Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 8649
Projecte del llei pel qual es modifica la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències de les Illes Balears (RGE núm. 5090/14)
Versió PDF
Informació sobre la tramitació al Parlament de les Illes Balears (participaciociutadana@parlamentib.es) del Projecte de llei pel qual es modifica la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears (RGE núm. 5090/14).
Atès que la Mesa del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 14 de maig d’enguany, ha acordat d’admetre a tràmit el Projecte de llei pel qual es modifica la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears (RGE núm. 5090/14), a tramitar pel procediment d’urgència, per tal de fer efectiu l’article 117.2 del Reglament del Parlament es publica el projecte de llei esmentat, el text del qual es transcriu a continuació.
Palma, 14 de maig de 2014.
La presidenta del Parlament de les Illes Balears
Margalida Durán i Cladera
Projecte de llei pel qual es modifica la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears
Exposició de motius
L’article 31.11 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, amb la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, disposa que correspon a la Comunitat Autònoma la competència de desenvolupament legislatiu i execució en matèria de protecció civil i emergències. Es deixa endarrere la consideració anterior, amb la qual la protecció civil només era una competència executiva de la comunitat autònoma, la qual cosa suposa un grau més alt d’assumpció de responsabilitat autonòmica en la matèria.
Des que es va publicar la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears, s’han produït una sèrie de fets que recomanen modificar-la puntualment i harmonitzar-la amb la resta del cos normatiu del precepte que fa referència a la xarxa de telecomunicacions autonòmica.
La coordinació de les emergències i la capacitat d’integració recíproca dels recursos són uns dels principis bàsics del sistema públic de protecció civil i gestió d’emergències reconeguts tant en la legislació bàsica estatal com en l’específica de la nostra comunitat autònoma. Aquests principis han de regir en totes les relacions entre les administracions implicades i entre aquestes administracions i el sector privat.
Dins aquest sistema inspirat en la coordinació i la integració de mitjans i recursos, el Govern de les Illes Balears ha de garantir la disponibilitat permanent d’un sistema d’emergències integrat per tots els serveis d’urgències i emergències, públics i privats, de la nostra comunitat autònoma, sigui quina sigui l’administració o l’entitat de pertinença. Així mateix, en els casos d’activació de plans territorials o especials d’emergències, també el Govern té l’obligació de garantir el compliment d’una sèrie de mesures d’emergències, prestacions personals, mobilització de mitjans i recursos disponibles, així com de difondre requeriments, ordres i instruccions que necessiten un sol canal de transmissió.
L’article 7.7 de la Llei 2/1998, de 13 de març, d’ordenació d’emergències de les Illes Balears, fixa la funció de coordinació de les emergències com a competència del Govern de la comunitat autònoma, i en concret, d’acord amb l’article 23.2 d’aquesta Llei, mitjançant la conselleria competent en la matèria, li correspon “assegurar” la coordinació adequada de les intervencions en les emergències.
La Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d’emergències de les Illes Balears, norma objecte de la reforma, també assigna com a funcions específiques de la conselleria competent en matèria d’emergències “propiciar l’homogeneïtzació dels diferents serveis” —article 39.1 c—, “coordinar les actuacions dels diferents serveis d’emergències” —article 39.1 f— i “exercir la superior direcció i la coordinació efectiva de les accions i dels mitjans d’execució dels plans de protecció civil” —article 42.3 j.
Aquest deure de coordinació es veu reflectit principalment en els punts 4 i 5 de l’article 40 de la Llei 3/2006, de gestió d’emergències de les Illes Balears, amb la gestió integrada de les emergències, a través del Sistema d’Emergències de les Illes Balears (SEIB-112). Aquest precepte obliga a unificar els sistemes de gestió d’informació de la demanda amb la plataforma tecnològica i de telecomunicacions autonòmica gestionada directament per la conselleria competent en matèria d’emergències.
La disposició transitòria primera de la Llei de gestió d’emergències establia un termini màxim d’un any perquè tots i cadascun dels organismes i entitats afectats per la coordinació efectiva dels serveis d’emergències i urgències s’integrassin en la plataforma tecnològica i de telecomunicacions del SEIB-112, la qual cosa no ha passat.
L’avanç en la implantació de xarxes telemàtiques i de telecomunicacions integrades ha fet possible que, des que es va publicar la Llei 3/2006 fins avui, l’accessibilitat a aquestes tecnologies de la informació sigui una realitat operativa i no un desitjable model per aconseguir.
L’adopció per part de les administracions de la tecnologia TETRA (Terrestrial Trunked Radio en anglès), que és un estàndard definit per l’Institut Europeu d’Estàndards de Telecomunicació (ETSI en anglès), pretén racionalitzar i simplificar la realitat de les telecomunicacions existent en el territori de la Unió Europea. Aquest estàndard defineix un sistema mòbil digital de ràdio amb l’objecte d’unificar diverses alternatives d’interfícies de ràdio digitals per comunicar-se entre els serveis d’emergències, sector de la seguretat pública en què les característiques de seguretat, fiabilitat, interoperabilitat i costs són un requeriment bàsic de funcionament.
L’article 5 de la Llei de gestió d’emergències estableix una sèrie de principis del sistema públic de gestió d’emergències i protecció civil, dins els quals es preveu la garantia de disponibilitat permanent d’un sistema de gestió d’emergències a les Illes Balears integrat per tots els serveis d’urgències i emergències públics i privats de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Com a complement d’aquesta integració, el Govern de les Illes Balears (mitjançant l’empresa pública Multimèdia) ha treballat en la creació d’una xarxa digital de comunicacions mòbils “tetra IB” tècnicament més avançada, segura i eficient.
En coherència amb tot el que s’ha exposat, s’afegeix un apartat 4 a l’article 5 per establir l’obligatorietat de la integració dels diversos serveis d’emergències de les Illes Balears dins el sistema de comunicacions únic del Govern de les Illes Balears, que es farà d’acord amb la forma que s’estableixi reglamentàriament.
Article únic
S’afegeix un nou apartat a l’article 5, l’apartat 4, amb el contingut següent:
4. L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a través de l’òrgan competent, establirà en tot el territori una xarxa de telecomunicacions pròpia i única per a l’ús dels serveis d’urgències i emergències en la qual s’integraran tots els serveis, les entitats i els organismes públics de la comunitat autònoma amb funcions relacionades amb aquesta matèria.
La col·laboració, l’homogeneïtzació o la integració dels serveis i grups de comunicacions d’urgències i emergències, sigui quina sigui l’administració de pertinença, es definirà i formalitzarà mitjançant convenis d’adhesió.
La conselleria competent en matèria d’emergències identificarà, proposarà i administrarà els grups de comunicacions que s’utilitzaran en la gestió de les emergències i establirà els protocols operatius entre les entitats o els organismes que hi intervenguin en cada cas.
Disposició final única
Aquesta Llei entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 2 de maig de 2014
|
|
El president |
|
La consellera d’Administracions Públiques |
José Ramón Bauzá Díaz |
|
M. Núria Riera Martos |
|