Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 4940
Ordenança reguladora de la concessió i ús de les targetes d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 28 de novembre de 2013, el Ple va aprovar provisionalment l’acord de modificació de l’Ordenança reguladora de la concessió i ús de les targetes d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, expedient que va ser exposat al públic durant un termini de trenta dies a comptar des del dia següent a la publicació de l’anunci d’aprovació provisional en el BOIB número 16 de data 1 de febrer de 2014; atès que no s’han presentat al·legacions ni suggeriments a l’aprovació provisional de modificació de l’Ordenança reguladora de la concessió i ús de les targetes d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, s’entén definitivament aprovat l’acord fins aleshores provisional, restant el text de la nova ordenança com segueix:

 

ORDENANÇA REGULADORA DE LA CONCESSIÓ I ÚS DE LES TARGETES D'ESTACIONAMENT PER A PERSONES AMB MOBILITAT REDUÏDA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El Consell de la Unió Europea, en la seva Recomanació 98/376/CE, de data 4 de juny de 1998, va instar els Estats membres a crear una targeta d'estacionament unificada per a persones amb mobilitat reduïda.

L'esmentat Consell considera que la utilització d'un mitjà de transport distint al públic és, per a moltes persones amb discapacitat, l'única fórmula per a desplaçar-se de manera autònoma de cara a la seva integració professional i social; per tant, en determinades circumstàncies i respectant la seguretat viària, és procedent permetre a les persones amb aquest tipus de discapacitat —i que estiguin en possessió d'una targeta d'estacionament— que puguin aparcar el seu vehicle sense haver de realitzar, a continuació, grans desplaçaments.

La disposició addicional quarta de la Llei 19/2001, de 19 de desembre, de reforma del Text articulat sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, estableix que els municipis “hauran d'adoptar les mesures necessàries per a la concessió de la targeta d'estacionament per a persones discapacitades amb problemes greus de mobilitat i per a l'efectivitat dels drets que en deriven, tenint en compte la Recomanació del Consell de la Unió Europea”. Així mateix, disposa que els municipis expediran les esmentades targetes segons el model determinat reglamentàriament, les quals tindran validesa a tot el territori nacional.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a la Llei 3/1993, de 4 de maig, de millora de l'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques (BOIB núm. 62, de 20 de maig de 1993), regula, entre altres qüestions, l'estacionament de vehicles i la concessió de targetes per a persones amb greus problemes de mobilitat.

El Decret 110/2010, de 15 d’octubre, pel qual es desenvolupa la citada Llei 3/1993, reconeix als ajuntaments la competència per a l'atorgament d'aquestes targetes, adaptades a les recomanacions del Consell de la Unió Europea, al mateix temps que regula les normes d'utilització d’aquestes i el seu àmbit d'aplicació. Així, i amb independència del municipi que l'atorgui, es podrà utilitzar la targeta a tot el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els beneficis arribaran als ciutadans dels països de la Unió Europea.

L'Ajuntament de Maó és conscient de la importància de fomentar la implantació de la targeta d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda i facilitar la seva validesa en tot el territori de la CAIB, fins que s'aprovi el reglament que ha d'establir el model de targeta d'àmbit nacional al qual es refereix la Llei 19/2001.

Amb aquesta finalitat, i assumint la recomanació de la Unió Europea, així com l'establert a la normativa sectorial vigent —tant d’àmbit estatal, com autonòmic—, l'Ajuntament de Maó considera convenient d’aprovar la present ordenança, que regula l'expedició i ús de la targeta d'estacionament per a persones amb mobilitat reduïda.

Art. 1.

Objecte

1. L'objecte de la present ordenança és facilitar el desplaçament autònom a aquelles persones residents al municipi de Maó que pateixin una situació de mobilitat reduïda.

2. Amb aquesta finalitat es crea la targeta d'estacionament de vehicles per a persones amb mobilitat reduïda de l'Ajuntament de Maó (d'ara endavant, targeta d'estacionament), que és el document acreditatiu, personal i intransferible que habilita les persones titulars d’aquesta per a exercir els drets previstos a la present ordenança en el terme municipal de Maó.

3. La targeta d'estacionament serà expedida per l'Ajuntament i reunirà les característiques especificades a la normativa vigent que resulti d'aplicació, i especialment a l'article 34.15) del Decret 110/2010, de 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques.

Art. 2.

Titulars de la targeta

Podran ser titulars de la targeta d'estacionament les persones que, en cada cas, reuneixin els següents requisits:

1. Les persones físiques residents al municipi de Maó que, sense estar impossibilitades per a realitzar desplaçaments fora del seu lloc de residència, tenguin reconeguda la condició legal de minusvàlides i acreditin greus problemes de mobilitat, independentment de qui sigui el/la conductor/a.

