Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 8939
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de l’Adaptació a la Directiva 2010/75/CE sobre emissions industrials de l’Autorització Ambiental Integrada de la CT de Formentera
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de desembre de 2013,
ATÈS
1.Que d’acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny, l’òrgan competent per a l’atorgament de les autoritzacions ambientals integrades durà a terme les actuacions necessàries per a l’actualització de les autoritzacions per a la seva adequació a la Directiva 2010/75/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials, amb anterioritat al 7 de gener de 2014.
2.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables i proposen una sèrie de condicionants.
3.Que es tracta d’una instal·lació amb una AAI en vigor.
4.Que la modificació de l’autorització dóna compliment punt per punt a l’establert a l’apartat 2 de la disposició transitòria primera de la de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, modificada per la Llei 5/2013 d’11 de juny.
ACORDA
Atorgar l’Autorització Ambiental Integrada (en endavant AAI) a Gas y Electricidad Generación SAU per dur a terme l’activitat de producció d’energia elèctrica amb les condicions d’explotació i seguiment, capacitat i processos productius indicats a la documentació que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:
1.Objecte
La present AAI se concedeix a Gas y Electricidad Generación SAU, única i exclusivament per a la activitat de generació d’energia, tot conforme a l’establert al projecte bàsic de sol·licitud d’autorització ambiental integrada de la central tèrmica de Formentera, amb les mesures correctores que s’hi proposen i la documentació complementària aportada.
L’activitat està composta pel següent conjunt d’instal·lacions:
|
Generador |
P.nominal (MWe) |
P.tèrmica nominal (MWt) |
Combustible |
Data d’alta |
Observacions |
|---|---|---|---|---|---|
|
FC-TG1 |
14,0 |
50 |
Gasoil |
1966 |
Baixa prevista 2016 |
|
FC-TG2 |
8,0 |
21 |
Gasoil |
2016 |
|
|
FC-TG3 |
8,0 |
21 |
Gasoil |
2016 |
|
|
FC-TG4 |
8,0 |
21 |
Gasoil |
2016 |
|
-Transformador de 6,3kV/15kV amb aïllament d’oli, instal·lant-se un per a cada turbina.
-Subestació convencional aïllada en cabines, de 15kV.
-Grup dièsel d’emergència de 500kVA per a l’arrancada de les turbines.
-Sistema d’emmagatzematge de combustible format per:
2.Declaració d’impacte ambiental
En data 26 d’octubre de 2012 el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears acordà informar favorablement el projecte de la instal·lació de 3 turbines de gas a la central tèrmica de Formentera condicionat al compliment de les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i de la documentació complementària així com a una sèrie de condicionants ambientals que s’integren a la present autorització.
3.Desenvolupament de les activitats
L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient, a l’establert a l’AAI i a la legislació vigent.
4.Modificacions de l’activitat
Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics del funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat són nominals.
5.Consums.
S’estima que els consums de matèries primeres, auxiliars i matèries d’addició prevists al projecte seran els següents:
|
Matèria primera |
Consum anual estimat |
|---|---|
|
Gas-oil |
3.000 m3 |
|
Olis i lubricants |
250 t |
La producció anual s’estima en:
|
Productes Finals |
|
|---|---|
|
Potencia elèctrica nominal total |
24 MWe |
|
Temps de funcionament estimat |
|
6.Condicionants de Gestió de Residus
6.1Jerarquia de residus
El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l’ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l’article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:
-Prevenció
-Preparació per a la reutilització
-Reciclat
-Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)
-En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l’aplicació d’aquests procediments, els residus s’eliminaran de forma que s’eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.
En cas de no compliment d’aquesta jerarquia, s’haurà de sol·licitar una modificació de l’autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d’un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d’aquests residus que haurà d’esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l’àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d’impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.
6.2 Informe base del sòl
En el termini màxim d’un mes, el servei competent en matèria de sòls contaminats, remetrà al titular de la instal·lació els continguts mínims que haurà de tenir l’informe base que estableix l’article 12.1.f) de la Llei 16/2002, d’1 de juliol.
En el termini màxim de sis mesos des de la comunicació del contingut mínim de l’informe base, el titular haurà de presentar davant l’òrgan ambiental, aquest informe base realitzat per empresa acreditada per ENAC per activitats d’inspecció de sòls contaminats.
En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l’informe base del sòl, es podran establir a l’autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.
