Secció V. Anuncis
Subsecció primera. Contractació Pública
AJUNTAMENT D'INCA
Núm. 6378
Acord del Ple de l'Ajuntament d'Inca pel qual s'aprova la renúncia a la celebració del contracte de concessió de la gestió del servei públic de proveïment d’aigua potable, sanejament i pluvials del municipi d’Inca
Versió PDF
Amb reserva dels termes en que resulti aprovada l’acta de la sessió ordinària, advertència que es realitza en compliment del art. 206 del RD 2.568/1986, de 28 de novembre, el Ple de l’Ajuntament d’Inca en la seva sessió ordinària de dia 28 de febrer de 2014, i en relació a l’expedient núm. SPO2013/000128, anomenat “concessió de la gestió del servei públic de proveïment d'aigua potable, sanejament i pluvials del municipi d'Inca” va aprovar el següent acord:
“En data 28 d’abril de 2013 el Ple de l’Ajuntament d’Inca va acordar incoar expedient de contractació per a la concessió de la gestió del servei públic de proveïment d’aigua potable, sanejament i pluvials del municipi d’Inca. Els raonaments que es contenien en el dictamen de la comissió eren els següents:
“El servei municipal de proveïment d’aigua potable en el municipi d’Inca s’ha vingut prestant mitjançant gestió directa per la pròpia entitat local. El que ara es proposa és que aquest servei passi a gestionar-se de forma indirecta baix la modalitat de concessió administrativa de la gestió del servei públic, de forma que serà una empresa privada que baix les condicions del plec de condicions prestarà i gestionarà el servei.
Es considera que aquesta modalitat de gestió és més favorable als interessos municipals per diversos motius:
- Suposarà una inversió periòdica en manteniment i conservació damunt les instal·lacions que ara és insuficient, la qual cosa evitarà que entrin en un deficient estat i, per tant, s’aconseguirà reduir i controlar les fuites d’aigua i costos del servei.
- Implicarà, dins els quatre primers anys, una important modernització de les canalitzacions, ja que s’invertiran 1,5 milions d’euros amb aquest concepte, a més de les millores que ofereixi l’empresa adjudicatària.
- En conseqüència s’aconseguirà una major eficiència en la prestació del servei, i unes instal·lacions més modernes i concordes amb les necessitats de la nostra ciutat.
- També es realitzarà un manteniment periòdic de les instal·lacions de sanejament i pluvials.
- Es podrà dotar el servei del personal especialitzat que requereix, qüestió ara de difícil compliment a la vista de les dificultats legals per creació i cobertura de places.
- L’Ajuntament obtindrà un benefici de la gestió, primer amb un cànon fitxo que no podrà ser inferior a 2 milions d’euros, i que possibilitarà la inversió en altres infraestructures de la ciutat, desprès, una vegada finalitzats els tres primers anys i durant tots els anys de concessió, obtindrà un cànon variable damunt la facturació mínim de un 4%.”
Cal a més ressenyar que era de públic i general coneixement que el cànon econòmic fitxo estava destinat al finançament de la reforma del Teatre Principal.
Desprès de la tramitació de l’expedient en data de 23 de desembre de 2013 es va presentar a plenari la proposta d’adjudicació del contracte. Cal fer esment que durant tot el procés de tramitació de l’expedient ha estat molt discutit, especialment pels grups municipals de l’oposició, també són significatives les al·legacions que es varen presentar durant el termini d’exposició pública del plec de condicions. Per altra banda, les raons que varen dur a la tramitació de l’expedient, essencialment econòmiques per una millora en les instal·lacions i prestació del servei i la insuficiència dels recursos municipals per dur-la a terme havien quedat en entredit el dia 21 de desembre de 2013, dos dies abans del plenari, quan es va publicar la Llei Orgànica 9/2013, de 20 de desembre de control de la deute comercial del sector públic que modifica la Llei Orgànica 2/2012 de 27 d’abril d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, i li introdueix una nova disposició addicional sexta que permet destinar el superàvit financer de les entitats locals a inversions sostenibles.
Aquests fets, posats de manifest en el debat de la sessió plenària de dia 23 de desembre, varen provocar que el dictamen d’adjudicació quedés damunt la taula a l’espera del desenvolupament normatiu de la Llei 9/2013.
Posteriorment s’ha promulgat el Reial Decret Llei 2/2004 de 21 de febrer (BOIB de 22 de febrer de 2014) on a la seva disposició final primera es modifica el text refús de la Llei d’Hisendes Locals i es defineix el que es considera inversió sostenible. Amb aquesta nova regulació es permet destinar una part del superàvit municipal a millores del servei d’aigua, entre altres inversions necessàries.
Per altra banda s’ha aconseguit el finançament econòmic amb recursos propis municipals amb el que fer front a la reforma del Teatre Principal, un dels altres motius de la privatització de l’aigua.
Es a dir han quedat desactivats tots els arguments que havien conduit a la decisió de privatitzar el servei, han desaparegut les raons que varen dur a l’Ajuntament a tramitar el expedient. Per tant no hi ha motius suficients perquè l’Ajuntament durant trenta anys, que era el termini de vigència de la concessió, tingui concedit no sols la prestació del servei, sinó també l’ús i explotació dels pous dels qual ara, majoritàriament, és titular. Es a dir, ara no existeixen raons suficients com perquè l’Ajuntament es desprengui durant trenta anys de la gestió d’un servei tan important i essencial per la població.
En conseqüència es considera que una adequada defensa dels interessos públics i generals dels municipals, pels motius exposats, exigeix ara renunciar al contracte i indemnitzar als licitadors en la quantitat de 1.000 euros, prevista en el plec de condicions.
A aquesta indemnització no hi tindrà dret l’UTE Costeres d’Aigües i Serveis SA, Obras y Promociones Comas SA i Gestalis CORP Project Management ja que en el seu dia va ser l’empresa millor valorada, es va formular proposta d’adjudicació al seu favor i no va constituir la fiança definitiva, per la qual cosa s’entén que el licitador voluntàriament va retirar l’oferta. Ara bé, tampoc l’Ajuntament li pot confiscar la garantia provisional quan el propi Ajuntament renuncia al contracte i a l’adjudicació.
En conseqüència es proposa a la consideració del Ple de l’Ajuntament les següents PROPOSTES D’ACORD:
1º.- A l’empara del que disposa l’art. 36.8 del plec de condicions econòmiques administratives en relació a l’art. 155 del TRLCSP, i per les raons d’interès públic exposades, l’Ajuntament d’Inca RENUNCIA a la celebració del contracte de concessió de la gestió del servei públic de proveïment d’aigua potable, sanejament i pluvials del municipi d’Inca.
2º.- Indemnitzar a tots els licitadors, amb excepció de l’UTE Costeres d’Aigües i Serveis SA, Obras y Promociones Comas SA i Gestalis CORP Project Management pels motius abans exposats, en la quantitat de 1.000 euros de conformitat amb el que disposa l’art. 36.8 del plec i 155.2 del TRLCSP en compensació de les despeses que les hagi pogut ocasionar la licitació.
3º.- Procedir a la devolució de les fiances provisionals a tots els licitadors i la definitiva de l’empresa Gestió d’Aigües d’Inca SL.
4º.- Notificar aquest acord als licitadors amb expressió dels recursos que poden interposar i publicar-ho en el BOIB i en el perfil del contractista.”
La qual cosa US COMUNICO, perquè en prengueu coneixement i tengui els efectes oportuns.
Inca, 19 de març de 2014
El batle-president
Rafel Torres Gómez