Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, CULTURA I UNIVERSITATS

Núm. 4543
Resolució del director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement de dia 11 de març de 2014 per la qual s’aproven les instruccions per regular a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reial decret 1614/2009, de 26 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, preveu, com una part més de la formació integral que han de rebre els estudiants d’aquests ensenyaments, la possibilitat d’incloure en els plans d’estudis pràctiques externes fins a un màxim de seixanta crèdits ECTS, i estableix que aquestes pràctiques s’han d’oferir, preferentment, en la segona meitat dels plans d’estudis respectius.

Amb les pràctiques externes, els estudiants reben una formació complementària a la formació estrictament acadèmica, ja que els permeten, d’una banda, viure experiències que no es poden reproduir a les institucions d’educació superior i, de l’altra, acostar-se a situacions reals d’organització productiva en l’entorn sociolaboral. Les pràctiques proporcionen als estudiants una qualificació professional adequada al tipus de feina que desenvoluparan en el futur, qualificació necessària per a la seva inserció laboral posterior.

En aquest mateix sentit, l’article 6.3.c del Reial decret 633/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors del grau de disseny establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, preveu que els plans d’estudis han de tenir un mínim de sis crèdits ECTS corresponents a pràctiques externes.

Aquestes previsions s’han completat amb l’aprovació del Decret 43/2013, de 6 de setembre, pel qual s’estableix a les Illes Balears el pla d’estudis dels ensenyaments artístics superiors conduents al títol superior de disseny de les especialitats de disseny gràfic, disseny d’interiors, disseny de moda i disseny de producte i se’n regula l’avaluació. En l’article 9.2.d d’aquest Decret, es preveu que els alumnes duguin a terme pràctiques acadèmiques externes corresponents a dotze crèdits ECTS.

En el cas dels ensenyaments artístics superiors de música i d’art dramàtic, els plans d’estudis dels quals es troben, a les Illes Balears, en la fase de tramitació prèvia a l’aprovació, ni el Reial decret 630/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau en art dramàtic establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, ni el Reial decret 631/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau en música establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, no estableixen un nombre mínim de crèdits ECTS per a les pràctiques externes.

D’altra banda, els reials decrets 630/2010, 631/2010 i 633/2010, suara esmentats, estableixen, en l’article 11.3, que les administracions educatives o els centres han de promoure la signatura de convenis amb empreses i institucions a fi que els alumnes que cursen aquests ensenyaments puguin fer-hi les pràctiques externes.

A falta d’una regulació estatal o autonòmica de les pràctiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors, en l’article 9.6 del Decret 43/2013 es va preveure aplicar a les pràctiques externes de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de les Illes Balears, amb caràcter supletori, el Reial decret 1707/2011, de 18 de novembre, pel qual es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris.

La Sala Tercera del Tribunal Suprem, mitjançant una sentència dictada el 21 de maig de 2013, ha anul·lat el Reial decret 1707/2011 i en aquest moment el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport tramita un nou projecte de reial decret per regular les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris.

Atès que actualment no hi ha una normativa específica, estatal o autonòmica, relativa a la implementació de les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors a les Illes Balears, s’ha iniciat el procediment per aprovar una ordre que reguli aquesta matèria.

Per tot quant s’ha exposat anteriorment, mentre no s’aprovi l’ordre que ha de regular a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors, i a fi que les persones que cursen aquests estudis puguin dur a terme les pràctiques acadèmiques, dict la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Aprovar les instruccions per regular a les Illes Balears les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes dels ensenyaments artístics superiors (annexos 1 i 2).

Segon

Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 11 de març de 2014

 

El director general d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement

Miguel José Deyá Bauzá

 

ANNEX 1

Instruccions

1. Objecte i àmbit d’aplicació

1.1. Aquestes instruccions regulen el procediment que s’ha de seguir per a les pràctiques acadèmiques externes que duen a terme els alumnes dels ensenyaments artístics superiors en el marc de la seva formació acadèmica mentre no es publiqui l’ordre que ha de regular aquest procediment.

1.2. Les instruccions s’han d’aplicar a les institucions d’educació superior que imparteixen ensenyaments artístics superiors a les Illes Balears.

2. Definició de pràctiques acadèmiques externes

2.1. Les pràctiques acadèmiques externes són activitats de naturalesa formativa que desenvolupen els estudiants a entitats col·laboradores nacionals o internacionals, fora de les dependències educatives.

2.2. Aquestes activitats es duen a terme sota la supervisió de les institucions d’educació superior de les Illes Balears, en les condicions que s’estableixin en els convenis de cooperació educativa, d’acord amb aquesta Resolució.

2.3. Per poder optar a fer pràctiques acadèmiques externes, l’estudiant ha de complir els requisits establerts en el pla d’estudis i en la guia docent de la titulació.

3. Finalitat de les pràctiques acadèmiques externes dels alumnes d’ensenyaments artístics superiors

3.1. Les pràctiques acadèmiques externes tenen per objectiu permetre que l’estudiant apliqui i complementi la formació acadèmica, adquireixi les competències transversals, generals i específiques dels diferents títols dels ensenyaments artístics superiors en un àmbit productiu real i s’acosti a la realitat del mercat de treball en el qual exercirà la seva activitat una vegada hagi completat els estudis.

3.2. Tots els ensenyaments artístics superiors poden incloure la realització de pràctiques externes a empreses o institucions en situacions reals de feina.

4. Tipus de pràctiques

Les pràctiques acadèmiques externes poden ser de dos tipus:

a) Pràctiques curriculars. Són pràctiques acadèmiques externes no retribuïdes amb una durada establerta en el pla d’estudis.

Es tracta d’una activitat de naturalesa formativa desenvolupada pels estudiants i supervisada per les institucions d’educació superior amb l’objectiu de complementar la formació, afavorir l’assoliment de les competències transversals, generals i específiques dels ensenyaments artístics superiors en un àmbit productiu real i acostar els estudiants a la realitat del mercat de treball en el qual exerciran l’activitat professional una vegada hagin completat els estudis.

La realització de pràctiques curriculars pot ser de caràcter obligatori o optatiu, d’acord amb el que s’estableixi en els plans d’estudis de cadascun dels ensenyaments artístics superiors.

b) Pràctiques extracurriculars. Són pràctiques acadèmiques externes consistents en activitats de naturalesa formativa desenvolupades voluntàriament pels estudiants durant el seu període de formació i supervisades per les institucions d’educació superior.

Tenen el mateix objectiu que les pràctiques curriculars, però no estan incloses en els plans d’estudis corresponents.

5. Durada i calendari acadèmic

5.1. Les pràctiques acadèmiques externes s’han de dur a terme durant qualsevol període del curs acadèmic, que va de l’1 de setembre al 31 d’agost de l’any natural següent.

5.2. Les pràctiques acadèmiques externes es poden dur a terme a entitats col·laboradores nacionals o internacionals, sense cap tipus de limitació.

5.3. Cada centre col·laborador ha de disposar d’un projecte formatiu en el qual s’ha de concretar cada pràctica acadèmica.

5.4. Les pràctiques han d’estar autoritzades per la institució d’educació superior en la qual estigui matriculat l’alumne que les ha de dur a terme.

5.5. L’horari de les pràctiques externes ha de ser, com a màxim, el mateix que el del centre de treball en el qual es duen a terme, inclòs l’horari nocturn.

No es pot superar, en cap cas, la durada màxima de la jornada ordinària de feina legalment establerta.

5.6. Si l’empresa o l’entitat col·laboradores estableixen torns de feina, l’horari dels alumnes s’hi ha d’adaptar.

5.7. Els horaris han de ser compatibles, en tots els casos, amb l’activitat acadèmica, formativa i de representació i participació desenvolupada pels alumnes a la institució d’educació superior.

5.8. Durant el període de realització de les pràctiques externes, l’horari regular dels professors que exerceixin la funció de tutor acadèmic de pràctiques externes ha d’incloure les hores setmanals necessàries perquè les visites als centres de treball assegurin el seguiment dels alumnes.

A aquest efecte, el cap d’estudis de cada centre ha de preveure en l’horari dels professors responsables de tutoritzar les pràctiques externes que aquests han de poder supervisar i atendre tant els alumnes que fan les pràctiques com els que romanen a classe.

5.9. Ateses la naturalesa i les característiques especials dels ensenyaments artístics superiors, també es considera període lectiu per a la realització de les pràctiques acadèmiques externes els mesos de juliol i agost, els caps de setmana, els dies festius i altres períodes de vacances establerts en el calendari acadèmic.

Així mateix, s’estableix la possibilitat de fer pràctiques acadèmiques externes en horari nocturn, atès que té la consideració d’horari de feina habitual en l’exercici professional relacionat amb l’àmbit dels ensenyaments artístics superiors.

6. Sistema de qualificacions

6.1. Les pràctiques acadèmiques externes són una assignatura més dels plans d’estudis i s’han de desenvolupar d’acord amb la guia docent corresponent.

6.2. El nivell d’aprenentatge assolit pels estudiants s’ha d’expressar amb qualificacions numèriques, d’acord amb les condicions establertes en l’article 5 del Reial decret 1614/2009, de 26 d’octubre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

7. Expedició del títol i projecte final d’estudis

7.1. Per poder obtenir el títol és preceptiu haver superat totes les assignatures que integren el pla d’estudis corresponent de l’ensenyament artístic superior.

7.2. En els casos en què els plans d’estudis incloguin pràctiques curriculars obligatòries, abans de fer-les, els alumnes poden presentar el projecte final d’estudis i defensar-lo, sempre d’acord amb les condicions i els requisits establerts en els plans d’estudis i les guies acadèmiques de cada titulació.

La nota consignada en l’acta d’avaluació del projecte final d’estudis no es pot incloure a l’expedient acadèmic de l’alumne fins que aquest no hagi superat els crèdits corresponents a les pràctiques acadèmiques externes.

8. Reconeixement de crèdits per experiència laboral, professional i/o empresarial prèvia

8.1. L’estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives o de serveis. Per obtenir-lo, ha d’acreditar aquesta experiència d’acord amb les condicions establertes en l’annex 2 d’aquesta Resolució.

8.2. Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement, com a màxim, del nombre de crèdits de què consta l’assignatura de pràctiques acadèmiques externes a cadascun dels plans d’estudis dels diferents ensenyaments artístics superiors.

9. Sol·licitud de reconeixement

9.1. El director de la institució d’educació superior ha d’aprovar el model de sol·licitud de reconeixement, que ha d’estar disponible per a tots els alumnes al web del centre educatiu.

9.2. La sol·licitud de reconeixement i la documentació acreditativa s’han de presentar a la secretaria de la institució d’educació superior en la qual l’alumne estigui matriculat.

9.3. Si la sol·licitud es presenta a una institució d’educació superior privada, el titular del centre ha de remetre la documentació i l’informe del tutor acadèmic de pràctiques externes a la institució d’educació superior pública a la qual estigui adscrita.

10. Informe del tutor acadèmic

10.1. Una vegada revisada la sol·licitud i la documentació acreditativa, el tutor acadèmic de pràctiques externes ha d’emetre un informe relatiu a la concessió de l’exempció total o parcial de les pràctiques externes d’acord amb el model aprovat pel director del centre.

10.2. En cas necessari, el tutor acadèmic de pràctiques externes pot sol·licitar per escrit a les persones interessades la informació complementària que consideri convenient.

11. Resolució de reconeixement

11.1. Correspon al director del centre on hi ha l’expedient acadèmic de l’alumne resoldre la sol·licitud de reconeixement de les pràctiques externes. El reconeixement pot ser total o parcial.

11.2. La resolució de reconeixement s’ha de notificar a la persona sol·licitant i al centre, si aquest és privat, per qualsevol mitjà que permeti tenir constància que s’ha rebut, de conformitat amb l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Aquesta resolució s’ha d’haver notificat, com a mínim, deu dies abans del començament de les activitats pròpies de les pràctiques externes.

12. Anotacions a l’expedient

Segons el tipus de reconeixement, s’ha de seguir un dels procediments següents:

a) Reconeixement total. En l’acta d’avaluació corresponent s’hi ha d’anotar la qualificació d’apte i el nombre de crèdits reconeguts.

b) Reconeixement parcial. L’alumne ha de dur a terme les activitats que determini el tutor acadèmic de pràctiques externes del títol per completar la formació. Una vegada realitzades adequadament, se n’ha d’anotar la qualificació en l’acta d’avaluació corresponent.

13. Gestió administrativa de les pràctiques externes

13.1. Correspon a les institucions d’educació superior la gestió administrativa de les pràctiques externes, així com la relació amb les entitats col·laboradores.

13.2. Les institucions d’educació superior han de gestionar el procediment d’oferta i adjudicació de les pràctiques externes, el registre d’entitats col·laboradores i la relació amb aquestes, i el registre dels tutors de les entitats col·laboradores, així com tots els aspectes relacionats amb aquestes pràctiques.

14. Entitats col·laboradores

14.1. Poden ser entitats col·laboradores de pràctiques externes empreses i agrupacions o associacions d’empreses, així com institucions o organismes públics o privats, incloses altres institucions d’educació superior.

14.2. Les pràctiques a les entitats col·laboradores s’han de dur a terme sota la supervisió dels professors tutors i en les condicions de tutela acadèmica establertes en els punts 22, 23 i 24 d’aquest annex.

15. Adjudicació

15.1. Els centres docents han d’establir, en la guia docent, els criteris d’adjudicació de les pràctiques externes, que han de garantir els principis de transparència, publicitat, accessibilitat universal i igualtat d’oportunitats.

15.2. En qualsevol cas, per adjudicar el centre en el qual s’han de fer les pràctiques externes s’ha de tenir en compte la qualificació mitjana de l’expedient acadèmic de l’alumne.

15.3. S’ha de garantir la prioritat dels alumnes amb discapacitat a l’hora de triar centres que assegurin que es compleixen totes les mesures d’accessibilitat universal, incloses les referides al transport.

16. Convenis de cooperació educativa per al desenvolupament de les pràctiques externes

16.1. Les institucions d’educació superior han de promoure la signatura de convenis de cooperació educativa amb empreses, institucions o organismes públics o privats a fi que els alumnes que cursen aquests ensenyaments hi duguin a terme les pràctiques externes.

16.2. El director del centre, en col·laboració amb el coordinador de les pràctiques, ha de promoure que s’estableixin relacions amb les entitats que participen en la formació dels alumnes i en la seva inserció professional canalitzant les propostes de col·laboració i cooperant en l’atenció de les necessitats de formació que les entitats puguin tenir.

Així mateix, el coordinador de les pràctiques externes ha de dur a terme les gestions necessàries amb les entitats col·laboradores per planificar i determinar els programes formatius dels alumnes i signar els convenis de cooperació educativa.

16.3. S’ha de prioritzar la signatura de convenis de cooperació educativa amb entitats col·laboradores que tenguin centres accessibles per als alumnes amb discapacitat motriu o dificultats de mobilitat i en els quals sigui possible adaptar els llocs de treball.

16.4. Correspon al coordinador de les pràctiques externes o, si no n’hi ha, al tutor acadèmic de pràctiques externes formalitzar per escrit els convenis de cooperació educativa per a les pràctiques externes a entitats col·laboradores, que han de signar el director del centre i el titular o representant legal de l’entitat col·laboradora.

16.5. En el supòsit que un alumne dugui a terme les pràctiques externes a més d’una empresa o entitat, s’ha de signar un conveni de cooperació educativa amb cada una d’aquestes.

16.6. Els convenis de cooperació educativa s’han de formalitzar i signar abans de començar les pràctiques externes.

En cas d’incompliment del que s’estableix en el paràgraf anterior, i mentre no se signi el conveni de cooperació, l’alumne es troba fora de la cobertura legal i de l’assegurança prevista en l’article 19.

16.7. Els convenis de cooperació educativa estableixen el marc regulador de les relacions entre l’alumne, l’entitat col·laboradora i la institució d’educació superior.

En les estipulacions bàsiques o els annexos hi han de constar, com a mínim, les qüestions següents:

a) El projecte formatiu objecte de les pràctiques externes que ha de dur a terme l’alumne, d’acord amb el model aprovat pel director de la institució d’educació superior.

b) El règim de permisos a què té dret l’alumne, d’acord amb la normativa vigent.

c) Les condicions de rescissió anticipada de les pràctiques externes en cas d’incompliment dels termes establerts.

d) El règim de subscripció i pagament d’assegurances, tant d’accidents com de responsabilitat civil, si n’hi ha.

e) L’existència, si n’hi ha, d’una borsa o ajuda d’estudis per a l’alumne i la forma de pagament.

f) La regulació dels eventuals conflictes sorgits durant el desenvolupament de les activitats objecte del conveni.

g) La protecció de les dades personals de l’alumne.

h) Els termes en els quals la institució d’educació superior ha de reconèixer la tasca desenvolupada pels tutors de l’entitat col·laboradora.

17. Projecte formatiu

17.1. El projecte formatiu és el document en el qual es concreta la forma en què s’ha de desenvolupar cada pràctica acadèmica externa. Ha de fixar els objectius educatius i les activitats que s’han de dur a terme, i ha de garantir els principis d’inclusió, igualtat d’oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal.

17.2. Els objectius s’han d’establir prenent en consideració les competències bàsiques, genèriques i/o específiques que ha d’adquirir l’estudiant. Així mateix, els continguts de la pràctica s’han de definir de manera que assegurin la relació directa de les competències que s’han d’adquirir amb els estudis cursats.

17.3. El tutor acadèmic de pràctiques externes ha de concertar amb el tutor de l’entitat col·laboradora el projecte formatiu, que ha de formar part del conveni de cooperació educativa en la forma indicada en el punt 16.

18. Durada dels convenis de cooperació educativa

18.1. La durada dels convenis de cooperació educativa és d’un any a partir del moment en què se signin. Es consideren prorrogats automàticament si cap de les parts signants no manifesta el contrari.

18.2. Els convenis de cooperació educativa es poden rescindir per mutu acord entre la institució d’educació superior i la institució col·laboradora o per denúncia d’una de les parts.

La denúncia del conveni, que s’ha de notificar degudament a l’altra part, pot respondre a alguna de les causes següents:

a) Cessament de l’activitat d’alguna de les parts signants del conveni.

b) Causes de força major que impossibilitin el desenvolupament de les activitats programades.

c) Incompliment de les clàusules establertes en el conveni de cooperació educativa, inadequació pedagògica de les pràctiques formatives o vulneració de les normes vigents relacionades amb la realització de les activitats programades.

18.3. Després de rescindir el conveni de cooperació educativa, per continuar desenvolupant pràctiques formatives externes a la mateixa entitat és necessari signar un nou conveni, d’acord amb el que s’estableix en el punt 16.

19. Cobertura d’eventualitats

19.1. La Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats subscriu una pòlissa d’assegurança d’accidents i de responsabilitat civil, complementària a l’assegurança escolar, per cobrir les eventualitats que es puguin produir durant el desenvolupament de les pràctiques externes.

Aquesta pòlissa només cobreix les pràctiques externes organitzades pels centres públics.

19.2. Els centres privats han de subscriure pel seu compte una pòlissa d’assegurança per cobrir les eventualitats que es puguin produir durant el temps que s’hi facin les pràctiques externes.

20. Drets dels estudiants

Durant la realització de les pràctiques acadèmiques externes, els estudiants tenen els drets següents:

a) A la tutela d’un professor de la institució d’educació superior i d’un professional que presti serveis a l’empresa, institució o entitat on es facin les pràctiques.

b) A l’avaluació de les pràctiques, d’acord amb els criteris establerts en la guia docent per la institució d’educació superior.

c) A l’obtenció d’un informe de l’entitat col·laboradora en la qual s’han fet les pràctiques en què s’esmenti expressament l’activitat desenvolupada, la durada i, si és el cas, el rendiment obtingut.

d) A la percepció, en els casos en què així s’estipuli, d’una aportació econòmica de l’entitat col·laboradora en concepte de borsa o ajuda a l’estudi.

e) A la propietat intel·lectual i industrial en els termes establerts en la legislació reguladora de la matèria.

f) A la informació necessària respecte de la normativa de seguretat i de prevenció de riscs laborals, proporcionada per l’entitat col·laboradora.

g) Al desenvolupament de la seva activitat acadèmica, formativa i de representació i participació, sempre que es comuniqui a l’entitat col·laboradora amb l’antelació suficient.

h) En el cas d’estudiants amb discapacitat, als recursos necessaris per accedir a la tutela, a la informació, a l’avaluació i al desenvolupament de les pràctiques en igualtat de condicions.

i) En el cas d’estudiants amb discapacitat, a la conciliació de les pràctiques amb les activitats i situacions personals que derivin de la discapacitat o que hi estiguin connectades.

j) Els prevists en la normativa vigent i/o en els convenis de cooperació educativa subscrits per la institució d’educació superior o l’entitat gestora de pràctiques i l’entitat col·laboradora.

 

21. Deures dels estudiants

Durant la realització de les pràctiques acadèmiques externes, els deures dels estudiants són els següents:

a) Complir la normativa vigent relativa a pràctiques externes establerta per la institució d’educació superior.

b) Conèixer i complir el projecte formatiu de les pràctiques seguint les indicacions del tutor assignat per l’entitat col·laboradora sota la supervisió del tutor acadèmic de la institució d’educació superior.

c) Mantenir el contacte amb el tutor acadèmic de la institució d’educació superior durant el desenvolupament de les pràctiques i comunicar-li qualsevol incidència que pugui sorgir mentre es duguin a terme, així com lliurar els documents i els informes de seguiment intermedi i la memòria final que li requereixin.

d) Incorporar-se a l’entitat col·laboradora en la data acordada, complir l’horari previst en el projecte educatiu i respectar les normes de funcionament, seguretat i prevenció de riscs laborals de l’entitat.

e) Desenvolupar el projecte formatiu i complir amb diligència les activitats acordades amb l’entitat col·laboradora conforme a les línies establertes en aquest projecte.

f) Elaborar la memòria final de les pràctiques i, si és el cas, l’informe intermedi.

g) Guardar confidencialitat en relació amb la informació interna de l’entitat col·laboradora i secret professional sobre les activitats d’aquesta entitat, tant durant la realització de les pràctiques com després que aquestes hagin finalitzat.

h) Mostrar, en tot moment, una actitud respectuosa envers la política de l’entitat col·laboradora i salvaguardar el bon nom de la institució d’educació superior a què pertany.

i) Qualsevol altre que es prevegi en la normativa vigent i/o en els convenis de cooperació educativa subscrits per la institució d’educació superior o l’entitat gestora de pràctiques i l’entitat col·laboradora.

22. Coordinador de les pràctiques externes

22.1. Els directors dels centres que imparteixen ensenyaments artístics superiors han de designar un coordinador de pràctiques externes.

22.2. Les funcions del coordinador són les següents:

a) Elaborar una guia docent de les pràctiques externes, que ha de ser única per a totes les especialitats impartides al mateix centre.

b) Formalitzar els convenis de cooperació educativa.

c) Assessorar els tutors acadèmics de pràctiques externes en l’elaboració dels projectes formatius.

d) Vetlar pel desenvolupament dels projectes formatius.

e) Mantenir i actualitzar els contactes amb les entitats col·laboradores, en col·laboració amb el tutor acadèmic de pràctiques externes.

f) Decidir, juntament amb el tutor acadèmic de pràctiques externes, la possibilitat de canviar d’entitat col·laboradora en els casos en què no es compleixin les condicions recollides en el projecte formatiu.

23. Tutor acadèmic de pràctiques externes

23.1. El director del centre, a proposta del coordinador de pràctiques externes, ha de designar el professor que ha d’exercir de tutor acadèmic en la forma que es determini per a cada curs acadèmic.

23.2. El tutor acadèmic de pràctiques externes ha d’estar sota la direcció del coordinador de pràctiques externes del centre docent.

23.3. El tutor acadèmic de pràctiques externes s’ha de fer càrrec de tots els alumnes matriculats a l’assignatura.

23.4. Corresponen al tutor acadèmic de pràctiques externes les funcions següents:

a) Fer el seguiment de les pràctiques externes en coordinació amb el tutor de l’entitat col·laboradora. El seguiment de pràctiques externes fora de la comunitat autònoma no requereix que s’hagi de desplaçar.

b) Fer de tutor dels alumnes que duguin a terme pràctiques externes.

c) Avaluar les pràctiques externes d’acord amb els criteris establerts en el punt 25.

d) Elaborar els projectes formatius de les pràctiques externes.

e) Facilitar els projectes formatius al tutor de l’entitat col·laboradora.

24. Tutela de l’entitat col·laboradora

24.1. Les entitats col·laboradores en què es faran les pràctiques externes han de nomenar un tutor per a les pràctiques.

24.2. El tutor de l’entitat col·laboradora ha de ser una persona vinculada a aquesta entitat, amb una experiència professional i un nivell acadèmic adequats per exercir una tutela efectiva.

24.3. El tutor de l’entitat col·laboradora no pot ser la mateixa persona que faci de tutor acadèmic de pràctiques externes.

24.4. El tutor de l’entitat col·laboradora té les funcions següents:

a) Acollir els alumnes i organitzar l’activitat que s’ha de dur a terme d’acord amb el que s’estableixi en les guies docents.

b) Supervisar, orientar i controlar el desenvolupament de les pràctiques externes amb una relació basada en el compromís amb l’aprenentatge.

c) Informar els alumnes de l’organització i el funcionament de l’entitat i de la normativa d’interès, especialment la relativa a la seguretat i la prevenció de riscs laborals.

d) Coordinar, juntament amb els tutors acadèmics de pràctiques externes dels centres docents, el desenvolupament de les activitats establertes en el projecte formatiu.

e) Comunicar les incidències que puguin sorgir a la institució d’educació superior i resoldre-les.

f) Controlar la concessió de permisos als alumnes per assistir a exàmens.

g) Emetre un informe final de pràctiques d’acord amb el model que ha d’aprovar el director del centre d’educació superior.

h) Proporcionar als alumnes els mitjans materials necessaris per dur a terme les pràctiques externes.

i) Facilitar al tutor acadèmic de pràctiques externes l’accés a l’entitat perquè pugui supervisar convenientment el desenvolupament d’aquestes pràctiques.

24.5. El director del centre ha d’expedir, a petició del tutor de l’entitat col·laboradora, un certificat que acrediti l’activitat que aquest ha duit a terme. Aquest certificat ha d’incloure, com a mínim, la informació següent:

a) Les dades personals de la persona interessada.

b) Les dades identificatives de l’entitat col·laboradora.

c) La condició de les pràctiques externes de les quals ha estat tutor.

d) Els estudis oficials als quals estan vinculades les pràctiques externes.

e) Les dates de realització de les pràctiques externes.

f) La durada de les pràctiques externes, expressada en crèdits ECTS i en hores.

g) El nombre d’alumnes dels quals ha estat tutor.

25. Avaluació de les pràctiques externes

25.1. Per avaluar les pràctiques externes s’han de tenir en compte els documents següents:

a) L’informe final del tutor de l’entitat col·laboradora.

b) La memòria final de les pràctiques externes elaborada per l’alumne i, si n’hi ha, l’informe intermedi.

c) L’informe de valoració final del tutor acadèmic de pràctiques externes.

25.2. El tutor de l’entitat col·laboradora ha de redactar un informe final i l’ha de remetre al tutor acadèmic de la institució d’educació superior. Aquest informe s’ha d’elaborar en acabar les pràctiques i ha d’incloure el nombre d’hores realitzades per l’estudiant. S’hi han de valorar els aspectes que s’enumeren a continuació, referits tant a les competències genèriques com a les específiques previstes en el projecte formatiu que han d’adquirir els alumnes:

a) La capacitat tècnica.

b) La capacitat d’aprenentatge.

c) L’administració i l’organització dels treballs.

d) Les habilitats de comunicació oral i escrita. En el cas d’estudiants amb discapacitat que tenguin dificultats d’expressió oral, s’ha d’indicar el grau d’autonomia per a aquesta habilitat i si requereixen algun tipus de recurs tècnic i/o humà.

e) El sentit de la responsabilitat.

f) La facilitat d’adaptació a l’entorn i a les condicions de treball.

g) La creativitat i la iniciativa.

h) La implicació personal.

i) La motivació.

j) La receptivitat a les crítiques.

k) La puntualitat.

l) Les relacions amb l’entorn laboral.

m) La capacitat de treball en equip.

n) Altres aspectes que es considerin oportuns.

25.3. L’estudiant ha d’elaborar una memòria final de pràctiques, que ha de lliurar al tutor acadèmic de la institució d’educació superior. En la memòria hi ha de constar la informació següent:

a) Les dades personals de l’estudiant.

b) Les dades identificatives de l’entitat col·laboradora en la qual ha duit a terme les pràctiques.

c) Una descripció concreta i detallada de les tasques i els treballs desenvolupats i els departaments de l’entitat a què ha estat assignat.

d) Una valoració de les tasques desenvolupades amb els coneixements i les competències adquirits en relació amb els estudis artístics superiors.

e) Una relació dels problemes plantejats i el procediment seguit per resoldre’ls.

f) La identificació de les aportacions que, en matèria d’aprenentatge, han suposat les pràctiques.

g) L’avaluació de les pràctiques i suggeriments de millora.

25.4. L’estudiant ha de presentar, en els casos prevists en el projecte formatiu, un informe de seguiment intermedi que valori el desenvolupament del projecte formatiu.

Aquest informe de seguiment intermedi s’ha de presentar, de manera preferent, una vegada transcorreguda la meitat del període de pràctiques.

25.5. El tutor acadèmic de pràctiques externes ha d’avaluar les pràctiques realitzades de conformitat amb els procediments i els models que estableixi la institució d’educació superior.

26. Reconeixement acadèmic i acreditació

26.1. El reconeixement acadèmic de les pràctiques externes s’ha de fer d’acord amb les normes i els procediments establerts per cada institució d’educació superior.

26.2. Una vegada finalitzades les pràctiques externes, la institució d’educació superior ha d’expedir un certificat acreditatiu d’aquestes. Aquest certificat ha de contenir, com a mínim, la informació següent:

a) Les dades identificatives de l’alumne.

b) Les dades de l’entitat col·laboradora en la qual s’han duit a terme les pràctiques.

c) Una descripció de les pràctiques, en què se n’ha d’indicar la durada i les dates de realització.

d) Les activitats realitzades.

e) Altres qüestions que la institució d’educació superior consideri que és convenient que hi figurin.

26.3. La institució d’educació superior ha d’utilitzar un model de document acreditatiu de les pràctiques externes amb un format similar al que s’utilitza per als programes de mobilitat europeus a fi de facilitar la comunicació amb les entitats col·laboradores i afavorir la mobilitat internacional dels estudiants.

27. Suplement europeu al títol

En el suplement europeu al títol hi han de figurar les pràctiques acadèmiques externes realitzades.

28. Règim supletori

En tot el que no es preveu expressament en aquesta Resolució s’han d’aplicar, amb caràcter supletori, les disposicions promulgades pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport en relació amb les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris i el reconeixement d’estudis en l’àmbit de l’educació superior.

 

ANNEX 2

Reconeixement de crèdits europeus per l’experiència laboral, professional i/o empresarial prèvia de l’estudiant

1. Ensenyaments artístics superiors d’art dramàtic

L’estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d’acreditar, com a mínim, que ha participat en dos muntatges teatrals professionals, o bé en un llargmetratge o en dos curtmetratges amb directors professionals, o bé que ha actuat com a actor protagonista o ha fet com a mínim cinc capítols en una sèrie de ficció en qualitat d’actor de repartiment durant els tres darrers anys. Totes aquestes activitats estan relacionades directament amb el títol superior d’art dramàtic de l’especialitat d’interpretació.

Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l’assignatura de pràctiques acadèmiques externes.

2. Ensenyaments artístics superiors de disseny

L’estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d’acreditar, com a mínim, que ha fet feina a jornada completa durant dos anys en una activitat productiva i/o de serveis relacionada directament amb el títol superior de disseny de l’especialitat que cursa.

Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l’assignatura de pràctiques acadèmiques externes. En el cas de contractes a temps parcial, els dies de cotització han de ser equivalents a dos anys de feina a temps complet.

3. Ensenyaments artístics superiors de música

L’estudiant pot sol·licitar el reconeixement de crèdits europeus pel fet de tenir experiència laboral, professional i/o empresarial en activitats productives i/o de serveis. Per obtenir aquest reconeixement, ha d’acreditar, com a mínim, que ha fet feina a jornada completa durant dos anys en una activitat productiva i/o de serveis relacionada directament amb el títol superior de música de l’especialitat que cursa.

Per aquesta experiència, els alumnes poden obtenir el reconeixement de fins a un màxim de dotze crèdits ECTS de l’assignatura de pràctiques externes. En el cas de contractes a temps parcial, els dies de cotització han de ser equivalents a dos anys de feina a temps complet.