Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MONTUÏRI
Núm. 6654
Aprovació definitiva reglament local jove
Versió PDF
Havent transcorregut el termini de trenta dies, sense que s’hagi presentat al·legació alguna a l'acord d'aprovació inicial del Reglament de funcionament del Casal de Joves de Montuïri, d’acord amb l’establert a l’art. 196 del ROF y 49 de la Llei 7/1985, de 2 de Abril Reguladora de les Bases del Regim Local, l'acord d'aprovació provisional queda elevat a definitiu, transcrivint-se a continuació el text integro del reglament.
REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL CASAL DE JOVES DE MONTUÏRI
CAPÍTOL I.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Objecte
L'objecte del present reglament es regular el funcionament del casal de joves de Montuïri, conegut popularment com el “local jove”.
El casal de joves és un equipament municipal que té per objectiu oferir un espai per a què el jovent hi pugui desenvolupar activitats cíviques, socials, cultural, d’informació i de lleure.
El reglament de règim intern del casal de joves pretén fixar les condicions per a la utilització de les instal·lacions i recursos d’aquest espai.
La principal missió d’aquest reglament és la recerca de la protecció integral tant dels usuaris com també de l’equip laboral i de la pròpia entitat, en aquest cas, del casal per a joves.
Article 2
Dependència
El casal de joves de Montuïri depèn de l’Ajuntament de Montuïri, com a titular de les instal·lacions.
Article 3
Ubicació
El casal de joves de Montuïri té la seva ubicació a la segona planta de l’edifici conegut popularment com “local jove” situat a la Plaça Es Dau, s/n, 07230, Montuïri (Illes Balears).
Article 4
Descripció dels espais i de l’equipament
El casal de joves disposa dels següent espais:
- Una sala polivalent.
- Una sala independent on s’hi ubica el servei de dinamització juvenil, el Punt d’Informació Juvenil, el Punt d’Informació Ocupacional Juvenil (inclòs dintre del Punt d’Informació Ocupacional – PIO) i el Centre Universitari de Montuïri.
- Lavabos (ubicats a la primera planta de l’edifici).
Aquest espai està equipat amb els següents recursos i materials:
Article 5
Descripció dels serveis existents
El recinte ubica els següents serveis:
- Servei de dinamització juvenil.
- Servei d’Informació Juvenil.
- Punt d’Informació Ocupacional Juvenil.
- Centre Universitari de Montuïri.
Article 6
Funcions del casal de joves
El casal, com a local públic, constitueix un marc físic per a la realització de les activitats lúdiques, creatives, culturals i formatives relacionades específicament amb la temàtica de l’oci i el lleure i dirigides, prioritàriament, al col·lectiu juvenil (entès com a joves que tenen una edat que no superi els 30 anys).
Relació dels diferents serveis que inclou el casal i les seves respectives funcions:
- Servei de dinamització juvenil. Funció: el dinamitzador/a juvenil és l’encarregat d’organitzar i gestionar activitats d'oci i lleure, culturals, socials, educatives i formatives, etc. Dirigides al jovent.
- Servei d’Informació Juvenil. Funció: proporcionar als joves informació que puguin requerir sobre diferents temes: treball, habitatge, oci i lliure, salut, formació, etc.
- Punt d’Informació Ocupacional Juvenil. Funció: proporcionar informació útil per a la recerca de feina, ajuda en l’elaboració de currículums o cartes de presentació, gestió del Pla Municipal d’Ocupació Juvenil (PMOJ) el qual té l’objectiu de fomentar l’ocupació juvenil dins el propi municipi a través d’una sèrie de beneficis econòmics a les empreses que contractin joves residents, etc.
- Centre Universitari de Montuïri. Funció: els centres universitaris són el resultat de la col·laboració entre la UIB i els diferents ajuntaments de les Illes Balears. L'objectiu principal pel qual s'han creat és posar a l'abast dels estudiants universitaris, preuniversitaris i de la societat en general, unes instal·lacions adequades on poder informar-se de l'àmplia oferta universitària, organitzar activitats educatives i culturals i fomentar l'estudi i l'activitat intel·lectual, crítica i universitària.
Article 7
Objectius del casal de joves
Els objectius generals són:
- Oferir un espai per a què el jovent s'hi pugui reunir.
- Possibilitar espais de trobada.
- Facilitar un espai propici per a l'estudi i la realització de treballs grupals.
- Integrar grups heterogenis.
- Millorar la relació fora de l’aula escolar.
- Crear espais d’opinió.
- Afavorir la participació activa dels joves.
- Construir oportunitats per a la igualtat social.
- Proporcionar eines per a la autonomia.
A través del servei de dinamització juvenil, els objectius són:
- Fomentar la participació del jovent.
- Potenciar les activitats i programes d’àmbit juvenil.
- Promoure el desenvolupament dels joves i millorar la seva qualitat de vida.
- Desenvolupar les iniciatives que puguin sorgir de les inquietuds i necessitats dels joves.
- Dinamitzar les polítiques i iniciatives juvenils.
- Millorar els canals de comunicació joves-administració.
- Difondre els serveis públics entre els joves.
- Fomentar hàbits saludables.
- Promoure oci alternatiu nocturn.
- Fomentar el voluntariat.
- Fomentar la dinamització per a una integració social.
- Fomentar la igualtat per raó de sexe.
- Promoure programes intergeneracionals.
- Fomentar un millor ús de les noves tecnologies.
- Etc.
A través del Punt d’Informació Juvenil, els objectius són:
- Oferir informació personalitzat a la joventut del municipi.
- Oferir una àmplia informació actualitzada.
- Facilitar l'accés a un ampli ventall de temes, de manera que puguin prendre les seves pròpies decisions amb un major coneixement de causa i disposant de totes les possibilitats al seu abast.
- Intentar resoldre les qüestions o consultes plantejades pel col·lectiu juvenil sobre diversos temes: treball, formació, participació ciutadana, lleure, habitatge, salut, etc.
A través del Punt d’Informació Ocupacional Juvenil, els objectius són:
- Facilitar informació útil per a la recerca de feina.
- Facilitar informació útil per a la recerca de formació per a l’ocupació.
- Facilitar informació útil per a la creació d'empreses.
- Ajudar als joves interessats en elaborar un currículum vitae, una carta de presentació, etc.
- Fer derivacions segons el tipus d’inserció dins el mercat laboral, ja sigui per compta de tercers, autoocupació, treball temporal, a l’estranger... (no limitar-se a dir qui ho fa, sinó oferint a l’usuari informació que li faciliti la gestió: on es fa, horari, quina documentació s’ha d’aportar, facilitar fins i tot algun formulari o imprès, etc.).
A través del Centre Universitari de Montuïri, els objectius són:
- Facilitar als estudiants universitaris, preuniversitaris i a la societat en general, informació sobre l'oferta educativa de la UIB i tots els seus serveis.
- Organitzar i gestionar activitats educatives i culturals.
- Fomentar l'estudi i l'activitat intel·lectual, crítica i universitària.
CAPÍTOL II.
USUARIS/ES I DISPOSICIONS
Article 8
Usuaris/es
a) La utilització d’aquestes instal·lacions està destinada bàsicament per a activitats de joves fins als 30 anys, o per les activitats que tinguin una estreta relació amb el món juvenil.
b) Qualsevol persona, associació, col·lectiu o institució de Montuïri podrà fer ús de les instal·lacions utilitzables del casal de joves sempre i quan compleixi la present normativa i la regidoria de joventut en doni el vist i plau.
c) La prioritat en l'accés i utilització dels espais comuns i d'ús públic del casal de joves (sala polivalent) es determinarà per ordre d'entrada a les instal·lacions i fins a arribar a l'aforament màxim permès.
d) Pel que fa a la utilització de l’espai fora del seu horari d’obertura, es requerirà reservar l'espai mitjançant una sol·licitud sempre i quan es compleixi amb les condicions estipulades pel reglament.
CAPÍTOL III.
FUNCIONAMENT DEL CASAL DE JOVES DE MONTUÏRI
Article 9
Normes generals de convivència
1. S’ha de respectar la dignitat individual de totes les persones usuàries.
2. S’haurà de tenir un tracte respectuós amb les persones i bona disposició per aclarir conflictes.
3. S’ha d’evitar qualsevol tipus d’humiliació, insult, agressió, etc.
4. Respectar la dignitat i la funció de totes les persones que treballin al casal (dinamitzadors, monitors, talleristes, monitors en pràctiques, personal de neteja, voluntaris i col·laboradors, etc.).
5. Respectar i seguir les indicacions de les persones responsables del casal i de totes aquelles persones que hi treballin.
6. Mantenir les sales i els espais del casal nets i tenir cura de no malmetre el material, el mobiliari i les instal·lacions.
7. S’ha de posar especial esment a utilitzar les papereres per dipositar-hi tots els residus resultants de la ingestió d’aliments i begudes.
8. S'ha de mantenir la higiene personal i utilitzar correctament els serveis.
9. Quan un jove malmeti el mobiliari, l'equipament o les instal·lacions del casal, es farà càrrec del restabliment econòmic o material dels desperfectes ocasionats, així com de la seva neteja si fos necessari, i podrà ser motiu d'exclusió de les instal·lacions.
10. Respectar els torns a l’hora d’utilitzar els jocs i els ordinadors.
11. Respectar els horaris establerts tant del casal com de les activitats que es realitzin.
12. En acabar les activitats, caldrà deixar l'equipament en les mateixes condicions amb les quals s'ha trobat.
13. No es permet el consum de tabac dins del casal.
14. No es permet el consum d’altres tipus de tòxics (substancia que introduïda en un ser viu, per qualsevol via (esnifada, oral, fumada, injectada o inhalada), es capaç de modificar una o més funcions de l’organisme relacionades amb la seva conducta, comportament, judici, percepció o estat d’ànim; per exemple, cànnabis, cocaïna, heroïna, al·lucinògens, etc.) dins del casal, ni a l’entorn.
15. En caràcter general no es permet el consum d’alcohol dins del casal ni a l’entorn del casal, exceptuant en aquells casos que es realitzin activitats o festivitats organitzades o autoritzades per l’Ajuntament de Montuïri i sempre i quan es tracti de persones majors d’edat.
16. No es permet jugar a pilota a l'interior de les instal·lacions.
17. Quan el casal organitzi activitats que hagin de realitzar-se fora de les instal·lacions del casal de joves, aquestes activitats es regiran per la normativa del lloc on es realitzi l'acte i també per les normes que li siguin d'aplicació del present reglament.
18. Queda reservat el dret d’admissió.
19. Queda prohibida l'entrada d'animals en tot el recinte, a excepció dels gossos pigall per a persones amb discapacitat visual, d'acord amb allò establert en la Llei 19/2009, del 20 de novembre, de l’accés a l’entorn de les persones acompanyades de gossos d’assistència.
21. No es poden aparcar ni introduir vehicles de motor dins el recinte del casal.
22. Es poden aportar, a través dels mecanismes adients, suggeriments que permetin millorar el funcionament del casal.
23. El local és un punt de trobada i lleure de totes les joves i els joves de Montuïri. Per aquest motiu no són acceptables les actituds i comentaris vexatoris, sexistes, racistes o xenòfobs.
En el cas de no complir amb alguna d’aquestes normes, els responsables podran prendre les sancions o accions que creguin més convenients, informant-ne a les corresponents famílies, segons el procediment establert.
Article 10
Distribució de les funcions del personal
Funcions de la regidoria competent en la matèria:
- Les pròpies de la Regidoria de Joventut.
Funcions del dinamitzador/a juvenil del casal de joves, anualment revisables per la regidoria competent:
- Dissenyar i executar un programa d'activitats.
- Conèixer la realitat juvenil amb la que treballa.
- Promoure la difusió de les activitats que es desenvolupin en el casal.
- Implicar als diferents col·lectius i/o entitats del municipi en la dinàmica general del casal de joves.
- Fer inventari del material necessari per a la realització de les activitats i controlar que no en falti.
- Garantir l'optimització dels recursos i serveis del casal.
- Mantenir relacions amb altres serveis de l'ajuntament.
- Mantenir contacte la regidoria competent de l’ajuntament.
- Qualsevol altre segons les necessitats del servei.
Funcions relacionades amb el funcionament del casal per part del personal (dinamitzador/a juvenil, personal de neteja, personal de serveis tècnics, etc.):
1. Tasques de vigilància del casal:
1.1. Controlar l'entrada i sortida dels joves i atendre les trucades telefòniques.
1.2. Obrir el casal al començament i tancar-ho al final, un cop no quedi ningú.
1.3. Abans de tancar el casal s'assegurarà que totes les dependències quedin tancades.
2. Atenció a l'ordre interior del casal:
2.1. Vigilància de l'ordre interior, procurant que no provoquin aldarulls ni desperfectes.
3. Manteniment del casal:
3.1. Informarà de les deficiències que s'observin a la regidora.
3.2. Contactarà amb els serveis tècnics adients quan calgui fer reparacions o tasques de manteniment concretes, notificant-ho prèviament.
4. Altres tasques.
4.1. Totes les tasques les realitzarà segons les directrius que estableixi la regidoria competent en la matèria, la qual podrà encomanar al personal les gestions de relació que es considerin oportunes.
Article 11
Horari de funcionament del casal
El casal de joves romandrà obert els dimecres de 15.00h a 19h i els divendres de 15.00h a 19.00h.
El casal podrà obrir-se per a la realització d’activitats puntuals en un horari complementari a l’anteriorment citat.
L'horari previst anteriorment podrà modificar-se per decisió de la regidoria.
El casal tancarà total o parcialment les seves instal·lacions quan es doni alguna de les següents circumstàncies:
1. Per motius d'organització interna.
2. Davant d'una situació de perill o en previsió d'aquest (incendi...).
3. Per realització d'obres i/o millores.
4. Per vacances o dies festius.
5. Per decisió de la regidoria
6. Per raons d'interès general.
Qualsevol canvi d'horari o tancament de les instal·lacions es farà públic amb antelació.
Article 12
Reserva del casal de joves
Sol·licitud
Els joves i grups de joves o entitats juvenils interessats en la utilització de les instal·lacions del casal de joves hauran d'emplenar una sol·licitud. L'imprès s'ha de sol·licitar i, posteriorment entregar degudament emplenat i signat, al dinamitzador/a juvenil en el següent horari: els dimecres i divendres de 15h a 19h en el mateix casal de joves o els dilluns, dimecres i dijous de 9h a 13h a les oficines municipals. També es pot emplenar la sol·licitud de reserva a través de la web municipal, a l’apartat Instància genèrica dins l’espai Oficina Virtual i posteriorment entregar-lo al dinamitzador/a juvenil.
En el moment d'emplenar la sol·licitud, l'interessat o interessada en la reserva haurà de mostrar, si fos necessari, el seu document de identitat per a què el dinamitzador/a pugui comprovar les dades necessàries.
En el cas de grups o entitats, signarà la reserva un representant del mateix en nom de tots els components.
Entrega i retorn de les claus del recinte
Una vegada s'hagi emplenat la fitxa de sol·licitud de l'espai amb totes les dades i el dinamitzador/a l'hagi comprovada, s'ha d'acordar amb el dinamitzador/a juvenil l’horari d’utilització de l’espai i també la data i lloc de devolució de les claus del recinte.
La clau del casal s'ha de tornar al dinamitzador/a juvenil en un plaç màxim de 3 dies però que, en tot cas, aquest termini podrà ser disminuït o allargat pel dinamitzador/a juvenil considerant la situació o cas concret.
Requisits
Poden reservar el casal els joves empadronats al municipi de Montuïri.
L'edat mínima en què un jove pot reservar les instal·lacions del casal és de 16 anys i la màxima és de 30 anys.
Obligacions, responsabilitat i normativa
Aquella persona qui sol·liciti i, per tant, empleni la documentació per a reservar l'espai és responsable del bon funcionament del casal mentre tingui reservat l'espai.
Així, signant la sol·licitud, té l'obligació d'usar correctament i amb cura la instal·lació, els equipaments i el material del casal i mantenir-los en bon estat. Preveure’n la seguretat i la conservació i respondre dels desperfectes i del deteriorament que s’hi pugui causar. Tornar l’espai cedit en les mateixes condicions en què es trobava abans d’iniciar l’activitat. Lliurar la clau del local en la data acordada.
A més a més, els sol·licitants i totes les persones que emprin amb ell el recinte del casal, tenen l'obligació d'actuar seguint la present normativa.
Altres consideracions
La petició de reserva podrà ser autoritzada o denegada segons les necessitats de l'àrea de joventut, procurant buscar alternatives per a la realització de l'activitat. La prioritat per a la utilització d'aquest espai serà per ordre d'entrada de sol·licituds excepte els casos excepcionals que valori la regidoria de joventut.
Qualsevol associació, col·lectiu o institució de Montuïri podrà fer ús de les instal·lacions utilitzables del casal de joves sempre i quan compleixi la present normativa i la regidoria de joventut en doni el vist i plau.
CAPÍTOL IV.
RÈGIM SANCIONADOR
Article 13
Principis generals
- Les sancions no tindran únicament un efecte punitiu, sinó que tindran un caràcter més integrador i positiu.
- L'aplicació de sancions haurà de ser proporcional a la conducta del jove i contribuirà, en la mesura que això sigui possible, al manteniment i la millora del procés educatiu.
- Quan es procedeixi a l'aplicació d'una sanció s'hauran de tenir en compte les circumstàncies atenuants o agreujants del/s jove/s.
- No es descarta la possibilitat de demanar informació i/o assessorament a altres professionals.
Article 14
Infraccions
A efectes de graduar les sancions que s’apliquin, es tindran en compte possibles circumstàncies atenuants o agreujants. Com per exemple, en els supòsits d’una manca d’intencionalitat, d’un reconeixement de conducta incorrecta, d’una petició pública de disculpes; o bé, pel contrari, si es detecta una premeditació i reiteració intencionada de faltes per part del jove.
Les infraccions es classifiquen en lleus, greus, i molt greus.
Són infraccions o faltes lleus les següents:
a) Alterar el normal funcionament de les activitats del casal de joves.
b) Actes d'incorrecció o desconsideració amb els dinamitzadors/es i/o companys/es.
c) Fumar dintre del casal
d) Consumir altres tòxics dins del casal.
e) Consumir alcohol dins del casal, tot i exceptuant aquells casos en els que es realitzin activitats o festivitats organitzades o autoritzades per l’ajuntament de Montuïri i sempre i quan es tracti de persones majors d’edat.
f) Deteriorament lleu de les dependències del casal, del material d'aquest o dels objectes i les pertinences d'altres joves.
g) Suplantació de la personalitat en activitats del casal i la falsificació o sostracció de documents i/o material del casal.
h) Per incompliment dels pactes reparadors.
i) Entrada d'animals en tot el recinte, a excepció dels gossos pigall per a persones amb discapacitat visual, d'acord amb allò establert en la Llei 19/2009, del 26 de novembre, de l’accés a l’entorn de les persones acompanyades de gossos d’assistència.
El personal del casal de joves podrà realitzar fins a 3 avisos verbals al/s jove/s abans de considerar que s'ha comès una falta lleu.
Són infraccions o faltes greus les següents:
a) Reiteració de 3 faltes lleus.
b) Actes greus d’injúries o ofenses contra la regidoria competent, el coordinador, els dinamitzadors/es i/o usuaris/àries.
c) Agressió física o amenaces contra els dinamitzadors/es i/o companys/es.
d) Deteriorament, causat intencionadament, de les dependències del casal, del material d'aquest o dels objectes i les pertinences de la regidora, el coordinador, els dinamitzadors/es i/o companys/es.
e) Els actes injustificats que alterin greument el desenvolupament normal de les activitats del casal.
f) La incitació sistemàtica a actuacions molt perjudicials per a la salut i la integritat personal dels companys/es.
g) Promoure el consum de drogues dins el casal de joves.
h) Qualsevol altra falta de les normes contingudes en el present reglament no contemplada com a falta lleu.
Són infraccions o faltes molt greus les següents:
a) Els danys amb dol que s’originin en instal·lacions del casal.
b) La reincidència en l’incompliment de les obligacions com usuari/a, i no respectar reiteradament i amb notori abús les advertències o amonestacions que s’efectuïn pels responsables de l’espai i/o per la mateixa administració municipal.
c) El comportament antisocial.
d) Consumir o promoure el consum drogues i alcohol al casal.
e) La substracció d’algun objecte.
f) Agressió física i/o psíquica o verbal contra qualsevol persona.
g) La incitació sistemàtica a actuacions perjudicials per la salut i la integritat personal dels companys o qualsevol altra persona.
h) Reiteració de 3 faltes greus.
En el supòsit de que alguna infracció pogués ésser constitutiva de delicte, es donarà compte a l'autoritat competent.
Article 15
Sancions
- En el cas de les faltes lleus: s’ha d’efectuar un toc d’atenció a la persona infractora de forma verbal i en privat.
- En el cas de les faltes greus: expulsió del local sense poder-hi romandre durant el període de dues setmanes i reparació del dany causat.
- En el cas de les faltes molt greus: expulsió del local sense poder-hi romandre durant el període de quatre setmanes i reparació del dany causat.
En aquests casos s’ha d’avisar als representants legals del menor; i si la falta està relacionada amb la venda, tinença o consum de begudes alcohòliques o altres substàncies estupefaents, s’ha d’avisar al Policia Tutor. En cas que es tracti de majors d'edat s'avisarà igualment a la Policia Local.
Article 16
Procediment sancionador
• La imposició de la sanció s'efectuarà prèvia audiència del/de la jove i/o dels seus representants legals, els quals en el termini de 10 dies hàbils podran presentar les al·legacions que considerin oportunes.
• A la vista d'aquestes actuacions l'instructor de l'expedient efectuarà la corresponent proposta de resolució que contindrà la descripció dels fets, la identificació de les persones responsables, les infraccions que aquests fets puguin constituir, amb indicació de la normativa infringida i les sancions aplicables.
• La resolució de l'expedient i imposició de les sancions correspon al batle o persona en qui delegui. La sanció es notificarà, a més de a l'interessat als tutors o responsables legals del jove en cas de ser menor d’edat.
• Contra la sanció imposada es podrà interposar recurs de reposició davant del batle en el termini d'un mes a comptar des de la notificació de la sanció.
Article 17
Pactes reparadors
Són els acords presos conjuntament entre el jove que ha comès una falta i el responsable del casal per compensar els danys causats al casal o a altres persones.
Han de comportar, entre altres accions, la demanda de disculpes, la restitució material dels danys ocasionats, la realització d’una activitat en benefici del casal, ... amb el compromís explícit de no reincidir.
CAPÍTOL V.
ALTRES RESPONSABILITATS
Article 18
Seguretat i emergència
En cas d’ACCIDENT GREU de la persona usuària cal:
- telefonar al 112 per un servei d’ambulància
- telefonar a la mare o al pare o tutors que figurin a la fitxa d’usuari
- telefonar a la Policia Local (si fos necessari)
- avisar la coordinadora i la regidora de Joventut
En cas que un o una MENOR es trobi malament, presumptament a causa del consum d’alcohol o d’altres tòxics, però no en una situació greu i per tant no hi ha una urgència, cal:
- assistir el o la menor
- avisar a la mare o el pare o tutors
- avisar al Policia Tutor
CAPÍTOL VI.
JURISDICCIÓ
Article 19
Interpretació
En cas de dubte en la interpretació del present reglament, l'Ajuntament de Montuïri es reserva el dret de fer prevaldre la seva interpretació.
Article 20
Dret supletori
En tot el que no estigui previst en aquest reglament, serà d’aplicació supletòria la normativa estatal, autonòmica i local aplicable al servei corresponent.
Montuïri, 10 d’abril de 2014
El Batle
Jaume Bauçà Mayol