6.3 Residus perillosos
1.Els residus perillosos produïts en el procés de fabricació i quantitats màximes que se n’autoritza la producció:
|
Residu |
Codi LER |
Producció anual estimada (tones/any) |
|---|---|---|
|
Envasos amb restes de pintures |
08 01 11* |
0,1 |
|
Olis minerals no clorats , de transmissió mecànica i lubricants |
13 02 05* |
15 |
|
Altres dissolvents i mescles de dissolvents halogenats |
14 06 02* |
0,1 |
|
Altres dissolvents i mescles de dissolvents |
14 06 03* |
0,1 |
|
Envasos que contenguin restes de substàncies perilloses |
15 01 10* |
0,1 |
|
Absorbents, materials de filtració (inclosos filtres d’oli no especificats a una altra categoria). Draps de neteja i roba protectora contaminada amb substàncies perilloses |
15 02 02* |
1 |
|
Filtres d’oli |
16 01 07* |
0,2 |
|
Equips elèctrics i electrònics rebutjats que contenguin substàncies perilloses |
16 02 13* |
0,1 |
|
Bateries de plom |
16 06 01* |
0,1 |
|
Acumuladors de NI-Cd i bateries de telèfons mòbils |
16 06 02* |
0,1 |
|
Piles que contenguin mercuri |
16 06 03* |
0,1 |
|
Residus que contenguin hidrocarburs |
16 07 08* |
1 |
|
Tubs fluorescents i altres residus que contenguin mercuri |
20 01 21* |
0,1 |
|
Olis i greixos diferents dels especificats al codi 200125 |
20 01 26* |
0,1 |
*Residus perillosos
2.La quantitat total de residus perillosos autoritzada per aquesta instal·lació és de 20 tones/any.
3.En cas que les quantitats de residus superin aquesta quantitat per causes puntuals, accidentals o imprevistes, s’haurà de donar coneixement al departament competent en matèria de residus.
4.S’ha de presentar la Comunicació prèvia de productor de residus prèviament a l’inici de les activitats.
5.En cap cas aquesta AAI no es pot invocar per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat productora de residus.
6.En tot cas Gas y Electricidad Generación SAU ha de complir totes les obligacions que li siguin aplicables i que estiguin presents en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos, i en el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, pel qual es modifica l’esmentat reglament.
7.Gas y Electricidad Generación SAU ha de dur un registre que comprengui totes les operacions generadores de residus perillosos en què intervingui i en el qual ha de figurar, almenys, les dades que apareixen a l’article 16 del RD 833/1988: quantitat, tipus, dades de generació i de lliurament a gestor autoritzat dels residus produïts. També s’han de registrar i conservar els justificants de lliurament a gestor autoritzat dels esmentats residus previstos al punt següent. Aquest registre s’ha de conservar durant 5 anys a les instal·lacions.
8.En relació als residus produïts, Gas y Electricidad Generación SAU ha de complimentar els documents de control i seguiment de residus perillosos en cada cas i per cada transport des del lloc de producció a gestor autoritzat, d’acord amb allò que disposa l’article 21 del Reial Decret 833/1988 i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.
9.Aquest document de control i seguiment ha de cobrir únicament substàncies que tinguin el mateix codi d’identificació. L’enviament conjunt de diferents tipus de residus requereix formalització de tants de documents com residus diferents s’enviïn (s’entenen per diferents aquells que tenen un distint codi d’identificació).
10.S’han d’envasar i etiquetar els contenidors dels residus d’acord amb allò que disposen els articles 13 i 14 de vigent Reial Decret 833/1988, i d’acord amb la reglamentació sobre transport de mercaderies perilloses. De la mateixa manera, l’envasament i emmagatzematge han de seguir les normes de seguretat indicades al Reial Decret esmentat.
11.L’AAI es concedeix únicament i exclusivament per a la producció dels residus perillosos descrits en aquest document i que es generen com a resultat del funcionament de les instal·lacions de l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU indicades al punt 1 d’aquests condicionants, i sempre com a conseqüència de l’activitat desenvolupada de conformitat amb les condicions establertes a la memòria tècnica presentada.
12.Emmagatzematge dels residus perillosos
a.Segons allò que disposa l’article 15 del Reial Decret 833/1988, es pot efectuar un emmagatzematge temporal dels residus indicats a les instal·lacions de Gas y Electricidad Generación SAU al centre indicat al punt 1 dels condicionants.
b.Els residus han d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciades les diferents zones d’emmagatzematge, que han d’estar cobertes per evitar el contacte directe de les aigües de pluja.
13. Gas y Electricidad Generación SAU ha de lliurar els residus perillosos produïts a un gestor o transportista autoritzat, d’acord amb allò que preveu la normativa vigent relativa al transport de mercaderies perilloses i segons el que disposa l’article 41 del Reial Decret 833/1988.
14. Segons l’article 17.6 els productors de residus perillosos estaran obligats a elaborar i remetre a la Comunitat Autònoma un estudi de minimització comprometent-se a reduir la producció dels seus residus. Queden exempts d’aquesta obligació els petits productors de residus perillosos la producció dels quals no superi la quantitat reglamentàriament establerta (10 tones). Segons la Disposició Addicional segona del RD 952/1997, Gas y Electricidad Generación SAU ha de presentar davant la Comunitat Autònoma un estudi de minimització dels residus generats als quatre anys de la presentació del darrer estudi.
