Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SÓLLER

Núm. 7976
Expedient 20/2014. Conveni de col·laboració amb la Conselleria de Salut per el canvi d'ubicació de la unitat bàsica de salut de Port de Sóller i l'ampliació del CEIP Pere Cerdà

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’Ajuntament en Ple, en sessió extraordinària celebrada el dia 25 d’abril de 2014 va aprovar el text del Conveni Administratiu de Col·laboració entre l’Ajuntament de Sóller i la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears per el canvi d’ubicació de la unitat bàsica de salut del Port de Sóller i l’ampliació del CEIP Pere Cerdà.

A continuació es publica el text del conveni, de conformitat amb l’article 8.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

‘Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Salut del Govern de les Illes Balears i l’Ajuntament de Sóller per al canvi d’ubicació de la unitat bàsica de salut del Port de Sóller

PARTS

Martí Sansaloni Oliver, conseller de Salut, en virtut del Decret 7/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears, en representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’exercici de les competències que li atribueixen els articles 11 i 80.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Carlos Simarro Vicens, batle de l’Ajuntament de Sóller, en representació d’aquest Ajuntament en virtut de l’Acord plenari de l’11 de juny de 2011. Hi actua assistit pel secretari de la corporació.

ANTECEDENTS

1. El Reial decret 1478/2001, de 27 de desembre, sobre traspàs a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de les funcions i serveis de l’Institut Nacional de la Salut, traspassava a la Comunitat Autònoma les funcions i els serveis, així com els béns, els drets, les obligacions, els mitjans personals i els crèdits pressupostaris de l’INSALUD que es transcrivien en l’annex del Reial decret. A la relació tercera d’aquest annex, en el número 119, figura la unitat bàsica de salut del Port de Sóller, ubicada en el carrer del canonge Oliver, 14, del Port de Sóller -ubicació -que comparteix amb l’Institut Social de la Marina (en endavant ISM) amb la qual cosa es traspassa una part de l’edifici que correspon a un espai de 130,71 m².

2. El Reial decret 1733/2007, de 21 de desembre, sobre traspàs a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de les funcions i serveis de la Seguretat Social en matèria d’assistència sanitària encomanada a l’ISM, traspassava les funcions i els serveis, així com els béns, els drets, les obligacions, els mitjans personals i els crèdits pressupostaris de l’ISM que figuren en l’annex, en la relació número 1 del qual i amb el número d’identificació 0710 figura la Casa del Mar del Port de Sóller, per la qual cosa es traspassen un total de 121,02 m² dels 477,63 m² escripturats que s’han d’afegir als 130,71 m² del Reial decret 1478/2001. El Decret 3/2008, de 4 de gener, pel qual s’assumeixen i s’ordenen les funcions i els serveis de la Seguretat Social encomanats a l’ISM en matèria d’assistència sanitària i serveis socials traspassats a la Comunitat Autònoma, disposa que correspon a la Conselleria de Salut i Consum (avui Conselleria de Salut) a través del Servei Balear de la Salut l’assistència sanitària dels treballadors de la mar i els seus beneficiaris que fins aleshores havia prestat l’ISM (article 3), i l’article 4 especifica que les funcions i els serveis assumits per la Conselleria de Salut i Consum els han d’exercir els òrgans d’aquesta Conselleria, o els ens públics que en depenen, de conformitat amb la normativa que, en cada cas, sigui aplicable.

3. La unitat bàsica de salut del Port de Sóller disposa, per tant, d’una superfície de 251,73 m². Aquesta superfície està ubicada a la planta baixa de l’edifici del carrer del canonge Oliver, 14. La referència cadastral és 4256704DE7045N0001UW. El solar es va cedir a l’ISM l’11 de maig de 1983 i l’escriptura de declaració d’obra nova data de 12 de juny de 1992.

4. L’Ajuntament de Sóller disposa, en un solar contigu al de l’edifici traspassat, d’un solar en què hi ha una escola d’educació infantil i primària que s’ha ampliat segons les necessitats d’escolarització. Actualment, hi ha aules per a l’etapa d’infantil, i de l’etapa de primària només s’atenen els alumnes de primer i segon curs, per la qual cosa és un centre d’educació infantil i primària (CEIP) incomplet. Els alumnes, per continuar la seva formació educativa obligatòria tant de primària com d’ESO, han d’acudir a altres centres escolars públics fora del Port de Sóller.

5. La Conselleria de Salut, a través del Servei de Salut de les Illes Balears, té interès a millorar l’atenció sanitària al Port de Sóller, que té una població de 2.903 habitants, 1.532 dels quals són homes i 1.371 són dones. D’acord amb les dades de la Gerència d’Atenció Primària de Mallorca, les targetes sanitàries individuals (TSI) en aquesta zona són 1.150 (dades de 2012), i per mor de la manca de serveis no tothom acudeix a la unitat bàsica de salut i es dispersen per altres centres de la xarxa sanitària pública. Les millores que es pretenen dur a terme són la millora significativa de l’assistència sanitària en l’atenció primària, així com la possibilitat de desenvolupar nous projectes de salut de prevenció i promoció de la salut, sobretot de la població infantil (menors de 14 anys). Tot això incardinat amb les activitats que també programi el centre de salut Serra Nord per a tota la zona bàsica de salut.

Aquestes millores no es poden desenvolupar dins l’espai actual traspassat, atesa l’estructura funcional de l’edifici. Les dependències de la UBS presenten una sèrie de mancances i, a més, es troba en una situació de deteriorament important que en fan necessària una reforma. Les dimensions de l’espai destinat a admissió i a la sala d’espera dels pacients són molt reduïdes, la qual cosa dificulta l’arxiu adequat de les històries clíniques. La infermera no disposa de consulta pròpia i es veu obligada a utilitzar la sala de cures, tant per a l’atenció als pacients que acudeixen per al control rutinari de la seva patologia crònica, com per atendre els que requereixen tècniques més complexes (cures, sutures, aerosols, etc.). La superfície destinada a emmagatzematge de farmàcia i material fungible també és reduïda, la qual cosa fa difícil mantenir el material en les condicions adequades. L’estat del paviment del pati del darrere està completament aixecat a causa del creixement de les rels dels arbres, la qual cosa ocasiona un important desnivell que provoca l’entrada d’aigua a la UBS quan plou i això, juntament amb el deteriorament dels tancaments, fa que hi hagi un elevat risc d’accident.

Atesa la ubicació en una zona turística, a part de les TSI que ja té assignades, atén una elevada població flotant, sobretot en els mesos d’estiu, per la qual cosa la dotació de personal és insuficient per garantir una assistència de qualitat.

Així mateix, cal esmentar la gran dimensió de l’espai d’entrada a l’edifici, -incloent-hi l’escala per accedir a les plantes- que és d’ús públic   i que, en no ser un espai privatiu de la unitat bàsica de-superiors salut, en minora considerablement l’aprofitament.

6. La cartera de serveis de la unitat bàsica de salut del Port de Sóller, pel nombre de població, hauria de ser la següent:

- Unitat d’atenció domiciliària.

- Consulta de medicina de família.

- Consulta d’infermeria d’adults.

- Atenció a les urgències.

- Atenció domiciliària.

 Extracció de sang i recollida de mostres.

- Programa d’atenció a pacients amb malalties cròniques.

- Activitats preventives i de promoció de la salut.

Per poder desenvolupar aquestes tasques el pla funcional de l’edifici hauria de ser el següent:

- Recepció.

- Vestíbul/sala d’espera.

- Magatzem de farmàcia i material fungible.

- Dues consultes per a metge de família.

- Dues consultes per a infermeria.

- Una sala de cures.

- Dos banys públics (un dels quals adaptat i per a pediatria).

- Un bany per al personal.

7. L’Ajuntament de Sóller ha considerat que podria emprar els 251,73 m² de la unitat bàsica de salut del Port de Sóller per completar el cicle d’educació primària dels alumnes residents en el Port de Sóller.

8. Per aquests motius, davant la constància d’interessos comuns, les dues parts estan interessades en la subscripció d’aquest Conveni, amb la finalitat de donar resposta a la demanda ciutadana, millorar la qualitat de l’eficiència en la gestió institucional del nucli de població del Port de Sóller i oferir uns serveis amb unes instal·lacions adequades.

D’altra banda, l’article 29.2 k de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, estableix com a competència pròpia dels municipis l’ordenació de les relacions de convivència d’interès local i de l’ús dels seus serveis, equipaments, infraestructures, instal·lacions i espais públics.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

L’objecte d’aquest Conveni és definir el marc general referent a la cessió de l’espai que empra la unitat bàsica de salut del Port de Sóller, propietat de la TGSS, amb la finalitat d’ampliar el CEIP Port de Sóller per tal de poder completar el cicle d’educació primària dels alumnes de la contrada, a canvi de la millora dels serveis d’assistència sanitària en l’àmbit de l’atenció primària al nucli del Port de Sóller, dins les actualment a l’Oficina d’Informació-instal·lacions municipals  , que cedirà l’Ajuntament de Sóller després d’haver escomès-Turística les obres d’adaptació i ampliació.

2. Marc general del Conveni. Aportacions i obligacions de les parts

2.1. Obligacions per part de l’Ajuntament de Sóller:

a) Promoure la modificació de les NNSS del planejament urbanístic de Sóller referides al solar que actualment ocupa l’edifici de l’Oficina d’Informació Turística del Port de Sóller, ubicada en el carrer del canonge Oliver, 10, perquè l’ús correspongui a un sistema general sanitari.

b) Redactar el projecte bàsic i d’execució per la remodelació i ampliació de l’edifici esmentat, tot seguint l’avantprojecte que ha de redactar la Subdirecció d’Infraestructures i Serveis Generals del Servei de Salut de les Illes Balears seguint el pla funcional redactat per la Gerència d’Atenció Primària de Mallorca, que ja s’ha exposat en l’antecedent 6.

c) Executar les obres segons el projecte d’execució i tenir enllestida l’obra esmentada a l’apartat b en un termini de quatre mesos, comptadors des de la signatura d’aquest Conveni. L’edifici també ha de disposar de les escomeses de serveis d’aigua, clavegueram, electricitat i telefonia apropats a la rasant del solar i fins a les concavitats que disposi la normativa aplicable per a cada subministrament per col·locar-hi el comptador de les companyies subministradores.

d) Cedir gratuïtament, lliure de càrregues, gravàmens, arrendaments o altres limitacions, a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’ús el solar i l’edifici resultant de les obres de la remodelació i ampliació mentre es mantengui per a ús sanitari. La cessió del bé demanial es farà d’acord amb el que disposen els articles 100 a 111 del Reial decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament de béns de les entitats locals, i la Llei 8/1993, d’1 de desembre, d’atribució de competències als consells insulars en matèria de règim local. Les ordenances fiscals municipals poden regular una exempció de l’impost sobre béns immobles a favor dels béns titularitat dels centres sanitaris de titularitat pública (art. 62 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals).

e) Fer reserves d’aparcament davant la nova ubicació de la unitat bàsica de salut del Port de Sóller per a:

- Ambulància o transport sanitari urgent.

- Persones minusvàlides.

2.2. Obligacions per part de la Conselleria de Salut:

a) Destinar l’edifici cedit a l’ús sanitari d’atenció primària, d’acord amb les funcions enumerades en l’antecedent 6.

b) Encarregar a la Subdirecció d’Infraestructures i Serveis Generals del Servei de Salut de les Illes Balears, seguint el pla funcional redactat per la Gerència d’Atenció Primària de Mallorca, la redacció de l’avantprojecte de les obres de remodelació i ampliació de l’edifici del carrer canonge Oliver, 10, del Port de Sóller, per ubicar-hi la unitat bàsica de salut, que ha d’estar enllestit en un termini d’un mes comptador des de la signatura d’aquest conveni.

c) Encarregar al Servei de Salut de les Illes Balears que sol·liciti la llicència d’activitat, d’acord amb la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lacions, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, tota vegada se li hagi lliurat l’edifici de la nova unitat bàsica de salut de l’edifici situat al carrer canonge Oliver, 10, del Port de Sóller tota vegada concloses les obres dutes a terme d’acord amb el projecte esmentat al punt precedent.

d) Dur a terme l’equipament de mobiliari i material sanitari necessari per desenvolupar les funcions esmentades en l’antecedent 6 d’aquest Conveni, amb càrrec al pressupost del Servei de Salut de les Illes Balears, tot just després d’haver obtengut el document d’aprovació del final d’obra de l’Ajuntament de Sóller.

e) Contractar els serveis d’aigua, clavegueram, electricitat i telefonia, una vegada que l’Ajuntament de Sóller posi a disposició de la Conselleria de Salut la documentació necessària, emesa pels tècnics directors de l’obra i dels instal·ladors, alhora que es dugui a terme l’equipament i la dotació de material sanitari on s’ha de traslladar la unitat bàsica de salut.

f) Traslladar les funcions de la unitat bàsica de salut al nou edifici,  que pot ser-tot d’una que es disposi del mobiliari i del material bàsic el mateix que ara s’empra a la ubicació actual del carrer del canonge  i es compti amb els subministraments, atès que sense aquests-Oliver, 14 serveis no es pot traslladar la unitat bàsica de salut perquè tenen la consideració de bàsics i imprescindibles per a l’activitat assistencial sanitària que ha de desenvolupar.

3. Coordinació i seguiment

Per facilitar la coordinació i el seguiment d’aquest Conveni, es crea una comissió de seguiment, de caràcter paritari, amb representants de les institucions que subscriuen el Conveni. La Comissió s’ha de reunir les vegades que consideri necessàries per dur a terme la interpretació d’aquest Conveni i, en tot cas, ha de proposar i facilitar la solució per acord mutu de qualsevol qüestió que se susciti quant al desenvolupament del Conveni. També ha de proposar les possibles modificacions del Conveni que es considerin oportunes.

4. Vigència

Aquest Conveni tendrà una vigència del termini que resulti de la tramitació davant la Tresoreria General de la Seguretat Social de l’autorització per destinar l’edifici als usos educatius d’infantil i de primària, més l’aprovació dels projectes d’obra i activitat, l’equipament, la connexió dels subministraments considerats bàsics, l’equipament i el trasllat de la unitat bàsica de salut al nou emplaçament del carrer del canonge Oliver, 10, del Port de Sóller.

5. Resolució

Són causes de resolució d’aquest Conveni, a més de les legalment previstes, les següents:

- L’acord mutu de les parts.

- La impossibilitat de dur a terme les actuacions derivades del Conveni.

- L’ incompliment de les clàusules del Conveni per alguna de les parts.

- L’aparició d’un canvi de les circumstàncies que han motivat la formalització d’aquest Conveni i que provoqui la falta d’utilitat dels pactes que s’hi estableixen.

6. Normativa aplicable

D’acord amb el que estableix l’article 4.1 c del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, aquest Conveni queda exclòs de l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei.

7. Jurisdicció

Les qüestions litigioses que es puguin derivar d’aquest Conveni, sempre que no es puguin resoldre de manera consensuada, s’han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.

Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni en dos exemplars.

Palma,

Per la Conselleria de Salut                                             Per l’Ajuntament de Sóller’

Sóller, 29 de abril de 2014

El Batle President,
Carlos Simarro Vicens