Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 8285
Acord del Consell de Govern de 9 de maig de 2014 d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Millora de la carretera Me-6 de Sant Lluís as Castell, tram Trebalúger, al terme municipal des Castell”
Versió PDF
1. El 13 de febrer de 2014 va entrar a la Conselleria d’Administracions Públiques del Govern de les Illes Balears un escrit del Consell Insular de Menorca juntament amb el qual es trametien els documents administratius relatius a la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expropiació relativa al projecte constructiu “Millora de la carretera Me-6 de Sant Lluís as Castell, tram Trebalúger, al terme municipal des Castell”, amb la finalitat que el Consell de Govern declaràs, si escau, l’ocupació urgent dels béns i drets esmentats.
2. El Consell de Menorca hi aportà els documents següents:
a) Certificat de l’acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca de data 22-11-2010, mitjançant el qual s’aprova inicialment el projecte constructiu denominat “Millora de la carretera Me-6, de Sant Lluís as Castell, tram Trebalúger, del terme municipal des Castell”; aprovació inicial de la relació de béns i drets afectats, necessitat d’ocupació d’aquests béns i la sol·licitud al Govern de la declaració d’ocupació urgent, i se sotmet a informació pública el projecte i la relació de béns, es notifica l’acord a tots els propietaris afectats, i es fa la mateixa publicitat i l’audiència preceptiva als afectats per la sol·licitud de declaració d’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació.
b) Certificat de l’acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca de data 16 de desembre de 2013, d’aprovació definitiva del projecte constructiu “Millora de la carretera Me-6, de Sant Lluís as Castell, tram Trebalúger, del terme municipal des Castell” i s’aprova la llista definitiva dels béns i drets afectats per l’expropiació dels terrenys necessaris per executar el projecte esmentat. Així mateix, l’acord de trametre al Govern de les Illes Balears la sol·licitud de declaració d’urgència de l’ocupació. En aquests acords hi figuren com a annex la relació de béns i drets afectats, i la relació definitiva.
c) Fotocòpia compulsada del certificat del resultat del tràmit d’audiència concedit a les persones titulars i interessades per complir el que estableix l’article 56 del REF.
d) Còpia acarada de les al·legacions presentades que s’especifiquen en l’apartat anterior i informe tècnic i jurídic d’aquestes al·legacions (doc. 4, d’A fins a F).
e) Còpia acarada de l’informe relatiu a la declaració d’ocupació urgent de data 9-11-2010.
f) Certificació de l’existència de crèdit per atendre els pagaments dels dipòsits previs corresponents als béns i drets afectats per l’expropiació en aquest projecte, de data 28-1-2014.
g) Plànols dels béns afectats (7.1 i 7.2).
h) Relació d’afectats per l’expropiació en aquest expedient amb les adreces.
3. Un cop examinada aquesta documentació, es va requerir l’Ajuntament de Ferreries que esmenàs les deficiències de l’expedient de sol·licitud de la declaració d’ocupació urgent mitjançant un escrit de 27 de febrer de 2014, en el qual s’adverteix que no consta l’informe tècnic que detalli les circumstàncies de caràcter excepcional a l’efecte de justificar la necessitat de declarar l’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació forçosa esmentada. En concret, pel que fa a l’informe relatiu a la declaració d’urgent ocupació dels terrenys afectats, el signa la directora insular de Carreteres, quan aquest informe hauria de ser un informe tècnic, i és de data 9 de novembre de 2010.
4. En data 8 d’abril de 2014 ha tingut entrada en el Registre de la Conselleria d’Administracions Públiques un escrit del Consell Insular de Menorca al qual s’adjunta un informe tècnic de dia 12 de març de 2014 que detalla les circumstàncies de caràcter excepcional per a l’ocupació urgent dels béns afectats per l’expropiació.
L’enginyer que subscriu informa que «La carretera Me-6 de connexió entre els municipis des Castell i Sant Lluís forma part de la xarxa de carreteres secundàries de l’illa de Menorca canalitzant les relacions entre aquests dos nuclis urbans, els seus polígons industrials i així com també amb les urbanitzacions de Santa Ana, Sol de l’Este, Sínia Riera i a l’accés al nucli urbà de Trebalúger objecte del projecte.
Així el projecte de millora de la carretera Me-6, de Sant Lluís as Castell, tram Trebalúger persegueix l’objectiu marcat al Pla Territorial Insular de Menorca de millorar la seguretat dels accessos a diverses poblacions i millorar també la plataforma per poder compaginar diferents modalitats de mobilitat, introduint mesures de disseny, traçat i seguretat per limitar la velocitats dels vehicles motoritzats.
Des de les dades de trànsit recollides per aquest departament cal assenyalar que la Me-6, especialment a l’àmbit d’actuació del projecte relacionat a l’encapçalament, així a continuació es desenvolupen les dades anuals d’accidentalitat de què es disposa en aquest departament, extretes de la base de dades “arena” de la Direcció General de Trànsit:
- 2006: el 56% dels accidents totals relacionats a la Me-6 van tenir lloc a l’àmbit del projecte objecte del present informe, tram Trebalúger.
- 2007: el 33% dels accidents totals relacionats a la Me-6 van tenir lloc a l’àmbit del projecte objecte del present informe, tram Trebalúger.
- 2008: el 36% dels accidents totals relacionats a la Me-6 van tenir lloc a l’àmbit del projecte objecte del present informe, tram Trebalúger.
- 2009: el 100% dels accidents totals relacionats a la Me-6 van tenir lloc a l’àmbit del projecte objecte del present informe, tram Trebalúger.
- 2010: el 100% dels accidents totals relacionats a la Me-6 van tenir lloc a l’àmbit del projecte objecte del present informe, tram Trebalúger.
La necessitat d’executar les actuacions projectades s’inicien al punt quilomètric 1+260 de la carretera Me-6 de Sant Lluís as Castell, prop de l’encreuament amb el camí de Binirroca i finalitza al punt quilomètric 1+920 de la mateixa carretera, passat l’encreuament d’accés al nucli urbà de Trebalúger, i està justificada en base a la millora de la seguretat viària i en concret al punt perillós que presenta l’accés al nucli urbà de Trebalúger, amb una visibilitat insuficient alhora d’incorporar-se a la carretera, a més de donar seguretat viària al volum considerable que presenta aquesta via Me-6 que uneix la població des Castell amb el polígon industrial de Sant Lluís i que a la vegada dóna accés a les platges del sud de l’illa. Aquest projecte vol donar solució a la connexió amb la xarxa viària existent, definint una nova rotonda d’accés al nucli urbà de Trebalúger, la supressió d’algunes corbes i ampliació de la plataforma, la incorporació d’enllumenat públic, així com la previsió d’un vial per vehicles no motoritzat i vianants, el que suposarà una millora de la seguretat vial d’aquesta carretera, la qual minvarà la perillositat de l’accés al nucli urbà de Trebalúger i els accessos adjacents de camins locals, a la vegada que es millorarà l’estacionament i accés al transport públic que transita per aquesta via.
Si la responsabilitat de l’administració ha d’ésser vetllar per la seguretat de les carreteres de la seva titularitat, aquesta responsabilitat s’accentua més quan es detecta que hi ha un increment del nivell de trànsit i amb incorporacions no solucionades adequadament i per tant potencialment perilloses que es pot i s’han de corregir. Això és el factor determinant d’aquesta urgència, és a dir, millorar la seguretat vial l’abans possible a fi d’evitar accidents.
Amb la transferència de les competències en matèria de carreteres al Consell Insular, aquest organisme ha donat prioritat al fet de dur a terme aquestes obres, volent agilitzar quan sigui possible els tràmits per donar inici a les esmentades obres, per a la qual cosa s’han de comptar amb la disponibilitat dels terrenys afectats.
L’article 9 de la Llei de desembre de 1954, d’expropiació forçosa, estableix que per poder accedir a l’expropiació és indispensable la declaració prèvia d’utilitat pública o interès social del fi que ha d’afectar a l’objecte expropiat. En compliment d’aquest article, i tenint en compte que aquesta és una carretera que es troba al Pla Director Sectorial de Carreteres de 1998, i que aquest projecte suposa en realitat una modificació de la carretera existent, i atenent per tant a l’establert a l’article 18 de la Llei 5/1990, de carreteres de la CAIB, la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca haurà de declarar la utilitat pública d’aquesta actuació com a reafirmació en la declaració d’utilitat pública de la carretera que ara es millora i declarar la necessitat d’ocupació dels béns afectats per aquesta millora.
L’administració haurà de fer pública la relació de béns afectats i drets perquè en el termini de 15 dies els interessats puguin formular al·legacions sobre la procedència de l’ocupació o disposició de béns i el seu estat material o legal. Aquesta relació de béns serà elaborada segons les dades facilitades per l’enginyer redactor de l’esmentat projecte i contrastades per l’Àrea de carreteres amb la informació del cadastre i del registre. En compliment de l’article 17 del Reglament d’expropiació forçosa s’haurà de publicar al BOIB i dur a terme la notificació personal de béns i drets afectats per aquest procés d’expropiació.
Per totes les raons exposades en aquest informe, sembla convenient acudir a la via que ofereix l’art. 52 de la Llei d’expropiació forçosa, on s’estableix que, excepcionalment, podrà declarar-se l’urgent ocupació dels béns afectats per l’expropiació.»
Una vegada examinat l’expedient del Consell de Mallorca, el Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, en data 9 d’abril de 2014, va emetre’n un informe jurídic.
L’informe jurídic de 9 d’abril de 2014 del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis exposa que per declarar l’ocupació urgent són necessaris uns requisits, com ara que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals; que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l’expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l’Administració compleixi els objectius que pretén si utilitza el procediment ordinari. Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb els articles 52 de la Llei d’expropiació forçosa i 56 del Reglament d’expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d’altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990); de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989); de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990); de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991); de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993); de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996); de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994); de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996); de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998); de 25 d’abril de 2003 (recurs 318/1999); de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999); de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d’11 d’octubre de 2006 (recurs 5909/2003).
L’informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell de Menorca atès que, respecte de la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellin acudir al procediment d’urgència, es fonamenta en el fet que, segons l’informe de 12 de març de 2014, la causa principal per acudir a aquest procediment excepcional és la seguretat viària, la garantia de la qual és competència de l’administració titular d’aquesta carretera.
Cal dir que, d’acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposen l’estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa. Així es desprèn, entre d’altres, de la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 26 de maig de 1997 (recurs 6002/1992), que en el fonament de dret tercer diu que:
El estrangulamiento que produce en la circulación rodada la franja de terreno afectada por la expropiación y el grave peligro que aquel estrechamiento conlleva para los usuarios de la vía e incluso de La Terraza, habida cuenta las características propias de la misma, en cuanto rápida, con una mediana en su parte central y sin aceras, constituyen desde luego motivación suficiente y justifican el excepcional procedimiento previsto en el artículo 52 de la Ley Expropiatoria para declarar urgente la expropiación a que da lugar la realización de la obra pública, según lo preceptuado en el artículo 56.1 del Reglamento de 26 de abril de 1957.
Per tant, els objectius de la declaració d’ocupació urgent dels béns afectats pel projecte “Millora de la carretera Me-6 de Sant Lluís as Castell, tram Trebalúger”, els quals són necessaris per dotar la carretera de les mesures i condicions adequades de seguretat, que han de comportar la regulació més ordenada del trànsit i la millora de la seguretat viària i han d’evitar en la mesura que sigui possible accidents de trànsit, no es poden aconseguir pel procediment ordinari d’expropiació, la qual cosa justifica la declaració d’ocupació urgent sol·licitada pel Consell de Menorca.
S’ha de tenir en compte el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, pel que fa a l’excepcionalitat de la declaració d’ocupació urgent, amb relació a l’article 56 del Reglament que l’aplica.
Així mateix, s’ha de considerar que la competència que l’article 52 atorga al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i s’ha de preveure el que disposen l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d’agost, pel qual s’assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
El Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig), estableix dins l’estructura orgànica de la Conselleria d’Administracions Públiques la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, que exerceix les seves competències en l’àmbit de les relacions amb les institucions de govern de les Illes i els municipis i de les relacions de cooperació i col·laboració amb els ens territorials.
En conseqüència, s’hi han d’assignar també les competències en matèria d’expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients tramitats per les corporacions locals que ho demanin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Administracions Públiques, en la sessió de dia 9 de maig de 2014, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:
“Primer. Declarar, a sol·licitud del Consell de Menorca i a l’efecte que preveu l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa, l’ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l’expropiació relativa al projecte constructiu denominat “Millora de la carretera Me-6 de Sant Lluís as Castell, tram Trebalúger”. Els béns i drets afectats per la declaració d’ocupació urgent s’enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels seus titulars, en l’annex adjunt a aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell de Menorca i en l’informe jurídic del Servei de Corporacions Locals de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis de la Conselleria d’Administracions Públiques, que considera procedent la declaració d’urgència del Consell de Govern la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, perquè hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d’ocupació urgent dels béns i drets afectats per l’expedient d’expropiació forçosa basades en el fet que la causa principal per acudir a aquest procediment excepcional és la seguretat viària, la garantia de la qual és competència de l’administració titular d’aquesta carretera, i que els objectius del projecte de millora de la carretera Me-6 de Sant Lluís as Castell, tram Trebalúger, són dotar-la de les mesures i les condicions adequades de seguretat tant per a vehicles motoritzats, com no motoritzats, com per a vianants. La correcció que es preveu en aquest projecte comportarà una regulació més ordenada del trànsit i una millora de la seguretat viària.
Tercer. Fer constar que durant el període d’informació pública al qual va ser sotmesa la sol·licitud d’ocupació urgent no es va presentar cap al·legació relativa a la necessitat d’ocupació immediata.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l’expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, o bé, directament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació. A més, poden interposar-ne qualsevol altre si ho consideren oportú.”
Palma, 9 de maig de 2014
El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez