Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 4907
Bases per a la concessió d’ajudes econòmiques als acolliments familiars amb família extensa o família aliena per a l’any 2014
El Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa, en sessió ordinària de data 17 de març de 2014, va aprovar:
La convocatòria d’ajudes econòmiques per als acolliments familiars amb família extensa o família aliena, per l’any 2014, per un import de vuitanta mil euros (80.000€), amb càrrec a l’aplicació pressupostària núm. 2300.48900 dels vigents pressupostos de la Corporació, així com les bases que han de regir la dita convocatòria que seguidament es publiquen.
Eivissa, 18 de març de 2014
Secretària tècnica de l’Àrea d’Economia, Benestar Social i Agricultura,
Gema Marí Planells
Bases per a la concessió d’ajudes econòmiques als acolliments familiars mab família extensa o família aliena per a l’any 2014.
Justificació
El Consell Insular d’Eivissa és l’entitat pública competent en la iniciació, ordenació, tramitació i resolució dels acolliments familiars en família extensa i família aliena en virtut del previst als articles 173 i 173.bis del Codi Civil, segons el previst a l’article 3.10) i 11) de la Llei 8/1997 de 18 de desembre de atribució de competències als Consells Insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció, i l’article 15.1.j) i k) de la Llei 17/2006 de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears.
L’acolliment suposa assumir la guarda dels menors acollits estiguin o no tutelats. El contingut de la guarda consisteix en vetllar pel menor, tenir-lo en la seva companyia, alimentar-lo, educar-lo i procurar-li una formació integral.
L’article 173.2.5º del Codi Civil preveu la possibilitat d’establir una compensació econòmica per als acollidors dels menors. Així mateix l’article 6 del Decret Balear 40/2006 de 21 de abril pel qual es regulen els procediments de acolliment familiar, d’adopció i de determinació de idoneïtat a l’àmbit territorial de les Illes Balears, estableix la possibilitat de rebre prestacions econòmiques per atendre les despeses derivades de la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors acollits.
Primera- Objecte de la convocatòria
L’objecte d’aquestes bases és establir un sistema d’ajudes econòmiques per a acolliments familiars en família extensa i família aliena de caràcter urgent, temporal o permanent, per tal de donar un suport econòmic a les famílies acollidores en el exercici de les funcions pròpies de la guarda, per aquells acolliments formalitzats pel Consell Insular d’Eivissa, que estiguen en vigor de l’1 d’octubre de 2013 fins al 30 de setembre de 2014.
Segona - Dotació Econòmica
El pressupost total per a aquesta convocatòria és de vuitanta mil euros (80.000 €) amb càrrec a la partida 2300.48900 del pressupost de l’any 2014 del Consell Insular d’Eivissa.
Si s’exhaureix el crèdit destinat a aquesta convocatòria abans d’acabar el termini de presentació es podrà ampliar la consignació pressupostària d’acord a les possibilitats econòmiques de la Corporació.
Tercera - Beneficiaris
Es poden acollir a aquesta convocatòria, les persones físiques que tinguin formalitzat acolliment familiar en família extensa i família aliena pel Consell Insular d’Eivissa, sent indiferent el lloc de residència de les famílies acollidores.
En el supòsit de matrimonis o parelles de fet que exerceixin l’acolliment de forma conjunta, només un d’ells, indistintament, podrà sol·licitar l’ajuda i constarà com beneficiari de la mateixa, sense perjudici de que aquest haurà d’aplicar-la en benefici de la unitat familiar acollidora i per la finalitat per la qual s’atorga.
Quant es tracti de diversos menors acollits per un matrimoni o parella de fet, només un dels cònjuges o membre de la parella podrà sol·licitar i constar com beneficiari de l’ajut per tots el menors acollits, tramitant-se un sol expedient de forma conjunta respecte de tots els acollits.
Quarta - Documentació a presentar.
1.Imprès de sol·licitud (Annex I) degudament complimentat, signat pel sol·licitant i datat.
2. Copia compulsada del document acreditatiu de la identitat del sol·licitant vigent en el moment de la presentació, DNI o passaport (no serà necessari presentar aquests documents si els mateixos ja han estat presentats al Servei de Protecció de Menors).
3. Certificat de convivència dels membres de la unitat familiar.
4. Declaració de la renta corresponent al darrer exercici de tots els membres majors d'edat que conviuen al domicili. Tot això, per el supòsit que no s'hagués autoritzat al Consell Insular d'Eivissa a sol·licitar-la d'ofici, mitjançant Annex II.
5.Declaració del sol·licitant que no es troba sotmès a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiari de subvencions, que figura com a Annex III d’aquesta convocatòria, segons disposa l’article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, en relació amb l’article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.
6. Certificats d’estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l’administració de l’Estat i davant de la Seguretat Social, imposades per les disposicions vigents, en la manera que determina el reglament i davant de la hisenda del Govern Balear i del Consell Insular d’Eivissa. Tot això, per al supòsit que no s’hagués autoritzat al Consell Insular d’Eivissa a sol·licitar-lo d’ofici, mitjançant Annex II.
7. Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la tresoreria del Consell Insular d’Eivissa, la qual es pot descarregar de la pàgina Web del Consell Insular d’Eivissa (www.conselldeivissa.es), pel supòsit de que no s’hagi presentat prèviament.
El Consell Insular d’Eivissa pot sol·licitar la documentació complementaria que consideri necessària per concedir l’ajut.
No serà necessari presentar la resolució que acrediti la constitució de l’acolliment, per part del Consell Insular d’Eivissa.
Quinta - Terminis i lloc de presentació de les sol·licituds
5.1.- Es podran presentar les sol·licituds des del dia següent a la publicació de les presents bases en el BOIB fins al 30 de setembre de 2014.
5.2.- Les sol·licituds es presentaran en el Registre General del Consell Insular d’Eivissa (avinguda d’Espanya núm. 49, planta baixa) o en qualsevol de les formes establertes a l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Sisena - Esmena de sol·licituds i aportació de documentació complementària
Si la sol·licitud no reuneix els requisits exigits o manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada, perquè en el termini de 10 dies ho esmení i se li advertirà que, en el cas de no fer-ho, es considerarà desistida en la seua sol·licitud, d’acord amb el que disposa l’article 71.1 de la LRJPAC.
Setena - Règim d’ajuts i pagament
7.1- L’ajuda s’atorgarà a tot sol·licitant que compleixi els requisits establerts a les presents bases, i consisteix en el pagament de la quantia i durant el període que resulti del previst a la base vuitena.
7.2- Els ajuts no generen cap dret a l’obtenció d’altres ajuts en exercicis posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
7.3- Els ajuts concedits per aquesta convocatòria de subvencions són compatibles amb altra ajuda, ingrés o recurs per a la mateixa finalitat procedent de qualsevol altra Administració, ens públic o privat, nacional o de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
7.4- El pagament es realitzarà per períodes mensuals vençuts previ informe del Departament de Sanitat i Benestar Social mitjançant transferència bancària i al número de compte bancari que consti a la sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la tresoreria del Consell Insular d’Eivissa, que s’ha d’acompanyar amb la documentació adjunta a la sol·licitud.
7.5- La justificació de l’ajuda concedida no requerirà més justificació que la d’acreditar trobar-se en la situació que motiva la concessió de l’ajuda. Tot i això, es podran establir els controls que s’estimin pertinents per verificar la justificació de la situació, així com que l’ajuda es destina a la finalitat per la que ha set concedida.
Vuitena - Obligacions de les persones beneficiàries.
Les persones beneficiàries de les ajudes estaran obligades a:
-Destinar l’import de l’ajuda a l’objecte per al qual s’ha sol·licitat.
-Facilitar les actuacions de comprovació que efectuï el Departament de Sanitat i Benestar Social.
-Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions (de les Illes Balears), aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Així mateix, també queden sotmeses a totes aquelles altres obligacions que es derivin de l’esmentat Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i de la Llei (estatal) 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, en tot allò que hi siguin d’aplicació.
Novena - Criteris tècnics i Econòmics per la concessió d’ajudes a l’acolliment familiar.
Famílies extenses
Les famílies extenses acollidores, es remuneraran amb les següents quanties:
Si el/un menor és considerat d’especial necessitat ( a tal efecte es necessària la proposta tècnica que ho avali) se sumarà a la quantitat total 250 euros/mes.
Els menors considerats d’especial necessitat seran els que presentin les següents característiques:
-Tenir reconegut un grau de discapacitat superior al 33%.
-Conducta disruptiva
-Alteracions de salut que suposin especial atenció o despeses farmacèutiques o d’altres.
-Altres causes que suposin una dedicació especial per part de la família acollidora.
Atès que l’incorporació del/s menor/s al nucli familiar, en ocasions pot generar despeses addicionals per la seva adequada integració, previ informe tècnic justificatiu del Departament, és podrà incrementat la quantitat del primer mes de l’ajut fins a un màxim de 500 euros per menor.
Criteris econòmics:
-Nucli familiar compost per un membre (excloent el/s menor/s acollit/s), la renda de la unitat familiar no podrà superar el doble del salari mínim interprofessional vigent en còmput anual (SMI).
-Nucli familiar compost per dos membres (excloent el/s menor/s acollit/s), la renda de la unitat familiar no podrà superar els 20.000 euros anuals.
-Nucli familiar compost per tres membres (excloent el/s menor/s acollit/s), la renda de la unitat familiar no podrà superar els 23.000 euros anuals.
-Nucli familiar compost per quatre membres (excloent el/s menor/s acollit/s), la renda de la unitat familiar no podrà superar els 26.000 euros anuals.
-Nucli familiar compost per cinc membres o més (excloent el/s menor/s acollit/s), la renda de la unitat familiar no podrà superar els 29.000 euros anuals.
A efectes d’aquestes bases es considera com a nucli familiar el grup familiar que habiti a l’habitatge quan entre els components del grup hi hagi un vincle de matrimoni o una altra relació estable anàloga, un vincle per consanguinitat o afinitat fins al segons grau.
Famílies alienes
1.Acolliment familiar d’urgència
Aquest acolliment es formalitza d’urgència, amb l’objectiu de poder valorar i diagnosticar la situació del menor que permeti decidir la millor mesura pel mateix. Està dirigit principalment a infants menors de 3 anys per tal d’evitar el seu ingrés en centre. Es poden donar dues situacions:
-Nounats (abandonament hospital): es preveu que la duració de l’acolliment sigui màxim un mes o un mes i mig.
-Situacions d’urgència: duració prevista de l’acolliment màxim 6 mesos.
Es remunerarà en les següents quanties: primer mes 1.000 euros i a partir del segon mes 700 euros.
Les famílies d’aquesta modalitat estan disponibles pel Servei, perquè en qualsevol moment se les faci una proposta d’assignació d’un menor.
2. Acolliment familiar simple
Aquest acolliment es formalitza quan el pronòstic de recuperació de la família biològica del menor és positiu, i per tant la possibilitat de retorn del menor a la seva pròpia família es preveu en un termini curt de temps.
La família d’acolliment té funcions educadores i facilitadora a la reincorporació del menor a la seva pròpia família.
Duració prevista: 0 a 2 anys.
Es remunerarà amb les següents quanties:
-Acolliment d’un menor: 500 euros/mes.
-Acolliment de dos menors: 850 euros/mes.
-Acolliment de tres menors: 1.125 euros/mes.
-A partir de quatre menors: 1.200 euros/mes.
Si el/un menor és considerat d’especial necessitat (necessari la proposta tècnica que ho avali) es sumarà a la quantitat total 250 euros/mes.
Els menors considerats d’especial necessitat seran els que presentin les següents característiques:
-Tenir reconegut un grau de discapacitat superior al 33%.
-Conducta disruptiva
-Alteracions de salut que suposin especial atenció o despeses farmacèutiques o d’altres.
-Altres causes que suposin una dedicació especial per part de la família acollidora.
Atès que l’incorporació del/s menor/s al nucli familiar, en ocasions pot generar despeses addicionals per la seva adequada integració, previ informe tècnic justificatiu del Departament, és podrà incrementat la quantitat del primer mes de l’ajut fins a un màxim de 500 euros per menor.
3.Acolliment familiar permanent.
Aquest acolliment es formalitza quan el pronòstic de retorn amb la pròpia família del menor és a llarg termini o negatiu. Les famílies d’acolliment d’aquesta modalitat tenen funcions educadores i doten d’un entorn estable i afectiu al menor.
Duració indeterminada, màxim 18 anys del menor.
Es remunerarà amb les següents quanties:
-Acolliment d’un menor: 400 euros/mes.
-Acolliment de dos menors: 600 euros/mes.
-Acolliment de tres menors: 800 euros/mes.
-Acolliment de quatre menors: 1000 euros/mes.
Si el/un menor és considerat d’especial necessitat (necessari la proposta tècnica que ho avali) se sumarà a la quantitat total 250 euros/mes.
Els menors considerats d’especial necessitat seran els que presentin les següents característiques:
-Tenir reconegut un grau de discapacitat superior al 33%.
-Conducta disruptiva
-Alteracions de salut que suposin especial atenció o despeses farmacèutiques o d’altres.
-Altres causes que suposin una dedicació especial per part de la família acollidora.
Atès que l’incorporació del/s menor/s al nucli familiar, en ocasions pot generar despeses addicionals per la seva adequada integració, previ informe tècnic justificatiu del Departament, és podrà incrementat la quantitat del primer mes de l’ajut fins a un màxim de 500 euros per menor.
Desena- Instrucció, resolució i notificació
Les sol·licituds d’ajuda es resoldran individualment i es tramitaran per rigorós odre d’entrada al Consell Insular d’Eivissa, tot atorgant subvenció a aquelles sol·licituds que compleixin amb els requisits establerts a les bases d’aquesta convocatòria i fins que s’exahaureixi la consignació pressupostària.
El Departament de Sanitat i Benestar Social del Consell Insular d’Eivissa serà el competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds. Els ajuts es concediran, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Sanitat i Benestar Social.
Els expedients es resoldran en un termini màxim de tres mesos a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud al Registre General del Consell Insular d’Eivissa; transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada. La notificació de la resolució s’ha de fer amb les exigències i en la forma prevista als art. 58 i 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999 de 13 de gener.
Onzena - Recursos
Les resolucions de la consellera executiva, dictades per delegació, i que s’han de considerar dictades per l’òrgan delegant (el Consell Executiu), no exhaureixen la via administrativa i s’hi podrà interposar recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular d’Eivissa en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent de la publicació de la resolució en el BOIB, tot d’acord amb l’art. 107, 114 i 115 de la Llei 30/1992, LRJPAC, en relació amb l’art. 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars.
Dotzena- Règim jurídic
Aquesta convocatòria es regeix per aquestes bases, per allò que estableix el Decret Legislatiu 2/2005 de 28 de desembre pel qual s’aprova el text refós de la Llei de Subvencions, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre general de subvencions en tot allò que hi sigui d’aplicació, pel Decret Balear 40/2006 de 21 de abril pel qual es regulen els procediments de acolliment familiar, d’adopció i de determinació de idoneïtat a l’àmbit territorial de les Illes Balears de i altra normativa que hi sigui d’aplicació.
Annex I
Sol·licitud per participar a la convocatòria d’ajudes econòmiques als acolliments familiars amb família extensa o família aliena per a l’any 2014.
El Sr./la Sra......................................................................................................... amb DNI, ........................................, en representació de ................................... amb NIF.................................. amb domicili a ......................................................................... població ..........................., CP............................... telèfon .............................., telèfon mòbil.................................................................................................................................
Exposa
Que assabentat/ada de la convocatòria pública del Consell Insular d’Eivissa d’ajudes econòmiques als acolliments familiars amb família extensa o aliena, d’acord amb el que es preveu a les seues bases,
Sol·licita
Acollir-se a la convocatòria d’ajudes econòmiques als acolliments familiars de caràcter urgent, simple o permanent amb família extensa o aliena.
Documentació que s’adjunta
( ) Copia compulsada del document acreditatiu de la identitat del sol·licitant vigent en el moment de la presentació, DNI o passaport .
( ) Certificat de convivència dels membres de la unitat familiar.
( ) Declaració de la renta corresponent al darrer exercici de tots els membres majors d’edat que conviuen al domicili o autorització al Consell Insular d’Eivissa a sol·licitar-la d’ofici, segon model que figura com Annex II.
( ) Declaració del sol·licitant que no es troba sotmès a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiari de subvencions, que figura com a Annex III d’aquesta convocatòria, segons disposa l’article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, en relació amb l’article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.
( ) Certificats d’estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l’administració de l’Estat i davant de la Seguretat Social, imposades per les disposicions vigents, en la manera que determina el reglament i davant de la hisenda del Govern Balear i del Consell Insular d’Eivissa. Tot això, per al supòsit que no s’hagués autoritzat al Consell Insular d’Eivissa a sol·licitar-lo d’ofici, mitjançant Annex II.
( ) Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la tresoreria del Consell Insular d’Eivissa, la qual es pot descarregar de la pàgina Web del Consell Insular d’Eivissa (www.conselldeivissa.es), pel supòsit de que no s’hagi presentat prèviament.
Eivissa, de de 2014
Hble. Sr. President del Consell Insular de Eivissa
Annex II
Autorització per comprovar el compliment d’obligacions tributàries.
El Sr./la Sra................................................................................................................... amb DNI..............................................................................................................................................
Autoritza al Consell Insular d’Eivissa, d’acord amb el que estableix la Disposició addicional tercer de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes, per a l’impuls de la productivitat, a demanar certificació telemàtica que la persona o persones interessades es troben al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant l’Administració de l’Estat, davant la Seguretat Social, davant l’hisenda del Govern Balear i davant la hisenda del Consell Insular d’Eivissa. Així com, d’altra informació fiscal que sigui necessària per poder tenir dret a l’ajuda econòmica sol·licitada.
( Signatura)
Eivissa, ................... de ..................................... de 2014
Annex III
Declaració de compliment dels requisits per obtenir la condició de beneficiari/a.
El Sr./la Sra...................................................................................................... amb DNI, ........................................,.............................................
Declar que no estic sotmès/sotmesa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari/beneficiaria de les subvencions públiques recollides a l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions en relació amb l’article 13 de la llei 38/2003, general de subvencions.
(Signatura)
Eivissa, ..................de .................................... de 2014