Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 8662
Consell Executiu
Aprovació definitiva del règim específic de recollida de viatgers a l'illa de Menorca per als titulars d'autoritzacions interurbanes de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme
Versió PDF
El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 7 d'abril de 2014, aprovà inicialment el Règim específic de recollida de viatgers a l'illa de Menorca per titulars d'autoritzacions interurbanes de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme, així com traslladar aquest acord a tots els ajuntaments de l'illa per tal que, en un termini màxim de 10 dies hàbils comptats a partir de l'endemà de la recepció de la notificació corresponent, emetessin un informe al respecte.
Atès que, durant aquest termini, els ajuntaments de l'illa no han presentat cap informe desfavorable sobre aquest assumpte, conformement amb l'acord esmentat, s'entén elevat a definitiu el Règim específic i se'n publica el text íntegre.
RÈGIM ESPECÍFIC DE RECOLLIDA DE VIATGERS A L’ILLA DE MENORCA PER ALS TITULARS D’AUTORITZACIONS INTERURBANES DE TRANSPORT DISCRECIONAL DE VIATGERS EN VEHICLES TURISME
Exposició de motius
Aquest pla pretén harmonitzar la demanda de serveis de transport discrecional de viatgers en vehicles de turisme (taxi) amb els mitjans i les llicències actualment en vigor, amb l’objectiu de donar el millor servei al ciutadà. La dificultat rau a fer compatible la subsistència dels serveis en temporada baixa amb l’atenció a una gran quantitat de clients en temporada alta, tenint en compte els alts índexs d’ocupació en mesos d’estiu, les puntes de demanda als ports i a l’aeroport i altres aspectes com les festes patronals, els esdeveniments esportius i altres de similars.
Aquest règim consisteix, bàsicament, a fixar uns criteris per a la recollida de viatgers.
La demanda produïda en temporada alta (de maig a octubre) en moltes ocasions no la poden cobrir els taxistes del mateix municipi, i especialment als municipis on les distàncies per cobrir la demanda des del seu nucli principal són molt llargues o bé on la demanda pot ser, puntualment o no, especialment elevada (ports, aeroports, mercats, festes patronals o altres similars que generin un trànsit important que afecta diferents municipis), tenint en compte que el nombre de llicències de taxi actualment és de 103.
Com a conseqüència d’aquest fet, és necessari el suport dels taxis de la resta de municipis per donar servei a la demanda que es genera.
Atès, però, que en cap cas es pot deixar desatesa cap demanda de taxi, tant a les zones turístiques com als nuclis tradicionals dels pobles i les ciutats de Menorca, aquest suport s’ha de regular de manera tal que garanteixi en tot moment les demandes generades als municipis de residència dels taxis que presten suport, especialment a les parades municipals.
Els avançats sistemes tecnològics implantats per donar suport al funcionament del servei del taxi permeten garantir el bon funcionament d’un sistema com el que aquí es proposa, ja que aporten garanties d’equitat i transparència en el seu funcionament i asseguren una distribució correcta en l’assignació dels serveis. El sistema permet, així mateix, que quan es doni la impossibilitat puntual que els taxis del mateix municipi donin resposta a una demanda, aquesta pugui ser atesa per un taxi d’un altre municipi d’acord amb els criteris que s’estableixen en aquest règim específic de recollida, tot partint dels principis que han de regir en qualsevol cas el comportament d’un servei públic, pensat i establert en primera instància per satisfer les necessitats dels ciutadans i, en el nostre cas, fer compatible aquesta satisfacció amb l’alta demanda puntual del servei que representa el turisme a Menorca.
Es tracta, en resum, d’atendre la gran demanda que generen les persones que ens visiten anualment i, al mateix temps, respondre a les necessitats de servei de taxi que tenen els ciutadans residents a l’illa, especialment les persones que per raons econòmiques, d’edat o de capacitat no es poden desplaçar de manera autònoma.
Actualment, en tot Menorca només hi ha sis llicències de taxi per a vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda, agrupades en quatre municipis. Per tant, en la pràctica, com que la resta de municipis no disposen de llicències d’aquest tipus, quan hi ha demanda d’aquest servei s’ha de requerir el servei a vehicles dels municipis que sí que en tenen.
