Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
Núm. 4281
Pla d'Actuació de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2014 i 2015
Versió PDF
El Ple de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu en sessió ordinària que va tenir lloc el dia 27 de febrer de 2014, amb dotze vots a favor dels membres del grup municipal popular, sis abstencions del grup municipal PSOE-PACTE i una abstenció del grup EXC, va aprovar, per majoria absoluta del nombre legal de membres de la Corporació unanimitat el Pla d’actuació de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2014 i 2015
PLA D’ACTUACIÓ EN MATÈRIA DE TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE TURISME PER ALS ANYS 2014 I 2015
El servei del taxi en l’àmbit del transport públic de viatgers té una presència molt destacada per a la mobilitat de les persones en general i, bàsicament, per als turistes que ens visiten durant la temporada estival. La contribució d’aquest sector en l’activitat turística i el component públic i de vegades assistencial d’aquest servei fa convenient una proporcionada actuació que s’ajusti a les especials necessitats de la demanda d’aquest servei i que es produeixen majoritàriament durant l’època assenyalada.
En les temporades estivals dels últims anys s’ha constatat que existeix una gran desproporció entre l’oferta d’aquests serveis i la demanda que es produeix, provocada en gran mesura pel marcat component estacional de la demanda turística d’Eivissa, que fa que la població augmenti notablement durant els mesos estivals i que per tant, no es pugui prestar un òptim servei amb el nombre de vehicles autoritzats per prestar el servei de transport públic de viatgers durant tot l’any. Això ha provocat, sobretot en les últimes temporades estivals, un creixent augment de l’oferta il·legal de transport de viatgers que, a més de suposar un perjudici directe al sector del transport de viatgers en taxi, afecta seriosament la imatge turística pròpia de l’illa i produeix altres distorsions, com per exemple l’afectació de la seguretat viària.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’exercici de la seua competència exclusiva en matèria de transport per carretera quan aquest es dugui a terme íntegrament dins del territori de les illes, ja habilità per a anys successius, mitjançant la Llei 13/2005, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, la possibilitat d’atorgar llicències d’àmbit insular de transport públic de viatgers en vehicles de turisme al Consell Insular d’Eivissa, que aprovà plans d’actuació en transport públic de viatgers per a les temporades estivals dels anys 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 i 2011 per adequar la desproporció existent entre l’oferta i la demanda de taxis en temporada estival a l’illa d’Eivissa.
Mitjançant l’aprovació del Decret llei 1/2012, de 10 de febrer, sobre mesures orientades a la prevenció de l’oferta il·legal en matèria de transports a l’illa d’Eivissa, el govern autonòmic habilità els ajuntaments de l’illa d’Eivissa per concedir autoritzacions estacionals de taxi amb caràcter urgent fins que la Comunitat Autònoma no legislàs en matèria de transportes urbans.
Basant-se en aquesta habilitació legal, l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu aprovà un pla d’actuació en aquesta matèria per als anys 2012 i 2013. Vist que la vigència del pla ha caducat i vist que persisteix la desproporció existent entre l’oferta i la demanda de taxis en temporada estival a l’illa, es constata la necessitat d’aprovar amb caràcter urgent un pla d’actuació municipal per a la vigent temporada 2014 amb una previsió de continuïtat fins a l’any 2015 que, d’acord amb l’article 1.2 de l’esmentat Decret, determini les condicions de prestació del servei i el nombre màxim d’autoritzacions que es puguin atorgar; les condicions a les quals s’hagin de subjectar aquestes autoritzacions; els drets i les obligacions que comporten per als adjudicataris; els supòsits de revocació, i el seu termini de durada.
Quant al nombre de llicències atorgables, atenent, entre d’altres coses, l’extensió del municipi, el creixement poblacional dels últims anys, el nombre de places turístiques i l’oferta turística existent al municipi, s’ha constatat que la població augmenta en més del doble; s’estima per tant que el nombre d’autoritzacions a atorgar per donar cobertura al servei públic sigui del 50% de les llicències municipals de taxi, i és per tant el nombre total d’autoritzacions a atorgar de 28.
En relació amb el sistema d’adjudicació de les autoritzacions considerant la problemàtica que ha suscitat la distribució de les autoritzacions entre titulars i assalariats, especialment pel que fa a la prestació d’aquests últims i la prohibició de concurrència amb l’ocupador, s’ha considerat més apropiat prioritzar l’atorgament de les autoritzacions als titulars de les llicències municipals; així ho contempla també el projecte de llei de transports terrestres i mobilitat de les Illes Balears publicat en el BOIB de dia 15 de febrer de 2014. En cas que el nombre de titulars sol·licitants no cobrís el nombre d’autoritzacions atorgable, el nombre restant s’atorgaria a assalariats del terme municipal.
En definitiva, el Pla d’actuació persegueix un augment dels nivells de qualitat del servei de transport públic de viatgers en vehicle turisme, que s’aconseguirà amb la coordinació prevista entre els sistemes municipals de transport urbà de viatgers i la resta de mesures d’aplicació per a l’avaluació dels resultats obtinguts juntament amb la persecució de l’intrusisme existent en el sector.
I. - Objecte del Pla d‘actuació.
El present Pla d’actuació és un acte que té per objecte concretar les condicions a les quals s’han de subjectar les autoritzacions estacionals d’àmbit municipal, sens perjudici de l’autorització per a la prestació insular recollida en l’apartat tercer de l’article 1 de l’esmentat Decret llei 1/2012, de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2014 i 2015.
La vigència del Pla d’actuació ve definida en el temps per la seua estacionalitat, aplicable als dos anys de durada, i per tant s’esgota coincidint amb la caducitat de les autoritzacions atorgades.
El titular d’una autorització estacional estarà habilitat per realitzar el servei de transport públic de viatgers en vehicles turisme a canvi d’un preu. Així, l’objectiu principal del pla consisteix en l’ampliació, en temporada estival, de la capacitat que el sistema de transport públic de viatgers en vehicle turisme pot prestar en cada moment, a través de l’augment d’autoritzacions (títols habilitats per a la prestació del servei). De forma paral·lela s’incidirà en la millor ordenació del sector, bàsicament pel que fa al control de la competència deslleial i l’intrusisme existent i a l’ampliació dels mitjans disponibles per afavorir la mobilitat (transport col·lectiu de viatgers).
II.- Característiques de les autoritzacions estacionals.
Les autoritzacions estacionals d’àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme, reuniran les característiques següents:
Estacionals: la durada d’aquestes autoritzacions, que es concediran en dos torns diferents (repartint al 50% les autoritzacions estacionals atorgades en cada un dels torns) seran:
El compliment del segon període (el corresponent a l’any 2015) determinarà la caducitat de l’autorització sense necessitat de cap resolució administrativa expressa, amb la subsegüent pèrdua de qualsevol dret o obligació vinculats en l’autorització caducada. A la finalització del primer període (any 2014) l’autorització romandrà suspesa fins que no es torni a iniciar el nou període de vigor de l’any 2015.
En el supòsit que no s’arribi a cobrir el 70% d’autoritzacions atorgables es concediran les autoritzacions sol·licitades per als quatre mesos estivals, i s’entendrà que es realitza únicament un primer torn que comprèn els mesos de juny, juliol, agosto i setembre dels anys 2014 i 2015.
Biennals: Com s’ha vist en l’apartat anterior, aquest pla preveu l’extensió de l’autorització estacional a la temporada estival de dos anys consecutius, 2014 i 2015.
Personal: L’autorització tendrà el caràcter de personal i per tant anirà vinculada a l’atorgament a una persona física que reuneixi els requisits, i a un únic vehicle, que igualment reuneixi les característiques que es demanin. Només podrà obtenir-se una autorització estacional per persona.
Intransmissibles: Aquestes autoritzacions no es podran transmetre en cap cas.
Revocables: Independentment de l’extinció de l’autorització per caducitat, l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu podrà revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei.
Àmbit municipal: Aquestes autoritzacions només habilitaran la prestació del servei a l’àmbit territorial del municipi de Santa Eulària des Riu, sens perjudici de la possible autorització del Consell Insular d’Eivissa para prestar el servei fora del terme municipal. Aquesta autorització quedarà condicionada al consentiment municipal.
III. Determinació del nombre total d’autoritzacions.
El present Pla d’actuació estableix un nombre màxim total de 28 autoritzacions atorgables, i corresponen 14 autoritzacions per a cada un dels torns anteriorment fixats.
IV. Procediment d’autorització.
1.- Inici
Una vegada aprovat el present Pla d’actuació, s’haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i l’endemà de la publicació determinarà l’inici del termini de presentació de sol·licituds. Així mateix es publicarà en el tauler d’anuncis i en la pàgina web de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu l’obertura d’aquest termini, amb indicació dels requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions.
Atesa la necessària posada en servei de les llicències objecte de licitació amb efectes l’1 de juliol, l’expedient de licitació es tramitarà de manera urgent, amb les conseqüències recollides en l’article 112 del TRLCSP.
De conformitat amb el que disposa l’article 188 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre de les Illes Balears, se sotmetrà a exposició pública per termini de cinc dies el present pla, simultàniament a l’inici del termini de licitació. Si dins de l’esmentat termini es produeixen reclamacions contra el plec se suspendrà la licitació així com també el termini per a la presentació de proposicions, en els casos en què sigui necessari per resoldre la qüestió plantejada, i es reprendrà el que quedi de l’esmentat termini a partir de l’endemà de la resolució de les reclamacions.
Els requisits exigits para optar a la concessió de les autoritzacions, seran els que es detallen a continuació:
REQUISITS
1.1. Ser persona física.
1.2. Complir amb les obligacions fiscals, socials i laborals establertes en la legislació vigent.
1.3. Disposar del permís de conduir per a transport públic de viatgers, classe BTP i del permís municipal de conductor de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu i compliment de la resta de requisits que assenyali l’ordenança reguladora del servei d’auto-taxi de Santa Eulària des Riu.
1.4. Per a aquells que optin com a titulars de llicència municipal, disposar com a màxim d’una llicència municipal de taxi.
1.5. A més, els qui optin com a titulars de llicència municipal hauran de presentar acreditació del compliment de la declaració censal de estar donat d’alta en l’impost corresponent i en el règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, d’acord amb la documentació que es detalla en l’apartat següent. En cap cas es considerarà que pugui complir-se aquest requisit si s’ha interromput en algun moment la cotització amb motiu de jubilació.
1.6. Aquells qui optin com a assalariats del sector del taxi (d’acord amb el que es preveu en el procediment d’atorgament), a més dels requisits recollits en els apartats 1.1., 1.2. i 1.3. anteriors, hauran d’acreditar el fet d’haver set contractat pel titular d’una llicència municipal de taxi de l’Ajuntament de Santa Eulària, almenys durant vint mesos durant els cinc anys anteriors a l’inici del termini de presentació d’instàncies, així com haver realitzat aquesta feina durant almenys dos mesos al llarg de l’any 2013. No es considerarà contractació com a assalariat aquells casos en què no s’estableixi contracte laboral per tractar-se d’un autònom en règim familiar.
2. Sol·licituds i documentació a presentar
2.1. El termini de sol·licituds s’obrirà l’endemà de la publicació en el BOIB del present Pla d’actuació, en instància dirigida a l’Alcaldia d’aquesta corporació, en model recollit en l’annex corresponent. Aquest termini finalitzarà deu dies naturals posteriors a la data d’inici (considerats ambdós dies inclosos).
2.2. Totes les sol·licituds s’hauran d’acompanyar d’original, i fotocòpia per al seu confrontament, de la seua identificació personal (DNI).
2.3. Per acreditar el compliment de les obligacions fiscals, socials i laborals establertes en la legislació vigent s’haurà de presentar certificació expedida per l’Agència Tributària i per la Seguretat Social respectivament, amb una antiguitat màxima de sis mesos.
2.4. Les persones que, com a titulars d’una llicència de taxi al municipi de Santa Eulària des Riu, opten a l’autorització estacional hauran de fer constar en la seua sol·licitud el número de llicència de què són titulars, així com aportar còpia dels rebuts o documentació acreditativa del pagament de dotze mesos cotitzats en el règim especial d’autònoms al llarg dels últims vint mesos. Així mateix hauran de presentar el carnet de conducció BTP en vigor. Pel que fa al requisit de no haver set jubilat, aquelles persones amb edat suficient per trobar-se en tal circumstància hauran de presentar certificat negatiu emès per l’Institut Nacional de la Seguretat Social acreditatiu.
2.5. Les persones que optin com a assalariats en el sector del taxi hauran de presentar original, i fotocòpia per confrontar, de la documentació acreditativa de la seua relació laboral com a conductor amb el titular d’una llicència de taxi (mitjançant vida laboral expedida per la Tresoreria de la Seguretat Social o còpia dels contractes, nòmines o qualsevol altra documentació suficientment acreditativa de què disposi). Així mateix hauran de presentar el carnet de conducció BTP en vigor i permís municipal de conductor.
3. Reparació de deficiències.
Transcorregut el termini de presentació de sol·licituds, l’Ajuntament obrirà un període de 3 dies hàbils per a reparació de deficiències en relació amb aquells sol·licitants que no hagin acreditat suficientment el compliment dels requisits.
A tal efecte l’Ajuntament exposarà en el tauler d’anuncis i en la pàgina web municipal una relació dels sol·licitants que es trobin en aquesta circumstància amb referència a la documentació que han de presentar.
L’endemà de la publicació d’aquesta relació en el tauler d’anuncis i en la pàgina web municipal determinarà l’inici del còmput dels 3 dies hàbils per a la reparació.
Transcorregut aquest termini sense reparar les deficiències que s’haguessin trobat, la persona sol·licitant quedarà exclosa del procés d’adjudicació.
4. Llista provisional d’admesos.
En cas de no haver-hi deficiències a reparar o, ja s’hagin reparat, o, si escau, transcorregut el termini habilitat a l’efecte sense reparació, la corporació elaborarà la llista provisional d’admesos que serà exposada al públic a través del tauler d’anuncis municipal i la pàgina web.
Publicada l’anterior llista provisional, s’obrirà un termini de cinc dies naturals perquè les persones interessades puguin, si és el cas, al·legar el que al seu dret convengui.
5. Llista definitiva d’admesos.
Transcorregut el termini per a la presentació d’al·legacions sense que se n’haguessin presentat o, si escau, resoltes les presentades, la corporació aprovarà la llista definitiva d’admesos que serà exposada al públic a través del tauler d’anuncis municipal i la pàgina web.
Aquesta llista classificarà els admesos en dos grups (titulars i assalariats) segons el que es disposa a continuació i assenyalarà dia, hora i lloc en què es durà a terme el sorteig per a l’adjudicació de les autoritzacions temporals i el sorteig per a l’adscripció per torns.
6.- Classificació dels sol·licitants admesos
El procediment per a l’adjudicació de les autoritzacions estableix la classificació següent dels sol·licitants i distribució d’autoritzacions:
- "Titulars": titulars de llicència municipal de taxi
- "Assalariats": assalariats del sector del taxi.
Dins del terme municipal de Santa Eulària des Riu es reservarà el 100% del nombre de les autoritzacions temporals per als titulars de llicències de taxi del municipi de Santa Eulària des Riu. En cas que el nombre de titulars sol·licitants no cobrís el nombre d’autoritzacions atorgables, el nombre restant s’adjudicarà a assalariats del terme municipal, i s’efectuarà un sorteig públic entre els sol·licitants interessats, a fi de determinar l’ordre d’accés a les autoritzacions que haguessin quedat vacants, si escau, després de l’adjudicació efectuada als titulars de llicències de taxi municipal.
Si es presenta un nombre més alt de sol·licituds per part dels titulars, que el nombre total d’autoritzacions temporals a atorgar, s’efectuarà igualment un sorteig públic entre els sol·licitants del grup de titulares interessats a fi d’adjudicar les autoritzacions temporals.
L’Ajuntament podrà efectuar un sorteig públic per, si escau, ordenar les sol·licituds restants que no hagin obtingut autorització, a fi de constituir un nombre de reserva al qual poder acudir en supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes.
7.- Adscripció per torns.
El dia i hora que a l’efecte s’hagi assenyalat en l’aprovació de la llista definitiva d’admesos, Ajuntament durà a terme un sorteig públic per adjudicar les autoritzacions temporals, si es donen els supòsits contemplats en l’apartat anterior, i adscriure els admesos al primer o al segon torn. És a dir, hi haurà una llista de 14 adjudicataris provisionals del primer torn (de l’1 de juny al 31 d’agost) i una llista diferent de 14 per al segon torn (de l’1 de juliol al 30 de setembre).
Els torns s’invertiran el segon any de vigència, de manera que aquells que hagin resultat adscrits al primer torn l’any 2014, resultaran adscrits al segon torn l’any 2015 i a la inversa.
En cas que no s’arribi a cobrir completament el nombre de 28 autoritzacions estacionals previstes, aquestes s’adscriuran la meitat a cada un dels torns sempre i quan es cobreixi un mínim de 20 autoritzacions estacionals. En cas que no es cobreixi el mínim de 20 estacionals, de conformitat amb el que es preveu en els apartats anteriors, es concediran les autoritzacions per a un únic primer torn amb vigència des de l’1 de juny fins al 30 de setembre dels anys 2014 i 2015.
8.- Aprovació de la llista ordenada.
Efectuat el sorteig, la corporació aprovarà mitjançant resolució de la regidoria delegada en matèria de mobilitat, la llista ordenada per classes i torns, que s’exposarà en el tauler d’anuncis i la web municipal a efectes de notificació individual a cada un dels adjudicataris, atorgant un termini per complir amb l’obligació d’aportar la resta de documentació necessària per a la finalització del corresponent expedient d’autorització.
La publicació d’aquesta llista ordenada equival a la concessió provisional de l’autorització estacional, l’eficàcia de la qual quedarà condicionada a la presentació per part de la persona interessada de la documentació que segueix, i en les dates que s’assenyalen a continuació.
9.- Documentació a presentar per a l’adjudicació definitiva.
L’eficàcia de l’atorgament de l’autorització estacional romandrà condicionada a la presentació per part de la persona interessada de la documentació següent, abans de les dates següents:
- Termini màxim per a la realització del dipòsit (apartat 9.1 següent): Deu dies naturals després de la publicació en el tauler d’anuncis de l’Ajuntament de la resolució d’adjudicació (és a dir, de la llista ordenada per classes i torns)
- Presentació de la resta de documentació (apartats 9.2. a 9.5):
Aquest termini comptarà per a l’any 2014 i s’haurà de tornar a actualitzar l’any 2015. Així, l’any 2015, per poder prestar el servei s’haurà de tornar a presentar a l’Ajuntament tota la documentació recollida en els apartats següents (excepte el dipòsit, que només es farà efectiu l’any 2014), amb un termini que s’obrirà en data 9 de març de 2015 i finalitzarà el 15 de maig de 2015 (per al primer torn) i el 12 de juny de 2015 per al segon.
9.1. Acreditació d’haver efectuat un dipòsit (retornable en les condiciones que es descriuran a continuació) de cinc-cents euros (500 €) en la Tresoreria de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, que respondrà en cas de:
- renúncia a l’obtenció de l’autorització definitiva.
- no presentar la documentació necessària en els terminis assenyalats per poder obtenir definitivament l’autorització.
- el no compliment de l’obligació de retirar del vehicle (i acreditar-ho així davant l’Ajuntament) tots els signes externs identificatius en el termini màxim d’un mes des de la finalització de la vigència de l’autorització estacional per a cada un dels torns o en els casos de substitució regulats en l’apartat V.
Transcorregut el període de vigència de l’autorització estacional per a la temporada 2014, i comprovat per part de l’Ajuntament el compliment dels requisits anteriors, s’emetrà informe favorable a la devolució del dipòsit una vegada finalitzi la temporada 2015, sempre i quan se segueixin complint la resta de requisits establerts per al retorn del dipòsit.
9.2. Acreditació de disponibilitat d’un vehicle turisme, amb pas a servei públic amb un nombre màxim de cinc places, inspecció tècnica de vehicles en vigor, en règim de propietat, arrendament financer o arrendament de vehicle per empresa autoritzada, que reuneixi les característiques tècniques següents: antiguitat màxima de 8 anys, instal·lació d’aparell taxímetre, sistema de GPS autoritzat per l’Ajuntament, color blanc, llum verda i indicació de tarifa en el panell superior.
El vehicle haurà de dur en totes dues portes davanteres una franja de 7 centímetres en vermell, pintada en les dues portes davanteres, en sentit transversal de dreta a esquerra. A la part dreta sota la línia transversal anirà l’escut del municipi de Santa Eulària des Riu, en els seus colors originals, i a la part superior esquerra de la línia transversal anirà el número de l’autorització estacional (començaran a comptar a partir de 1001 els del primer torn i de 2001 els del segon torn) de llicència municipal d’acord amb la llista ordenada d’adjudicataris que s’aprovi (que es recollirà en la targeta de transports) i més avall haurà de figurar la llegenda "Taxi estacional", tot això en lletres de color vermell font Arial, negreta, de 125 punts d’ample, les tres línies inscrites en un rectangle de 30x15 cm. S’afegirà igualment la llegenda "Torn 1" (o "Torn 2") sota les línies anteriors, en lletres de color vermell, font Arial, negreta, de 60 punts. La resta d’aspectes relatius a col·locació i ubicació es realitzarà d’acord amb els annexos que acompanyen el present Pla d’actuació. L’antiguitat màxima per a l’adscripció d’un vehicle en aquestes autoritzacions serà de vuit anys comptats des de la data de la matriculació fins a la data màxima de presentació de documentació (15 de maig de 2014). L’acreditació del compliment de tots els requeriments detallats s’acreditarà mitjançant la presentació d’un certificat de conformitat expedit a l’efecte per l’estació de la Inspecció Tècnica de Vehicles del Consell Insular d’Eivissa.
L’any 2015 podrà acreditar-se el compliment de tots aquests requisits amb un vehicle diferent de l’autoritzat per a l’any 2014, i en tot cas haurà de continuar complint la condició de tenir un màxim de 8 anys comptats des de la data de la matriculació fins a la data màxima de presentació de documentació (15 de maig de 2015). L’any 2015 es podrà superar l’antiguitat màxima de 8 anys abans de 15 de maig de 2015 només en el cas d’aportar el mateix vehicle que s’autoritzà l’any 2014.
9.3. Tenir assegurada de forma il·limitada (o com a mínim per import de 50 milions d’euros) durant el temps de vigència de l’autorització (els tres mesos de 2014 i els tres mesos de 2015) la responsabilitat civil amb tercers amb ocasió de danys ocasionats en raó d’aquest servei.
9.4. Acreditació de disposar d’un conductor assalariat amb els permisos de conduir exigits per la normativa corresponent (BTP) i permís municipal de conductor.
9.5. Acreditació del pagament del cànon per import de 1.000€ per cada mes autoritzat.
10. Procediment per cobrir renúncies d’adjudicataris.
Si una vegada dictada la resolució de la llista ordenada per torns, els adjudicataris renunciassin a l’autorització estacional o, si escau, aquesta no arribàs a adquirir eficàcia per falta de presentació de la documentació necessària, la plaça corresponent a aquesta autorització quedarà vacant i l’Ajuntament acudirà, perquè sigui coberta, a la persona física que correspongui segons l’ordre establert després del sorteig públic per disposar d’un nombre de reserva.
La renúncia o falta de presentació de la documentació comportarà la pèrdua del dret a la devolució del dipòsit en cas que aquest ja s’hagués constituït, l’import del qual passarà a formar part dels ingressos de la corporació corresponents a l’exercici 2014, d’acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme a l’efecte.
11. Emissió targeta de transports.
Els sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin l’atorgament d’una autorització estacional rebran per part de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, d’acord amb el model incorporat en l’annex corresponent, amb indicació del titular, termini de vigència, i matrícula del vehicle. Aquesta targeta s’expedirà dues vegades durant el termini de vigència de l’autorització: una targeta que acrediti la vigència de l’autorització durant els dos meses de l’any 2014 i una altra (emesa una vegada la corporació hagi comprovat el compliment dels requisits per a l’any 2015) que documentarà la vigència durant aquell any.
V.- Prestació del servei. Drets i obligacions.
A. Exercici de l’activitat.
1. La prestació d’aquest servei s’efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l’autorització estacional; no obstant això, es podran donar supòsits de substitució definitiva o temporal en els termes que s’indiquen a continuació:
- SUBSTITUCIÓ DEFINITIVA: En cas que durant la prestació del servei el titular de l’autorització estacional vulgui substituir el vehicle vinculat a l’autorització atorgada, ho haurà de comunicar a l’Ajuntament acreditant la disponibilitat de nou vehicle, amb les seues dades, model i matrícula i acreditació que compleix els mateixos requisits que aquest pla exigeix per a la concessió d’autoritzacions (apartat 9.2).
A més, haurà d’acreditar mitjançant certificat de la ITV haver retirat tots els distintius externs del vehicle original.
Comprovat l’anterior, l’Ajuntament dictarà resolució autoritzant la substitució i emetrà a tal efecte nova targeta de transport.
En cas que no es compleixin els requisits anteriors, la substitució serà denegada.
- SUBSTITUCIÓ TEMPORAL: Excepcionalment, es podrà accedir a una substitució temporal en cas d’avaria o accident. En aquests casos, la persona interessada ho haurà de sol·licitar a l’Ajuntament mitjançant instància acompanyada d’acreditació de disposar d’un altre vehicle per a la prestació del servei amb els requisits de l’apartat 9.2 i certificació de taller mecànic acreditatiu de la incidència i durada estimada de la seua resolució.
En aquests casos excepcionals s’admetrà que la titularitat del vehicle no coincideixi amb el de l’autorització i que el vehicle de substitució temporal tengui una antiguitat superior a 8 anys.
Igual que en el cas anterior, l’Ajuntament, una vegada comprovat que es compleixen tots els requisits, dictarà resolució autoritzant la substitució temporal i emetrà a tal efecte nova targeta de transport (també de caràcter temporal).
No obstant això, aquest supòsit, per l’excepcionalitat del seu règim i atesa la durada de la vigència de l’autorització estacional, no podrà excedir de 15 dies. En cas que la previsió de substitució temporal excedeixi del termini indicat, la persona interessada haurà d’acudir al procediment de substitució definitiva abans regulat.
Transcorregut el termini de durada màxima de 15 dies d’aquesta substitució temporal, el titular de l’autorització haurà d’acreditar davant l’Ajuntament haver retirat els distintius externs del vehicle autoritzat temporalment.
Aquesta acreditació s’haurà de produir en el termini màxim de 3 dies hàbils des de la finalització del període de 15 dies sense que, en cap cas, tots dos vehicles puguin simultaniejar la prestació.
2. Els titulars de les autoritzacions estacionals hauran de prestar el servei personalment i hauran de comptar amb un o més conductors assalariats per garantir la prestació del servei en les condicions indicades en aquest pla.
3. Tots els conductors titulars d’una autorització estacional hauran d’acreditar trobar-se en possessió del carnet BTP i el permís municipal de conductor de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
4. Els titulars de les autoritzacions estacionals (es tracti de titulars de llicència municipal o d’assalariats) hauran de trobar-se de forma ininterrompuda d’alta en el règim especial dels treballadors autònoms durant els dies de vigència de l’autorització (els tres mesos de 2014 i els tres mesos de 2015).
5. Els titulars s’hauran d’assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l’autorització, excepte en el cas que això es contradigui amb el que estableix la normativa laboral d’aplicació respecte a la durada de les jornades i la seua distribució setmanal, així com la legislació que resulti d’aplicació en relació a temps màxims de conducció i descans per conductor.
Pel que fa als mateixos criteris anteriors, la prestació del servei no tendrà limitació horària.
6. Una vegada conclòs el període de vigència de l’autorització estacional (encara que sigui només del primer any), els adjudicataris quedaran obligats a eliminar del vehicle tots els signes externs identificatius (llum verda, escuts, etc.) de l’activitat i d’acreditar-ho mitjançant la presentació a l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu d’un certificat emès per la ITV a tal efecte en el termini màxim d’un mes després de la finalització del seu torn.
Una vegada acreditat el compliment d’aquesta exigència després del corresponent torn de l’any 2014, s’emetrà un informe per part dels serveis competents de l’Ajuntament per procedir en finalitzar la temporada 2015 a la devolució del dipòsit que s’efectuà amb ocasió de l’adjudicació de l’autorització estacional.
No podran optar a presentar la documentació per al segon any (és a dir, no podran obtenir targeta per a l’any 2015) aquells adjudicataris que no hagin acreditat l’eliminació del signes externs identificatius en el termini indicat de l’any 2014.
B. Règim tarifari.
En qualsevol cas les tarifes que resultaran d’aplicació seran aquelles recollides en règim tarifari aprovat per l’Ordre del Conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern de les Illes Balears, de 30 d’abril de 2009, o norma que la substitueixi. Les tarifes hauran d’incorporar-se als aparells de taxímetre en els mateixos termes que es preveuen en l’Ordre esmentada.
C. Règim sancionador.
L’incompliment per part del titular d’una autorització estacional de les condicions de prestació del servei o la pèrdua d’alguna de les condicions exigides per a la seua obtenció determinaria el fet d’entendre que s’estaria realitzant l’activitat de transport públic de viatgers sense el preceptiu títol habilitant, de manera que podrà ser sancionat, mitjançant l’oportú expedient sancionador tramitat a l’efecte, d’acord amb el que preveu la normativa general de transports (Llei 16/1987, de 30 de juliol). L’incompliment del que recull l’Ordenança municipal reguladora de la prestació del servei públic de autotaxis determinaria la possibilitat de ser sancionat per l’Ajuntament d’acord amb el que estableix el capítol VI de l’ordenança indicada.