2. Les persones jurídiques que prestin serveis de transports de persones amb mobilitat reduïda. Hauran d’acreditar que disposen de vehicles adaptats per fer-ho.

3. A les persones físiques no residents i/o a aquelles que, per causa sobrevinguda, tinguessin necessitat, per raons del grau de discapacitat, per l'edat o per malaltia greu, se'ls podrà atorgar com a excepció, i per temps limitat, una targeta de caràcter extraordinari.

Les característiques de la targeta de caràcter extraordinari a què es refereix el paràgraf anterior, mentre no estiguin regulades per normativa de rang superior, es definiran per decret d'Alcaldia.

Art. 3.

Comissió Assessora

1. La Comissió Assessora en temes relacionats amb les persones afectades de mobilitat reduïda serà nomenada i presidida per l'alcalde/essa o persona en qui delegui.

Aquesta comissió estarà formada, a més, per les persones següents:

- Prefectura dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics o persona en qui delegui, que actuarà, a més, en funcions de secretari/ària de la Comissió

- Un treballador/a social de Serveis Socials

- Un/a representant de la Policia Local

- Un expert/a nomenat/ada a proposta del Consell Assessor en temes de discapacitat

2. Les funcions d'aquesta comissió seran les següents:

- Elaboració d'informes i propostes

- Comprovació del fet que les persones sol·licitants de targeta reuneixen els requisits necessaris

- Informes previs en expedients sancionadors

3. La Comissió Assessora es reunirà amb caràcter ordinari, com a mínim, tres vegades cada any; i amb caràcter extraordinari, quan ho convoqui la Presidència.

Per a constituir la Comissió Assessora es requereix la presència de la Presidència, del secretari/ària o de qui el/la substitueixi, així com d'un terç dels vocals que la formen.

Art. 4.

Dictamen de mobilitat reduïda

El dictamen de persona amb mobilitat reduïda (d'ara endavant, dictamen PMR) serà emès pel Centre Base del Govern dels Illes Balears i és document indispensable per a la concessió de la targeta d'estacionament a les persones físiques, de conformitat amb el que preveu l'article 34 del Decret 110/2010, de 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i la supressió de les barreres arquitectòniques.

 

Art. 5.

Competència

1. L'Alcaldia serà l'òrgan municipal competent per a la concessió de la targeta d'estacionament i per a l'exercici de la potestat sancionadora en aquest àmbit. L'alcalde/essa podrà delegar en un regidor/a o en la Junta de Govern Local.

2. La Policia Local realitzarà les tasques de vigilància i control de la utilització de les targetes i de les reserves d'estacionament.

Art. 6.

Procediment

El procediment ordinari de concessió de la targeta d'estacionament comprendrà els següents tràmits:

1. Persones físiques

1.1. L'expedient s'iniciarà mitjançant sol·licitud de la persona interessada o persona que la representi, a la qual s'adjuntarà la següent documentació:

a) Fotocopia compulsada del DNI o targeta de residència.

b) Una fotografia en format carnet.

c) Certificat de la condició legal de discapacitat, amb especificació del tipus i grau de minusvalidesa, en qualsevol cas superior al 33%.

d) Un dictamen emès per la Direcció General d'Atenció a la Dependència, amb aplicació al barem establert en el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, i en el qual consti l'existència de problemes greus de mobilitat, a causa de tenir limitada la capacitat de desplaçament de manera temporal o permanent, amb un nivell de restricció global de 30%, i puntuació mínima de 7 punts.

1.2. La comissió creada amb aquesta finalitat, i a la qual fa referència l'article 3 anterior, comprovarà que la persona sol·licitant reuneix els requisits establerts a l'article 2, apartat 1, d'aquesta ordenança.

1.3 La concessió o denegació de targeta d'estacionament s’haurà de resoldre en un termini màxim de sis mesos a partir de l'inici del procediment. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, es podrà entendre desestimada la sol·licitud, sense perjudici de l'obligació legal de resoldre que recau sobre l'Administració.

2. Persones jurídiques

2.1. L'expedient s'iniciarà mitjançant sol·licitud de representant acreditat de l'entitat, acompanyada de:

a) Fotocòpia de l'últim rebut; en defecte d'açò, certificat d'alta a l'IAE o cens d'obligats tributaris que correspongui.

b) Fotocòpia del CIF/NIF.

c) Relació de les matrícules dels vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i fotocòpia del permís de circulació i fitxa tècnica de cada un dels vehicles.

2.2. La comissió creada amb aquesta finalitat, i a la qual fa referència l'article 3 anterior, comprovarà que la persona sol·licitant reuneix els requisits establerts a l'article 2, apartat 2, d'aquesta ordenança.

2.3. L'Ajuntament resoldrà en el termini màxim de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, es podrà entendre desestimada la sol·licitud, sense perjudici de l'obligació legal de resoldre que recau sobre l'Administració.

2.4. Si la persona jurídica correspongués a una associació sense ànim de lucre, haurà de presentar l'imprès de sol·licitud en els termes que s'expressen al punt 2.1 del present article i la documentació que s'assenyala als punts 2.1.2 i 2.1.3, acompanyada d'acreditació del seu caràcter com entitat sense ànim de lucre.

3. En ambdós casos, l'Ajuntament expedirà i farà lliurament de la targeta a la persona sol·licitant, de forma gratuïta, en el termini de deu dies a comptar des de la comunicació de la resolució a la persona interessada, juntament amb les seves condicions d'ús.

Art. 7.

Vigència i renovació de la targeta

1. En el cas de persones físiques s'aplicaran les regles següents:

a) En els supòsits de mobilitat reduïda de caràcter definitiu, la targeta d'estacionament es concedirà per períodes de cinc anys, renovables amb la simple presentació d'una sol·licitud.

b) En els supòsits de mobilitat reduïda de caràcter temporal, el termini de vigència dependrà del caràcter i durada de la limitació, per a la renovació se seguirà el procediment ordinari previst en l'article 6 anterior.

c) En cas que es modifiquin les circumstàncies que van motivar la concessió de la targeta, l'Ajuntament sol·licitarà un nou dictamen PMR i, a la vista del seu contingut, resoldrà sobre la renovació o la retirada de la targeta.

d) L’Ajuntament iniciarà el procediment corresponent d'ofici o a sol·licitud de la persona interessada, i el tramitarà d’acord amb el que disposen els apartats corresponents de l'article 6 anterior.

2. En el cas de persones jurídiques, la vigència i renovació de la targeta s'ajustarà al que disposa l'apartat 1.a) anterior, amb les següents especificacions:

a) Si es modifica el vehicle, simultàniament amb la modificació de les matrícules associades s’haurà de sol·licitar una nova targeta.

b) Si es contempla la inclusió d'un nombre de vehicles superior a l'existent, igualment s’haurà de sol·licitar nova targeta.

3. La sol·licitud de renovació de targeta es realitzarà, en l'imprès corresponent, tres mesos abans de la finalització del període de vigència.

4. La targeta renovada conservarà el seu nombre d'ordre excepte si ha caducat el període de validesa; en aquest cas serà necessària la realització de la totalitat dels tràmits enumerats en l'article 6 anterior.

5. L'Ajuntament podrà efectuar, en qualsevol moment i d'ofici, la comprovació del fet que persisteixen les condicions que han generat l'expedició de la targeta.

6. En el supòsit de les persones estrangeres residents, prevaldrà el que disposa la legislació vigent en matèria d'estrangeria.

Art. 8.

Registre de targetes

1. L'Ajuntament anotarà les resolucions adoptades de concessió o denegació, renovació o revocació de targetes en un registre de targetes d'estacionament creat amb aquesta finalitat.

2. Les dades personals que figurin en aquest registre estaran protegides conforme a la normativa vigent en matèria de tractament de dades personals.

Art. 9.

Drets de les persones titulars de la targeta

De conformitat amb la normativa legal vigent d'aplicació, les persones titulars de la targeta d'estacionament es beneficiaran de les següents facilitats en matèria de circulació, parada i estacionament de vehicles a les vies urbanes:

1) Disposar de les places reservades d'estacionament previstes en l'article 36 de la Llei 3/ 1993, de 4 de maig.

1.1) Amb aquesta finalitat, i per a facilitar l'equitativa distribució dels aparcaments destinats a vehicles amb persones titulars de targeta de mobilitat reduïda, l'Ajuntament de Maó podrà limitar en totes o algunes de les parades genèriques senyalitzades com a tals:

a) el temps màxim que un vehicle autoritzat hi podrà romandre ininterrompudament

b) les persones usuàries a les quals van destinades

Per a fer-ho, les citades limitacions hauran d'estar degudament senyalitzades en aquestes, així com la indicació de les franges horàries, en cas que n’hi hagués.

1.1.1) Per a facilitar el control de la limitació horària a què fa referència aquest mateix article, la persona usuària es proveirà d'un mecanisme apropiat a fi de deixar constància de l'hora de la seva arribada.

1.1.2) Excepcionalment, i prèvia sol·licitud motivada, es podrà autoritzar dispensa quant a la limitació d'horari en una o diverses parades genèriques, que hauran de quedar reflectides en la corresponent dispensa, la qual haurà d'acompanyar la targeta d'estacionament quan aquestes s'utilitzin.

1.1.3 ) La sol·licitud d'aquesta dispensa serà estudiada per la comissió a la qual fa referència l'article 3 de la present ordenança, que decidirà respecte d’això.

1.2  ) A les parades en què no es trobi limitat l'horari, s'estableix per ordenança un màxim d'ocupació sense interrupció de 24 hores.

2) Excepcionalment, sol·licitar plaça d'estacionament propera al domicili o centre de treball, en els termes que estableix la present ordenança, quan es tracti de persones en situació de mobilitat reduïda de caràcter definitiu, que requereixin l'ajuda d'una altra persona i/o la utilització d'aparells mecànics, fet que s'acreditarà mitjançant el dictamen PMR.

3) A les zones d'estacionament regulat, podran excedir en un màxim de mitja hora el temps d'estacionament autoritzat en el bitllet acreditatiu de l'abonament realitzat.

Art. 10.

Obligacions de les persones titulars

1. Les targetes la persona titular de les quals sigui una persona física, només es podran utilitzar quan la persona titular viatgi en el vehicle de què es tracti, bé com conductor/a o com ocupant.

2. Les targetes la persona titular de les quals sigui una persona jurídica només es podran utilitzar en els vehicles per als quals hagin estat concedides, sempre que en aquest moment es trobin prestant el servei de transport de persones amb mobilitat reduïda.

3. La targeta d'estacionament (sempre el document original) es col·locarà en el parabrisa del vehicle, de manera que el seu anvers resulti clarament visible des de l'exterior.

4. Les persones titulars de la targeta d'estacionament hauran de comunicar a l'Ajuntament, en el termini de quinze dies, qualsevol variació de les circumstàncies que van motivar-ne la concessió, als efectes previstos en els articles 7 i 11

5. En cas de pèrdua, robatori o destrucció, hauran de comunicar-ho immediatament a l'Ajuntament, i no podran fer ús dels drets reconeguts a les persones titulars de la targeta fins que no es produeixi aquesta comunicació.

6. La persona que condueixi el vehicle en què s'estigui fent ús de la targeta haurà de complir, en tot cas, les indicacions dels agents de trànsit.

Art. 11.

Pèrdua, deterioració o sostracció

1. Pèrdua o deterioració: Haurà de ser comunicada immediatament a l'Ajuntament i realitzar la petició d'una nova targeta. En el cas de deterioració, haurà presentar la deteriorada en recollir la nova targeta.

2. Sostracció: Haurà d'acompanyar la còpia de la denúncia presentada a la Comissaria de Policia a la sol·licitud d'una nova targeta.

En tots els casos, la targeta mantindrà el mateix nombre que l'anterior i mantindrà el seu període de validesa.

Art. 12.

Reserva de plaça d'estacionament

1. De conformitat amb el que preveu l'article 9.3) d'aquesta ordenança, previ informe de la Comissió Assessora i sempre amb caràcter excepcional, es podrà concedir a la persona titular de la targeta una reserva de plaça d'aparcament propera al seu centre de treball o domicili, quan es demostri que les habilitades, amb caràcter general, per l'Ajuntament resultin insuficients o inadequades en el cas concret de què es tracti.

2. L'Ajuntament reservarà plaça d'aparcament en un lloc proper al domicili o lloc de treball de la persona titular de la targeta sempre que es produeixin les circumstàncies a les quals fa referència el punt anterior i la persona beneficiària —ni cap persona que estigui empadronada o que convisqui al mateix domicili— no disposi de plaça d'estacionament privada (tant en propietat, com llogada), o no tengui possibilitat d'obtenir-la.

3. En la corresponent sol·licitud hauran de constar els següents extrems, degudament acreditats:

a. Dificultat per a la realització de la marxa sense interrupció per a trams inferiors a 100 metres, per alteracions orgàniques o funcionals.

b. Necessitat d'utilització de cadira de rodes per als desplaçaments.

c. Dificultat per a la realització de les maniobres d'aparcament per afecció musculoesquelètica d'extremitats o cintura pèlvica i/o escapular.

4. Després de la presentació de la sol·licitud, se sol·licitarà l'informe previ de la Comissió i es procedirà a emetre resolució en el termini màxim de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, es podrà entendre desestimada la sol·licitud, sense perjudici de l'obligació legal de resoldre que recau sobre l'Administració.

5. L'Ajuntament es reserva la facultat de suprimir les reserves, traslladar-les o reduir-les en espai i/o temps, si no fossin utilitzades o resultessin perjudicials per al trànsit urbà, sense que la seva anterior concessió i els termes d’aquesta es consideri que hagin generat drets a favor de la persona particular interessada.

Art. 13.

Infraccions i sancions

1. Infraccions

A l'empara del que preveu l'article 34.18) del Decret 110/2010, de 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i la supressió de les barreres arquitectòniques, l'ús indegut de la targeta d'estacionament regulada en aquesta ordenança serà sancionat. Tindran caràcter d'infracció administrativa lleu les accions o omissions següents:

a) Qualsevol vulneració de les obligacions enumerades a l'article 10 de la present ordenança.

b) La infracció a les limitacions que s'estableixin d'acord amb l'estipulat a l'article 9 2.1) de la present ordenança, quan sigui comès per un vehicle ocupat per persones titulars de la targeta de mobilitat reduïda.

c) La utilització d'una targeta caducada.

d) La cessió de la targeta o la reserva d'aparcament a persona no titular d’aquesta.

e) La utilització d'una targeta falsificada i/o manipulada, sempre que no incorri en il·lícit penal; en aquest cas, es traslladarà a l'ens jurídic competent i s'estarà a l'espera de resolució judicial.

f) Qualsevol altre ús fraudulent de la targeta que impliqui incompliment de les presents normes.

2. Sancions

Aquestes infraccions seran sancionables amb multa de 150,25 a 3.005,06 euros, perquè es tracta d'infraccions lleus, d'acord amb el previst a l'article 39.1 de la Llei 3/1993, de 4 de maig, de barreres arquitectòniques de Illes Balears.

A l'empara de l'establert a l'article 34.18 del Decret 110/ 2010, l'ús indegut de forma reiterada i degudament provada comportarà la retirada, temporal o definitiva, de la targeta, amb la conseqüent pèrdua dels drets inherents a aquesta, per part de la persona titular.

3. Gradació de les sancions

Per a la gradació de l'import de les sancions es tindran en compte els següents criteris:

a) L'existència d'intenció o reiteració.

b) La naturalesa dels perjudicis causats a tercers.

c) La reincidència de la persona infractora, per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma.

4. Procediment sancionador

El procediment sancionador s'ajustarà al que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la CAIB en l'exercici de la potestat sancionadora, amb l'única particularitat que, de forma prèvia a la notificació de la proposta de resolució, se sol·licitarà informe de la Comissió Assessora.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA

Els ciutadans espanyols que resideixin en territori nacional i els dels restants estats membres de la Unió Europea, que siguin persones titulars d'una targeta d'estacionament expedida per les respectives autoritats competents, gaudiran en aquest terme municipal dels drets reconeguts per la present ordenança a les persones titulars de la targeta d'estacionament dels vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA

No obstant el que disposa l'articulat anterior, els tràmits a què fan referència els articles 6–1 i 6–2, i a l'espera que es reuneixi aquesta comissió, els Serveis Socials de l'Ajuntament de Maó, una vegada rebuda la sol·licitud i acreditats els supòsits als quals fa referència aquesta ordenança, podran estendre una targeta de caràcter provisional, sempre que no generi dubtes i fins que sigui tractat en comissió, amb una validesa màxima de sis mesos.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA

Qui ostenti la Presidència de la Comissió, en els casos a què fan referència els articles 9-2.1.3 i 12-3, podrà concedir, quan la urgència del cas així ho requereixi, una vegada rebuda la sol·licitud i informat pel secretari/ària d’aquesta, i amb caràcter provisional, la dispensa o reserva a la qual fan referència, amb una validesa màxima de sis mesos i fins que sigui tractat en comissió.

Així mateix, per causa de discapacitat sobrevinguda i si la urgència del cas així ho requereix, podrà autoritzar la targeta, en els mateixos termes anteriors, amb caràcter provisional, així com les de caràcter temporal, fins que estigui en possessió de la documentació requerida i sigui tractat per la comissió.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Mitjançant decret d'Alcaldia es podran crear o modificar els models per a la tramitació de les diferents sol·licituds previstes a l'ordenança.

Segona. Aquesta ordenança, una vegada aprovada, entrarà en vigor a partir de la seva publicació en el BOIB i una vegada transcorregut el termini a què es refereix l'article 65.2 de la Llei 7/1.985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, moment en el qual restaran derogades totes aquelles disposicions municipals que siguin incompatibles o s'oposin al seu articulat, així com les que en el passat haguessin regulat la matèria objecte d’aquesta.

 

Maó, 18 de març de 2014

 

L’alcaldessa

Águeda Reynés Calvache