Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AGRICULTURA, MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 6407
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears del Projecte d’ampliació i actualització de la restauració pedrera Son Canaves, T.M. Llucmajor
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’Annex I de la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, us comuniquem que el Ple de la CMAIB, en sessió de 3 de desembre de 2013,
ATÈS
1. Que l’objecte del projecte és l’ampliació de la zona explotable de la pedrera de Son Cànaves i l’actualització del Pla de Restauració de la mateixa pedrera, ubicada en la parcel·la núm. 3 del polígon 6, del municipi de Llucmajor (de 9,1 Ha de superfície).
2. Que l’extrem est de la parcel·la es troba afectat per l’APR d’inundació associat al Torrent des Jueus i l’informe de consultes prèvies sol·licitava l’Informe del Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics.
3. Que la pedrera de Son Cànaves disposa de la corresponent autorització minera (núm. 451), està inclosa dins l’annex II del Pla Director Sectorial de Pedreres de les Illes Balears (Decret 61/1999, de 28 de maig, d’aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial de Pedreres) mitjançant l’Acord d’inclusió de la pedrera del Director General de Qualitat Ambiental i Litoral, de 26 de novembre de 2007.
4. Que prèviament a l’inici de l’activitat extractiva es restauraran les zones afectades pels perímetres de reculada dels habitatges i els pous d’aprofitament d’aigua existents.
5. Que la restauració prèvia s’executarà de manera immediata i urgent.
6. Que la cartografia de referència esmentada a l’Informe del Servei de Planificació de la Direcció General de Medi Natural, Canvi Climàtic i Educació Ambiental, de 22 d’octubre de 2013, quant a les fases de explotació i restauració, no inclou com a zona no explotable el perímetre de protecció associat al pou AAS_539-A_S_935 ni les delimitacions detallades (per a cada fase) són correctes.
7. Que l’activitat d’explotació preveu 4 fases, cadascuna de les quals representa una franja de la parcel·la amb una superfície hàbil de 16. 149,9 m2, i un front de tall de 10 metres de profunditat màxima.
8. Que el Pla de Restauració està conformat per fases, igual que el Pla d’Explotació, i preveu l’inici de la restauració a partir de que la explotació superi el 50% de la superfície hàbil de la fase d’explotació corresponent.
9. Que en el cas que el material d’aportació siguin residus de la construcció, aquests hauran de tenir la consideració d’inerts nets (desmunts i terres no contaminades) d’acord amb la Disposició addicional tercera del Pla Director Sectorial per a la gestió dels residus de la construcció-demolició, voluminosos i pneumàtics fora d‘ús de l’illa de Mallorca.
10. Que la informació aportada inclou el contingut mínim que determina l’article 27 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’Avaluació d’Impacte Ambiental i Avaluació Ambiental Estratègica a les Illes Balears.
11. Que l’EIA inclou estudis dels nivells d’immissió de partícules i de renous que conclouen que l’activitat extractiva no incompleix els valors màxims establerts per la normativa vigent (Llei 34/2007 i ordenança municipal de Palma).
ACORDA
Informar favorablement l’ampliació de la pedrera de Son Cànaves i el Pla de Restauració actualitzat, amb les mesures recollides en l’Estudi d’Impacte Ambiental i les següents condicions:
1. D’acord amb l’Informe del Servei d’Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics: Es respectarà una zona de reculada de 100 metres des dels pous existents a la zona d’explotació.
2. D’acord amb l’Informe del Servei de Planificació (Direcció General de Medi Natural, Canvi Climàtic i Educació Ambiental), es fixa una fiança, als efectes del PDS de Pedreres de 55. 784 €, amb la indicació que el sol·licitant d’aquesta restauració haurà de tramitar la fiança que es preveu a l’article 16, del Decret 61/1999, de 28 de maig, de la Revisió del Pla Director Sectorial de Pedreres de les Illes Balears, davant la Direcció General d’Indústria.
2. D’acord amb l’Informe de la Secció d’Atmosfera (Direcció General de Medi Natural, Canvi Climàtic i Educació Ambiental), les mesures de protecció de pols s’hauran de fer extensives a les labors de restauració.
3. D’acord amb l’Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (Direcció General de Medi Natural, Canvi Climàtic i Educació Ambiental), es compliran les següents condicions:
a. Es prendran les mesures establertes en el Reial Decret 125/2007, de 11 d’octubre, pel qual es dicten normes sobre l’ús del foc i es regula l’exercici de determinades activitats susceptibles d’incrementar el risc d’incendi forestal, especialment les incloses a l’article 8. 2. c.
b. Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distancia mínima de 10 metres del terreny forestal existent.
c. Al voltant de les caixes de distribució, centres transformadors o grups electrògens associats a les activitats de restauració de la pedrera s’hi mantindrà una àrea de baixa càrrega de combustible de com a mínim 10 m.
d. La terra que es retiri en el principi de l’obertura de la pedrera serà el que s’estendrà a sobre dels materials inerts utilitzats per omplir.
e. Les feines de plantació augmentaran fins a una densitat mínima d’uns 400 arbusts per Ha (de les espècies presents a l’entorn, formant zones més denses o bosquets) i uns 800 peus/ha de pins.
f. Les plantes utilitzades seran sempre autòctones, provinent de material forestal de reproducció de Mallorca.
g. Passat un any des de la plantació, el límit admissible de marres serà d’un 20%, per damunt del qual caldrà tornar a plantar.
4. D’acord amb l’Informe de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social:
a. S’haurà de mantenir el compliment de les indicacions exposades als informes referents a l’explotació Son Cànaves nº 451:
-L’eficàcia dels sistemes de captació i retenció de partícules i pols s’hauran de mantenir iguals o per sota dels que s’han obtingut als estudis presentats, i sempre d’acord amb la normativa vigent, així doncs, i en aquesta línia, d’acord amb la documentació presentada, obligatòriament s’hauran de regar i humectar els camins i totes les zones susceptibles de generar pols; els camions i vehicles que entrin i surtin de l’explotació hauran de disposar de parafangs a les rodes, no podran circular a més de 20 km/h i hauran de mantenir les banyeres tapades amb lones per tal de minimitzar la pols que puguin aixecar.
b. Control del nivell d’immissió i de renous, per tal de mantenir els valors obtinguts als estudis aportats, per a la nova zona d’explotació.
5. S’haurà de rectificar la cartografia de referència esmentada a l’informe del Servei de Planificació de 22 d’octubre de 2013, per tal de que tot el perímetre del AAS_539-A_S_935 es consideri com a zona no explotable i que les 4 fases d’explotació i les 4 de restauració marquin correctament les superfícies que afectaran.
6. El Pla de Vigilància Ambiental s’haurà d’estendre, com a mínim, per als primers 5 anys de l’explotació i haurà d’incloure el seguiment detallat de la restauració prèvia a l’inici de l’activitat extractiva, així com els resultats dels estudis de partícules i renous durant l’activitat extractiva.
7. El Pla de Vigilància Ambiental haurà de detallar el seguiment i resultats de les feines de restauració i de la plantació arbòria i arbustiva.
8. D’acord amb el Pla Director Sectorial de Pedreres vigent s’haurà d’anomenar (prèviament a l’atorgament de les autoritzacions per part de l’administració) a un responsable tècnic encarregat de l’execució del Pla de Restauració (art. 12) que informarà anualment sobre el compliment del Pla de Restauració dins el Pla de Labors (art. 14 del Decret 61/1999, de 28 de maig, d’aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial de Pedreres).
Es recorda:
1. El caràcter urgent i immediat de la restauració prèvia (fase zero) a l’inici de l’activitat extractiva per tal de complir amb els perímetres de protecció dels pous i habitatges existents recollit a l’informe del Servei de Planificació esmentat anteriorment.
2. Abans de l’autorització definitiva per l’òrgan substantiu s’haurà de sol·licitar un nou informe a la Secció de l’Atmosfera de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic.
3. Abans de l’autorització definitiva per l’òrgan substantiu s’haurà de comptar amb l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.
4. D’acord amb l’Informe de Servei d’Aigües Subterrànies (Direcció General de Recursos Hídrics) s’ha de sol·licitar el canvi d’ús de les aigües procedents del AAS_913 o s’ha de passar a concessió.
5. D’acord amb l’Informe de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social esmentat, els treballadors hauran de disposar d’elements de protecció pertinents i adequats per al lloc de treball (mascaretes, protectors acústics, botes etc).
6. Abans de l’autorització de l’ampliació, l’òrgan substantiu haurà de comprovar si aquesta ampliació es troba a una zona amb un ús prohibit.
Aquest acord s’emet sense perjudici de les competències d’altres administracions, en particular, territorials i urbanístiques.
Palma, 9 de gener de 2014
El president de la CMAIB
José Carlos Caballero Rubiato