15. Gas y Electricidad Generación SAU vendrà obligada, si escau, al previst pel RD 1378/1999 en la seva redacció donada pel RD 228/2006 (BOE de 26.2.2006) en tot allò que es refereix a mesures per a l’eliminació i gestió de PCBs, PCTs i aparells que els continguin. Especialment en la retirada de funcionament de transformadors elèctrics i a la comprovació de la presencia de PCBs prevista al punt dos (art. 3 i 3ter) de l’anterior norma.
16. Igualment, d’acord amb el punt 3 del RD 228/2006, que modifica la redacció de l’article 5, Gas y Electricidad Generación SAU ha de presentar la declaració d’aparells sotmesos a inventari i comunicar les previsions per a la seva descontaminació i eliminació.
6.4Residus no perillosos.
1.Gas y Electricidad Generación SAU està obligat, sempre que no procedeixi a gestionar-los per si mateix, a lliurar-los a un gestor de residus, per a la seva valorització o eliminació. En el cas dels residus urbans o els assimilables a urbans han d’esser lliurats a l’entitat local corresponent d’acord amb els Pla Director Sectorial vigent en residus urbans. En tot cas, el posseïdor dels residus està obligat, mentre es trobi en el seu poder, a mantenir-los en condicions adequades d’higiene i seguretat.
2.Es col·locaran un sistema de control de detecció fuites dels depòsits de combustible, a més s’adequaran els dipòsits de combustibles de forma que disposin de cubetes de retenció o bé d’algun sistema anàleg de contenció en cas de fuita.
3.En cas de produir-se fuites del depòsit es notificaran a l’òrgan competent en matèria de sòls contaminats del Govern de les Illes Balears.
6.5Assegurança
D'acord amb els articles 20.4.c i 32.5.d de la Llei 22/2011 (en quant a la producció i gestió respectivament de residus perillosos) i l’article 6 del Reial Decret 833/1988, el titular haurà de mantenir en tot moment en vigor l'assegurança de responsabilitat civil subscrita, la qual cobrirà els possibles danys derivats de l’exercici de la seva activitat per un import mínim de 150.000 € i en els termes expressats a l'esmentat Reglament. Segons el mateix article, la pòlissa d’assegurança s’haurà d’actualitzar anualment en el percentatge de variació que ofereixi l’índex general de preus oficialment publicat per l’Institut Nacional d’Estadística.
En qualsevol cas, aquesta garantia financera s’adaptarà al que preveu la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental i la seva normativa de desenvolupament.
7.Condicionants Hídrics
7.1Consum
1.El consum d’aigua previst per l’activitat és de 35,5 m3 anuals, provinents de la xarxa municipal d’aigües potables. Al còmput total no es tenen en compte els consums previstos al sistema de protecció contraincendis, dutxes de seguretat i rentaulls, rentats de turbines, neteja i aigualeig per considerar-se usos esporàdics.
2.El consum total es destina als usos següents:
|
Procés |
Consum anual (m3) |
|---|---|
|
Planta de tractament de gasoil |
34 |
|
Consum humà |
1,5 |
7.2 Emissions
1.Efluents
a.Drenatges oliosos. Es recullen i tracten al sistema de drenatges oliosos, que recull els vessaments accidentals que es puguin produir a les zones de transformadors, a les cubetes d’emmagatzemament de gasoil, a la zona de tractament de gasoil, a la zona de bombament d’aigua contraincendis, a la zona de descàrrega de camions, a la zona d’emmagatzemament de diesel d’emergència, a la zona de compressors i a la zona de transport de gasoil.
Aquests drenatges es recullen i es tracten a un separador lamel·lar, es condueixen a la bassa final d’efluents i finalment són recollides per gestor autoritzat.
Els olis separats s’emmagatzemen temporalment per a la seva retirada per gestor autoritzat.
Els drenatges provinents de les cubetes de les zones de transformadors i de les cubetes d’emmagatzemament de gasoil es fa de forma manual a través d’una vàlvula que roman tancada en operació normal.
b.Altres drenatges/drenatges químics. Els efluents que no es poden tractar al separador lamel·lar es recullen a arquetes des d’on es retiren per gestor autoritzat.
Aquests efluents són les aigües de rentat de les turbines, els de la zona de turbina de gas, els de la sala de bateries i l’oli dels separadors lamel·lars.
Les arquetes tenen capacitat suficient per a contenir 1,5 vegades el volum a recollir en cas de descàrrega.
2.Aigües pluvials netes. Les aigües d’escorrentia superficial es condueixen a la bassa final de recollida de pluvials (250 m3) des d’on es preveu la seva retirada per gestor autoritzat.
La bassa té capacitat suficient per a recollir les pluvials que es puguin produir a tota la superfície de la instal·lació i ser buidada amb una freqüència setmanal.
3.Aigües sanitàries. Es tracten a les mateixes instal·lacions mitjançant un sistema de sedimentació, digestió anaeròbia i filtració biològica de filtre fixe, que segons les dades de disseny permet una reducció de la DBO de fins al 70%. Les aigües tractades s’emmagatzemaran per a la seva recollida per gestor autoritzat. Es preveu la generació de 1,6 m3/any.
7.3Focus potencials de contaminació
1.Dipòsits de combustible. En total hi ha tres dipòsits de combustible de 100, 3000 i 1100 m3. Els dipòsits de combustible compten amb cubetes de retenció, connectades entre sí. Els possibles vessaments es gestionaran al sistema de recollida i tractament de drenatges.
2.Tanc de recollida de llots de depuració. La planta de tractament de gasoil compta amb un tanc de recollida dels llots de depuració que poden contenir sodi, potassi, vanadi i sòlids entre altres. El projecte no defineix les característiques d’aquest tanc.
7.4Condicionat
1.La bassa final d’efluents s’ha de dimensionar per a recollir les pluvials de les zones de les quals recull les pluvials, és a dir, de les zones següents: transformadors, cubetes d’emmagatzemament de gasoil, tractament de gasoil, bombament d’aigua contraincendis, descàrrega de camions, emmagatzemament de diesel d’emergència, compressors i transport de gasoil.
2.L’emmagatzemament temporal d’oli del sistema de tractament dels drenatges oliosos ha de ser aeri, estanc i ha de comptar amb un sistema de recollida de fuites i vessaments.
3.La bassa final d’efluents, les arquetes del sistema de recollida de drenatges químics, les cubetes de retenció dels dipòsits i les de la zona de transformadors, han de comptar amb un revestiment impermeable, o una altra mesura impermeabilitzant, i s’ha de dur a terme el manteniment pertinent.
4.Periòdicament s’han de retirar els llots que es puguin emmagatzemar a la bassa final de pluvials. Aquesta periodicitat serà com a màxim anual.
5.El tanc de llots de la planta de tractament de gasoil ha de ser aeri, estanc i ha de comptar amb un sistema de recollida de fuites i vessaments.
6.L’antic dipòsit de recollida dels drenatges de les cubetes dels dipòsits de combustible s’ha de retirar o condemnar adequadament.
7.S’han de dur a terme els següents controls:
|
Efluent |
Paràmetres |
Periodicitat |
Punt de control |
|---|---|---|---|
|
Pluvials netes |
Volum, sòlids en suspensió, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX |
Trimestral |
Bassa de pluvials |
|
Llots de la bassa de pluvials |
Volum, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX |
Anual |
Bassa de pluvials |
|
Drenatges oliosos tractats |
Volum, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX |
Trimestral |
Bassa d’efluents |
|
Aigües subterrànies |
pH, conductivitat, clorurs, Hidrocarburs totals, HPA, BTEX |
Trimestral |
Pou CAT 234* |
*el situat a la part central de la parcel·la
8.En cas de detectar un valor inusual d’algun dels paràmetres de control de la qualitat de les aigües subterrànies es prendrà una altra mostra amb rèplica al mateix punt, en un termini màxim de 24 h, exceptuant deguda justificació però mai superant les 72 hores.
La mostra s’analitzarà al laboratori que va fer la primera analítica, la rèplica a d’altre.
La incidència es comunicarà a la Direcció General de Recursos Hídrics en el termini de 48 hores des de la recepció dels primers resultats.
Els tècnics de la Direcció General de Recursos Hídrics juntament amb el gestor de les instal·lacions, dissenyarà un pla temporal de control per tal d’establir la causa del valor i les possibles actuacions dur a terme.
Es consideren valors inusuals els que presentin una desviació de la mitjana superior al 20%
9.Atès que part de la parcel·la està parcialment ocupada per una altra activitat, abans de la execució de les obres es realitzarà un control de les aigües subterrànies per tal d’obtenir un punt 0. La primera mostra de control es prendrà abans de la posada en marxa, una vegada finalitzades les obres.
10.Es conservaran els resguards de totes les operacions de buidat de com a mínim els darrers 5 anys.
11.En cap cas es mesclaran les aigües pluvials amb les aigües olioses tractades, si no que es gestionaran independentment.
12.En cap cas s’abocaran al terreny els efluents dels sistemes de tractament d’aigües residuals de tipus domèstic.
8.Condicionants d’atmosfera
8.1Prescripcions de caràcter general.
La instal·lació haurà de complir amb l’establert en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera; en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera (APCA) i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació; en la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, sobre les emissions industrials; en el Reial Decret 430/2004, de 12 de març, sobre limitació d’emissions a l’atmosfera procedents de grans instal·lacions de combustió, i en el Reial Decret 815/2013, de 18 d’octubre, pel que s’aprova el Reglament d’emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, així com amb tota la normativa de desenvolupament que li sigui d’aplicació.
8.2Identificació d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera.
