Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 9103
Expedient número 776/2014 aprovació de conveni
Versió PDF
Fem públic que per Resolució d’Alcaldia número 2014-0317, de data 7 d’abril de 2014, es va aprovar l’Acord marc entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l’illa per a la construcció i la implantació d’una xarxa de nova generació basada en fibra òptica per a serveis d’autoprestació entre les administracions de l’illa mitjançant la implantació d’infraestructura al subsòl municipal i/o en altres béns de domini públic municipal, per la qual cosa es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 8 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, que literalment diu:
‘Acord marc entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments de l’illa per a la construcció i la implantació d’una xarxa de nova generació basada en fibra òptica per a serveis d’autoprestació entre les administracions de l’illa mitjançant la implantació d’infraestructura al subsòl municipal i/ o a altres béns de domini públic municipal
Parts signants
Santiago Tadeo Florit, president del Consell Insular de Menorca,
Águeda Reynés Calvache, alcaldessa de l’Ajuntament de Maó-Mahón,
José María de Sintas Zaforteza, alcalde de l’Ajuntament de Ciutadella,
Misericordia Sugrañes Barenys, alcaldessa de l’Ajuntament d’Alaior,
Manuel Monerris Barberà, alcalde de l’Ajuntament de Ferreries,
Lluís Camps Pons, alcalde de l’Ajuntament des Castell,
Francesc Ametller Pons, alcalde de l’Ajuntament des Mercadal,
Cristóbal Coll Alzina, alcalde de l’Ajuntament de Sant Lluís,
Pere Moll Triay, alcalde de l’Ajuntament des Migjorn Gran,
El primer en nom i representació del Consell Insular de Menorca, en virtut de les facultats que li atribueix l’article 9.1 i 9.2 lletra q de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.
La resta en nom i representació dels ajuntaments que respectivament presideixen, d’acord amb el que estableix l’article 21.1 lletra b de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases de règim local.
Les parts ens reconeixem plenament i mútuament la capacitat legal suficient per signar aquest conveni.
Antecedents
1. En el marc de la societat actual, les telecomunicacions en general i les comunicacions sense fils en particular es configuren com a factors claus per al desenvolupament, el progrés i el benestar del conjunt de la societat i, de fet, són objecte d’una demanda creixent tant per part de ciutadans particulars com del teixit empresarial i productiu i, també, de diferents entitats públiques i privades que duen a terme la seva activitat en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma. En conseqüència, les esmentades telecomunicacions i comunicacions són fonamentals per garantir l’accés de totes les capes socials a l’anomenada Societat de la Informació.
A més, l’article 2 de la Llei 32/2003, de 3 de novembre, general de telecomunicacions, estableix el caràcter de serveis d’interès general a les telecomunicacions, atorga la consideració de serveis públics a determinats serveis i a d’altres els sotmet a obligacions de servei públic.
2. La prestació adequada dels serveis de telecomunicacions requereix el disseny i la construcció d’una xarxa de telecomunicacions eficient, formada per instal·lacions amb capacitat per atendre amb qualitat la demanda creixent d’aquests tipus de serveis generada per la ciutadania, principalment a les zones en què les mancances de la infraestructura desenvolupada pels operadors no permet oferir els serveis adequats als ciutadans.
3. D’altra banda, en l’àmbit de les administracions públiques, la prestació de serveis basats en tràmits electrònics, amb la finalitat de posar a l’abast de la ciutadania una major eficiència i facilitar-ne els tràmits, requereix que aquests serveis es basin en una infraestructura que pugui suportar el tràfic que es generi i que, en molts casos, hi hagi una connexió eficient entre les diferents seus presents a Menorca. Tot açò determina la necessitat d’impulsar un projecte per implantar una xarxa de nova generació a Menorca amb l’objectiu d’interconnectar les seus públiques de l’illa i que garanteixi la prestació eficient d’aquests serveis en el moment actual, així com l’escalabilitat d’aquesta xarxa per tal de poder atendre les possibles necessitats futures.
4. El 21 de desembre de 2009 es va signar un conveni entre el Ministeri d’Indústria, Turisme i Energia i el Govern de les Illes Balears pel qual s’establia el finançament de 7.000.000 € per implantar una xarxa de fibra òptica a l’illa de Menorca per a la prestació de serveis de banda d’última generació a les seus públiques de l’illa de Menorca.
5. Posteriorment, el 22 d’abril de 2010 es va signar un conveni entre el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca perquè fos aquest últim l’encarregat d’executar el projecte d’implantació de la xarxa de fibra òptica a l’illa de Menorca.
6. El Consell Insular de Menorca, en execució del conveni esmentat en el punt anterior i com a administració competent en la prestació de serveis d’Administració electrònica, segons la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, exerceix el paper de promotor en la implantació d’una xarxa de telecomunicacions de nova generació que permetrà que les administracions presents a Menorca puguin oferir els serveis basats en Administració electrònica amb totes les garanties requerides.
7. En un primer moment, el 23 de desembre de 2013, el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca va declarar el projecte d’implantació d’una xarxa de nova generació basat en fibra òptica com a inversió d’interès insular, d’acord amb el que estableix la Llei 4/2010 de 16 de juny, de mesures urgents per a l’impuls de la inversió a les Illes Balears (BOIB núm. 94 de 22-6-2010). Aquest acord, adoptat en virtut de la disposició addicional quarta de la Llei, en connexió amb el capítol II del títol I, implica, entre altres, reduir a la meitat els terminis ordinaris de tramitació de bona part dels procediments administratius.
8. En un segon moment, ja en execució dels convenis esmentats en els punts quart i cinquè, dia 27 de gener de 2014 la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca va aprovar l’inici del procediment per contractar l’elaboració del projecte executiu, l’execució de l’obra i el desplegament d’una xarxa de telecomunicacions de nova generació a l’illa de Menorca. En la documentació de la licitació es va aprovar l’avantprojecte elaborat per tècnics del Consell Insular de Menorca i en el qual es fa una previsió de traçat d’aquesta xarxa, traçat que serà definitivament fixat amb l’aprovació del projecte executiu.
9. El projecte per a la construcció i posterior implantació d’una xarxa de nova generació basada en fibra òptica per a serveis en autoprestació, és un projecte que té caràcter insular, que discorre per tots els municipis de l’illa i que, en fer possible la interconnexió de les seus administratives de l’illa, comporta, com s’ha dit, la implantació dels equips necessaris en les seves infraestructures per tal de possibilitar el desplegament racional dels serveis de telecomunicacions. Per a l’òptima implantació de la xarxa de fibra òptica serà necessari construir una xarxa soterrada, amb l’obra civil associada, que transcorri pels carrers dels municipis per tal de poder donar la cobertura del servei a les seus administratives interconnectades per la xarxa de fibra òptica. Aquesta circumstància determina que per executar les obres caldrà obtenir les autoritzacions i les concessions que corresponguin, la qual cosa s’ha de fer de manera coordinada amb els diferents agents que hi intervenguin amb la finalitat que en l’obtenció no es produeixin demores que puguin inferir riscos en el projecte durant la seva execució.
Per tot açò, les parts signants consideram necessari signar aquest conveni, d’acord amb els següents
Pactes
Primer. Objecte del conveni
L’objecte d’aquest conveni és establir un marc general que reguli la col·laboració entre les administracions signants a fi de fer possible la construcció i la posterior implantació d’una xarxa de nova generació basada en fibra òptica per a serveis en autoprestació a les seus públiques de Menorca de les administracions locals, insular i autonòmica.
En l’execució d’aquest conveni marc es poden signar tots els convenis de desplegament que facin falta, ja sigui de manera conjunta entre totes les parts signants com amb caràcter bilateral, en cas que es consideri necessari, quan els compromisos únicament afectin dues de les parts.
Segon. Obligacions del Consell Insular de Menorca
Correspon al Consell Insular de Menorca la construcció i la implantació de la xarxa de nova generació basada en fibra òptica per a serveis en autoprestació per a les seus de les administracions públiques de Menorca, així com, posteriorment, la posada en servei, l’operació i el manteniment de l’esmentada xarxa.
En particular, correspon al Consell Insular:
a) En relació amb la construcció i la implantació de la xarxa
El Consell Insular de Menorca s’encarregarà de redactar els avantprojectes i els projectes tècnics necessaris per executar les obres i d’obtenir els permisos, les autoritzacions i les concessions que calguin per executar-les, que inclouen, particularment, les corresponents concessions administratives que afectin els béns de domini públic municipal per on han de transcórrer les infraestructures.
En aquests moments el Consell Insular de Menorca ha redactat un avantprojecte a partir del qual els licitadors presentaran el projecte executiu per a la construcció de la xarxa de fibra òptica, projecte a partir del qual, i un cop l’hagi aprovat el Consell Insular, se sol·licitaran les autoritzacions i les concessions administratives necessàries per executar-lo.
b) En relació amb la posada en servei, l’operació i el manteniment de la xarxa
El Consell Insular de Menorca, un cop construïda i acceptada la xarxa en la seva globalitat, l’ha de posar en servei perquè pugui prestar, directament o mitjançant tercers, els serveis de telecomunicacions per a les seus administratives que són objecte del projecte.
Així mateix, el Consell Insular de Menorca, és el responsable de l’operació i el manteniment de les infraestructures, ja sigui directament o mitjançant tercers, així com de fer arribar la xarxa a cadascuna de les seus; mentre que l’Administració propietària de cada seu és qui s’ha d’encarregar de contractar la prestació dels serveis quan ho consideri necessari.
També són obligacions del Consell Insular de Menorca la reparació de tots els desperfectes que es puguin ocasionar derivats de la instal·lació i l’explotació de les infraestructures que són objecte d’aquest conveni, i de respondre dels danys que es puguin causar a terceres persones per causa de l’activitat que es desenvolupi.
Tercer. Obligacions dels ajuntaments
Els ajuntaments es comprometen a col·laborar, en tot moment, per fer possible l’execució de les actuacions que són objecte d’aquest conveni, sempre en el marc de les seves competències i del que estableix l’ordenament jurídic vigent, i en particular es comprometen a:
a) Tramitar les llicències i autoritzacions administratives necessàries per executar les obres que es realitzin en el seu terme municipal, amb la màxima celeritat possible i sempre respectant el termini màxim per resoldre que estableixi la normativa vigent, tenint en compte el seu caràcter d’inversió d’interès insular.
b) Tramitar i aprovar, si escau, les autoritzacions i/o concessions dels espais de domini públic necessaris per a la construcció de la xarxa de fibra òptica, amb la màxima celeritat possible i sempre respectant el termini màxim per resoldre que estableixi la normativa vigent, tenint en compte el seu caràcter d’inversió d’interès insular.
c) Facilitar, en el seu moment, l’execució de les obres en tot allò que l’ajuntament tengui funció, capacitat o competència (seguretat viària, trànsit, etc.).
d) Permetre l’accés als edificis municipals que s’hagin de connectar a fi de poder executar la connexió de servei necessària per tal de connectar la seu amb el node primari corresponent. Les característiques d’aquesta connexió de servei es concretarà en el moment de fer el replanteig de les obres entre el Consell Insular de Menorca i cada ajuntament.
e) Qualsevol altra col·laboració que sigui necessària per a la correcta execució i implantació del projecte.
Quart. Responsables del seguiment del Conveni
Les parts signants es comprometen a designar una persona responsable per informar l’altra part de qualsevol incidència relativa a les activitats que són objecte del present conveni.
Cinquè. Vigència del Conveni
Aquest conveni té vigència indefinida des de l’endemà del dia que s’hagi signat.
No obstant l’anterior, el Conveni es podrà rescindir abans de la finalització de la seva vigència per les causes següents:
a) Per mutu acord de les parts.
b) Per impossibilitat legal o material d’executar les actuacions previstes en el conveni.
Sisena. Naturalesa del Conveni
Aquest conveni té la naturalesa administrativa que preveu l’article 4.1c del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contactes del sector públic i, en conseqüència, les qüestions litigioses que se’n puguin derivar s’han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d’acord amb el que preveu l’article 44 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa.’
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar alternativament o un recurs de reposició potestatiu davant l’òrgan que l’ha dictada en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Si s’opta per interposar un recurs de reposició potestatiu no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell s’hagi resolt expressament o se n’hagi produït la desestimació per silenci. Tot això, sens perjudici de poder interposar qualsevol altre recurs que es pugui estimar més convenient en dret.
Alaior, 19 de maig de 2014
La batlessa
Misericòrdia Sugrañes Barenys