Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSORCI DE RESIDUS URBANS I ENERGIA DE MENORCA

Núm. 6550
Aprovació i formalització del conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Ferreries, l’Ajuntament Des Migjorn Gran i el Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca amb l’objecte de gestionar el servei públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i Es Migjorn Gran i el seu transport a l’àrea de gestió de residus de Milà

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

De conformitat amb l’article 13 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i de Procediment Administratiu Comú, es fa públic que en data 31 de març de 2014 el  Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca i els ajuntaments de Ferreries i Es Migjorn Gran han signat un conveni per a la prestació del servei públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i Es Migjorn Gran, el contingut del qual es transcriu en annex. L’esmentat conveni fou aprovat mitjançant acords  adoptats per les respectives administracions en les dates que a continuació es detallen:

Administració: Sessió del Ple

Ajuntament de Ferreries 31/03/2014

Ajuntament des Migjorn Gran 27/02/2014

Junta de Govern Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca 26/03/2014

ANNEX 

CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE L’AJUNTAMENT DE FERRERIES, L’AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN I EL CONSORCI DE RESIDUS URBANS I ENERGIA DE MENORCA AMB L’OBJECTE DE GESTIONAR EL SERVEI PÚBLIC CONJUNT DE RECOLLIDA DE RESIDUS DOMÈSTICS EN ELS TERMES MUNICIPALS DE FERRERIES I ES MIGJORN GRAN I EL SEU TRANSPORT A L’ÀREA DE GESTIÓ DE RESIDUS DE MILÀ

A Maó, 

REUNITS

D’una part el senyor Fernando Villalonga Bordes, president del Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca, en virtut de delegació realitzada mitjançant Decret de Presidència del Consell Insular de Menorca número 112/2011, de data 7 de juliol de 2011.

D’altra part el senyor Manel Monerris Barberà, batlle de l’Ajuntament de Ferreries.

I d’altra part el senyor Pere G. Moll Triay, batlle de l’Ajuntament des Migjorn Gran.

ACTUEN

Totes les parts, actuant en nom i representació de les entitats esmentades, es reconeixen la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni i

MANIFESTEN

1. Que la gestió del servei públic de recollida de residus sòlids urbans i matèria orgànica dels municipis de Ferreries i Es Migjorn Gran, que es de competència municipal, es ve desenvolupant pel Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca en virtut de l’encomana de gestió dels Ajuntaments esmentats, formalitzada en data 04 de febrer de 2004 mitjançant el corresponent conveni regulador.

2. Que el Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca, en endavant el Consorci, ha dut a terme l’esmentada encomana de gestió mitjançant el contracte de gestió del servei públic de recollida de residus sòlids urbans i matèria orgànica i el seu transport i dipòsit a l’àrea de gestió de residus de Milà. 

3. Que el termini de vigència de l’esmentat contracte esta previst que acabi el proper dia 1 d’abril de 2014, tot i que en el mateix es disposa que el concessionari vindrà obligat a continuar prestant el servei després d’acabat el termini de la concessió o de qualsevol de les seves pròrrogues, fins que no es celebri una nova licitació i adjudicació de la mateixa o es resolgui prestar el servei públic per un altre sistema o forma de gestió. Aquesta pròrroga no serà superior als 6 mesos i durant la mateixa regiran les mateixes normes aprovades pel termini contractual de la concessió.

4. Que es voluntat de les parts, bàsicament per motius d'eficiència i economia administrativa, donar continuïtat al servei públic conjunt de recollida de residus domèstics, tot i que es considera que el període de temps transcorregut des de l’anterior contractació imposa la necessitat de realitzar una nova licitació en la que s’han de preveure les diferents necessitats sorgides en el decurs del temps.

5. Que l’Ajuntament de Ferreries, mitjançant acord del Ple de data 31/03/2014, va  aprovar aquest Conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Ferreries, l’Ajuntament des Migjorn Gran i el Consorci a l’objecte de gestionar el servei públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i Es Migjorn Gran. 

6. Que l’Ajuntament des Migjorn Gran, mitjançant acord del Ple de data 27/02/2014, va  aprovar aquest Conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Ferreries, l’Ajuntament des Migjorn Gran i el Consorci a l’objecte de gestionar el servei públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i Es Migjorn Gran. 

7. Que el Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca, mitjançant acord de la Junta de Govern de data 26/03/2014 va aprovar aquest Conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Ferreries, l’Ajuntament des Migjorn Gran i el Consorci a l’objecte de gestionar el servei públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i Es Migjorn Gran. 

8. Que en conseqüència amb els acords esmentats i en compliment del que estableix l’article 63 de la Llei 20/206, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, formalitzen el present conveni d’acord amb les següents 

CLÀUSULES

PRIMERA.

Objecte del Conveni

L’objecte d’aquest Conveni es definir el marc de col·laboració entre el Consorci i els Ajuntaments per a la gestió del servei públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i Es Migjorn Gran i el seu transport a l’Àrea de Gestió de Residus de Milà, amb la finalitat d’aconseguir una major eficiència econòmica i administrativa.

L’assumpció de la gestió del servei públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i Es Migjorn Gran es durà a terme en virtut de la delegació de competències aprovada pels respectius ajuntaments i regulada en el present conveni.

S'entendrà, en termes genèrics, per gestió del servei públic conjunt de recollida de residus domèstics, la recollida i transport de les fraccions resta i de voluminosos, a l'efecte de destinar-les al canal de tractament o recuperació corresponent, així com el subministrament, manteniment, reparació i neteja dels contenidors i de les àrees d'aportació del servei.

SEGONA.

Delegació de competències

Per tal de fer efectiu l'objecte expressat a la clàusula anterior, per mitjà d'aquest conveni els Ajuntaments de Ferreries i Es Migjorn Gran deleguen al Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca la competència per la gestió del servei, qui accepta l'exercici de les funcions delegades, de conformitat amb allò que s'estableix l'article 3.2 dels Estatuts del Consorci.

TERCERA.

Abast i contingut de la delegació

3.1. Abast territorial

La present delegació comprèn la prestació del servei públic conjunt de recollida de residus domèstics en els termes municipals de Ferreries i Es Migjorn Gran i el seu transport fins a l'Àrea de gestió de residus de Milà, o a aquells centres que el Consorci determini en el futur.

3.2. Abast funcional

Per aconseguir aquesta finalitat i per acomplir els seus objectius, el Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca durà a terme totes les actuacions que siguin necessàries per a la gestió del servei i, particularment, les següents:

a) L'elaboració d'informes, estudis i projectes que siguin necessaris per a la prestació del servei, ja sigui a través de personal propi o per mitjà de contractació externa a un tercer.

b) La gestió de manera directe o indirecte del servei conjunt de recollida de residus domèstics. En cas de gestió indirecta, comprendrà la tramitació de tot l'expedient administratiu necessari per a la seva adjudicació i formalització, incloses les actuacions preparatòries. També comprendran la tramitació de les corresponents modificacions contractuals que s'hagin de realitzar, tot l'anterior de conformitat amb l'establert a la normativa aplicable en matèria de contractació de les administracions públiques. En qualsevol cas, els contractes que es formalitzin pel desenvolupament del servei s’hauran d’adaptar a les condicions econòmiques i als terminis de vigència d’aquest conveni.

Transitòriament, durant un termini màxim d’un any des de la formalització d’aquest conveni, el Consorci podrà gestionar el servei mitjançant la concessió existent.

c) La planificació, direcció i coordinació del servei, així com el control de la seva execució fins a la finalització i liquidació del contracte.

d) La realització de manera directa o per mitjà de contractació externa de les prestacions accessòries o complementàries a les anteriors que siguin necessàries per a la realització de l'objecte del present conveni. En cas que comportin una despesa econòmica el repartiment del seu finançament es determinarà per acord de les parts mitjançant la signatura d'una addenda al present conveni.

e) L'assumpció front a tercers dels drets i obligacions que correspondrien als ajuntaments signants, en tant que titulars del servei en les relacions jurídiques derivades de la prestació del servei que sorgeixen a partir de la data d'efectivitat del present conveni. A aquests efectes el Consorci tindrà condició de posseïdor dels residus recollits en els termes prevists a la legislació de residus i subscriurà els contractes i convenis que siguin procedents amb els sistemes integrats de gestió, amb les empreses recicladores o altres amb les que sigui procedent el lliurament de residus.

La present delegació comprendrà la resolució dels recursos que es puguin plantejar en via administrativa derivats de l'exercici de les facultats anteriors. No obstant l'anterior amb caràcter previ a la seva resolució s'haurà de sol·licitar informe a les entitats delegants, en els termes establerts en els articles 82 i 83 de la Llei 30/1992 de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú. 

3.3. Facultats que es reserven els ajuntaments 

a) Participar en el procediment d'aprovació de l'expedient de contractació, així com en la tramitació en el seu cas de les seves modificacions posteriors.

b) Inspeccionar el servei quantes vegades considerin oportunes amb la finalitat de comprovar el seu bon funcionament.

c) Instar al Consorci que adopti les mesures que considerin necessàries  per al bon funcionament del servei.

d) Fer un seguiment de la gestió del servei, i amb aquest objecte, podran requerir al Consorci el subministrament de la informació de què disposi sobre el desenvolupament del servei conjunt a banda de disposar de la memòria anual a què fa referència aquest conveni.

QUARTA.

Obligacions dels Ajuntaments delegants

Mitjançant el present conveni, els Ajuntaments signants assumeixen les obligacions següents:

a) Posar a disposició del Consorci el vehicle marca Scania, amb matrícula 5761 CKY, així com els contenidors i les corresponents fixacions i delimitacions existents, i autoritzar a aquest la seva utilització i conservació, per desenvolupar, directament o mitjançant tercers, les tasques necessàries per executar el servei conjunt de recollida i transport de residus domèstics.

Per mitjà del present conveni les administracions signants adscriuen al Consorci per a la prestació dels servei objecte del present conveni els materials i equips descrits en el paràgraf anterior, sense que suposi en cap cas la cessió de la seva titularitat. 

b) Finançar el cost total del servei mitjançant les aportacions que s'acordin i procedir al pagament d'acord amb les previsions que estableix la clàusula cinquena del present conveni o de les possibles revisions que es puguin realitzar.

c) Facilitar la informació que sigui requerida pel Consorci pel bon desenvolupament del servei.

CINQUENA.

Determinació de les bases sobre les quals s'ha de constituir l'aportació econòmica dels ajuntaments de Ferreries i Es Migjorn Gran.

a) El pressupost de les actuacions previstes per portar a terme la delegació, d'acord amb l'estudi econòmic elaborat pel Consorci per la tramitació de l’expedient de contractació, es xifra en la quantitat màxima anual de 213.967,84 € (IVA exclòs). 

b) Les aportacions anuals màximes que es comprometen a realitzar els Ajuntaments cobriran la despesa total del servei objecte del present conveni, la qual es distribuirà percentualment entre els Ajuntaments en la forma establerta en la taula següent:

Ajuntament % Import s/IVA Import IVA inclòs

Ferreries 59,60 % 127.521,81 € 140.273,99 €

Es Migjorn Gran 40,40% 86.446,04 € 95.090,64 €

En qualsevol cas, les aportacions municipals assenyalades anteriorment es reduiran en funció de la baixa ofertada pel licitador que resulti ser l’adjudicatari del contracte. 

c) Els Ajuntaments transferiran mensualment i successivament al Consorci l'import corresponent a una dotzena part de la seva aportació anual amb la finalitat de què aquest l'afecti al compliment de les obligacions derivades de la gestió de servei a mesura que es dugui a terme, prèvia presentació dels corresponents certificats o factures per part del Consorci. Els ajuntaments disposaran del termini previst en les bases d’execució del pressupost per fer efectiu l’import liquidat. En acabar aquest termini podran aplicar-se interessos de dilació sobre l’import pendent.

Transcorreguts dos mesos des de l’acabament del termini per pagar l’import liquidat, podrà sol·licitar-se la retenció d’ingressos i el seu pagament a favor del Consorci, prevista a l’article 13.e. dels Estatuts d’aquest Consorci.

Els pagaments dels ajuntaments es faran sempre al Consorci i no eximeixen a aquest de les seves obligacions envers els seus col·laboradors o contractistes, en especial pel que fa als interessos de demora i altres despeses que es generin per un eventual retard en els pagaments a aquells.

La primera factura mensual als Ajuntaments coincidirà amb el mes la posada en funcionament del servei, ja sigui de manera directa per part del Consorci o mitjançant la contractació del servei.

d) Les aportacions assenyalades en l’apartat “b” d’aquesta clàusula es revisaran conforme es determini en el contracte, sempre amb la finalitat de que el cost del servei sigui finançat totalment pels ajuntaments afectats. 

e) En cas que s'hagin de fer aportacions addicionals, ocasionades per modificacions contractuals o qualsevol altre motiu, diferents a les esmentades en els punts anteriors aquestes es fixaran, previ informe de la comissió mixta de seguiment, mitjançant l’aprovació i posterior formalització d'una addenda al present conveni en què s'haurà de determinar l'aportació corresponent a cada una de les parts.

SISENA.

Memòria anual

Durant el primer trimestre de cada any, el Consorci presenta als Ajuntaments la corresponent memòria anual d'activitats de l'any anterior en la que es recullen les dades corresponents als serveis prestats des del Consorci, dintre dels quals s'inclouran les dades corresponent al servei conjunt de recollida i transport dels residus domèstics als municipis de Ferreries i Es Migjorn.

SETENA.

Comissió de seguiment

Es crea una comissió de seguiment del conveni, que estarà composta per:

- Presidència: President/a del Consorci de Residus Urbans i Energia de Menorca.

- Vocals: els/las representants de cadascun dels Ajuntaments al Consorci.

- Secretari: Un funcionari del Consorci.

Els membres de la comissió podran assistir, si ho consideren convenient i donant compte a la presidència, amb els assessors que precisin.

Aquesta comissió té com a principals funcions, a més de fer el seguiment del conveni:

a) Informar de les possibles variacions en les aportacions econòmiques de les parts, de conformitat amb el previst a l'apartat “e” de la clàusula cinquena.

b) Ser informada de les modificacions del contracte que es dugui a terme en execució del present conveni.

c) La resolució de dubtes i les controvèrsies que puguin sorgir en l'aplicació d'aquest.

d) Informar sobre la interpretació de les seves clàusules, així com l'informe dels protocols i annexos que es vulguin signar en desenvolupament d'aquest.

La comissió ajustarà el seu regim de funcionament a allò establert a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

VUITENA.

Protocol o annexos singulars de desenvolupament

La col·laboració establerta en aquest conveni pot ser objecte, si n'és el cas, de desenvolupament i concreció mitjançant protocols o annexos, que tenen la mateixa consideració jurídica i iguals efectes vinculants que aquest conveni, en els quals s'ha de reflectir de forma detallada la dimensió i l'abast de la cooperació, i també els compromisos addicionals, de tot tipus, que assumeixen les parts.

Aquests annexos i protocols addicionals han de tenir, des del moment en què se signin, la consideració de part integrant d'aquest conveni, i li seran d'aplicació el règim i les normes que el regulen.

NOVENA.

Vigència del conveni

El conveni es formalitza inicialment per un període de DEU (10) anys, i tindrà efectes, en des de la seva data de formalització. No obstant, aquest es podrà prorrogar per acord exprés de les parts adoptat amb caràcter previ a la seva finalització pels períodes que s’estableixin en l’acord corresponent.

Sense perjudici de l’anterior, el conveni s’entendrà prorrogat tàcitament durant el termini necessari per adaptar-se a la vigència del nou contracte de gestió que es formalitzi. El termini màxim d’aquesta pròrroga serà d’un any.

DESENA.

Altres causes de resolució

a) Acord mutu i voluntari de les parts.

b) Denúncia d'almenys dues de les administracions signants efectuada al menys amb un any d'antelació i sempre que es faci inviable el compliment de les finalitats del conveni.

c) Incompliment greu i manifest d'alguna de les parts, a la qual se li ha de comunicar fefaentment, amb audiència prèvia d'aquesta i amb, almenys, tres mesos d'antelació, sempre i quan, igual que en l'apartat anterior, es faci inviable el compliment de les finalitats del conveni.

En cap cas la resolució del conveni ha d'afectar a l'execució dels serveis que es duguin a terme. Les parts hauran d'adoptar les mesures pertinents per tal d'assegurar la continuïtat del servei i liquidar les obligacions de cada una de les parts signants.

ONZENA.

Naturalesa del conveni

Aquest conveni té naturalesa administrativa i conseqüentment les controvèrsies que puguin plantejar-se sobre la interpretació i l'execució d'aquest conveni s'han de dirimir en el si de la comissió de seguiment a què es fa referència en la clàusula setena.

Sols en el cas que no es pugui arribar a una conciliació, s'han de resoldre de conformitat amb el que disposa l'article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

I com a prova de conformitat amb el contingut d'aquest conveni, les parts en signen per triplicat a la data i el lloc que es detalla a continuació.

Maó 31 de març de 2014

El President
Fernando Villalonga Bordes