Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 6642
Aprovació definitiva, per acord plenari de 27.03.14, de l'Ordenança municipal per a la recollida de residus municipals i neteja d'espais públics.
Versió PDF
APROVACIÓ DEFINITIVA D'ORDENANÇA MUNICIPAL PER A LA RECOLLIDA DE RESIDUS MUNICIPALS I NETEJA D'ESPAIS PÚBLICS
El Ple municipal, en sessió ordinària celebrada el dia 27 de Març de 2014, va acordar aprovar definitivament, amb resolució expressa de les reclamacions presentades, la nova Ordenança municipal per a la recollida de residus municipals i neteja d'espais públics, el text íntegre de la qual es fa públic, en compliment del que disposa la Llei 20/2006, de 15 de Desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
La present ordenança entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en cumpliment del que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de Desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
ORDENANÇA MUNICIPAL PER A LA RECOLLIDA
DE RESIDUS MUNICIPALS I LA NETEJA D'ESPAIS PÚBLICS
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L'article 45 de la Constitució Espanyola estableix, com a principi rector de la política social i econòmica, el dret de tots a gaudir d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, així com el deure dels poders públics, entre els quals el municipi, de conservar-lo.
En compliment de l'anterior i d'acord amb el bloc de constitucionalitat en matèria de medi ambient, es va aprovar la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que estableix, d'una banda, les competències dels ens locals en matèria de residus en el seu article 12.5, i, de l'altra, en la seva disposició transitòria segona, l'obligació de les entitats locals d'aprovar ordenances que s'adaptin a aquesta llei. Es concreta així el que disposen els articles 25.2 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, que han estat novament redactats per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local en els seus articles 8 i 9.
En compliment de l'anterior previsió, i especialment en l'exercici de les competències legalment atribuïdes a l’Ajuntament de Calvià, es fa imprescindible l'aprovació d'una nova ordenança municipal sobre la recollida de residus.
Aquesta ordenança s'estructura en tres títols, una disposició derogatòria i dues disposicions finals. El Títol I conté les disposicions generals, que incorporen com a novetat, seguint la normativa bàsica, la potestat de l'Ajuntament de recollir els residus comercials no perillosos.
El Títol II es dedica al Servei de Recollida de Residus Municipals, és a dir, els residus domèstics i comercials no perillosos, i distingeix entre diferents tipologies d'usuaris de la recollida i el servei prestat en funció d'aquesta distinció.
El Títol III es dedica al Servei de Neteja Pública i regula aquests aspectes en els usos específics i activitats dels espais públics. També s'inclouen dins aquest capítol els aspectes específics de la neteja de platges.
Finalment el Títol IV aborda la inspecció i sanció, potestats que es vinculen en la Llei 22/2011, de 21 d'abril, de residus i sòls contaminats.
En definitiva, a través d'aquesta Ordenança es pretén fer que el Municipi de Calvià sigui més higiènic, més net i, sobretot, més habitable, i promoure la participació ciutadana en tots els problemes relacionats amb la comunitat. El desenvolupament d'aquest compromís exigeix tant actuacions de vigilància i control com accions proactives, que promoguin campanyes de difusió i conscienciació ciutadana dirigides a generar comportaments positius entre els veïns, els quals han d'exercir un paper actiu en l'assoliment d'un municipi millor.
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
1. Aquesta ordenança té per objecte la regulació, en l'àmbit de les competències de l'Ajuntament de Calvià, de totes les conductes i activitats adreçades al depòsit i recollida de residus municipals i a la neteja d'espais públics, a fi d'aconseguir el millor resultat ambiental global i mitigar els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.
2. En l'exercici de les competències municipals, aquesta Ordenança desenvolupa la legislació estatal i autonòmica en matèria de residus i de règim local i s'ha d'interpretar i aplicar en tot moment d'acord amb la legislació vigent.
3. Totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o depositin residus en el terme municipal de Calvià estan obligades a complir el que disposa aquesta Ordenança, així com les disposicions que dicti l'Ajuntament per desenvolupar-la.
4. Concretament en aquesta ordenança es regula:
a) La neteja dels espais públics pel que fa a l'ús per part dels ciutadans i les accions de prevenció encaminades a evitar la producció innecessària de residus.
b) La gestió dels residus municipals que d'acord amb la legislació vigent sigui competència dels ajuntaments.
c) La millora de la gestió dels residus municipals, en compliment i amb adaptació al que estableix el Pla Director Sectorial per a la Gestió de Residus Urbans de Mallorca (Decret 21/2000, de 18 de febrer, d'aprovació definitiva), i la seva posterior revisió publicada en el BOIB núm. 35, de 9 de març de 2006.
d) Els drets i obligacions de les persones físiques i jurídiques productores i posseïdores de residus municipals que tenguin el seu domicili, depositin o generin residus en el municipi de Calvià
e) La gestió dels «punts nets» o «deixalleria» del municipi de Calvià.
f) Les condicions higienicosanitàries dels espais públics i privats a l'objecte d'evitar riscos en la salut pública o en el medi ambient.
g) L'atenció de les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans.
h) La informació als ciutadans del funcionament dels diferents sistemes de gestió de residus municipals. En aquest sentit, l'Ajuntament ha de publicar mitjançant ban o resolució de Batlia les programacions, freqüències i altres regulacions establertes en aquesta ordenança necessàries per prestar correctament el servei.
5. Les disposicions d'aquesta Ordenança s'han d'entendre sense perjudici de la normativa de rang superior en matèria mediambiental. En definitiva, aquesta Ordenança respon a la necessitat d'aconseguir comportaments ambientalment adequats, tenint en compte la preservació de les condicions estètiques, sanitàries i de netedat dels espais públics i obeint tota la regulació als principis de prevenció, minimització, màxim aprofitament, responsabilitat del productor, que ha d'assumir els costos de l'adequada gestió dels residus que genera, corresponsabilitat solidària, «qui contamina paga i qui danya respon», i en general tots els principis que han de regir les accions i serveis a prestar en un municipi amb un objectiu de sostenibilitat com Calvià.
Article 2. Definicions
A l'efecte de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i dels diferents conceptes rellevants per a aquesta Ordenança, s'ha d'entendre per:
Olis vegetals usats: els residus d'olis vegetals propis de les activitats de fregir domèstiques o dels bars, restaurants, hotels i altres serveis de restauració, així com els olis de conserves. No s'inclouen aquí altres greixos alimentaris.
Bioresidu: residu biodegradable de jardins i parcs, residus alimentaris i de cuina procedents de llars, restaurants, serveis de restauració col·lectiva i establiments de venda al detall, així com residus comparables procedents de plantes de processament d'aliments.
Contenidor (normalitzat): el recipient normalitzat, hermètic, de capacitat variable i autoritzat pels Serveis Municipals que permeti buidar-ne el contingut de forma automàtica i sense cap manipulació manual en els camions que recullen els contenidors.
Deixalleria o punt verd: centre de recollida selectiva de residus de titularitat municipal, tancat, delimitat, que compleix els requisits tècnics mínims d'acord amb la legislació vigent.
Eliminació: qualsevol operació que no sigui la valorització, fins i tot quan l'operació tengui com a conseqüència secundària l'aprofitament de substàncies o energia.
Espai públic: són els espais de domini i ús públic destinats a possibilitar el moviment dels vianants, vehicles o mitjans de transport col·lectius de superfície, habituals en les àrees urbanes, així com l'estada de vianants o l'estacionament de vehicles en aquests espais. També tenen la consideració d'espai públic a l'efecte de neteja, conservació i manteniment les altres zones la conservació i policia de les quals siguin de titularitat i competència municipals, inclosos els parcs, àmbits enjardinats, jardins i altres zones verdes. La responsabilitat de la neteja dels espais públics i dels elements destinats a serveis ciutadans, la titularitat dels quals correspongui a altres entitats públiques, és de les corresponents persones titulars administratives d'aquests espais o serveis públics.
Fracció d'envasos lleugers: les ampolles i envasos de plàstic, com ara ampolles d'aigua i refresc, d'oli, bosses de plàstic de comerç, envasos de iogurt, etc.; pots de plàstic de productes d'higiene personal, com ara cremes, gel de bany, pasta de dents; pots de plàstic de productes de neteja domèstica, com ara detergents, lleixiu, suavitzants; envasos metàl·lics, com ara llaunes de beguda d'acer o alumini, safates i embolcalls d'alumini, llaunes de conserves d'acer o alumini, etc.; envasos brick com ara batuts, llet, suc. Tots aquests envasos han de portar la icona de punt verd.
Fracció d'orgànica: comprèn els residus orgànics propis de la llar, que es produeixen principalment en les cuines quan es manipula, es prepara i es consumeix el menjar, i també els residus procedents de generadors singulars com els mercats municipals, restaurants, hotels, grans superfícies, etc. El contingut de residus impropis (això és, no matèria orgànica) inclòs en la FORM ha de ser com a màxim d'un 10 %.
Fracció de paper-cartó: com ara envasos i caixes de cartó, diaris, revistes, fullets, llibres, bosses de paper, oueres de cartó.
Fracció de branques i restes de poda: residus de jardineria produïts per particulars en els seus domicilis en quantitats i tipologia assimilables a domèstiques.
Fracció de vidre: com ara envasos de vidre (botelles, flascons o pots de vidre).
Gestió de residus: la recollida, el transport i tractament dels residus, inclosa la vigilància d'aquestes operacions, així com el manteniment posterior al tancament dels abocadors, incloses les actuacions realitzades en qualitat de negociant o agent segons les definició de la Llei 22/2011, de 8 de juliol, de residus i sòls contaminats.
Gestor de residus: la persona o entitat, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació que faci qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no el productor.
Mesures fitosanitàries: són les mesures adoptades per protegir la vida humana o animal (additius, contaminants, toxines o organismes patògens en els productes alimentaris, les begudes o els pinsos, malalties transmeses per les plantes o els animals, plagues, malalties o organismes patògens) i un país (perjudicis resultants de l'entrada, radicació o propagació de plagues).
Posseïdor de residus: el productor de residus o una altra persona física o jurídica que estigui en possessió de residus.
Prevenció: conjunt de mesures adoptades en la fase de concepció i disseny, de producció, de distribució i de consum d'una substància, material o producte, per reduir-ne:
- La quantitat de residu, fins i tot mitjançant la reutilització dels productes o l'allargament de la vida útil dels productes.
- Els impactes adversos sobre el medi ambient i la salut humana dels residus generats, incloent-hi l'estalvi en l'ús de materials o energia. El contingut de substàncies nocives en materials i productes.
Productor de residus: qualsevol persona física o jurídica l'activitat de la qual produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions de tractament previ, de mescla o d'un altre tipus, que ocasionin un canvi de naturalesa o de composició d'aquests residus. En el cas de les mercaderies retirades pels serveis de control i inspecció en les instal·lacions frontereres, es considera productor de residus al representant de la mercaderia, o bé a l'importador o exportador d'aquesta.
Punts P: son les ubicacions concretes de les zones P en les quals s'han de depositar els contenidors privats perquè siguin recollits pels Serveis Municipals. El llistat n'ha de ser públic i acordat tant com sigui possible amb els diferents actors socials implicats.
Rebuig: són els residus domiciliaris no inclosos en cap de les fraccions residuals definides i que, encara que formin part d'alguna d'elles, no són valoritzables o no tenen un sistema o contenidor específic de recollida. Dins aquesta fracció s'hi englobarien, entre d'altres: bolquers, paper de cuina, paper higiènic, plats, tassons, guants de goma, penjadors, joguines no electròniques i sense piles, paelles, casseroles i altres elements de parament similars; si no hi ha recollida específica d'orgànica, s'hi ha d'incloure la matèria orgànica i les restes de menjar, excepte els olis vegetals usats.
Reciclat: tota operació de valorització mitjançant la qual els materials de residus són transformats de nou en productes, materials o substàncies, tant si és amb la finalitat original com amb qualsevol altra finalitat. Inclou la transformació del material orgànic, però no la valorització energètica ni la transformació en materials que s'hagin d'usar com a combustibles o per a operacions de rebliment.
Recollida: operació consistent a apilar residus, inclosa la classificació i emmagatzematge inicials, per transportar a una instal·lació de tractament.
Recollida especial: la recollida separada d'utilització optativa per part de l'usuari.
Recollida separada/selectiva: la recollida en la qual el flux de residus es manté per separat, segons en sigui el tipus i naturalesa, per facilitar-ne un tractament específic.
Residu: qualsevol substància o objecte rebutjat pel seu posseïdor o que aquest tengui la intenció o l'obligació de rebutjar.
Residus comercials: residus generats per l'activitat pròpia del comerç, a l'engròs i al detall, dels serveis d'hostaleria, restauració i bars, de les oficines i dels mercats i fires, així com de la resta del sector serveis.
Residus d'aparells elèctrics o electrònics: aparells elèctrics i electrònics, els seus materials, components, consumibles i subconjunts que els componen, a partir del moment en què passen a ser residus.
Residus de construcció i demolició domèstics: qualsevol residu que es generi en una obra de construcció o demolició en un domicili particular, comerç, oficina o immoble del sector serveis, de senzilla tècnica i escassa entitat constructiva i econòmica, que no suposi alteració del volum, de l'ús, de les instal·lacions d'ús comú o del nombre d'habitatges i locals, i que no requereixi projecte signat per professionals titulats.
Residus domèstics: residus generats a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques. Es consideren també residus domèstics els similars als anteriors generats en serveis i indústries. S'inclouen també en aquesta categoria els residus que es generen a les llars d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus de construcció i demolició domèstics procedents d'obres de construcció i reparació domiciliària. Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges i els animals domèstics morts.
Residus municipals: els residus de competència municipal, que són:
- Els residus domèstics.
- Els residus comercials no perillosos segons l'establert per l'Ajuntament d'acord amb el que preveu aquesta Ordenança.
Residus industrials: els que resulten dels processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial, excloses les emissions a l'atmosfera regulades en la Llei 34/2007 de 15 de novembre.
Residu perillós: residu que presenta una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l'annex III de la Llei de residus (Llei 22/2011, de 8 de juliol, de residus i sòls contaminats), o la normativa que la substitueixi, i aquell que pugui aprovar el Govern de conformitat amb l'establert en la normativa europea o en els convenis internacionals dels quals Espanya sigui part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.
Residus domèstics perillosos: els residus definits com a perillosos d'origen domèstic. A les fraccions separades de residus perillosos generats a les llars no els seran aplicables les obligacions derivades de la seva consideració com a residus perillosos fins que no siguin acceptades per una entitat o empresa registrada per a la seva recollida o tractament.
Residus sanitaris assimilables a domèstics: són els generats com a conseqüència de les activitats sanitàries prestades en centres sanitaris, com ara hospitals, clíniques i sanatoris, consulta de professionals liberals, centres sociosanitaris, centres veterinaris, etc., que no tenen la qualificació de perillosos i que, d'acord amb la normativa, no exigeixin requisits especials de gestió.
Residus tèxtils: inclou restes de roba, draps, calçat i altres peces de vestir de pell, que es generen de forma ordinària en els habitatges particulars.
Residus voluminosos: els residus que per les seves característiques (dimensions, pes, propietats) no poden ser objecte de recollida ordinària.
Reutilització: qualsevol operació mitjançant la qual productes o components de productes que no siguin residus s'utilitzen novament amb la mateixa finalitat per a la qual varen ser concebuts.
SIG (Sistema Integrat de Gestió): la seva missió és el disseny i desenvolupament de sistemes de gestió encaminats a la recollida selectiva i recuperació d'envasos usats i residus d'envasos del seu àmbit, a fi de garantir el compliment dels objectius de reducció, reciclatge i valoració definits en la Llei 11/97, de 24 d'abril, d'envasos i residus d'envasos.
Sostenibilitat: característica o estat segons el qual poden satisfer-se les necessitats de la població actual i local sense comprometre la capacitat de generacions futures o de poblacions d'altres regions de satisfer les seves necessitats.
Tractament: les operacions de valorització o eliminació, inclosa la preparació anterior a la valorització o eliminació.
Valorització: qualsevol operació el resultat principal de la qual sigui que el residu serveixi a una finalitat útil en substituir altres materials, que d'una altra manera s'haurien utilitzat per complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció en la instal·lació o en l'economia en general.
Abocaments: els qui es fan directament o indirectament en les aigües continentals així com en la resta del domini públic hidràulic, qualsevol que en sigui el procediment o tècnica utilitzada.
Zones P: són els carrers de primera línia turística del municipi on es fa una recollida personalitzada de les fraccions de cartó, vidre i rebuig. En aquests carrers no hi ha contenidors en els espais públics per tal de millorar la imatge del municipi. El llistat n'ha de ser públic i acordat tant com sigui possible amb els diferents actors socials implicats.
Per a qualsevol definició no recollida en aquesta ordenança, s'ha d'assumir l'indicat en la Llei 22/2011, de 8 de juliol, de residus i sòls contaminats, o normativa que la substitueixi.
Article 3. Competències locals
1. L'Ajuntament de Calvià és competent per recollir els residus municipals generats i depositats en el municipi en la forma que s'estableix en aquesta Ordenança i en els termes previstos en la legislació de residus estatal i autonòmica, així com en la legislació de règim local.
2. Correspon a l'Ajuntament de Calvià la potestat de vigilància, inspecció i sanció en l'àmbit de les seves competències.
3. L'Ajuntament de Calvià assumeix les competències de:
a) Aprovar en el marc de les seves competències i en coordinació amb el pla nacional marc i amb els plans autonòmics de gestió de residus el seu propi programa de gestió de residus i/o el seu programa de prevenció de residus.
b) Recollir i gestionar els residus domèstics en els termes que estableix aquesta Ordenança.
c) Recollir i gestionar els residus comercials no perillosos en els termes que estableix aquesta Ordenança.
d) Recollir i gestionar els residus domèstics industrials en els termes que estableix aquesta Ordenança.
Article 4. Forma de gestió dels serveis municipals
1. L'Ajuntament de Calvià ha de prestar els serveis de neteja pública i recollida de residus municipals (domèstics, residus comercials no perillosos i residus domèstics generats en comerços o indústries) en els termes previstos en aquesta ordenança conformement als sistemes tècnics i organitzatius que en cada moment consideri més convenients per als interessos del municipi, tenint en compte l'eficiència des del punt de vista operatiu i econòmic, així com la qualitat del servei prestat a les persones usuàries.
2. Per raons d'eficiència i economia d'escala, constitueix una competència reservada a l'Ajuntament la prestació del servei de neteja viària i recollida de residus municipals (domèstics, residus comercials no perillosos i residus domèstics generats en les indústries), que està obligat a gestionar mitjançant qualsevol de les formes previstes en la normativa en matèria de règim local.
Article 5. Drets i deures generals dels ciutadans
1. Totes les persones físiques o jurídiques que tenguin el seu domicili o generin residus en el municipi de Calvià:
1. Estan obligades a evitar i prevenir la producció innecessària de residus i el seu depòsit en els espais públics fora dels recipients destinats a aquesta finalitat.
2. Estan obligades a complir amb la forma de presentació (dies, horaris, tipologia de contenidors, ubicació, etc.) de residus establerta en aquesta ordenança, així com la separació de les fraccions reciclables.
3. Estan obligades a complir aquesta Ordenança i disposicions complementàries que dicti la Batlia en l'exercici de les seves facultats. En igual mesura ho estan els visitants i transeünts en els aspectes d'aquesta Ordenança que els afectin.
4. Són responsables de lliurar els residus municipals per a la seva correcta gestió. La seva responsabilitat conclou quan els hagin lliurat en els termes previstos en aquesta Ordenança i en la resta de normativa aplicable.
5. Són responsables de gestionar correctament els residus no municipals. Amb aquesta finalitat, han de:
a) Mantenir els residus en condicions adequades d'higiene i seguretat mentre es trobin en poder seu.
b) Lliurar els residus en condicions adequades de separació per fraccions als gestors de residus, d'acord amb el que disposi la normativa aplicable.
c) Disposar del document acreditatiu de la correcta recollida i gestió de residus.
d) Tenen dret a denunciar les infraccions de les quals tenguin coneixement en relació a l'incompliment d'aquesta Ordenança i l'Ajuntament ha d'atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, i exercir les accions que en cada cas corresponguin.
Article 6. Servei d'Inspecció
1. L'exercici de les funcions d'inspecció i vigilància del compliment del que disposa aquesta Ordenança correspon a l'Ajuntament per mitjà del personal degudament habilitat.
2. El personal a què fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions inspectores té la condició d'agent de l'autoritat i està facultat per accedir sense avís previ a les instal·lacions en les quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels diferents elements del sistema de recollida de residus, com ara contenidors i bosses d'escombraries, ja siguin públics o privats.
3. Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables d'establiments comercials, indústries i altres activitats objecte d'aquesta Ordenança han de, d'acord amb la normativa aplicable, facilitar i permetre al personal a què fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions d'inspecció, l'accés a les citades instal·lacions, així com prestar-los col·laboració i facilitar-los la documentació necessària per exercir aquestes tasques d'inspecció.
Article 7. Taxes i preus públics
L'Ajuntament ha d'establir en l'Ordenança fiscal les taxes, i si escau preus públics, corresponents a la prestació dels serveis que per llei siguin objecte de dites taxes, i les persones usuàries els han de pagar.
Article 8. Foment d'activitats mediambientals
1. Amb la finalitat de fomentar les accions preventives i una major implicació en la gestió mediambiental dels residus municipals per part dels diferents actors implicats, l'Ajuntament pot establir sistemes de col·laboració, ajuts econòmics, reduccions de taxes o altres accions encaminades a:
a) Disminuir la producció de residus.
b) Millorar la neteja del municipi i el seu medi ambient.
c) Millorar la qualitat i quantitat dels materials adreçats a reutilitzar, reciclar, recuperar i valoritzar els residus.
d) Separar els materials en origen o instal·lar sistemes de reducció de volum o pes dels materials per reduir-ne els costos de recollida o l'impacte ambiental.
2. L'Ajuntament ha de promoure la realització de campanyes i jornades de sensibilització i educació en matèria de gestió de residus. Amb aquesta finalitat pot, entre d'altres, signar convenis i acords de col·laboració amb entitats públiques i privades. Així mateix, l'Ajuntament, amb l'objectiu de promoure la gestió separada de residus, ha d'informar a través del seu web del tractament final d'aquests.
TÍTOL II
RECOLLIDA DE RESIDUS MUNICIPALS
Capítol I
Condicions generals i àmbit d'aplicació dels serveis
Article 9. Obligacions generals
1. L'Ajuntament ha de prestar el servei de recollida de residus municipals, servei que és de prestació obligatòria per part de l'Ajuntament i de recepció obligatòria per les persones físiques o jurídiques que tenguin el seu domicili o generin residus en el municipi de Calvià considerats productors o posseïdors de residus municipals. Els residus municipals s'han de lliurar en les condicions establertes en aquesta ordenança i segons les instruccions que s'estableixin.
2. No obstant el que disposa el paràgraf anterior, els Serveis Municipals només estan obligats a recollir els residus municipals generats en terrenys classificats com a urbans que a més comptin amb camins, places, carrers o passejos de domini i ús públic, la conservació i la policia dels quals siguin de competència municipal i permetin el trànsit dels vehicles adscrits al servei de recollida.
3. Els productors o posseïdors de residus de Calvià que tenguin el domicili en sòl rústic han de depositar els seus residus en qualsevol dels contenidors del municipi de Calvià.
4. En les colònies, poblats, establiments o complexos turístics, etc., amb carrers interiors o cambres d'escombraries específics on no hi sigui possible l'accés del vehicle de recollida de residus, el propietari, les comunitats o residents han de traslladar amb els seus propis mitjans els residus al lloc més proper on pugui accedir el camió recol·lector, d'acord amb el que estipula aquesta ordenança i les instruccions que s'estableixin amb aquesta finalitat.
5. El productor o el posseïdor de residus domèstics perillosos o residus les propietats dels quals en dificulten la gestió han d'adoptar mesures per eliminar o reduir aquestes característiques i depositar-los en la forma i lloc establerts pels Serveis Municipals o normativa corresponent.
6. Queda prohibit l'abandonament o manipulació de residus en qualsevol espai públic a excepció dels autoritzats expressament i en les condicions i amb els requisits definits per l'Ajuntament.
7. Les persones infractores estan obligades a retirar els residus abandonats, així com a netejar l'espai que haguessin embrutat. En cas d'incompliment, l'Ajuntament ha de procedir a l'execució d'aquesta obligació i s'imputaran a les persones responsables els costos corresponents als serveis prestats, sense perjudici de la imposició de les sancions que corresponguin.
8. Es prohibeix la instal·lació de trituradores de residus que evacuïn els productes a la xarxa de sanejament.
9. Es prohibeix evacuar qualsevol tipus de residu no fecal per la xarxa de clavegueram.
10. Es prohibeix evacuar qualsevol tipus de residu a la xarxa de pluvials. Especialment no s'hi pot abocar cap tipus d'aigües fecals, olis, pintures, etc.
11. Els restaurants, bars, hotels i altres serveis de restauració han de disposar de contenidors adequats per abocar-hi olis usats i lliurar-los al gestor degudament autoritzat.
12. Les persones o entitats són responsables dels danys, molèsties o riscos causats pels seus residus fins que se'n produeixi el depòsit en els contenidors normalitzats instal·lats en els espais públics, en la deixalleria municipal, o fins que es posin a la disposició dels Serveis Municipals en les condicions i amb els requisits que s'estableixin.
13. Els residus, una vegada depositats en els contenidors destinats a aquesta finalitat i instal·lats en els espais públics, en la deixalleria municipal, o en llocs a la disposició dels Serveis Municipals en les condicions i amb els requisits que s'estableixin, adquireixen el caràcter de propietat municipal.
14. Es prohibeix seleccionar o retirar per al seu aprofitament qualsevol classe de residu que els Serveis Municipals hagin posat en disposició de recollida. Així mateix es prohibeix qualsevol tipus de manipulació de residus en els espais públics.
15. Tots els ciutadans estan obligats a fer una separació domiciliària i en els llocs de treball dels seus residus domèstics de totes les fraccions que tenguin una recollida específica a la zona del seu domicili.
16. Qui desenvolupi una activitat empresarial o professional dins el municipi que produeixi residus perillosos té l'obligació de comunicar-ho als òrgans competents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de sol·licitar les autoritzacions administratives pertinents.
17. Queda terminantment prohibit depositar residus en contenidors no normalitzats o no autoritzats pels Serveis Municipals.
18. Queda terminantment prohibit eliminar residus mitjançant incineració en terrenys o espais públics o privats. Pel que fa a l'eliminació dels residus d'origen vegetal (cremes, etc.), queda terminantment prohibit incinerar-los excepte en els casos degudament justificats, que requeriran l'oportuna autorització municipal.
19. Totes les persones físiques i jurídiques estan obligades a complir les disposicions d'aquest Títol i les que, en matèria de neteja general i de manteniment de l'ornament públic, aprovi en qualsevol moment l'Ajuntament en l'exercici de les seves facultats.
Article 10. Empreses de tatuatges, pírcings i altres tècniques
Les empreses de tatuatges, pírcings i altres tècniques han de complir el Decret 43/2003, de 2 de maig, pel qual s'estableixen les normes higièniques i sanitàries que regulen aquestes pràctiques, a més de tota la normativa que vigeixi en cada moment. L'eliminació dels residus sanitaris, inclosos els objectes tallants o punxants d'un sol ús, s'ha de fer de conformitat amb el que preveu el Decret 136/1996, de 5 de juliol, d'ordenació de la gestió dels residus sanitaris.
Article 11. El servei de recollida
El servei de recollida comprèn les següents actuacions:
1. Si n'és el cas, traslladar els contenidors de residus als vehicles que en fan la recollida i el buidatge i tornar-los als seus punts originaris.
2. Traslladar els residus des dels punts de recollida i buidar-los en els vehicles de recollida.
3. Transportar i descarregar els residus en les instal·lacions de gestió adequades.
4. Retirar les restes abocades a conseqüència de les anteriors operacions.
5. Mantenir, rentar i reposar els contenidors i altres punts de recollida municipal, amb excepció d'aquells contenidors que siguin d'ús exclusiu.
6. Mantenir, rentar i reposar els vehicles de recollida.
Article 12. Classificació dels serveis de recollida
1. A l'efecte del que disposa aquesta ordenança, el servei de recollida de residus es classifica en ordinari i especial.
2. La recollida ordinària és un servei de prestació obligatòria que ha de dur a terme l'Ajuntament, d'acord amb el que disposa aquesta ordenança.
3. La recollida especial pot ser prestada per l'Ajuntament únicament quan l'usuari ho sol·liciti i, si escau, pot reportar la corresponent taxa o preu públic
4. Són objecte de recollida ordinària les següents categories de residus:
a) Els residus domèstics procedents de llars particulars.
b) Els residus domèstics d'origen industrial, comercial i d'altres serveis, així com els sanitaris assimilables a domèstics quan no superin les quantitats diàries assimilables a una llar particular.
c) Els residus comercials no perillosos.
d) Els procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges.
e) Els recollits a través de Punt Net (deixalleria).
5. Poden ser objecte del servei de recollida especial les següents categories de residus quan no formin part de la recollida ordinària definida anteriorment:
a) Animals domèstics morts.
b) Residus de podes i altres residus de jardineria quan la quantitat no superi la definida pels Serveis Municipals i es generin en un domicili particular.
c) Els residus voluminosos quan la quantitat no superi la definida pels Serveis Municipals i es generin en un domicili particular.
d) Els residus d'aparells elèctrics i electrònics quan la quantitat no superi la definida pels Serveis Municipals i es generin en un domicili particular.
e) Si un domicili o una entitat pública o privada, a la qual habitualment se li retira una quantitat concreta i específica de residus, per qualsevol causa s'hagués de desprendre de residus en quantitats majors a les normals i de forma puntual, no pot treure'ls conjuntament amb els residus habituals. Aquells tenen consideració de residus de recollida especial i se n'ha de sol·licitar la retirada als Serveis Municipals, els quals faran el servei, i pel qual es pot passar el càrrec oportú.
6. L'Ajuntament ha de definir les quantitats màximes i orígens dels residus detallats en l'apartat anterior perquè puguin ser objecte de recollida especial.
7. La sol·licitud de qualsevol dels serveis municipals especials de recollida ha de fer-se telefònicament o per qualsevol altre mitjà de comunicació amb els Serveis Municipals.
8. Correspon a la persona usuària del servei depositar els residus de què es tracti en el lloc que el servei li hagi indicat, respectant les dates, horaris i altres condicions que s'hagin establert.
Capítol II
Tipologia de persones usuàries de la recollida
Article 13. Generadors domèstics
Per aquesta norma té la consideració de generador domèstic tota persona física o jurídica que posseeixi residus per mor que desenvolupa una activitat generadora de residus municipals. S'inclouen en aquesta tipologia:
a) Tots els habitants del municipi, ja en siguin de dret o de fet.
b) Tots els ocupants dels habitatges situats dins el municipi, ja en siguin ocupants habituals o visitants.
c) Tots els responsables i els empleats dels comerços, de les empreses de serveis, de les oficines i de les indústries situades dins el municipi, independentment que estiguin empadronats en un altre municipi, que no estiguin qualificats com a generadors singulars qualificats.
Article 14. Generadors singulars
1. Són els productors o posseïdors de residus que reben aquesta classificació per part del municipi on estan establerts per poder ordenar-ne i millorar-ne la recollida selectiva. Aquesta qualificació va en funció de les característiques (qualitat i quantitat) dels residus produïts, localització, tipus d'activitat i criteris ambientals i econòmics.
Article 15. Generadors singulars qualificats
1. La condició de generador singular qualificat i, per tant, la inclusió en la llista de generadors singulars qualificats, l'atorguen els Serveis Municipals en funció d'una sèrie de criteris objectius establerts pel Pla Director Sectorial per a la Gestió de Residus Urbans de l'Illa de Mallorca. El sistema de recollida de les fraccions reciclables i, per tant, els drets, deures i obligacions dels generadors singulars depèn de si tenen o no la condició de qualificats.
2. La llista de generadors singulars qualificats és pública i ha de ser actualitzada permanentment amb altes i baixes, perquè s'hi puguin incorporar nous generadors singulars qualificats.
3. Els generadors singulars qualificats han de disposar d'un servei de recollida porta per porta, si es troba implantat, de les fraccions de paper i cartó, vidre, envasos lleugers i/o matèria orgànica, i en tot cas han de complir les següents condicions:
a) Han de disposar en les seves instal·lacions d'un o més contenidors específics per emmagatzemar la fracció objecte de recollida situat en un espai de fàcil accés i que permeti la mobilitat del camió de recollida. Els contenidors han de ser propietat de l'establiment i la seva neteja i manteniment va a càrrec seu. S'han de complir les instruccions que estableixin els Serveis Municipals en relació a aquests espais.
b) Si l'establiment no disposa de l'espai suficient per col·locar els contenidors específics, en funció de la fracció objecte de recollida s'ha d'optar per una solució alternativa, que han d'establir els Serveis Municipals.
c) Els generadors singulars qualificats no poden fer ús dels contenidors selectius instal·lats en els espais públics o de la deixalleria del municipi.
d) Les fraccions no poden tenir impropis, és a dir, altres materials no inclosos en la fracció objecte de recollida. Si les proporcions d'impropis són superiors al percentatge en pes permès en planta o SIG, no es farà la recollida i es podran aplicar les sancions corresponents.
Article 16. Generadors singulars no qualificats
1. Poden gestionar les seves fraccions objecte de recollida selectiva amb les mateixes condicions que els residents, és a dir, fent ús dels contenidors en via pública o de la deixalleria del municipi. Si el volum de residus a aportar posa en perill la saturació dels contenidors, s'hauran de transportar fins a la deixalleria del municipi.
2. En cas que els Serveis Municipals estableixin un sistema específic de recollida selectiva per a aquest col·lectiu o part d'ell, aquests s'hauran d'adaptar a la nova situació de la manera que s'estableixi.
Capítol III
Recollida a generadors domèstics
Article 17. Forma de prestació del servei a generadors domèstics
1. Els Serveis Municipals s'han de fer càrrec de retirar els residus municipals i assimilats, servei que és de prestació obligatòria per part de l'Ajuntament i de recepció obligatòria per a les persones usuàries.
2. Segons l'origen i la classe de residus, per una banda, i també en funció de les característiques urbanístiques dels diferents barris i zones del municipi, els Serveis Municipals poden adoptar els sistemes i modalitats que considerin més adequats en cada situació.
3. Els Serveis Municipals poden introduir en les diferents modalitats, sistemes, horaris i freqüències de recollida de residus municipals les modificacions que siguin més convenients per millorar la prestació d'aquest servei.
Article 18. Depòsit mitjançant contenidors en via pública
1. El depòsit dels residus domèstics en els contenidors públics s'ha d'efectuar obligatòriament i exclusivament en els contenidors normalitzats més propers al domicili; s'ha d'evitar en qualsevol cas el desbordament o col·locació dels residus fora del contenidor.
2. Queden prohibits els abocaments de líquids o residus a granel, en poals, caixes o similars.
3. Es prohibeix depositar en els contenidors qualsevol tipus de residus que no correspongui a la fracció a la qual va destinat el contenidor en concret.
4. Es prohibeix depositar residus líquids, tòxics o perillosos, materials en combustió, i objectes metàl·lics o voluminosos que puguin avariar el camió recol·lector o causar danys al personal de recollida.
5. Si, com a conseqüència d'una deficient presentació dels residus, es produeixen abocaments en els espais públics, la persona usuària causant serà responsable de netejar la brutícia ocasionada.
6. Els residus de la fracció rebuig s'han de depositar en els seus contenidors específics en bosses de plàstic que no es puguin esqueixar fàcilment i perfectament tancades. Una vegada depositat el residu a l'interior del contenidor s'ha de tancar la tapa d'aquest. Sempre s'han de depositar els residus a l'interior del contenidor, en cap cas damunt del contenidor o en terra.
7. Els residus de la fracció paper-cartó s'han de depositar en els contenidors específics i identificats (color blau) de forma plegada o trossejada si així ho requereix el volum del residu, per tal que càpiga per la boca del contenidor. En qualsevol cas, s'han de depositar de manera que no obstrueixin o impossibilitin nous depòsits. Abans de depositar els residus, els ciutadans n'han d'eliminar totes les restes metàl·liques i de plàstic, així com de paper-cartó brut. Queda prohibit depositar residus que no siguin de la fracció paper-cartó en els contenidors específics de color blau.
8. Els residus de la fracció envasos lleugers s'han de depositar en els contenidors específics i identificats (color groc) de forma plegada, si així ho requereix el volum del residu, per tal que càpiga per la boca del contenidor. En qualsevol cas, s'han de depositar de manera que no obstrueixin o impossibilitin nous depòsits. Si aquests envasos continguessin restes de matèria orgànica, com per exemple restes d'aliments, els ciutadans els han de buidar completament amb caràcter previ a fi d'eliminar qualsevol resta d'aquestes substàncies. Queda prohibit depositar residus que no siguin de la fracció envasos en els contenidors específics de color groc.
9. Els residus de la fracció vidre s'han de depositar en els contenidors específics i identificats (color verd) sense bossa ni tap i totalment buits. Queda prohibit depositar residus que no siguin de la fracció vidre en els contenidors específics de color verd.
10. En el cas que s'estableixi la recollida en via pública de la fracció orgànica, aquesta s'ha de depositar en els contenidors específics i identificats (color marró), en bosses compostables, que no es puguin esqueixar fàcilment i perfectament tancades. Queda prohibit depositar residus que no siguin de la fracció orgànica en els contenidors específics de color marró. Mentre no s'estableixi la recollida d'aquesta fracció, la fracció orgànica s'ha de recollir com a rebuig en el cas dels residents. No obstant això, els ciutadans poden dur a terme el compostatge dels esmentats residus en els seus domicilis particulars pels seus propis mitjans, sempre que no ocasionin molèsties o olors als veïns.
11. La fracció de restes de poda o altres tasques de jardineria fetes per particulars s'han de recollir amb petició prèvia als Serveis Municipals, que els han d'indicar les condicions i requisits de la recollida d'aquests residus. En el cas que sigui necessari, es pot exigir la separació de determinades fraccions, com ara les restes de palmera, en les condicions fixades. Alternativament, els residents particulars empadronats poden fer-ne el depòsit a la deixalleria. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte altres normatives reguladores aplicables de caràcter fitosanitari amb l'objectiu d'evitar la proliferació de plagues que afectin arbres i plantes en general.
12. La recollida de residus voluminosos, estris o mobles, residus d'aparells elèctrics o electrònics, o altres residus que es determinin, s'ha de posar en coneixement dels Serveis Municipals, que han d'indicar les condicions i requisits de la recollida d'aquests residus. Com alternativa, els generadors singulars domèstics, amb domicili en el municipi de Calvià, poden depositar-los a la deixalleria..
13. Els Serveis Municipals poden instal·lar contenidors per recollir altres fraccions de residus municipals, com ara residus tèxtils, olis vegetals, etc., prestant el servei amb els seus propis mitjans o a través d'un gestor autoritzat.
14. Com a regla general, els contenidors utilitzats per recollir residus domèstics d'origen domiciliari s'han d'instal·lar en els espais públics.
15. Les persones usuàries estan obligades a aprofitar la màxima capacitat del contenidor comprimint i plegant tant com sigui possible les caixes i objectes voluminosos.
16. Quan els contenidors estiguin proveïts de tapa, els usuaris la tancaran una vegada depositats els residus.
17. Els Serveis Municipals són els responsables de la neteja i manteniment dels contenidors instal·lats en via pública.
Article 19. Nombre, volum i ubicació de contenidors en via pública
1. Els Serveis Municipals han de decidir el nombre de contenidors a instal·lar, tenint en compte les indicacions del Pla Director Sectorial per a la Gestió de Residus Urbans de Mallorca. Tot i així, s'han d'atendre les peticions dels particulars, comerciants i usuaris en general quant a nombre, volum i ubicació dels contenidors. Els Serveis Municipals han de ser els qui prenguin la decisió final d'aquestes peticions tenint en compte criteris tècnics.
2. Els contenidors s'han de situar prop de la persona usuària i s'ha de garantir com a mínim un contenidor de rebuig cada 100 habitants i un contenidor d'envasos, cartó i vidre cada 300 habitants de població mitjana anual.
3. Els Serveis Municipals poden establir reserves d'espais (bol·lards, pilons en U invertida, defenses, etc.), així com reculades en les voreres per ubicar i fixar els contenidors en la via o espais públics.
4. Es prohibeix estacionar vehicles davant els contenidors o en llocs que en dificultin el trasllat o les operacions de càrrega i descàrrega.
5. En cap cas les persones usuàries poden moure els contenidors dels llocs on han estat situats pels Serveis Municipals.
Article 20. Programació de serveis
L'Ajuntament ha de fer pública la programació i mitjans previstos per prestar els serveis de recollida de contenidors en via pública. Els Serveis Municipals poden introduir les modificacions que, per motius d'interès públic, tenguin per convenients, i han de divulgar amb la suficient antelació els canvis en l'horari, forma o freqüència de prestació del servei, a excepció de les disposicions dictades per la Batlia en cas d'emergència.
Article 21. Horari per al depòsit de residus
1. Els residus (no subjectes a recollida selectiva) s'han de depositar a l'interior dels contenidors en els horaris establerts mitjançant ban o resolució de Batlia, a la qual s'ha de donar la deguda publicitat.
2. Els Serveis Municipals poden modificar l'horari de presentació de residus de forma particular i per raons degudament justificades.
3. La utilització dels contenidors per a la recollida selectiva d'envasos i paper cartó no està subjecta a cap horari.
4. Queda prohibit depositar els residus de la fracció vidre en els contenidors dels espais públics en l'horari comprès entre les 22 h i les 6 h.
Article 22. Depòsit mitjançant bosses
En determinades zones amb unes característiques específiques d’extensió i nombre d'habitants es pot efectuar la recollida mitjançant bosses, sense instal·lació de contenidors en els espais públics. La disposició de les bosses s'ha de fer deixant-les tancades a la vorera, cantonada o lloc habilitat, davant l'entrada de cadascun dels habitatges o edificis. Només en podem fer la recollida els Serveis Municipals. Les bosses s'han de depositar en els horaris establerts mitjançant ban o resolució de Batlia, a la qual s'ha de donar la deguda publicitat.
Article 23. Contenidors d'ús exclusiu
1. Els Serveis Municipals, en circumstàncies especials, poden exigir la ubicació dels recipients per a la recollida a l'interior dels immobles, locals de negoci i establiments en general.
2. Els Serveis Municipals poden autoritzar, amb sol·licitud prèvia justificada de les persones interessades, que els recipients romanguin a l'interior dels immobles o establiments.
3. Els contenidors s'han de col·locar sobre la vorera al més a prop possible de la vora o en el lloc que estableixin els Serveis Municipals per fer-ne la recollida.
4. Si la recollida es fa directament de la cambra d'escombraries, els contenidors han de ser totalment accessible als serveis de recollida dins l'horari de prestació del servei i han de mantenir-se en perfectes condicions de seguretat, higiene i netedat.
5. Quan els contenidors siguin d'ús exclusiu, el seu manteniment i renovació van a càrrec dels propietaris.
6. Els contenidors han d'estar identificats amb un codi únic d'identificació, el carrer i nombre de l'habitatge o local i el nom comercial, si escau. També s'ha d'especificar el tipus de fracció de recollida del contenidor.
Article 24. Recollida de residus municipals voluminosos i restes de poda
1. Els residus municipals voluminosos i les restes de poda d'origen domiciliari (exceptuant-ne les restes de poda afectades per normes que regulen la prevenció per riscos fitosanitaris) han de ser objecte, prèvia petició, d'una recollida municipal especial i personalitzada en el portal de l'immoble per part dels Serveis Municipals. Els residus voluminosos i restes de poda d'origen domiciliari també poden ser traslladats directament pels seus posseïdors a la deixalleria municipal.
2. Els residus d'aparells elèctrics i electrònics domèstics poden ser lliurats al distribuïdor en el moment de comprar-ne un de nou, depositats en la deixalleria o sol·licitar-ne la recollida municipal especial.
3. Per al correcte funcionament de la recollida de restes de poda es pot establir la separació de les restes de poda de palmera o altres materials, si així fos necessari, i s'han d'atendre les prescripcions fitosanitàries establertes.
4. La recollida domiciliària de residus voluminosos ha de respondre a un màxim de peces definit pels Serveis Municipals per petició i dia de recollida, per tal d'optimitzar la cobertura del servei i poder respondre al màxim d'usuaris.
5. L'Ajuntament ha de disposar d'un servei permanent d'atenció a la ciutadania per atendre les sol·licituds de recollida domiciliària d'aquests residus.
6. En cas d'abandonament o mal ús del servei de recollida específica, la persona responsable s'ha de fer càrrec del cost de la retirada dels residus voluminosos o restes de poda abandonats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin.
Article 25. Recollida de residus domèstics en la deixalleria
1. La deixalleria és una instal·lació de titularitat municipal destinada a l'aportació de residus d'àmbit domèstic i separats en origen per als quals no hi ha recollida específica generalitzada.
2. Poden usar la deixalleria els generadors domèstics amb domicili en el municipi de Calvià per al depòsit de residus domèstics.
3. Les persones usuàries, en entrar-hi, han d'identificar-se degudament al personal autoritzat i informar del material que volen depositar.
4. Les persones usuàries han de seguir sempre les indicacions del personal de les instal·lacions.
5. En qualsevol cas, sempre s'ha de seguir la normativa interna pròpia de la deixalleria aprovada en cada moment, en la qual s'estableixen els residus admissibles, els usuaris, els horaris i la forma de lliurament de cada residu.
6. No està permès treure material depositat dins els contenidors de la deixalleria per destinar-lo a aprofitaments privatius.
7. No està permesa la descàrrega de residus en zones diferents a les destinades a aquesta finalitat, així com l'incompliment de les instruccions del personal de la deixalleria.
8. Només amb l'autorització expressa de l'Ajuntament es permet la descàrrega de qualsevol altre tipus de residus, qualsevol en sigui l'origen.
9. No està permès l'abandonament de cap dels residus fora del recinte de la deixalleria ni abocar-los-hi fora de l'horari d'obertura sense autorització expressa de l'Ajuntament.
Capítol IV
Recollida a generadors singulars qualificats
Article 26. Recollida a generadors singulars qualificats
1. Els generadors singulars qualificats han de complir els deures i obligacions que estableix aquesta condició en el Pla Director Sectorial per a la Gestió de Residus Urbans de Mallorca.
2. Han de disposar dels seus propis contenidors situats dins el seu recinte i n'han de dur a terme el manteniment i neteja.
3. Estan obligats a separar les cinc fraccions de recollida selectiva en la forma i condicions que estableixin els Serveis Municipals sempre que estigui implantada la recollida d'aquesta fracció.
4. En cap cas no pot haver-hi líquids en cap de les fraccions de recollida. S'ha de prestar especial atenció a què la fracció orgànica no contengui líquids, ja siguin aportats o generats per la pròpia pressió en el contenidor.
5. Els generadors singulars qualificats han de gestionar els seus residus voluminosos, enderrocs, restes de poda i residus perillosos amb el seu propi gestor autoritzat. Els Serveis Municipals poden fer una recollida especial dels residus definits en l'article 12.5 amb sol·licitud prèvia i reportant la taxa o preu públic oportú establert, si n'hi hagués.
Article 27. Depòsit dels residus a les cambres d'escombraries
1. Els generadors singulars qualificats, conforme estableixin les normes urbanístiques, han de disposar de cambra de fems i mantenir-la en perfectes condicions de seguretat, higiene, neteja i manteniment.
2. Aquestes cambres han de ser totalment accessibles al servei de recollida dels Serveis Municipals dins l'horari de prestació del servei.
3. Han de ser prou àmplies i disposar d'un nombre suficient de contenidors, de forma que no hi hagi residus en terra.
4. Els contenidors de recollida d'orgànica han d'estar en cambres refrigerades.
5. La recollida de cartó s'ha de fer en forma de bales, i pot ser obligatòria l'adquisició d'una compactadora quan les quantitats generades de cartó siguin elevades, com en el cas dels hotels.
6. Han de disposar d'instal·lació elèctrica, amb protecció contra projeccions d'aigua, presa d'aigua i desguàs, amb embornal sifònic.
7. Han de tenir revestiment de parets i trespol impermeable. Els trespols, a més, han de ser fixos, estables, sense irregularitats i no relliscosos.
8. Quant a les dimensions dels locals, han de disposar de l'espai suficient per permetre que els treballadors facin la feina sense riscos per a la seva seguretat i salut i en condicions ergonòmiques acceptables.
9. En el cas que els locals estiguin a diferents altures de nivell, han de disposar de rampes a peu de carrer, el paviment de les quals ha de ser de materials no relliscosos o d'elements antilliscants. Les rampes han de tenir un pendent màxim del 12 % quan la seva longitud sigui menor de 3 metres, del 10 % quan la seva longitud sigui menor de 10 metres i del 8 % en la resta dels casos.
Article 28. Definició de «zones P»
1. Ateses les característiques turístiques de certes zones del municipi, a les zones denominades «zones P» no hi ha d'haver preferentment contenidors instal·lats en els espais públics, amb l'objectiu de reduir-ne l'impacte visual i de millorar la imatge d'aquestes zones turístiques.
2. Els establiments situats en zones P tenen consideració de generador singular qualificat.
3. Les zones P estan formades pels carrers turístics de primera línia i el seu llistat ha de ser públic i acordat tant com sigui possible amb els diferents actors socials implicats.
4. A les zones P, els locals comercials, residències privades o turístiques han de disposar dels seus propis contenidors amb les característiques que els Serveis Municipals indiquin i han de romandre dins els establiments excepte en l'horari en què els Serveis Municipals en facin la recollida.
5. Els contenidors han d'estar correctament identificats, especificant el carrer i nombre de l'establiment al qual pertanyen. S'hi ha de retolar el nom comercial i el tipus de fracció de recollida del contenidor. Aquesta informació ha d'estar visible en els contenidors mitjançant uns adhesius normalitzats, amb número de referència únic, proporcionats pels Serveis Municipals.
6. Els contenidors s'han de presentar per fer-ne la recollida en els punts fixats pels Serveis Municipals. Aquests punts, denominats «punts P», s'han de distribuir de manera que la distància entre el local o portal de la residència al punt P no superi els 100 m.
7. La persona titular de l'establiment ha de rentar i mantenir a càrrec seu els contenidors de residus tant de rebuig com de selectiva, a més d'assegurar-se que s'hi manté en correcte estat la retolació, per tal que es puguin identificar fàcilment.
8. A més d'aquestes zones P, els Serveis Municipals poden delimitar zones o segments de clients amb característiques específiques, que requereixin recursos especials adaptats a aquestes característiques, i que, per tant, impliquin una distinció en els serveis que reben i la taxa que se'n paga.
Article 29. Depòsit dels residus a les zones P
1. El depòsit dels residus en els contenidors s'ha de fer obligatòriament i exclusivament en els contenidors normalitzats propis evitant el desbordament que impedeixi la correcta manipulació d'aquests contenidors.
2. Queden prohibits en els punts P els abocaments de líquids o a granel, en poals, caixes o similars. Així mateix, queda totalment prohibit a les persones usuàries depositar bosses o qualsevol tipus de residu directament en terra o en qualsevol contenidor que no sigui propietat de l'usuari.
3. Si, com a conseqüència d'una deficient presentació dels residus, es produïssin abocaments en els espais públics, la persona usuària causant serà responsable de la neteja de la brutícia ocasionada, amb independència de les sancions que corresponguin.
4. Els residus de la fracció rebuig s'han de depositar en els seus contenidors específics en bosses de plàstic que no es puguin esqueixar fàcilment i perfectament tancades. Una vegada depositat el residu a l'interior del contenidor s'ha de tancar la tapa d'aquest.
5. Els residus de la fracció paper-cartó s'han de depositar en forma plegada en l'horari establert pels Serveis Municipals i davant l'establiment. S'han de col·locar de manera que no estorbin el trànsit de persones.
6. Els residus de la fracció vidre s'han de depositar en els contenidors específics i identificats (color verd) sense bossa. Queda prohibit depositar residus que no siguin de la fracció vidre en els contenidors específics de color verd.
7. Si s'estableix la recollida d'una altra fracció reciclable (envasos, orgànica, etc.) s'ha de depositar en els contenidors específics amb la forma i horari establerts.
Article 30. Horaris de presentació i retirada en zones P
1. L'Ajuntament ha de fer pública la programació i mitjans previstos per a la prestació dels serveis de recollida a les zones P per a les diferents fraccions de recollida. Els Serveis Municipals poden introduir les modificacions que, per motius d'interès públic, considerin convenients. S'han de divulgar amb la suficient antelació els canvis en l'horari, forma o freqüència de prestació del servei, tret de les disposicions que dicti la Batlia en cas d'emergència.
2. Els Serveis Municipals poden retirar dels espais públics els contenidors que no compleixin els horaris de presentació i retirada establerts per l'Ajuntament, sense perjudici de la sanció que correspongui.
TÍTOL III
NETEJA PÚBLICA
Capítol I
Neteja d'espais públics
Article 31. Neteja d'espais públics
1. S'entén per neteja pública l'eliminació de la brutícia ordinària dels espais públics de propietat o responsabilitat municipal destinats directament a l'ús comú general dels ciutadans situats en sòl urbà. A les zones rurals no es presta el servei de neteja, a excepció de les que expressament identifiqui l'Ajuntament de Calvià.
2. Pel que fa a aquesta ordenança, la neteja de les platges del municipi també s'inclou dins la neteja pública.
3. La neteja l'han de dur a terme els Serveis Municipals i s'han d'aplicar els mitjans, les tècniques i el pla de treball que es considerin més adequats i convenients en cada moment i en relació amb el tipus de residu i l'espai de què es tracti.
4. La freqüència de neteja depèn d'una sèrie de variables com ara la temporada en els nuclis turístics, la pressió d'activitat a la qual estigui sotmès l'espai públic, l'existència de col·legis, la proliferació d'establiments d'oci, etc.
5. No té consideració de brutícia ordinària, entre d'altres, la produïda per:
a. Accidents o altres circumstàncies imprevisibles o inevitables de força major.
b. Activitats mercantils, d'espectacles o recreatives, socials i similars que, realitzades mitjançant l'ocupació o la utilització de vies o espais lliures de domini i ús públic, ocasionin una brutícia superior o diferent de l'habitual.
6. Se n'exceptuen, pel seu caràcter no públic, les urbanitzacions privades, passatges, patis interiors, solars, galeries comercials i similars, la neteja dels quals correspon als particulars. I, en general, els terrenys o béns que, tot i ser de titularitat municipal, estiguin sotmesos a un ús comú especial o a un ús privatiu per part d'entitats públiques o privades.
7. La neteja que facin els veïns davant la seva façana no ha de suposar mai una sanció, i és recomanable sempre que no provoqui molèsties a la resta de veïns i vianants ni generi acumulacions o disposicions inadequades de residus.
8. Sota cap concepte els residus generats per la neteja de l'interior o de les terrasses dels establiments o domicilis privats poden ser depositats o abocats directament als espais públics o a les parcel·les veïnes.
9. La responsabilitat de la neteja dels espais públics i dels elements destinats a serveis ciutadans la titularitat dels quals correspongui a altres entitats públiques és dels corresponents titulars administratius d'aquests espais o serveis públics.
10. La neteja viària i el manteniment i conservació de papereres, contenidors i qualsevol dels elements fixos o mòbils destinats a la recollida de residus instal·lats en els espais públics i privats d'ús públic són a compte dels propietaris i/o promotors urbanístics, mentre no siguin formalment recepcionats per l'Ajuntament.
11. Quan s'atorgui mitjançant llicència, concessió o una altra forma d'autorització administrativa l'ús privatiu i/o anormal de zones de les vies i espais públics per a la realització de qualsevol tipus d'activitat, l'òrgan municipal competent per atorgar-lo ha d'obligar la persona titular a assumir al seu compte i càrrec la neteja de la zona o espai ocupat i la seva àrea d'influència en la forma que es determini en cada cas.
12. L'Ajuntament, a petició de les persones interessades i tenint en compte la conveniència del servei, pot concertar en les condicions que s'estableixin la neteja de les vies i espais privats de concurrència pública i/o subjectes a servitud pública de pas.
Article 32. Prohibicions i deures
1. La totalitat dels residents i transeünts del municipi estan obligats a prevenir i evitar embrutar l'entorn urbà d'acord amb el que preveu aquesta Ordenança.
2. Queda prohibit llançar a la via pública qualsevol tipus de residus, ja siguin llosques, peles, papers, xiclets o qualsevol altre residu similar, així com qualsevol conducta que pugui anar en detriment de la neteja i salubritat dels espais públics. En cas de no respectar aquesta prohibició, el responsable està obligat a netejar immediatament allò embrutat, sense perjudici de les sancions que poguessin derivar-se'n.
3. En particular, i amb caràcter merament enunciatiu, queden prohibides les següents conductes:
a) Llançar o depositar en els espais públics, directament o des dels vehicles, tant si estan aturats com en marxa, qualsevol classe de productes, tant en estat sòlid com líquid o gasós, inclosos els residus procedents de la neteja dels espais privats o públics per part dels particulars.
b) Llançar fora de les papereres els residus sòlids de petites dimensions com ara paper, embolcalls i similars.
c) Llançar residus encesos o fàcilment inflamables a papereres, contenidors o a altres classes de mobiliari urbà destinat a la recollida de residus.
d) Els residents que hagin de desprendre's de residus voluminosos, o de petites dimensions però en gran quantitat, s'han de posar en contacte amb els Serveis Municipals per concretar la forma, el lloc i el dia de retirada, però en cap cas els residus s'han d'abandonar en els espais públics.
e) Escopir al carrer i satisfer les necessitats fisiològiques en els espais públics, zones verdes públiques, platges, etc.
f) Facilitar qualsevol tipus d'aliment a animals i, en particular, a coloms, gavines, cans o moixos.
g) Sacsejar peces de roba o catifes en els espais públics des de finestres, balcons o terrasses.
h) Llançar des dels balcons o terrasses qualsevol classe de residu, restes d'escombratge, restes de l'arranjament de tests, així com qualsevol altre objecte que pugui causar danys o molèsties a persones o coses.
i) El reg de plantes si amb això es produeixen vessaments o degotejos sobre els espais públics. Sempre s'han de prendre les degudes precaucions per no produir molèsties a veïns o vianants.
j) Abocar aigua bruta sobre els espais públics procedent de la neteja de terrasses i/o locals privats, així com el desguàs d'aparells de refrigeració sobre els espais públics o zones enjardinades.
k) Manipular o seleccionar els residus sòlids urbans de manera que es dispersin o se'n dificulti la recollida.
l) Depositar o estacionar en les vies públiques o calçades qualsevol tipus d'objecte o material que obstaculitzi o impedeixi la prestació normal del servei de neteja viària.
m) Es prohibeix qualsevol altre acte i conducta anàloga als anteriors que pugui ocasionar molèsties als usuaris dels espais públic, o que vagi en perjudici de la salubritat pública.
4. Els ciutadans han d'abstenir-se de manipular les papereres, com ara moure-les, bolcar-les o arrencar-les, així com de dur a terme qualsevol altre acte vandàlic que en deteriori la presentació o les faci inutilitzables per a l'ús al qual estan destinades.
5. Queda prohibit el depòsit de residus municipals en papereres i depòsits semblants, l'ús de les quals està reservat exclusivament per als residus produïts ocasionalment pels vianants.
6. Qualssevulla altres similars que vagin en detriment de la conservació, netedat, sanitat i ornament públic.
7. Les persones responsables de llocs com ara quioscs, cafès, bars o establiments similars, que ocupin la via pública amb vetlladors, taules, cadires, o elements anàlegs, estan obligades a mantenir net l'espai en què desenvolupin la seva comesa, i els voltants, durant el temps que realitzin la seva activitat i a deixar-lo en el mateix estat una vegada finalitzada aquesta.
8. Els establiments fixos que serveixin menjar amb embolcalls i begudes, com ara establiments de menjar ràpid, bars, cafès, etc., han de prendre mesures per reduir la producció de residus i l'abandonament d'aquests a les vies i espais públics. En qualsevol cas, els establiments que serveixin menjar dins embolcalls i begudes en tassons d'un sol ús han de limitar, tant com sigui possible, la sortida d'aquesta classe de materials del recinte o àrea d'influència propera i, en qualsevol cas, han de prendre mesures de conscienciació cívica per evitar l'abandonament inadequat dels residus que es generen i fer-se responsables de les tasques de neteja de l'àrea d'influència propera a l'activitat. Han d'instal·lar les seves pròpies papereres i habilitar tots els mitjans necessaris per evitar la brutícia que provoquen els envasos d'usar i tirar en els espais públics. Són responsables de la neteja dels espais públics que limitin amb la seva façana exterior i dels voltants.
9. Els establiments comercials que disposen de carretons de compra estan obligats a establir mesures de prevenció de la dispersió i abandonament d'aquests elements fora del recinte de l'activitat comercial, a més d'establir mesures correctores de la dispersió dels propis carretons. En qualsevol cas, els carretons de compra estaran sempre identificats amb el nom comercial de l'activitat.
10. De tots els danys que es produeixin en els elements emprats per a la neteja (papereres o altre mobiliari urbà destinat a aquesta finalitat) en són responsables els autors, als quals se n'exigiran els costos de reparació o reposició, amb independència de les sancions que corresponguin.
11. L'Ajuntament pot prohibir temporalment aparcar en els carrers en què l'estat de brutícia hi requereixi una neteja a fons. Aquesta prohibició s'ha d'establir per uns dies determinats i ha de ser comunicada amb antelació mitjançant senyals reglamentaris.
12. Queden prohibits els abocaments o depòsits de residus en vies i espais públics i espais privats d'ús públic, així com en solars, descampats o finques de propietat privada.
Article 33. Animals en espais públics
1. La tinença d'animals en els espais públics queda regulada en l'Ordenança municipal sobre benestar i tinença d'animals que viuen en l'entorn humà publicada o normativa que la substitueixi.
2. La persona responsable de qualsevol acció produïda per un animal contrària al que disposa aquesta Ordenança és la que el meni en el moment de la infracció i subsidiàriament qui en sigui la persona propietària.
3. Les necessitats fisiològiques dels animals han de ser satisfetes preferiblement en les zones que hi estan destinades. En tot cas, la persona propietària o responsable de l'animal ha de recollir i netejar la deixalla produïda immediatament.
Article 34. Animals morts
1. Qui observi la presència d'un animal mort ho ha de comunicar als Serveis Municipals a fi que es pugui retirar el cadàver en les condicions higièniques necessàries.
2. Es prohibeix l'abandonament de cadàvers d'animals de tota espècie sobre qualsevol classe de terrenys urbans de propietat pública o privada, així com llançar-los als torrents o a qualsevol curs d'aigua, embornals o clavegueram, i la seva inhumació o enterrament.
3. Les persones propietàries d'animals morts, així com les titulars de clíniques veterinàries, els han de lliurar a un gestor autoritzat.
4. No obstant el que disposa l'apartat anterior, quan es tracti d'animals el propietari dels quals sigui resident en el municipi, els pot lliurar a la clínica veterinària i aquesta sol·licitar el servei especial municipal de recollida, tret que hi hagi una normativa específica per eliminar-los o que, per les seves característiques, grau de descomposició, grandària o altres peculiaritats, no en sigui possible la gestió municipal; en aquest cas s'ha d'indicar a la persona interessada la forma de gestionar-ho.
5. La persona interessada o titular de la clínica ha de córrer amb els corresponents costos de gestió derivats d'aquest servei especial municipal de recollida.
6. Les sancions per incompliment de les normes establertes en aquest article són independents de les responsabilitats previstes en la normativa d'ordre sanitari.
Capítol II
Usos específics i activitats dels espais públics
Article 35. Brutícia d'automoció
1. Les persones concessionàries de guals i les titulars de tallers i garatges, lloguer de vehicles, etc., estan obligades a mantenir-ne nets els accessos i especialment pel que fa a olis, greixos o líquids utilitzats en l'automoció.
2. Es prohibeix rentar vehicles i maquinària en els espais públics, així com canviar-ne olis i altres líquids d'automoció.
Article 36. Càrrega i descàrrega de vehicles
1. La càrrega i descàrrega de qualsevol vehicle comporta la neteja de les voreres i calçades que hagin estat embrutades durant l'operació i la retirada dels espais públics dels residus que s'hi hagin abocat.
2. Estan obligades al compliment d'aquest precepte les persones titulars dels vehicles i subsidiàriament les titulars dels establiments o finques en què hagi estat efectuada la càrrega o descàrrega. Aquestes han de procedir, tantes vegades com calgui, a l'escombratge complementari de les voreres per mantenir els espais públics en les degudes condicions de neteja i quan siguin requerits a fer-ho per part dels Serveis Municipals.
Article 37. Animals i carruatges de tracció animal
1. Les persones propietàries i les menadores d'animals o carruatges de tracció animal autoritzats són les responsables de la neteja i higiene dels llocs de trànsit d'aquests o dels que tenguin reservats per fer parada, i han de disposar de contenidors amb tancament hermètic per abocar-hi les deposicions dels animals, que en cap cas han de romandre en els espais públics.
2. Queda prohibit rentar i netejar els animals i carruatges en els espais públics, fins i tot a les zones de parada.
3. La responsabilitat de recollir les deposicions en els espais públics és de la persona que condueixi l'animal en el moment de la infracció i, subsidiàriament, qui en sigui propietària.
Article 38. Abandonament d'objectes o materials en els espais públics
És potestat de l'Ajuntament la retirada sense avís previ de qualsevol objecte o material abandonat que pugui suposar un risc per al medi ambient, quan dificulti el pas, la lliure circulació o pugui anar en detriment de la neteja o salubritat dels espais públics. El cost de la retirada i neteja d'aquests objectes o materials ha de ser repercutit en les persones responsables de l'incompliment d'aquest article.
Article 39. Àrees enjardinades
1. Les empreses o autònoms que facin treballs de poda o tala en el municipi de Calvià estan obligats a retirar i gestionar correctament els residus vegetals pels seus propis mitjans.
2. Els residus no poden depositar-se sobre els espais públics i, si això fos necessari, s'han de col·locar adequadament en contenidors, bosses de plàstic homologades o similars, de manera que no puguin espargir-se, i no poden romandre-hi més de 24 hores sense ser recollits.
Article 40. Activitats en els espais públics
1. Les persones físiques o jurídiques que desenvolupin qualsevol tipus d'activitat en els espais públics, ja sigui permanent o de temporada, han de mantenir aquests i les seves àrees d'influència en adequades condicions de neteja, tant durant el decurs de l'activitat com en finalitzar aquesta. Dits responsables han d'instal·lar les papereres que siguin necessàries, que no poden anar fixades al paviment, així com fer-ne el manteniment, neteja i buidatge que calguin.
2. Els organitzadors d'actes públics són responsables de la brutícia que se'n derivi, i han de preveure les operacions de neteja i recollida dels residus. Així mateix, estan obligats a informar l'Ajuntament del lloc, recorregut si n'hi hagués, dies, ubicació i horari de l'acte a celebrar a fi que s'hi puguin fer les inspeccions pertinents. L'Ajuntament pot exigir una fiança per l'import previsible de les operacions de neteja que l'acte origini.
3. En els actes que tenguin lloc al carrer amb l'autorització pertinent en els quals se serveixin begudes o menjars, s'ha de prioritzar l'ús de plats i tassons retornables.
Article 41. Pintades
1. Es prohibeix fer pintades, murals, inscripcions, gravats, marques o altres actes que comportin impregnació temporal o duradora en qualsevol lloc dels espais públics, incloent-hi tot tipus de mobiliari o instal·lacions urbanes, vegetació o sòl natural, així com sobre les façanes, voreres, calçades, monuments, espais privats o instal·lacions que confrontin amb espais públics o es vegin des d'espais públics. L'Ajuntament ha d'exigir a l'autor la restitució del dany causat.
2. Són excepció en relació amb l'apartat anterior:
- Les pintures murals de caràcter artístic que es facin, prèvia autorització de l'Ajuntament i del propietari, sobre parets mitgeres vistes o tanques de solars.
- Les situacions que sobre aquest tema autoritzi expressament l'Ajuntament.
Article 42. Publicitat i fullets
Es prohibeix col·locar publicitat sobre la part exterior dels vidres dels vehicles, així com escampar i tirar qualsevol casta de fullets o papers de publicitat comercial o qualsevol material similar en els espais o mobiliari públic.
Article 43. Obres en els espais públics
1. Els residus de qualsevol naturalesa procedents d'obres en el municipi no poden depositar-se ni envair els espais públics sense autorització municipal; els promotors de les obres han d'adoptar les mesures necessàries per evitar aquesta ocupació.
2. L'apilament de materials de construcció i demolició ha de fer-se a l'interior de l'espai reservat i ajustar-se a la normativa que el regula.
3. Els residus de construcció i demolició que hagin de ser depositats en els espais públics per facilitar-ne la retirada han de fer-ho a l'interior de contenidors normalitzats, segons la normativa específica.
4. Tot els residus o brutícies generades per les obres que afectin l'estat de neteja dels espais públics han de ser netejats pel responsable de l'obra. En cas d'incompliment d'aquesta obligació, els Serveis Municipals poden realitzar subsidiàriament la neteja a costa del responsable, tot això sense perjudici de les sancions que corresponguin.
5. Així mateix, els promotors de les obres que s'executin en el municipi estan obligats a mantenir en correcte ordre de neteja les zones d'entrada i sortida de camions i maquinària i qualsevol altre tram dels espais públics que quedi afectat per la seva activitat.
6. Queda prohibit depositar en els recipients normalitzats destinats a residus domèstics els residus de construcció i demolició procedents de qualsevol classe d'obra.
7. Queda prohibit depositar les escombraries domèstiques en els contenidors per a obres.
8. Per prevenir la brutícia, les persones i entitats que facin obres que puguin afectar els espais públics han de protegir aquesta mitjançant la col·locació d'elements adequats tot al voltant dels enderrocaments, terres i altres materials sobrants d'obra, de manera que s'impedeixi que aquests materials es disseminin o s'aboquin fora de l'estricta zona afectada pels treballs, i especialment:
a) Les superfícies immediates als treballs de rases, canalitzacions i connexions realitzades en els espais públics han de mantenir-se sempre netes i exemptes de tota casta de materials residuals.
b) Quan es tracti d'obres en els espais públics o que hi confrontin, s'han d'instal·lar tanques i elements de protecció, així com tubs per a la càrrega i descàrrega de materials i productes d'enderrocament, que han de reunir les condicions necessàries per impedir que els espais públics s'embrutin i que es causin danys a les persones o coses.
Article 44. Transport de residus de construcció
1. Les persones propietàries i les conductores de vehicles que transportin residus de construcció i demolició voluminosos, materials amb pols o granulosos o qualsevol altra matèria que sigui susceptible d'espargir-se, han de prendre totes les mesures que siguin necessàries per cobrir aquests materials durant el transport i evitar que, a causa de la seva naturalesa o per efecte de la velocitat del vehicle o del vent, caiguin sobre els espais públics part dels materials transportats. Si això s'esdevé malgrat les mesures adoptades, els han de recollir immediatament.
2. En cas d'incompliment de l'apartat anterior, i no feta la neteja, seran els Serveis Municipals corresponents els que la faran, i en carregaran els costos al responsable, independentment de les sancions que pertoquin.
3. Els vehicles que transportin els residus autoritzats han de presentar suficients garanties tècniques i ambientals per al transport dels residus. Han de tenir les autoritzacions corresponents per poder traslladar els residus que transportin, han de ser estancs, i han de transportar els residus de manera que en el trasllat no es produeixi cap pèrdua de la càrrega.
Capítol III
Neteja de platges
Article 45. Neteja de platges
1. Queda prohibit l'abocament o l'abandonament de residus, qualsevol que en sigui la naturalesa, proporció o quantitat, a les platges o zones costaneres o abocar-los directament a la mar. Així mateix, queda prohibit encendre fogueres o focs en aquests espais sense autorització, així com la utilització de qualsevol tipus de sabó a les dutxes i a la mar.
2. Les persones usuàries de platges i zones costaneres estan obligades a depositar els residus que produeixin en els recipients habilitats a aquest efecte. Si no hi hagués recipients, han de recollir i conservar els residus per tractar-los posteriorment com a residus domèstics.
3. En el supòsit que correspongui a la persona administrativa d'una concessió o llicència d'activitat sobre platges o zones costaneres la neteja de la superfície d'ocupació i/o de l'àrea d'influència, els residus que es produeixin s'han de depositar, exclusivament, dins bosses tancades i en la forma en què dictaminin els Serveis Municipals, i s'han de tractar com a residus domèstics.
4. En el desenvolupament de qualsevol activitat econòmica que es faci a les platges no es poden utilitzar les papereres municipals, l'ús de les quals queda reservat a les persones usuàries de les zones comunes. Els titulars de les activitats econòmiques són responsables de col·locar recipients destinats als residus generats per la seva activitat, segons model proposat pels Serveis Municipals si així calgués, i del manteniment en adequat estat de neteja de l'espai ocupat per aquesta activitat i la seva zona d'influència.
Capítol IV
Neteja de solars i urbanitzacions
Article 46. Neteja de solars i urbanitzacions
1. Les persones propietàries de solars que confrontin amb els espais públics han de barrar-los amb tancaments adequats situats en l'alineació oficial i han de mantenir-los lliures de residus; així mateix, són responsables de gestionar els residus que hi pugui haver d'acord amb la normativa vigent. A més, han de reunir les condicions adequades que evitin els riscos higienicosanitaris, de prevenció d'incendis, de seguretat ciutadana i d'ornament públic. La prescripció anterior inclou l'exigència, si escau, de la desratització, desinsectació i desinfecció dels solars.
2. L'incompliment del que estipula aquest article serà objecte de sanció conforme a l'establert en les normes indicades, sense perjudici de la possibilitat que els Serveis Municipals realitzin subsidiàriament les operacions de neteja a costa dels propietaris.
3. Els terrenys que, en virtut del compliment de la normativa urbanística o com a conseqüència de cessions voluntàries, passin a ser de titularitat municipal han de ser objecte de neteja i manteniment pels Serveis Municipals des de la data de l'acceptació de la cessió.
4. Correspon a les persones propietàries o, en defecte d'aquests, a les que habitin o usin els immobles confrontants, la neteja a costa seva de les voreres, passatges, calçades, places, patis interiors o comuns, galeries comercials, etc., de les urbanitzacions o recintes de domini i ús privat.
Capítol V
Neteja d'edificacions
Article 47. Neteja d'edificacions
1. Les persones propietàries de finques i edificis tant habitats com deshabitats o abandonats estan obligades a conservar-ne l'ornament públic netejant i mantenint adequadament les façanes, entrades i en general totes les parts de l'immoble visibles des dels espais públics, així com els complements dels immobles, com ara antenes i xemeneies.
2. Les persones titulars de comerços i establiments han d'actuar amb la major diligència per mantenir-ne netes les parets i façanes.
3. Queda prohibit tenir a la vista en finestres, balconades i terrasses, roba estesa o qualsevol altra classe d'objectes que siguin contraris al decòrum dels espais públics.
4. Les persones propietàries de les finques, habitatges i establiments estan obligades a mantenir en constant estat de neteja les diferents parts dels immobles que siguin visibles des dels espais públics, de tal manera que s'aconsegueixi una uniformitat en la seva estètica d'acord amb l'entorn urbà.
Article 48. Neteja d'elements d'espais comercials
1. Quan es netegin terrasses, aparadors, portes, marquesines, tendals o cortines dels establiments comercials, s'han d'adoptar les degudes precaucions per no causar molèsties als transeünts ni embrutar els espais públics. I si, no obstant això, aquests fossin embrutats, els amos de l'establiment estan obligats a netejar-los retirant-ne els residus resultants immediatament.
2. En cas d'incompliment, i quan així ho exigeixi l'interès general, els Serveis Municipals poden efectuar de forma subsidiària les operacions de conservació i neteja a què es refereix l'article anterior imputant-ne el cost a les persones propietàries, sense perjudici de les sancions que pertoquin.
TÍTOL IV
RÈGIM SANCIONADOR
Capítol I
Disposicions generals
Article 49. Disposicions generals
1. Els actes o omissions que contravenguin el que estableix aquesta ordenança tenen la consideració d'infracció administrativa i poden ser sancionats segons l'establert en aquest Títol.
2. Les persones físiques o jurídiques subjectes al compliment d'aquesta ordenança estan obligades a prestar tota la seva col·laboració als Serveis Municipals a fi de permetre la realització de les corresponents inspeccions, comprovacions o activitats de recerca.
3. La imposició de sancions s'ha de fer mitjançant el corresponent expedient sancionador, que s'ha d'iniciar d'ofici i s'ha d'ajustar a les disposicions legalment establertes en la matèria.
4. Qualsevol ciutadà o ciutadana pot posar en coneixement de l'Ajuntament els actes presumptament constitueixin una infracció d'aquesta Ordenança.
Capítol II
Tipificació d'infraccions
Article 50. Infraccions administratives
1. Es consideren infraccions les accions o omissions que contravenguin l'establert en aquesta Ordenança, així com les que estiguin tipificades en la legislació estatal o autonòmica, reguladora de les matèries que s'hi inclouen, sense perjudici que els preceptes d'aquesta Ordenança puguin contribuir a la seva identificació de manera més precisa.
2. Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Article 51. Infraccions lleus
1. Es consideren infraccions lleus totes les que incompleixin l'establert en aquesta ordenança i en les seves normes de desenvolupament i no estiguin tipificades com a greus o molt greus.
2. La comissió de qualsevol de les conductes tipificades com a falta greu i que, d'acord amb els criteris que estableix l'article 56 d'aquesta ordenança, mereixi la qualificació de lleu.
Article 52. Infraccions greus
Es consideren infraccions greus les següents:
1. L'abandonament o abocament incontrolat de qualsevol tipus de residus municipals sense que s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu del medi ambient.
2. L'obstrucció, activa i passiva, de l'activitat municipal en la matèria objecte d'aquesta ordenança.
3. L'incompliment del deure de gestió dels residus per part de les persones interessades, quan no sigui competència de l'Ajuntament la realització de dita gestió.
4. El lliurament, venda o cessió de residus municipals a persones físiques o jurídiques diferents de les senyalades en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i en aquesta ordenança, així com l'acceptació d'aquests en condicions diferents a les previstes en aquestes normes.
5. No depositar els residus en contenidors o en la forma i condicions establertes en aquesta ordenança o en una altra normativa de l'Ajuntament relacionada amb l'objecte d'aquesta ordenança, quan es produeixi un dany o deteriorament greu de l'entorn.
6. L'incompliment, actiu o passiu, de les prescripcions de neteja urbana establertes en aquesta ordenança que suposi un dany o deteriorament de l'entorn i no tengui la consideració de falta molt greu.
7. L'incompliment, actiu o passiu, de les prescripcions de recollida de residus establertes en aquesta ordenança que suposi un dany o deteriorament de l'entorn i no tengui la consideració de falta molt greu.
8. Efectuar en els espais públics les operacions pròpies de les obres o no procedir a la neteja diària de l'àrea d'influència de l'obra.
9. Les infraccions lleus que causin danys a béns de domini públic que siguin titularitat de l'Ajuntament o a béns afectes a la neteja pública o a la recollida de residus.
10. La reincidència per comissió en el terme d'un any de més d'una infracció lleu de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma.
11. La comissió de qualsevol de les conductes tipificades com a falta molt greu i que, d'acord amb els criteris que estableix l'article 56 d'aquesta ordenança, mereixi la qualificació de greu.
Article 53. Infraccions molt greus
Es consideren infraccions molt greus les següents:
1. Depositar en els contenidors instal·lats en la via pública els residus que no tenguin la consideració de residus domèstics.
2. La gestió de residus no perillosos sense les autoritzacions municipals o incomplint els requisits regulats per aquesta ordenança i normativa d'aplicació o en la pròpia autorització.
3. Proporcionar a l'Ajuntament o a la inspecció municipal dades o documents incorrectes, falsos o impedir o obstaculitzar la labor inspectora.
4. Col·locar cartells publicitaris, pintar grafits o actuacions similars en edificis de caràcter municipal, històric o artístic.
5. L'incompliment, actiu o passiu, de les prescripcions de neteja urbana establertes en aquesta ordenança que suposin un dany molt greu o irreversible.
6. L'incompliment, actiu o passiu, de les prescripcions de recollida de residus establertes en aquesta ordenança que suposi un dany o deteriorament de l'entorn molt greu o irreversible.
7. La celebració d'un acte públic sense la realització de les corresponents operacions de neteja o recollida de residus o sense la constitució de la corresponent fiança, segons es regula en aquesta ordenança.
8. Es considera infracció molt greu l'abandonament o abocament incontrolat de qualsevol tipus de residus municipals quan s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deteriorament greu del medi ambient
9. La reincidència per comissió en el terme d'un any de més d'una infracció greu de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma.
Article 54. Potestats de l'Ajuntament
Independentment de les sancions pecuniàries previstes en aquesta ordenança, l'Ajuntament pot realitzar les següents actuacions:
1. Immediata suspensió d'obres i activitats.
2. Suspensió d'autoritzacions.
3. Reparació per part de l'Administració municipal, i amb càrrec a la persona infractora, dels danys que hagin pogut ocasionar-se.
4. Adopció de les mesures correctores o preventives que siguin necessàries per evitar que es produeixin o que es continuïn produint danys ambientals, amb càrrec a la persona infractora..
5. Confiscació de fiances.
6. Promoció de la revocació de distintius ambientals, premis, bonificacions o subvencions.
7. Impossibilitat d'obtenir durant un any préstecs, subvencions o ajuts públics en matèria de medi ambient.
8. Comunicació o trasllat de la infracció a altres administracions que puguin ser competents en tot o en algun extrem de la infracció. En tot cas, per a l'adopció de mesures provisionals s'han de tenir en compte els límits i requisits establerts en la normativa vigent per a l'exercici de la potestat sancionadora i la normativa de disciplina i responsabilitat ambiental d'aplicació.
Article 55. Prescripció d'infraccions i caducitat del procediment sancionador
1. Les infraccions lleus prescriuen a l'any, les greus als tres anys i les molt greus als cinc anys.
2. El termini de prescripció de les infraccions comença a comptar des del dia següent a la data en què foren comeses.
3. Interromp la prescripció de les infraccions la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador. El termini tornarà a transcórrer si el procediment es paralitza durant més de sis mesos per causa no imputable a la persona infractora.
4. En els supòsits d'infraccions continuades, el termini de prescripció comença a comptar des del moment de la finalització de l'activitat o de l'últim acte amb el qual la infracció s'hagi consumat. En el cas que els fets o activitats constitutius d'infracció fossin desconeguts per manca de signes externs, aquest termini es computarà des que aquests es manifestin.
5. El procediment s'ha de resoldre en el termini d'un any a comptar de la data de l'acte d'iniciació d'aquest, o de sis mesos si se segueix el procediment simplificat per infracció lleu.
6. S'ha d'entendre caducat el procediment, i s'han d'arxivar les actuacions, una vegada hagin transcorregut trenta dies des del venciment del termini en què s'havia de dictar la resolució.
7. S'exceptuen del que disposa l'apartat anterior els casos en què el procediment se suspengui o s'hagi paralitzat per causa imputable a l'interessat, en els quals s'interromprà el còmput per resoldre el procediment.
Capítol III
Sanció d'infraccions
Article 56. Graduació de les sancions
Per graduar les sancions previstes s'han de considerar els següents criteris:
1. El dany o risc ocasionat a persones o béns.
2. La repercussió de la contaminació realitzada.
3. La reversibilitat del dany ocasionat.
4. El benefici obtingut o ànim de lucre.
5. La capacitat econòmica de l'infractor.
6. El grau d'intencionalitat o culpabilitat.
7. El grau de participació.
8. La concurrència o no de diverses infraccions o que unes hagin servit per encobrir-ne d'altres possibles.
9. L'adopció de no de precaucions o controls per evitar la infracció.
10. El cost de la restitució.
11. L'adopció de mesures correctores per part de l'infractor amb anterioritat a la incoació de l'expedient sancionador.
12. La reparació espontània per part de l'infractor del dany causat.
13. La quantitat i característiques dels residus implicats.
14. La concurrència de circumstàncies agreujants o atenuants de la responsabilitat administrativa.
15. La reincidència per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma.
16. L'alteració social causada per la infracció així com l'efecte que aquesta produeix en la convivència de les persones en els casos de relacions de veïnatge.
Article 57. Sancions lleus
Les infraccions tipificades en l'article 50 s'han de sancionar conforme al que disposa l'article 47.1.c) de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, o disposicions que la substitueixin.
Article 58. Sancions greus
Les infraccions tipificades en l'art. 51 s'han de sancionar conforme al que disposa l'article 47.1.b) de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, o disposicions que la substitueixin.
Article 59. Sancions molt greus
Les infraccions tipificades en l'art. 52 s'han de sancionar conforme al que disposa l'article 47.1.a) de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats o disposicions que la substitueixin.
Article 60. Obligació de reposar el dany causat
1. Sense perjudici de la sanció que en cada cas escaigui, la persona infractora ha de reparar el dany causat reposant la situació alterada al seu estat originari.
2. Si la persona infractora no repara el dany causat en el termini senyalat, l'òrgan competent pot acordar la imposició de multes coercitives d'acord amb l'establert en l'article 60.
3. Així mateix, en cas d'incompliment, aquesta reposició pot ser realitzada per l'Ajuntament mitjançant execució subsidiària. Els costos originats per les actuacions a fer van a càrrec del subjecte responsable de la infracció, al qual se li ha d'exigir, si escau, la indemnització que pertoqui per danys i perjudicis causats.
Article 61. Multes coercitives
1. Sense perjudici de la sanció que es pugui imposar, l'òrgan competent pot acordar la imposició de multes coercitives conformement a l'article 99 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i de l'article 55 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.
2. La quantia de cadascuna d'aquestes multes no pot superar un terç de la multa fixada per infracció comesa.
Article 62. Col·laboració en l'execució de mesures judicials en matèria de menors i recollida de residus
1. L'Ajuntament de Calvià ha de promoure la signatura d'acords de col·laboració amb les entitats públiques competents en matèria de menors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o Consell Insular.
2. Els acords de col·laboració a què fa referència l'apartat anterior han de tenir per objecte facilitar l'execució de les mesures judicials de reforma imposades pels jutjats de menors consistents en treball en benefici de la comunitat, d'acord amb el Reial Decret 1774/2004, de 30 de juliol, pel qual s'aprova el reglament que desenvolupa la llei reguladora de la responsabilitat penal dels menors, i facilitar que aquests puguin realitzar com a prestacions en benefici de la comunitat tasques de neteja i de recollida de residus, sempre que estiguin relacionades amb la naturalesa del bé jurídic lesionat pel fet que hagin comès.
Article 63. Publicitat de les sancions
La Batlia pot acordar la publicació, a través dels mitjans que consideri oportuns, de les sancions imposades per la comissió d'infraccions greus i molt greus, una vegada que aquesta hagi adquirit fermesa.
Article 64. Competència i procediment sancionador
1. Correspon a la Batlia la resolució dels expedients administratius sancionadors en l'exercici de la competència que li és atribuïda amb aquesta finalitat per l'article 21.1.n) de la llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
2. La imposició de sancions i l'exigència de responsabilitats conformement a aquesta Ordenança s'han de dur a terme de conformitat al que preveu la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i resta de normativa que li sigui aplicable.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA
Queda derogada l'Ordenança municipal de neteja i eliminació de residus sòlids urbans aprovada per acord del Ple de 17 de gener de 1986, així com totes les disposicions del mateix o inferior rang que regulin matèries contingudes en aquesta Ordenança quan s'hi oposin o en contradiguin el contingut.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Entrada en vigor
Aquesta Ordenança ha d'entrar en vigor després d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de la Província (BOP) i una vegada transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
Segona. Competència
La Batlia-Presidència, en l'exercici de les seves competències, pot interpretar, aclarir i desenvolupar els articles d'aquesta Ordenança.
Tinent de Batle delegat de Medi Ambient
Miguel Bonet Rigo
(Decret de Batlia de 14.06.11)