Aprovat inicialment pel ple d’aquest Ajuntament del passat 14 de juny de 2013, el Reglament del Consell Escolar Municipal de Santanyí, exposat al públic mitjançant la publicació de l’anunci corresponent en el BOIB núm. 90 de data 27 de juny de 2013, i aprovat definitivament pel ple d’aquest Ajuntament el dia 10 de febrer d’enguany, un cop adequada la redacció a les propostes de millora i recomanacions de l’informe d’impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona, de data 25 de març de 2014, es publica el text íntegre de l'esmentat Reglament, que entrarà en vigor el dia següent a la seva publicació.
REGLAMENT DEL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL DE SANTANYÍ
L’objectiu del Consell Escolar Municipal és ser un organisme de consulta i participació en la gestió educativa de qualsevol aspecte relacionat amb l’ensenyament no universitari dins l’àmbit municipal que canalitzi aquest cap a l’administració educativa que correspongui.
Funcions del Consell Municipal
El caràcter d’organisme participatiu de la comunitat educativa local en la programació de l’ensenyament no universitari es realitzarà mitjançant les funcions pròpies del Consell Escolar Municipal: assessorament, consulta, proposta i informació en les qüestions següents:
-
Determinació específica dels llocs escolars que s’han de crear, substituir o suprimir dins el municipi, per aconseguir l’accés de tota la ciutadania a nivells educatius i culturals que els permeti la seva realització personal i social.
-
Planificació i admissió de l’alumnat de la localitat amb la finalitat d’afavorir l’ocupació real de les places escolars i de millorar el rendiment educatiu. Discussió dels problemes que afecten la comunitat educativa durant el curs.
-
Desenvolupament d’accions compensatòries per corregir les desigualtats provinents del context econòmic, social i cultural de l’alumnat.
-
Els criteris de l’emplaçament, construcció, renovació i manteniment dels centres públics d’ensenyament.
-
Foment de les activitats que tendeixin a millorar la qualitat educativa en la renovació pedagògica i amb els principis d’escola activa per anar tendint a una escola democràtica, científica, crítica, lliure i no discriminatòria.
-
Criteris sobre la dotació de pressupostos i l’ampliació de plantilles dels centres del municipi.
-
Propostes de convenis i acords de competències delegades que millorin la qualitat del servei educatiu dins l’àmbit del municipi.
-
Les actuacions i les normes municipals que afecten els serveis educatius complementaris i escolars amb incidència en el funcionament dels centres docents.
-
Les competències educatives que afecten l’ensenyament no universitari i que la legislació atorga als municipis.
-
Els consells escolars tenen dret a ser informats per l’administració educativa que correspongui sobre qualsevol tema en relació amb l’acció educativa dins el municipi.
-
Actuacions davant l’absentisme de l’escolarització obligatòria.
-
Desenvolupament d’accions per a la promoció de la igualtat de gènere i la coeduació
Composició
El Consell Escolar Municipal, que té l’obligació de fomentar una presència equilibrada d’homes i dones en la seva composició, estarà integrat per:
-
Presidència: El batle o la batlessa de Santanyí.
-
Vicepresidència: El regidor delegat o la regidora delegada d’Educació.
-
Vocalies:
-
El director o la directora de cada centre docent del municipi.Una persona en representació de cada AMPA.
-
Una persona en representació dels serveis socials.
-
Una persona en representació de l’alumnat de batxillerat i/o FP, la qual serà elegida de forma democràtica.
-
Una persona en representació de l’alumant d’ESO.
-
Secretaria: El secretari o la secretària de la Corporació o persona en qui delegui.
Funcionament
-
El consell s’ha de reunir, com a mínim, un cop cada trimestre i abans de començar i acabar el curs escolar.
-
El consell es pot reunir en sessió extraordinària si ho considera oportú la presidència o bé ho sol·licita per escrit una tercera part, com a mínim, de les persones membres del consell.
-
El consell escolar municipal, per tractar temes específics i puntuals, podrà demanar l’assistència de persones de reconeguda vàlua i coneixements en la matèria, les quals només hi tindran veu.
-
El consell escolar municipal elaborarà anualment un informe sobre la situació educativa del seu àmbit de competència. Aquest informe serà tramès, a l’Ajuntament, al Consell Insular de Mallorca i a la Conselleria competent en matèria educativa.
-
El consell escolar es reunirà sempre que sorgeixi un problema urgent.
-
La designació de les persones representants en aquest orgue ha de ser a proposta de les organitzacions representatives dels diferents sectors de la comunitat educativa, per tant, les associacions d’alumnat de l’institut i les de pares i mares han de ser informades de la constitució del consell.
-
Els consells escolars municipals, després de la seva constitució, són els encarregats de modificar o elaborar el seu reglament per després elevar-lo a l’Ajuntament per a la seva aprovació.
-
El mandat del consell escolar tendrà una durada de quatre anys. La renovació dels membres d’aquest consell es farà per meitats cada dos anys segons el que disposa l’article 10 del Decret Legislatiu 112/2001
Santanyí, 10 d’abril de 2014
El batle
Llorenç Sebastià Galmés Verger