Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE BUNYOLA

Núm. 5262
Aprovació definitiva del reglament del cos de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini de trenta dies d'exposició pública de l'aprovació inicial del REGLAMENT DEL COS DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL DE BUNYOLA, sense que s'hagi presentat cap reclamació, es considera aprovat definitivament l'acord de Ple de l'Ajuntament de Bunyola, adoptat en sessió ordinària celebrada el dia 16 de gener de 2014, i en compliment del disposat als articles 102 i 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears i als articles 49 i 70,2 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, Reguladora de Bases de Règim Local, tot seguit es publica el text íntegre de l'esmentat Reglament

REGLAMENT DEL COS DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL DE BUNYOLA

Article 1

1.- L’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola és una organització de caràcter humanitari i altruista, l’actuació de la qual és desinteressada i solidària.

2.- L’actuació dels voluntaris que conformen l’Agrupació no empara activitats de finalitat religiosa, política o sindical.

Article 2

1.- L’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil estarà constituïda per persones físiques, majors d’edat, que ho sol·licitin voluntàriament i que siguin o no del municipi de Bunyola, sempre que no pateixin malaltia contagiosa i siguin aptes físicament per als treballs propis que hauran de prestar. A més s’haurà de presentar tota la documentació que a l’efecte es fixi.

2.- Abans del seu nomenament com a voluntaris els aspirants hauran de superar un curs de formació que impartirà l’Escola Balear d’Administració Pública del Govern de les Illes Balears.

3.- Una vegada superat el curs a què fa referència el punt anterior, el sol·licitant que resulti admès serà nomenat voluntari en pràctiques, rebent el corresponent títol acreditatiu. Aquest període de pràctiques no pot ser inferior a 3 mesos ni superior a 1 any, i durant aquesta situació el voluntari pot desenvolupar actuacions operatives de responsabilitat limitada, col·laborant amb voluntaris de ple dret amb més experiència al món de les emergències.

4.- Una vegada transcorregut el període en pràctiques, el voluntari passarà a formar part de ple dret del Cos de Voluntaris si les pràctiques són valorades positivament per la Direcció General d’Emergències de la Conselleria d’Interior.

5.- Abans de l’inici de la seva tasca el voluntari haurà de manifestar per escrit que coneix el caràcter voluntari de l’activitat, així com l’acceptació de la normativa per la qual aquesta es regeix, manifestació que s’ha de repetir quan passi a ser voluntari de ple dret.

6.- El compromís voluntari s’ha de renovar, de manera explícita, cada 3 anys.

Article 3

Correspon al conseller d’Interior autoritzar la creació i dissolució de l’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil prèvia sol·licitud del Ple de l’Ajuntament de Bunyola.

Article 4

1.- L’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola té com a finalitat la col·laboració en la previsió i la prevenció de situacions de greu risc col·lectiu, catàstrofe o calamitat pública; en la protecció i el socors de les persones i els bens quan aquestes situacions es produeixin; i en el restabliment de la normalitat a l’àrea afectada. L’àmbit territorial operatiu de l’Agrupació Local s’estendrà dins els límits del terme municipal de Bunyola, essent el batle del municipi de Bunyola el responsable de la seva actuació.

2.- No obstant l’establert al punt anterior, l’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola podrà actuar fora del terme municipal, prèvia convocatòria de la Conselleria d’Interior o del Consell Insular respectiu en els casos en què aquest disposi d’un pla territorial homologat que estigui activat, amb l’autorització preceptiva del batle del municipi.

Article 5

L’organització de l’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola es regirà per l’establert en el present Reglament, en el Decret 44/2003, de 2 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de voluntaris de Protecció Civil de les Illes Balears; així com per les instruccions i directrius que puguin dictar la comissió nacional de protecció civil o la comissió d’emergències i protecció autonòmica.

Article 6

L’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil dependrà directament del batle del municipi com a responsable màxim de la Protecció Civil local.

Article 7

L’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola queda enquadrada, orgànica i funcionalment, dins la unitat municipal de la que depenguin els serveis de protecció civil o, si no n’hi ha, els serveis de seguretat ciutadana i/o d’emergències; sense que això constitueixi cap vincle laboral o funcionarial entre els seus components i l’Ajuntament.

Article 8

1.- L’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola s’estructura funcionalment en Seccions que podran ser de transmissions, de primers auxilis, d’extinció d’incendis, rescat i salvament, suport logístic, formació, etc. Els voluntaris seran adscrits a cada una d’elles en funció de la seva capacitat i preparació.

2.- Per a la seva intervenció, els voluntaris s’enquadren en grups d’intervenció operativa (grups d’acció).

3.- Aquesta estructura ha de ser de caràcter flexible i s’ha d’ajustar a les necessitats del servei, als mitjans humans disponibles i al que estableixen els plans territorials i el pla municipal d’actuació davant riscs específics.

Article 9

1.- El cap de l’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola serà designat pel batle del municipi, a proposta del regidor competent en la matèria, oïda l’Assemblea General, que estarà constituïda per tots els voluntaris que conformen l’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil.

2.- Els caps de les seccions i dels grups seran proposats, de manera justificada, pel cap de l’Agrupació, i nomenats pel regidor competent en la matèria.

3.- El procés per al cessament dels càrrecs és el mateix que per al seu nomenament.

Article 10

1.- El batle del municipi de Bunyola, a proposta del regidor competent en la matèria, pot aprovar, en l’àmbit de les competències municipals, les normes i instruccions necessàries per al correcte funcionament de l’Agrupació dins l’àmbit municipal.

2.- A més de les normes i instruccions a què fa referència el punt anterior, també seran d’obligat compliment les dictades per la Conselleria d’Interior per desenvolupar i aplicar el Reglament de voluntaris de Protecció Civil.

Article 11

L’Ajuntament i les demés administracions públiques involucrades, en aquest cas, sota la coordinació de la Conselleria d’Interior, han de facilitar l’accés a la formació necessària per assolir un nivell de coneixements suficient per garantir-ne l’eficàcia.

Article 12

L’Agrupació de voluntaris de Protecció Civil de Bunyola exercirà les seves funcions en el marc del pla territorial municipal i del pla d’actuació davant riscs específics.

En el marc d’aquests plans, algunes de les funcions que poden dur a terme els voluntaris de l’Agrupació són les següents:

En el marc de la prevenció:

- Col·laborar en la redacció d’estudis de riscs de Bunyola, preferentment orientats a edificis, locals i establiments de concurrència pública.

- Col·laborar i donar suport a la confecció i divulgació dels plans d’autoprotecció als centres esmentats.

- Col·laborar en l’elaboració i manteniment del pla territorial municipal i del pla d’actuació davant riscs específics.

- Confeccionar i realitzar campanyes d’informació i divulgació per a col·lectius exposats als diferents riscs.

- Actuar en dispositius operatius de caràcter preventiu (en grans concentracions urbanes, vigilància forestal, etc).

En el marc de la intervenció:

- Donar suport als serveis operatius d’emergència rutinaris.

- Atendre persones afectades en situacions d’emergència.

- Col·laborar en el desplegament del pla sectorial de comunicacions.

- En general, executar les missions encomanades ple pla territorial insular, pel municipal i pel pla d’actuació davant riscs.

Article 13

Els voluntaris tenen els següents drets:

1.- Utilitzar els emblemes, distintius i equips del servei corresponents a la seva categoria. A l’efecte d’identificació, en casos d’intervenció, emergències o calamitats, el seu ús és obligatori.

2.- Rebre l’import corresponent a les despeses de manutenció, transport i allotjament que hagin cobert com a conseqüència de la prestació del servei.

3.- Adoptar per sí mateixos o per part de l’autoritat competent, totes les mesures necessàries per evitar situacions que comportin perills innecessaris per a ells o per a tercers.

4.- A estar assegurats contra els danys derivats de la seva actuació com a membres de l’Agrupació.

5.- Obtenir tota la informació possible sobre la feina que ha de realitzar.

6.- Conèixer tots els aspectes referents a l’Agrupació.

7.- Obtenir tot el suport material de l’Agrupació.

8.- Participar en l’estructura en la qual s’ha integrat i a opinar sobre la feina desenvolupada.

9.- Podrà efectuar les peticions, els suggeriments i les reclamacions que consideri necessàries, dirigides al cap de l’Agrupació. En tot cas, si passen 20 dies des de l’entrada en el registre sense que es contesti, es podrà elevar directament al batle del municipi.

Article 14

Els voluntaris tenen les obligacions següents:

1.- Respectar l’estructura jeràrquica i funcional de l’Agrupació i ha de col·laborar amb aquesta per aconseguir-ne la major eficàcia.

2.- Acatar la direcció d’altres organismes competents en determinades actuacions previstes en els plans, com poden ser en els casos d’extinció d’incendis forestals i urbans.

3.- En cap cas el voluntari pot actuar com a tal fora dels actes de servei.

4.- Conservar i mantenir en perfectes condicions dús el material i l’equip que se’ls hagi proporcionat.

5.- Retornar el material a l’Agrupació quan es modifiquin les circumstàncies que aconsellaren o habilitaren el seu dipòsit.

Article 15

1.- L’activitat duita a terme pel voluntari exclou tota remuneració però no el reconeixement de mèrits.

2.- La valoració de les conductes meritòries així com els incompliments de les obligacions dels voluntaris correspon al batle.

3.- La valoració de les conductes meritòries es farà mitjançant reconeixements públics o medalles, a més d’altres distincions que puguin concedir el Govern, el Consell Insular o altres administracions.

4.- Tant les conductes meritòries com les que suposin un incompliment de les obligacions dels voluntaris seran anotades a l’expedient personal corresponent.

Article 16

La relació del voluntari amb l’Agrupació pot ser rescindida pel batle per alguna de les següents causes:

1.- Per petició expressa i per escrit de la persona interessada.

2.- Per pèrdua de les aptituds físiques o psíquiques necessàries per al desenvolupament de la seva tasca.

3.- Per causar baixa en el padró municipal.

4.- Per expulsió, situació que serà declarada, si s’escau, mitjançant expedient contradictori prèvia audiència de l’interessat, per donar-se una de les següents causes:

a) No respectar l’estructura jeràrquica de l’Agrupació.

b) Fer un ús dolent del material.

c) Manca de companyonia amb els altres voluntaris.

5.- Per no acreditar un mínim de 60 hores en còmput anual dedicades a formació i serveis.

Article 17

1.- Quan es produeixi el cessament de la relació del voluntari, aquest haurà de tornar de forma immediata, tots els equips i acreditacions que tengui.

2.- Una vegada s’hagi fet la devolució a què fa referència el punt anterior i a la sol·licitud de l’interessat, s’expedirà certificat en què constin els serveis prestats així com la causa de la baixa, trametent-ne còpia a la Direcció General d’Emergències de la Conselleria d’Interior.

 

Bunyola, 24 de març de 2014

 

EL BATLE

Jaume Isern Lladó