D. Revocació.
L’Ajuntament de Santa Eulària des Riu podrà revocar l’autorització, que no tendrà caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei, la qual cosa suposarà la pèrdua de tots els drets vinculats a l’autorització i la impossibilitat de prestar el servei que emparava. Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, serà preceptiu el tràmit d’audiència a la persona interessada. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es podrà recórrer en via administrativa.
VI.- Pla d’inspeccions
Durant la vigència d’aquestes autoritzacions es reforçaran les inspeccions realitzades per l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu en coordinació amb el Consell Insular d’Eivissa i amb les forces i els cossos de seguretats que depenen dels diferents municipis i de la Direcció Insular de l’Administració General de l’Estat. En aquest sentit, es preveu la realització d’inspeccions específiques per controlar la competència deslleial al sector del taxi, amb preferència per ser realitzat en hores i ubicacions en les quals s’acumuli una presència més alta d’intrusisme. Així, d’acord amb la planificació dels serveis propis de les diferents policies locals i dels agents de l’Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil a Eivissa, en coordinació i amb la supervisió dels serveis d’inspecció de transports del Consell Insular d’Eivissa, es durà a terme, durant els mesos de vigència del Pla d’actuació, una major vigilància pel control de les pràctiques il·legals en relació amb el transport de viatgers en vehicle turisme.
ANNEX I
INSTÀNCIA DE SOL·LICITUD
......................................................, amb DNI/CIF núm. ..................... i domicili a ......................... al carrer de ......................................................., ...................... codi postal ..................., telèfon núm. ……………...……..........……
EXPOS
Que reuneix tots i cada un dels requisits exigits en el Pla d’actuació de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2014 i 2015 aprovat per l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu per acord de data ............ (BOIB n. ...... de data .......) i que per aquest motiu
SOL·LICIT
Poder participar en el concurs establert en l’esmentat Pla d’actuació per a l’atorgament d’una autorització municipal estacional de transport públic de viatger en vehicle turisme, en les condicions que es preveuen i amb el compliment de les característiques que a continuació assenyal (s’adjunta documentació acreditativa):
Santa Eulària des Riu, .........de .................... de 2014
Data…………………………….
Firma………………………….
ALCALDE-PRESIDENT DE L’AJUNTAMENT DE SANTA EULÀRIA DES RIU
ANNEX II
AUTORITZACIÓ ESTACIONAL DE TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE TURISME
Nom i llinatges del titular:
NIF:
Matrícula del vehicle:
Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
Horari de prestació:
Número d’autorització:
Vigència:
Concedida per Resolució d’Alcaldia en data , en aplicació del que disposa el Pla d’actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2014 i 2015 aprovat per acord del Ple ..... de ......... de 2014 (BOIB n. ...... de ... de ....... de 2014), en desenvolupament de l’habilitació atorgada a l’Ajuntament en aplicació de l’article 1 del Decret Llei 1/2012, de 10 de febrer.
CONDICIONS D’ÚS DE L’AUTORITZACIÓ
- La prestació del servei s’efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l’autorització estacional.
- Els titulars de les autoritzacions estacionals hauran de prestar el servei personalment i mitjançant la contractació d’un o més conductors assalariats.
- Els titulars hauran d’assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l’autorització, sempre respectant l’establert en la normativa laboral d’aplicació pel que fa a la durada de les jornades i la seua distribució setmanal, així com la legislació que resulti d’aplicació respecte al temps màxim de conducció i descans. En el cas d’haver-hi restricció horària en la prestació del servei, aquest no es realitzarà fora de les hores autoritzades per l’ajuntament respectiu.
- NOTA IMPORTANT: la caducitat de l’autorització es produirà a partir de l’últim dia de prestació del servei, sense necessitat de cap resolució administrativa expressa, amb la pèrdua subsegüent de qualsevol dret o obligació vinculats a l’autorització caducada (apartat II.A del Pla d’actuació).
Davant el present acord, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar, d’acord amb el que estableix l’article 116 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, recurs potestatiu de reposició davant aquest mateix Òrgan en el termini d’un mes comptat a partir de l’endemà de la publicació, o impugnar-se directament davant del Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptats a partir de l’endemà de la publicació de conformitat amb l’article 46 de la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Santa Eulària des Riu, 10 de març de 2014
L’Alcalde,
Vicent Marí Torres.