Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SON SERVERA

Núm. 8193
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança municipal reguladora del mercat de Son Servera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antoni Servera Servera, batle president de l’Ajuntament de Son Servera (Illes Balears).

Atès l’edicte publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 43, de 29 de març de 2014, en relació a l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de dia 20 de març de 2014, el qual aprovà inicialment la modificació de l’  Ordenança municipal reguladora del mercat setmanal de Son Servera (Illes Balears).

Atès que el proppassat dia 7 de maig de 2014, s’exhaurí el termini per a la presentació de reclamacions, sense que se n’hagi presentat cap, de reclamació, s’eleva a definitiu l’acord ressenyat objecte del present edicte, el qual resta íntegrament de la forma següent:

MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT REGULADOR DEL MERCAT SETMANAL DE SON SERVERA

CAPITOL I
NORMES GENERALS

Art.  1.-  Objecte

Aquesta Ordenança té per objecte la regulació administrativa de la venda no sedentària exercida en els mercats ambulants del nucli urbà de Son Servera, el seu règim de funcionament està sota els principis de la llibertat de mercat i salvaguarda dels drets del consumidor.

Art. 2. Concepte

El mercat ambulant és aquell centre d’activitats comercials realitzades fora d’un establiment comercial permanent, exercides en instal·lacions desmuntables i transportables, incloent-hi els camions i furgonetes tenda, i dintre d’un perímetre urbà autoritzat, que comprèn la venda al detall d’articles alimentaris, tèxtils, artesania, ornamentació, etc., dintre del marc de la legislació zoo-sanitària vigent.

Art. 3. Àmbit d’aplicació

Aquesta Ordenança serà d’aplicació en el mercat setmanal de Son Servera, que es trobarà ubicat a la Plaça de Sant Joan, Carrer Pere Antoni Servera, Carrer Sant Antoni, Plaça Nova,

Plaça del Mercat, i l’estació, segons plànol annex.

Per raons d’interès públic, aquesta localització es podrà modificar temporalment per acord de la Junta de Govern Local, o definitivament per acord plenari, sense que els titulars tinguin dret a cap tipus d’indemnització per danys i perjudicis.

Aquesta Ordenança també serà d’aplicació en qualsevol tipus de venta ambulant no periòdica setmanalment i que no requereix de cap tipus de instal·lació específica, a dins del terme municipal de Son Servera.

Art. 4. Celebració i horari

El mercat ambulant de Son Servera tindrà lloc tots els divendres de l’any, excepte els dos divendres de les Festes de Sant Joan, i el divendres sant.

L’horari del mercat queda establert de les 8.15 a les 15.00 hores

Els llocs de venda s’instal·laran i es carregaran de mercaderies entre les 7.00 i les 8.00 hores.

El desmuntatge de les instal·lacions, la descàrrega de les mercaderies i la neteja la ubicació s’ha d’efectuar entre les 13.00 i les 15.00 hores.

CAPITOL II
MODALITATS DE VENDA NO SEDENTARIA

Art. 5. Venda ambulant

Es considera venda ambulant la que es realitza a fora d’un establiment comercial permanent, amb ús d’instal·lacions desmuntables, transportables o mòbils, en llocs i dates variables, i que només es podrà realitzar sota els termes i condicions que assenyala la Llei 11/2001 del 15 de Juny d’activitat comercial de les Illes Balears i la present Ordenança. Sense prejudici del que estableixin les restants normatives d’aplicació, especialment la reguladora de cada producte, quedant prohibida tota venda que no s’ajusti a les esmentades normatives. S’exclouen de l’ordenança aquelles vendes a la via pública que es realitzin a instal·lacions permanents , com és el cas dels quioscos i similars o les que es realitzin amb motiu de festes i fires durant el temps de celebració de les mateixes. Així mateix s’exclouen de l’anterior precepte la venda artesanal sempre i quant procedeixin del treball manual de l’artesà.

Art. 6. Tipus de venda ambulant

a. Venda ambulant que no requereix de cap tipus d’instal·lació específica i es desenvolupa a un recorregut urbà prefixat o a un lloc fix.

b. Venda ambulant a mercats periòdics, anuals o de temporada, amb instal·lació provisional, en dates i horaris autoritzats.

c. Venda ambulant no sedentària que efectuïn els comerciants residents i titulars d’establiments permanents situats a la zona dels mercats. Aquests comerciants s’estaran a allò que disposi l’ordenança específica de l’ocupació de via pública, i a la present ordenança exclusivament pel que fa als llocs de venda, als horaris, neteja i higiene del mercat.

Art. 7. Venda ambulant tipus A

És aquella que es porta a terme pel titular de la llicència mitjançant un element auxiliar contenidor de la mercaderia, i portat pel venedor en els trams concedits en la llicència; la realitzada en furgoneta i la que es realitza sense muntatge o instal·lació a les entrades del mercat.

Els itineraris i els horaris aptes per l’exercici d’aquesta modalitat seran objecte d’estudi I autorització per part de la Junta de Govern local previ informe de la Policia Municipal.

Art.8. Venda ambulant tipus B

La venda ambulant que requereixi pel seu exercici una instal·lació desmuntable, en lloc fix, horari determinat i freqüència periòdica, es localitzaran exclusivament en els mercats previstos per a tal activitat.

CAPITOL III
DELS LLOCS DE VENDA (TIPUS B)

Art.9. Els llocs

Els llocs de venda seran ordinàriament fixos i desmuntables, entenem com a tals els que hagin obtingut la corresponent autorització municipal, d’acord amb el que disposa aquest reglament.

Art. 11. Dimensions dels llocs

Els llocs o parades és dividiran en parcel·les. Cada parcel·la tindrà 2 metres d’ample per 4 de llarg. La dimensió mínima de les parades ha de ser de 2m x 4m (una parcel·la). La dimensió màxima de les parades ha de ser de 2m x 20m (cinc parcel·les).

Circumstancialment la Junta de Govern local, juntament amb informe del Zelador de Mercats i/o de la Policia Municipal, considerarà les dimensions de cada lloc de venda en particular, i en el seu cas, n’autoritzarà l’ampliació o la disminució del mateix, sempre entre els límits de mides autoritzades.

Art.12. Mides i distàncies dels llocs

- Per motius de seguretat, s’haurà de deixar un espai de 50 centímetres per cada costat de la parada, lliure d’obstacles.

- No es permet la venda de mercaderies que es col·loquin directament damunt del terra o paviment. Aquestes es col·locaran damunt un taulell d’una alçada no inferior a 80 centímetres del nivell del sòl, tret dels casos d’articles que per les seves característiques s’hi puguin exceptuar (ex. Plantes).

- En cas d’utilitzar tendals o ombrel·les, aquestes s’hissaran sobre la rasant de la calçada un mínim de 2 metres. En cap cas s’hi podran penjar articles fora de la perpendicular de la superfície del taulell.

Art.13. Nombre de llocs

La junta de Govern Local, juntament amb informe del Zelador de Mercats i/o la Policia Municipal, establirà tant el nombre total com l’extensió de llocs de venda, tenint en compte les disponibilitats d’espai físic a les zones que preveu l’article 3 i 34. També podrà modificar la ubicació específica de cada parada o les línies de venda segons les necessitats de la població, o en qualsevol cas quan les circumstàncies ho requereixin. En aquest casos l’ajuntament notificarà al titular de la llicència afectat amb una antelació mínima de quinze dies.

Art. 14. Llocs d’animals de corral

Els animals de corral estaran degudament engabiats, tot tenint en compte les seves característiques i garantint la salubritat dels mateixos. Les característiques dels llocs d’animals de corral estaran exclusivament subjectes a l’informe tècnic del manescal.

Art.15. Pagesos serverins

La junta de Govern Local podrà atorgar de manera extraordinària llicències a aquells pagesos serverins, la activitat dels quals estigui acreditada per la cambra de comerç agrícola o per la conselleria d’agricultura, per a que puguin col·locar el romanent dels seus productes fruitals, vegetals i d’hortalissa, amb els marges comercials vigents i amb totes les acreditacions sanitàries que en cada cas corresponguin. Aquest col·lectiu s’estarà al que disposa aquesta ordenança, excepte al punts referents al pagament de taxes municipals.

Art.16. Llocs de beneficència

L’ajuntament reserva un lloc de beneficència a la Plaça de Sant Joan perquè en casos de necessitat màxima i justificada per informe dels Serveis Socials, s’hi pugui portar una activitat comercial i/o informativa. Les persones titulars d’aquests llocs hauran de complir el que disposa aquesta ordenança, llevat dels punts referents a taxes d’ocupació i documentació a presentar.

El departament de Serveis Socials procedirà, cada mig any com a màxim, a revisar la situació de la persona titular del lloc i a renovar o revocar l’adjudicació.

Art.17. Llocs de comerç just

L’ajuntament reserva un lloc preferencial pels firaires que comerciïn exclusivament amb mercaderies de comerç just, degudament acreditades i segellades. Les persones titulars d’aquests llocs hauran de complir el que disposa aquesta ordenança, llevat dels punts referents a taxes d’ocupació i assistència.

CAPITOL IV
AUTORITZACIONS I TRÀMITS (venda tipus A i B)

Art.18. Autoritzacions

Les autoritzacions correspondran a batllia.

Art. 19. Personalitat dels adjudicataris

Els adjudicataris podran ser persones físiques, jurídiques o cooperatives, espanyoles o estrangeres.

Art. 20. Documentació requerida

Les persones físiques, jurídiques o cooperatives que desitgin practicar la venda ambulant en aquest terme municipal hauran de sol·licitar-ho per escrit dirigit al Regidor Delegat, i hauran de presentar-ho al registre general de l’ajuntament tot indicant:

- Dades de la persona interessada.

- Activitat a desenvolupar.

- Modalitat de venda que vol portar a terme.

- Classe d’articles que vol vendre, procedència dels mateixos.

- Nombre de metres de l’ocupació de la parada, si s’escau.

- Temps pel qual es sol·licita el permís, si s’escau.

- Telèfon de contacte

- Còpia del rebut de l’assegurança de responsabilitat civil per posibles danys que es puguin causar a la via pública.

Així mateix, s’exigirà la presentació del Nombre d’Identificació Fiscal, si és persona física, o documentació que justifiqui la seva condició i la seva representació legal en el cas de persones jurídiques o cooperatives i d’una declaració responsable en la que manifesti el compliment dels requisits següents:

a) En relació al titular:

- Estar donat d’alta i al corrent de pagament a l’epígraf o epígrafs corresponents a la quota de l’IAE, en cas de subjecció.

- Satisfer els tributs i preus públics de caràcter municipal que es preveuen per a aquest tipus de vendes en les ordenances o, si no n’hi ha, els aplicables al comerç establert.

- Reunir les condicions i requisits exigits per la normativa reguladora del producte objecte de venda ambulant.

- En el cas de productes de consum humà, s’haurà de tenir el carnet de manipulador d’aliments i autorització de les autoritats sanitàries que disposen de les adequades instal·lacions frigorífiques i higiènic- sanitàries.

- Estar donat d’alta en la Seguretat Social.

- En el cas d’estrangers no membres de la CEE, estar en possessió dels permisos de residència i treball per compte propi corresponents.

- Els titulars que tinguin ajudants al seu càrrec, tenir-los contractats i d’alta en el règim general de la Seguretat Social.

En la mesura en la que el municipi no tingui capacitat i mitjans suficients per comprovar el compliment dels requisits establerts en aquest article per mitjans electrònics i telemàtics, serà necessari que el sol·licitant acompanyi la documentació acreditativa del compliment de dits requisits juntament amb la sol·licitud.

En el cas de cooperatives, sols s’autoritzarà una llicència a nom de la cooperativa, per cada epígraf d’IAE del que sigui titular.

Art. 21. Termini de presentació de les sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds serà de dia 1 de novembre fins a dia 31 de desembre inclosos. Si a dia 31 de gener no s’ha obtingut resolució expressa, les sol·licituds s’entendran denegades en virtut del silenci administratiu negatiu que regeix en l’ús del domini públic.

Art. 22. Atorgament d’autoritzacions

Les autoritzacions s’atorgaran directament, excepte que hi hagi limitacions en el nombre de llicències que es poden concedir per manca de lloc o per qualsevol altre circumstància que limités el seu nombre. En tal supòsit s’atorgarien per licitació (seguint criteris de professionalitat, procedència de la mercaderia, tipologia del producte, etc) . Si no fos possible perquè tots els venedors haguessin reunit els mateixos mèrits, s’elegirà mitjançant sorteig.

Art. 23. Atorgament extraordinari d’autoritzacions

Es podran presentar noves sol•licitud fora dels terminis indicats a l’article 19 de la present ordenança i es podran autoritzar en funció de les necessitats de cobrir lloc de venda al mercat, nous lloc de beneficiència i comerç just, si bé, les taxes meritaran amb caràcter anual, independentment del moment en el qual hagi estat formulada la sol•licitud.

Art. 24. Durada de l’autorització

La llicència tindrà una durada limitada que l’Ajuntament determinarà, cas per cas, en funció de la ponderació de la inversió efectuada i la remuneració equitativa dels capitals desemborsats pel prestador, i la renovació de la mateixa no serà automàtica, sinó que serà a instància de l’interessat.

L’autorització podrà ser revocada abans del termini per la qual es va atorgar per incompliment de la legislació vigent i/o de les ordenances municipals, i no donarà dret, en aquests supòsits a indemnització ni compensació de cap mena.

Art. 25. Extinció de l’autorització

Les llicències es consideraran extingides quan es doni algun dels següents supòsits:

a. Jubilació del titular.

b. Mort del titular.

c. Incapacitat permanent del titular.

d. Renuncia.

e. Revocació.

f. Extinció del termini de l’autorització.

En els tres primers casos tindran preferència absoluta en l’adjudicació de la llicència el cònjuge i fills de l’anterior titular, respectivament.

Art. 26. Revocació discrecional de l’autorització

El procediment d’autorització estarà sotmès als principis de concurrència competitiva, publicitat, claredat, senzillesa, objectivitat, predictibilitat, necessitat, proporcionalitat i no discriminació.

Art. 27. Revocació regular de l’autorització

Seran causes de revocació regular de l’autorització, per decret de Batllia:

a) Donar-se de baixa de l’Impost sobre Activitats Econòmiques.

b) Donar-se de baixa d’autònom o manca de pagament de les cotitzacions per a un espai superior a tres mesos.

c) Incomplir allò del que es regula en aquesta reglament amb tal conseqüència.

d) Els venedors d’aliments que no renovin el carnet de manipulador d’aliments.

Art. 28. Nombre de titulars per llicència

Dins el mateix mercat, una mateixa persona només podrà ser titular d’una llicència.

Art. 29. Transmissibilitat de l’autorització

Les autoritzacions d’ocupació al mercat, no podran ser objecte de subrogació, donació o permuta. No obstant, es podrà autoritzar la cessió dels drets a favor del cònjuge, germans, pare, mare o fills per un període màxim d’un any sense possibilitat de renovació. Només es podrà autoritzar una sola cessió dels drets descrits.

Caldrà la presentació d’un certificat municipal de convivència dels afectats o d’un document acreditatiu del parentesc. I en el cas de propietaris agrícoles, a favor dels seus colons, parcers i similars.

Art. 30. Venda sense autorització

L’exercici de qualsevol tipus de venda, en la qual el venedor no justifiqui la seva autorització, se sancionarà amb la immediata confiscació de la mercaderia. En el termini de 24 hores, el venedor haurà de presentar els documents que acreditin estar en possessió de la llicència municipal, així com el bitllet o factura que empari la procedència dels articles en venda. Si el venedor acredita aquests documents, es tornarà la mercaderia intervinguda, i s’imputarà com a falta lleu.

Si passades les 24 hores el venedor no presentés les esmentades acreditacions, es fixarà la destinació d’aquesta que serà la de centres benèfics i municipals de caràcter social per a mercaderies fungibles o am b greu risc de deteriorament. Les mercaderies restants quedaran dipositades fins que s’acrediti la possessió de la llicència i/o autorització i la seva legal procedència, cosa que haurà de fer en el termini màxim de 15 dies. Si així ho fes, se li tornarà la mercaderia sens perjudici de la sanció que se li imposi per la infracció comesa o es donarà compte a l’autoritat judicial.

Esgotat el termini abans esmentat sense compareixença del venedor, la mercaderia es considerarà abandonada i la Junta de Govern Local resoldrà sobre la seva destinació. Les despeses ocasionades per les operacions d’intervenció, dipòsit, analítica, transport i destrucció seran a compte del comerciant intervingut.

CAPITOL V
OBLIGACIONS DELS VENEDOR

Art. 31. Obligació de pagament

Les taxes municipals corresponents s’han de pagar per endavant i semestralment.

La taxa s’exigirà en règim d’autoliquidació en els casos d’altes.

S’exigirà en règim d’autoliquidació la meitat de l’import del deute tributari en el moment de sol·licitar la corresponent autorització, y en règim de liquidació la resta del deute tributari (posant-se a cobrança el corresponent padró el primer divendres del mes de juliol), en els casos en que la durada temporal de la instal·lació s’estengui a varis exercicis.

Quan es presenti la sol·licitud d’autorització es presentarà degudament complert l’imprès d’autoliquidació de la taxa.

S’expendrà un rebut a l’interessat, per tal que pugui satisfer la quota en aquell moment, o en el termini de deu dies, en els llocs indicats en el propi rebut.

Art. 32. Obligació d’assistència i comunicació d’absències.

Els titulars de les llicències estan obligats a assistir al mercat cada divendres, excepte les setmanes en que el mercat no es celebri o les setmanes en que hagin sol·licitat vacances.

La llicència es retirarà a tots aquells firaires que no assisteixin sense previ avís durant quatre setmanes consecutives o cinc alternatives durant l’any natural, sense que això suposi cap dret a indemnització ni reducció en la taxa semestral.

A la tercera absència sense previ avís, el venedor serà informat pel zelador de mercat i la Policia Municipal sobre el coneixement de l’ajuntament d’aquest comportament i de les seves conseqüències. Aquesta notificació es farà per escrit i es firmarà pel venedor i pel zelador o policia pertinent.

Sense perjudici d’allò que estableix el paràgraf anterior, es possibilita l’absència puntual al mercat setmanal sempre i quan el titular de l’autorització avisi a l’Ajuntament de Son Servera amb una antelació mínima de dos dies abans de la celebració del mercat.

En aquests casos i d’acord amb l’article 33 es crearà un llistat de reserva de mercaders que seran avisats per tal de poder ocupar el lloc vacant al mercat setmanal.

Aquelles absències no comunicades per endavant, computaran com a falta d’assistència llevat que posteriorment es pugui justificar amb prou evidència (rebut metge,etc).

Art. 33. Creació del registre de reserves de mercat.

Es crea una borsa de reserves de sol·licituds de mercats als efectes de què siguin cobertes les abseències justificades a les quals fa referència l’article anterior.

Formaran part d’aquesta borsa aquelles sol·licituds d’autorització de parada al mercat que fossin registrades d’entrada en els terminis indicats a l’article 21 i que no han estat objecte de l’autorització.

Article 33.bis. Funcionament del registre de reserves de mercat.

Les sol·licituds que formaran part d’aquest regsitre seran escollits pel regidor delegat de mercat entre les instàncies presentades en atenció a la qualitat del producte i l’interés que pugui generar al mercat.

L’autorització puntual per asistencia al mercat serà exclusivament per la setmana per la qual s’hagi de dur a terme la substitució del mercader absent, previ pagament de les taxes d’ocupació de la via pública pel termini d’1 dia.

El registre de reserves estarà format per un llistat amb un ordre de prelació de sol·licituds que determinarà l’ordre de requeriment d’assitència al mercat, el qual tindrà un carácter rotatori.

La impossibilitat de poder acudir al mercat al dia requerit, no suposarà en cap cas, l’exclusió de la sol·licitud del registre.

Art. 34. Destinació dels llocs de venda

Els titulars exclusivament podran expedir les mercaderies corresponents a la seva autorització.

Els titulars s’instal·laran únicament i rigorosament en el lloc que especifiqui la corresponent autorització, sense que pugui envair la propietat privada, ni impedir l’accés a edificis d’ús públic, establiments comercials, ni davant els seus mostradors, ni en llocs que dificultin la circulació dels vianants. Tampoc no podrà emprar ni desplaçar cap tipus de mobiliari urbà per efectuar la seva activitat.

Art. 35. Exposició de llicència

El titular queda obligat a col·locar la vigent llicència a un lloc visible per a tots els vianants. En la mateixa hi constarà la seva fotografia, nombre d’autorització, situació i dimensions del lloc, identificació personal i el segell de l’ajuntament.

Art. 36. Exposició de preus

Els titular queda obligat a col·locar cartells amb els preus indicatius de cada producte a un lloc ben visible i que no porti a confusió. El preu indicarà el cost de la unitat, o la unitat de pes i volum, o altra mesura tradicional.

 

Art.37. Vehicles

Els titulars de les llicències estan obligats a deixar els seus vehicles fora de l’àrea del mercat durant el transcurs del mateix. A excepció de la venda ambulant tipus A.

En aquest sentit s’ajustaran rigorosament al que disposa l’article 4 del present reglament.

Art.38. Publicitat acústica

Queda prohibida qualsevol tipus de publicitat acústica, ja sigui de veu o emesa per aparell amplificador o similar. S’exceptuen els venedors de discos o cassets, als quals se’ls permet la reproducció sonora dels productes que tinguin a la venda, sempre que el volum, a criteri del zelador de mercats, no sigui excessiu.

Art.39. Productes de consum humà

Queda prohibida la venda ambulant de carns i caça fresca, aus mortes, refrigerats i congelats, productes lactis, pastisseria amb farciments, pastes alimentoses fresques o farcides, peix fresc venut en instal·lació provisional no mòbil, així com aquells productes que per les seves especials característiques i, a judici de les autoritats competents portin risc sanitari.

Les superfícies que estiguin en contacte amb els aliments estaran en bon estat i perpetran fàcilment la seva neteja i desinfecció. Les instal·lacions presentaran els dispositius necessaris pel bon manteniment, bona conservació i fora cap risc de contaminació dels aliments i de les eines de treball.

Art. 40. Obeir les indicacions de l’ajuntament

En tot moment els titulars de les llicències atendran les indicacions del zelador de mercat i de la policia municipal, amb educació i respecte.

Art. 41. Indicacions del manescal

Aquells venedors d’animals vius, s’estaran en tot moment a les indicacions del manescal municipal. Aquest tindrà capacitat d’inspecció, control, retirada i denúncia en els casos en els que, des del punt de vista zoo sanitari, així ho trobi pertinent.

Art. 42. Complir el reglament

Els titulars de les llicències queden obligats a complir qualsevol altra de les disposicions regulades en la present ordenança.

CAPITOL VI
DRETS DELS VENEDORS

Art. 43. Comissió del mercat de Son Servera

Estarà formada pel regidor responsable del mercat, el zelador municipal i un màxim de Quatre representants dels venedors.

Els representants dels venedors s’escolliran en votació lliure, directa i secreta d’entre els candidats que s’hagin presentat.

Les condicions per ser candidat són:

- Ser titular d’una parada del mercat de Son Servera.

- Amb una antiguitat de dos anys com a mínim.

Seran electors els titulars de les parades del mercat en el moment de la votació, els quals votaran un màxim de quatre candidats. Els representants es renovaran cada quatre anys. La comissió del mercat es reunirà a petició de qualsevol dels membres i la seva missió es el seguiment i control de la marxa del mercat.

Art. 44. Notificació

Els titulars tenen dret a ser notificats per l’ajuntament amb quinze dies per avançat sobre per qualsevol canvi que l’afecti (reubicació, canvi de dimensions de la seva parada, etc).

 

Art. 45. Reducció involuntària de les dimensions del lloc

En el cas que algun canvi efectuat per l’ajuntament comporti una reducció de les dimensions del seu lloc, el venedor tindrà dret a minorar la taxa semestral, i si s’escau, a la devolució de l’excés pagat segons prorrateig.

Art.46. Vacances

Els titulars de la llicència tenen dret a un mes de vacances (quatre divendres) mantenint els seu drets durant la seva absència. Les vacances les podran gaudir a la seva discreció. Abans d’absentar-se ho hauran de notificar al registre de l’ajuntament amb una setmana d’antelació, tot indicant el nombre de mercats als que no assistiran, així com el divendres immediatament posterior a la seva tornada. Aquest fet no suposarà cap disminució en les taxes municipals.

CAPITOL VII
NETEJA I HIGIENE DEL MERCAT

Art. 47. Higiene del lloc de venda

Els venedors hauran de mantenir el lloc de venda, així com el seu entorn, en perfectes condicions de neteja en tot moment durant el mercat.

Art. 48. Recollida de deixalles

Serà deure dels marxants, en finalitzar el mercat, recollir totes les deixalles pròpies de l’activitat en recipients tancats i degudament apilats i ordenats a fi de facilitar els treballs de recollida.

Art. 49. Animals amollats

En el recinte del mercat no es permetrà l’existència de cans o altres animals amollats durant l’exercici del mateix.

CAPITOL VIII
REGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS

Art. 50. Correcció i incoació d’infraccions

Correspon al Batlle la correcció de les infraccions que es cometin respecte del present Reglament i les seves disposicions complementàries.

La incoació i resolució dels expedients sancionadors correspon en tot cas, al batlle. Els expedients es tramiten segons estableix la Llei de procediment administratiu comú i règim jurídic de les administracions públiques (Llei 30/92, de 26 de novembre).

Art. 51. Tipus d’infraccions

Aquest Reglament diferencia entre infraccions lleus, greus i molt greus.

Art. 52. Infraccions lleus

Són faltes lleus:

1. Les infraccions que no figurin qualificades a greus o molt greus en els articles següents, sense prejudici del que disposa l’apartat següent.

2. Seran considerades faltes lleus, entre d’altres, les següents:

a. La manca de col·laboració en la neteja del lloc de venda, amb reincidencia amb base a l’informe dels Serveis Municipals.

b. La no exhibició del carnet de titular.

c. Compartir un lloc de venda.

d. Canviar d’objecte de venda sense avisar.

e. La presència de persones no autoritzades despatxant en el lloc de venda, excepte el previst a l’article 29.

f. Sobrepassar la senyalització de la plaça que li correspongui, o infringir qualsevol de les condicions descrites als articles 11 i 12.

g. No tenir exposats els preus de venda al públic.

Art. 53. Infraccions greus

1. La comissió de dues o més faltes lleus durant un mateix any natural.

2. Frau en la qualitat, pes, mesura, capacitat, preu, envàs, bolics, etiquetes, marques, condicions higiènic -sanitàries i qualsevol altra circumstància anàloga en perjudici del consumidor.

3. La desobediència a l’autoritat municipal, als seus agents o delegats quan les ordres fossin cursades per escrit. En cas contrari tindran la consideració de lleus.

4. L’alteració de l’ordre públic al mercat.

Art. 54. Infraccions molt greus

1. Aquelles que impliquin falsedat i ocultacions a les declaracions o documents exigibles reglamentàriament.

2. La comissió de dues o més faltes greus.

3. No disposar d’autorització municipal vigent.

4. El traspàs, arrendament o concessió del lloc de venda sense comptar amb la deguda autorització.

Art.55. Sancions

Com a conseqüència de les infraccions esmentades en l’article 50 es poden imposar les sancions següents:

- Per a infraccions lleus:

  • Advertiment
  • Multa fins a 750 euros.

- Per infraccions greus:

  • Multa de 751 euros a 1500 euros.
  • Suspensió temporal de l’activitat per un termini màxim de dues setmanes.

Ambdues sancions poden imposar-se conjuntament.

- Per infraccions molt greus:

  • Multa de 1501 euros fins a 3000 euros.
  • Suspensió temporal de l’activitat per un termini d’entre un a sis mesos.
  • Extinció de l’autorització per exercir la venda (sense cap dret a devolució de taxa ni d’indemnització de cap mena).

La sanció de la multa pot imposar-se conjuntament amb la de suspensió o d’extinció.

CAPITOL IX
PERSONAL MUNICIPAL AL SERVEI DEL MERCAT

Art. 56. Personal al servei del mercat

L’Ajuntament ha de designar un zelador, que ha de ser personal de la plantilla. Li correspon el control del mercat i el registre dels titulars dels llocs de venda i del personal venedor. També li correspon situar els venedors en els seus respectius llocs de venda, resoldre les incidències que pugin sorgir en la instal·lació i transcurs del mercat, i en tot el que afecti a l’ordre sanitari i a la disciplina del mercat, vigilar la neteja i disposar les mesures necessàries per al seu bon desenvolupament. En tot cas, està obligat a donar compte puntual i diàriament dels fets i incidències al regidor de l’àrea de mercats o al responsable de mercats designat per l’Ajuntament.

El control de l’ordre públic correspon a la Policia municipal, que ha d’actuar en col·laboració i sota les instruccions del zelador del mercat i de la regidoria que tingui encomanada aquesta competència.

CAPÍTOL X
DE LA FIRA ARTESANAL, AGRÍCOLA I RAMADERA

Art. 57. Dies de fira

La venda ambulant o no sedentària realitzada en la forma indicada en l’article 1, 2 i 3 també queda autoritzada en aquest municipi el mes de juny, quan es celebra la fira artesanal, agrícola i ramadera.

Art. 58. Sol·licituds

Les persones interessades a obtenir la corresponent autorització municipal per a l’exercici de la venda ambulant en el recinte de les fires indicades han de presentar a l’Ajuntament la corresponent sol·licitud durant el termini que el regidor de fires i festes estableixi.

Art. 59. Reserves de lloc

Els venedors que tenen autoritzada una plaça fixa en el mercat del divendres, tenen reservat el mateix lloc en aquestes fires extraordinàries.

Art. 60. Horaris de fira

A partir de les 7h es permet l’entrada al recinte de cotxes, camions i vehicles per tal que efectuïn les operacions de descàrrega, que haurà de finalitzar mitja hora abans de l’obertura del recinte. Són excepció d’aquesta norma els camions tenda autoritzats.

Art. 61. Retirada de les parades

De les 18:00 a les 20:00 hores les parades de la fira s’han de desmuntar i s’ha de deixar lloc en perfecte estat de neteja, i és obligació inexcusable del titular recollir totes les deixalles i col·locar-les en recipients tancats en els llocs que l’ajuntament hagi disposat per a aquesta finalitat.

Art. 62. Sol·licituds fora de termini

- ARTICLE DEROGAT

DISPOSICIÓ COMPLEMENTÀRIA

Aquells titulars no ciutadans de la UE, que per motius personals s’hagin d’absentar durant més de 8 mercats consecutius (4 de vacances i 4 com a nombre màxim d’absències consecutives per a revocació de llicència), hauran de comunicar-ho per escrit al zelador del mercat adjuntant la fotocopia dels bitllets d’avió d’anada i tornada. No podran cedir els seus drets temporalment a ningú durant la seva absència en virtut de l’article 29 d’aquest reglament, la seva parada quedarà buida i a disposició del zelador de mercat.

No tindrà dret a cap mena de reducció de la taxa semestral. Hauran d’acudir al mercat el divendres immediatament posterior a la data de tornada del bitllet d’avió. En cas contrari se li retirarà la llicència d’acord amb l’article 32.

Son Servera, 8 de maig de 2014

El batle president

Antoni Servera Servera