Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 7421
Aprovació definitiva Modificació Reglament de l'escola municipal de música d'Alaior
Versió PDF
Atès que durant el termini d'informació pública de la modificació del Reglament de l'Escola de Música d'Alaior aprovada inicialment per acord del Ple de l'Ajuntament de data 3 d'octubre de 2013, no s'han presentat reclamacions o suggeriments, l'esmentat Reglament s'entén definitivament aprovat, conforme allò que disposa l'article 102 de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el BOIB.
Es publica el text íntegre del Reglament d'acord a l'art. 103.1 de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, la qual no entrarà en vigor fins que no hagi transcorregut el termini establert a l'art. 113 de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre:
“REGLAMENT DE L'ESCOLA MUNICIPAL DE MÚSICA D'ALAIOR
Capítol I. Gestió del servei.
Capítol II. Òrgans de govern.
1. La Direcció.
2. El Claustre de Professors.
Capítol III. Assignatures i activitats docents.
Capítol IV. Calendari escolar.
Capítol V. Accés i permanència al centre.
1. Requisits d’admissió.
2. Forma d’accés.
3. Temps de permanència al centre.
4. Assistència.
5. Baixes.
Capítol VI. Professorat.
1. Titulació.
2. Responsabilitats del professorat.
3. Drets del professorat.
Capítol VII. Normes reguladores de règim intern del centre.
1. Drets de l'alumnat.
2. Deures de l'alumnat.
3. Règim disciplinari.
Capítol VIII. Normes generals.
Programació general.
Reglament de l’Escola Municipal de Música d’Alaior
Aquest Reglament constitueix la normativa pròpia i és considerat l’instrument d’organització i gestió de l’Escola Municipal de Música d’Alaior.
Capítol I
Gestió del servei
El servei mantindrà en tot moment la qualificació de servei públic municipal, prestat en règim de gestió directa.
Capítol II
Òrgans de govern
1. La direcció acadèmica
El director o directora de l’Escola Municipal de Música d’Alaior serà nomenat per l’Ajuntament d’Alaior.
Funcions:
a) Dirigir i coordinar totes les activitats del centre per a la consecució del projecte educatiu de centre d’acord amb les disposicions vigents.
b) Complir i fer complir les normes i altres disposicions legals vigents.
c) Exercir la representació acadèmica del centre.
d) Afavorir la convivència a l’Escola i imposar les correccions que corresponguin en compliment dels criteris fixats.
e) Convocar i presidir els actes acadèmics i les reunions pedagògiques, i fer que s’executin els acords adoptats.
f) Qualsevol altra funció prevista pel present Reglament no encarregada a un altre organisme.
g) Exercir el control del personal de l’Ajuntament i informar l’Ajuntament d’Alaior de les actuacions que es considerin necessàries.
h) Elaborar un memòria anual sobre les activitats i la situació general de l’Escola.
i) Facilitar la informació que sigui requerida per les autoritats competents sobre qualsevol aspecte referent a l’Escola.
j) Informar els pares i les mares d’alumnes i els alumnes de totes les activitats que es realitzin, així com tenir en compte les seves opinions i criteris.
2. El Claustre de Professors
1. El Claustre de Professors està format per tots els mestres de l’Escola Municipal de Música.
2. Per aconseguir que l’alumnat tengui una formació artística de qualitat i garantir-la és necessari que tot el professorat es faci partícip del funcionament del centre.
3. El Claustre de Professors està compost per tots els professors de l’Escola i s’ha de reunir amb caràcter ordinari dues vegades l'any coincidint amb l'inici i el final de curs i amb caràcter extraordinari sempre que ho sol·liciti la Direcció del centre o bé un terç, almenys, dels membres del Claustre.
4. La convocatòria ordinària s'ha de fer per correu electrònic, amb un mínim de 5 dies d'antelació.
5. La convocatòria extraordinària s'ha de fer amb un mínim de 48 hores.
6. L’assistència a les sessions del Claustre és obligatòria per a tots els membres. Qualsevol absència ha de ser justificada.
Funcions:
a) Col·laborar en la implantació del Projecte educatiu de centre segons les disposicions educatives vigents i el Projecte curricular, i garantir la coordinació i planificació del professorat en el desenvolupament del programa docent.
b) Cooperar en les directrius establertes per a la programació i desenvolupament de les activitats complementàries que es puguin dur a terme.
c) Formular a la direcció del centre propostes per a l’elaboració de projectes.
d) Aprovar i avaluar els projectes curriculars i els aspectes docents de l’Escola.
e) Garantir l’assistència i presència del professorat en l’horari docent designat i a les reunions programades. En cas de preveure la no-assistència al centre, caldrà sol·licitar-ho expressament i obtenir l’autorització.
f) Garantir la contínua comunicació amb el centre per conèixer les possibles convocatòries, reunions i esdeveniments que es programin durant el curs escolar.
g) En qualsevol cas, col·laborar en l’adopció de les mesures i decisions pedagògiques que s’aprovin.
Capítol III
Assignatures i activitats docents
Les assignatures i activitats del centre es detallaran en el Pla curricular de centre, que serà exposat a la pàgina web de l'Ajuntament: www.alaior.org
Capítol IV
Calendari escolar
Durant el curs escolar, el període de vacances i els dies no lectius seguiran el calendari escolar establert per la Conselleria d’Educació del Govern balear.
Capítol V
Accés i permanència al centre
1. Requisits d’admissió
a) Tenir com a mínim 5 anys d’edat el dia 31 de desembre de l’any en curs.
b) Estar empadronats al municipi d’Alaior. En cas de no estar empadronats a Alaior, una volta hagi acabat el període de matriculació i tot l'alumnat empadronat a Alaior tenguin plaça, es podrà accedir a les possibles places vacants.
2. Forma d’accés
2.1 Preinscripció
a) Alumnat antic. Per poder entrar en els diferents cursos de l’Escola Municipal de Música d’Alaior és imprescindible que els alumnes antics facin la preinscripció durant les dates habilitades a l'efecte durant el mesos de maig i juny.
b) Alumnat nou. El fet d’haver formalitzat la preinscripció no garanteix tenir plaça al centre però sí garanteix la inscripció a la llista d’espera. Els alumnes nous d'instrument que hi hagin cursat un any de llenguatge musical obligatori podran posar a la preinscripció un segon instrument alternatiu al primer en cas d'inexistència de plaça; no obstant, això no garanteix en cap cas una plaça d'instrument.
c) Alumnat exclòs. Els alumnes que superin el nombre d’anys d’antiguitat corresponent a l’assignatura podran fer, al cap de dos cursos, la preinscripció per accedir-hi, però seran considerats alumnes nous a tots els efectes. Aquest segon torn d’inscripció no podrà excedir els tres anys.
2.2 Matrícula
2.2.1. Ordre de prioritat per accedir a l’Escola
Primer. Alumnes de cursos anteriors (grup A):
a) Els alumnes que segueixin la programació de l’Escola tindran quatre anys per fer fins a tercer curs. Després, se’ls farà una prova. Si no la superen passaran a fer música de recreació i s’atendran a les normes del punt 2.
b) Els alumnes que superin la prova, i així ho desitgin, tindran dos anys per acabar el grau elemental. Després podran accedir al Conservatori o bé fer una altra prova a l’Escola per continuar. En cas que no la superin, i com que ja portaran sis anys a l’Escola, seguiran les normes del punt 2.
c) A continuació, els alumnes seguiran només amb instrument, però també amb la programació de l’Escola amb la possibilitat de fer dos cursos en tres anys i una prova per continuar, i així successivament, sempre seguint amb les mateixes normes que en el punt anterior.
d) A música d’acompanyament o de recreació, s'hi podran inscriure com a alumnes antics fins a un màxim de sis anys. Quan els alumnes hagin fet sis anys seguits a l’Escola, hauran d’estar dos anys sense accés, tret que quan hagi acabat el cicle de matriculació quedin places lliures en la matèria. Els següents cicles de matriculació a l’Escola seran per a un màxim de tres anys.
Segon. Alumnes preinscrits i que estiguin en llista d’espera del curs anterior (grup B).
Tercer. Alumnes de nova inscripció i alumnes exclosos (amb preinscripció) que ja hagin complert els dos anys fora de l’Escola (grup C).
Quart. Alumnes antics de música que accedeixen per primera vegada a una nova modalitat també de música, fins a un màxim de dos instruments (grup D).
Cinquè. Alumnes no preinscrits (grup E).
Sisè. Alumnes exclosos que no hagin complert els dos anys fora de l’Escola. En cas d’haver-hi places vacants una volta acabat el període de matrícules, els alumnes en aquesta situació podran accedir a aquestes places, sempre que estiguin empadronats a Alaior. En el cas que encara hi quedessin places lliures de l'assignatura sol·licitada, els alumnes no empadronats a Alaior podran accedir a les places esmentades (grup F).
2.2.2 Assignació de les places
Es realitzarà d'acord amb l'ordre de prioritat establerta anteriorment en el punt 2.2.1.
En el grup A, en el cas dels alumnes que es matriculin d'instrument per primera vegada, l'ordre serà d'acord amb la puntuació acadèmica obtinguda. Si el nombre d'alumnes aprovats fos superior al nombre de places, es farà un sorteig entre tots els alumnes restants.
En el grup B si tots els alumnes tinguessin plaça, s'incorporarien directament; si el nombre d'alumnes supera el nombre de places, accediran a les places seguint l'ordre de llista d'espera del curs anterior.
En el grup C, en cas que el nombre d'alumnes excedeixi el nombre de places existents en la corresponent assignatura, es farà un sorteig per definir l'ordre en el qual accediran a les places disponibles.
En els grups D, E i F el procediment serà el mateix que per als del grup C.
Els sortejos es faran a l'Escola Municipal de Música d'Alaior amb la presència d'un/a representant de l'Escola de Música i un/a representant de l'Ajuntament d'Alaior, que estendrà acta de l'ordre en què quedin les llistes d'espera.
Els alumnes que es matriculin per primera vegada a un instrument musical hauran de complir els requisits de l'annex de programació general d'aquest Reglament.
El dia que es facin les matrícules i inscripcions a l’Escola de Música, els alumnes de llenguatge seran informats de l’horari del curs. Els alumnes d’instrument hauran de convenir els horaris amb el professorat en les dates habilitades a l'efecte.
Abans de començar les matrícules dels alumnes no preinscrits s’informarà de les assignatures en què hi hagi plaça i en quines hi ha llista d’espera.
2.3. Sol·licitud de plaça
Per sol·licitar una plaça a l’Escola serà necessària la documentació següent:
- Imprès de sol·licitud, que restarà a disposició de les persones interessades a la pàgina web de l'Ajuntament.
- Aquells alumnes que sol·licitin matricular-se en un curs superior al primer curs de formació musical hauran de fer una prova de nivell, si s'escau.
L’import de la matrícula i de les mensualitats s’abonarà mitjançant domiciliació bancària, per la qual cosa s’hauran de facilitar les dades bancàries en el moment de formalitzar la matrícula.
Els pagaments són mensuals. En el pagament de la primera mensualitat s'inclourà l’import de la matrícula.
Les taxes i bonificacions són les que resultin de l’Ordenança municipal corresponent.
En cas d’impagament de les quotes d’un trimestre, es considerarà que l’alumne/a s’ha donat de baixa de l’Escola municipal. En aquest cas, l’alumne/a perdrà el dret de tornar-se a matricular a l’Escola mentre no hagi liquidat el deute.
Si l’alumne/a es vol donar de baixa, ho haurà de notificar per escrit a l’oficina al Departament d'Educació de l'Ajuntament (carrer Major, 11) i haurà de pagar el mes sencer durant el qual es dóna de baixa.
En cas que algun alumne/a deixi d’anar a classe sense justificació i no es doni de baixa, se li respectarà la plaça durant un mes; després, se’l donarà de baixa per tal que pugui entrar un altre alumne/a al seu lloc. Haurà de pagar també tot el mes en què sigui donat de baixa.
2.4. Procediment de matriculació
Els alumnes hauran de presentar la documentació degudament formalitzada.
3. Assistència
Els estudis de música són de caràcter presencial. L'alumnat ha d’assistir a classe i als assaigs, als concerts i a les audicions que es programin. Les faltes d’assistència s’hauran de comunicar i justificar oportunament.
4. Baixes
Per decisió del centre. Per incompliment greu de les normes generals, l’Escola de Música està facultada, en casos excepcionals, a donar per finalitzada la relació escolar, amb instrucció prèvia de l'expedient sancionador corresponent i amb audiència prèvia de la part interessada.
Capítol VI
Professorat
1.Titulació
La titulació mínima exigida per exercir de professor de l’Escola Municipal de Música serà la corresponent a la normativa vigent establerta a l’efecte.
2. Responsabilitat del professorat
1.- Redactar un informe sobre el desenvolupament de l’aula i les qualificacions.
2.- Portar un registre personal de les faltes d’assistència dels alumnes i notificar-ne les absències.
3.- Notificar oralment o per escrit a la direcció de l'Escola qualsevol incidència o anomalia que es produeixi, perquè aquella ho traslladi a la regidoria delegada.
3. Drets del professorat
1.- Fer les classes sense cap interrupció, sempre que no sigui per una causa justificada.
2.- Ser respectat en la seva dignitat personal.
Capítol VII
Normes reguladores de règim intern
1. Drets de l'alumnat
1.- Té dret a rebre una formació que asseguri l’assoliment i el coneixement dels objectius establerts en el Pla d’estudis del centre.
2.- Té dret que se li respecti la llibertat de consciència i les seves conviccions.
3.- Té dret al respecte a la seva integritat física i a la seva dignitat personal.
4.- Té dret a ser informat i a participar en el funcionament i en la vida del centre.
2. Deures de l'alumnat
1. Té el deure de respectar l’exercici dels drets i les llibertats dels membres de la comunitat educativa del centre.
2. L’estudi constitueix un deure bàsic dels alumnes matriculats a l’Escola Municipal de Música i comporta l’aprofitament de les seves aptituds personals i dels coneixements que s’hi imparteixen. Aquest deure es concreta en les obligacions següents:
a) Assistir a classe, participar en les activitats acordades en el calendari escolar i respectar els horaris establerts.
b) Realitzar les tasques formatives encomanades pels mestres en l’exercici de les serves funcions docents.
c) Respectar l’exercici del dret a l’estudi dels seus companys.
3. El respecte a les normes de convivència dins l’escola com a deure bàsic de l’alumne/a s’estén a les obligacions següents:
a) Respectar la llibertat de consciència i les conviccions religioses, morals i ideològiques, com també la dignitat, la integritat i la intimitat de tots els membres de l’escola.
b) No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o per qualsevol altra circumstància personal o social.
c) Respectar, utilitzar correctament i compartir els béns mobles i les instal·lacions de l’escola.
d) Respectar les decisions del centre.
e) Participar i col·laborar activament amb la resta de membres de la comunitat educativa, per tal d’afavorir un millor exercici de l’ensenyament i de la convivència al centre.
f) Propiciar un ambient de convivència, de respecte del dret dels altres alumnes i que no sigui pertorbada l’activitat normal a les aules.
g) Està prohibit l’ús de telèfons mòbils o d'altres aparells que puguin destorbar el desenvolupament de les classes.
h) Està prohibit fumar al centre.
i) No està permès d'entrar menjar ni begudes dins les aules.
3. Règim disciplinari
La Batlia, a proposta de la direcció de l’escola, podrà imposar mesures correctores a les conductes contràries a les normes i sancionar les conductes greument perjudicials comeses pels alumnes, en la manera que disposa aquest Reglament.
En cap cas no podran imposar-se sancions contra la integritat física i la dignitat personal de l’alumne/a.
La imposició als alumnes de les mesures correctores i de les sancions que preveu el present Reglament haurà de ser sempre proporcional a la seva conducta i haurà de tenir en compte les circumstàncies personals, familiars i socials del alumne/a. A més, haurà de contribuir en la mesura que això sigui possible al manteniment i a la millora del seu procés educatiu.
La directora o director de l’Escola de Música vetllarà pel compliment efectiu de les mesures correctores i de les sancions imposades als alumnes.
Correspon a la Batlia imposar les sancions per la comissió de les conductes greument perjudicials, amb instrucció prèvia de l'expedient sancionador corresponent i amb audiència prèvia de la part interessada. En el cas d’alumnes menors d’edat seran convocats el pare/mare o representant legal. En casos molt greus, en el moment d’obrir l’expedient sancionador la direcció de l’Escola podrà adoptar mesures provisionals.
Conductes contràries a les normes de convivència del centre:
a) Les faltes injustificades i reiterades de puntualitat o d’assistència a classe.
b) Els actes d’incorrecció o desconsideració amb els membres de la comunitat educativa.
c) Els actes injustificats que alterin el desenvolupament normal de les activitats de l’Escola.
d) Els actes d’indisciplina i les injúries o les ofenses contra els seus companys o professors.
e) El deteriorament, causat intencionadament o per negligència, de les dependències del centre, del material d’aquest o de la comunitat educativa de l’Escola.
f) Manca d’atenció a les explicacions dels mestres, amb distorsió del funcionament normal de la classe.
g) No portar el material necessari que permeti un desenvolupament normal de les activitats.
h) No realitzar les tasques encomanades pels mestres en l’exercici de les seves funcions docents.
i) La manca de normes elementals d’higiene i d’educació.
j) No lliurar les comunicacions entre mestres i pares/mares o tutors.
Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre:
a) Els actes d’indisciplina, injúria o ofenses greus contra els membres de la comunitat educativa de l’Escola Municipal de Música.
b) L’agressió física o amenaces contra altres membres de l’Escola de Música.
c) La incitació sistemàtica a actuacions perjudicials per a la salut o integritat personal dels membres de la comunitat educativa del centre.
d) La comissió de tres conductes contràries a les normes de convivència en un mateix curs acadèmic.
e) La manca de respecte que comporti vexacions o insults tant de paraula com d’acció.
f) Discriminar greument qualsevol membre de l’Escola per raó de sexe, religió, raça o d’altres circumstàncies socials o personals.
g) El robatori del material escolar o no escolar dins el recinte del centre.
h) La falsificació de qualificacions, informes, comunicats o signatures.
Mesures correctores:
a) Amonestació oral.
b) Amonestació per escrit, comunicada als pares/mares o tutors.
c) Compareixença davant la direcció del centre.
d) Intensificació de la feina docent de l'alumne/a amb treballs adaptats al seu nivell.
e) Restitució del material deteriorat i/o imposició de tasques de reparació de danys.
f) Suspensió del dret d’assistència a classe per un període no superior a cinc dies lectius, durant els quals l’alumne/a s’haurà de presentar al centre i efectuar els treballs acadèmics que se li encomanin.
g) Totes aquestes mesures seran comunicades per la direcció de l’Escola Municipal de Música als pares/mares o tutors dels alumnes, amb especificació de les causes que han originat l'adopció de la mesura correctora.
Sancions per conductes greument perjudicials:
a) Reparació econòmica dels danys causats al material del centre o bé a d’altres membres de la comunitat educativa.
b) Suspensió del dret a participar en activitats complementàries del centre durant un període de temps que no podrà ser superior al que resti per finalitzar el curs acadèmic.
c) Inhabilitació de l’alumne/a per cursar estudis a l'Escola pel període que resti per finalitzar el curs acadèmic corresponent.
d) Inhabilitació definitiva per cursar estudis al centre.
Capítol VIII
Normes generals
1. Les classes perdudes no seran recuperables a excepció que siguin responsabilitat de l’Escola Municipal de Música.
2. S’establirà a principi de curs l’horari de classes i de permanència al centre a proposta de la programació presentada pel personal docent de l’Escola. Els canvis d’horari o de grup podran ser efectuats en el transcurs de l'any escolar si les necessitats docents així ho aconsellen.
3. L’horari serà respectat per tots els alumnes o entitats que puguin fer ús del centre.
4. Les avaluacions i audicions tindran prioritat sobre les classes normals. Qualsevol activitat inclosa en el Projecte educatiu (audicions, recitals, concerts, etc.) serà obligatòria i considerada com a horari lectiu.
5. Els pares/mares o tutors que vulguin informes sobre el desenvolupament dels seus fills o qualsevol altra qüestió, hauran de sol·licitar visita prèvia a la direcció de l’Escola. No es faran entrevistes fora dels horaris prèviament concertats.
6. L’alumne/a es compromet a adquirir el material didàctic i pedagògic que l’Escola consideri indispensable.
7. El tracte entre alumnes i entre aquests i els professors serà sempre respectuós.
8. L'alumne/a haurà de tenir cura dels instruments, instal·lacions i material docent en general i es responsabilitzarà dels desperfectes derivats del mal ús d’aquells.
9. Es delega a favor de la Regidoria d'Educació l'aprovació de l'organització interna anual sobre el funcionament de l'Escola Municipal.
PROGRAMACIÓ GENERAL
1. A PARTIR DE 5 ANYS
-. Iniciació: treball sensorial (P5).
-. Música i Moviment: introducció al llenguatge musical (primer de primària) i rotació d’instruments.
2. A PARTIR DE 7 ANYS
2.1 Estudis bàsics seguint la programació interna de l'Escola.
-. Llenguatge musical.
-. Instrument.
2.2 Amb tercer de llenguatge aprovat, lliure eleccció entre:
a) Instrument amb programació lliure en classe individual o col·lectiva.
b) Preparació per a l'accés al grau mitjà.
2.3 Instruments que no necessiten llenguatge musical.
- Instruments: Guitarra d'acompanyament. Edat mínima: 7 anys.
- Guitarra/baix elèctric. Edat mínima: 7 anys.
- Bateria. Edat mínima: 7 anys.
- Cant. Edat mínima: 16 anys. En el cas d'alumnes d'edats inferiors, si el professor/a considera que l'alumne/a té suficients qualitats, també hi podran accedir.
-. Les classes podran ser col·lectives o individuals, segons l'instrument.
3. ADULTS
- Llenguatge musical.
- Instrument: classe individual.
- Instrument: classe col·lectiva.
4. Assignatures opcionals (dependent de les demandes de cada curs):
- Tallers.
- Cor de cambra.
- Coral infantil.
- Combos.
- Conjunt instrumental"
La qual cosa faig pública per a coneixement general.
Alaior, 23 d'abril de 2014
La batlessa,
Misericordia Sugrañes Barenys