Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 4592
Acord del Consell de Govern de 14 de març de 2014 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts de Ràdio de les Illes Balears, SA

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant l’escriptura pública de data 14 d’abril de 2004, inscrita en el Registre Mercantil de Mallorca, es va constituir la societat Ràdio de les Illes Balears, SA, com una empresa pública de les que preveu l’article 1 b de la Llei 3/1989, de 29 de març, d’entitats autònomes i empreses públiques vinculades.

Des de la constitució de la mercantil, s’han promulgat les normes següents, que han afectat els Estatuts de la societat esmentada:

—  Llei 15/2010, de 22 de desembre, de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears

—  Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

—  Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de societats de capital

—  Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

En data 2 d’abril de 2012, l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears (d’ara endavant EPRTVIB) va iniciar els tràmits preceptius per fer efectiva la modificació dels Estatuts.

En data 8 de juny de 2012, la directora general de Coordinació del Govern de les Illes Balears va emetre l’informe preceptiu, de conformitat amb el punt 2 de la disposició transitòria segona de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que estableix que l’adaptació dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha d’autoritzar per acord del Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la conselleria d’adscripció i amb l’informe favorable de les conselleries competents en matèria de relacions institucionals i d’hisenda i pressuposts.

En data 4 de juliol de 2012, la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació va emetre l’informe preceptiu, de conformitat amb el punt 2 de la disposició transitòria segona de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que incloïa unes observacions posades de manifest en data 25 de juny de 2012 per part de la Direcció General de Pressuposts i Finançament.

En data 22 d’agost de 2012, el director general de l’EPRTVIB va elevar a la Secretaria General de la Conselleria de Presidència la necessitat que l’Advocacia de la Comunitat Autònoma emetés un informe a causa de l’existència de contradiccions, que s’havien detallat en l’informe de data 13 d’agost de 2012 emès per la subdirectora de l’Assessoria Jurídica de l’EPRTVIB, entre la normativa especial de l’EPRTVIB, en concret la Llei 15/2010, de 22 de desembre, de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, i la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, informe que va ser emès per la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma en data 3 d’abril de 2013.

Una vegada que es varen fer les modificacions pertinents en vista dels informes esmentats anteriorment, en data 30 de maig de 2013, de conformitat amb l’article 10.4 de la Llei 15/2010, de 22 de desembre, de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, el Consell de Direcció de l’EPRTVIB va aprovar la proposta de modificació dels Estatuts i també l’autorització per trametre’ls a la Secretaria General de la Vicepresidència i Conselleria de Presidència perquè els elevàs al Consell de Govern.

En data 11 de juliol de 2013, es va sol·licitar a la Secretaria General de la Vicepresidència i Conselleria de Presidència que la modificació dels Estatuts de Ràdio de les Illes Balears, SA, s’incorporàs en l’ordre del dia del Consell de Govern per a la seva aprovació.

Per tot això, de conformitat amb el punt 2 de la disposició transitòria segona de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que estableix que l’adaptació dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha de fer per decret del Consell de Govern en el cas d’organismes públics, o s’ha d’autoritzar per acord del Consell de Govern en la resta de casos, i amb l’informe favorable de les conselleries competents en matèria de relacions institucionals i d’hisenda i pressuposts, el Consell de Govern, a proposta del vicepresident i conseller de Presidència, en la sessió de 14 de març de 2014 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Autoritzar la modificació dels Estatuts de la societat mercantil pública Ràdio de les Illes Balears, SA, que passen a tenir una nova redacció en els termes que estableix l’annex adjunt a aquest Acord.

Segon. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”

 

Palma, 14 de març de 2014

El secretari del Consell de Govern
Antonio Gómez Pérez

 

 

ANNEX

Estatuts de la societat Ràdio de les Illes Balears, SA

Capítol I
Denominació, objecte, domicili i durada

Article 1

Denominació i règim jurídic

Ràdio de les Illes Balears, SA, és una societat mercantil pública de les que preveu l’article 2.1 c de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les Illes Balears, que es regeix per aquests Estatuts; per la Llei 15/2010, de 22 de desembre, de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears; per les disposicions vigents en matèria de règim jurídic de les societats de capital, i per les altres normes jurídiques que li resultin d’aplicació.

Article 2

Objecte social

Constitueix l’objecte social de la societat Ràdio de les Illes Balears, SA, la gestió mercantil del servei públic de ràdio de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en particular:

a) La producció, reproducció i difusió de sons mitjançant emissions radioelèctriques a través d’ones, cables o qualssevol altres mitjans tècnics que els substitueixin, destinades al públic en general, o a determinats sectors d’aquest, amb finalitats polítiques, culturals, educatives, religioses, artístiques, informatives, comercials, de mer esbarjo o publicitàries, inspirades en els principis que recullen els articles 2 i 4 de la Llei 15/2010, de 22 de desembre, de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, i, més concretament, de potenciació de l’ús normal de la llengua catalana en les modalitats insulars de les Illes Balears; de promoció dels esports amb més tradició a les Balears; de promoció de la difusió del treball creatiu dels artistes i intèrprets autòctons.

b) La difusió de les declaracions i informacions considerades d’interès públic pel Govern de l’Estat o el de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també dels espais gratuïts per a propaganda electoral conformement al que estableix la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general.

c) La comercialització i venda de les seves produccions.

d) La participació en empreses o societats relacionades amb els mitjans de comunicació.

e) La distribució, venda i cessió a tercers dels drets d’explotació de produccions d’altres empreses del sector, i també de tota classe de produccions fotomecàniques en qualsevol suport.

f)  L’edició de llibres i suports gravats de so, i també la seva distribució, lloguer i venda.

g) Qualssevol altres activitats annexes o complementàries de les anteriors per a les quals disposi, en cas d’exigir-se, amb el títol habilitant corresponent.

 

Article 3

Durada i començament de les operacions

La durada de la societat és indefinida i les seves operacions poden començar a partir del moment de la seva constitució en escriptura pública.

Article 4

Domicili social

1. El domicili social de l’empresa pública Ràdio de les Illes Balears, SA, es fixa a Santa Ponça, al carrer de la Magdalena, s/n, polígon de Son Bugadelles, Calvià.

2. El canvi de la seu social de la societat ha de ser autoritzat per la Junta General, a la qual correspon així mateix la decisió sobre la creació, la supressió o el trasllat d’oficines, sucursals, delegacions o despatxos de la societat a qualsevol altre lloc del territori nacional o a l’estranger.

3.  Això no obstant, el canvi de la seu social dins del terme municipal pot ser acordat per l’òrgan d’administració.

 

Capítol II
Capital social i accions

Article 5

Capital social

1. El capital social és de dos milions sis-cents quaranta-sis mil euros (2.646.000 €), representat per mil dues-centes seixanta (1.260) accions nominatives de dos mil cent euros (2.100 €) de valor nominal cada una, numerades correlativament del número 1 al 1.260, ambdós inclosos, íntegrament subscrites i desemborsades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a través de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

2.  El capital social no pot ser alienat, hipotecat, cedit ni gravat de cap manera onerosa o gratuïta, de conformitat amb l’article 7.2 de la Llei 15/2010, de 22 de desembre, de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

Article 6

Títols

1. Les accions s’han de representar mitjançant títols, que poden ser unitaris o múltiples i han de contenir totes les mencions assenyalades com a mínimes en el Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de societats de capital.

2. El títol de cada acció ha d’anar signat per l’administrador únic de la societat, la signatura del qual hi pot figurar impresa.

3. Les accions s’han d’inscriure en el llibre de registre d’accions nominatives, en el qual s’ha d’anotar la denominació social, i també la nacionalitat i el domicili de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

Article 7

Ampliació i reducció del capital

El capital social pot ser ampliat o reduït amb subjecció al que disposa l’article 53 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les Illes Balears, amb observança dels requisits que estableix la Llei de societats de capital.

Article 8

Titularitat de les accions

Les accions confereixen al seu titular legítim la condició de soci i li atribueixen els drets reconeguts per la Llei de societats de capital i en aquests Estatuts.

 

Capítol III
Òrgans de govern i administració

Article 9

Òrgan de govern i administració

El govern i l’administració de la societat mercantil pública s’encomanen als òrgans següents, amb les facultats que els atribueixen aquests Estatuts i les lleis en vigor:

a) Junta General

b) Administrador únic de la societat

 

Secció 1a
Junta General

Article 10

Junta General

1. La Junta General, que és l’òrgan suprem de la societat, ha d’orientar la seva activitat establint les directrius i adoptant les decisions encaminades al compliment del seu objecte social, i li corresponen les facultats que li encomani la Llei de societats de capital, sense més particularitats que les que assenyalen la Llei 15/2010, de 22 de desembre, i aquests Estatuts.

2. El soci únic, si escau, exercirà les competències de la Junta General i les seves decisions es consignaran en acta, amb la seva signatura o la del seu representant, i podran ser executades i formalitzades pel mateix soci o per l’administrador de la societat.

Article 11

Classes de junta

1. La Junta General ordinària s’ha de reunir dins els sis primers mesos de cada exercici.

2. Correspon a la Junta General ordinària de la societat aprovar la gestió social, els comptes de l’exercici anterior i resoldre sobre l’aplicació del resultat.

3. Qualsevol altra junta que es faci tindrà el caràcter d’extraordinària.

 

Secció 2a
Administrador únic

Article 12

Administrador únic

1.   La societat ha de ser administrada i regida per un administrador únic.

2.   L’administrador únic ha de ser nomenat per la Junta General, tenint en compte allò que disposa la Llei 15/2010, de 22 de desembre.

3.   L’administrador únic ha d’exercir el seu càrrec durant un termini màxim de sis anys, i és revocable, renunciable i reelegible, per una sola vegada, per un període d’igual durada com a màxim.

4.   El càrrec d’administrador únic està sotmès a les incompatibilitats que preveuen a aquest efecte tant l’article 18 de la Llei 15/2010, de 22 de desembre, com la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 13

Funcions

En compliment del que disposa l’article 10 de la Llei 15/2010, de 22 de desembre, correspon a l’administrador únic:

1. Representar la societat en judici i fora d’aquest, en tots els assumptes que pertanyin al gir i tràfic de la societat, sens perjudici de les facultats atribuïdes legalment al director general de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears com a òrgan de contractació a les quals fa referència l’apartat 9 d’aquest article.

2. Crear o suprimir comissions, comitès o juntes de caràcter consultiu no vinculant, amb l’autorització prèvia del director de l’Ens, per a totes les activitats que es relacionin amb l’objecte social, i presidir-ne les sessions o delegar aquesta facultat en la persona que consideri convenient.

3. Aprovar els reglaments de règim interior, i també els d’organització interna, estructural i funcional, dictant les circulars i instruccions necessàries per fer-ho, i sotmetre tot això a la conformitat del director general de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

4. Proposar a la Junta General l’augment o la disminució del capital social, amb el compliment previ dels requisits establerts legalment.

5. Elaborar anualment, de conformitat amb les instruccions que dicti la Vicepresidència Econòmica, de Promoció Empresarial i d’Ocupació, l’avantprojecte de pressupost d’explotació i de capital de la societat, i documentar-lo degudament per trametre’l al director general de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, el qual, després de l’aprovació del Consell de Direcció de l’Ens, l’ha de remetre al Govern de la Comunitat Autònoma perquè l’aprovi i l’integri en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. Negociar la subscripció de convenis de col·laboració amb entitats o organismes oficials o privats; correspon en tot cas al director general de l’Ens Públic la seva autorització prèvia i ulterior formalització en funció dels paràmetres que recull el paràgraf 9 d’aquest article, llevat dels casos de delegació expressa en una altra persona designada per aquest.

7. Obrir comptes corrents, ordenar pagaments i aprovar els comptes justificatius de bestretes lliurades amb el caràcter de “per justificar”.

8. Recórrer al deute, amb l’autorització prèvia del director general de l’Ens Públic, per al finançament de les seves inversions en actiu immobilitzat material i immaterial. Així mateix, amb la idèntica autorització prèvia, pot recórrer al deute per atendre dèficits temporals de tresoreria, que s’hauran d’amortitzar dins el mateix exercici.

9. Actuar com a òrgan de contractació de la societat, sens perjudici de donar compliment a la normativa que li sigui d’aplicació.

10. Efectuar i subscriure els restants actes i contractes que siguin necessaris o corrents per a la realització de l’objecte social, i també dur a terme tota classe de negocis i operacions propis del tràfic jurídic, inclosos els bancaris i mercantils, que derivin dels pressuposts aprovats, amb les limitacions que a aquest efecte estipula l’apartat 9 anterior.

11. Acordar el que estimi convenient sobre l’exercici dels drets o les accions que corresponguin a la societat davant els jutjats i tribunals i davant tota classe d’oficines, autoritats i corporacions, tant si són estatals com autonòmiques, provincials, locals o de qualsevol altra índole, i també respecte de la interposició de recursos ordinaris o extraordinaris, fins i tot els de cassació i revisió, amb el nomenament de representants, lletrats o procuradors que a aquest efecte portin la defensa i representació de la societat, conferint-los, en la forma que sigui necessària, les facultats oportunes fins i tot per renunciar, transigir, desistir, assentir o sotmetre la qüestió a arbitratge (tant de dret com d’equitat) en conciliacions, expedients, plets, reclamacions, recursos o actuacions de qualsevol classe i en qualsevol grau de la instància o estat del procediment per demanar-ne la suspensió i per a tot allò necessari amb vista a la millor defensa dels interessos socials.

En tot cas, per exercir les facultats que preveu aquest apartat necessita l’autorització del director general de l’Ens.

12. Convocar les juntes generals ordinàries o extraordinàries, executar-ne els acords i vetllar pel compliment dels Estatuts socials en la seva integritat.

13. Proposar al director general de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears el nomenament i el cessament del personal directiu de Ràdio de les Illes Balears, SA, establir les atribucions i deures de l’esmentat personal, i també les competències dels diferents serveis, amb potestat per donar les ordres i instruccions necessàries com a responsable de la programació, sota la supervisió del director general de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, per garantir l’adequació dels continguts dels programes als principis que conté l’article 26 de la Llei 15/2010, de 22 de desembre, i als criteris generals aprovats pel Consell de Direcció de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears, de conformitat amb les autoritzacions establertes per la normativa que resulti aplicable.

14. Contractar i disposar el cessament del personal no directiu i exercir-ne la direcció. La contractació indefinida del personal esmentat s’ha de dur a terme mitjançant les corresponents proves d’admissió establertes i convocades d’acord amb els criteris fixats pel director general de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears de conformitat amb el Consell de Direcció i atenent els principis de publicitat, mèrit, capacitat i lliure concurrència. Així mateix, el director general ha de fixar els criteris d’admissió del personal no fix; tot això conformement a la normativa vigent, tant en matèria de funció pública com de pressuposts.

15. Proporcionar al director general de l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears tots els documents relatius al funcionament de la societat que li sol·liciti, especialment els relacionats amb la prestació del servei públic que constitueix l’objecte social i els relatius a la informació que s’hagi de retre davant el Parlament de les Illes Balears, de conformitat amb l’article 37 de la Llei 15/2010, de 22 de desembre, i també de la normativa aplicable al sector públic i de finances.

16. Formular els balanços, comptes de pèrdues i guanys, l’estat de canvis en el patrimoni net de l’exercici, l’estat de fluxos d’efectiu, la memòria i qualssevol altres estats que hagin de ser sotmesos a la Junta General.

17. Elevar anualment a la Junta General ordinària, en el termini establert legalment, els comptes anuals i l’informe de gestió explicatiu de l’exercici social, i també la proposta d’aplicació del resultat i qualssevol altres documents legalment exigibles a la societat.

18. Adoptar qualssevol mesures que a tota hora estimi oportunes per a la millor defensa dels interessos socials, fins i tot atorgant els poders que consideri necessaris, amb l’autorització prèvia del director general de l’Ens.

 

 

Capítol IV
Exercici social, règim econòmic, beneficis, règim fiscal, comptes anuals i patrimoni

Article 14

Exercici social

L’exercici social comença l’1 de gener i acaba el 31 de desembre.

Article 15

Règim econòmic

1. L’administrador únic de la societat ha de formalitzar dins els tres mesos següents al terme de cada exercici social els comptes anuals (que han de comprendre el balanç, els comptes de pèrdues i guanys, l’estat de canvis en el patrimoni net de l’exercici, l’estat de fluxos d’efectiu i la memòria corresponents a l’exercici esmentat), i hi ha d’adjuntar un informe de gestió en el qual s’han d’analitzar detalladament la gestió i la situació de la societat durant l’exercici i la proposta d’aplicació del resultat.

2. Els documents a què es refereixen els apartats anteriors s’han de sotmetre a l’examen i l’informe dels auditors de comptes.

3. Els comptes anuals, l’informe de gestió explicativa de l’exercici social, i també la proposta d’aplicació del resultat, han de ser aprovats per la Junta General d’acord amb el que disposa l’article 272 de la Llei de societats de capital.

Article 16

Aplicació del resultat

La Junta General ha de resoldre sobre l’aplicació del resultat de conformitat amb el que estableixen els articles 273 i següents de la Llei de societats de capital.

 

Capítol V
Règim pressupostari i financer, i patrimoni

Article 17

Règim pressupostari i financer

1.   De conformitat amb el que estableixen els articles 30, 33 i 34 de la Llei 15/2010, de 22 de desembre, el règim pressupostari i financer de la societat s’ha de subjectar al que disposen el Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també la Llei del sector públic.

2. El funcionament de la societat ha d’observar els criteris següents:

a) Els avantprojectes de pressupost d’explotació i de pressupost de capital, constituïts per una previsió del compte de resultats i del quadre de finançament de l’exercici corresponent, acompanyats amb la memòria explicativa corresponent, s’han de trametre al Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i s’han d’integrar en els pressuposts generals de la Comunitat.

b) La societat s’ha de finançar amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma, i a través de la comercialització i venda dels seus productes, i també mitjançant la participació en el mercat de la publicitat.

c) La societat ha d’ajustar la seva comptabilitat a allò que preveu el Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. La fiscalització de l’activitat econòmica i financera de la societat, l’ha d’exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, de conformitat amb el que preveu el Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, la seva activitat s’ha de sotmetre al control de la Sindicatura de Comptes en els termes que preveu la seva llei reguladora, sens perjudici de les competències que puguin correspondre al Tribunal de Comptes.

Article 18

Patrimoni

El patrimoni de la societat té la consideració de domini privat o patrimonial, i es regeix pel que disposa l’article 25.2, en relació amb el que disposa l’article 51.2, de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma.

Capítol VI
Jurisdicció

Article 19

Jurisdicció

La societat està sotmesa a les mateixes regles de jurisdicció aplicable a les persones de dret privat, sens perjudici de les especialitats que siguin procedents en funció de la naturalesa dels béns i drets que constitueixin el seu patrimoni i de la fiscalització i enjudiciament de l’activitat econòmica i comptable que hagi de conèixer en funció de jurisdicció especial, per participar exclusivament en el seu capital l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

Disposició Final

En els casos en què el càrrec d’administrador únic de la societat recaigui en la persona que ocupi la Direcció General de l’Ens, s’han d’entendre atorgats les autoritzacions o apoderaments que aquests Estatuts atribueixen al director general de l’Ens mitjançant la sola decisió i signatura de l’administrador únic.