La instal·lació en conjunt està classificada com Activitat potencialment contaminadora de l’atmosfera del grup A, codi 01 01 04 Generación de electricidad para su distribución por la red pública, turbinas de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt, segons l’annex del Reial decret 100/2011.
A la taula següent s’indiquen les activitats existents i la seva classificació d’acord amb l’annex del Reial decret 100/2011:
8.2.1Activitats amb focus canalitzats:
|
Núm. focus |
Descripció activitat |
Codi APCA |
Grup APCA |
|---|---|---|---|
|
FC-TG1 |
Turbina de gas TG1 Turbinas de gas de potencia térmica nominal >= 50 MWt |
01 01 04 01 |
A |
|
FC-TG2 |
Turbina de gas TG2 Turbinas de gas de potencia térmica nominal < 50 MWt y >= 20MWt |
01 01 04 02 |
B |
|
FC-TG3 |
Turbina de gas TG3 Turbinas de gas de potencia térmica nominal < 50 MWt y >= 20MWt |
01 01 04 02 |
B |
|
FC-TG4 |
Turbina de gas TG4 Turbinas de gas de potencia térmica nominal < 50 MWt y >= 20MWt |
01 01 04 02 |
B |
8.2.2Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats:
Les activitats que poden produir emissions difuses de composts orgànics volàtils són la manipulació dels combustibles. La gestió dels dipòsits de combustibles i la seva manipulació minimitzaran les possibles emissions difuses i s’utilitzaran les millors tècniques disponibles (MTD) respecte a les emissions generades per l’emmagatzematge, transport i manipulació de combustibles.
8.3Controls i valors límit d’emissió: Emissions canalitzades
La present autorització es concedeix amb els límits i condicions tècniques que s’estableixen a continuació, a no ser que reglamentàriament s’estableixin límits inferiors.
8.3.1Mètodes de mesura.
Tots els paràmetres de procés (contingut en oxigen, pressió, temperatura, …) així com les emissions de contaminants canalitzades es mesuraran i controlaran. El mètode de mesura per a cada contaminant serà l’establert a la normativa específica i, en el seu defecte, el considerat de referència. En absència d’aquestes, serà preferiblement el UNE-EN; en cas que no es pugui aplicar s’haurà de justificar la utilització d’altres mètodes, que seran, per aquest ordre: EN, UNE-ISO i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.
8.3.2Mesures en continu.
No s’han de fer mesures en continu, per tant, no s’ha d’aplicar la norma UNE-EN 14181: 2005 (Emisiones de fuentes estacionarias. Garantía de calidad de los sistemas automáticos de medida).
8.3.3Punts de mostreig.
1.Els punts de mostreig de les xemeneies compliran la normativa aplicable a cada cas, les xemeneies existents compliran l’Ordre Ministerial de 18 d’octubre de 1976, i les noves xemeneies compliran la norma UNE-EN 15259. En cas que no sigui possible es farà arribar una proposta de punt de mostreig al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica per a la seva aprovació.
2.Els accessos i plataformes de treball als punts de mostreig hauran de complir la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.
3.Els punts de mostreig han de ser accessible en qualsevol moment per poder realitzar les mesures i inspeccions pertinents, i s’ha de disposar de sistemes automàtics per a la pujada d’equips d’anàlisis i material auxiliar.
8.3.4Valors límit d’emissió per focus.
1.El titular adoptarà totes les mesures adients perquè no se superin els valors límit indicats a les taules corresponents per a cada un dels focus existents i per a cada contaminant, realitzant els controls amb la periodicitat indicada.
2.Els controls i valors límit d’emissió indicats seran aplicables als focus amb emissions sistemàtiques, entesos com a focus que superin les 500 hores acumulades de funcionament dins un any natural.
3.Els valors límit d’emissió i les dates de compliment, per a cada grup i per a cada combustible, s’han establert d’acord amb la normativa aplicable a cada cas, la data d’alta del grup, els valors històrics dels autocontrols i mesures fetes per Organismes de control autoritzat (OCA) i els valors de referència indicats en els documents de les Millors Tècniques Disponibles (MTD i BREF) per aquests tipus d’instal·lacions.
8.3.5Notificacions immediates.
Si hi ha qualque superació de valors límit d’emissió límits o qualque anomalia de funcionament que pugui donar lloc a una emissió anormal de contaminants a l’atmosfera es notificarà, immediatament desprès del seu coneixement, al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica. Així mateix s’informarà de les mesures correctores adoptades i del moment en què la instal·lació passa a funcionar correctament.
8.3.6Avaluació del compliment dels valors límit d’emissió.
Per a tots els contaminants, s’avaluarà el compliment dels valors límit d’emissió d’acord amb la normativa aplicable, Reial decret 430/2004, Directiva 2010/75/UE, Reial decret 815/2013, Ordre ITC/1389/2008 i normativa de desenvolupament: es consideren respectats els valors límit d’emissió quan els resultats de cada una de les sèries de mesures no superen els valors límit indicats.
8.3.7Taules de valors límit d’emissió.
1.A les taules següents s’indiquen els valors límit d’emissió per a cada contaminant, per grup i combustible usat; tipus de control, autocontrols discontinus, mesures a realitzar per Organisme de control autoritzat (OCA); i periodicitat.
2.Els resultats de les mesures efectuades, per verificar el compliment dels límits d’emissió, estaran referits a condicions de cabal real i concentracions referides a temperatura de 273 K i pressió de 101,3 kPa de gas sec i s’ajustaran al percentatge d’oxigen de referència establert.
8.3.8Grup FC-TG1
1.Aquesta turbina de gas usa gasoil com a combustible.
2.La taula serà d’aplicació, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.
3.Per a aquest FC-TG1, per ser un grup inclòs dins l’àmbit d’aplicació del Reial decret 815/2013 i formar part d’una central tèrmica inclosa dins la petita xarxa aïllada d’Eivissa-Formentera, es pot prorrogar fins a la data d’1 de gener de 2020 el compliment del valor límit d’emissió de NOx.
|
Contaminant |
Tipus de Control |
Periodicitat |
Valor Límit d’Emissió (15% O2 de referència per als gasos) |
|---|---|---|---|
|
SO2 |
Autocontrol |
Semestral |
40 mg/Nm3 |
|
OCA |
Anual |
||
|
NOx |
Autocontrol |
Semestral |
300 mg/Nm3 90 mg/Nm3 a partir d’1/01/2020 |
|
OCA |
Anual |
||
|
Partícules |
Autocontrol |
Semestral |
Opacitat Bacharach 2 |
|
OCA |
Anual |
||
|
CO |
Autocontrol |
Semestral |
100 mg/Nm3 |
|
OCA |
Anual |
8.3.9Grups FC-TG2, FC-TG3 i FC-TG4
1.Aquests grups són turbines de gas, que usen gasoil com a combustible.
2.La taula serà d’aplicació per a cada grup, dins un any natural, a partir de la data en què superi les 500 hores acumulades de funcionament amb combustible gasoil.
3.Dins el termini de tres mesos des de la data de posada en marxa de cada turbina de gas es realitzarà una primera mesura per part d’un Organisme de control autoritzat.
4.Aquests grups per ser grups nous a instal·lar el 2016 els aplica la part 2 de l’annex 3 del Reial decret 815/2013.
|
Contaminant |
Tipus de Control |
Periodicitat |
Valor Límit d’Emissió (15% O2 de referència per als gasos) |
|---|---|---|---|
|
SO2 |
Autocontrol |
Entre juny i setembre de cada any |
40 mg/Nm3 |
|
OCA |
Cada tres anys |
||
|
NOx |
Autocontrol |
Entre juny i setembre de cada any |
50 mg/Nm3 amb càrrega >=70% |
|
OCA |
Cada tres anys |
||
|
Partícules |
Autocontrol |
Entre juny i setembre de cada any |
20 mg/Nm3 |
|
OCA |
Cada tres anys |
||
|
CO |
Autocontrol |
Entre juny i setembre de cada any |
100 mg/Nm3 |
|
OCA |
Cada tres anys |
8.3.10Situacions especials
1.En cas d’interrupció en el subministrament de combustible (fuel oil, gas oil o gas natural) com a conseqüència d’una situació de greu escassetat, l’òrgan ambiental competent podrà concedir exempcions temporals perquè es puguin superar els valors límit d’emissió establerts. El titular de la instal·lació, previ informe del departament competent en matèria d’energia, sol·licitarà l’exempció a l’òrgan ambiental competent, per a cada cas concret.
2.Si, per garantir el subministrament elèctric, es preveu la superació d’algun dels valors límit d’emissió establerts, l’òrgan ambiental competent podrà concedir exempcions temporals. El titular de la instal·lació, previ informe del departament competent en matèria d’energia, sol·licitarà, l’exempció a l’òrgan ambiental competent, per a cada cas concret.
8.4Mesures a prendre en condicions de funcionament diferents a les normals.
En cas d’avaria o mal funcionament dels sistemes de reducció d’emissions dels contaminants, el temps acumulat d’explotació de la instal·lació sense aquest sistema no podrà superar les 120 hores en un període de dotze mesos.
8.5Registre
El titular de la instal·lació haurà de mantenir actualitzat un registre amb dades de les emissions, combustibles, aturades, tasques de manteniment, incidències, controls, etc., per a cada focus emissor d’acord amb el disposat a l’article 8 del Reial decret 100/2011 i la normativa de desenvolupament. La informació documental (informes, mesures, manteniment...) s’ha de conservar un període mínim de 10 anys.
8.6Immissions o qualitat de l’aire
1.A l’entorn de la central tèrmica es faran campanyes de mesura de qualitat de l’aire. La ubicació, època de realització i durada de les campanyes es farà d’acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
2.S’han de complir els objectius de qualitat de les dades establerts a la normativa d’avaluació de la qualitat de l’aire ambient, quant a cobertura de dades i incerteses de mesura. S’aplicaran com a valors de referència els valors límit i objectiu establerts a la normativa existent: Directiva 2008/50/CE, de 21 de maig, relativa a la qualitat de l’aire ambient i una atmosfera més neta a Europa, i Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l’aire.
3.Els mètodes de mesura dels contaminants seran els indicats a la normativa esmentada. Els equips de mesura hauran de complir amb les normes UNE i CEN establertes i s’hauran de sotmetre a manteniment, verificació, calibratge i participació en exercicis d’intercomparació. Per tal de complir amb aquest requisit s’establirà un calendari acordat amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
4.Els contaminants a mesurar són: NO, NO2, NOx, SO2, O3, PM10, així com els paràmetres meteorològics (pluviometria, temperatura, direcció i velocitat de vent, pressió atmosfèrica i humitat relativa).
9.Requisits de seguretat i activitats
9.1Pla d’autoprotecció
El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004). A més del contingut que figura a l’annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, per qual s’aprova la Norma Bàsica d’Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d’emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents e incidents.
9.2Seguretat industrial
El titular de l’activitat haurà de:
-Inscriure les instal·lacions corresponents de la Direcció General d’Indústria, segons les normatives vigents de seguretat industrial, minera, etc… Les instal·lacions previstes o existents han de complir amb la legislació vigent en matèria d’Indústria.
-Revisar la inscripció en el Registre Industrial, i obtenir el Document de Qualificació Empresarial.
-Donar compliment al Reglament per la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.
-Prevenir els riscs laborals i vetllar per la salut i seguretat dels treballadors, i aquests el deure de complir les mesures de prevenció que s’adoptin, d’acord a l’establert a la llei estatal 31/95 de prevenció dels riscs laborals. Les condicions de treball s’hauran d’ajustar a l’establert a les disposicions específiques i reglamentàries en matèria de seguretat laboral. Havent de posar especial atenció en el compliment del RD 374/2001 sobre protecció dels treballadors contra els riscs relacionats amb els agents químics durant el treball.
-Fer complir als edificis de caràcter industrial les prescripcions de protecció contra incendis indicades al Reial Decret 2267/2004, de 3 de desembre, pel que s’aprova el Reglament de Seguretat contra incendis en els establiments industrials.
Per un altre banda:
-Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’hauran d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD1942/1993) i normes UNE corresponents.
-Complementàriament al sistema general contra incendis de les instal·lacions, caldrà que existeixi una faixa o zona perimetral de prevenció entre els límits de l’explotació i la zona forestal de 25 m d’amplada, amb condicions de baixa combustibilitat:
9.3Contaminació Acústica i vibracions
L’envolvent acústica de les turbines haurà d’assegurar el compliment dels límits de renou establerts a la normativa vigent en tot moment.
S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa vigent en aquesta matèria.
Les turbines disposaran de sistemes d’absorció de vibracions de forma que aquestes no siguin perceptibles a les vivendes properes.
9.4Contaminació lumínica
Es complirà amb allò que estableix la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears. En cas d’exenció d’aplicació de la Llei segons l’apartat 1.d de l’article 3, s’haurà de presentar la documentació justificativa d’aquesta exenció.
10.Controls periòdics
10.1Control inicial de les instal·lacions
Aquesta instal·lació no podrà iniciar l’activitat productiva fins que no es comprovi el compliment de les condicions fixades a la present AAI.
Aquesta comprovació es podrà realitzar per l’autoritat competent o mitjançant una entitat certificada col·laboradora d’aquesta, en el termini d’un mes des de la sol·licitud d’inici d’activitat pel titular.
Juntament amb l’esmentada sol·licitud s’aportarà tota la documentació necessària per acreditar el compliment de les condicions fixades a l’AAI, que com a mínim serà:
-Certificat de final d’obra realitzat pel tècnic.
-Document d’acceptació o contractes amb els gestors finals autoritzats per la gestió dels residus perillosos que es generin a la instal·lació.
-Informe de l’auditor ambiental contractat pel promotor que acrediti que l’actuació s’ha realitzat segons el projecte i les condicions que s’hagin autoritzat i a on es valori l’eficàcia de les mesures protectores, correctores i compensatòries aplicables, al efecte d’introduir les modificacions que siguin necessàries a través del PVA, tal com s’estableix a l’article 54 de la Llei 11/2006.
-En cas de tractar-se d’una instal·lació exenta del compliment de la Llei 3/2005 de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears, s’aportarà justificació documental i el conveni de col·laboració signat amb el Consell Insular de Formentera per a la consecució del major número de les finalitats de la llei que siguin compatibles amb l’activitat desenvolupada.
-Pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil i rebut de pagament vigent.
-Sol·licitud d’inscripció en el registre d’activitats potencialment contaminadores del sòl de les Illes Balears (RD 9/2005, de 14 de gener – BOE de 18 de gener de 2005).
-Informe preliminar de situació per a cada un dels sòls on es desenvolupi l’activitat, amb l’abast i contingut mínim que es recull en l’Annex II del RD 9/2005. Particularment, ha de quedar clara la ubicació de les zones d’emmagatzematge de residus perillosos, els dipòsits d’hidrocarburs, els pous de recollides d’olis i el Punt Net al croquis de les instal·lacions.
-Comunicació prèvia de productor de residus prèvia a l’inici de les activitats.
10.2Control periòdic de les instal·lacions.
En qualsevol moment, la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient podrà realitzar visita de comprovació i certificar la idoneïtat de les instal·lacions i el manteniment de les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI, així com el compliment de les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.
Periòdicament es realitzaran visites de comprovació a les instal·lacions Gas y Electricidad Generación SAU per part dels tècnics de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient, per tal de comprovar el compliment els requisits de l’AAI.
10.3Inventari d’emissions al Registre PRTR
Gas y Electricidad Generación SAU haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.
10.4Control documental
10.4.1Control documental periòdic
Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
Es relacionen a continuació la llista d’informes d’OCA:
-Els informes de mesures de contaminants per a cada focus, amb la periodicitat indicada a les taules corresponents.
Per part del titular de la instal·lació es remetrà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica la següent informació:
+Les dades dels d’autocontrols s’enviaran segons la periodicitat establerta a les taules de controls d’emissions.
+Les hores de funcionament de cada grup i càrrega per a cada tipus de combustible, cada mes.
10.4.2Informe anual
El titular de l’activitat enviarà, abans de l’1 de març, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent en el que s’inclourà:
-Residus
+La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 18 del RD 833/1988. Aquesta memòria ha de contenir, almenys, referències suficients de les quantitats i característiques dels residus gestionats, la seva procedència i destinació, la relació d'aquells que es troben emmagatzemats així com les incidències rellevants que hagin tingut lloc l'any anterior. L’entitat explotadora ha de conservar, al lloc on realitza l’activitat, còpia de la memòria anual durant cinc any.
+Declaració anual dels aparells sotmesos a l’inventari previst al punt tercer del RD 228/2006, de 24 de febrer, que modifica el RD 1378/1999 i pel que s’estableixen mesures per a la eliminació i gestió del PCB i PCT i els aparells que els continguin.
-Emissions i immissions atmosfèriques:
+Les dades dels consums reals de cada combustible per a cada grup.
-Emissions i immissions al medi hídric: es remetrà un informe sobre activitat amb les dades elaborades i que com a mínim contempli el següent:
+Volum d’aigua consumit pels diferents usos.
+Volum de pluvials netes generades i/o retirades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Incidències.
+Volum i composició de llots retirats de la bassa de pluvials. Estimació de la quantitat anual abocada de cadascuna de les substàncies controlades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències.
+Volum i composició de drenatges oliosos tractats retirats. Estimació de la quantitat anual abocada de cadascuna de les substàncies controlades. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències.
+Volum d’altres drenatges retirats. Evolució de qualitat i quantitat de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències.
+Volum d’aigües sanitàries i llots de la depuradora d’aigües sanitàries retirat.
+Evolució del nivell freàtic i de la qualitat de les aigües subterrànies, amb les dades disponibles de, com a mínim, els darrers 5 anys. Identificació d’incidències i possibles efectes sobre la qualitat de les aigües subterrànies.
-Renous
+Informe anual en el que es remetran els controls d’emissions de renous.
-En caràcter general
+Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.
+Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.
+Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.
+L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.
+Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.
11.Obligacions del titular
El titular de l’activitat estarà obligat a complir amb les obligacions establertes a l’article 5 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, i en especial:
-Assumirà tots els condicionants recollits a la present Resolució.
-Mantindrà el correcte funcionament de l’activitat.
-Comunicarà a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.
Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.
12.Funcionament diferent al normal
En el termini màxim de 3 mesos, el titular presentarà, a l’òrgan ambiental, un protocol d’actuació en condicions de funcionament diferents de les normals contemplant aquelles que puguin afectar al medi ambient.
Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l’autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l’òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.
13.Incompliment de les condicions de la present autorització
El incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l’article 30 de la Llei 16/2002 i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 31 a 35 de la Llei 16/2002 i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’execució de la potestat sancionadora.
14.Caràcter de l’autorització.
Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.
15.Causes d’extinció.
Són causes d’extinció de l’AAI:
-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU.
-La declaració de fallida de l’empresa Gas y Electricidad Generación SAU quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.
-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.
16.Modificació de les condicions.
L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 25 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació assenyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.
Interposició de recursos
Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb l’article 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de l’acord, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 3 de febrer de 2014
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato