Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS

Núm. 6472
Resolució del secretari autonòmic d’Educació, Cultura i Universitats de dia 10 de març de 2014, en relació amb el servei escolar de menjador als centres públics no universitaris i les escoles matineres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Resolució del conseller d’Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003 es va regular l’organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres públics no universitaris (BOIB núm. 131, de 18 de setembre de 2003).

D’acord amb aquesta norma, cada any acadèmic la Secretaria Autonòmica d’Educació, Cultura i Universitats, mitjançant resolució, ha d’establir les instruccions oportunes i fixarà les mesures per a l’organització i funcionament del servei escolar de menjador en els centres d’educació infantil, primària i instituts d’educació secundària i d’altres centres de titularitat pública, on s’especificaran, entre d’altres, els aspectes següents:

  1. Calendari del servei escolar de menjador.
  2. Orientacions bàsiques per a l’elaboració de menús i desenvolupament d’hàbits saludables.
  3. Cost màxim diari del menú al servei de menjador escolar.
  4. Personal no docent encarregat de l’atenció a l’alumnat.
  5. Gratificacions a l’encarregat/da del servei escolar de menjador i al personal docent que participi voluntàriament en l’atenció de l’alumnat.
  6. Gratificacions per al personal docent encarregat de l'atenció de l'alumnat en el servei escolar de menjador i l’escola matinera durant el curs 2013-2014.
  7. Normes sobre contractació amb empreses i convenis amb institucions.
  8. Publicació.

El cost màxim diari del menú al servei de menjador escolar s’ha actualitzat tenint en compte l’IPC de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears durant l’any 2013, que ha estat del 0,5 %.

En conseqüència, i en virtut de les atribucions que m’atorguen la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Calendari del servei escolar de menjador

El servei escolar de menjador es presta durant el període d’activitats lectives previst a l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats, per la qual s’estableix el calendari escolar per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que s’aprova cada any acadèmic.

2. Orientacions bàsiques per a l’elaboració de menús

Les empreses que gestionen els serveis de menjadors escolars dels centres docents públics hauran de tenir en compte en l’elaboració dels menús les recomanacions previstes al “Document de consens sobre alimentació als centres educatius”, aprovat el dia 21 de juliol de 2010 pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut. Aquest document està disponible a la pàgina web de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats.

La ronda de menús escolars haurà d’estar signada, aprovada i avalada per un professional amb formació acreditada en nutrició humana i dietètica. Queden exclosos d’aquesta categoria els homeòpates i en general totes aquelles disciplines relacionades amb la medicina natural.

3. Preus del servei escolar de menjador del curs 2014-2015

3.1 Abans de l’inici del curs 2014/2015 el Consell Escolar de cada centre ha de fixar el preu diari del menú del menjador escolar que han d’abonar els usuaris, tenint en compte:

a) El preu del menú del curs anterior, que s’haurà de revisar d’acord amb les següents regles:

- Als contractes administratius de menjador formalitzats abans de l’any 2010, el preu del menú s’ha de revisar d’acord amb l’IPC general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l’any natural anterior al de l’inici del curs. Per tant, per al curs 2014/2015 els menús s’han de revisar tenint en compte un increment del 0,5%.

- Als contractes administratius que han iniciat la seva vigència a partir del curs 2010/2011, el preu del menú s’haurà de revisar d’acord amb el que estableixen, per a cada cas, les clàusules del contracte i els plecs corresponents.

b) Els canvis en el nombre o l’horari dels monitors encarregats d’atendre els alumnes que l’empresa ha d’aportar a cada centre. En aquest supòsit el Consell Escolar modificarà el preu establert d’acord amb la lletra a), prèvia valoració per part de la Comissió de Menjadors, que haurà de tenir en compte, si n’és el cas, l’oferta presentada per l’empresa adjudicatària durant el procediment de licitació del contracte.

3.2 El preu diari del menú als menjadors escolars la gestió dels quals s’hagi de contractar durant l’any 2014 serà el que figuri al contracte signat amb l’empresa que resulti adjudicatària del concurs corresponent. En cap cas, excepte autorització específica, aquest preu podrà superar les quanties previstes a l’apartat següent.

3.3 El preu diari del menú (sense incloure l’eventual cost del personal no docent encarregat de l’atenció de l’alumnat) per al curs 2014/2015 no podrà ser superior a:

  • Fins a 25 comensals: 5.36 euros
  • De 26 a 50 comensals: 4.96 euros
  • Més de 50 comensals: 4.56 euros

3.4 El preu del menú es pot augmentar un 10% (IVA inclòs) per als usuaris eventuals. Són eventuals, als efectes d’aquest apartat, els alumnes que no superin el 70% dels dies de menjador comptabilitzat per mesos.

3.5 El preu del menú escolar aprovat d’acord amb els apartats anteriors no podrà ser incrementat en cap cas per finançar altres despeses o activitats lúdiques o professionals del centre educatiu o de la seva associació de mares i pares d’alumnes.

3.6 En el cas que hi hagi alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) amb una manca significativa d’autonomia personal en els hàbits d’alimentació, l’empresa explotadora del servei de menjador adoptarà les mesures aprovades pel Consell Escolar, sense que aquesta decisió pugui repercutir sobre preu del menú escolar fixat a l’adjudicació pública i revisat conforme a les regles anteriors.

4. Personal no docent encarregat de l'atenció de l'alumnat

4.1 Quan no hi hagi professorat voluntari suficient per fer les tasques de cura i atenció de l'alumnat en temps del servei escolar de menjador, el contractista o entitat col·laboradora estan obligats a la contractació del personal necessari que les dugui a terme, sempre en nombre proposat pel Consell Escolar i d’acord amb les característiques dels alumnes. En cap cas aquest nombre podrà ser inferior al que s'indica a l'article 8.3 de la Resolució de 9 de setembre de 2003.

4.2 L’empresa contractista o entitat col·laboradora lliuraran un informe econòmic dins el termini d’un mes des de la petició del Consell Escolar, sobre la incidència en el preu del menú de cada un dels monitors contractats. S’haurà d’acompanyar de tota la documentació escaient, i en tot cas la sol·licitada pel Consell Escolar, que avali l’informe emès.

4.3 El personal no docent que desenvolupi tasques d'atenció de l'alumnat durant l'horari del servei escolar de menjador haurà d’acreditar davant la direcció del centre: tenir formació en higiene alimentària, el títol de coneixements de llengua catalana, equivalents al nivell A o superior, i el títol de mestre o de monitor- animador de temps lliure o equivalent o els títols de tècnic superior d’educació infantil, tècnic superior d’animació sociocultural o tècnic superior d’animació d’activitats físicoesportives. 

4.4 També  es permet la figura del voluntari educatiu, en el marc de la Llei 3/1998, de 18 de maig, del voluntariat de les Illes Balears, així com a les Instruccions sobre voluntariat educatiu de 12 de novembre de 2013. L’acreditació d’aquesta figura l’expedirà la Secretaria Autonòmica d’Educació, Cultura i Universitats.

5. Gratificacions per al personal docent encarregat del servei escolar de menjador durant el curs 2013-2014

5.1 El personal docent que dugui a terme les funcions d’encarregat/da del servei escolar de menjador (previstes a l’article 10 i l’annex IV de la Resolució del conseller d’Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003), tindrà dret, com a contraprestació en aquesta activitat, a una gratificació extraordinària, en funció del volum de gestió i nombre de comensals, que s’abonarà per una sola vegada al final de cada curs escolar. Com a referència, al curs 2013/2014 les quanties d’aquestes gratificacions són:

  • De 51 a 99 comensals: 8,50 € per dia.
  • A partir de 100 comensals: 9,56 € per dia.

5.2 Les tasques d'organització, coordinació i direcció derivades del servei escolar de menjador han de considerar-se incloses en el conjunt d'obligacions i responsabilitats de l'equip directiu de l'escola, i no tasques afegides a les ordinàries. Per tant, llevat del cas que es realitzin funcions específiques d'atenció als alumnes durant l’horari del servei de menjador, no tindran un incentiu addicional ni específic. El director i president del Consell Escolar del centre supervisarà i serà el responsable del servei.

5.3 Per a l’abonament d'aquesta gratificació la direcció del centre educatiu haurà d’enviar a la Secretaria Autonòmica d’Educació, Cultura i Universitats de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats una relació amb les dades identificatives del personal docent que ha dut a terme tasques d’encarregat/da del servei escolar de menjador durant el curs 2013-2014. Aquesta relació, que haurà d’estar firmada per la direcció del centre, s’ha de trametre abans del 31 d’octubre de 2014.

6. Gratificacions per al personal docent encarregat de l'atenció de l'alumnat en el servei escolar de menjador i l’escola matinera durant el curs 2013-2014

6.1 Les tasques d’atenció i cura de l’alumnat durant el servei escolar de menjador, que preveu l’article 8 de la Resolució del conseller d’Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003, podrà realitzar-les el professorat del centre, amb caràcter voluntari.

6.2 Aquest professorat tindrà dret a una gratificació extraordinària que s'abonarà per una sola vegada en nòmina al final del curs escolar, segons el nombre real de dies en què s’hagi col·laborat. Per al curs 2013/2014 la quantia de la gratificació és de 6,73 € per dia.

6.3 Per a l’abonament d'aquesta gratificació la direcció del centre educatiu haurà d’enviar a la Secretaria Autonòmica d’Educació, Cultura i Universitats de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats una relació amb les dades identificatives del personal docent que ha dut a terme tasques d’encarregat/da de l’atenció de l’alumnat al servei escolar de menjador durant el curs 2013/2014. Aquesta relació, que haurà d’estar firmada per la direcció del centre, s’haurà de trametre abans del 31 d’octubre de 2014.

6.4 La figura de personal docent encarregat de l’atenció de l’alumnat és incompatible amb la figura d’encarregat del servei de menjador escolar.

6.5 També percebrà l’esmentada gratificació el personal docent del centre que s’encarregui, voluntàriament, de l'atenció de l'alumnat durant el temps dedicat a l’escola matinera. Aquesta funció és compatible amb la d’encarregat del servei de menjador o d’atenció de l’alumnat.

Per a l’abonament d'aquesta gratificació la direcció del centre educatiu haurà d’enviar a la Secretaria Autonòmica d’Educació, Cultura i Universitats de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats una relació amb les dades identificatives del personal docent que ha dut a terme tasques d’atenció de l’alumnat a l’escola matinera durant el curs 2013/2014. Aquesta relació, que haurà d’estar firmada per la direcció del centre, s’haurà de trametre abans del 31 d’octubre de 2014.

7. Contractació del servei de menjador escolar per al curs 2014/2015

7.1 Per cobrir la possible responsabilitat del contractista pels danys i perjudicis ocasionats, l’empresa contractista ha de concertar una assegurança individual per cada lot adjudicat de responsabilitat civil i d’intoxicació alimentària que inclogui com a riscs assegurats, en relació amb el centre docent on es presta el servei de menjador escolar:

  1. L’activitat d’elaboració i subministrament de menús als menjadors escolars.
  2. La guarda i custòdia dels alumnes usuaris del menjador durant el dinar i els esbarjos anterior i posterior a aquest.
  3. Els danys corporals i materials soferts pels alumnes o per tercers a conseqüència d’un accident ocorregut durant la prestació de l’activitat assegurada.

El capital mínim assegurat ha de ser el que s’estableixi a cada contracte. Si no s’especifica, ha de ser de 200.000 euros per cada centre docent. La pòlissa ha de mantenir-se en vigor durant tot el termini d’execució del contracte i, per tant, l’empresa ha d’estar al corrent del pagament de les primes de l’assegurança, la qual cosa ha d’informar documentalment davant la direcció del centre educatiu o l’òrgan de contractació quan li ho requereixin.

En cap cas, l’administració pública serà responsable de la veracitat, correcció o adaptació de la documentació aportada per l’empresa quan sigui requerida en el compliment de les obligacions d’aquest apartat.

7.2 El contractista ha de facilitar la inspecció i la vigilància de l’execució del contracte per part de la direcció dels centres educatius, amb la finalitat de possibilitar-ne la correcció.

El contractista ha de cooperar amb la Direcció General de Salut Pública i Consum de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social i la Secretaria Autonòmica d’Educació, Cultura i Universitats de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, o les entitats que aquestes designin, en la supervisió de l’equilibri dietètic  i nutricional dels menús escolars.

8. Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant la Consellera d’Educació, Cultura i Universitats en el termini d’un mes a comptar des de l’endemà de la seva publicació, de conformitat amb l’article 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Palma, 10 de març de 2014

El secretari autonòmic d’Educació, Cultura i Universitats 

Guillem Estarellas Valls