Nm3 a partir d’1/01/2016 per TG7

50 mg/Nm3 per TG8 i TG9

Partícules

SAM

Continu

20 mg/Nm3

CO

SAM

Continu

100/Nm3

 

8.3.14Grups FC-TG5, FC-TG6, FC-TG7, FC-TG8 i FC-TG9:  

Aquests grups són turbines de gas, que usen gas natural com a combustible.

Quan s’utilitzi gas natural com a combustible i sempre que les hores de funcionament amb gas-oil siguin inferiors a les 500 anuals, no és necessari disposar d’un sistema automàtic de mesura en continu (SAM) per als contaminants SO2 i partícules. En aquests casos els autocontrols seran semestrals. 

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit d’emissió (15% O2 de referència per als gasos)

SO2

Autocontrol

Semestral

15 mg/Nm3

OCA

Anual

NOx

SAM

Continu

50 mg/Nm3

Partícules

Autocontrol

Semestral

5 mg/Nm3

OCA

Anual

CO

SAM

Continu

100/Nm3

8.3.15Grups FC-CA1 i FC-CA2:  

Les calderes d’escalfament del gas natural (ERM) utilitzen gas natural com a combustible.

Contaminant

Tipus de control

Periodicitat

Valor límit d’emissió (15% O2 de referència per als gasos)

NOx

Autocontrol

Semestral

100 mg/Nm3

OCA

Cada cinc anys

CO

Autocontrol

Semestral

100 mg/Nm3

OCA

Cada cinc anys

 

8.3.16Situacions especials.

1.En cas d’interrupció en el subministrament de combustible (fuel oil, gas oil o gas natural) com a conseqüència d’una situació de greu escassetat, l’òrgan ambiental competent podrà concedir exempcions temporals perquè es puguin superar els valors límit d’emissió establerts. El titular de la instal·lació, previ informe del departament competent en matèria d’energia, sol·licitarà l’exempció a l’òrgan ambiental competent, per a cada cas concret.

2.Si, per garantir el subministrament elèctric, es preveu la superació d’algun dels valors límit d’emissió establerts, l’òrgan ambiental competent podrà concedir exempcions temporals. El titular de la instal·lació, previ informe del departament competent en matèria d’energia, sol·licitarà, l’exempció a l’òrgan ambiental competent, per a cada cas concret.

8.4Mesures a prendre en condicions de funcionament diferents a les normals.

En cas d’avaria o mal funcionament dels sistemes de reducció d’emissions dels contaminants, el temps acumulat d’explotació de la instal·lació sense aquest sistema no podrà superar les 120 hores en un període de dotze mesos.

8.5Registre

El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, combustibles, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.

8.6Immissions o qualitat de l’aire

1.A l’entorn de la central tèrmica existeixen tres estacions fixes de mesura de qualitat de l’aire: una ubicada a Dalt Vila, una altra a la zona de Can Misses d’Eivissa i una altra al terme municipal de Santa Eulàlia a la subestació anomenada Torrent, a Puig d’en Valls.

2.S’han de complir els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d’avaluació de la qualitat de l’aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S’aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l’aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire.

3.Els mètodes de mesura dels contaminants seran els indicats a la normativa esmentada. Els equips de mesura hauran de complir amb les normes UNE i CEN establertes i s’hauran de sotmetre a manteniment, verificació, calibratge i participació en exercicis d’intercomparació. Per tal de complir amb aquest requisit s’establirà un calendari acordat amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

4.A cada estació s’han de mesurar els contaminants indicats a la taula següent així com els paràmetres meteorològics (pluviometria, temperatura, direcció i velocitat de vent, pressió atmosfèrica i humitat relativa).

5.Qualsevol canvi d’ubicació de les estacions o qualsevol canvi en els equips de mesura s’ha de fer d’acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

Contaminant

Periodicitat

Valors de referència

NO

Continu

 

NO2

Continu

200mg/m3 mitjana horària, no superar més de 18 vegades/any

40mg/m3 mitjana anual

NOx

Continu

30mg/m3 mitjana anual per a la protecció a la vegetació

SO2

Continu

350mg/m3 mitjana horària, no superar més de 24 vegades/any

125mg/m3 mitjana diària, no superar més de 3 vegades/any

O3

Continu

120mg/m3 màxima diària de mitjanes mòbils octohoràries

Partícules PM10

Continu

50mg/m3 mitjana diària, no superar més de 35 vegades/any

40mg/m3 mitjana anual

Pb a fracció PM10

Campanya anual

0,5 mg/m3 mitjana anual

As a fracció PM10

Campanya anual

6 ng/m3 mitjana anual

Cd a fracció PM10

Campanya anual

5 ng/m3 mitjana anual

Ni a fracció PM10

Campanya anual

20 ng/m3 mitjana anual

Hidrocarburs aromàtics policíclics (PAH) a fracció PM10

Campanya anual

per al benzo(a)piré 1ng/m3 mitjana anual

 

9.Requisits de Seguretat i Activitats

9.1Pla d’autoprotecció

El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004). A més del contingut que figura a l’annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, per qual s’aprova la Norma Bàsica d’Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d’emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents e incidents.

9.2Seguretat industrial

El titular de l’activitat haurà de:

-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc… Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.

-Revisar la inscripció en el Registre Industrial, i obtenir el Document de Qualificació Empresarial.

-Donar compliment al Reglament per la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

-Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord al que s’estableix a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’hauran d’ajustar al que s’estableix a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.

-Fer complir als edificis de caràcter industrial les prescripcions de protecció contra incendis indicades al Reial Decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel que s’aprova el Reglament de Seguretat contra incendis en els establiments industrials.

Per una altra banda:

-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’hauran d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.

-L’emmagatzematge de productes químics s’haurà d’adaptar al RD 379/2001, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’emmagatzematge de productes químics, i les seves instruccions tècniques complementàries.

-L’emmagatzematge de productes petrolífers s’haurà d’adaptar al que disposa el RD 2085/1994  pel que es desenvolupa el Reglament d’instal·lacions de productes petrolífers, així com les seves posteriors modificacions.

-Quan es realitzin ampliacions de grups de la Central, els grups que s’instal·lin hauran de ser compatibles amb l’ús del gas natural. S’emprarà gas natural en aquestes possibles ampliacions, així com en aquells grups actuals que hi siguin compatibles amb l’ús de gas natural, sempre que aquest combustible ja estigui disponible.

9.3Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, es a dir, la disposició addicional quinzena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears.

9.4Contaminació lumínica

Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

10.Controls  periòdics

10.1Control periòdic de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions Gas y Electricidad Generación SAU per part dels tècnics de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient, per tal de comprovar el compliment els requisits de l’AAI.

Totes les instal·lacions de gas (ERM i turbines) hauran de realitzar una inspecció periòdica cada cinc anys.

10.2Inventari d’emissions al Registre PRTR

Gas y Electricidad Generación SAU haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, i en el Reial decret 508/2007. Aquestes dades d’emissions seran trameses abans de dia 31 de març de l’any següent, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

10.3Control documental

10.3.1Control documental periòdic

Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

Es relacionen a continuació la llista d’informes d’OCA:

-Els assaigs anuals de seguiment (AAS) dels SAM, un cop a l’any.

-Els informes NGQ2 dels SAM, en el moment de la seva instal·lació, cada tres anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació.

-Els informes de mesures de contaminants per a cada focus, amb la periodicitat indicada a les taules corresponents.

Per part del titular de la instal·lació es remetrà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica la següent informació:

-Les dades semihoràries dels sistemes automàtics de mesura (SAM), en continu.

-Les dades de la resta d’autocontrols s’enviaran segons la periodicitat establerta a les taules de controls d’emissions.

-Al menys, les dades mitjanes horàries d’immissions de les estacions de mesura de qualitat de l’aire, en continu.

-Si s’escau, els informes resultat de la intercomparació de les mesures d’immissions de partícules front al mètode de referència, un cop a l’any.

-Les dades dels consums reals de cada combustible per a cada grup.

-Les hores de funcionament de cada grup i càrrega per a cada tipus de combustible, cada mes.

-La declaració sobre el compliment o no dels valors límit d’emissió a partir de les dades registrades al llarg de l’any, pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe justificatiu, amb periodicitat anual, dins el primer trimestre de l’any següent.

Mentre no estigui en funcionament el sistema de tramesa de dades en continu s’establirà un sistema alternatiu d’acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

10.3.2Informe anual

El titular de l’activitat, abans de l’1 de març, enviarà a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent en el que s’inclourà:

-Residus

+La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. L’entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la memòria anual durant cinc any.

+Declaració anual dels aparells sotmesos a l’inventari previst al punt tercer del RD 228/2006, de 24 de febrer, que modifica el RD 1378/1999 i pel que s’estableixen mesures per a la eliminació i gestió del PCB i PCT i els aparells que els continguin.

-Emissions i immissions atmosfèriques: 

+Si s’escau, els informes resultat de la intercomparació de les mesures d’immissions de partícules front al mètode de referència, un cop a l’any.

+Les dades dels consums reals de cada combustible per a cada grup.

+La declaració sobre el compliment o no dels valors límit d’emissió a partir de les dades registrades al llarg de l’any, pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe justificatiu.

-Emissions i immissions al medi hídric i marí

+Informe anual dels controls d’emissions de les aigües pluvials i de les concentracions de sediments, en el seu cas, prevists en el punt 7.

+L’informe anual dels paràmetres indicats al pla de vigilància i control de l’abocament de la terra a la mar recollit a la present AAI de l’efluent procedent de la central, de les aigües marines receptores i dels sediments i organismes.

-Renous

+Informe anual en el que es remetran els controls d’emissions de renous.

-En caràcter general

+Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.

+Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

+Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

+L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

+Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.

11.Obligacions del titular

El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:

-Assumirà tots els condicionants recollits a la present Resolució.

-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.

Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

12.Funcionament diferent al normal

En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l’òrgan ambiental, un protocol d’actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.

Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l’autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l’òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.

13.Incompliment de les condicions de la present autorització

El incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l’article 30 de la Llei 16/2002 i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 31 a 35 de la Llei 16/2002 i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’execució de la potestat sancionadora.

 

14.Caràcter de l’autorització.

Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.

 

15.Causes d’extinció.

Són causes d’extinció de l’AAI:

-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU.

-La declaració de fallida de l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.

 

16.Modificació de les condicions.

L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 25 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació assenyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.

 

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut  la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques  i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 3 de febrer de 2014

El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato