Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Núm. 8192
Edicte definitiu de l'Ordenança del mercat de Cala Millor
Versió PDF
Antoni Servera Servera, batle president de l’Ajuntament de Son Servera (Illes Balears).
Atès l’edicte publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 43, de 29 de març de 2014, en relació a l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de dia 20 de març de 2014, el qual aprovà inicialment la modificació de l’Ordenança municipal reguladora del mercat setmanal de Cala Millor -Son Servera- (Illes Balears).
Atès que el proppassat dia 7 de maig de 2014, s’exhaurí el termini per a la presentació de reclamacions, sense que se n’hagi presentat cap, de reclamació, s’eleva a definitiu l’acord ressenyat objecte del present edicte, el qual resta íntegrament de la forma següent:
MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT REGULADOR DEL MERCAT SETMANAL DE CALA MILLOR
CAPITOL I:
NORMES GENERALS
Art. 1.- Objecte
Aquesta Ordenança té per objecte la regulació administrativa de la venda no sedentària exercida en els mercats ambulants del nucli urbà de Cala Millor, el seu règim de funcionament està sota els principis de la llibertat de mercat i salvaguarda dels drets de la persona consumidora.
Art. 2. Concepte
El mercat ambulant és aquell centre d’activitats comercials realitzades fora d’un establiment comercial permanent, exercides en instal•lacions desmuntables i transportables, incloent-hi els camions i furgonetes tenda, i dintre d’un perímetre urbà autoritzat, que comprèn la venda al detall d’articles alimentaris, tèxtils, artesania, ornamentació, etc., dintre del marc de la legislació zoo-sanitària vigent.
Art. 3. Àmbit d’aplicació
1. Aquesta Ordenança serà d’aplicació en el mercat setmanal de Cala Millor, que es trobarà ubicat al carrer Na Penyal, ampliable a la plaça Mallorca, carrer Ca s’Hereu i carrer Molins.
2. Per raons d’interès públic, aquesta localització es podrà modificar temporalment per acord de la Junta de Govern Local, o definitivament per acord plenari, sense que les persones titulars tinguin dret a cap tipus d’indemnització per danys i perjudicis.
3. Aquesta Ordenança també serà d’aplicació en qualsevol tipus de venta ambulant no periòdica setmanalment i que no requereix de cap tipus d’ instal·lació específica, a dins del terme municipal de Son Servera.
Art. 4. Celebració i horari
1. El mercat ambulant de Cala Millor tindrà lloc tots els dilluns de l’any.
2. L’horari del mercat queda establert de les 8:15 h a les 13 hores.
3. Els llocs de venda s’instal·laran i es carregaran de mercaderies entre les 8 hores a les 9 hores. El desmuntatge de les instal•lacions, la descàrrega de les mercaderies i la neteja de la ubicació s’ha d’efectuar entre les 13 hores a les 14 hores.
CAPITOL II:
MODALITATS DE VENDA NO SEDENTARIA
Art. 5. Venda ambulant
Es considera venda ambulant la que es realitza a fora d’un establiment comercial permanent, amb ús d’instal·lacions desmuntables, transportables o mòbils, en llocs i dates variables, i que només es podrà realitzar sota els termes i condicions que assenyala la Llei 11/2001, de 15 de Juny d’activitat comercial de les Illes Balears i la present Ordenança. Sense prejudici del que estableixin les restants normatives d’aplicació, especialment la reguladora de cada producte, quedant prohibida tota venda que no s’ajusti a les esmentades normatives.
S’exclouen de l’ordenança aquelles vendes a la via pública que es realitzin a instal•lacions permanents , com és el cas dels quioscos i similars o les que es realitzin amb motiu de festes i fires durant el temps de celebració de les mateixes. Així mateix s’exclouen de l’anterior precepte la venda artesanal sempre i quant procedeixin del treball manual de l’artesà o de l’artesana.
Art. 6. Tipus de venda ambulant
a. Venda ambulant que no requereix de cap tipus d’instal•lació específica i es desenvolupa a un recorregut urbà prefixat o a un lloc fix.
b. Venda ambulant a mercats periòdics, anuals o de temporada, amb instal·lació provisional, en dates i horaris autoritzats.
c. Venda ambulant no sedentària que efectuïn els comerciants residents i titulars d’establiments permanents situats a la zona dels mercats.
Aquests comerciants s’estaran a allò que disposi l’ordenança específica de l’ocupació de via pública, i a la present ordenanza exclusivament pel que fa als llocs de venda, als horaris, neteja i higiene del mercat.
d. Les activitats artístiques al carrer, regulades segons la corresponent ordenança municipal.
Art. 7. Venda ambulant tipus A
És aquella que es porta a terme per la persona titular de la llicència mitjançant un element auxiliar contenidor de la mercaderia, i portat pel venedor en els trams concedits en la llicència; la realitzada en furgoneta i la que es realitza sense muntatge o instal·lació a les entrades del mercat.
Els itineraris i els horaris aptes per l’exercici d’aquesta modalitat seran objecte d’estudi i autorització per part de la Junta de Govern local previ informe de la Policia Municipal.
Art.8. Venda ambulant tipus B
La venda ambulant que requereixi pel seu exercici una instal•lació desmuntable, en lloc fix, horari determinat i freqüència periòdica, es localitzaran exclusivament en els mercats previstos per a tal activitat.
CAPITOL III:
DELS LLOCS DE VENDA (TIPUS B)
Art.9. Els llocs
Els llocs de venda seran ordinàriament fixos i desmuntables, entenem com a tals els que hagin obtingut la corresponent autorització municipal, d’acord amb el que disposa aquest reglament.
Art. 10 Dimensions dels llocs
Els llocs o parades és dividiran en parcel•les. Cada parcel•la tindrà 2 metres d’ample per 2 de llarg. La dimensió mínima de les parades ha de ser de 2m x 2m (una parcel•la). La dimensió màxima de les parades ha de ser de 2m x 20m (deu parcel·les).
Circumstancialment la Junta de Govern local, juntament amb informe del zelador o de la zeladora de Mercats i/o de la policia municipal, considerarà les dimensions de cada lloc de venda en particular, i en el seu cas, n’autoritzarà l’ampliació o la disminució del mateix, sempre entre els límits de mides autoritzades.
Art.11 Mides i distàncies dels llocs
- Per motius de seguretat, s’haurà de deixar un espai de 50 centímetres per cada costat de la parada, lliure d’obstacles.
- No es permet la venda de mercaderies que es col·loquin directament damunt del terra, damunt capses de cartró o al paviment. Aquestes es col·locaran damunt un taulell d’una alçada no inferior a 80 centímetres del nivell del sòl, tret dels casos d’articles que per les seves característiques s’hi puguin exceptuar (ex. Plantes).
- En cas d’utilitzar tendals o ombrel•les, aquestes s’hissaran sobre la rasant de la calçada un mínim de 2 metres. En cap cas s’hi podran penjar articles fora de la perpendicular de la superfície del taulell.
Art.12 Nombre de llocs
La Junta de Govern Local, juntament amb informe del zelador o de la zeladora de Mercats i/o la policia municipal, establirà tant el nombre total com l’extensió de llocs de venda, tenint en compte les disponibilitats d’espai físic a les zones que preveu l’article 3 i 32 També podrà modificar la ubicació específica de cada parada o les línies de venda segons les necessitats de la població, o en qualsevol cas quan les circumstàncies ho requereixin. En aquest casos l’ajuntament notificarà al titular de la llicència afectat amb una antelació mínima de quinze dies.
Art.13 Pagesos serverins
La Junta de Govern Local podrà atorgar de manera extraordinària llicències a aquells pagesos serverins, la activitat dels quals estigui acreditada per la cambra de comerç agrícola o per la conselleria d’agricultura, per a que puguin col•locar el romanent dels seus productes fruitals, vegetals i d’hortalissa, amb els marges comercials vigents i amb totes les acreditacions sanitàries que en cada cas corresponguin.
Aquest col·lectiu s’estarà al que disposa aquesta ordenança, excepte al punts referents al pagament de taxes municipals.
Art.14. Llocs de beneficència
L’ajuntament reserva un lloc de beneficència al mercat perquè en casos justificats per informe dels Serveis Socials, s’hi pugui portar una activitat comercial i/o informativa. Les persones titulars d’aquests llocs hauran de complir el que disposa aquesta ordenança, llevat dels punts referents a taxes d’ocupació i documentació a presentar.
També es podrà acollir a allò que estableix el paràgraf anterior totes aquelles associacions que donin lloc a qualsevol tipus d’ajuda social.
El departament de Serveis Socials procedirà, cada any com a màxim, a revisar la situació de la persona titular del lloc i a renovar o revocar l’adjudicació.
Art.15. Llocs de comerç just
L’ajuntament reserva un lloc preferencial pels firaires que comerciïn exclusivament amb mercaderies de comerç just, degudament acreditades i segellades. Les persones titulars d’aquests llocs hauran de complir el que disposa aquesta ordenança, llevat dels punts referents a taxes d’ocupació i assistència.
CAPITOL IV:
AUTORITZACIONS I TRÀMITS (venda tipus A i B)
Art. 16. Autoritzacions
Les autoritzacions correspondran a la persona titular de la batlia.
Art. 17. Personalitat dels adjudicataris
Els adjudicataris podran ser persones físiques, jurídiques o cooperatives, espanyoles o estrangeres.
Art. 18. Documentació requerida
Les persones físiques, jurídiques o cooperatives que desitgin practicar la venda ambulant en aquest terme municipal hauran de sol•licitar-ho per escrit dirigit al regidor delegat o a la regidora delegada, i hauran de presentar-ho al registre general de l’ajuntament tot indicant:
- Dades de la persona interessada.
- Còpia del DNI o NIE.
- Fotografia dels productes a vendre.
- Fotografia del lloc de venta.
- Activitat a desenvolupar.
- Modalitat de venda que vol portar a terme.
- Classe d’articles que vol vendre, procedència dels mateixos.
- Nombre de metres de l’ocupació de la parada, si s’escau.
- Temps pel qual es sol·licita el permís, si s’escau.
- Telèfon de contacte.
- Còpia del rebut de l’assegurança de responsabilitat civil per posibles danys que es pugin causar a la via pública.
Així mateix, s’exigirà la presentació del Nombre d’Identificació Fiscal, si és persona física, o documentació que en justifiqui la seva condició i la seva representació legal en el cas de persones jurídiques o cooperatives i d’una declaració responsable en la que manifesti el compliment dels requisits següents:
a) En relació a la persona titular:
- Estar donat d’alta i al corrent de pagament a l’epígraf o epígrafs corresponents a la quota de l’IAE, en cas de subjecció.
- Satisfer els tributs i preus públics de caràcter municipal que es preveuen per a aquest tipus de vendes en les ordenances o, si no n’hi ha, els aplicables al comerç establert.
- Reunir les condicions i requisits exigits per la normativa reguladora del producte objecte de venda ambulant.
- En el cas de productes de consum humà, s’haurà de tenir el carnet de manipulador d’aliments i autorització de les autoritats sanitàries que disposen de les adequades instal·lacions frigorífiques i higiènic- sanitàries.
- Estar donat d’alta en la Seguretat Social.
- En el cas d’estrangers no membres de la CEE, s’haurà d’acreditar el fet d’estar en possessió dels permisos de residència i treball per compte propi corresponents.
- Els titulars que tinguin ajudants al seu càrrec, tenir-los contractats i d’alta en el règim general de la Seguretat Social.
En la mesura en la que el municipi no tingui capacitat i mitjans suficients per comprovar el compliment dels requisits establers en aquest article per mitjans electrònics i telemàtics, serà necessari que la persona sol•licitant acompanyi la documentació acreditativa del compliment de dits requisits juntament amb la sol·licitud.
En el cas de cooperatives, sols s’autoritzarà una llicència a nom de la cooperativa, per cada epígraf d’IAE del que sigui titular.
Art. 19. Termini de presentació de les sol•licituds
El termini de presentació de sol·licituds serà de dia 1er de novembre a dia 31 de desembre, ambdós inclosos. Si a dia 31 de gener de l’exercici següent no s’ha obtingut resolució expressa, les sol·licituds s’entendran denegades en virtut del silenci administratiu negatiu que regeix en l’ús del domini públic.
Art. 20. Atorgament d’autoritzacions
- Les autoritzacions s’atorgaran directament, excepte que hi hagi limitacions en el nombre de llicències que es poden concedir per manca de lloc o per qualsevol altre circumstància que limités el seu nombre. En tal supòsit s’atorgarien per licitació segons els següents criteris:
- Antiguitat al mercat.
- Procedència de la mercaderia segons el següent ordre: Producte Serverí, Producte Balear, Producte espanyol, resta d’orígens.
- Tipologia del producte.
- Si no fos possible perquè tots els venedors haguessin reunit els mateixos mèrits, s’elegirà mitjançant sorteig.
- Es tindrà en compte el nombre de mercaders o firaires d’un determinat producte i, a criteri de la Junta de Govern Local, es resoldrà si s’augmenta el nombre de mercaders o firaires d’aquest producte.
Art. 21. Atorgament extraordinari d’autoritzacions
Sense perjudici d’allò que estableix l’article 19, es possibilita la presentació de sol·licitud la resta de l’any i l’atorgament d’autoritzacions extraordiàries per motius derivats de l’atractiu del producte que es vol vendre, punts de beneficència etc. Tals sol·licitud seran estudiades i resoltes per la Junta de Govern Local qui acordarà l’atorgament de l’autorització en aquests casos.
Art. 22. Durada de l’autorització
La llicència tindrà una durada limitada que l’Ajuntament determinarà cas per cas, en funció de la ponderació de la inversió efectuada i la remuneració equitativa dels capitals desemborsats pel prestador o la prestadora, i la renovació de la mateixa no serà automàtica, sinó que serà a instància de la persona interessada.
L’autorització podrà ser revocada abans del termini per la qual es va atorgar per incompliment de la legislació vigent i/o de les ordenances municipals, i no donarà dret, en aquests supòsits a indemnització ni compensació de cap mena.
Art. 23. Extinció de l’autorització
Les llicències es consideraran extingides quan es doni algun dels següents supòsits:
a. Jubilació de la persona titular.
b. Mort de la persona titular.
c. Incapacitat permanent de la persona titular.
d. Renuncia.
e. Revocació.
f. Extinció del termini de l’autorització.
En els tres primers casos tindran preferència absoluta en l’adjudicació de la llicència el cònjuge i fills de l’anterior titular, respectivament.
Art. 24. Revocació discrecional de l’autorització
El procediment d’autorització estarà sotmès als principis de concurrència competitiva, publicitat, claredat, senzillesa, objectivitat, predictibilitat, necessitat, proporcionalitat i no discriminació.
Art. 25. Revocació regular de l’autorització
Seran causes de revocació regular de l’autorització, per decret de la persona titular de la batlia:
a) Donar-se de baixa de l’Impost sobre Activitats Econòmiques.
b) Donar-se de baixa d’autònom o manca de pagament de les cotitzacions per a un espai superior a tres mesos.
c) Incomplir allò del que es regula en aquesta reglament amb tal conseqüència.
Art. 26. Nombre de titulars per llicència
Dins el mateix mercat, una mateixa persona només podrà ser titular d’una llicència.
Art. 27. Transmissibilitat de l’autorització
Les autoritzacions d’ocupació al mercat, no podran ser objecte de subrogació, donació o permuta. No obstant, es podrà autoritzar la cesio dels drets a favor del cònjuge, germans, pare, mare o fills per un període màxim d’un any sense possibilitat de renovació. Només es podrà autoritzar una sola cessió dels drets descrits.
Caldrà la presentació d’un certificat municipal de convivència dels afectats o d’un document acreditatiu del parentesc. I en el cas de propietaris agrícoles, a favor dels seus colons, parcers i similars.
Art. 28. Venda sense autorització
L’exercici de qualsevol tipus de venda, en la qual el venedor o la venedora no justifiqui la seva autorització, se sancionarà amb la inmediata confiscació de la mercaderia. En el termini de 24 hores, el venedor o la venedora haurà de presentar els documents que acreditin estar en possessió de la llicència municipal, així com el bitllet o factura que empari la procedència dels articles en venda. Si el venedor o la venedora acredita aquests documents, es tornarà la mercaderia intervinguda, i s’imputarà com a falta lleu.
Si passades les 24 hores el venedor o la venedora no presentés les esmentades acreditacions, es fixarà la destinació d’aquesta que serà la de centres benèfics i municipals de caràcter social per a mercaderies fungibles o amb greu risc de deteriorament. Les mercaderies restants quedaran dipositades fins que s’acrediti la possessió de la llicència i/o autorització i la seva legal procedència, cosa que haurà de fer en el termini màxim de 15 dies. Si així ho fes, se li tornarà la mercaderia sens perjudici de la sanció que se li imposi per la infracció comesa o es donarà compte a l’autoritat judicial.
Esgotat el termini abans esmentat sense compareixença del venedor o venedora, la mercaderia es considerarà abandonada i la Junta de Govern Local resoldrà sobre la seva destinació.
Les despeses ocasionades per les operacions d’intervenció, dipòsit, analítica, transport i destrucció seran a compte del mercader o de la mercadera intervingut.
CAPITOL V:
OBLIGACIONS DELS VENEDORS
Art. 29. Obligació de pagament
Les taxes municipals corresponents meritaran i hauran de ser satisfetes d’acord amb la corresponent ordenança fiscal aprovada a l’efecte.
Art. 30. Obligació d’assitència i comunicació d’absències.
Les persones titulars de les llicències estan obligats a assistir al mercat cada dilluns, excepte les setmanes en que el mercat no es celebri oles setmanes en que hagin sol·licitat vacances.
La llicència es retirarà a tots aquells firaires que no assisteixin durant quatre setmanes consecutives o cinc alternatives durant l’any natural, sense que això suposi cap dret a indemnització ni reducció en la taxa semestral.
A la tercera absència, el venedor o venedora serà informat pel zelador o zeladora de mercat i la policia municipal sobre el coneixement de l’ajuntament d’aquest comportament i de les seves conseqüències. Aquesta notificació es farà per escrit i es firmarà pel venedor o venedora i pel zelador o zeladora o policia pertinent.
Sense perjudici d’allò que estableix el paràgraf anterior, es possibilita l’absència puntual al mercat setmanal sempre i quan el titular de l’autorització avisi a l’Ajuntament de Son Servera amb una antelació mínima de dos dies abans de la celebració del mercat.
En aquests casos i d’acord amb l’article 30.bis es crearà un llistat de reserva de mercaders que seran avisats per tal de poder ocupar el lloc vacant al mercat setmanal.
Art. 30. bis Creació i funcionament del registre de reserves de mercat.
Es crea una borsa de reserves de sol·licituds de mercats als efectes de què siguin cobertes les abseències justificades a les quals fa referència l’article anterior.
Formaran part d’aquesta borsa aquelles sol·licituds d’autorització de parada al mercat que fossin registrades d’entrada en els terminis indicats a l’article 21 i que no han estat objecte de l’autorització.
Les sol·licituds que formaran part d’aquest regsitre seran escollits pel regidor delegat de mercat entre les instàncies presentades en atenció a la qualitat del producte i l’interés que pugui generar al mercat.
L’autorització puntual per asistencia al mercat serà exclusivament per la setmana per la qual s’hagi de dur a terme la substitució del mercader absent, previ pagament de les taxes d’ocupació de la via pública pel termini d’1 dia.
El registre de reserves estarà format per un llistat amb un ordre de prelació de sol·licituds que determinarà l’ordre de requeriment d’assitència al mercat, el qual tindrà un carácter rotatori.
La impossibilitat de poder acudir al mercat al dia requerit, no suposarà en cap cas, l’exclusió de la sol·licitud del registre.
Art. 31. Comunicació de les absències
Les persones titulars queden obligats a comunicar i justificar documentalment amb una setmana d’anticipació a l’ajuntament les absències en què puguin incorre previsiblement.
Aquelles absències no comunicades per endavant, computaran com a falta d’assistència de l’article anterior, llevat que posteriorment es pugui justificar amb prou evidència (rebut metge, etc).
Art. 32. Destinació dels llocs de venda
Les persones titulars exclusivament podran expedir les mercaderies corresponents a la seva autorització. Les persones titulars s’instal•laran únicament i rigorosament en el lloc que especifiqui la corresponent autorització, sense que pugui envair la propietat privada, ni impedir l’accés a edificis d’ús públic, establiments comercials, ni davant els seus mostradors, ni en llocs que dificultin la circulació dels vianants.
Tampoc no podrà emprar ni desplaçar cap tipus de mobiliari urbà per efectuar la seva activitat.
Art. 33. Exposició de llicència
La persona titular queda obligat a col·locar la vigent llicència a un lloc visible per a tots els vianants. En la mateixa hi constarà la seva fotografia, nombre d’autorització, situació i dimensions del lloc, identificació personal i el segell de l’ajuntament.
Art. 34. Exposició de preus
La persona titular queda obligat a col·locar cartells amb els preus indicatius de cada producte a un lloc ben visible i que no porti a confusió.
El preu indicarà el cost de la unitat, o la unitat de pes i volum, o altra mesura tradicional.
Art.35. Vehicles
Les persones titulars de les llicències estan obligats a deixar els seus vehicles fora de l’àrea del mercat durant el transcurs del mateix a excepció de la venda ambulant tipus A.
En aquest sentit s’ajustaran rigorosament al que disposa l’article 4 del present reglament.
Art.36. Publicitat acústica
Queda prohibida qualsevol tipus de publicitat acústica, ja sigui de veu o emesa per aparell amplificador o similar. S’exceptuen els venedors de discos o cassets, als quals se’ls permet la reproducció sonora dels productes que tinguin a la venda, sempre que el volum, a criteri del zelador o de la zeladora de mercats, policia o autoritat municipal, no sigui excessiu.
Art.37. Productes de consum humà
Queda prohibida la venda ambulant de carns i caça fresca, aus mortes, refrigerats i congelats, productes lactis, pastisseria amb farciments, pastes alimentoses fresques o farcides, peix fresc venut en instal·lació provisional no mòbil, així com aquells productes que per les seves especials característiques i, a judici de les autoritats competents portin risc sanitari.
Les superfícies que estiguin en contacte amb els aliments estaran en bon estat i permetran fàcilment la seva neteja i desinfecció. Les instal·lacions presentaran els dispositius necessaris pel bon manteniment, bona conservació i fora cap risc de contaminació dels aliments i de les eines de treball.
Els titulars dels llocs de venda d’alimentació no podran fumar.
Art. 38. Obeir les indicacions de l’ajuntament
En tot moment els titulars de les llicències atendran les indicacions del zelador o de la zeladora de mercat i de la policia municipal, amb educació i respecte.
Art. 39. Complir el reglament
Els titulars de les llicències queden obligats a complir qualsevol altra de les disposicions reguladores en la present ordenança.
CAPITOL VI:
DRETS DELS VENEDORS
Art. 40. Comissió del mercat de Cala Millor
Estarà formada pel regidor o regidora responsable del mercat, el zelador municipal i un màxim de tres representants dels venedors.
Els representants dels venedors o venedores s’escolliran en votació lliure, directa i secreta d’entre els candidats que s’hagin presentat.
Les condicions per ser candidat o candidata són:
- Ser persona titular d’una parada del mercat de Cala Millor.
- Amb una antiguitat de dos anys com a mínim.
Seran electors les persones titulars de les parades del mercat en el moment de la votació, els quals votaran un màxim de quatre candidats. Els representants es renovaran cada quatre anys. La comissió del mercat es reunirà a petició de qualsevol dels membres i la seva missió es el seguiment i control de la marxa del mercat.
Art. 41. Notificació
Les persones titulars tenen dret a ser notificats per l’ajuntament amb quinze dies per avançat sobre per qualsevol canvi que l’afecti (reubicació, canvi de dimensions de la seva parada, etc).
Art. 42. Reducció involuntària de les dimensions del lloc
En el cas que algun canvi efectuat per l’ajuntament comporti una reducció de les dimensions del seu lloc, el venedor o la venedora tindrà dret a minorar la taxa semestral, i si s’escau, a la devolució de l’excés pagat segons prorrateig.
Art.43. Vacances
Les persones titulars de la llicència tenen dret a un mes de vacances (quatre dilluns) mantenint els seu drets durant la seva absència. Les vacances les podran gaudir a la seva discreció. Abans d’absentar-se ho hauran de notificar al registre de l’ajuntament amb una setmana d’antelació, tot indicant el nombre de mercats als que no assistiran, així com el dissabte immediatament posterior a la seva tornada. Aquest fet no suposarà cap disminució en les taxes municipals.
CAPITOL VII:
NETEJA I HIGIENE DEL MERCAT
Art. 44. Higiene del lloc de venda
Els venedors o les venedores hauran de mantenir el lloc de venda, així com el seu entorn, en perfectes condicions de neteja en tot moment durant el mercat.
Art. 45. Recollida de deixalles
Serà deure dels mercaders, en finalitzar el mercat, recollir totes les deixalles pròpies de l’activitat en recipients tancats i degudament apilats i ordenats a fi de facilitar els treballs de recollida.
Art. 46. Animals amollats
En el recinte del mercat no es permetrà l’existència de cans o altres animals amollats durant l’exercici del mateix, excepció feta del disposat a
la Llei sobre cans guia.
No es permetrà la venda i comercialització d’animals d’espècies exòtiques.
No es permetrà la transmissió lucrativa, per regal o liberalitat, de qualsevol tipus d’animal.
CAPITOL VIII:
REGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS
Art. 47. Correcció i incoació d’infraccions
Correspon a la persona titular de la batlia la correcció de les infraccions que es cometin respecte del present Reglament i les seves disposicions complementàries.
La incoació i resolució dels expedients sancionadors correspon en tot cas, a la persona titular de la batlia. Els expedients es tramiten segons estableix la Llei de procediment administratiu comú i règim jurídic de les administracions públiques (Llei 30/92, de 26 de novembre).
A més de les infraccions sancionadores, de conformitat amb el disposat a l’article 21.k) de la Llei de Bases de Règim Local, en relació al present Reglament, constituiran infracció els fets o omissions expressament tipificats a:
a) La Llei 8/1995, de 30 de març, de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d’atribució de competències als Consells Insulars en matèria d’activitats classificades i parcs aquàtics, i reguladora del procediment i de les infraccions i sancions.
b) El Codi Alimentari Espanyol i les reglamentacions tècniques sanitàries que el desenvolupen.
c) La Llei General per a la defensa dels consumidors i usuaris, i el Reial Decret 1945/83, de
22 de juny, pel qual es regulen les infraccions i sancions en matèria de defensa del consumidor i de la producció agroalimentària, i normativa
de desenvolupament.
d) Les disposicions en matèria fiscal, social, de comerç i sanitat general alimentària que siguin d’aplicació.
e) Les normes d’ordenació urbana de Son Servera, dictades per l’Administració pública competent (disciplina urbanística, normes subsidiàries, etc).
f) La Llei 7/1996, de 15 de gener, d’Ordenació del comerç minorista.
g) La resta de normes de l’Estat o de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que siguin d’aplicació en relació a les conductes que regulen el present Reglament.
h) En tots aquells supòsits, la sanció imposable serà la resultant de la norma aplicable, prèvia instrucció del corresponent expedient sancionador, pel procediment que, així mateix, determini la mateixa.
Art. 48. Tipus d’infraccions
Aquest Reglament diferencia entre infraccions lleus, greus i molt greus.
Art. 49. Infraccions lleus
Són faltes lleus:
1. Les infraccions que no figurin qualificades a greus o molt greus en els articles següents, sense prejudici del que disposa l’apartat següent.
2. Seran considerades faltes lleus, entre d’altres, les següents:
a. La manca de col•laboració en la neteja del lloc de venda, amb reincidència amb base a l’informe dels Serveis Municipals.
b. La no exhibició del carnet de titular.
c. Compartir un lloc de venda.
d. Canviar d’objecte de venda sense avisar.
e. La presència de persones no autoritzades despatxant en el lloc de venda.
f. Sobrepassar la senyalització de la plaça que li correspongui, o infringir qualsevol de les condicions descrites als articles 10 i 11.
g. No tenir exposats els preus de venda al públic.
Art. 50. Infraccions greus
1. La comissió de dues o més faltes lleus durant un mateix any natural.
2. Frau en la qualitat, pes, mesura, capacitat, preu, envàs, bolics, etiquetes, marques, condicions higiènic -sanitàries i qualsevol altra circumstància anàloga en perjudici del consumidor.
3. La desobediència a l’autoritat municipal, als seus agents o delegats quan les ordres fossin cursades per escrit. En cas contrari tindran la consideració de lleus.
4. L’alteració de l’ordre públic al mercat.
Art. 51. Infraccions molt greus
1. Aquelles que impliquin falsedat i ocultacions a les declaracions o documents exigibles reglamentàriament.
2. La comissió de dues o més faltes greus.
3. No disposar d’autorització municipal vigent.
4. El traspàs, arrendament o concessió del lloc de venda sense comptar amb la deguda autorització.
Art.52. Sancions
Com a conseqüència de les infraccions esmentades en els articles 49, 50 i 51 es poden imposar les sancions següents:
- Per a infraccions lleus:
Advertiment
Multa fins a 750 euros i la possibilitat de suspensió temporal de l’activitat per un periode màxim de 2 setmanes.
- Per infraccions greus:
Multa de 751 euros a 1500 euros.
Suspensió temporal de l’activitat per un termini màxim de 6 mesos..
Ambdues sancions poden imposar-se conjuntament.
- Per infraccions molt greus:
Multa de 1501 euros fins a 3000 euros.
Suspensió temporal de l’activitat per tot l’any en curs i el següent.
Extinció de l’autorització per exercir la venda (sense cap dret a devolució de taxa ni d’indemnització de cap mena).
La sanció de la multa pot imposar-se conjuntament amb la de suspensió o d’extinció.
CAPITOL IX:
PERSONAL MUNICIPAL AL SERVEI DEL MERCAT
Art. 53. Personal al servei del mercat
L’Ajuntament ha de designar un zelador o zeladora, que ha de ser personal de la plantilla. Li correspon el control del mercat i el registre dels titulars dels llocs de venda i del personal venedor. També li correspon situar els venedors o les venedores en els seus respectius llocs de venda, resoldre les incidències que pugin sorgir en la instal·lació i transcurs del mercat, i en tot el que afecti a l’ordre sanitari i a la disciplina del mercat, vigilar la neteja i disposar les mesures necessàries per al seu bon desenvolupament. En tot cas, està obligat a donar compte puntual i diàriament dels fets i incidències al regidor o a la regidora de l’àrea de mercats o a la persona responsable de mercats designat per l’Ajuntament.
El control de l’ordre públic correspon a la policia municipal, que ha d’actuar en col•laboració i sota les instruccions del zelador o zeladora del mercat i de la regidoria que tingui encomanada aquesta competència.
DISPOSICIÓ FINAL
Entrada en vigor.
Aquesta ordenança entrarà en vigor quan s’hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini assenyalat a l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Son Servera, 8 de maig de 2014
El batle president
Antoni Servera Servera