Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8942
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de l’Adaptació a la Directiva 2010/75/CE sobre emissions industrials de l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2013,

ATÈS

1.Que d’acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002 d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny, l’òrgan competent per a l’atorgament de les autoritzacions ambientals integrades durà a terme les actuacions necessàries per a l’actualització de les autoritzacions per a la seva adequació a la Directiva 2010/75/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials, amb anterioritat al 7 de gener de 2014.

2.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables i proposen una sèrie de condicionants.

3.Que es tracta d’una instal·lació amb una AAI en vigor.

4.Que la modificació de l’autorització dóna compliment punt per punt a l’establert a l’apartat 2 de la disposició transitòria primera de la de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny.

ACORDA

Atorgar l’Autorització Ambiental Integrada (en endavant AAI) a Gas y Electricidad Generación SAU per dur a terme la activitat de producció d’energia elèctrica amb les condicions d’explotació i seguiment, capacitat i processos productius indicats a la documentació que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1.Objecte

La present AAI se concedeix a Gas y Electricidad Generación SAU, única i exclusivament per a la activitat de generació d’energia, tot conforme a l’establert a la documentació de la instal·lació d’una central elèctrica a Maó que està composada per les següents instal·lacions:

Núm. focus

P.nominal (MWe)

P.tèrmica nominal (MWt)

Combustible

Data d’alta

Observacions

FC-BW1

15,8

37

Fueloil/gasoil

1991

 

FC-BW2

15,8

37

Fueloil/gasoil

1991

 

FC-BW3

15,8

37

Fueloil/gasoil

1991

 

FC-TG1

38,5

130

Gasoil

1994

 

FC-TG2

37,5

130

Gasoil

1999

 

FC-TG3

45,0

140

Gasoil

2004

 

FC-TG4

51,6

160

Gasoil

2008

 

FC-TG5

50,0

160

Gasoil

2008

 

La instal·lació es categoritza dins l’epígraf 1.1.a de l’annex 1 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.

2.Declaració d’impacte ambiental

En data 5 de novembre de 2004 la Comissió Permanent de la Comissió Balear de Medi Ambient acordà informar favorablement la instal·lació d’una turbina de gas a la CE de Maó condicionat al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental  i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.

En data 22 de febrer de 2008 la Comissió Permanent de la Comissió Balear de Medi Ambient acordà informar favorablement el projecte sobre l’ampliació de la Central de Generació d’energia elèctrica (TM Maó) condicionat al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental  i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.

3.Desenvolupament de les activitats

L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient i al que s’estableix a la present Resolució, i a la legislació vigent.

4.Modificacions de l’activitat

Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics dels funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.

5.Consums

S’estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició prevists al projecte seran els següents:

Matèria primera

Consum anual estimat

Gasoil

55.000 m3

Fueloil

55.000 Tm

Naftes

1.500  Kg

Oli lubricant

382.000 Kg

Aigua potable de xarxa

1.150 m3

NaOH

90 Kg

Acid sulfuric

456 Kg

Potència Elèctrica

5300 Mwh

 
 La producció anual s’estima com a màxim en:

Productes Finals

Potència anual estimada

Potencia elèctrica nominal total

268,4 MW

Temps de funcionament

  1. es/any
 6.Condicionants de Gestió de Residus

6.1Jerarquia de residus

El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l’ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l’article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:

-Prevenció

-Preparació per a la reutilització

-Reciclat

-Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)

-En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l’aplicació d’aquests procediments, els residus s’eliminaran de forma que s’eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.

En cas de no compliment d’aquesta jerarquia, s’haurà de sol·licitar una modificació de l’autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d’un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d’aquests residus que haurà d’esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l’àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d’impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.

6.2Informe base del sòl

En el termini màxim d’un mes, el servei competent en matèria de sòls contaminats, remetrà al titular de la instal·lació els continguts mínims que haurà de tenir l’informe base que estableix l’article 12.1.f) de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.

En el termini màxim de sis mesos des de la comunicació del contingut mínim de l’informe base, el titular haurà de presentar davant l’òrgan ambiental, aquest informe base realitzat per empresa acreditada per ENAC per activitats d’inspecció de sòls contaminats.

En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l’informe base del sòl, es podran establir a l’autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.

6.3Residus perillosos

1.Els residus generats en el procés i quantitats màximes que se’n autoritza la seva producció:

Residu

Codi  LER

(O. MAM

/304/2002)

Quantitat

(tones/any)

Sals sòlides i solucions que contenen metalls pesants

060313*

0,5

Envasos amb restes de pintura

080111*

1,5

Residus de tòner per impressió que contenen substàncies perilloses

080317*

1

Cendra volant i pols de caldera d'hidrocarburs

100104*

2

Llots aquosos que contenen substàncies perilloses procedents de la neteja de calderes

100122*

7

Olis minerals no clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

130205*

300

Olis d'aïllament i transmissió de calor que contenen PCB

130301*

-

Olis d'aïllament i transmissió de calor que no contenen PCB

130306*

-

Llots de separadors d’aigua/substàncies olioses

130502*

300

Aigua oliosa procedent de separadors d’aigua/substàncies olioses

130507*

200

Altres dissolvents i mescles de dissolvents halogenats

140602*

0,1

Altres dissolvents i mescles de dissolvents

140603*

0,2

Envasos que contenen restes de substàncies perilloses

150110*

1

Absorbents contaminats per substàncies perilloses i terres contaminades

150202*

10

Filtres d'oli

160107*

2

Equips elèctrics i electrònics rebutjats que contenen substàncies perilloses

160213*

0,4

Gasos en recipients a pressió (inclosos els halògens) que contenen substàncies perilloses

160504*

0,4

Productes químics de laboratori que contenen substàncies perilloses

160506*

6

Bateries de plom

160601*

2

Acumuladors de Ni-Cd i bateries de telèfons mòbils

160602*

3

Piles que contenen mercuri

160603*

0,1

Residus que contenen hidrocarburs

160708*

600

Materials de construcció que contenen amiant

170605*

-

Tubs fluorescents i altres residus que contenen mercuri

200121*

0,2

Olis i greixos diferents dels especificats en el codi 200125

200126*

0,2

Residus que en la seva recollida i eliminació és objecte de requisits especials per a prevenir infeccions

18 01 03*

1

 * Residu perillós

Els residus sense quantitat no es produeixen encara que compten amb documents d’acceptació pel cas en que accidentalment es puguin produir.

2.La  quantitat total de residus perillosos autoritzada per aquesta instal·lació es de 1000 tones/any.

3.En cas de que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s’haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.

4.En cap cas l’autorització no podrà invocar-se per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat.

5.En tot cas Gas y Electricidad Generación SAU ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos, i en el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica l’esmentat reglament.

6.Gas y Electricidad Generación SAU haurà de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual figuraran, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dates de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’ha de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s’haurà de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.

7.En relació als residus produïts, Gas y Electricidad Generación SAU ha de complimentar els documents de control i seguiment de residus perillosos  en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d’acord amb allò que disposa l’article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei  22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.

8.Aquest document de control i seguiment haurà de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d'identificació. L'enviament conjunt de diferents tipus de residus requerirà la formalització de tants de documents com residus diferents s'enviïn (s'entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d'identificació).

9.S'hauran d'envasar i etiquetar els contenidors dels residus d'acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 del vigent Reial Decret 833/1988, i d'acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge hauran de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.

10.L’AAI es concedeix únicament i exclusivament per a la producció dels residus perillosos descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de les instal·lacions de l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU indicades al punt 1 d’aquests condicionants, i sempre com a conseqüència de l’activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes a la memòria tècnica presentada.

11.Emmagatzematge dels residus:

a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial Decret 833/1988, es pot efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal·lacions de Gas y Electricidad Generación SAU al centre indicat al punt 1 dels condicionants.

b.Els residus han d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciades les diferents zones d’emmagatzematge, que han d’estar cobertes  per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.

12.Gas y Electricidad Generación SAU haurà de lliurar els residus generats a un gestor o transportista autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988.

13.Gas y Electricidad Generación SAU ha de lliurar els residus perillosos produïts a un gestor o transportista autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988.

14.Tal com s’assenyala a la disposició addicional segona del Reial Decret 952/1997, en el termini de quatre anys o bé en el termini que pertoqui a partir del darrer estudi presentat , Gas y Electricidad Generación SAU haurà de presentar davant la Comunitat Autònoma un estudi de minimització dels residus generats.

15.Gas y Electricidad Generación SAU vendrà obligada, si escau, al previst pel RD 1378/1999 en la seva redacció donada per RD 228/2006 (BOE de 26.2.2006) en tot allò que es refereix a mesures per a l’eliminació i gestió de PCBs, PCTs i aparells que els continguin. Especialment en la retirada de funcionament de transformadors elèctrics i a la comprovació de la presència de PCBs prevista al punt dos  (art. 3 i 3ter) de l’anterior norma.

16.Igualment, d’acord amb el punt tres del RD 228/2006, que modifica la redacció de l’article 5, si escau, Gas y Electricidad Generación SAU haurà de presentar la declaració d’aparells sotmesos a inventari i comunicar les previsions per a la seva descontaminació i eliminació.

6.4Residus no perillosos

1.Gas y Electricidad Generación SAU estarà obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar-los a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans seran lliurats  a la entitat local corresponent.

2.En tot cas, el posseïdor dels residus estarà obligat, mentre es trobin en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d'higiene i seguretat. Tot residu potencialment reciclable o valoritzable haurà de ser destinat a aquestes fins, evitant la seva eliminació en tots els casos possibles.

6.5Assegurança

D'acord amb els articles  20.4.c i 32.5.d de la Llei 22/2011 (en quant a la producció i gestió respectivament de residus perillosos) i l’article 6 del Reial Decret 833/1988, el titular haurà de mantenir en tot moment en vigor l'assegurança de responsabilitat civil subscrita, la qual cobrirà els possibles danys derivats de l’exercici de la seva activitat per un import mínim de 150.000 € i en els termes expressats a l'esmentat Reglament. Segons el mateix article, la pòlissa d’assegurança s’haurà d’actualitzar anualment en el percentatge de variació que ofereixi l’índex general de preus oficialment publicat per l’Institut Nacional d’Estadística.

En qualsevol cas, aquesta garantia financera s’adaptarà al que preveu la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental i la seva normativa de desenvolupament.

7.Condicionants Hídrics

7.1Consum

1.Aigua de xarxa: S’estima un consum general d’aigua de xarxa de 1150 m3 anual.

2.Aigua de refrigeració:

a.Motors Diesel

El principal consum d’aigua de refrigeració de la mar provindrà dels circuits de refrigeració oberta dels grups diesel 1, 2 i 3.

Els sistema de refrigeració d’aquests motors serà per aigua de mar en circuit secundari, amb un punt de presa d’aigua en l’interior del Port de Maó i un de descàrrega també al port.

L’aigua de mar es clorarà amb hipoclorit sòdic. L’efluent final clorat al punt de descàrrega al port de Maó tindrà una concentració igual o inferior a 0.2 ppm.

b.Turbines  de gas

Es farà mitjançant aigua en circuit tancat, refredada per bescanviadors de calor aire/aigua. No es necessitarà l’aportament  extern d’aigua (excepte reposició).

7.2Gestió de les emissions

7.2.1Aigües sanitàries

1.Són les generades a les zones de manteniment, oficines, guarda i operació, i que aniran a la fossa sèptica indicada a la documentació presentada. Les generades a la zona de serveis mèdics aniran a una altra fossa a on convergeixen els efluents de les anteriors.

2.Al no disposar de clavegueram, es buidarà periòdicament la corresponent fossa sèptica. En cap cas es podran realitzar abocaments d’aigües sanitàries a la mar.

7.2.2Aigües de drenatge i escorrentia

1.Seran les que potencialment podran estar contaminades per hidrocarburs que provindran de la zona de condicionament de fuel i d’aquelles en que podrà entrar en contacte amb productes petrolífers (descàrrega i transport).

2.Seran conduïdes a un separador estàtic (pou decantador) i d’allà a un separador dinàmic (de sentines)  que garantirà un contingut màxim de 15 ppm d’hidrocarburs. Els efluents d’aquest darrer separador aniran a un altre separador estàtic que recollirà la resta de pluvials potencialment hidrocarburades i d’allà es conduiran al canal de descàrrega d’aigües de refrigeració.

3.S’estima una producció de 0,3 m3 de drenatges per cada motor, equivalents a 150 m3 anuals per motor.

7.2.3Aigües de refrigeració

1.La refrigeració dels grups dièsel, es realitzarà per un sistema de circuit obert amb aigua de mar del Port de Maó, per dos canals oberts de captació i un únic per a l'abocament.

2.El sistema de refrigeració des motors de la Central consta de dos canals de captació d'aigua de mar, rectangulars de 0’80 m d’amplada, 1’95 m i 2’3 m d’altura respectivament i 42 m de longitud. Ambdós canals, amb calats entre 1’3 i 1’4 m, neixen en el cantil del moll.

3.L'abocament es realitza per un únic canal d’abocament, de secció circular de 1.000 mm de diàmetre, descarregant en el cantil del moll situat al fons de Colàrsena a una cota de -2 m, en un punt situat a 270 m de distància del punt de captació.

4.Es preveu un volum d’emissió total de 9.232,90 Hm3 per any, amb la següent composició:

Paràmetre

Concentració màxima estimada

DBO

0.002 mg/l

DQO

0.031 mg/l

SS

0.016 mg/l

N

0.003 mg/l

P

0.001 mg/l

Hidrocarburs

0.0002 mg/l

Clor residual

=<0.2 ppm

 

5.Es mantindrà el sistema de presa de mostres en continu d’aigua de mar que s’indica a la documentació presentada.

6.Les turbines de gas actuals i les de les noves instal·lacions es realitzaran per circuit tancat d’aigua refredada per un sistema aire/aigua i només es preveuran abocaments en operacions de manteniment.

7.2.4Aigües pluvials

Provenen de teulades i altres zones on no hi pot haver contacte amb productes petrolífers. Es conduiran al punt d’abocament a la mar sense tractament previ.

7.3Condicionants

7.3.1Aigües pluvials

1.Totes les cubetes de retenció dels dipòsits d’emmagatzematge d’olis i combustibles hauran de ser impermeabilitzades. En cas de ser tècnicament viable s’haurà d’adequar la seva mida fins a assolir allò establert per les MTDs del sector. Aquesta mesura s’implementarà com a màxim en el termini d’un mes a partir de l’entrada en vigor de l’AAI.

2.En el moment en què sigui possible la connexió a la xarxa de clavegueram municipal s’hauran de connectar directament les fosses sèptiques, que quedaran condemnades.

7.3.2Aigües subterrànies

1.Com a mínim quatre vegades l’any es duran a terme controls de qualitat de les aigües subterrànies que s’evacuen al mar. En concret es mesuraran les concentracions d’hidrocarburs i metalls pesants indicats a continuació: Nitrats, Nitrits, Fluorurs, Cadmi, Coure, Crom, Mercuri, Níquel, Plom; Benzens, Benzo(a)pirè, Hidrocarburs Policíclics aromàtics (HPA) (Suma de Benzo(b)fluorantè, Benzo(ghi)perilè, Benzo(k)fluorantè i Indeno(1,2,3-cd)pirè).

2.Els valors obtinguts durant el primer any constituiran els valors de partida per a la resta.

3.Si es detecten augments significatius de la concentració (més d’un 20%) o la coincidència amb els mateixos paràmetres trobats a l’aigua del port, es comunicarà a la Direcció General competent en matèria de Recursos Hídrics.

7.3.3D’abocament de la terra al mar

1.Es podran abocar al mar exclusivament les aigües de refrigeració de la Central tèrmica de Maó, no es podran incorporar les aigües sanitàries de la Central que es tindran que gestionar a part.

2.El volum anual d'abocament al mar de la central tèrmica no superarà els 9.232.900 m3 /any.

3.No es podran superar increments de temperatura, en les aigües receptores de 3 ºC, en un radi d'influència de 100 metres, al voltant del punt d'abocament.

4.Els objectius de qualitat per a les aigües receptores, al tractar-se d'una zona dins un port, no seran els de les aigües de bany, ara bé no es podran veure afectades les zones de bany properes, a causa de l’abocament de la Central Tèrmica.

5.Com a objectius de qualitat del medi receptor, s’hauran de complir els que s'especifiquen en l'annex I de la disposició final quinta de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i la Biodiversitat, en la que es modifica la Llei 22/1988, de 28 de juliol de Costes, afegint la Disposició addicional novena, de Reducció de la contaminació per abocaments de substàncies perilloses al medi marí i els annexos I, II i III.

6.Al Port de Maó existeix una zona de producció de mol·luscs i altres invertebrats marins, segons Ordre del Conseller d’Agricultura i Pesca, de dia 7 de febrer de 2001 (BOIB núm. 22 de dia 22-2-2001). Per la qual cosa, no es podrà veure afectada la qualitat de les aigües en aquesta zona, regulada pel RD 345/1993, de 5 de març, per las que s’estableixen les normes de qualitat de les aigües i de la producció de mol·luscs i altres invertebrats marins, degut a l’abocament de la Central.

7.L’abocament no podrà superar els límits de Nitrogen total ni Fòsfor total, establerts per a les zones sensibles declarades en el Decret 49/2003, de 9 de maig, pel qual es declaren les zones sensibles de les Illes Balears.

8.Les instal·lacions hauran de comptar amb els dispositius necessaris per a la presa de mostres per a l’abocament de la terra al mar i també disposarà d’un sistema de mesura de cabal.

9.Gas y Electricidad Generación SAU haurà de lliurar anualment un Pla de vigilància i control, en el que es farà:

-La vigilància ambiental es farà amb controls de l'efluent, de les aigües receptores i dels sediments i organismes. Totes les anàlisi es faran amb els mètodes establerts a la Legislació i d’acord amb les normes UNE, ISO vigents, tant pel que fa a la recollida de mostres, transport i determinacions analítiques.

-Els paràmetres  i les freqüències, així com els punts de recollida de les mostres seran:

+Freqüències de la vigilància ambiental:

*Efluent, mensual

*Aigües receptores, recollida de mostres quadrimestral (una de les preses de mostres ha de ser a l’estiu). Una vegada a l’any es farà un anàlisi detallat de Metalls pesats, Biocides, VOCs i HPA. En el cas que en els resultats d’anàlisi detallat de les aigües receptores, així ho confirmin, per als paràmetres absents la freqüència serà de cada  3 anys.

*Sediments i organismes la freqüència serà anual, en el cas que els resultats de l’anàlisi de metalls i Metal·loides, així ho confirmin, per als paràmetres absents la freqüència serà de cada  3 anys.

-Efluent

*Cabal, Temperatura, pH, Salinitat, SS, DBO, TOC, N total, P total, Clor residual lliure, Olis i Greixos, E. Coli, Enterococs.

-Aigües Receptores

*Es determinaran 4 punts mostreig, un en el punt d’abocament,  dos a 100m i 300m d’aquest punt en direcció a la costa i un punt de control aigües endins que servirà de blanc.

*Temperatura, pH, Salinitat, SS, TOC, N total, P total, Clor residual lliure, Clorofil·la a, oxigen dissolt,Olis i greixos, E. Coli, Enterococs.

-Una vegada a l’any, es farà un anàlisi detallat, a més a més dels paràmetres anteriors:

*Metalls i Metal·loides: Mercuri, Cadmi, Arsènic, Coure, Níquel, Plom, Seleni, Crom VI, Zinc.

*Biocides: Antracina, Simazina, Terbutilazina, Trifluralina, Endosulfan.

*VOCs: Benzè, Toluè, Xilè, Etilibenzè, 1,1,1 Tricloroetà, Tributilestany (TBT)

*Hidrocarburs aromàtics policíclics (HPA): Naftalè, Antracè, Fluorantè, Benzo(a)pirè, Benzo(b)fluorantè.

-Sediments i organismes

*Es determinaran 3 punts mostreig, 1 en el punt d’abocament, i els altres a 100m a cada costat del punt d’abocament.

*Metalls i Metal·loides, Mercuri, Cadmi, Arsènic, Coure, Níquel, Plom, Seleni, Crom VI, Zinc.

*Llistat de presència dels macroinvertebrats bentònics.

10.Les condicions relatives a la utilització del domini públic portuari, les quals estan incloses a la Resolució del director general de Qualitat Ambiental i Litoral de 22 de desembre de 2004 per la que s’atorga l’abocament de terra a mar de la central de Maó, queden vigents.

7.3.4En caràcter general pels abocaments al medi hídric i marí

En els casos de modificació substancial del projecte, modificacions en la normativa o ampliació d’informació respecte a l’estat ecològic de les masses d’aigua receptores es podran revisar dels valors límit d’emissió.

7.3.5Cànon d’abocament a la mar

D’acord amb l’art. 85 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de Costes, el titular de l’AAI ha d’abonar el cànon anual d’abocament al mar.

El mètode de càlcul del cànon esmentat està regulat a l’art. 24 de la Llei 20/2001, de 21 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública, de la CAIB i serà el producte de multiplicar el volum anual d’abocament autoritzat pel preu bàsic per metre cúbic i per un coeficient K, de majorització o minorització.

El coeficient K, està fixats al RD 606/2003, de 23 de maig, pel que es modifica el Reglament de la Llei d’Aigües aprovat pel RD 849/1986 , d’11 d’abril i per aigua de refrigeració i un volum de 9.232.898 m3, és 0’02. Per tant:

CÀNON (€/any) = 9.232.898 x 0’02 x preu bàsic

El titular queda obligat a presentar els corresponents justificants de pagament anual a la Direcció General competent en matèria de Litoral. Aquest cànon s’haurà d’actualitzar cada any segons l’actualització del preu bàsic que es publiqui al BOIB o bé quan canviïn alguna de las condicions de l’autorització d’abocament.

7.3.6Fiança per l’abocament a la mar

D’acord amb l’art. 25 de la Llei 20/2001, de 21 de desembre, de la CAIB, el titular ha de constituir una fiança a favor del Govern de les Illes Balears de 2.770€, equivalent a un semestre del cànon d’abocament. Aquesta fiança respon durant tota la vigència de l’AAI i de les pròrrogues que es puguin atorgar, de les penalitats i responsabilitats en que la titular pugui incórrer. El titular  queda obligat a restituir i actualitzar les minoracions de la fiança que es puguin produir com a conseqüència de penalitats o responsabilitats imposades per resolucions  fermes i no ateses en els terminis concedits. La fiança serà retornada al titular al venciment de l’AAI, excepte en els casos de renúncia o caducitat, amb deducció de les quanties que, en el seu cas, s’hagin de fer.

7.3.7Condicionants addicionals

En cas de detectar un valor inusual d’algun dels paràmetres de control es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24h, exceptuant deguda justificació però mai superant les 72 hores.

La mostra s’analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d’altre.

La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.

Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal·lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d’establir la causa del valor i les possibles actuacions dur a terme.

Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%.

7.4Accions sobre el medi.

Queda prohibit efectuar accions sobre el medi físic o biològic que constitueixin o puguin constituir una degradació del mateix.

7.5Exercici de les activitats.

Queda prohibit l’exercici d’activitats dintre dels perímetres de protecció quan poguessin constituir un perill de contaminació o degradació del domini públic hidràulic i/o marítim.

En cas d’abocament d’aigua amb alt contingut en matèries en suspensió i que produeixin sedimentacions en el llit de llera del torrent, es podrà incoar el corresponent expedient sancionador.

En cas de que es produeixi un abocament  accidental al mar que pugui suposar perill per les persones o pel medi natural, el titular de l’empresa està obligat a comunicar-ho immediatament a la Direcció General de Qualitat Ambiental i Litoral, per prendre les mesures corresponents. En el cas de que per força major, s’hagi de realitzar un abocament excepcional, s’haurà de comunicar a l’esmentada Direcció General perquè dicti les instruccions necessàries.

8.Condicionants d’Atmosfera

8.1Prescripcions de caràcter general

La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera; en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera (APCA) i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; en l’Instrument de Ratificació del Protocol de Gotemburgo (BOE núm. 87 de 12/abril/2005); en la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; en el Reial Decret 430/2004, de 12 de març, sobre limitació d’emissions a l’atmosfera procedents de grans instal·lacions de combustió, i en el Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.

8.2Identificació d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera

La instal·lació en conjunt està classificada com Activitat potencialment contaminadora de l’atmosfera del grup A, codi 01 01 05 Generación de electricidad para su distribución por la red pública, motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt, segons l’annex del Reial decret 100/2011.

8.2.1Activitats amb focus canalitzats

A la taula següent s’indiquen les activitats existents i la seva classificació d’acord amb l’annex del Reial decret 100/2011:

Núm. focus

Descripció activitat

Codi APCA

Grup APCA

FC-BW1

Motor diesel BW1

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW2

Motor diesel BW2

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-BW3

Motor diesel BW3

Motores de combustión interna de potencia térmica nominal > 20 MWt

01 01 05 01

A

FC-TG1

Turbina de gas TG1

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG2

Turbina de gas TG2

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG3

Turbina de gas TG3

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG4

Turbina de gas TG4

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

01 01 04 01

A

FC-TG5

Turbina de gas TG5

Turbina de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt

  1. 1 04 01

A

 

8.2.2Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats

Les activitats que poden produir emissions difuses de composts orgànics volàtils són la manipulació dels combustibles gasoil i fueloil. La gestió dels dipòsits de combustibles i la seva manipulació minimitzaran les possibles emissions difuses i s’utilitzaran les millors tècniques disponibles (MTD) respecte a les emissions generades per l’emmagatzematge, transport i manipulació de combustibles.

8.3Controls i valors límit d’emissió: Emissions canalitzades

8.3.1Mètodes de mesura

Tots els paràmetres de procés (contingut en oxigen, pressió, temperatura, …) així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran. El mètode de mesura per a cada contaminant serà l’establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d’aquestes, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.

8.3.2Mesures en continu

1.S’utilitzarà la norma UNE-EN 14181: 2005 (Emisiones de fuentes estacionarias. Garantía de calidad de los sistemas automáticos de medida) per garantir la qualitat dels sistemes automàtics de mesura en continu (SAM) dels contaminants i dels paràmetres de procés: concentració d’oxigen, pressió, temperatura i contingut de vapor d’aigua dels gasos residuals. 

2.Es realitzarà la calibració de cada SAM mitjançant el procediment del nivell de garantia de qualitat 2 (NGQ2) en el moment de la seva instal·lació, cada tres anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació.  Es realitzaran els assaigs anuals de seguiment (AAS) cada any. El titular de la instal·lació realitzarà el procediment corresponent a la garantia de qualitat en curs durant l’operació (NGQ3) d’acord amb la norma UNE-EN 14181.

8.3.3Punts de mostreig

1.Els punts de mostreig de les xemeneies compliran la normativa aplicable a cada cas, les xemeneies existents compliran l’Ordre Ministerial de 18 d’octubre de 1976, i les noves xemeneies compliran la norma UNE-EN 15259. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.

2.Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.

3.Els punts de mostreig han de ser accessible en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents, i s’ha de disposar de sistemes automàtics per a la pujada d’equips d’anàlisis i material auxiliar.

8.3.4Valors límit d’emissió per focus

1.El titular adoptarà totes les mesures adients perquè no se superin els valors límit indicats a les taules corresponents per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada.

2.Els controls i valors límit d’emissió indicats seran aplicables als focus amb emissions sistemàtiques, entesos com a focus que superin les 500 hores acumulades de funcionament dins un any natural.

3.Els valors límit d’emissió i les dates de compliment, per a cada grup i per a cada combustible, s’han establert d’acord amb la normativa aplicable a cada cas, la data d’alta del grup, els valors històrics dels autocontrols i mesures fetes per Organismes de control autoritzat (OCA) i els valors de referència indicats en els documents de les Millors Tècniques Disponibles (MTD i BREF) per aquests tipus d’instal·lacions.

8.3.5Notificacions immediates

Si hi ha qualque superació de valors límit d’emissió límits o qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l’atmosfera es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s’informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.

8.3.6Avaluació del compliment dels valors límit d’emissió

1.Per a tots els contaminants, s’avaluarà el compliment dels valors límit d’emissió d’acord amb la normativa aplicable, Reial decret 430/2004, Directiva 2010/75/UE, Reial decret 815/2013, Ordre ITC/1389/2008 i normativa de desenvolupament:

En el cas que no hi hagi mesures en continu, es consideren respectats els valors límit d’emissió quan els resultats de cada una de les sèries de mesures no superen els valors límit indicats.

En el cas de mesures en continu, es consideren respectats els valors límit d’emissió si es compleixen les següents condicions en la seva totalitat, per a les hores de funcionament d’un any:

a.Cap valor mitjà diari validat supera el 110% dels valors límit indicats.

b.Cap valor mitjà mensual validat supera els valors límit indicats.

c.El 95% de tots els valors mitjans horaris validats de l’any no supera el 200% dels valors límit indicats.

2.Per a les mesures en continu, els valors mitjans validats horaris i diaris es determinaran a partir dels valors mitjans horaris vàlids mesurats, desprès de restar el valor del percentatge del interval de confiança indicat a la normativa específica d’aplicació. Tots els valors mitjans temporals es calcularan a partir de dades vàlides i valors en base seca i corregits al percentatge d’oxigen de referència. Per poder fer qualsevol promig temporal dins un període serà necessari disposar d’un mínim de 75% de dades vàlides dins aquest període.

3.S’invalidaran els dies en què més de tres valors mitjans horaris siguin invàlids degut al mal funcionament o manteniment del SAM. Si per aquests motius s’invaliden més de deu dies a l’any, el titular ho notificarà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica, indicant quines mesures adopta per millorar la fiabilitat del SAM.

4.El titular presentarà, cada any dins el primer trimestre de l’any següent, una declaració sobre el compliment o no dels valors límit d’emissió a partir de les dades registrades al llarg de l’any, pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe justificatiu.

8.3.7Taules de valors límit d’emissió

1.A les taules següents s’indiquen els valors límit d’emissió per a cada contaminant, per grup i combustible usat; tipus de control, autocontrols continus mitjançant sistema automàtic de mesura (SAM) o discontinus, mesures a realitzar per Organisme de control autoritzat (OCA); i periodicitat.

2.Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d’emissió, estaran referits a condicions de cabal real i concentracions referides a temperatura de 273 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec i s’ajustaran al percentatge d’oxigen de referència establert.

8.3.8Grups FC-BW1, FC-BW1 i FC-BW3

Aquests grups són motors dièsel, que usen fueloil com a combustible i funcionen amb cicle Diesel. Els motors dièsel estan exclosos de l’àmbit d’aplicació de la Directiva 2010/75/UE i del Reial decret 815/2013. Es revisaran els valors límit d’emissió d’acord amb la disposició de l’article 30, punt 9, de l’esmentada Directiva.

Contaminant

Tipus de Control

Periodicitat

Valors Límits d’Emissió

(15% O2 de referència per als gasos)

SO2

SAM

Continu

500 mg/Nm3

NOx

SAM

Continu

2.300 mg/Nm3

1.850 mg/Nm3 a partir d’1/01/2016

Partícules

SAM

Continu

50 mg/Nm3

CO

SAM

Continu

100 mg/Nm3

Metalls pesants:  As, Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, V

Autocontrol o OCA

Un cop cada dos anys: mesura sobre filtre de partícules més fase gasosa

-----

 

El període de mostreig per als metalls serà mínim de 2 hores i màxim de 8 hores.

8.3.9Grups FC-TG1, FC-TG2 i FC-TG3

1.Aquests grups són turbines de gas, que usen gasoil com a combustible.

2.La taula serà d’aplicació per a cada grup, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.

3.Per aquestes tres turbines de gas, per ser grups inclosos dins l’àmbit d’aplicació del Reial decret 815/2013 i formar part d’una central tèrmica inclosa dins la petita xarxa aïllada de Mallorca-Menorca, es pot prorrogar fins a la data d’1 de gener de 2020 el compliment del valor límit d’emissió de NOx.

Contaminant

Tipus de Control

Periodicitat

Valors Límits d’Emissió

(15% O2 de referència per als gasos)

SO2

Autocontrol

Mensual

40 mg/Nm3

OCA

Anual

NOx

Autocontrol

Mensual

300 mg/Nm3

90 mg/Nm3 a partir d’1/01/2020

OCA

Anual

Partícules

Autocontrol

Mensual

Opacitat Bacharach 2

OCA

Anual

CO

Autocontrol

Mensual

100 mg/Nm3

OCA

Anual

 

8.3.10Grups FC-TG4 i FC-TG5

1.Aquests grups són turbines de gas, que usen gasoil com a combustible.

2.La taula següent serà d’aplicació per a cada grup, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.

3.Per aquestes turbines de gas, per ser grups inclosos dins l’àmbit d’aplicació del Reial decret 815/2013 i formar part d’una central tèrmica inclosa dins la petita xarxa aïllada de Mallorca-Menorca, es pot prorrogar fins a la data d’1 de gener de 2020 el compliment del valor límit d’emissió de NOx.

Contaminant

Tipus de Control

Periodicitat

Valors Límits d’Emissió

(15% O2 de referència per als gasos)

SO2

SAM

Continu

40 mg/Nm3

NOx

SAM

Continu

120 mg/Nm3 amb càrregues >=70%

90 mg/Nm3 a partir d’1/01/2020

Partícules

SAM

Continu

20 mg/Nm3

CO

SAM

Continu

  1. /Nm3
 

8.3.11Situacions especials

1.En cas d’interrupció en el subministrament de combustible (fuel oil, gas oil o gas natural) com a conseqüència d’una situació de greu escassetat, l’òrgan ambiental competent podrà concedir exempcions temporals perquè es puguin superar els valors límit d’emissió establerts. El titular de la instal·lació, previ informe del departament competent en matèria d’energia, sol·licitarà l’exempció a l’òrgan ambiental competent, per a cada cas concret.

2.Si, per garantir el subministrament elèctric, es preveu la superació d’algun dels valors límit d’emissió establerts, l’òrgan ambiental competent podrà concedir exempcions temporals. El titular de la instal·lació, previ informe del departament competent en matèria d’energia, sol·licitarà, l’exempció a l’òrgan ambiental competent, per a cada cas concret.

8.4Mesures a prendre en condicions de funcionament diferents a les normals

En cas d’avaria o mal funcionament dels sistemes de reducció d’emissions dels contaminants, el temps acumulat d’explotació de la instal·lació sense aquest sistema no podrà superar les 120 hores en un període de dotze mesos.

8.5Registre

El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, combustibles, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.

8.6Immissions o qualitat de l’aire

1.A l’entorn de la central tèrmica existeixen dues estacions fixes de mesura de qualitat de l’aire: una ubicada a la carretera Maó-Ciutadella Me-721, anomenada Pous i una altra a la carretera Maó-Sant Lluís Me-702, anomenada Sant Lluís.

2.S’han de complir els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d’avaluació de la qualitat de l’aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S’aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l’aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire.

3.Els mètodes de mesura dels contaminants seran els indicats a la normativa esmentada. Els equips de mesura hauran de complir amb les normes UNE i CEN establertes i s’hauran de sotmetre a manteniment, verificació, calibratge i participació en exercicis d’intercomparació. Per tal de complir amb aquest requisit s’establirà un calendari acordat amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

4.A cada estació s’han de mesurar els següents contaminants: NO, NO2, SO2, partícules PM10, O3 i paràmetres meteorològics (pluviometria, temperatura, direcció i velocitat de vent, pressió atmosfèrica i humitat relativa).

5.Les estacions estan integrades dins la xarxa balear de qualitat de l’aire. Qualsevol canvi d’ubicació de les estacions o qualsevol canvi en els equips de mesura s’ha de fer d’acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

Contaminant

Periodicitat

Valors de Referència

NO

Continu

 

NO2

Continu

200mg/m3 mitjana horària, no superar més de 18 vegades/any

40mg/m3 mitjana anual

NOx

Continu

30mg/m3 mitjana anual per a la protecció a la vegetació

SO2

Continu

350mg/m3 mitjana horària, no superar més de 24 vegades/any

125mg/m3 mitjana diària, no superar més de 3 vegades/any

O3

Continu

120mg/m3 màxima diària de mitjanes mòbils octohoràries

Partícules PM10

Continu

50mg/m3 mitjana diària, no superar més de 35 vegades/any

40mg/m3 mitjana anual

Pb a fracció PM10

Campanya anual

0,5 mg/m3 mitjana anual

As a fracció PM10

Campanya anual

6 ng/m3 mitjana anual

Cd a fracció PM10

Campanya anual

5 ng/m3 mitjana anual

Ni a fracció PM10

Campanya anual

20 ng/m3 mitjana anual

Hidrocarburs aromàtics policíclics (PAHs) a fracció PM10

Campanya anual

per al benzo(a)piren 1ng/m3 mitjana anual

 

9.Requisits de Seguretat i Activitats

9.1Pla d’autoprotecció

El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’Emergència Interior enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, segons el R.D 1254/1999, de 16 de juliol, pel qual s’aproven les mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en el que intervinguin substàncies perilloses. A més del contingut que figura a l’annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, per qual s’aprova la Norma Bàsica d’Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d’emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents e incidents.

9.2Seguretat industrial

El titular de l’activitat haurà de:

-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc… Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.

-Revisar la inscripció en el Registre Industrial, i obtenir el Document de Qualificació Empresarial.

-Donar compliment al Reglament per la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

-Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord a l’establert a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’hauran d’ajustar a l’establert a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.

-Fer complir als edificis de caràcter industrial les prescripcions de protecció contra incendis indicades al Reial Decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel que s’aprova el Reglament de Seguretat contra incendis en els establiments industrials.

D’altra banda:

-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’hauran d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.

-L’emmagatzematge de productes químics s’haurà d’adaptar al RD 379/2001, de 6 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament d’emmagatzematge de productes químics, i les seves instruccions tècniques complementàries.

-L’emmagatzematge de productes petrolífers s’haurà d’adaptar al que disposa el RD 2085/1994  pel que es desenvolupa el Reglament d’instal·lacions de productes petrolífers, així com les seves posteriors modificacions.

-Quan es realitzin ampliacions de grups de la Central, els grups que s’instal·lin hauran de ser compatibles amb l’ús del gas natural. S’emprarà gas natural en aquestes possibles ampliacions, així com en aquells grups actuals que hi siguin compatibles amb l’ús de gas natural, sempre que aquest combustible ja estigui disponible. 

9.3Contaminació Acústica

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, es a dir, la disposició addicional quinzena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears.

9.4Contaminació lumínica

Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

10.Controls  periòdics

10.1Control periòdic de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions Gas y Electricidad Generación SAU per part dels tècnics de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient, per tal de comprovar el compliment dels requisits de l’AAI.

10.2Inventari d’emissions al Registre PRTR

Gas y Electricidad Generación SAU haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

10.3Control documental

10.3.1Control documental periòdic

Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

Es relacionen a continuació la llista d’informes d’OCA:

-Els assaigs anuals de seguiment (AAS) dels SAM, un cop a l’any.

-Els informes NGQ2 dels SAM, en el moment de la seva instal·lació, cada tres anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació.

-Els informes de mesures de contaminants per a cada focus, amb la periodicitat indicada a les taules corresponents.

Per part del titular de la instal·lació es remetrà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica la següent informació:

-Les dades semihoràries dels sistemes automàtics de mesura (SAM), en continu.

-Les dades de la resta d’autocontrols s’enviaran segons la periodicitat establerta a les taules de controls d’emissions.

-Al menys, les dades mitjanes horàries d’immissions de les estacions de mesura de qualitat de l’aire, en continu.

-Les hores de funcionament de cada grup i càrrega per a cada tipus de combustible, cada mes.

Mentre no estigui en funcionament el sistema de tramesa de dades en continu s’establirà un sistema alternatiu d’acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.

10.3.2Informe anual

El titular de l’activitat enviarà a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un únic informe del període precedent, abans de l’1 de març, en el que s’inclourà:

-Residus

+La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. L’entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la memòria anual durant cinc any.

+Declaració anual dels aparells sotmesos a l’inventari previst al punt tercer del RD 228/2006, de 24 de febrer, que modifica el RD 1378/1999 i pel que s’estableixen mesures per a la eliminació i gestió del PCB i PCT i els aparells que els continguin.

-Emissions i immissions al medi hídric

+Si s’escau, els informes resultat de la intercomparació de les mesures d’immissions de partícules front al mètode de referència.

+Les dades dels consums reals de cada combustible per a cada grup.

+La declaració sobre el compliment o no dels valors límit d’emissió a partir de les dades registrades al llarg de l’any, pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe justificatiu.

-Renous

+Informe anual en el que es remetran els controls d’emissions de renous.

-En caràcter general

+Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.

+Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

+Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

+L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

+Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.

11.Obligacions del titular

El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:

-Assumirà tots els condicionants recollits a la present Resolució.

-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.

D’altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

12.Funcionament diferent al normal

En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l’òrgan ambiental, un protocol d’actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.

Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l’autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l’òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.

13.Incompliment de les condicions de la present autorització

El incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l’article 30 de la Llei 16/2002 i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 31 a 35 de la Llei 16/2002 i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’execució de la potestat sancionadora.

14.Caràcter de l’autorització

 Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent; i en concret de la concessió d’utilització del domini públic portuari ja atorgada en data de 14 de febrer de 1994.

15.Causes d’Extinció

 Són causes d’extinció de l’AAI:

-L’extinció de la personalitat jurídica de Gas y Electricidad Generación SAU

-La declaració de fallida de l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU, quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.

16.Modificació de les condicions

L’Òrgan Ambiental competent, en conformitat a l’article 25 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació assenyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut  la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques  i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 3 de febrer de 2014

 

El president de la CMAIB

José Carlos Caballero Rubiato