Fonaments normatius
Llei 13/1998, de 23 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars de Menorca i Eivissa i Formentera, en matèria de transports terrestres.
Article 125 del Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei d’ordenació dels transports terrestres (ROTT), que estableix que, com a norma general, els serveis s’han d’iniciar en el terme municipal on es trobi domiciliada l’autorització de transports.
Article 127.2 del ROTT, que preveu que, quan les autoritzacions domiciliades en el terme municipal on s’ubiquin ports, aeroports, estacions d’autobusos, fires, mercats o altres similars on es generi un trànsit important que afecti diversos municipis no bastin per atendre la demanda de transport, l’autoritat competent en matèria de transport interurbà ha d’establir, amb l’informe previ dels municipis afectats, un règim específic que possibiliti que vehicles amb autorització de transport interurbà domiciliada en altres municipis realitzin serveis en els punts de generació de trànsit.
D’acord amb tot el que s’ha exposat anteriorment, es formula el següent
Règim específic de recollida de viatgers a l’illa de Menorca per als titulars d’autoritzacions interurbanes de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme
Primer. Als efectes d’ordenar el funcionament de la prestació del servei de taxi, es considera que tots els termes municipals de l’illa de Menorca són un possible punt de generació de demanda.
Segon. S’autoritza els titulars d’autoritzacions de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme de la classe VT a recollir viatgers fora del terme municipal on estigui domiciliada l’autorització, d’acord amb les normes de funcionament següents:
2.1. Els vehicles adscrits a autoritzacions VT poden carregar viatgers sempre que no hi hagi taxis del mateix terme municipal o, si n’hi ha, que no siguin suficients per recollir els viatgers que hi hagi.
2.2. La recollida de viatgers a les parades s’ha de fer a la capçalera de les parades i respectant sempre el torn d’espera. Es prohibeix expressament seleccionar els serveis.
2.3. Els taxis que no estiguin domiciliats al terme municipal on es genera la demanda no poden romandre estacionats a les parades d’aquest municipi si en aquell moment no hi ha viatgers que esperin per ser recollits.
Tercer. S’autoritza els titulars d’autoritzacions de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme de la classe VT amb vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda a recollir viatgers fora del terme municipal on estigui domiciliada l’autorització sempre que la demanda de servei sigui d’un usuari amb mobilitat reduïda.
Quart. Els serveis de recollida de viatgers en ports i aeroports que hagin estat expressament contractats els poden prestar els titulars d’autoritzacions domiciliades en municipis diferents on s’ubiquin els ports i aeroport sempre que la destinació del servei es trobi en el municipi en què estigui domiciliada l’autorització.
Cinquè. L’adjudicació de serveis per qualsevol sistema que funcioni a través d’una petició centralitzada es pot regular mitjançant un protocol que ha d’establir l’òrgan responsable del sistema. Aquest òrgan ha d'estar constituït pels titulars d’autoritzacions VT d’acord amb la fórmula que ells considerin més adient.
Els sistemes tecnològics implantats al servei de taxi han de fer possible una assignació dels serveis transparent i equitativa, i ha de garantir la prestació dels serveis de suport sense desatendre les demandes generades al mateix municipi, especialment a les seves parades.
Els ajuntaments, d’acord amb les seves competències, poden establir un sistema de torns a les parades de cada terme municipal d’acord amb els criteris de millor atenció a l’usuari.
Sisè. Aquest règim específic de recollida s’ha de revisar dins el darrer trimestre de l’any, sempre d’acord amb els ajuntaments i després d’escoltar els representants del sector del taxi.
Setè. La vigència d’aquest règim s’estén des que se'n publiqui l’aprovació definitiva en el BOIB fins al 31 de desembre de 2014 i s’entendrà prorrogat automàticament de l’1 de gener al 31 de desembre si el CIM o qualsevol ajuntament no en denuncia la vigència amb trenta dies d’antelació.
Vuitè. L’incompliment del règim esmentat és susceptible de sanció d'acord amb el que preveuen la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d’ordenació dels transports terrestres, i el Reglament d’ordenació dels transports terrestres, sense perjudici d’aplicar la resta de normes sancionadores que siguin escaients.”
Maó, 5 de maig de 2014
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón